פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
טעות חלקית באיבחון הנצרות והאסלם לסוגיהם
יורם המזרחי (יום רביעי, 26/06/2002 שעה 17:16) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלום וברוכה הבאה!

אי אפשר לכלול את חוקי הנצרות,או האסלם בתוך ''סד מאחד''. דברייך הולמים את הפלג הקתולי, לא שאר הנצרות כפי שהתפתחה, ובוודאי שלא את הנצרות הפונדמטליסטית של היום, הכובשת עמדה לקראת בכורה בחלק תרבותי מכריע של התבל.

אותו דין גם באיסלם שהשתנה מקצה לקצה, כולל ערכיו המוסריים, ולצערי מייחסים לקוראן הרבה דברים שלא נכללו בו. ראי הבדלי תפיסת עולם בין שיעים לסונים אחמדים וכיו''ב.

הבעיה עם ישוע הנצרתי היא שקורותיו כמנהיג רוחני ומעשיו ידועים לנו רק בקטע של שלוש שנות חייו האחרונות. כל השאר ניחושים.

מעבר לזה ברוכה הבאה!
יורם
_new_ הוספת תגובה



בין פטיש האיסלם לסדן הנצרות (תשובה ליורם המזרחי)
שרית ילוב (יום רביעי, 26/06/2002 שעה 18:20)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שום זרם תרבותי המקיף מיליוני בני אדם אינו הומוגני, וברור שיש באיסלם ובנצרות זרמים וכתות שונים. אבל, כמו שאין לטעון כי היהדות רואה בחיוב את ההומוסקסואליות וזאת משום שיש באיזו עיר בארצות-הברית בית כנסת רפורמי הומוסקסואלי, כך אין לראות במנהיג המוסלמי האיטלקי שייח (ופרופסור) עבדול האדי פאלאצ'י, שהוא פרו-ציוני, ''זרם בין זרמים אחרים באיסלם''.
במאמר ניסיתי להצביע על מוטיבציה פסיכולוגית עמוקה בקרב הנוצרים, שאינה נגזרת דווקא מגישה תאולוגית כזו או אחרת, אלא ממוטיב ראשוני ויסודי בנצרות, אשר ביטוייו בעולם הנוצרי הם רבים ומקיפים וגלגוליהם ניכרים גם בתרבות החילונית במובהק. כך למשל, הבאלט הקלאסי (האירופי), בתנועותיו ובאווירה שהוא מנסה להשרות, יש בו ניסיון לקרוא תגר על הארציות, על הבשריות ואפילו על חוק הכבידה. שהרי מיהו הרקדן המצטיין? זה הנראה כמרחף באוויר, אשר אינו מזיע ושנושא אל-על את עמיתתו הרקדנית כאילו היתה עלה נידף חסר משקל. כל מי ששהה תקופה מסוימת באנגליה (שאינה קתולית, כידוע)מכיר את הנזיפה שזוכים לה שם הילדים: Do not stare. כלומר, כשילד חש צורך ''טבעי'' להביט באדם מוזר או בתופעה בלתי רגילה, מאלפים אותו להתעלות על האנושי ולהסיר את מבטו מהם, משום שזה ''לא נימוסי''. גרמניה היא דוגמה בולטת אחרת לתרבות נוצרית (שרובה אינה קתולית) עשירה בצווים תרבותיים על-אנושיים: עד מלחמת העולם השנייה היה מקובל שם לחנך אמהות שלא לחבק את ילדיהן ולא להפגין כלפיהם רכות, ובקרב הפרוטסטנטים הגרמנים אפשר למצוא לא מעטים שעברו בילדותם מקלחות קרות בימי החורף - ל''עיצוב האישיות'' ול''חיסון הגוף''. יש באמתחתי מאות דוגמאות של ביטויים לשאיפה העל-אנושית בתרבות אירופה, אשר מקורה, כמובן, בנצרות.
_new_ הוספת תגובה



שרית מאמרך פשוט נפלא וברשותך שלחתי אותו
ישראלי פזיז (יום רביעי, 26/06/2002 שעה 19:19)
בתשובה לשרית ילוב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכמה חברים לעיון. אני מקווה שהפורום ימשיך להתעשר באנשים ברמתך. כעת יש לי גם שאלה:
האם את רואה את שלושת הדתות דרות בכפיפה אחת אי פעם או נאבקות ביניהם עד לקריסתן?
_new_ הוספת תגובה



תשובה לישראלי פזיז
שרית ילוב (יום רביעי, 26/06/2002 שעה 19:51)
בתשובה לישראלי פזיז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה על חיוביות התגובה.
אני מאמינה שהניגודים הנזכרים בין שלוש הדתות המובילות, הם חלק מהתפתחות טבעית של התנגדות לתופעה היהודית ובתוך כך גם ל''מוסר היהודי'', שתמציתו (בעיני) היא ''אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך'' (ולא, ''עשה לחברך מה ששנוא עליך'' אבל גם לא: ''קבל באהבה את חברך אשר עושה לך את מה ששנוא עליו''). מצד שני, ההתנגדות הזאת ליהדות, מחדדת אצל היהודים את ההוקרה של תורתם ומוסרם, שהם - למיטב הבנתי - הדרך היחידה לקיים קהילה אנושית מוסרית ומשגשגת לדורות. באחרית הימים, יש להניח, יקבלו גם הלא-יהודים את הדרך היהודית ואת ''שביל הזהב'' כדרך חיים. ובינתיים, אלה מרביצים לנו כאילו אין תורה ואין מוסר (המוסלמים), ואלה מרביצים בנו תורה כאילו היתה זו תורתנו (הנוצרית). יש בינינו כאלה שמוכנים לקבל את התורה הנוצרית כאילו היתה זו תורתנו, ולמרות שאף מדינה נוצרית לא הצליחה מימיה ליישם את המוסר הנוצרי העל-אנושי הנעלה - לתבוע את יישומו דווקא מהמדינה היהודית.
אם תעביר לי את כתובת הדוא''ל שלך, אוכל ''לצייד'' אותך בפרטים נוספים התורמים למאמר.
_new_ הוספת תגובה



חלק ממקורות ''התת תרבות הגרמני'' הם פאגנים
יורם המזרחי (יום רביעי, 26/06/2002 שעה 22:18)
בתשובה לשרית ילוב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הבעיה היא שאת כורכת נזירות ופרישות בחבילה נוצרית אחת.
חלקים גדולים של העולם הנוצרי לא היו פרושים ולא נזירים, או נזירות.
הקשיחות הפוריטאנית של האנגלים, למשל, נובעת ממספר מוקדים שקדמו לנצרות.

גם הכנסיה הקתולית-אירית (שהיה לה חלק נכבד מאד בהפצת הנצרות באירופה) והכנסיה הגרמנית, לסוגיה, שאבו ממקורות פגנים ברורים, הניכרים גם אצל הפרבוסלאבים.

באשר ''לייחוד'' הקתולי של תפיסת האלוהות, הרי שהמקור, גם אצל האיסלם, הוא יהודי.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי