|
| אלי אשד (יום שלישי, 12/08/2003 שעה 2:10) | |||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
הצגת המאמר בלבד |
|
|||
מר אשד מציג כאן את מגמות חיזוי העתיד כנחלקות לשניים: מסע בחלל מצד אחד ומיכון קיצוני מצד אחר. הדוגמא שהובאה כמייצגת את המגמה הראשונה, הספר 2001: אודיסיאה בחלל, מכילה דווקא דוגמא קלאסית של הגולם הקם על יוצרו. מחשב החללית 'האל' (Hal). במהלך הטיסה הוא מנסה לפגוע באסטרונאוטים כדי לשמור על יעודו, כפי שהוא רואה אותו. בסופו של דבר הם מצליחים להשתלט עליו. הוא מתחנן שלא ינתקו את התודעה שלו, בדיאלוג המזכיר מאד את זה שבין הגולם לבין המהר''ל שהובא בסוף המאמר של מר אשד. | |||
|
|||
האם אתה מתמצא גם בסיפורים על ''הדיבוק'' ? | |||
|
|||
אבל תמיד מצאתי זאת מוזר שכאשר רבנים יהודים מגרשים שדים מסתבר שהשדים מצייתים לכללי היהדות , וכאשר כמרים נוצרים מגרשים שדים השדים מצייתים לכללי הנצרות וכך הלאה במאה דתות אחרות . | |||
|
|||
ואגב כדאי לתקן כאן שגיאה נפוצה שאותה אפשר למצוא למשל באתר של תערוכת ציורי הגלמים שקישור אליו מובא למעלה ולפיו ''הגולם הוא פיסגת הידע הקבלי ''. ובכן תיקון : אין שום קשר בין יצירת הגולם ובין קבלה או מקובלים. הגולם הוא תוצר של סוג מיסטיקה שהתקיימה מאות שנים לפני הקבלה , והרוב המוחלט של המקובלים וכותבי הספרים על הקבלה כלל אינם עוסקים בגולם. | |||
|
|||
מאמר מעניין. האם יש סיבה מסויימת בגינה הושמט מהרשימה הספר ''feet of clay'' של טרי פראצ'ט העוסק בגלמים? | |||
|
|||
פרצ'ט הוא כותב של סטירות חברתיות, ולעיתים קרובות נותן פירוש משלו לאגדות ואמונות. דורפל המקבל עצמאות ע''י יכולתו להחליף את הקלף בראשו הוא לדעתי המצאה פרצ'טית אופיינית ללא מקבילה אחרת. | |||
|
|||
ואפשר גם להזכיר את סדרת ''קסאנט'' של פירס אנטוני שגם היא סדרה של פנטזיות הומוריסטיות על עולם חלופי דמיוני וגם שם מופיע באופן קבוע גולם בשם גראנדי. אבל כמו במקרה של פראטצ'ט זוהי דמות שאין לה כל קשר למסורת היהודית, רק השם ''גולם'' נלקח . ראו : | |||
|
|||
הרצאת הגולם במסגרת פסטיבל הקומיקס שמתקיים בסינמטק תל אביב בשבוע הבא ינחה כותב שורות אלה מחווה מיוחדת לדמות הוותיקה ומאריכת הימים ביותר של הקומיקס הישראלי , הלא היא ''הגולם ''גיבור סדרת הקומיקס של אוריאל רשף שהתקיימה ברציפות במשך עשרות שנים משנות הארבעים ועד שנות התשעים.. סדרה שנחשבת עד היום לאחת תופעות הייחודיות ביותר של התרבות הפופולארית הישראלי ( דוגמאות של עטיפות שלה מופיעות בכתבה) . במסגרת הערב יופיעו האמן אורי פינק, ויופיע בנו של מיכאל רשף שיספר על חייו ויצירתו של אביו. כמו כן תופיע בהופעת בכורה מיוחדת לראשונה מזה שנים רבות גם הזמרת האגדית מרגלית הדרי , זמרת שהתפרסמה בשירי הפתיחה שלה לסדרות תסכיתים מרובות ברדיו בשנות השבעים ותשיר לראשונה בפני קהל את שיר הפתיחה המפורסם של סדרת התסכיתים ''הגולם '' עם דוד גרוסמן ואריה אלדד ששודרה ברדיו במהלך שנות השבעים. המחווה תתקיים ביום שני 18.8 בשעה 6 בערב באולם הקטן של הסינמטק. בואו בהמוניכם . | |||
|
|||
ומי יגלם את הגולם ? | |||
|
|||
|
|||
ככל הנראה אירוע ההרצאה על הגולם בהשתתפות הזמרת מרגלית הדרי המתקיים היום , יוסרט בידי ערוץ הלווין ''יס פלוס '' מתוך הכרה בתרומתה ובתרומת הדמות של הגולם לתרבות הפופולארית הישראלית . | |||
|
|||
אורי פינק מנסה לעשות טריק זהה לזה שנעשה במארוול לפני כ3 שנים. להמציא דמות לכאורה ''עתיקה'' וליצור לה היסטוריה מוברקת ויוצר מפוברק... ואחר כך ליצור ''סנסציה'', מעצם התרגיל. מאחר והתרגיל הזה כבר נעשה בהצלחה עם הסידרה ''SENTRY'' - אני בספק אם יהיו כאלו שיפלו בפח להעתק פחות מוצלח של אותו תרגיל ביחסי ציבור. | |||
|
|||
|
|||
מה זה סדרת SENTRY? מעולם לא שמעתי עליה . | |||
|
|||
במוסף ''כספים '' של גיליון המגזין ''גלובס'' של השבוע האחרון יש מאמר גדול של דוד שליט בשם ''קא-בום!'' על פסטיבל הקומיקס המתקרב אלינו לטובה ועל הדמות של הגולם שמככבת בו. במסגרת מאמר גדול זה מרואיינים בין השאר גם הקומיקסאי אורי פינק וכותב שורות אלה. למרבית הצער יש במאמר גם כמה הערות שגויות שיש לתקנם. ''אשד המתעד היחיד של תרבות הקומיקס הישראלי ,מחבר הספר ''מטרזן ועד זבנג '' שמממפה את התכנים של הקומיקסים בישראל מאז ראשית הופעתם בעיתוני הילדים של הישוב'' שליט מתלונן שקשה למצוא בספר זה ניתוחי וביקורת של ממש. ''קהילה שלא מיצבת את עצמה בתרבות הישראלית זקוקה ,כנראה ליד אוהבת''. כלל וכלל לא. הסיבה לחוסר כביכול זה של ניתוח היא הרבה יותר פרוזאית: היו הרבה קטעים ארוכים של ניתוח בספר אבל הםב דרך כלל הורדו בידי העורך הן מסיבות של מקום והן משום שחשב שהם לא מתאימים לקונספט הכללי של הספר כפי שראה אותו . שליט גם מתלונן מדוע אינני מזכיר כלל את הקומיקסאית דניאלה לונדון -דקל בהיכל התהילה של סיפורי הקומיקס העבריים שלי .( שאותו ראו ב: ובכן בניגוד למה שכתוב שם בצורה שגויה , כן הזכרתי את דניאלה לונדון דקל כאשר יצא הספר שלה לאור. נכון שלא ראיתי כל צורך להכניס את יצירתה להיכל התהילה , אבל מכאן ועד התעלמות מוחלטת מעצם קיומה כפי שרומז שליט רחוקה מאוד הדרך. קישור ל''היכל התהילה של סיפוריה קומיקס הישראליים '' יש כאן: http://www.blabla4u.com/sites/blabla4u/ShowMessage.a... | |||
|
|||
נהניתי לקרוא - תודה רבה. | |||
|
|||
ידיעות אחרונות מפרסם היום שבקרוב יצא לאור בהוצאת עם עובד ספר בשם ''ההרפתקאות המדהימות של קוואליר וקלי מאת מייקל שאבון . אין מה להכחיש פירסומו של ספר זה ודווקא בעיתוי זה הוא בגדר הפתעה בלתי נעימה בשבילי . הוא מתאר של היסטוריה חלופית של סדרת קומיקס בשם ''הגולם '' בארה''ב . בצירוף מיקרים מדהים אורי פינק ואנוכי מפרסמים ספר עם נושא דומה על סדרה מעין זאת בישראל בשבועות הקרובים בהוצאת מודן . וכן הרעיון בא גם בהשראת אותו ספר של שאבון , אבל לא ציפינו ששני הספרים ( שהם שונים מאוד בתוכנם ובצורתם מלבד הרעיון הדומה ) יצאו לאור בעברית בעיתוי דומה.... בכל אופן יש כאן יותר מצירוף מקרים מאחר שגם האמן רואי רוזן אמור לפרסם בקרוב ספר על גיבורת על ישראלית בשם ''ציונה''. האמת היא שאני רציתי לשלב ב''יקום '' של הספר שלנו את כל הדמויות הנ''ל מהספר האמריקני ומהספר של רוזן וכך להסביר את ''קיומם בו זמנית '' אבל התברר לי שצדדים אחרים בעסק אינם כה נלהבים מהרעיון, חבל . אבל משהו אולי עוד יעשה בהמשך עם רעיון זה. מה זה אומר האם יש כאן סינכרוניזציה ? האם זה אומר שרעיון ''הגולם וגיבור על ישראלי כסדרת קומיקס ביקום אלתרנטיבי '' זמנו היגיע ולכן כמה אנשים חושבים על כך ומבצעים זאת ( מתרגמים במקרה של שייבון ) בו זמנית ? מעניין שזמן קצר לאחר שפירסמתי את הספר ''מטרזן ועד זבנג '' התברר לי שהיה מישהו אחר שחשב על רעיון דומה . | |||
|
|||
שפורסם במגזין המדע הבדיוני המקוון ''בלי פאניקה'' יש כאן והפעם בגירסה פמיניסית אופיינית הנשים הן לשם שינוי יוצרות הגולם :http://space.ort.org.il/sci/scripts/article.asp?item... | |||
|
|||
סופר המדע הבדיוני היהודי דיויד ברין פירסם גם הוא ספר שעוסק בגלמים והפעם בעתיד שבו אפשר ליצור ''גלמים '' לזמן מוגבל של 24 שעות . ביקורת על הספר ראו : אנשי החימר | |||
|
|||
|
|||
|
|||
מוצג באתר המעניין של הסופר המוכשר אלכס אפשטיין מחבר ספרים כמו ''אודיסיאה'' ו''מתכוני חלומות '' : אלכס היה אמור בשלב מסויים לכתוב ספר שלם על הגולם עבור הוצאת ''בבל '' אולם למרבית הצער הפרוייקט לא יצא לפועל ואנו נשארנו רק עם כמה סיפורים קצרים חידתיים שרומזים על מה שיכול היה להיות אם היה הפרויקט מושלם . | |||
|
|||
מזה יותר משישים שנה דמות הקומיקס הנצחית '' הגולם'' של אוריאל רשף ליוותה את המדינה ואותנו . ומי מאיתנו אינו זוכר את הגולם מילדותו ? וכעת גיל בידרמן האחד והיחיד מילא את החסר ויצר את אתר האינטרנט הראשון המוקדש לדמות זאת. ראו : | |||
|
|||
תגובה 33888 | |||
|
|||
אני שמח לבשר שחפירה יסודית בארכיון הטלוויזיה הישראלית חשפה את הקליפ המפורסם משנות ה-70 של פזמון סדרת התסכיתים ''הגולם'' , כפי ששרה אותו מידי שבוע ,האחת והיחידה ,מרגלית הדרי כשיר הנושא של הסדרה ברשת אלף. הקליפ הבלוי מזוקן שוחזר בידיו האמונות של גיל בידרמן , ולראשונה לאחר עשרות שנים שלא הוקרן כלל הוא שוב נגיש לקהל הרחב. צפו בו ב : | |||
|
|||
|
|||
ביום חמישי ה-16 לעשירי בין 12 ל-2 תתקיים באולם אשכול –פיס ליד הסינמטק במסגרת כנס ''איקון '' למדע בדיוני ופנטסיה הרצאה של אלי אשד ואורי פינק על סדרת הקומיקס ותסכיתי הרדיו הקלאסית ''הגולם '' של אוריאל רשף. באירוע ישתתפו גם זמרת העבר המפורסמת אהובת הקהל מרגלית הדרי שבשנות השבעים שרה את ''פזמון הגולם'' הידוע והשתתפה בסדרת התסכיתים הזכורה לרבים מאיתנו מהרדיו בתפקיד ''לילית'' ולראשונה מזה עשרות שנים תדון בסדרה בראיון פומבי . כן ישתתף באירוע גיל בידרמן שביצע את הפרוייקט המסובך ביותר של שיחזור ''קליפ הגולם '' לאחר שזה נרקב והתפורר במשך עשרות שנים במרתפי ארכיון הטלוויזיה ברוממה. אל תחמיצו את החוויה הנוסטלגית המרגשת.בואו בהמוניכם לאירוע שלא ישכח לפרק שלא היה כמוהו בתולדות התרבות הפופולארית הישראלית ! אתר הספר קליפ וידאו כנס איקון | |||
|
|||
ביום רביעי ה-22 לעשירי בשעה 9 וחצי בערב יוצג במועדון כלל ברחוב גליקסון 5 מאחורי כיכר דיזינגוף , המופע של מקס טונה שרייבר והגולם. במסגרת המופע יוצג סרטם המוקומנטרי של רועי ארד ושאול בצר ''זהירות מצלמה'' על חייו של אבי סרטי המתיחות בישראל , מקס טונה שרייבר, לאחר מכן תוצג פרזנטציה על ספרם החדש של אלי אשד ואורי פינק ''הגולם '' שיצא לאור בימים אלה בהוצאת מודן על תולדות סדרת הקומיקס המפורסמת של אוריאל רשף ותושמע הרצאה על המתיחות של שרייבר שהיו קשורות ישירות לגולם . את האירוע תכבד בנוכחותה גם זמרת העבר הידועה מרגלית הדרי . כולכם מוזמנים , הכניסה חופשית. על מקס טונה שרייבר ראו : על הגולם ראו : | |||
|
|||
הופיעה במגזין הספרות והשירה המצויין ''אוקאפי'' ( מגזין הספרות היחיד כיום בעברית שגיליון קבוע שלו מופיע כסדרו אחת לחודש) : | |||
|
|||
הופיעה במוסף ''תרבות '' של מעריב. הביקורת של אחד, רז יובן ,כתובה בסגנון המקובל על המקומונאים של הטחת התקפות (''כתיבה תמהונית '') ללא הסבר וללא נימוקים כמקובל. אנחנו בכל אופן מביאים קישור לביקורת זאת ורק נציין את תמיהתנו על משפט מסויים ברשימת ביקורת זאת : אשד, שמכנה עצמו ''בלש תרבות וחוקר תנ''ך וספרות פופולרית ואזוטרית'', ומי שאחראי לצד הכתוב של''הגולם'', מתכתב עם התופעות המרכזיות ששלטו בספרות הפופולרית בארץ, משנות השלושים עד אתגר קרת. אבנר כרמלי, מנחם תלמי, יגאל מוסינזון, יצחק אבנון, אברהם רוזן, דודו תדהר, פוצ'ו, עדו סתר ועוד, ששלטו בסצנת ספרות הילדים והנוער בין שנות הארבעים לשישים''. דודו תדהר הוא כנראה דוד תדהר בלש שאכן מוזכר בספר ואינני מבין מה טעם היה בשינוי שמו הפרטי אולי הייתה זאת טעות דפוס ,אבל מיהו אברהם רוזן? לא ידוע לי על אף אחד כזה בספרות הפופולארית בארץ ובוודאי אין דמות בספר בשם כזה. טעות של המחבר ? אני חושד שהייתה זאת בדיחה פרטית משלו ( אולי בדיחה על רועי רוזן אמן מודרני שאכו מוזכר בספר ?) , אבל נשאלת השאלה אם אכן כך היה האם היה מקום להכניס בדיחה פרטית כזאת לרשימת הביקורת שלו? מאוד מוזר. טרזן בג'נין | |||
|
|||
חשוב לציין כי בפסטיבל עכו 2004 מתקיימת הצגה בשם הגולם, בגרסה חדשה של דן ווסרמן, בגישה שונה. ההצגה חזקה ומרגשת. מומלץ. | |||
|
|||
אני שמח לבשר שדמויות הקומיקס הקלאסיות של גיבורי העל הגולם ולילית חוזרים לפעילות קבועה מידי יום ביומו בסיפורים בהמשכים באתר החדש באנגלית של YNET. והפעם הגולם ולילית יפעלו על רקע ישראל המודרנית ובעיותיה הביטחוניות והאחרות מה שלא ימנע מהם לבצע מידי פעם גם מסעות בזמן אל תקופות שונות בעבר. מכיוון שהסיפורים הם באנגלית יש לקוות שהם יגיעו לקהל נרחב ביותר בעולם כולו . הגולם ולילית מידי יום ביומו באתר YNET אל תחמיצו. | |||
|
|||
|
|||
האם יש גם קומיקס עברי על הגולם? איפה אפשר–להשיג? כמה ₪ עולה? | |||
|
|||
לא בדיוק. קטעי הקומיקס העברי הנראים כאן הם מתוך ספר מוקומנטרי שעניינו קומיקס „הגולם” בעברית. זהו תיאור של היסטוריה חלופית שלא היתה ולא נבראה. הספר „הגולם” מאת אלי אשד ואורי פינק, כבר הפיל ברשתו כמה אנשים שסברו שהוא אכן מתאר סדרת קומיקס שהיתה. ביקורת על ספר „הגולם” הזה הופיעה בעבר אצלנו: דיון 1829 . בדיון המלווה ניתן למצוא קישורים גם לביקורות אחרות. | |||
|
|||
היום יום שלישי ה-12.7 אתן בבית לייוויק ברחוב דב הוז 30 בתל אביב בשעה 8 בערב הרצאה על המחזה ''הגולם'' מאת ה. ליוויק ,שתדון במחזה המפורסם ביותר והחשוב ביותר של ספרות היידיש שהפך לאחד משני המחזות המפורסמים והמצליחים ביותר של תיאטרון ה''בימה '' העברי לתולדותיו . ההרצאה תלווה בהקרנה של קטעים מהסרט הגרמני האקספרסיוניסטי ''הגולם'' של פאול ווגנר. | |||
|
|||
אבקש מהקוראים הנכבדים, ובמיוחד ממר אשד המציין זאת, לעזור לי לפענח את שם ספרו/סיפורו של ארתור קונן דויל המספר על תעלומת [הֿשָׁבַת] אבני (כצ''ל, ולא אבן)חושן המשפט [של. כצ''ל] בית-המקדש (ולא שביהמ''ק היה בלונדון...) {למוזיאון] בלונדון, שממנו שאב הרב יידל רוזנברג את סיפורו (הדמיוני?) ''חושן המשפט של הכהן הגדול'' (נמצא ב''אוצר החכמה'', למתעניינים}.ֿ | |||
|
|||
וד''ר קובה ביקלס (שהיה רופאו של ביאליק, יו''ר הסתדרות רופאי קופ''ח, וכתב גם את הערך ''יהודי לבוב'' באנציקלופדיה העברית, שכן היה מנהיג ציוני בלבוב) הוציא את ספר צבי ביקלס שפיצר לאור. הופתעתי ושמחתי לגלות התייחסות בספרו של אשד לצבי ביקלס שפיצר, שמת בשואה (או בשחפת - בגיל צעיר מאד, איני זוכר כרגע ועלי לברר אצל אימי שאינה נמצאת בארץ כרגע, אך מצאתי איזכור שלו בספריית קיבוץ לוחמי הגטאות - כנראה שנספה בשואה). המעניין הוא שאדריכל מוזיאון לוחמי הגטאות ומשכן האמנויות בעין חרוד הוא בן דוד של סבי וצבי ביקלס שפיצר, מילק ביקלס שעבודותיו יוצגו בביאנלה השנה התבשרתי על כך במכתב היום: בעוד כשבוע תפתח בונציה הביאנלה העולמית לאדריכלות והביתן הישראלי עוסק במבני הנצחה. עבודתו של ביקלס בבית לוחמי הגטאות היא אחת המבנים הנבחרים ואם תרצה לראות יש להם אתר אינטרנט http://www.labiennale-israeli-pavilion.orgה כולל גם ביוגרפיה של מילק. | |||
|
|||
שלום לך במסגרת בנית עץ משפחה של משפחת שפיצר וחיפושים אחרי צאצאים של משפחה זו, הגעתי להתיחסות שלך אודות צבי שפיצר. האם יש בידיך מידע על משפחה זו שחיה בירושליים העתיקה מזה מספר דורות? אם כן אשמח אם תתייחס לכך באימייל המצורף תודה | |||
|
|||
הסופרת שהרה בלאו פירסמה לאחרונה רומאן ראשון על נושא הגולם את ''יצר לב האדמה '' ספר שזכה לתשומת לב תקשורתית עצומה שבו היא מציגה את הגולם בצורה לא אורתודוכסית קיצונית ככלי מיני ואגב כך מעוררת כמה שאלות מעניינות לגבי יחסי נשים וגברים בעולם המודרני ומי הוא זה שצריך להחזיק בשוט . ראו הגולם והרווקה הדתיה | |||
|
|||
תערוכה המבוססת על דמות הגולם הוצגה לאחרונה בידי האמן עידו שמי . ראו : הגולם כשומר ישראל . | |||
|
|||
וכמה מילים על קשרי המשפחתיים על הכותבים ןהחוקרים על הגולם ועל הקשר שלי עצמי לעניין . | |||
|
|||
לידיעתך בשנת 1982 הוצג בתיאטרון ''לה מאמא'' בניו יורק הבכורה של ההצגה ''יוסלה גולם'' שזכה לבקורות נלהבות בני יורק טיימס וויליג' וויס'' המחזה נכתב על ידי ובוים על ידי רינה ירושלמי. המחזה הוצג שוב באותה שנה בתיאטרון חיפה ובפסטיבל ישראל בבימוי יעקב רז ושלי.המחזה יצא לאור במסגרת הספר ''ארבעה מחזות'' שיצא השנה (2007 בהוצאת ''אסף'' ואיגוד הסופרים בישראל.לידיעתך ולידיעת המעונינים. | |||
|
|||
ביהדות ישנם כל מיני סיפורים על גלמים ,אנשים מלאכותיים ויוצריהם שהם תמיד רבנים וחכמים ידועים. אולם במציאות ההיסטורית ידוע לנו רק על שני אנשים ולא יותר (!) שככל הנראה אכן ניסו ליצור גולם. ומבין השניים האלו יש רק אדם אחד שלגביו הדבר ידוע בודאות. זהו הרב אליהו הגאון מוילנה ,ולהלן ניתוח של חוקר גרמני של הפרשה המוזרה של ניסיונו של הגאון מוילנה ליצור גולם. ראו הגאון מוילנה והגולם | |||
|
|||
בימים אלו יצאה בהוצאת המכון להוצאת כתבי הגר''א מהדורה של שלושה כרכים של הספר הקדום ''ספר היצירה ''עם הפירוש של הגאון מוילנה ופירושים לפירוש והקדמות מקיפות . זוהי המהדורה המקיפה והמפורטת ביותר הקיימת של הטקסט הקדום והמסתורי ביותר הקיים בשפה העברית ,ספר שהוא כנראה מהמאות הראשונות לספירה שהוא הבסיס ואבן היסוד לכל המיסטיקה היהודית לדורותיה.שכל כולה נובעת ממנו. על פי המסורת ספר היצירה הוא הספר שבאמצעות שימוש נכון בכתוב בו אפשר ליצור בעלי חיים וגולם ,אדם מלאכותי . ( כפי שסופר על הגר''א עצמו שעסק בכך בעת שפירש את ספר היצירה ) . ויש האומרים גם עולמות שלמים. אלא שספר יצירה אינו רק מדריך לבריאת יקום. זהו גם הספר הראשון שעוסק בשפה העברית עצמה והספר הארס פואטי הראשון שעוסק בניתוח של היצירה הספרותית כלשעצמה. ולרגל האירוע אני פותח בזה פרויקט של מאמרים שעוסקים בספר היצירה ,מאת החוקרים הידועים פרופסור יהודה ליבס , פרופסור מאיר בר אילן ,ופרופסור יוסף דן. שיעסקו מזוויות שונות של תולדותיו בתיאוריות השונות הקיימות גם לגבי ספר היצירה המיסתורי זמן יצירתו ומטרתו. האם היה זה ספר כישוף או מדע או ספר לימוד לילדים או ספר עברי ראשון של דקדוק הכתיב העברי מה שמסביר את העניין העמוק שיש בו באותיות השפה? או משהו אחר לגמרי ? דבר אחד בטוח זהו הספר הראשון שעוסק בשפה העברית עצמה. ובמשמעויותיה ככלי ליצירת עולמות. ראו המדריך לבריאת יקום | |||
|
|||
המדען היהודי נורברט וינר ידוע כיום כאב המייסד של תחום הקיברנטיקה ההפעלה של מכונות ''חושבות '' והוא השפיע מאוד גם על תחום התקשורת. עיון בכתביו מראה שרעיונותיו ביטאו דיון חדשני אך בהחלט לא חסר תקדים בנועזותו בשאלה מה מבדיל בין המכונה והאדם ,ומסקנתו היא תיאורטית שום דבר . מכונות יכולות להיות אינטליגנטיות בדיוק כמו האדם ,או אף יותר.ואין בכך כל רע. .והשקפותיו אלו מבטאות לדעתי תפיסה קדומה הנמצאת אצל הוגים יהודים שונים ,וגם אצל סופרי מדע בדיוני שונים ממוצא יהודי כמו אסימוב ודיויד ברין..ומהן ניתן לצאת בהשקפה חסרת תקדים בפתיחותה כלפי ישויות שאינן ''ילודות אישה''. וכי ''אין הבדל משמעותי ואמיתי בין אינטליגנציה מעשה ידי אלוהים ואינטליגנציה מעשה ידי אדם.'' ראו אידיאולוגית הרימום על פי נורברט וינר | |||
|
|||
מיליארדי מילים נכתבו על האגדה היהודית המפורסמת מכל בעולם הרחב ,סיפור הגולם והמהר''ל מפראג שבימים אלו נחגגים 400 שנה לפטירתו. . ספרים ומחקרים רבים נכתבו בנושא זה.רומנים רבי מכר, הצגות , אופרות ,בלטים , אלבומי קומיקס , וסרטים קלאסיים נוצרו על פי האגדה הזאת .יש אנשים שונים ברחבי העולם שהקדישו ומקדישים למחקרים עליה את חייהם. ההשפעה של האגדה על התרבות הפופולארית המודרנית ובמיוחד על הספרות והסרטים העוסקים באנשים מלאכותיים אינה ניתנת לשיעור , והיא משמשת כיום כבסיס לענף תיירות משגשג במיוחד של העיר פראג. צאצאיו המרובים של מהר''ל ברחבי העולם כולם מתגאים בראש ובראשונה על כך שהם צאצאיו של יוצר הגולם. אולם עד כמה שזה מדהים העובדה היא שאיש עד כה לא ניסה לחקור ברצינות את השאלה החשובה מכל : מי יצר את האגדה המפורסמת הזאת וביצע לראשונה את הקישור בין המהר''ל מפראג ובין הגולם ? קישור שאינו מובן כלל מאיליו ? מתי זה היה ? ולמה ? והתשובה המפתיעה היא :בניגוד לכל מה שמקובל לחשוב לא הייתה שום אגדה עממית קדומה בעיר פראג על גולם ועל המהר''ל . הסיפור כולו הוא המצאתו של סופר יהודי גרמני ,ברטולד אוארבך, שהמציא את הסיפור חיש מאין בשנת 1837 .הסיפור התפשט במהירות והפך להיות בתוך שנים בודדות ל''סיפור עממי'' בעוד שיוצרו האמיתי נשכח לחלוטין. ראו את התשובה לתעלומת מקורו של סיפור הגולם מפראג כאן מי יצר את הגולם של המהר''ל מפראג? | |||
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |