פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לגדעון ספירו, 05/12/03 11:49)
סתם השמצה של יובל
יובל רבינוביץ (יום שישי, 05/12/2003 שעה 16:38)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא קשה למצוא דוגמאות אנטישמיות בכתבי ספירו. להלן שתיים שבהן הדבר בולט במיוחד:

דיון 1515 , קטע 4, תחת הכותרת ''אבחנתו של הנשיא טרומן''.

והיות שמר ספירו החמיץ, מן הסתם, תהייה בעניין התבטאות אנטישמית אחרת שלו (שהרי חזקה עליו שהיה מגיב אליה), הנה הקישור המסביר את הבעיה: תגובה 30095
_new_ הוספת תגובה



סתם השמצה של יובל
גדעון ספירו (שבת, 06/12/2003 שעה 1:52)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הקטעים שיובל מציין אין להם כמובן כל קשר לאנטישמיות. צד הזכות שאני יכול למצוא אצל יובל הוא, שעמדתו נובעת יותר מבורות מאשר מרשעות.
''אנטישמיות (נגד שמיות) במובן הרחב - כל הופעה של שנאה או התנגדות ליהודים באשר הם יהודים'' (האינציקלופדיה העברית כרך ד' עמ' 493).
''המונח אנטישמיות היה משום ביטוי קולע לדעה שכבר היתה מהלכת אז בגרמניה, בנוגע לצורך לבסס את ההתנגדות ליהודים על ההנחה בדבר נחיתותם הגזעית כשמיים. הנחה זו, שבה דגלו האנטישמים, היתה קשורה בהשקפות, שכמה מלומדים הביעו על הגזעים השונים של האנושות, וביחוד על הגזעים השמיים והאריים, מאמצע שנות ה-‏40 של המאה ה-‏19 ואילך - השקפות שהיו מיוסדות בעיקרן על הישגיה של הפילולוגיה המשווה באותן שנים'' (שם עמ' 494).
האנטישמיות התפתחה במחצית השנייה של המאה ה-‏19 בעקבות ספרים שפורסמו על ידי מספר מלומדים באשר להבדלים בין הגזע השמי לארי. ספרים אלה, כמה מעניין, מיקדו את הצדדים השליליים בגזע השמי אצל הערבים ופחות אצל יהודים. (''ואולם אף על פי כן שהשקפות אלו של לאסן, רנאן וגובינו היו קשורות בהערכה שלילית של היהודים, יש לציין שאף אחד מהם לא הבליט הערכה זו. לאסן אף אינו מזכיר את היהודים בין העמים שהוא מביא כדוגמה לשמיים; לפי רנאן טיפוסיים לגזע השמי היו לא היהודים אלא הערבים, ש'התאוות האמוכיות נתפתחו בהם במידה מרובה מכל גזע אחר''' - האניציקלופדיה העברית כרך ד' עמ' 496).
בשלב מאוחר יותר התפתחה האנטישמיות שאימצה את התיאוריות על הצדדים השליליים של הגזע השמי כמאפיינות את היהודים (אויגן דירינג ''שאלת היהודים כשאלת הגזע, המידות והתרבות'' שהגדיר את היהודים כגרועים שבגזע השמי או וילהלם מאר, יהודי מומר שקנה לו שם באותם ימים בגרמניה בכתבי ההסתה שלו נגד היהודים בחוברת שפירסם בשנת 1880 כראשונה בסדרה ''חוברות אנטישמיות לעת מצוא'' - שם עמ' 494-495).
''ההצלחה לה זכתה התיאוריה האנטישמית בגרמניה של שנות ה-‏70 וה-‏80 של המאה ה-‏19, היתה קשורה בהתפתחותה של מדיניות הפנים הגרמנית, ובכלל זה במלחמה, שהיסודות הקלריקליים והשמרניים נלחמו בתנועה הליברלית בגרמניה, שהיהודים היו בולטים בין מנהיגיה ותומכיה'' (שם עמ' 496).
''שרשיה של האנטישמיות כשנאת יהודים נעוצים בגורמים פסיכולוגיים וסוציולוגיים שמשמשים יסוד לתופעה של שנאת קיבוצים. בתחומיה של תופעה זו יש לראות אותה כצורה חריפה של שנאת מיעוטים, ובתור כזו יש להבחין בה את פעולתם של שלושה גורמים: (א) שנאת השונה (ב) שנאת החלש ו(ג) שנאצת הזר'' (שם עמ' 496).

הקורא האינטליגנטי יבין מהאמור לעיל, כי דווקא יובל וחבריו מהימין המתנחלי והגזעני עונים, ברמת דיוק הקרובה לנוסחה מתמטית, למאפיינים האנטישמיים על שלושת מרכיביהם: שנאת השונה, שנאת החלש ושנאת הזר. ואילו אנוכי, עונה על מאפייני קורבן האנטישמיות בהיותי שייך למיעוט יהודי ליברלי שמאלי המגן על המיעוטים הנענקים תחת עולו של הדיכוי הגזעני של ממשלת ישראל וצבאה.
_new_ הוספת תגובה



סתם השמצה של יובל
יובל רבינוביץ (שבת, 06/12/2003 שעה 10:56)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האנטישמיות פנים רבות לה. היא לא התפתחה במאה ה-‏19, אלא קיבלה אז הצדקה פסאודו מדעית.

הכותב מנסה להתייחס לאנטישמיות כאילו נולדה רק בשעה שהומצא המונח, ובכך פוטר את שונאי היהודים באשר הם. אבל ההגדרה היא זו שהכותב הביא מלכתחילה: ''כל הופעה של שנאה או התנגדות ליהודים באשר הם יהודים''. מהבחינה הזו הכותב הוא אנטישמי לעילא ולעילא.

כאשר הופיעה הגזענות ה''מדעית'', אכן היא עשתה שימוש בשיטות מדעיות, כמו קרניומטריה, להשוואה בין גזעים, דבר שלא היה קיים לפני כן. אין זו הגזענות המאפיינת את מר ספירו. הגזענות שלו היא אמוציונלית, כזו שאיפיינה את הנבערים מבין הנוצרים של ימי הביניים. לכן יכול היהודי, מבחינת ספירו, לחזור בתשובה, בין אם יאמץ אידיאולוגית את שנאת ישראל ובין אם פשוט ימיר את דתו.

אני הבאתי שני מראי מקום בהם חשף מר ספירו את האנטישמיות הגזענית האמוציונלית שלו. התשובה שלו לא התייחסה לכך, אלא דיברה על השורשים המדעיים של האנטישמיות למן אמצע המאה ה-‏19. אין לכך דבר עם האנטישמיות שלו.

טיעון נוסף של מר ספירו הוא שאני אנטישמי וכן חברי מהימין. ניתוח הטקסט שלו בהקשר זה מטיל אור נוסף על הטכניקה הדמגוגית שלו: ''הקורא האינטליגנטי יבין מהאמור לעיל, כי דווקא יובל וחבריו מהימין [...]'' כלומר, מי שאינו מסיק את מה שמר ספירו רוצה שיושג, אינו אינטליגנטי (ואולי הוא אפילו יהודי).

כשם שאני לא ייחסתי לספירו את דעותיו של אבנרי, אודה לו אם יפסיק להכליל אותי ויתחיל להביא טיעונים ודוגמאות לגופו של עניין. לשון אחר: חובת ההוכחה כעת על מר ספירו להראות:
א. שהוא לא אנטישמי.
ב. שאני אנטישמי.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי