פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה למיכאל מ. שרון, 24/09/02 10:22)
אתוסי ממזריות מועצמים, לדעתי הצנועה, יפים מאין
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 24/09/2002 שעה 11:14)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמוהם לטפח סביבת חשיבה ופעולה המבוססת על מהירות חשיבה ותפיסה ודיבור (דבר שנתן זך כינה בהערצה ''אנשי רשף'', בפסקה משירו משנות ה- 50 ''אדם לעמל יולד, ובני רשף יגביהו עוף'' - שהינה תפיסה סטליניסטית/בולשביקית מובהקת, אך הדבר לא לעניין כרגע).

זאת על חשבון יצירתיות בונה וחשיבה עטירת פרטים רלוונטיים (העושה סימולציה אפקטיבית של מצב אמת) המתגבשת מתוך מרחב תודעה בעל יותר מכוון או קו יחיד של אסוסיאציות ושיחזור מידע.

כתחליף ליצירתיות אפקטיבית תבוא יצירתיות אוונטוריסטית-נסגנית (הרפתקנות-סרק, ניתן לכנות זאת) שאינה מגבשת דבר מהותי, אפקטיבי-מצב ואלגנטי חרף רקעו המורכב, אלא נבנית ממשחק עם אלמנטים הזמינים לתודעה והתופסים שימת הלב.

זאת תוך התרת צרופים קיימים ואירגון וצרוף האלמנטים האלה באופן שונה הנראה מפתיע, ולכן הדבר עשוי להיות בעל אפקט שרלטני ו''מדהים'' על מקבלי ההחלטה, אך תכופות מוטעה וניזקי.

אני מזהיר את הקורא שאיני אוביקטיבי, אך לא בהכרח פסול מלחרוץ דעה. זאת משום שבספרי ''חלוקת קשב'' (צ'ריקובר, 97 ) ובמפעל מדעי ממושך, הצבתי והתוויתי קיומה של אינטליגנציה סימולטנית SPI simultaneous productive intelligence התואמת מצבים עטירי מורכבות או שינוי, ומוכוונת לפתרון בעיות מורכבות תוך הצבת קונסטרוקציות חדשות לגמרי.

זאת, כניגוד מסויים לתפיסה הקיימת מסוף מלחמת העולם הראשונה ועד ימינו, שעמדה ביסוד בניית מבחני IQ . לטענתי, מבחני IQ אינם מודדים כלל מה שמקובל לקרוא חוכמה או גאוניות, ובניגוד למיתוס השיווקי הרווח שלאינשטיין היה IQ של 200 , הרי שמעתי ראיון עם תלמידו שאמר שהיציג לו פעם שורת נוסחאות במהירות, ואיינשטיין אמר: ''רגע, עלי לחשוב, איני תופס כל כך מהר''. חשיבה אקטיבית המתפרסת בכוונים שונים בו זמנית, שונה מתפיסה מהירה הצמותה פסיבית להצגת האינפורמציה מצד הדובר או הטקסט.

אני מניח ממה ששמעתי או קראתי שיש מקום גם ל''ממזריות'' בשרותים חשאיים, גם מפאת בלבול היריב ומסיבות שונות אחרות. לכן כתבתי ''ממזריות מועצמת''.

גישתי מכל מקום אינה אלימינטיבית, דהיינו איני דוגל כעקרון מתודי באיון רכיב שהוכיח עצמו היסטורית ולו באופן חלקי ותוך ניזקיות, גם עצמית.
גישתי היא מתקנת ובונה, דהיינו שילוב רכיבים תוך שינוי מותאם, הבנייתם המותאמת באינטגרציות חדשות ואופטימליות יותר.
_new_ הוספת תגובה



מיכאל: ''ממזריות'' או פקחות ככשרון בפני עצמו.
מוטקה צביאלי (יום שלישי, 24/09/2002 שעה 22:32)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כרגיל,נהנתי לקרוא. יכולת הניתוח המרשימה שלך לא מותירה ספק אצל הקורא שהעמקת את מחרשתך ודשת היטב בסוגית החכמה. משנתך קב ונקי ומאירת עינים. (מחלקים תעודות בינואר,שליש א'..טוב בדיחונת)
לגופו של עניין. יש להבחין בכמה צורות של חשיבה. הגמרא הרי חלוקה בדיעותיה על ''סיני ועוקר הרים''. כלומר מה עדיף? אדם שהוא בקי בנושא לעמקו. מבין את כל ההיבטים של הסוגיא הנידונה, או חריף המוח ''עוקר הרים'' שמכח פלפולו מפרק הרים ומשבר סלעים.
לפי הסיפור שספרת על א,איינשטיין, הוא גם הטיף להתבוננות עמוקה בסוגיות ההויה. שיטת ה''חאפ לאפ'' הרי מועדת לפורענות, למרות הברק, חידודי הלשון ומהירות התפיסה המופשטת. איך אמרו :''ההבדל בין הפיקח לחכם הוא שהחכם לא נכנס למצבים שהפקח יכול לצאת מהם''. אילוץ מצבי ותכסיסנות כדי להחלץ ממצבים שונים יש בהם כדי לעורר הערכה (החבר'ה גם קבלו צלשי''ם על תושיה מול האויב..שאספר לך סיפור?) אבל עדיף לי חכם הרואה את הנולד מאחד שבצעצועי לשון או הברקה רגעית יצור מציאויות שקשה לצאת מהם.
ההבנתי אותך נכון?
_new_ הוספת תגובה



למר צביאלי: אכן עדיפות החכם (שהינו גם עוקר הרים)
מיכאל מ. שרון (יום שישי, 27/09/2002 שעה 3:11)
בתשובה למוטקה צביאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על הפיקח.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי