פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בעיות שונות
אלכסנדר מאן (יום שני, 27/10/2003 שעה 13:39) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גדעון שלום,

אני עקרונית מסכים עם רוח הדברים בטורך זה בכל האמור לחלק המתייחס לריטואל השואה המתקיים בביקורים ממלכתיים ביד ושם [1], וכמובן בטקס החוזר על עצמו כל פעם מחדש במחנה הריכוז זקסנהאוזן בגרמניה, במסגרת ביקור עבודה שגרתי של שר חוץ ישראלי [2].

דומה כי בסוגייה זו כבר טיפלתי בעבר במאמרי על המוסר הכפול והמוסר המשולש http://mann.journal.lab.co.il/story_7 , אולם דבר אחד אינו מסתדר לי בהבאת נושא שואת יהודי אירופה לדיון הפוליטי העכשווי: הרי האקספוזיציה שאתה מעמיד מקיימת בתוכה בעייתיות (אמנם מסוג אחר) בנושא, היות ויצירת קשר, עקיף ככל שיהיה, בין מעשי ישראל למעשי גרמניה הנאצית מחטיא במידה רבה את המטרה, ככל הנראה גם לדעת פישר וגרמנים אחרים, אשר רחוקים מלהיות אוהדי ישראל-הכובשת-והמנשלת.
אתה כמובן יכול ורשאי לטעון כי אתה מבקש להצביע על המדרון החלקלק שבו מתחיל שלטון להתדרדר אל חוסר אנושיות בסיטואציה מסויימת ונתונה - ואני אפילו מוכן לקבל זאת, אולם אין לשכוח שהמושג 'שואה' נתפש בימינו כרצח עם מתוכנן, ולאו דווקא בהתמקדות במדרון עליו אתה מבקש להצביע, ואולי כאן נעוצה הבעייה; לי אישית נראה כי מדוייק יותר להעמיד לבחינה את מעשי ישראל למעשי דרום אפריקה בגלגולה הקודם ובסיטואציות מסויימות בלבד, אך לאו דווקא למכלול פעולותיה האלימינטוריות של גרמניה הנאצית (אם כי אני לכאורה מצליח 'להבין' את המוטיבציה להוקעת צביעות זו, ולו בתור תשובה אפשרית יחידה לאותו 'מוסר משולש' אמור). בעייה.

אני חוזר ומדגיש כי לשיטתי שואת יהודי אירופה יחודית מספיק באכזריותה, ועל כן רצוי שלא לנסות לנמק ו/או להשוות איתה ועימה כל דבר פוליטי עכשווי, לא מימין המפה הפוליטית בישראל, ובוודאי גם לא משמאלה. יש להניח לנושא זה ולהשאירו למכוני מחקר ולטקסי ריטואליה שנתיים, ולא להפכו למטבע פוליטי עובר לסוחר.

_____________________________________________

[1] בוודאי זכור לך איזו מהומה חוללה בריגיטה היינריך המנוחה, חברת סיעת הירוקים בפרלמנט הגרמני, אשר סירבה לבקר באתר יד ושם באופן ממלכתי.

[2] אני עוד יכול לנסות ולהבין טקסים מסוג זה במסגרת ביקורי ראשי מדינות, אך במסגרת ביקורי שרי חוץ, שמטבע הדברים נוסעים ומגיעים מספר פעמים לאותו מקום?
_new_ הוספת תגובה



סוגיית ההשוואה לנאצים
גדעון ספירו (יום שלישי, 28/10/2003 שעה 3:01)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלכס שלום,
חלק מהתשובה לדבריך מצוי בהערותי לרוני קליין. אוסף עוד מספר מלים.
דומה כי כבר טיפלנו בעבר במחלוקת זו, על כן אני מרגיש כמי שחוזר על אותם דברים, אבל נראה שאין ברירה כי זו מחלוקת שחוזרת ועולה.
אני מסכים איתך כי השואה היא ארוע יחיד במינו, אבל אינו ארוע חוץ היסטורי. מדובר במעשי בני אדם שהם תוצאה של התפתחויות פוליטיות שניתן לעקוב אחריהן, לנתחן, להסיק מהן מסקנות וללמוד לקחים.
מול גירסת ''יד ושם'' שאומרת ''אי אפשר להשוות'' אני מאמץ את הגישה שמותר וצריך להשוות, בעיקר בארצות בהן מתגלים סימנים ממאירים של עריצות, גזענות, אכזריות, שימוש ברוטלי בכוח צבאי במטרה לשלוט על עם אחר, לדכאו ולשלול ממנו זכויות אדם בסיסיות.
אין צורך לעשות השוואות של אחד לאחד. ברור כי ישראל לא הקימה מחנות השמדה כמו אושוויץ. אבל גם הנאצים לא התחילו כך. ההשוואות שאני עורך הן עם אותם עקרונות של התנועה והמשטר הנאצי שלדעתי אומצו במדה זו או אחרת בישראל. חשוב לעשות השוואות אלו דווקא בישראל משום שהיהודים היו קורבנות של אותו משטר, ומדינת ישראל לא למדה ולא הפיקה את הלקחים ההיסטוריים.
אילו הייתי אזרח בסין הייתי קרוב לוודאי משתמש בהשוואות שהן רלבנטיות לזכרון הקולקטיבי הסיני, ועורך השוואות בין האכזריות הכובש הסיני בטיבט לבין אכזריות הכובש היפני בסין. אני מניח כי בסין היו נישמעים אז קולות, בדומה לקולות שלך ושל ישראלים רבים, ''איך אפשר להשוות''?
אפשר גם אפשר, אם הדברים נעשים במיקוד ובהקשר הנכונים.
_new_ הוספת תגובה



סוגיית ההשוואה לנאצים
אלכסנדר מאן (יום שלישי, 28/10/2003 שעה 21:05)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנחנו אכן טיפלנו בעבר מעל דפי אתר זה בבעייה האמורה, ואם אינני טועה הסכמנו שבנקודה זו לא נסכים, כשאתה מבקש להביא פעם אחר פעם את גרמניה הנאצית כדוגמת השוואה לתהליך התדרדרות, אשר לדעתי הפלאקטיביות הטמונה בה יוצרת אפקט הפוך על המושא המושווה.

הבעייה הכללית שיש לי עם נושא השואה מתמקדת במה שאני מפרש כנסיונות הימין והשמאל בישראל 'להפיק' ממנה לקחים, משמע השואה היתה בית ספר או סדרת חינוך עבור היהודים, שהיו אמורים ללמוד ממנה דבר אחד או שניים בהלכות אנוש, משמע בחזקת ילדים מוכים האמורים ללמוד שלא להכות את ילדיהם ו/או להכות את הוריהם חזק יותר. אני כמובן מודע לפולמיקה הצינית הטמונה בתיאור זה, אולם לדעתי יש בו גרעין מר של אמת בלתי נעימה לאוזן תומכי הימין והשמאל בישראל כאחד: השואה אינה יכולה להוות נימוק פוליטי לכלום משום שכל נסיון חיבור מסוג זה אינו אלא דלוזיה וציור המטרה מסביב לחץ שנורה, שפירושו שעבור האחד גבולות 67 הינם גבולות אושוויץ, ועבור האחר התרשלה מדינת ישראל בלימוד לקח השואה (שכל אחד מפרש לקח זה לפי הבנתו).

אני אישית מעדיף להשאיר את השואה מחוץ לויכוחים או נטיות פוליטיות, גם אם ישנם דברים דומים ואף זהים בין תפיסת האדנות הגרמנית של הרייך-השלישי וחוגי הסהרורים של מדינת הבית-השלישי, אלא אם כן אנו מעוניינים להפוך את השואה לנון-פלוס-אולטרה הממלא את כל הוויית חיינו. כוונתי היא שגם אם השוואות מסוג זה יכולות לכאורה להתגלות כנכונות, אין כל ערובה שישראל תמשיך ותחליק במדרון 'נאצי', שכן עתיד ההתרחשויות פתוח ואינו מקובע מראש, ואם תרצה הרי שיש הטוענים כי ההיסטוריה נוטה לחזור על עצמה כפארסה, לאחר שהתגלתה בפעם הראשונה כטרגדייה.

החיטוט האובססיבי בפצע השואה כדי לנסות ולדלות ממנו נימוק או טיעון מכל סוג שהוא נדון לשיטתי לכישלון מהדהד, וטוב יהיה אם נושא זה ישאר בתחומי המחקר של שואות בינלאומיות אחרות וג'נוסיידים נוספים בהיסטוריה, גם אם שואת היהודים אכן מיוחדת במינה (וכהרגלי בקודש אני מזמין אותך לעלעל במאמר נוסף שלי בנושא http://mann.journal.lab.co.il/story_22 , ובמיוחד בדיון שהתפתח בו). את הבעיות עם הפלסטינאים יש לנסות ולפתור מתוך ראיית הווה כללית, ללא שימוש מוגבר במורליזציות המנפנפות באצבע השואה או כל דרישה 'ללמוד' מתופעה זו, וללא השוואת הישראלים ו/או הפלסטינאים לתופעה הנאצית.
_new_ הוספת תגובה



טוב, גם הפלסטינים לא התחיל ככה
האנץ שוברט (יום רביעי, 29/10/2003 שעה 14:41)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עם הקמת מחנות. הם בודאי יקימו אותם על בסיס ההתנחלויות שניתן להם. שהרי אי אפשר להתעלם מהעריצות, האכזריות ומהעדר משפט בחברה הערבית. הם נוטים להפעיל כח ברוטלי במטרה לנדות עם אחר, לדכאו ולשלול את זכות קיומו.

חייבים לעשות השוואה הסטורית זו דווקא משום , בבסרביה ובאלבניה. צריך רק שההשוואות ייעשו במיקוד ובהקשרים הנכונים.
_new_ הוספת תגובה



הבדל
איי אם א בוי (יום ראשון, 16/01/2005 שעה 15:53)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש הבדל בין פעילות צבאית בין של יפן לבין של סין.של יפן הייתה הסלמה כמו בין הסובייטים לבין הגרמנים. ואילו של הסינים היא לגמרי ''טיהור אתוני'' כמו שואה או נככבה.
_new_ הוספת תגובה



סוגיית ההשוואה לנאצים
דן גנור (יום שישי, 27/01/2006 שעה 13:26)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כאשר עושים השוואות בין שני מקרים או שתי תופעות אנו משתמשים בלוגיקה אבל גם בנסיון החיים שרכשנו.

כדי לפשט את הדברים נקח שני משפטים:

1. לכל החמורים ארבע רגליים

2. לכל השולחנות ארבע רגליים

מכאן: כל החמורים הם שולחנות.

זוהי כמובן לוגיקה שגויה ולא נכונה. נדמה לי שההשוואה שאתה עושה בין הנאצים לבין הציונות משתמשת בלוגיקה של חמורים.

כדאי להפסיק את הוויכוח איתך, כי אינך צודק בהשוואה.

דרך אגב גם אני רוצה שיהודים וערבים יחיו בשלום בהרמוניה ושיכבדו זה את זה תוך שמירת היחודיות של תרבות האחר.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי