פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לדוד סיון, 08/12/02 8:49)
מה, בטחון זה כבר לא ערך? אפילו תנאי להגשמת כל ערך
מיכאל מ.שרון (יום ראשון, 08/12/2002 שעה 8:56)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אחר, שכן המת אינו יכול, לא להציב ערכים, וגם יתקשה מעט לממשם.
_new_ הוספת תגובה



עקרון הממשות, או המימד המציאותי של ערך.
מיכאל מ.שרון (יום ראשון, 08/12/2002 שעה 9:13)
בתשובה למיכאל מ.שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנו פועלים במציאות, בעולם הזה, או שיאמר האומר כי בריאת ונוכחות היקום כולו והממשות הארצית שבו היא אחיזת עיניים, ואין אנו, אלה בבחינת ישויות מעורטלות-ארציות (תאוריית האדם כאד רפה וערטילאי).

כך, האם הרצל בתוכנית אוגנדה הופך עצמו לבן-בלי-ערך, ואילו מתי המספר והקבצנים שחיו בירושלים בסוף המאה ה- 19 היו ענקי הערך?

אמנם, סב סבתי שאני נקרא על שמו - מיכאל, הגיע לארץ ישראל בסביבות 1870, ייסד והיה ראש ישיבה בירושלים, וקבור בהר הזיתים, אך האיש קודם כל ראה המציאות נכוחה ולא התעלם ממנה (אין לייסד ישיבה בכוח הערטילאיות בלבד).
_new_ הוספת תגובה



דומה כי הנותן לך את הערך והערטילאיות ומערטל אותך
מיכאל מ.שרון (יום ראשון, 08/12/2002 שעה 9:25)
בתשובה למיכאל מ.שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מהארציות הינו או לץ או צורר. או כזה הנוטל דבר במרמה או, נניח, בוזז, שלשונו רמה.
_new_ הוספת תגובה



מאידך, אבי סבתי מצד אימי היה בעל 2 כפרים ועשרת
מיכאל מ.שרון (יום ראשון, 08/12/2002 שעה 14:05)
בתשובה למיכאל מ.שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלפים דונם אדמה חקלאית באיזור גליציה בפולין. האיש הנהיג שיטות מיכון מתקדמות לאותה תקופה בפולין הנחשלת, והיה אולי אחד היהודים היחידים בפולין, אם לא היחיד, שעסק בחקלאות בקנה מידה גדול.

האם היה אדם חסר ערכים רק משום שפעל היטב על פי עקרון הממשות? נהפוך הוא, הייתי סובר, וחוסר שגרתיותו וגישתו החלוצית אינם מעידים דווקא על צמצום לחומריות במובן המנמיך.

מאידך ''בעלי הערכים'' המוצהרים בגרון נטוי היו דווקא שלטונות הדמוקרטיה העממית של פולין שהפקיעו את האדמות, או הנאצים שהעבירו את אשתו למקום ממנו לא הגיע ממנה כל סימן עוד, לאחר שהאיש נפטר מסרטן ערב המלחמה.
_new_ הוספת תגובה



הרצל בן-בלי-ערך? חס וחלילה וחס!
אריה פרלמן (יום ראשון, 08/12/2002 שעה 20:00)
בתשובה למיכאל מ.שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרצל היה מייסד הציונות המדינית, והוגה רעיון מדינת היהודים (גם אם לא ההוגה הראשון).

ודוק: מדינת היהודים, ולאו דווקא ''מדינה יהודית בארץ-ישראל''.

בספרו המפורסם, הוא התלבט מעל דפי הספר בין ''פלשתינה לארגנטינה''.

הוא נע ונד בין ציונות לטריטוריאליזם, לפחות במקרים מסויימים.

אין בכך כל חדש. לעתים הראשונים, המעצבים, לא מגישים רעיון, ערך או מוצר בהתגבשותו המלאה. כך, למשל, ראשוני מלחיני הבארוק היו מעט רנסאנסיים, וראשוני מלחיני הרומנטיקה היו גם מעט או אף לא מעט קלאסיקנים.

לשמחתה של ההיסטוריה, הבין הרצל את טעותו הקשה, ונשבע באותו קונגרס מפורסם:

''אם אשכחך ירושלים - תשכח ימיני''.
_new_ הוספת תגובה



בטחון אם תרצה הוא ערך משני או אמצעי לגשמת
דוד סיון (יום ראשון, 08/12/2002 שעה 12:46)
בתשובה למיכאל מ.שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ערכים ראשיים כמו מולדת, תרבות ואמונה כי אם בטחון הוא עליון אז אולי אין סיבה להיות בישראל
_new_ הוספת תגובה



הציונות הניחה שקיום היהודים בתפוצה אינו מובטח
מיכאל מ.שרון (יום ראשון, 08/12/2002 שעה 13:00)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בנוסף לבעיות נוספות הכרוכות בהיעדר ריבונות עצמית, הכרוכות לעיתים בשיבוש תיפקודי של אנשים באופן המעורר זעם כלפי הכלל היהודי כולו ומשמש עילה להסתה גורפת -וגם זה מקור לחוסר בטחון קיומי.

ארץ ישראל מוכרת על ידי הקהילייה הבינלאומית כמולדתם ההיסטורית של היהודים. כך, התיישבות היהודים בארץ ישראל פונה אכן לתמיכה יותר מוצקת ועקבית עקב פנייה לרגשות הצדק הטבעי (הן מצד עמי העולם והן מצד היהודים עצמם), מאשר התיישבות וריבונות בטריטוריות אחרות.

נא עשה ניסוי מחשבתי, וחשוב נא מה היה קורא אילו באוגנדה היינו ניתקלים בהתקוממות מצד השחורים בתוך ומחוץ למדינה. וכי הקהילייה הבינלאומית בנסיבות כאלה לא היתה אוכפת עלינו את ריבונות בני הלאום המקומיים, בנוסח רודזיה? ואז היינו פוגשים גורל דומה ללבנים הנתונים בזימבווה של היום (גם שם מדינתנו היה מומר בדומה לפלשתין תחת ישראל ובדומה להמרה מרודזיה לזימבווה) תחת התעללות הרודן רוברט מוגאבה.
_new_ הוספת תגובה



מיכאל לא פסלתי את ערך הריבונות -
דוד סיון (יום ראשון, 08/12/2002 שעה 18:37)
בתשובה למיכאל מ.שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני חושב שריבונות הוא אחד מהערכים החשובים שעם היה רוצה לממש. כי כמו שאמרת גם בעלי עסקים יהודיים במדינות זרות עשויים להפסיד את פרנסתם בתקופות שונות.
_new_ הוספת תגובה



איפוא דיברתי על ''בעלי עסקים יהודים המאבדים פרנסתם''
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 08/12/2002 שעה 19:59)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



איזכרתי ''אם יהודי מחפש פרנסה'' רק בהקשר לוחמה
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 08/12/2002 שעה 20:09)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פסיכולוגית ותפעול שיטות השאה מסורבלות כלפי אוכלוסיות ופרטים מצד כמה ''חוכמולוגים פסיכולוגיים'' כפי שניסחתי זאת.

ראה קישורית למטה.

קישורים:
חוכמולוגיה ול''פ: תגובה 19183
_new_ הוספת תגובה



ביטחון זה ערך, בוודאי
אריה פרלמן (יום ראשון, 08/12/2002 שעה 19:54)
בתשובה למיכאל מ.שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל לאו דווקא ערך ציוני.

גם הטריטוריאליסטים ביקשו אדמה וביטחון לעם היהודי, והם היו פטריוטים יהודים טובים ונאמנים.

אבל הם לא היו ציונים.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי