![]()
|
![]() ![]() | |||||
סמרטוט אדום / גדעון ספירו (יום שישי, 24/10/2003 שעה 3:16) | |||||
|
|||||
![]() הצגת המאמר בלבד |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
זילות השואה מתבטאת, יותר מכל דבר אחר, בהשוואה המחרידה שביצעת, ולא במשטר הישראלי. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
בואו נסכם מה משתמע מהשקפת ספירו במאמר זה ובעבר: א. אומנם הנאצים רצחו 6 מליון יהודים (כשליש מהעם היהודי אז) אך ליהודים עדיין אין זכות לעשות משהו עם נתון זה (לדבר, להנציח, לדרוש פיצויים וכו'). לא מספיק. אנו גם צריכים להיות נקיים וטהורים מבחינה מוסרית. בהווה. כלומר,בתכל'ס, להחזיק בדיעותיו הפוליטיות של ספירו. אחרת אין לנו זכות דיבור והתעסקות עם השואה. ב. מצד שני, ספירו, נוהג לעיתים קרובות להשוות בין מה שקורה היום ולא מוצא חן בעיניו, לבין הנאצים. זאת ההשוואה החביבה עליו. אדם שאינו מכיר את ההסטוריה אלא למד אותה ממאמריו של ספירו יבין כך: היהודים ניסו למנוע את הקמתה של מדינת גרמניה. פתחו במלחמה. הפסידו בה. אח''כ ניהלו היהודים מלחמת גרילה נגד המדינה הגרמנית החדשה כמו כן טענו שאליהו הנביא עלה השמימה עם סוסו המעופף בדיוק במקום בניין הרייכסטאג בברלין ולכן מגיע להם לשלוט גם בברלין. היהודים שלחו מתאבדים להתפוצץ באוטובוסים ומקומות הומי אדם. הנאצים, כתגובה, בנו התנחלויות. הציבו מחסומים סתם בשביל להתעלל באוכלוסיה. הטילו סגרים. סתם בשביל להתעלל באוכלוסיה. ואפילו ירו סתם טילים על מכוניות חולפות. אך החמור מכל, חוקקו את חוק השבות של נירנברג המעניק אזרחות והטבות כספיות לבני הגזע הנאצי הבאים מעבר לים ולהם בלבד. גזענות מחורבנת לשמה. ג. הגזענות הנאצית מופיע לנו בימינו בכל מיני צורות סמויות אשר דורשות את פרשנותו של ספירו כדי שיפקח את עיננו. הפיל והבעיה הנאצית. זה מזכיר לי מערכון ישן של גדי יגיל שבו קבלן בניין מנסה למכור דירה לזוג צעיר ואומר להם, בין היתר: ''על הבית הלבן שמעתם? אני אומנם לא בניתי אותו אבל אני משתמש באותו הצבע''. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
אצל רוני קליין ההשוואה לנאצים נעשית רק בשיטת אחד לאחד. כלומר, או שישראל משמידה עם במחנות השמדה או שאין השוואה. ולא היא. אצלי זה אחרת. נראה שאצטרך לחזור על כך שוב ושוב: גרמניה הנאצית לא החלה את דרכה עם מחנות השמדה, אלא באימוץ משטר דיקטטורי גזעני שבין שאר הדברים האמין כי העם הגרמני הוא עם ניבחר, שמותר לו לשעבד עמים אחרים כדי לשרת את מטרותיו, שהפך את פולחן הכוח למדיניות רשמית והאמין כי בכוח הנשק והצבא ישיג את מטרותיו ויפתור את בעיותיו. מדינת ישראל אימצה לא מעט מהאתוסים של גרמניה הנאצית. הממשל הישראלי אימץ את פולחן הכוח והצבא ומאמין כי בעזרתם יפתור את בעיותיו. הוא חדור אמונה כי העם היהודי הוא עם ניבחר שמותר לו לשעבד עם אחר ולשלול את זכויותיו; שמותר לו לשלוח את אזרחיו להתנחל בטריטוריה שניכבשה במלחמה ולא סופחה; שמאמין כי יש לו היתר לבצע פשעי מלחמה משום שהקב''ה הבטיח לו את השטחים שכבש, וכי העם הפלסטיני הניכבש רשאי לכל היותר לשרת את העם הניבחר והכובש בתנאים של עבדות, ולהגיד תודה. הסכסוך עם הערבים בכלל והפלסטינים בפרט, הפך זה מכבר למלחמת ברירה של ישראל, וגם בכך יש דמיון לגרמניה. מרגע שישראל החליטה כי מותר לה להישאר בשטחים הכבושים ולהקים בהם משטר אפרטהייד גזעני בשם ''הארץ המובטחת'', אזיי הסכסוך אינו נסוב יותר על קיומה של המדינה, אלא על הבטחת כיבושיה. התוצאה דומה אף היא לאשר התרחש במדינות הכיבוש הגרמני: מלחמת גרילה נגד הכובש. בישראל לא הופקו הלקחים מנגישות הגזענות מהן סבלו היהודים בגרמניה, את זאת אני חייב לחזור ולהזכיר. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
אתה ככל הנראה המהמר הכפייתי הגדול ביותר שברא הטבע! נו באמת, ''הערבים התרככו''?! צר לי לאכזב אותך, עבדו עלייך, פיספוסים! הצליחו להכניס יהודי, שחושב עצמו לנאור, בכיס הקטן! דבר ראשון, העם הפלסטיני בטוח לא התרכך. פיגועים, הסתה, סקרים שמוכיחים כי הם רוצים בהשמדתנו ועוד... המנהיגות ממש לא התרככה. דיקטטור נוראי שמטיל אימה על כל ניסיון להשיג שלום והכנופייה שלו שכל אחד מחבריה אחראי אישית למעשיי טרור! אז כל הכבוד, תגיד, לשני הליצנים ביילין-מצנע שחשבו שהם מצאו חברים מעבר לחומה. את ביילין אנחנו זוכרים היטב עוד מההסכם החשאי האחרון שהשיג... מצנע הוא האחרון שהעם הישראלי סומך עליו. על תורת השלבים הם כנראה לא שמעו, כנראה שגם אתה לא. היא עדיין נחשבת ל''אני המאמין'' שלהם ורק ''מעופפים'' למיניהם יחשבו שהשלום יבוא אם נדחוף אריה וכבש לאותו הכלוב. ההודעה הראשונה בדבר השואה מגיעה לשיאים חדשים. אתה צריך פשוט להתבייש לך! ממי למדת לדבר ככה? אפילו עראפת לא היה מעולם מתבטא בטיפשות כזו! במדינה מתוקנת היו מכניסים אותך לכלא! לא הישראלי, הפלסטיני. כדי שתבין על מה אנחנו מדברים. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
את זאת מזמן היית צריך לדעת. מה ענין שמיטה לנושא דאז לצרות היום? צא מזה ופקח עינים לאמת סביבך. דוגמא: אנשי השמאל והימין המזדקנים ממשיכים להילחם בטחנות רוח ואילו אנשי השמאל/ימין הצעירים על משפחותיהם קמים ועוזבים לארץ האפשרויות בכדי לחיות ולהתפרנס. כדי לוודא זאת אנא בדוק במשרד הפנים בערך בחודשיים אחרונים. כאב לב. בסוף ישארו בא''י פלשתין מזדקנים פאנטים וסתם אחרים. סוריא | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
אבל אנחנו לא ניתן לך לחגוג עליה. אתה מתרץ את רצונם של הפלסטינים לבטל את ישראל (ולהשמיד את יהודיה) כרדיפת שלום. אתה גזען בכך שאתה רוצה להקים מדינת יודנריין בשטחים, אתה גזען בכך שאתה מבין ומצדיק את הפתלתלות הפלסטינים ה''שוחרת שלום'' בדרך להשמיד את ישראל. רק ליהודים אין זכות לחסל את רוצחיהם, כי היהודים צריכים לנשק את היד של אומות העולם שהצביעו בעד הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. כאילו שאנחנו צריכים את הטובה של מישהו, בודאי לא את הטובה של המדינות שהתמחו ברדיפת יהודים. אנחנו יכולים לזכור את השואה בכל דרך שנחפוץ. באופן אישי ובאופן ציבורי, וזה לא עניינו של זר. אפשר לומר שעדיין אנחנו במצב של השתנות ושל גיבוש צורת ההתמודדות ושמירת הזכרון. ואין זה עניינם של הפלסטינים ודרך התמודדותנו מול רצונם לבטלנו. עלינו להגן על עצמנו כדי שלא יחזרו אירועי העבר. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
גדעון שלום, אני עקרונית מסכים עם רוח הדברים בטורך זה בכל האמור לחלק המתייחס לריטואל השואה המתקיים בביקורים ממלכתיים ביד ושם [1], וכמובן בטקס החוזר על עצמו כל פעם מחדש במחנה הריכוז זקסנהאוזן בגרמניה, במסגרת ביקור עבודה שגרתי של שר חוץ ישראלי [2]. דומה כי בסוגייה זו כבר טיפלתי בעבר במאמרי על המוסר הכפול והמוסר המשולש http://mann.journal.lab.co.il/story_7 , אולם דבר אחד אינו מסתדר לי בהבאת נושא שואת יהודי אירופה לדיון הפוליטי העכשווי: הרי האקספוזיציה שאתה מעמיד מקיימת בתוכה בעייתיות (אמנם מסוג אחר) בנושא, היות ויצירת קשר, עקיף ככל שיהיה, בין מעשי ישראל למעשי גרמניה הנאצית מחטיא במידה רבה את המטרה, ככל הנראה גם לדעת פישר וגרמנים אחרים, אשר רחוקים מלהיות אוהדי ישראל-הכובשת-והמנשלת. אתה כמובן יכול ורשאי לטעון כי אתה מבקש להצביע על המדרון החלקלק שבו מתחיל שלטון להתדרדר אל חוסר אנושיות בסיטואציה מסויימת ונתונה - ואני אפילו מוכן לקבל זאת, אולם אין לשכוח שהמושג 'שואה' נתפש בימינו כרצח עם מתוכנן, ולאו דווקא בהתמקדות במדרון עליו אתה מבקש להצביע, ואולי כאן נעוצה הבעייה; לי אישית נראה כי מדוייק יותר להעמיד לבחינה את מעשי ישראל למעשי דרום אפריקה בגלגולה הקודם ובסיטואציות מסויימות בלבד, אך לאו דווקא למכלול פעולותיה האלימינטוריות של גרמניה הנאצית (אם כי אני לכאורה מצליח 'להבין' את המוטיבציה להוקעת צביעות זו, ולו בתור תשובה אפשרית יחידה לאותו 'מוסר משולש' אמור). בעייה. אני חוזר ומדגיש כי לשיטתי שואת יהודי אירופה יחודית מספיק באכזריותה, ועל כן רצוי שלא לנסות לנמק ו/או להשוות איתה ועימה כל דבר פוליטי עכשווי, לא מימין המפה הפוליטית בישראל, ובוודאי גם לא משמאלה. יש להניח לנושא זה ולהשאירו למכוני מחקר ולטקסי ריטואליה שנתיים, ולא להפכו למטבע פוליטי עובר לסוחר. _____________________________________________ [1] בוודאי זכור לך איזו מהומה חוללה בריגיטה היינריך המנוחה, חברת סיעת הירוקים בפרלמנט הגרמני, אשר סירבה לבקר באתר יד ושם באופן ממלכתי. [2] אני עוד יכול לנסות ולהבין טקסים מסוג זה במסגרת ביקורי ראשי מדינות, אך במסגרת ביקורי שרי חוץ, שמטבע הדברים נוסעים ומגיעים מספר פעמים לאותו מקום? | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
אלכס שלום, חלק מהתשובה לדבריך מצוי בהערותי לרוני קליין. אוסף עוד מספר מלים. דומה כי כבר טיפלנו בעבר במחלוקת זו, על כן אני מרגיש כמי שחוזר על אותם דברים, אבל נראה שאין ברירה כי זו מחלוקת שחוזרת ועולה. אני מסכים איתך כי השואה היא ארוע יחיד במינו, אבל אינו ארוע חוץ היסטורי. מדובר במעשי בני אדם שהם תוצאה של התפתחויות פוליטיות שניתן לעקוב אחריהן, לנתחן, להסיק מהן מסקנות וללמוד לקחים. מול גירסת ''יד ושם'' שאומרת ''אי אפשר להשוות'' אני מאמץ את הגישה שמותר וצריך להשוות, בעיקר בארצות בהן מתגלים סימנים ממאירים של עריצות, גזענות, אכזריות, שימוש ברוטלי בכוח צבאי במטרה לשלוט על עם אחר, לדכאו ולשלול ממנו זכויות אדם בסיסיות. אין צורך לעשות השוואות של אחד לאחד. ברור כי ישראל לא הקימה מחנות השמדה כמו אושוויץ. אבל גם הנאצים לא התחילו כך. ההשוואות שאני עורך הן עם אותם עקרונות של התנועה והמשטר הנאצי שלדעתי אומצו במדה זו או אחרת בישראל. חשוב לעשות השוואות אלו דווקא בישראל משום שהיהודים היו קורבנות של אותו משטר, ומדינת ישראל לא למדה ולא הפיקה את הלקחים ההיסטוריים. אילו הייתי אזרח בסין הייתי קרוב לוודאי משתמש בהשוואות שהן רלבנטיות לזכרון הקולקטיבי הסיני, ועורך השוואות בין האכזריות הכובש הסיני בטיבט לבין אכזריות הכובש היפני בסין. אני מניח כי בסין היו נישמעים אז קולות, בדומה לקולות שלך ושל ישראלים רבים, ''איך אפשר להשוות''? אפשר גם אפשר, אם הדברים נעשים במיקוד ובהקשר הנכונים. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
אנחנו אכן טיפלנו בעבר מעל דפי אתר זה בבעייה האמורה, ואם אינני טועה הסכמנו שבנקודה זו לא נסכים, כשאתה מבקש להביא פעם אחר פעם את גרמניה הנאצית כדוגמת השוואה לתהליך התדרדרות, אשר לדעתי הפלאקטיביות הטמונה בה יוצרת אפקט הפוך על המושא המושווה. הבעייה הכללית שיש לי עם נושא השואה מתמקדת במה שאני מפרש כנסיונות הימין והשמאל בישראל 'להפיק' ממנה לקחים, משמע השואה היתה בית ספר או סדרת חינוך עבור היהודים, שהיו אמורים ללמוד ממנה דבר אחד או שניים בהלכות אנוש, משמע בחזקת ילדים מוכים האמורים ללמוד שלא להכות את ילדיהם ו/או להכות את הוריהם חזק יותר. אני כמובן מודע לפולמיקה הצינית הטמונה בתיאור זה, אולם לדעתי יש בו גרעין מר של אמת בלתי נעימה לאוזן תומכי הימין והשמאל בישראל כאחד: השואה אינה יכולה להוות נימוק פוליטי לכלום משום שכל נסיון חיבור מסוג זה אינו אלא דלוזיה וציור המטרה מסביב לחץ שנורה, שפירושו שעבור האחד גבולות 67 הינם גבולות אושוויץ, ועבור האחר התרשלה מדינת ישראל בלימוד לקח השואה (שכל אחד מפרש לקח זה לפי הבנתו). אני אישית מעדיף להשאיר את השואה מחוץ לויכוחים או נטיות פוליטיות, גם אם ישנם דברים דומים ואף זהים בין תפיסת האדנות הגרמנית של הרייך-השלישי וחוגי הסהרורים של מדינת הבית-השלישי, אלא אם כן אנו מעוניינים להפוך את השואה לנון-פלוס-אולטרה הממלא את כל הוויית חיינו. כוונתי היא שגם אם השוואות מסוג זה יכולות לכאורה להתגלות כנכונות, אין כל ערובה שישראל תמשיך ותחליק במדרון 'נאצי', שכן עתיד ההתרחשויות פתוח ואינו מקובע מראש, ואם תרצה הרי שיש הטוענים כי ההיסטוריה נוטה לחזור על עצמה כפארסה, לאחר שהתגלתה בפעם הראשונה כטרגדייה. החיטוט האובססיבי בפצע השואה כדי לנסות ולדלות ממנו נימוק או טיעון מכל סוג שהוא נדון לשיטתי לכישלון מהדהד, וטוב יהיה אם נושא זה ישאר בתחומי המחקר של שואות בינלאומיות אחרות וג'נוסיידים נוספים בהיסטוריה, גם אם שואת היהודים אכן מיוחדת במינה (וכהרגלי בקודש אני מזמין אותך לעלעל במאמר נוסף שלי בנושא http://mann.journal.lab.co.il/story_22 , ובמיוחד בדיון שהתפתח בו). את הבעיות עם הפלסטינאים יש לנסות ולפתור מתוך ראיית הווה כללית, ללא שימוש מוגבר במורליזציות המנפנפות באצבע השואה או כל דרישה 'ללמוד' מתופעה זו, וללא השוואת הישראלים ו/או הפלסטינאים לתופעה הנאצית. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
עם הקמת מחנות. הם בודאי יקימו אותם על בסיס ההתנחלויות שניתן להם. שהרי אי אפשר להתעלם מהעריצות, האכזריות ומהעדר משפט בחברה הערבית. הם נוטים להפעיל כח ברוטלי במטרה לנדות עם אחר, לדכאו ולשלול את זכות קיומו. חייבים לעשות השוואה הסטורית זו דווקא משום , בבסרביה ובאלבניה. צריך רק שההשוואות ייעשו במיקוד ובהקשרים הנכונים. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
יש הבדל בין פעילות צבאית בין של יפן לבין של סין.של יפן הייתה הסלמה כמו בין הסובייטים לבין הגרמנים. ואילו של הסינים היא לגמרי ''טיהור אתוני'' כמו שואה או נככבה. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
כאשר עושים השוואות בין שני מקרים או שתי תופעות אנו משתמשים בלוגיקה אבל גם בנסיון החיים שרכשנו. כדי לפשט את הדברים נקח שני משפטים: 1. לכל החמורים ארבע רגליים 2. לכל השולחנות ארבע רגליים מכאן: כל החמורים הם שולחנות. זוהי כמובן לוגיקה שגויה ולא נכונה. נדמה לי שההשוואה שאתה עושה בין הנאצים לבין הציונות משתמשת בלוגיקה של חמורים. כדאי להפסיק את הוויכוח איתך, כי אינך צודק בהשוואה. דרך אגב גם אני רוצה שיהודים וערבים יחיו בשלום בהרמוניה ושיכבדו זה את זה תוך שמירת היחודיות של תרבות האחר. | |||
![]() |
![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |