פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לשקד, 30/08/02 13:56)
הגדרת ''מי היא זונה'' עפ''י היהדות היא רחבה ביותר
רון בן-יעקב (יום שישי, 30/08/2002 שעה 16:57)
בתשובה לשקד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למשל, השולחן ערוך מכתיר בתואר ''זונה'' אשת כהן המודה שנאנסה.

ההגדרה הכוללת של השו''ע קובעת שכל אישה שנבעלת (שימי לב לשימוש בלשון פסיבית לגבי האישה) על ידי מי שלא היתה יכולה להתחתן איתו - נחשבת לזונה. הגדרה זו תופסת לגבי בת ישראל אבל גם לגבי גויה. יוצא מכך דבר מעניין - מי שמקיימת יחסים ביסטיאליים (עם בהמה) לא נחשבת לזונה ואפילו איננה נפסלת לכוהן.
_new_ הוספת תגובה



כמויות עצומות של אהבת-חינם
אריה פרלמן (יום שישי, 30/08/2002 שעה 19:12)
בתשובה לרון בן-יעקב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צריך לגייס, על-מנת שלא לפגוע בכמה אנשים, ביניהם יקרים...

מה פירוש ''אשת כהן המודה שנאנסה'' היא זונה.

איך אישה שנאנסה יכולה להיחשב לזונה?

האם בעל מכולת שנשדד ייחשב לשודד?

אני מקווה מאוד שמדובר בטעות או בפרשנות לא נכונה של ה''שולחן ערוך''.

נסים ישעיהו - הרי לך אתגר.
_new_ הוספת תגובה



אריה, מכיוון שהשו''ע כתוב עברית וכולנו קוראים עברית
רון בן-יעקב (שבת, 31/08/2002 שעה 3:53)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אזי נראה לי שפשט הטקסט מדבר בעד עצמו ללא מסך של פרשנות נלווית. כמובן שתיתכנה שכבות מאוחרות יותר המנסות לערפל את המסר הקשה שנובע מהקביעה הזו אך כמדומני שיש משקל רב לכתוב בשולחן ערוך, על כל חלקיו.

הנה הסימן הרלוונטי:
''אשת כהן שאמרה לבעלה: נאנסתי...אסורה לכל כהן שבעולם אחרי שימות בעלה, שהרי הודית שהיתה זונה, שאסרה עצמה ונעשית כחתיכה דאיסורא.''

כמדומני שהפסק הזה הוא מקרה פרטי של פסוק אחר עליו דיברתי אשר קובע באופן כללי שכל אישה (יהודיה או לא) היא זונה אם נבעלה אל ידי מי שאסור לו לשאת אותה מסיבות אחרות:
''אי זו היא זונה, כל שאינה בת ישראל, או בת ישראל שנבעלה לאדם שהיא אסורה לינשא לו''.

פרוט נוסף לכלל הזה אפשר למצוא בסעיף נוסף הקובע את הדבר הבא:
''כל הנבעלת לאדם שעושה אותה זונה, בין באונס בין ברצון בין בשוגג, בין בדרכה בין שלא בדרכה, משהערה בה נפסלה משום זונה''

השולחן ערוך מוסיף ומפרט שגיל המינימום לנבעלת כדי שתחשב לכזו הוא שלש ויום אחד בתנאי שהבועל בן תשע ויום אחד.

הטטסטים האלה מזכירים לי כלל תלמודי אחר הקובע שאם מאלצים אותך למכור רכוש באיומי אקדח, נניח, ונתנו לך תשלום מינימלי עבור הרכוש, הרי שהבעלות על החפץ עברה מידך. הטעם הוא שהתלמוד מניח שקיבלת את החפץ כי במשתמע מובן שהעדפת למכרו ולא לתת את חייך.

זו, אגב דוגמה רצינית, לשיטתי, לנקודה שהפרשנים לא שמו לב אליה, וזו העובדה שהפסיקה הזו מאשרת שאין למעשה רצון חופשי.
_new_ הוספת תגובה



אם כך, מדובר בזוועה
אריה פרלמן (שבת, 31/08/2002 שעה 12:54)
בתשובה לרון בן-יעקב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איך אומרים החב''דניקים? 'הייפך' המוסר.

אמור מעתה והלאה: כל מי שהזריקו לו הרואין בניגוד לרצונו, הרי הוא סוחר סמים מרושע.

לך תבין...
_new_ הוספת תגובה



אריה, אתה מחפש אתגרים עבורי? תודה על האמון
נסים ישעיהו (יום ראשון, 01/09/2002 שעה 2:09)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל דומני שהגיע הזמן להבין כי שפתנו אינה שפת ההלכה וכל ניסיון לקרוא את ההלכה או את המקורות בכלל בהתאם לכללי הלשון המקובלים היום - יוצר בלבול מיותר.

זונה זו הגדרה לכל מי שנבעלה לאדם שאינה יכולה להתחתן איתו באותו זמן (או בכלל) בלי קשר לנסיבות (באונס או ברצון). אם הם יכולים להתחתן והעדיפו לשכב ללא נישואין - אינה זונה. איפה כאן הבעיה? בפוליטקלי קורקט המקובל בימינו; כי בהלכה זו אמירה עניינית ולא ערכית.

כהן אסור להתחתן עם זונה, אבל הוא גם לא יכול להתחתן עם גרושה.

יש עוד שאלות? אפשר לשאול ונשתדל להשיב כמיטב יכולתנו, רק צריכים להסכים קודם על הנחות היסוד.

שבוע טוב ומבורך ושנה טובה ומתוקה לכולנו.
נסים.
_new_ הוספת תגובה



נתיישבה דעתי, אני מקווה... תודה.
אריה פרלמן (יום ראשון, 01/09/2002 שעה 2:23)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



כשאני למדתי את ''סיפורי המיקרא''
ישראל בר-ניר (יום ראשון, 01/09/2002 שעה 3:38)
בתשובה לרון בן-יעקב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בכיתה א' או ב', הסבירו לנו ש''זונה'' זו מוכרת מזון . . .
_new_ הוספת תגובה



ישראל: אצל רחב הזונה מופיעים שני ההסברים
מוטקה צביאלי (יום ראשון, 01/09/2002 שעה 6:07)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ברש''י שם שהיא היתה מוכרת מזונות. מה גם שרש''י בהמשך מעדיף את הפירוש שהיא זונה לפי הפירוש היותר נפוץ,שכן,לאחר שהמרגלים הגיעו היא אומרת להם:''כי שמענו...ולא קמה עוד רוח באיש מפניכם...''(ב:י) שכמות הלקוחות ירדה.
_new_ הוספת תגובה



ישראל, מה רצית שיגידו לילדים תמימים (???)?
נסים ישעיהו (יום ראשון, 01/09/2002 שעה 20:37)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היא, אכן הייתה גם מוכרת מזון; לא רק.
את העכבות שלהם - העבירו המורים אליכם.
בברכה לשנה טובה ומתוקה.
נסים.
_new_ הוספת תגובה



ניסים, איך אתה יודע שהיתה
אלכסנדר מאן (יום ראשון, 01/09/2002 שעה 20:45)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם ''מוכרת מזון''? האם זה מוזכר במפורש שמכרה גם מזון?
_new_ הוספת תגובה



אלכס - יחסי מין כמזון
רפי גטניו (יום ראשון, 01/09/2002 שעה 22:18)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש כאלה שאצלם יחסי מין הם גם סוג מסויים של מזון. ראה לצורך העניין בסיפורו של המזרחי על מתילדה את הציטוט האלמותי של המשפט ''אבר קטן לו לאדם, מרעיבו שבע, משביעו רעב''.
_new_ הוספת תגובה



אלכסנדר, הרי צריכים לספק תירוץ טוב לאורחים
נסים ישעיהו (יום ראשון, 01/09/2002 שעה 22:28)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כדי שהאשה בבית לא תכעס...

כתוב שהיא הייתה פונדקית ואם כן ברור שהיא סיפקה שירותים כפולים.

מקורות:

רש''י: אשה זונה. תרגם יהונתן, פונדקיתא, מוכרת מיני מזונות:

תלמוד, זבחים, קטז/ב: אין לך כל שר ונגיד שלא בא על רחב הזונה; אמרו, בת י' שנים הייתה כשיצאו ישראל ממצרים וזנתה [כל] מ' שנה שהיו ישראל במדבר; אחר נ' שנה נתגיירה; אמרה יהא מחול לי בשכר חבל חלון ופשתים:

מגילה יב/ב: שמונה נביאים והם כהנים יצאו מרחב הזונה ואלו הן נריה ברוך ושריה מחסיה ירמיה חלקיה חנמאל ושלום רבי יהודה אומר אף חולדה הנביאה מבני בניה של רחב הזונה

עוד שאלות?
הרי ברור שאין שום קשר בין התורה כפי שהיא לבין התדמית שלה בעיני המשכילים והחכמים בעיניהם.

אפשר ללמד זכות בכך שמעולם לא הייתה להם הזדמנות לקבל הסברים שיניחו את דעתם החקרנית ואני מקווה מאד שה' יהיה בעזרי ואצליח לגלות לעיניהם את התורה כפי שהיא: תורת אמת ותורת חיים.

בברכה לשנה טובה ומתוקה.
נסים.
_new_ הוספת תגובה



רחב הזונה
אליצור סגל (יום שני, 02/09/2002 שעה 8:35)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
לישראל מוטה וניסים - לא שמעתם על פאבים? רחב היתה בעלת פאב. מי ששילם קצת קיבל שרות תרתי משעמ מאחת המלצריות מי ששילם הרבה קיבל שרות מבעלת הבית עצמה. זו היתה דרכם הנקיה של חז''ל לתאר מצב זה.
שנה טובה וגמר חתימה טובה
אליצור
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי