פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לצדק, 12/09/05 21:44)
צדק, אתה באמת מאמין שיהושוע בן נון
ישראל בר-ניר (יום שני, 12/09/2005 שעה 23:16)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הניח תפילין? ואם במיקרה כן, אתה בטוח שאלה היו אותם תפילין בהם אתה משתמש היום?
בחפירות ארכיאולוגיות מתקופת הבית השני (יותר מאלף שנה אחרי תקופת יהושוע) נמצאו תפילין שכלל אינם דומים, לא בצורתם ולא בתוכנם, לאלה שבשימוש היום.
לפי כל הסימנים, גם לא היה נהוג ''להניח'' אותם בבוקר ואח''כ להחזירם לארון, אלא ללכת אתם כשהם ''מונחים'' כל היום.
כדאי שתעיין במחקריו של יגאל ידין על הנושא. הרבנים של ימינו לא היא ''מאושרים'' מהמימצאים שלו (בלשון המעטה), אבל הם לא יכלו לסתור את אמיתותם.
_new_ הוספת תגובה



לא זו בלבד שהניח תפילין
עמיש (יום שני, 12/09/2005 שעה 23:21)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלא גם שם מזוזה, שינן נחנחנחנחמן מאונן וצחצח שיניים בפסח במשחת שיניים ללא חשש חמץ, טבל, שביעית וערלה
_new_ הוספת תגובה



נו טוף
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 0:50)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בנושא אחד לפחות יש בינינו הסכמה (אני מקווה שזה לא יפגע במוניטין שלך . . .)
_new_ הוספת תגובה



במאה אחוזים, אותן התפילין בדיוק
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 2:19)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וכבר יגאל ידין מצא תפילין במערות קומראן, תפילין בני 2000 שנה,
ובתוכן אותן 4 הפרשיות הכתובות בידי סופר, אותו מבנה פנימי (חלוקה ל-‏4), הכל על פי ההלכה.
ויגאל ידין סיפר על התרגשותו העצומה מהתגלית הזו,
המוכיחה על הקשר הרציף של העם היהודי למקורותיו.

ואוסיף לך את מקווה הטהרה שהתגלה במצדה והוא עשוי על פי ההלכה,
הלכות בנית מקווה הטהרה הן מסובכות, ואת המקווה במצדה בחן הרב מינצברג שפסק לאחר הבדיקה:
מקווה טהרה הוא, ''משופרא דשופרא שבע פעמים''

כיצד בנוי מקווה טהרה? דבר זה מומחש בתכנית. לפי ההלכה חייב מקווה הטהרה – שבלעדיו לא יכול לחיות שום יהודי שומר מצוות, בפרט בימים ההם – להיות בעיקרו מקווה של מים לא שאובים, המשוכים ישירות אל הבריכה. דבר זה אינו ניתן כמובן, לביצוע ברוב חודשי השנה בארץ ישראל – וההלכה קובעת, כי די אם חלק מן המים יהיה כנ''ל, ואילו את המים הנוספים אפשר להכשיר לפי הצורך ע''י השקתם, כלומר ע''י הבאתם במגע עם מים טהורים אלה. לשם כך נוצרו שתי הבריכות. באחת – במקרה הנידון זו הקרובה לפתח – נאצרו המים הטהורים, הלא שאובים, בשעת הגשם, ואילו השניה שימשה כבריכת הטבילה. לפני השימוש היו פותחים את הנקב – ה''אביק'' בלשון המשנה – המחבר את שתי הבריכות ובגעת קצת מן המים הטהורים במי בריכת הטבילה – הוכשרו מימיה של זו. הבריכה השלישית, הקטנה, שאינה מחוברת אל שתי הבריכות האחרות נועדה לרחיצה ממש, רחיצת ידיים ורגליים, לפני הטבילה במקווה.כי מקווה זה לא היה יחיד במצדה, וכי ההלכות שלפיהן נבנה היו הלכות של קבע, יכולנו להיווכח, לאחר זמן, בסוף עונת החפירה ובקצה השני של מצדה, כשגילינו מקווה שני בפינה הצפונית מזרחית של הבניין המנהלי הגדול שממערב למחסנים. כזכור, היה בניין זה בשימוש גם בתקופת הקנאים וגם לאחר מכן, בזמן חיל המצב הרומאי, והנה בחצרו מצאנו מקווה דומה כמעט לחלוטין למקווה שבחומה הדרומית. אף כאן ניתן לראות יפה את העמל הרב שהושקע בבניית האביק להשקה. תגלית זאת זורעת אור על כמה עניינים סתומים בהלכות שבמשנה, ובדומה לכתובות העוסקות בענייני תרומות ומעשרות (שכבר הזכרנו) מעידה אף היא על דבקותם הדתית של מגיני מצדה, שאפילו כאן, במצדה, הצחיחה, טרחו כל-כך בבניין המקוואות לפי חוקי ההלכה.

מן הראוי לציין כי המקווה וכל הלכותיה הנם מתורה שבעל פה, שכן בתורה נאמר רק: ''וטבל במים וטהר'' או ''ובא במים וטהר''. וכל ההלכות: כמות המים (40 סאה – כ-‏750 ליטר), ועוד הלכות רבות, כולן מדרבנן. וכאן יש עדות לקיום הלכות אלו כבר לפני כאלפיים שנה!

גם היום יש כאלו הנוהגים ללכת עם התפילין במשך היום,
אל תדאג לרבנים, שום תגלית ארכיאולוגית לא תפגע באמונתם,
כי אין ''תגלית'' כזו בעולם כולו.
ופרשנות של חוקרים לממצאים בודאי שלא תפגע כמלוא הנימה.

היהדות והיהודים זה קשר ישיר ונצחי מאז ועד סוף הדורות.
_new_ הוספת תגובה



''ויגאל ידין סיפר על התרגשותו העצומה מהתגלית הזו''
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 3:09)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא יודע ממי ומתי שמעת את הדברים האלה, אבל בהרצאה שאני שמעתי מפיו של הפרופ' ידין הדברים נשמעו קצת אחרת . . .
_new_ הוספת תגובה



''ויגאל ידין סיפר על התרגשותו העצומה מהתגלית הזו''
לוי (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 7:36)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני קראתי את הדברים בפרסומים של יגאל ידין . אגב , באחד ממאמריו באנגלית המליץ לכל סטודנט הרוצה להתמחות בארכיאולוגיה ללמוד היטב את התנך .
_new_ הוספת תגובה



חזק וברוך
מהנדס אזרחי (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 8:48)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



ן
Divrey Hayamim (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 4:47)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם אני יכולה להניח (תפילין) עם יהושוע בן נון? בס''ה הדת שלנו כפי שהיא היום, נורא משעממת לנשים. היא גם לא דת למשפחה. היא דת לגברים. הולכים לבית כנסת, נשים וילדים במחלקת נשים וילדים. הגברים במחלקת גברים. לכן מחלקת נשים כמעט תמיד ריקה. כי לרדוף אחרי ילדים יותר קל בבית, ואנחנו אף פעם לא על אותו עמוד בין כה. צריך לתת לנשים (אלה שמעונינות כמובן) חלק יותר פעיל בבית הכנסת. אולי כל המשפחה שתשב בצותא ותתפלל יחד, מאותו עמוד. זה גם יחזיר המון בחורים לחיק הדת, כשאשתו וילדיו חווים את החוויה ביחד. משהו בסגנון: ''the family who prays together, stays together.''

שלא כולם יצעקו בבת אחת.
_new_ הוספת תגובה



את רוצה להשתתף בדת כבקשתך
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 5:28)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש בעיה קטנה, היהדות אינה דת כבקשתך.

היהדות היא דת מרתקת ואיכותית שאין כדוגמתה בשום נושא אחר בעולם,
היא מורכבת מרבדים המתאימים לכל אדם, מהפשוט ביותר ועד הגאון והמתוחכם ביותר.

השעמום נובע רק מהאדם עצמו, ואני יכול להעיד עלי שמעולם לא חויתי את המושג שעמום,
הדבר הקרוב ביותר לשעמום שחויתי הוא ברגעים שבא לי סתם לשבת זמן קצר ולא לעשות כלום, מתוך בחירה.

ועבור אשה השעמום הוא כמעט בלתי אפשרי, הרי רק עבודות בית
ניתן לעשות 25 שעות ביממה ולא לסיימן,
ואם האשה אוהבת לקרוא וללמוד אז אין סיבה בעולם שיהיה לה רגע אחד של שעמום.
_new_ הוספת תגובה



את רוצה להשתתף בדת כבקשתך
Divrey Hayamim (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 6:13)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יפה מצדך לדבר על עבודות הבית המעשירות רוחנית כל אשה. אבל אני דברתי על פעילותה ותפקידה של אשה בבית הכנסת. משעמם!! אגב, אם היית טורח לחקור ביהדות, היית מוצא שהיא דת דינמית. עד הגלות השניה, וחורבן בית שני, הכוהנים היו ''ראשי'' ההווי הרוחני, הדתי, הכלכלי וכו. אבל לפי ''בקשת'' כמה גברים באיזה עיירה יהודית באירופה, ה''כח'' נלקח מהכוהנים, ורבנים נכנסו לתמונה. לכהנים ניתנו תפקידים סמליים בלבד. בכלל אין להגיב לדברך לגבי ''אשה אוהבת לקרוא וללמוד...'' אין לזה קשר לחלקה ותפקידה בבית הכנסת. עשינו שנויים בעבר (שכנראה מקובלים עליך) אולי הגיע הזמן לעשות שנויים ולעדכן לפי ההווה.
_new_ הוספת תגובה



בבית הכנסת האשה אינה שונה בהרבה מהגבר
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 12:20)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההבדל העיקרי הוא במיקום, אבל את זה גם הגבר יכול לטעון.

את יכולה להתפלל, לקרוא, ללמוד, כל מה שהגבר עושה.
בית כנסת הוא מקום קדוש בו האדם עומד מול מלך העולם,
במעמד כזה כל מחשבותיו וריכוזו חייבים להיות מופנים כלפי הבורא בלי כל סטיה.
אף אדם נורמלי לא יעז לעסוק בדבר משני וקטן ככל שיהיה,
כאשר יעמוד מול מלך בשר ודם או אפילו אדם מכובד במיוחד,
קל וחומר כאשר עומדים מול מלך מלכי המלכים.
בית כנסת אינו מקום לבילוי חברתי.

היהדות היא דינמית בהחלט, היא דת חיה ומגיבה למה שקורה מסביבה.
מנהיגי העדה צריכים להתאים הלכות לטכנולוגיה המתפתחת,
לשמור על העם מהסביבה המסוכנת ע''י הנחת סייגים וגדרות,
ולענות על שאלות של יהודים בנושאי היומיום הרבים.

אבל כל הדינמיות הזו היא בתחום ההלכה בלבד,
אין לאף אחד זכות לפרוץ את גבולות ההלכה,
ומי שעושה זאת, כמו הרפורמים, נמחק מהעם היהודי.
_new_ הוספת תגובה



ומי מוחק מהעם היהודי?
עמיש (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 12:23)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתם מיעוט עלוב גם בין היהודים
_new_ הוספת תגובה



ומי מוחק מהעם היהודי?
Israeli101 (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 20:11)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עמיש ; ''אתם מיעוט עלוב גם בין היהודים''.

משפט דוחה מהדרגה הראשונה!
_new_ הוספת תגובה



ומי מוחק מהעם היהודי?
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 22:08)
בתשובה לIsraeli101
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מובן שלא צריך להיעלב. זה בסך הכל עמיש, האיש שאמר למישהו כאן בפורום שאמא שלו היא כלבה.

זה בסך הכל עוד דיון הגורם לו להפריש פרש.
אפשר היה לנסות לנתח את הדברים, לראות מהו מיעוט עלוב מול מיעוט רגיל וכן הלאה.

אבל היות שלא מדובר כאן במבנה לוגי מסודר שאפשר לדון עליו, חבל על המאמץ.
_new_ הוספת תגובה



ומי מוחק מהעם היהודי?
Israeli101 (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 0:01)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על כך אין עוררין.
_new_ הוספת תגובה



בבית הכנסת האשה אינה שונה בהרבה מהגבר
Divrey Hayamim (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 20:07)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אך מה בדבר השינוי העצום שחל ביהדות כשבית המקדש השני נחרב, היהודים הוגלו מארצם בשלשלאות ולכוהני בית המקדש לא היה ג'וב יותר? הרי עד הגלות השניה לא היו לנו ''רבנים'' במתקונת הקיימת היום. משך השנים הוחלט שלכוהנים (שהיה להם כח דתי ופוליטי עצום) ישמרו תפקידים סמליים בלבד, ורבנים הפכו למובילי העדה. מי פרץ גבולות אלה אם לא יהודים כמונו? אני משוכנעת שכשדנו בשינויים אלה לפני 1000 שנים, היו אנשים שעירערו על כך. והנה היום שינוי (אדיר) זה מקובל עליך ללא עירעור.

ואם אכן כל המטרה בבית הכנסת היא תפילה וריכוז כלפי הבורא, אז לאו דוקא צריך בית כנסת. זאת אפשר לעשות מכל מקום. אבל אם עלינו להתכנס ולתת קולנו בתפילה, אז למה שאשתך וילדיך לא ישבו לצדך ותתפללו כולם ביחד?
_new_ הוספת תגובה



לא היו רבנים ?
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 20:32)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז מי היו התנאים והאמוראים ?
ומה היה תפקידם של השופטים והנביאים לפניהם ?
תמיד היו מורים בעם ישראל , רק כינוים השתנה.

הכהנים והלויים עבדו בבית המקדש, אין בית מקדש אז תפקידם לא קיים בינתיים.
שינויים עקב אירועים בלתי נשלטים הם מחויבי המציאות,
כמו שאמר רב מפורסם: ''אם אין לך ראש אתה פטור מהנחת תפילין''.

בקיצור, אין כאן שום פריצת גבול, וכל מה שנעשה במסגרת ההלכה היהודית הוא ראוי ומקובל.

למה צריך בית כנסת ?
כי ההלכה קובעת תפילה במנין, עשרה מתפללים מינימום.
ילדים מותר, אבל הם לא נחשבים במנין.
למה לא נשים ביחד ?
כמו שציינתי, כדי שהגברים יתרכזו בתפילה.

ובכלל לא נהוג לערבב נשים וגברים בכל סוג של כינוס.
_new_ הוספת תגובה



לא היו רבנים ?
Divrey Hayamim (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 21:10)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התנאים, האמוראים והדווקאים היו ישיבות. הם לא היו רבנים. כל פסקי ההלכה כל עיטרי תורה כל החוק ומשפט היו בידי הכהן הגדול והכהנים שניהלו את בית המקדש. לא היו רבנים כמו הרבנים של 1400 והלאה.
_new_ הוספת תגובה



התנאים והאמוראים היו מורים ורבנים
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 21:33)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הם ניהלו ישיבות, כל ההלכות עליהן אנו מתבססים הם של התנאים והאמוראים,
הלכות אלו והדיונים סביבם כתובים במשנה ובגמרא.
והלכותיהם הם תורה מסיני שלאף יהודי אסור לעבור עליהן.

התנאים פעלו גם בזמן בית המקדש כאשר היה קיים והכוהנים כיהנו.
_new_ הוספת תגובה



התנאים והאמוראים היו מורים ורבנים
Divrey Hayamim (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 0:34)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הם בכ''ז לא היו רבנים. בימי בית המקדש הסנהדרין היה הגוף המחוקק והכהן הגדול אישר או לא.
_new_ הוספת תגובה



אתה מתעקש לשחק בתארים
צדק (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 1:13)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כשהעיקר הוא התפקיד אותו הם מילאו,
וכבר הסברתי לך שהתארים והשמות משתנים,
אבל התפקיד היה קיים תמיד,
מאז משה רבינו, שהיה המורה הראשון, ועד ימינו אלו.
_new_ הוספת תגובה



אתה מתעקש לשחק בתארים
Divrey Hayamim (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 1:21)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא מתעקשת. אם, לפי דברך תארים ושמות משתנים, אזי למה לא חוקים ונוהגים? למה אני לא יכולה ללכת לבית כנסת, לשבת עם בעלי ולהתפלל ביחד? לי נראה שאתה בורר ובוחר הנוח לך. ואם זה לא נוח לך, אתה מצטט את ההלכה. It is called an intelectual dishonesty!!
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי