פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הסייג לתשבחות
אברהם בן-עזרא (שבת, 14/10/2006 שעה 19:09)


הסייג לתשבחות

ד''ר אברהם בן-עזרא



ידועה תורת שלילת התארים של הרמב''ם:

האלוהים אינו גשמי, אין לו גוף והוא לא מוגבל במגבלות הגוף, האלוהים אינו נמצא במקום מסוים – הימצאותו אינה מוגבלת, הוא אינו בעל תכונות אנושיות כלשהן כגון: אמיץ-כוח, רחום וחנון, חכם וכיוצא בזה, ואין לו דמות או צורה. תיאורי ה' בתורה ובתפילה הכוללים ביטויים שמהם אפשר להבין לכאורה כי לה' גוף ו/או תכונות אנוש (''היד ה' תקצר?'', ''בחרי אף ה''', ''ארך אפיים ורב חסד ואמת'', ''ויאמר ה' אל משה'' וכו'), הם תיאורים דימויים שלא משקפים את המציאות על ה' ואת אמיתותו כלל. תיאורים אלו מובאים רק בגלל דלות שפתו והבנתו של האדם וחוסר ידיעתו את דרכי האלוהים, שאינו ניתן כלל לתיאור בשפת אנוש, וכן כי האדם יקשה להבין דבר שאינו גשמי כמותו.

''דברה תורה כלשון בני אדם'', במטרה להעביר את המסר האמוני, וכלשון בני אנוש – כך תיארה התורה את האלוהים, אף שמהותו אינה כך.

ככל שהאדם המאמין יגדיל את שלילת תארי האלוהים בדרך זו, הוא ייחשב על ידי הרמב''ם, גדול המאמינים ביהדות בכל הדורות, כקרוב יותר להבנת האלוהים.

והנה, נדרש הרמב''ם ליישב סתירה-לכאורה הבאה לידי ביטוי בריבוי התשבחות לה' – בתפילות, בכתבי הקודש ובעיקר בתנ''ך, בפיוטים ובשירים דתיים, בדברי רבנים ובדרשות חכמים.

הסכיתו ושמעו מה אומר על כל אלה הנשר הגדול בספרו מורה הנבוכים (בהוצאת מוסד הרב קוק תשנ''ו ירושלים, תרגום מערבית בידי הרב יוסף קפאח), חלק ראשון פרק נ''ט:
...ולא כפי שעשו הסכלים באמת, אשר הרבו והאריכו והתאמצו בתפילות שחיברום ותחינות שסידרום להתקרב בהם לפני ה' לפי דמיונם, מתארים את ה' בהם בתארים אלו תואר בהם אחד מבני אדם היה הדבר מגרעת כלפיו, לפי שאינם מבינים את העניינים הללו הנעלים, המופלאים משכלי ההמון, ועשו את ה' יתהדר ויתרומם שגרת לשונם, ותארוהו ודברו לפניו בכל מה שחושבים אותו אפשרי, ומאריכים בכך עד שיעוררוהו להתפעל לפי דמיונם, ובפרט אם מצאו לשון דברי נביא בכך נעשה הדבר להם הפקר, להביא לשונות הטעונים ביאור בכל האפשר, ומעתיקים אותם כפשטם, וגוזרים מהם ומענפים ובונים עליהם אמרים, ורבה ההפקרות בדבר זה אצל הפייטנים והחרזנים, או אצל כל מי שנדמה לו שהוא אומר פיוט, עד שנתחברו דברים, מקצתם כפירה מוחלטת, ומקצתם יש בהם מן השטות והדמיון הנפסד מה שמשחיק את האדם כפי טבעו בעת ששומעם, ומביאו לידי בכי בעת שמתבונן היאך נאמרים אותם הדברים כלפי ה' יתהדר ויתרומם, ואלמלא שאני חס לזלזול המחברים, הייתי מביא לך מעט כדי שתתעורר על מקומות הפשע שבהם, אלא שהם דברים שמגרעתם גלויה מאוד למי שמבין. וראוי שתתבונן ותאמר אם היה לשון הרע והוצאת שם רע עבירה חמורה, כמה חמור יהיה שחרור הלשון ביחס לה' יתעלה ותיאורו בתארים, יתרומם מהם, ואיני אומר שזה מרי, אלא חירוף וגידוף בשגגה מצד ההמון השומעים ומאותו הסכל האומר.
בהמשך מבאר הרמב''ם כי כל דבר שבח לאל הוא בבחינת פגיעה והמעטה ממהותו, ומסביר כי אל לנו להוסיף דבר על מה שכלול בתפילה בהוראת מי שתיקן את התפילה (''המעתיקים''), ובלשונו:
וכבר ידעת גודל חטאת המטיח דברים כלפי מעלה, ואין ראוי לך כלל להזדקק לתארי ה' החיוביים כדי לרוממו לפי דמיונך, ואל תחרוג ממה שתיקנו אנשי כנסת הגדולה בתפילות ובברכות כי יש בכך די בהתאם לצורך, בהחלט די, כפי שאמר ר' חנינה. אבל שאר מה שנאמר בספרי הנביאים, קוראים אותו בעת שעוברים עליו [כשלומדים מקראות – לפי ביאור הרב קפאח שם], אלא שצריך להיות בו בדעה כמו שביארנו שהם תארי פעולות, או להורות על שלילת העדרן.
משמע: אפילו מתוך התנ''ך, דברי תשבחות לה' שלא נדרשים כחלק מהתפילה כפי שהתקינו חכמים – אין לאמרם.

כאן ראוי להבהיר כי נוסח התפילה אליו מכוון הרמב''ם הוא הנוסח המקוצר, שהוא קצר עשרת מונים מהנוסחים המובאים בסידורי התפילה ובמחזורי החגים הידועים והנפוצים כיום, והכי קרוב לנוסח הרמב''ם הם סידורי התפילה, ברכת המזון והמחזורים בנוסח תימן – בלאדי בלבד – ומה שמעבר לכך אין לאומרו, ובאמירת כל אלה התשבחות – באים לידי שגגה, המעטת האמונה בה' והחטאת כוונת הדברים, כמעשה ההמון הסכל.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


קיצור נוסף של סידורי התפילה
חזי (שבת, 14/10/2006 שעה 19:26) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יכול להביא יותר יהודים לתפילה.

לדעתי,
יש חלקים די ניכרים בסידורי התפילה,
אשר כדאי להוציאם.

הדבר יגרום להעלאת איכות התפילה,
קיצורה, וקירובה לכל המתפללים.

אני מודע כי דברי יעוררו הרבה כעס, אבל לפחות צריך לחשוב על זה...
_new_ הוספת תגובה



קיצור נוסף של סידורי התפילה
שמעון מנדס (יום ראשון, 15/10/2006 שעה 13:05)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חזי יקירי,

אחרון הרבנים שהעז לשנות הלכה כתובה, היה רבנו גרשום מאור הגולה. אבל זה היה במאה העשירית, למניינם, וכבר אלף שנים מאז, כל הרבנים שבאו אחריו היו כחגבים. שכלם רופף כאשר מאן דהוא מהרהר בהלכה מאובנת, שנכתבה בידי אדם
לפני אלפיים שנה ויותר.

היה זה רבנו גרשום מאור הגולה, שפסק הלכה חדשה: ''יהודי לא ישא יותר מאשה אחת..'' וזה היה שינ8וי אדיר במעמדה של האשה. היום, אדם יושב בכלא ומסרב לתת ספר כריתות לאשתו - והרבנות אומרת (בנוסח ימי בית ראשון): ''כופין
אותו עד שיאמר הן''. עוברות שלושים שנה והאיש עדיין עומד
במריו, והרבנות בשלה: ''כופין אותו... וגו'''

תשע מאות שנים יעברו עד שקם לעם ישראל איש בשעור קומתו של רבנו גרשום, הלא הוא המשורר יהודה ליב גורדון (יל''ג),
שקם וזעק את זעקת האשה היהודיה הרמוסה בשירו המפורסם
''על קוצו של יוד''. מאז שעם ישראל התייתם מרבנו גרשום,
לא קם לו יורש, וכל אלה שבאו אחריו היו בדמותו של הרב
וופסי בשירו של יל''ג. וזה נמשך כך עד ימינו אלה.

הטרגדיה שלנו ש''החגבים'' הראשיים שלנו אינם שמים לב, שרוב
רובו של עם ישראל בורח מן הרבנות כמו מאש. בגלל מוחם המאובן - בנגוד למוחו הקודח של אליעזר בן-יהודה, מחיה
השפה העברית.
_new_ הוספת תגובה



שמעון. ההלכה ש''יהודי לא ישא יותר מאשה אחת..''
ישראל בר-ניר (יום ראשון, 15/10/2006 שעה 16:16)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הידועה גם כ''חרם דרבנו גרשום'', היתה לאלף שנים (למיטב ידיעתי היא היתה בחזקת חוק קובע רק אצל יהדות אשכנז). תוקפה פג לפני כ 40 שנה. טכנית, הרבנות צודקת.

פורמלית, היום אין איסור הלכתי על ריבוי נשים. מאחר ורוב הגברים שאני מכיר מסתדרים בקושי עם אישה אחת, אינני מבין מה כאן הרבותא.

אפרים קישון כתב על כך בזמנו מאמר נחמד.
_new_ הוספת תגובה



אכן, זהו חרם ולא הלכה.
צדק (יום ראשון, 15/10/2006 שעה 20:31)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא תיתכן הלכה האוסרת דבר שהוא מותר, בגלל טעמים אישיים או אקראיים.

חרם מוגבל ל-‏10 דורות, כ-‏300 שנה.
והוא מחייב רק את בני קהילתו ומאמיניו של אותו הרב.
_new_ הוספת תגובה



אכן, זהו חרם ולא הלכה.
שמעון מנדס (יום ראשון, 15/10/2006 שעה 20:47)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל עובדה היא שריבוי נשים לא קיים בשום קהילה יהודית,
פרט לתימנים שהיו מנותקים מהמרכז הרוחני של היהדות באותן שנים.
_new_ הוספת תגובה



ריבוי נשים איננו חובה.
צדק (יום ראשון, 15/10/2006 שעה 21:27)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

להרבות נשים איננו מצוות עשה.
גבר שרוצה לשאת אשה נוספת חייב לעמוד בתנאים מסוימים.
תנאים שרבים לא יכולים לעמוד בהם.

התימנים לא היו מנותקים אף פעם.
הם הכירו את היהדות וההלכה היהודית טוב יותר מהאשכנזים.
האשכנזים הם המוגבלים מכל העדות בידע היהודי.
תוכל למצוא אשכנזי חרדי שאין לו מושג בתנ''ך.
דבר שלא יעלה על הדעת באף עדה דתית מזרחית.
_new_ הוספת תגובה



קיצור נוסף של סידורי התפילה
חזי (יום ראשון, 15/10/2006 שעה 18:53)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שמעון,
בהזדמנות חגיגית זו,
אני רוצה להזכיר שוב את עניין המעשר אשר מושמד היום.

חורה לי לראות פירות וירקות, טובים למאכל,
אשר מושמדים במכוון ''לצורך מעשר''.

האם אף אחד מהרבנים ''החגבים'' כדבריכה,
לא מסוגל לפחות לעורר את העניין הזה לדיון,
אם לא להורות על תרומת ''המעשר'' לנצרכים ?
_new_ הוספת תגובה



ד''ר בן עזרא, להזכירך....
שמעון מנדס (יום ראשון, 15/10/2006 שעה 12:45) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בנעילת התפילה לקבלת השבת בכל יום ששי, אנו מסיימים את התפילה בתפילה/פיוט ''יגדל אלהים חי וישתבח....'' ושם אנו אומרים: ''...אין לו דמות הגןף ואינו גוף...''
_new_ הוספת תגובה



ד''ר בן עזרא, להזכירך....
אב''ע (יום ראשון, 15/10/2006 שעה 13:14)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נכון, אך אצלנו אומרים גם דברים אחרים, כמובא במאמר, ולכן דרושה הבהרה שניתנה על הצד הטוב ביותר ע''י הרמב''ם.
_new_ הוספת תגובה



על דרך ההמעטה
טל רבינוביץ' (יום שני, 16/10/2006 שעה 8:02) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דבריך הראויים מזכירים לי משהו שאיש חכם אחד אמר לי לא מזמן:

''בראש השנה אני מברך רק ברכה אחת: ''שנה טובה!''...

וכפי שנאמר אצל הגויים: MORE IS LESS
_new_ הוספת תגובה



טלי, את הפכת את הסדר
שמעון מנדס (יום שני, 16/10/2006 שעה 16:01)
בתשובה לטל רבינוביץ'
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האימרה האנגלית אומרת Less is More.
_new_ הוספת תגובה



טלי, את הפכת את הסדר
טל רבינוביץ' (יום שני, 16/10/2006 שעה 16:31)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נכון, הביטוי ה''מקורי'' הוא LESS IS MORE, אך כתשובה מתחכמת לאמירה זו אומרים:MORE IS LESS - וביטוי זה נמצא כאמור בשימוש. (ברוב עוונותיי אני גם מורה מקצועית לאנגלית וזאת בנוסף לכך שגרתי בפילדלפיה 3 שנים בנערותי).

אפשר להוסיף גם את הביטוי העברי:
''כל המוסיף גורע'' ועל זה להשיב: ''וכל המרבה - הרי זה משובח''.

בכל אופן, אנא ממך, שמי הוא טל... לא טלי.

:-)
_new_ הוספת תגובה



טלי, את הפכת את הסדר
שמעון מנדס (יום שני, 16/10/2006 שעה 17:42)
בתשובה לטל רבינוביץ'
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלף מחילות על הכבוד שנפגע.
_new_ הוספת תגובה



טלי - אכן more is less
ישראל בר-ניר (יום שני, 16/10/2006 שעה 18:10)
בתשובה לטל רבינוביץ'
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



על דרך ההמעטה
Israeli101 (יום רביעי, 18/10/2006 שעה 0:20)
בתשובה לטל רבינוביץ'
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''וכפי שנאמר אצל הגויים: MORE IS LESS''

הבא ''נתחכמה'' ונשאיר לגוים את אִמרתך!!
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי