|
בזכות החקירה | |||||
אברהם בן-עזרא (יום שישי, 23/12/2005 שעה 13:34) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
מפליא כי ''קדמוניות העולם'' היתה לשאלה | |||
|
|||
כתבתה: '' בהמשך מעלה הרלב''ג טענה אפשרית שעלולה להיטען נגדו, והיא, מה לו לחקור את השאלה האם העולם נברא או שהוא קדמון [כידוע הרמב''ם סבור כי העולם נברא יש מאין ואילו אריסטו סבור כי העולם קדמון]; הרי אפילו קודמיו, שהם נכבדים וחשובים, לא טרחו לחקור שאלה מעמיקה זו, שמא לא חקרו זאת מתוך ידיעה כי בן אנוש לא מסוגל לגלות דבר בנושא, ושמא הימנעותם מחקירת האמת בעניין קדמוניות העולם היא בחזקת הוראה שאין לחקור נושא נכבד זה כלל.'' עצם הפקפוק בסיפור בריאת העולם, המובא בספר בראשית, מהווה פתיחות מחשבתית גדולה. מצד שני, גם אילו הטוענים כי העולם קדום, אינם שוללים למעשה את בריאתו, אלא מייחסים אותה לבריאה מוקדמת יותר. הויכוח הוא למעשה, אם העולם נברא בששה ימים או בזמן ארוך יותר. | |||
_new_ |
מפליא כי ''קדמוניות העולם'' היתה לשאלה | |||
|
|||
ראה, הרלב''ג היה אמנם איש מדע בימי הביניים, אך גם פרשן תנ''ך והוגה דעות המקובל על קהל אמוני ישראל ואין כל ספק כי הגותו לא הייתה התרסה נגד היהדות חו''ח, להיפך, הגותו תרמה נדבך חשוב לחשיבה הדתית והכללית, ובכך נבדלת היהדות מהכנסיה שלא התירה שום חשיבה עצמאית. השאלה האם העולם קדמון או לא לא חורגת במאום מהתורה. הפרשנות של הרלב''ג היא שהעולם נברא יש מיש ולא יש מאין, וזו פרשנות לגיטימית אף שלדעת הרמב''ם העולם נברא יש מאין. נראה לי כי מעמדו של הספר מלחמות השם להרלב''ג צריך להיות כמורה הנבוכים להרמב''ם, ובתקופה זו אני שוקד על ספר זה. | |||
_new_ |
מפליא כי ''קדמוניות העולם'' היתה לשאלה | |||
|
|||
אין בידי המקורות שאתה מסתמך עליהם, כך שקשה לי להתווכח עמכה. מקובלת עלי דכתכה על גישתו של הרמב''ם, שלמעשה זה הפשט של הפירוש לתורה. מצטוטים שהבאתה בעבר מהרלב''ג, עולה כי הוא היה בעל דיעות (''מרדניות'') שאינן מקובלות בחוגים הדתיים. ייתכן שזו הסיבה שבגללה דחקו אותו לצד. לעצם נושא ''החקירה'' בעניין זה, נראה לי כי השימוש במושג ''חקירה'' הכוונה ל ''הרהורים''. לא היו להם אז כל כלים מדעיים ממשיים לחקירה כזו. | |||
_new_ |
מבדיקה נוספת, מסתבר כי הוא באמת חקר | |||
|
|||
בין המקורות הבודדים שמתייחסים אליו, מצאתי מאמר שלכה כאן מלפני מספר חודשים דיון 2870 כאן קישור לספר, עם הקדמה של המו''ל : בניגוד לרושם שמתקבל ממאמרכה, הספר הוא יותר פילוסופי מאשר נסיון לפירוש התורה. הוא מדגיש את שלילת הקבלה ובמיוחד את ספר הזוהר. אגב, לעניין ספר הזוהר: נסיתי למצוא תרגום שלו לעברית, ונאמר לי ע''י ''מקורבי תורת הקבלה'' כי חל איסור מוחלט לתרגם את הספר הזה לעברית... זה כמובן אומר ''דרשני''. | |||
_new_ |
ספר הזהר מיועד | |||
|
|||
לכל אלו שיש להם כמיהה ''דע את אלוקי אביך'' ולא לאחרים. לכל אות בספר יש משקל וכל מילה מתיחסת לעולם העליון (שמובן באופן אישי על פי רמת הקורא בתפיסת העולמות הרוחניים) ולכן אי אפשר לתרגם ואפילו אסור ואין להרחיב | |||
_new_ |
הרלב''ג הטעה ומטעה גם היום | |||
|
|||
בקיצור: הרלב''ג טעה ומטעה. ספר ''הזהר'' הקדוש טוען כנגדו בהרבה סיגים. אכן העולם נברא יש מאין ואני יכול להעיד על כך... נקודה | |||
_new_ |
הרלב''ג טעה? | |||
|
|||
לא זה הנושא, [האם הרלב''ג צדק או טעה] ולא זה החידוש [עבור מי שדברים אלו מהווים אצלו חידוש]. זה כלל לא חשוב האם העולם נברא יש מיש או יש מאין מבחינת היהדות המטילה על האדם אורח חיים של קיום תורה ומצוות. מה שחשוב היא הדרך, הגישה, החקירה, הפתיחות, חופש הדיון המדעי ועידוד המחקר המדעי והאמוני, הקידמה על מה שחיובי וטוב בה. ואילו לשאלה האם העולם נברא יש מאין או יש מיש, מה שתהיה התשובה, לא ישפיע כהוא זה על האמונה ועל קיום המצוות. | |||
_new_ |
גם ישו רצה כמוך - להתקדם- וראה מה יצא מזה | |||
|
|||
אמרת ''מה שחשוב היא הדרך, הגישה, החקירה, הפתיחות, חופש הדיון המדעי ועידוד המחקר המדעי והאמוני, הקידמה על מה שחיובי וטוב בה.'' זו אולי דעתך ואני חולק עליך | |||
_new_ |
זה בהחלט משנה עבור רוב בני האדם | |||
|
|||
בריאה פירושה יצירת יש מאין, ואותה יכול לבצע רק הבורא !! יצירת יש מיש היא יכולת הקיימת גם אצל האדם, עם מגבלותיו כמובן, ואפילו יכולה להתנהל לבדה, אם ה''יש'' הראשוני הוא מורכב מספיק. האדם המאמין והחושב היטב יכול להסתדר עם הטענה הזו, על אף שהיא מיותרת, מכיוון שברור לו שגם את ה''יש'' הראשוני ברא הבורא מאין. וממילא יוצא מכך ששתי הטענות זהות לחלוטין. יש מאין = יש מיש אדם שאינו חושב מספיק, והם הרוב, יכולים לחשוב כאילו העולם נברא מעצמו, או שיש לבורא עולם איזשהו שותף לא ידוע. | |||
_new_ |
תוספת להערותי | |||
|
|||
אמרת ''זה כלל לא חשוב האם העולם נברא יש מיש או יש מאין'' לא חשוב?...מי שחושב כך מעיד על עצמו שאינו מבין מה הוא סח (וגם מטעה את הקוראים) אנא ספר לנו מה נברא? מהי מהותו של אותו נברא? מה זה נברא בכלל? פרש לנו את דבריך ''יש מיש'' אתה יודע? תקרא את הפסוק הראשון בספר בראשית, אנא ממך ,וספר לנו מה אתה מבין ממה שנאמר שם. יודע אני כיצד תפרש אותו, כמו רבים, שנפלו בפח! | |||
_new_ |
אינך מבין את רוח הדברים | |||
|
|||
אב''ע מנסח את דבריו בזהירות ובהתחשבות באמונתו היהודית ולפי דבריו מקיים את המצוות כהילכתן. מצד שני הוא דואג להדגיש את החשיבות של הידע המדעי ואת הכבוד שהיהדות ''המכבדת את עצמה'' רוכשת לו. וכמובן מראה שאין סתירה בין המדע והיהדותוטוב שכך. אתה ברוב שחצנותך גם מחלל את מצוות היהדות, וגם לא יורד לסוף דעתו של אב''ע. על זה מעידות כל השאלות הלא ענייניות שניסחת בהודעתך הנוכחית, אך לא רק............ | |||
_new_ |
לחלוק על..ולחלוק כבוד | |||
|
|||
ספר זאת לרבני האגודה,לליטאים,לעובדיה, לחסידים, לחב''ד לשפירא וליתר רבני הדור שהקידמה היא שיקוץ בעיניהם. ''הייחוד'' של דור הרבנים הנוכחי הוא היסתגרותו בד. אמותיו הדתיות וכל חריגה גורמת לבוז ונידוי. | |||
_new_ |
הקדמה שעליה אתה מדבר | |||
|
|||
לא הביאה לנו מזור עד היום הזה אלא להיפך! ואם נוסיף אז ניווכח שהיום מטורף אחד יכול ללחוץ על כפתור ולהשמיד את כל העולם! עוד מעט אולי מספר חודשים השליט המטורף באירן לא יתן לך לישון טוב בלילה ובכל לילה... זו הקידמה שלך ואתה תוכל אותה לשובע עד סוף ימיך | |||
_new_ |
הקדמה שעליה אתה מדבר | |||
|
|||
אלמלא הקידמה היית עדיין מקפץ על עצים ושואג כמו טרזן. אולי לך היא לא הביא מזור,אך למיליארדים -כן! אני לא מודאג מהמטורף מאירן,אני ישן טוב בלילה. גם אתה לא צריך לדאוג, שינה נעימה! | |||
_new_ |
אהבתי איך שקראת לי טרזן | |||
|
|||
כי היום אני לא יכול ממש לטפס אפילו על שיח כל שכן עץ ובאמת כאשר ההיתי בערך 9 היה עץ גדול אחד שגדל ליד ביתי ואשר ההיתי מטפס עליו כדי לבנות עליו ''בית'' ואכשיו כשאני חושב על זה אז הקידמה שלך לא עזרה לי נו טוב שיהיה ובכל זאת האיום על קיומה של המדינה הוא ממשי. ולזה באמת הקידמה תרמה. השאלה היום היא רק מתי הפיצוץ יגיע ולא אם זה יכול לקרות. | |||
_new_ |
אהבתי איך שקראת לי טרזן | |||
|
|||
אם בגיל 9 היית כמו טרזן והיום אתה לא מצליח לרדת מהעץ,סימן שפיספסת משהו. ואם נחזור 3000 שנה אחורה לתקופת דוד ושלמה המאושרת, האם אז לא היה איום על קיומה של הממלכה? גם אז הקידמה הייתה אשמה? תהיה אופטימי. | |||
_new_ |
יחי ההבדל הקטן | |||
|
|||
לפני הרבה 3000 שנה האדם לא היה יכול להשמיד את העולם אפילו אם רצה... היום כן מוחלט מספיק מטורף אחד (אחד ולא יותר) אז שלא יסדרו אותך | |||
_new_ |
טעות בזהות כותב הספר | |||
|
|||
נעשתה פה טעות ע''י המגיב ''חזי'' שהביא קישור של הספר לכאורה, ועליו הסתמך כשכתב שהרלב''ג חולק על ספר הזוהר, אבל כנראה יש כמה ספרים בעלי השם מלחמות ה' מכיון שהספר שחזי הביא הוא לא של רלב''ג אלא של מורי יחיא קאפח, כמו שכתוב אותו אתר עמוד לפני, ובעוד מקומות אחרים.(מצורף קישור), ולכן אין בכלל סיבה לחשוב שהרלב''ג קשור למחלוקת בנוגע לזוהר. | |||
_new_ |
יש כמה מלחמות השם | |||
|
|||
גם אברהם בן הרמב''ם כתב ספר בשם מלחמות השם שעיקרו הגנה על אביו מול המתקפות אותן חווה לאחר שחיבר את מורה הנבוכים. | |||
_new_ |
|
|||
כן, זה בדיוק מה שניסיתי להגיד לגבי הדיון פה ביחס של רלב''ג לספר הזוהר, שהרי המיתדינים לא מדברים על טענות של הרלב''ג מכיוון שהספר המקושר והמדובר בטענות לא שלו. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |