|
מפליא כי ''קדמוניות העולם'' היתה לשאלה | |||
|
|||
ראה, הרלב''ג היה אמנם איש מדע בימי הביניים, אך גם פרשן תנ''ך והוגה דעות המקובל על קהל אמוני ישראל ואין כל ספק כי הגותו לא הייתה התרסה נגד היהדות חו''ח, להיפך, הגותו תרמה נדבך חשוב לחשיבה הדתית והכללית, ובכך נבדלת היהדות מהכנסיה שלא התירה שום חשיבה עצמאית. השאלה האם העולם קדמון או לא לא חורגת במאום מהתורה. הפרשנות של הרלב''ג היא שהעולם נברא יש מיש ולא יש מאין, וזו פרשנות לגיטימית אף שלדעת הרמב''ם העולם נברא יש מאין. נראה לי כי מעמדו של הספר מלחמות השם להרלב''ג צריך להיות כמורה הנבוכים להרמב''ם, ובתקופה זו אני שוקד על ספר זה. | |||
_new_ |
מפליא כי ''קדמוניות העולם'' היתה לשאלה | |||
|
|||
אין בידי המקורות שאתה מסתמך עליהם, כך שקשה לי להתווכח עמכה. מקובלת עלי דכתכה על גישתו של הרמב''ם, שלמעשה זה הפשט של הפירוש לתורה. מצטוטים שהבאתה בעבר מהרלב''ג, עולה כי הוא היה בעל דיעות (''מרדניות'') שאינן מקובלות בחוגים הדתיים. ייתכן שזו הסיבה שבגללה דחקו אותו לצד. לעצם נושא ''החקירה'' בעניין זה, נראה לי כי השימוש במושג ''חקירה'' הכוונה ל ''הרהורים''. לא היו להם אז כל כלים מדעיים ממשיים לחקירה כזו. | |||
_new_ |
מבדיקה נוספת, מסתבר כי הוא באמת חקר | |||
|
|||
בין המקורות הבודדים שמתייחסים אליו, מצאתי מאמר שלכה כאן מלפני מספר חודשים דיון 2870 כאן קישור לספר, עם הקדמה של המו''ל : בניגוד לרושם שמתקבל ממאמרכה, הספר הוא יותר פילוסופי מאשר נסיון לפירוש התורה. הוא מדגיש את שלילת הקבלה ובמיוחד את ספר הזוהר. אגב, לעניין ספר הזוהר: נסיתי למצוא תרגום שלו לעברית, ונאמר לי ע''י ''מקורבי תורת הקבלה'' כי חל איסור מוחלט לתרגם את הספר הזה לעברית... זה כמובן אומר ''דרשני''. | |||
_new_ |
ספר הזהר מיועד | |||
|
|||
לכל אלו שיש להם כמיהה ''דע את אלוקי אביך'' ולא לאחרים. לכל אות בספר יש משקל וכל מילה מתיחסת לעולם העליון (שמובן באופן אישי על פי רמת הקורא בתפיסת העולמות הרוחניים) ולכן אי אפשר לתרגם ואפילו אסור ואין להרחיב | |||
_new_ |
הרלב''ג הטעה ומטעה גם היום | |||
|
|||
בקיצור: הרלב''ג טעה ומטעה. ספר ''הזהר'' הקדוש טוען כנגדו בהרבה סיגים. אכן העולם נברא יש מאין ואני יכול להעיד על כך... נקודה | |||
_new_ |
הרלב''ג טעה? | |||
|
|||
לא זה הנושא, [האם הרלב''ג צדק או טעה] ולא זה החידוש [עבור מי שדברים אלו מהווים אצלו חידוש]. זה כלל לא חשוב האם העולם נברא יש מיש או יש מאין מבחינת היהדות המטילה על האדם אורח חיים של קיום תורה ומצוות. מה שחשוב היא הדרך, הגישה, החקירה, הפתיחות, חופש הדיון המדעי ועידוד המחקר המדעי והאמוני, הקידמה על מה שחיובי וטוב בה. ואילו לשאלה האם העולם נברא יש מאין או יש מיש, מה שתהיה התשובה, לא ישפיע כהוא זה על האמונה ועל קיום המצוות. | |||
_new_ |
גם ישו רצה כמוך - להתקדם- וראה מה יצא מזה | |||
|
|||
אמרת ''מה שחשוב היא הדרך, הגישה, החקירה, הפתיחות, חופש הדיון המדעי ועידוד המחקר המדעי והאמוני, הקידמה על מה שחיובי וטוב בה.'' זו אולי דעתך ואני חולק עליך | |||
_new_ |
זה בהחלט משנה עבור רוב בני האדם | |||
|
|||
בריאה פירושה יצירת יש מאין, ואותה יכול לבצע רק הבורא !! יצירת יש מיש היא יכולת הקיימת גם אצל האדם, עם מגבלותיו כמובן, ואפילו יכולה להתנהל לבדה, אם ה''יש'' הראשוני הוא מורכב מספיק. האדם המאמין והחושב היטב יכול להסתדר עם הטענה הזו, על אף שהיא מיותרת, מכיוון שברור לו שגם את ה''יש'' הראשוני ברא הבורא מאין. וממילא יוצא מכך ששתי הטענות זהות לחלוטין. יש מאין = יש מיש אדם שאינו חושב מספיק, והם הרוב, יכולים לחשוב כאילו העולם נברא מעצמו, או שיש לבורא עולם איזשהו שותף לא ידוע. | |||
_new_ |
תוספת להערותי | |||
|
|||
אמרת ''זה כלל לא חשוב האם העולם נברא יש מיש או יש מאין'' לא חשוב?...מי שחושב כך מעיד על עצמו שאינו מבין מה הוא סח (וגם מטעה את הקוראים) אנא ספר לנו מה נברא? מהי מהותו של אותו נברא? מה זה נברא בכלל? פרש לנו את דבריך ''יש מיש'' אתה יודע? תקרא את הפסוק הראשון בספר בראשית, אנא ממך ,וספר לנו מה אתה מבין ממה שנאמר שם. יודע אני כיצד תפרש אותו, כמו רבים, שנפלו בפח! | |||
_new_ |
אינך מבין את רוח הדברים | |||
|
|||
אב''ע מנסח את דבריו בזהירות ובהתחשבות באמונתו היהודית ולפי דבריו מקיים את המצוות כהילכתן. מצד שני הוא דואג להדגיש את החשיבות של הידע המדעי ואת הכבוד שהיהדות ''המכבדת את עצמה'' רוכשת לו. וכמובן מראה שאין סתירה בין המדע והיהדותוטוב שכך. אתה ברוב שחצנותך גם מחלל את מצוות היהדות, וגם לא יורד לסוף דעתו של אב''ע. על זה מעידות כל השאלות הלא ענייניות שניסחת בהודעתך הנוכחית, אך לא רק............ | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |