פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לאלכסנדר מאן, 26/07/02 21:42)
אלכס: על יהדות כדת פרגמטית, ועל שחיטה כשרה בהולנד
גלעד דנבום (שבת, 27/07/2002 שעה 0:25)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בהחלט אינני יודע מה תוקף החלטתו של אותו רב מקומי, ואני בספק אם היא יכולה להתקיים במקביל לדוגמות היהודיות המקובלות. יחד עם זאת, אני מעריך אותו על האנושיות המתחשבת שלו ועל הפרגמטיזם שלו, משום שהוא העמיד בראש מעייניו את חייהם של אנשי קהילתו על פני שמירה עיוורת על החוקים המקובלים. מובן שבכך הוא במידה רבה הוציא עצמו בעיניהם של רבים מהמעגל היהודי, אך בעיניי אין בכך שום פסול, להיפך.

ההבנה שלי היא שהקהילות היהודיות בארצות מערב ומרכז אירופה היו על דרך חד-כיוונית כלפי השתלבות והיטמעות (או שמא: היטמאות) בקהילה החילונית-נוצרית המקומית, ואלמלא התוצאות ההרסניות של מלחמת העולם השנייה, הם היו עוד קהילה במסכת הקהילות התרבותיות של אירופה החדשה. מובן כי החלק השני של המשפט הוא ניחוש היסטורי פשטני, אך הכיוון של שנים אלו ברור.

כמו כן, ראוי להדגיש כי בקהילות אלו כמעט ולא הייתה פעילות ציונית רצינית עד לאחר תום מלחמת העולם השנייה, כאשר שליחים של ארגונים ציוניים מפלסטינה באו ל''שכנע'' את הניצולים לחפש להם חיים טובים יותר בארץ ישראל הריקה מתושבים...
מבחינה זו, נכונה ההתבטאות הידועה כי הנאצים הם אלו שהביאו את מרבית ה''מגויסים'' לתנועה הציונית, ולבניין מדינת ישראל.

אני מתעניין לדעת מה דעתך על אותו תפריט מוסלמי אשר הצהיר מחד כי ''הכל ח'לאל'', והציע בשר חזיר כשר למהדרין מאידך. האם יכול להיות שגם האיסלאם, כמו היהדות, עשוי להיות פרגמטי, בסופו של דבר ולמרות הכל? ואם כן, מה זה אומר על מהותו וסיכויי של ה''ניסוי'' האירופאי?
בנוגע להחלטת השלטונות ההולנדיים, יש בידי קישור למאמר ב-Ynet, שם נטען כי ''בהולנד הסבירו כי בעוד שבעלי-חיים אחרים ניתנים לשחיטה בהינף סכין אחד, השחיטה של שוורים דורשת לעתים תנועות סכין רבות, שגורמות להם סבל'', ועל כן ''נאסר עליהם לשחוט שוורים גדולים על-פי כללי המסורת היהודית, כיוון שהשחיטה הכשרה גורמת לבעלי-החיים סבל רב ונוגדת את החוק האוסר התעללות בבעלי חיים.''
יצויין כי טרם חיפשתי איזכורים של עניין זה בעיתונות זרה, אך אשמח לעשות כן, אם תהיה לכך דרישה.

קישורים:
הכתבה ב-Ynet: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-1917113,00.h...
_new_ הוספת תגובה



שחיטה
אליצור סגל (יום ראשון, 28/07/2002 שעה 13:54)
בתשובה לגלעד דנבום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
שלום למשתפי הפורום!
הגעתי לכאן בעקבות ידידי ד''ר אורי מילשטיין וכך נפלתי לתוך הדיון של גלעד אשר שמו כנראה אינו נאה לו.
בכל אופן היות ויש לי הסמכה לשחיטה אוסיף קצת אנפורמציה שאולי תענין אותכם.

השחיטה נעשית על ידי חיתוך בסכין מושחז היטב אשר השחזתו כראוי היא מלאכה קשה ביותר של הקנה - היינו הצינור בו עובר האויר. ושל הושט - היינו הצינור בו עובר האוכל. הקנה והושט נקראים בלשון חז''ל ''סימנים'' מסיבות שלא כאן המקום לפרטן עדיף לשחוט תוך כדי כך גם את העורקים הראשיים שבהם עובר הדם למוח. עורקים אלו נקראים בלשון חז''ל ''ורידים''. בבהמות צריך לשחוט את שני הסימנים ובעופות די בסימן אחד. לפני השחיטה צריך לברך ברכת השחיטה. מפורש בקוראן ששחיטת היהודים כשרה למוסלמים. וכן ברכת היהודים טובה למוסלמים. אף על פי כן רצו המוסלמים לא פעם שלפני השחיטה יאמר השוחט ''אלללה אכבר'' שזו ברכת השחיטה שלהם. גם לפני שהם שוחטים בני אדם הם נוהגים לקרוא אללה אכבר. כשבאו ראשוני האשכנזים לארץ סרבו הערבים לקנות מהם את הטרפות שלהם משום שלא הכירו בהם כיהודים. הספרדים סרבו לתת להם אישור יהדות כדי שלא לפלג את הקהילה כך ששחיטה אשכנזית הפרכה לתלתי רוחית עד שתמורת שוחד ושלמונים רבים הסכים הקאדי המוסלמי לתת לאשכנזים אישור יהדות וכך יכלו האשכנזים לפתוח משחטה עצמאית כלכלית.
באשר להתר למכירת בשר חזיר. גלעד אינו מבין את המכניקה ההלכתית. מותר לסחור בדברים אסורים כולל בשר חזיר בדרך מקרה - לדוגמא אם דייג הטיל רשת ועלו לו דגים אסורים באכילה מותר לו למכרם לגוי כיון שלא כיון במיוחד לדוג דגים אסורים. אבל אסור לגדל לצרכי מאכל דגים האסורים באכילה אפילו אם הכונה למכרם לגויים. אבל מותר לגדל לצרכים אחרים למשל מותר לגדל תנינים לצורך עורם וכיון שהורגים אותם ממילא מותר למכור את הבשר למי שמותר לו לאכלו כיון שהגידול במקורו לא נועד לצרכי אכילה. כך למשל בכל המשחטות מוכרים את הטרפות לגויים במיוחד לערבים שלהם אין דיני טרפות כלל אלא דיני שחיטה בלבד. במשחטה בחדרה מכרו את הטרפות למסעדת יוקרה בתל אביב שכמובן אין לה הכשר. הרב הראשי לחדרה הרב וורנר הודיע לראשי המשחטה שאם ימכרו את הטרפות ליהודים תוסר ממנה הכשרות המשחטה נענתה אבל המסעדה הגישה בג''ץ בטענה שזו חריגה מסמכות. הרווח של המסעדה הוא בכך שבשר טרף זול מבשר כשר. הבג''ץ הורה לרב להחזיר את ההכשר אבל הוא התפטר מתפקיד ומוכן לתת את ההכשר רק בתור רב סתם לא תפקיד ממלכתי. בכל אופן אין להשוות את האיסור לסחור בדברים אסורים לאיסור לאכול אותם. הרב שעליו מדבר גלעד שקל כנראה שאם יסגר האיטליז היהודי רבים יאכלו טרפות לכן אפשר לו לעסוק גם במכירת טרפות איסור שהוא קלוש ביותר ביחס לאיסור אכילת טרפות. דבר שאינו מעיד כלל על חולשת הקשר שלו ליהדות חלילה.
אליצור סגל
_new_ הוספת תגובה



אליצור, מדוע אם כך נחשבת השחיטה
אלכסנדר מאן (יום ראשון, 28/07/2002 שעה 14:24)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הכשרה כאכזרית בקרב אירופאים שונים? האם המדובר בעלילה והשמצה אנטישמית לשיטתך? האם מדינות כשווייץ ולאחרונה הולנד, אשר אסרו על השחיטה הכשרה בתחומן - טועות ומטעות (1)?

מכל מקום הרשה נא לי לברכך על כי הצטרפת לדיון המעניין, גם אם הדיעות כאן חלוקות לפה ולשם.
בנוסף אציין כי לא הבנתי את הערתך ''....וכך נפלתי לתוך הדיון של גלעד, אשר שמו כנראה אינו יאה לו''. אשמח לקבל הסברים גם בנקודה זו.
________________________________________

(1) מעניין לציין כי הולנד ביטלה את התקנה האוסרת על שחיטה כשרה, אם זו מתבצעת בפרק זמן שאינו עולה על ''3 שניות''. ראה לינק מצורף

קישורים:
ביטול התקנה שאוסרת שחיטה כשרה בהולנד: http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-1980579,00.h...
_new_ הוספת תגובה



צער בעלי חיים
אליצור סגל (יום ראשון, 28/07/2002 שעה 16:40)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
לאלכסנדר שלום רב
אני שוחט אבל אינני וטרינר. אינני יודע האם בעלי החיים סובלים בשחיטה או לא וכיצד ניתן למדוד זאת. אבל לפני כמה שנים היה ראיון במקור ראשון עם פרופסורית אמריקאית שטענה שהשחיטה היהודית היא הדרך הרחומה ביותר להמית בעלי חיים וזאת בגלל חיתוך העורקים הראשיים המביאים דם למוח שגורמים למיתה מידית והבהמה אינה מרגישה דבר לאחר מכן. מה שהיא אינה יודעת זה שחיתוך הורידים בלשון חז''ל אינו חלק אינטגראלי מהשחיטה. אפשר לשחוט בלי לחתוך אותם. והדבר נעשה בשחיטת אווזים שפוטמו. בפיטום אוזים מכניסים בכוח אוכל לושט כתוצאה מכך יש חשש שהוא נקרע. אם הושט נקרע הרי האווז טרף. כדי לברר זאת שוחטים בזהירות את הקנה בלבד. בשחיטה כזו אין הורידים נשחטים. כלומר האווז מת מחנק. היות והאווז הוא עוף מים היכול לעצור את נשימתו זמן רב הרי מראה אווז גוסס הוא ממש לא נעים. בבג''ץ שהוגש נגד פיטום אוזים הם לא העלו את הנקודה הזו של שחיטה תוך גרימת סבל עצום לאוזים.
באשר לפרות אינני קורא הולנדית ואנגלית אבל מתוך הכרותי עם הנושא אני יכול לשער מה הפריע להם. שחיטת עופות כבשים ועיזים נעשית בתנועה אחת או שתים. לעומת זאת כדי להגיע לקנה ולושט של הפרות יש צורך לחתוך עוד ועוד ועוד כנראה שזה נראה להם התעללות בגופה אולם הפרופסורית הנ''ל טוענת שברגע שנחתכו העורקים המובילים דם למוח הבהמה מתה קלינית ואינה מרגישה דבר.
באשר לגלעד, כוונתי היתה שאני מקווה לראות התיישבות יהודית הן בגלעד הכבוש לעת עתה בידי הירדנים והן בגלעד הכבוש לעת עתה בידי דעות זרות
הגעתי לפורום מפני שאורי מילשטיין שלח לי את הכתובת וביקש שאקרא.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



לכבוד מר סגל
גלעד דנבום (יום ראשון, 28/07/2002 שעה 23:45)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכבוד מר סגל,

עניין אותי לקרוא את תיאורך של תהליך השחיטה, למרות שנדמה לי כי השמטת חלקים מסוימים - החלקים האכזריים יותר בתהליך (כגון עניין הוצאת הדם מהגוף החי), אך אני בור למדי בתחום זה (והספרות שעוסקת בנושא אינה ברשותי), ועל כן אסמוך על מילתך עד אשר יוכח אחרת.
בכל אופן, עניין אותי במיוחד עניין הכשרות ההדדית - כלומר, שהשחיטה היהודית כשרה היא עבור מוסלמים (תוך התעלמות לצורך העניין מההערות הגזעניות שלך).
האם ידוע לך האם גם ההיפך הוא הנכון? כלומר, האם שחיטה מוסלמית כשרה עבור יהודים?
ואם לא, מדוע?

אני אומנם אינני מבין את המכניקה ההלכתית, אך נדמה לי כי לא הבנת את הסיפור שהבאתי במלואו.
סבו של סבי קיבל אישר למכור *בכוונה תחילה* בשר חזיר, במקביל לבשר הכשר שמכר לקהילה הלא-יהודית, כך שכל הדוגמאות שהבאת אינן תקפות לעניין זה, שכן אין מדובר ב''תאונה'' או ''מקרה'' כי אם בחישוב כלכלי וקהילתי גרידא.
יחד עם זאת, המשפט האחרון שלך מעיד כי דווקא כן הבנת נקודה זו, ואתה מדגים בו את האפשרות לפרגמטיות תוך-יהודית, שכן אתה מודה כי איסור מסוים (מן הסתם, איסור קשה יותר לאכיפה בקהילה נתונה ובזמן נתון) ''חלש'' יותר מאיסור אחר, ועל כן השרץ כשר.
לא יודע מה היה יחסו של אותו רב ליהדות, ואין זה מענייני; הבאתי את הסיפור בתור דוגמא מעניינת למצב היהודי במערב-אירופה של לפני מאה ומשהו שנים, ובתור אנלוגיה למצב המוסלמי הנוכחי.

בכל מקרה, תודה על תגובתך. (נ.ב. - לא הבנתי את ההערה בקשר לשמי)
_new_ הוספת תגובה



שחיטה יהודית ומוסלמית
אליצור סגל (יום שני, 29/07/2002 שעה 8:03)
בתשובה לגלעד דנבום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
לכבוד מר גלעד
שלום רב
השחיטה המוסלמית אינה כשרה ליהודים משום שאנו מקפידים על חדות וחלקות הסכין והם לא. נוסף לכך אין אצלם הלכות טרפות דהיינו מחלות שונות שיש לבהמה האוסרות אותה באכילה דבר שאינו קיים כלל אצלם. נוסף לכך יש חלקים מסוימים בבהמה שאין אנו אוכלים את החלקים האלה מציאים בפעולה הנקראת ''ניקור'' גם זה אינו קיים אצל המוסלמים. חוץ מזה אצלם מותר לשחוט כל בהמה חוץ מחזיר אצלינו מספר החיות האסורות גדול לאין שיעור.
בכל אופן במקומות רבים השחיטה היהודית כלכלית אך ורק משום שגם המוסלמים אוכלים ממנה ולעתים אפילו מקפידים עליה. אלו הפסיקו המוסלמים לקנות משחיטה יהודית סביר להניח שרוב המשחטות באירופה היו נסגרות.
רמת האיסורים אינה נקבעת על פי הנוחות. קשה להסביר בפורום פרטים כה רבים אבל בגס האיסורים נחלקים לשתי רמות - מן התורה המכונה דאוריתא ומדברי חכמים המכונים דרבנן. האיסור למכור דברים אסורים במכוון הוא מדברנן כך שיש לפוסק יכולת תמרון די רבה. האיסור לאכול נבלות וטרפות הוא דאוריתא ובתחום זה יכולת התמרון מעטה או לא קיימת. אגב גם את המוסלמים לא הבנת. לשיטתם מסעדה יכולה למכור בשר חזיר וגם אוכל אחר הכשר לשיטתם הבעיה נוצרת אצלם רק אם בעל המסעדה הוא מוסלמי כיון שלשיטתם אסור גם להנות מבשר חזיר ולא רק לאכול ממנו למיטב ידיעתי רק אם יותר משני אחוז מרוחי המסעדה ינבעו ממכירת בשר חזיר יהיה על המוסלמי להקטין את החזקותיו במקום. לעומת זאת לשיטתנו בשר חזיר מותר בהנאה למשל קראת י על בחורה שומרת מצות שלמדה בבי''ס גבוה לבישול בצרפת במהלך לימודיה הכינה תפריטים שונים המבוססים על בשר חזיר כמובן שלא אכלה מהם. אין בזה שום בעיה. לעומת זאת תלמיד מוסלמי לא יכול היה לעשות זאת כיון שהחזיר אסור אצלם בהנאה. לעומת זאת אצלינו בשר בחלב אסור בהנאה לפיכך אסור יהיה לה לטגן בשר בהמה בחמאה כיון שהוא אסור בהנאה לעומת זאת על בשר עוף יש לדון הרבה.
במשחק המילים על שמך לא התכונתי לפגוע - אמרתי פשוט שאני מקוה שתוביל טור שריון לשחרור הגלעד מהכיבוש הירדני.
אליצור
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי