פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
אביר לבן / טור שבועי
אורי מילשטיין (יום שלישי, 23/07/2002 שעה 8:35)


אביר לבן


ד''ר אורי מילשטיין



על הפרימיטיביות של החשיבה הביטחונית




הידיעה שאינך יודע היא שלב גבוה בתהליכי הבנה וידיעה, ותיאוריה ביקורתית היא תנאי הכרחי לחקר המציאות. בתחילת האלף השלישי קבוצות השררה האקדמיות והתרבותיות המתהללות במצויינותן ומפרסמות על כך מודעות בעיתונים, עדיין אינן מודעות לפגמי הפרדיגמה הנוכחית להבנת הוויית הצבא והמלחמה, אף כי המצב בתחום זה שונה מבעבר: האינטואיציה של רבים אומרת להם שהפרדיגמה פגומה, אך שכלם המקובע בפרדיגמה הרווחת ומושגי האפריורי שלהם מונעים מהם להסיק מסקנות מתבקשות. מכאן גודש המניפולציות בתחום הצבא והמלחמה שאינו מוביל לשום פתרון. לפיכך, בעלי עמדות ביקורתיות כלפי הפרדיגמה הביטחונית עדיין צפויים להחרמה ונדחקים לשוליים הבלתי לגיטימיים של המדע התקני והממוסד ושל התרבות. מאפיינה של תרבות פרימיטיבית הוא שיח חד-ממדי, מוגבל ומערכת סגורה. בתרבות כזאת החשיבה וההבנה מכוונות על-ידי אינטרס שרידותי אישי ואו קבוצתי ומתבססות על השכל הישר הפרטי ועל הניסיון האישי (המצומצם תמיד). בתרבות מתוחכמת, לעומת זאת, החשיבה וההבנה מתבססות על כלי עבודה של התבונה - תיאוריות ומושגים - שהתפתחו במשך דורות, על ניסיון קולקטיבי, ניסויים, תצפיות ובדיקות, ועל מאמצים שכליים, אנליטיים ואינטואיטיביים, של אנשים רבים שמקיימים ביניהם שיח פתוח, רב-ממדי ופלורליסטי בתנאי שוויון.

שומרי החומות של התרבות הביטחונית הם האנשים הפוליטיים במודגש: ראשי המדינות, מפקדי הצבאות וחברי קבוצות השררה החברתיות, לרבות ראשי האוניברסיטאות, שרבים מהם, בישראל, קצינים במילואים ובדימוס ולא מעטים אף קצינים בכירים. הללו נעשו מתוחכמים מאוד בתחום שיווק אמיתותיהם הפואטיות. מי שצופה היום בתוכנית חדשות באחד מערוצי הטלוויזיה הישראלית צופה ברב אלוף במילואים משוחח עם אלוף במילואים על האירוע הביטחוני האחרון. כשהשניים היו בשרות פעיל הם נחלו כשלון אחרי כשלון בדרום לבנון ובחזית הטרור. אחרי השחרור הם החלו לחגוג: הם נפגשו על הבמה בכנסים של המרכז הבינתחומי בהרצליה,הם הציגו את עמדותיהם בפני אנשי עסקים והם נתחו את המצב בפורומים סגורים בפני אנשי צבא בכירים בשרות פעיל. מיחזור אמת צבאית היא טקטיקה שרידותית יעילה בישראל ומזיקה מאוד לישראל.

הפרימיטיביות של החשיבה הביטחונית אינה מצטמצמת בגבולותיהן של מערכות הביטחון, מפני שאין תחום בהתנהגות האדם שהוויית הביטחון אינה משפיעה עליו ואין תחום שעקרון השרידות אינו מניע אותו. חשיבה פרימיטיבית קיימת בכל התחומים החברתיים, ובייחוד באגף הפוליטי, וכדברי תומס הובס, המערכת הפוליטית היא לווייתן הבולע הכול, וכמעט אי-אפשר להתחמק מהשפעתה.

אנשי הצבא הביקורתיים המעטים מתעניינים לאו דווקא בקרבות העבר של חניבעל, פרידריך הגדול, נפולאון וגודריאן; חשיבתם אינה היסטורית אלא פונקציונלית. הם מבקשים לשפר את ביצועיהם בשדות הקרב כדי להבטיח את שלום עמיהם ומדינותיהם. היחס הראוי בין תבונת המפקדים למשקל הגייסות ואמצעי הלחימה בקרב הוא שלושה לאחד, אם לעשות פרפראזה על דברי נפוליון, אבל למרבה הצער לא גילו בני-האדם דרך לשכלל את התבונה הזאת. כל מנהיגי המדינות והמצביאים שואפים להעצים את התבונה הצבאית, ורובם המכריע ממזערים אותה באשמתם, גם אם אין הם מודעים לכך. כל מנהיגי ישראל וכל ראשי צבאה, מדוד בן-גוריון ועד אריאל שרון, מרב אלוף יעקב דורי ועד רב-אלוף שאול מופז, אינם יוצאים מהכלל הזה ואף עומדים בראש המחנה.(1)



(1) במאמרו ''עם כל הכבוד לצה''ל'' (''נתיב'' מס' 51, יולי 1996) טען העורך הראשי לשעבר של הוצאת ''מערכות'' שצה''ל נכשל בכל מבחניו הצבאיים אחרי מלחמת ששת הימים מפני שהוא לא הפיק את לקחי המלחמות. ''כיצד יכולים קצינים, שהכשרתם הצבאית לוקה בחסר, להבין מהו הלקח מאירוע צבאי? איך יוכל קצין שאינו יודע את תורת הלחימה (מפני שלא לימדו אותו) להבין מה שגוי בה?'' (עמ' 57). דברים אלה נכונים לא רק לגבי הרמטכ''ל ואנשי המטה הכללי בעת כתיבת שורות אלה , אלא גם לגבי אנשי צבא בכירים בעבר שהיו, לאחר שחרורם , ראש ממשלה ושרי ביטחון, חקלאות, שיכון ובינוי, בריאות, ביטחון פנים, חקלאות, תעשייה ומסחר ומה לא? הם מיישמים את המטען האנטי אינטלקטואלי שרכשו בצה''ל בתחומים שהם מופקדים עליהם . דברים אלה נכונים גם כשמדובר בצבאות אחרים ובמדינות אחרות.



חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


שאלה לי לאורי מלשטיין
סוריא סהארה (יום שלישי, 23/07/2002 שעה 9:03) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לאורי שלום. רב קראתי את הטור והשכלתי . מעולם לא התענינתי במלחמה ובמלחמות. יש לי שאלה בנושא טרור: האם בעבר הקדום או קצת אחרי, תנ''ך רומאים , היתה קיימת מלחמת טרור במונחים של אותה תקופה? או התקפות פתע של שבטים פרימטיביים נחשבות כפעולות טרור דאז? ומה מידת יכולת צבאית של צבא מאורגן ''כביכול'' שלא למד מהלקחים למגר טרור? תודה סוריא
_new_ הוספת תגובה



לוחמת טרור ומיגורה
אורי מילשטיין (יום שלישי, 23/07/2002 שעה 11:31)
בתשובה לסוריא סהארה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לוחמת טרור היתה תמיד. לוחמה סדירה התפתחה רק אחרי כינון המדינות כתוצאה מן המהפכה החקלאית והתפוצצות האוכלוסין שבאה בעקבותיה. זה באשר לתקופה הקמאית.

בספרי ''תורת ההביטחון הכללית - עקרון השרידות'' הבחנתי בין שני סוגים של מלחמות: ''מלחמות של בני תרבות'', שבעקבות המהפכה החקלאית פיתחו תרבות מתוחכמת, וצבאות מתוחכמים להגן עליהם, ו''מלחמות של ברברים'', שדבקו באורח החיים שלפני המהפכה החקלאית. לוחמת הברברים היא לוחמה טרוריסטית שמטרתה שוד. מטרת המלחמות של בני התרבות היא למנוע את שוד הנכסים ואופיה הגנתי.

אבל בני תרבות וברברים הם מודלים טהורים לצורכי אנליזה. בכל מדינה חיים גם בני תרבות וגם ברברים וכל אדם הוא קצת מזה וקצת מזה. לפיכך לוחמת הטרור והאנטי טרור התערבבו זו בזו.

צבאות סדירים יכולים למגר טרור ומיגרו אותו פעמים רבות, שהרי אם לא היו ממגרים אותו לא היתה תרבות בעולם. אם לא להרחיק עדות, הצבא הבריטי מיגר את הטרור הפלסטיני בסוף שנות השלושים וצה''ל מיגר את הטרור הפלסטיני בתחילת שנות השבעים.

מכיוון שהטרור טבעי יותר לפעילות האנושית, קל יותר לנהל מלחמות טרור. הצבאות הסדירים לעומת זאת הם מבנים מלאכותיים ולכן גם בלתי גמישים. כדי שצבא סדיר ימגר לוחמת טרור עליו להיות מסוגל להתאים את עצמו ללוחמת הטרור הקונקרטית. התאמה זאת היא פעולה אינטלקטואלית וצבאות הם ארגונים אנטי-אינטלקטואליים. לפיכך, על מנת למגר טרור עלינו לשאוף לקיים ארגון צבאי אינטלקטואלי וזאת משימה כמעט בלתי אפשרית.
_new_ הוספת תגובה



אתה יוצא מתוך הנחה ש''גופים צבאיים''
אבנר בן בסט (יום שלישי, 23/07/2002 שעה 13:54)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הם גופים ''אנטי אינטלקטואלים''. האם לא יכול להיות שמבנה הגופים, הצבאות, מיסודו הוא ''בלתי אינטלקטואלי'', אך האנשים הפועלים בו הם אינטלקטואלים גם אינטלקטואלים ?

וללא כל קשר להנחת השאלה, האם לא יתכן שמבנה הצבאות מתקיים על בסיס הנחות אינטלקטואליות (שלוקחות בחשבון את האוייב ויכולותיו, אל מטרות המלחמה והגשמתן הנוחה והמהירה ביותר, את בסיס הכוח של הצבא, האנושי והטכני וכו'), רצופות? ובראיה היסטורית צבאות כן משנים את המבנה ותורות הלחימה שלהם, בהתאם לשינויים המתבקשים, גם אם לעיתים נעשה הדבר באיחור מה?

(שיכול להיות שצה''ל לקה או עדיין לוקה בו, אבל במקביל גם מבוצעים בו שינויים רציניים בשלושים השנים האחרונות).
_new_ הוספת תגובה



לאבנר: אינטליגנציה ואינטלקטואליות צבאית
אורי מילשטיין (יום שלישי, 23/07/2002 שעה 14:13)
בתשובה לאבנר בן בסט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צבא הוא מערכת מבצעית סגורה. אינטלקטואליות לעומת זאת הינה עשייה מחשבתי מופשטת.

כדי שמערכת מבצעית לא תקרוס היא זקוקה לעומק אינטלקטואלי. אבל אם היא סגורה, היא מונעת מעצמה עומק כזה. לפיכך היא לא רק בלתי אינטלקטואלית כמו כל המערכות המבצעיות, אלא גם אנטי-אינטלקטואלית, דהיינו מנטרלת ''איומים'' אינטלקטואליים עליה.

בצבא משרתים אנשים בינוניים, אנשים אינטליגנטים ואנשים בלתי אינטליגנטים. אבל אינטליגנציה ואנטלקטואליות הם מאפיינים שונים. כשאנשים אינטליגנטים עומדים בראש הצבא, נפוליון לדוגמא, מתחוללים בו שינויים והתאמות לאיומים. אבל גם אנשים כנפוליון אינם משמשים בתפקיד שהאינטלקטואלים (מדענים) משמשים בעולם הטכנולוגי.

בצה''ל לא שירת עדיין שום נפוליון. אבל היו לו מפקדים אינטליגנטים שחוללו שיפורים. אך היה זה למעלה מכוחים לבצע אינטלקטואליזציות. לכן הפתרונות החיוביים הם מעטים מדי, מאוחרים מדי ויקרים מדי.
_new_ הוספת תגובה



שוב שאלה לאורי מילשטיין
סוריא סהארה (יום שלישי, 23/07/2002 שעה 22:05)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפי הבנתי, הטרור של אז היה יותר רכושני, שוד/גניבה. הטרור של היום הינו שפיכת דם. מה יוצא לאבו סאייח מהפילפינים בחטיפת אזרחים תמימים? האם הצבא הפיליפיני לא רוצה להיכנס לעובי הקורה או מחמת היותו בלתי מפותח אינטלקטואלית? תודה סוריא
_new_ הוספת תגובה



לסוריא: טרור כאמצעי לכפיית רצון על הממסד
אורי מילשטיין (יום שלישי, 23/07/2002 שעה 22:13)
בתשובה לסוריא סהארה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טרור הוא אחד האמצעים של אנשים הלוחמים בממסד לכפות את רצונם על הממסד. כך היה ברוסיה במאה ה- 19 וכך בפיליפינים היום וגם בארצות הברית ובכל מדינה בעולם.
_new_ הוספת תגובה



אורי תודה
סוריא סהארה (יום שלישי, 23/07/2002 שעה 22:20)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



סוריא: תמיד לשרותך!
אורי מילשטיין (יום רביעי, 24/07/2002 שעה 9:21)
בתשובה לסוריא סהארה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



ושוב שאלה לאורי מילשטיין ?
סוריא סהארה (יום שלישי, 23/07/2002 שעה 23:45)
בתשובה לסוריא סהארה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לאורי שוב שלום. האם יש באמתחתך הסבר (אני מקוה שכתבתי זאת נכון) לתופעת האנתרקס שהופיעה ביחד עם המלחמה באפגיסטאן, ספטמבר אחת עשרה, והיעלמות התופעה עם שוך הקרבות? ( שוב אני מקוה שכתבתי שוך נכון) תודה סוריא
_new_ הוספת תגובה



לוחמה ביולוגית
אורי מילשטיין (יום רביעי, 24/07/2002 שעה 5:36)
בתשובה לסוריא סהארה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ארגון אלקעידה הכין אופציה של לוחמה ביולוגית במערב וגם בישראל. בזמן הקרבות באפגניסטן שימוש בנשק ביולוגי היה אחד מאמצעי הלחימה שלהם. משהשתלטו האמריקאים על אפגניסטן החליטו ראשי הארגון לנקוט אסטרטגיה של פרופיל נמוך ולהכין מתקפה גדולה בעתיד שאולי תכלול גם נשק ביולוגי.
_new_ הוספת תגובה



אורי: אם הבנתי נכון, אתה מבקר את הגישה
מיכאל מ.שרון (יום שלישי, 23/07/2002 שעה 10:34) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הפונקציונליסטית של אותם ''נושאי הגות'' שבמערכת הבטחון. אבל בשנות ה- 70 קצינים בכירים רבים נהגו ללמוד פילוסופיה. יכולת לשמוע בניתוחים צבאיים ביטויים כמו ''א-פריורי זה כך'', ''האנטי-תזה לכך היא''
וכד'.
לאחר מפגש עם קצינים בכירים בשלבי תחילת האינתיפאדה הנוכחית, קבל שר הבטחון על כך, שאלה שוטחים לפניו ''ניתוחים של פילוסופיה מדינית'' וממעיטים בתושייה אופרטיבית. זאת בעקבות ביקורת דומה דאז של אריק שרון.
מה שורש הבעיה?

הדימוי של ''קציני הצבא ככוחניים אטומים'' הינו נפוץ, וננקט בכל הזדמנות על ידי רבים.
יש בכך המעטה מכך שצבא הינו גם גוף מוכוון אוניברסליזם ולא פרטיקולריזם (נא ראה מאמרי האחרון).

יוצא שצבא הינו במהותו גוף בו מובנים ערכים, חלקם ערכי אבירות. יוצא שדווקא אצל אנשי צבא תוכל לעיתים להיתקל בהרבה יותר פתיחות ואינטגריטי מאשר בתחום האזרחי.
זאת בניגוד לתדמית המוצגת על ידי צעקנים כאלה ואחרים, גם למשל מכיוון פסיכולוגים העוסקים בשינויים אירגוניים המשרתים בצה''ל, הנוטים להדגיש תדמית אטומה זאת בכל הזדמנות, ולהציג לעומתה את פתיחותם.

לשם כך אין בהכרח צורך במנסחי ''רשימת קניות'' ערכית שעיקרה רטוריקה מתיפה המייגעת אמנם בארכנותה המשמימה, בנוסח הקוד הצה''לי.
_new_ הוספת תגובה



מיכאל: האם כוונתך שבצבא יש יותר פתיחות
אורי מילשטיין (יום שלישי, 23/07/2002 שעה 11:41)
בתשובה למיכאל מ.שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואינטגריטי? ואם זאת כוונתך, אם יותר פתיחות מאשר מתגלה בפורום ''ארץ הצבי לדוגמא? תמהני?!
_new_ הוספת תגובה



אמרתי שלעיתים ניתן להתקל בפתיחות רבה יותר
מיכאל מ.שרון (יום שלישי, 23/07/2002 שעה 12:12)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מאשר במסגרות אזרחיות (תמיד תתקל בפתיחות במסגרת אזרחית? דומני שלא גילית למשל התלהבות יתירה נוכח המצב בו ניתן להתקל לעיתים במסגרות אקדמיות או חברתיות כאלה ואחרות, בעלות ''מסורת'' כזו או אחרת). לא ככה?
_new_ הוספת תגובה



למיכאל:העדר פתיחות היא בצבא אידיאולוגיה
אורי מילשטיין (יום שלישי, 23/07/2002 שעה 12:53)
בתשובה למיכאל מ.שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש להבדיל בין פתיחות אישית ופתיחות ארגונית.

פתיחות אישית תלויה באדם הקונקרטי שבו מדובר. יש בצבא הרבה אנשים פתוחים ולעומת זאת באקדמיה יש הרבה אנשים חסרי פתיחות. אינני סבור שיש נתון מבוסס על הפתיחות הממוצעת של איש האקדמיה לעומת איש הצבא.

לעומת זאת אין ספק שפתיחות הארגונית של האקדמיה רבה יותר מהפתיחות הארגונית של הצבא ואפילו מן הטעם שהעדר פתיחות היא צבא אידיאולוגיה ולעומת זאת פתיחות היא אידיאולוגיה באקדמיה.
_new_ הוספת תגובה



אורי: ''זימה הוא מעורר, אך מנטרל המעש'', ומיקרוסופט
מיכאל מ.שרון (יום שלישי, 23/07/2002 שעה 14:18)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לעיתים אידאולוגיה היא רטוריקה הבאה להכשיר פרקטיקה הפוכה. המטיף והדוגל בפתיחות עשוי לנקוט באידאולוגיה כעלה תאנה לתפעול היפוכה של הפתיחות -העריצות.
הניגוד בין הפרקטיקה לרטוריקה דומה להנגדה אצל שייקספיר, המאזכר ב''מקבת'' את הטיפה המרה -

lechery, Sir, it provokes
but takes away the performance

דהיינו, היין מעורר את תשוקת הזימה, אך מנטרל את המעשה.

במקום אחר מדבר שייקספיר במפורש יותר על המילים השמשמשות כתחליף למעשים.

לכן, אין אולי הכרח בקביעה שהצבא הינו מערכת חסרת פתיחות, כיוון שהאידאולוגיה שלו הינה כזאת.

האם אינך מערבב בין מידה של חוסר פתיחות ושקיפות לבחינה מחוץ למערכת, ובין חוסר פתיחות בתוך המערכת?

אל נא תשכח אורי, שגם חברת מיקרוסופט וחברות אחרות אינן יוצאות מגידרן לחשוף בפני הקהל מחוץ לאירגון או בפני מתחרים פוטנציאליים את צפונותיהן ומאגרי המידע שלהם.

אז על מה יצא קצף?
_new_ הוספת תגובה



לשרון: בצבא גם האידיאילוגיה וגם המבנה הם
אורי מילשטיין (יום שלישי, 23/07/2002 שעה 15:49)
בתשובה למיכאל מ.שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנטי-אינטלקטואליים.אכן שום ארגון אינו מעוניין לחשוף את צפונותיו אך רק למערכת הביטחון יש האמצעים החוקיים לעשות זאת.
_new_ הוספת תגובה



פתיחות כאידיאולוגיה, ד''ר מילשטיין?
אריה פרלמן (יום שישי, 26/07/2002 שעה 16:50)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנא הסבר, נמק ופרט, במה וכיצד סייעה לך ה''פתיחות כאידיאולוגיה'' במערכת האקדמית, ככל שהדבר נגע לקידום ספריך ומחקריך.

ועוד: הסבר כיצד סייע ה''שיוויון כאידיאולוגיה'' לשיוויון בארצות ''גן העדן הסוציאליסטי''?
_new_ הוספת תגובה



שרון: מה דעתך על ''האבירים'' שהפציצו שכונת פחונים
אורי מילשטיין (יום חמישי, 25/07/2002 שעה 9:13)
בתשובה למיכאל מ.שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בעזה?
_new_ הוספת תגובה



הטלת הפצצה של טונה חומר נפץ על שכונת פחונים
מארק ק. (יום חמישי, 25/07/2002 שעה 7:49) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בעזה מבססת את הטיעון של מילשטיין שמקבלי ההחלטות במערכת הביטחון מבצעים את תפקידם באופן פרימיטיבי.
_new_ הוספת תגובה



למרק ק. על ''הפחונים''
שחור תלתלים (יום חמישי, 25/07/2002 שעה 8:59)
בתשובה למארק ק.
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה לא עניין של פעולה זו או אחרת. במצב של היום אי אפשר להימנע גם (שלא במתכוון) מפעולות כאלה.
לו מערכת הביטחון היתה הולכת לפי תובנותיו של אורי מילשטיין, לא היינו מגיעים למצב הזה.
_new_ הוספת תגובה



לשחור תלתלים: לתוצאה הזאת פילל ערפאת
אורי מילשטיין (יום חמישי, 25/07/2002 שעה 9:10)
בתשובה לשחור תלתלים
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אכן הפצצה על שכונת הפחונים היתה בלתי נמנעת בשל מערכת הביטחון הקורסת של ישראל. לתוצאה הזאת פילל ערפאת בתחילת האינתיפאדה.
_new_ הוספת תגובה



כעס בצד ידיעה שזו לא הפעם הראשונה ולא האחרונה
יורם המזרחי (יום שישי, 26/07/2002 שעה 8:31)
בתשובה לשחור תלתלים
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הפצצת עזה,מרגיזה ככל שתהיה,אינה חריגה מסוגה.העובדה שהפלסתינאים מרימים קול זעקה מובנת מאליה בדיוק כמו צער משפחות הנספים.
עד כאן אפשר להבין וצריך לקוות ולהאמין שצהל ישתדל לחפש דרכים לפעולות מדוייקות יותר.
יחד עם זאת.....האמריקאים והבריטים מפציצים דרך שגרה מטרות עירקיות ובהפצצות נגרם גם נזק סיבבתי מכאיב.המערכה האוירית באפגניסטן קטלה מאות מאלה המכונים ''חפים מפשע'' המלחמה הנמשכת בצ'צניה גורמת לנזקים דומים.המערכה האוירית של נאטו ביוגוסלביה קטלה מאות,כולל חיסול שיירות פליטים,הרס שגרירות סין ועוד ועוד....זה מחיר הפעלת כח אוירי.את הלקח למדו עוד ממלחמת העולם השניה וההפצצות ההדיות באירופה ובמזרח הרחוק.
מה שצריך לבדוק הוא מדוע הורגים יתוש עם רובה צייד? אולי לא היתה ברירה אחרת וכיו''ב אך ככלל יש לשאוף להגיע להסדר תקין עם הפלסתינאים ולכך צריכים שני התצדדים לרקוד טנגו בקצב אחיד.
ובאשדר לקטל ילדים.....את התופעה המכוערת הזו נשדא כל מתאבפוצץ פלסינתי והמנפג העיקרר בהפצצה תכנן ככל הנראה להמשיך בקטל.אינני מבכה אותו אלא את האומללים שקרו בקרבתו.
_new_ הוספת תגובה



טוב שיש יורם בעולם
אריה פרלמן (יום שישי, 26/07/2002 שעה 16:03)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על מנת שיאיר את עינינו ויראה לנו כי מבין כל מופרעי ואלימי העולם, וביחס אליהם - ישראל היא אור לגויים.

גם אני שותף לרצון להימנע ככל שניתן מהרג אזרחים, ובוודאי שאינני מאושר לראות מטוסי קרב מפציצים שכונות מגורים.

וכאן הנני מציע הצעה גאונית, מבריקה ופשוטה ביותר, על מנת למנוע שימוש בכוח אווירי בעתיד:

השבת השליטה המלאה של צה''ל על כל סנטימטר מרובע ממערב לירדן.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי