פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הזעקה שהושבקה
מיכאל שרון ז''ל (יום שני, 19/04/2004 שעה 14:17)


הזעקה שהושבקה


מיכאל מ. שרון




גירסה קודמת של המאמר בשם התרוששותו של מידע חוזר ונשנההופיעה באייל הקורא.

כיצד קרה שבעלות הברית לא פעלו בשום שלב כנגד מכונת השמד הנאצית? האם לא ידעו על הרצח? האם לא האמינו לידיעות עליו? ואולי פשוט היו אטומים לזעקת הנרצחים?
בראותי את הסרט המשובח ''מסע הארורים'', איני יכול שלא לחשוב על מצב, בו אתה במצוקה איומה עם אופקים של אי תקווה הולכת וגוברת, ופשוט אין לאן ללכת - אנשים סבירים מחווים למול נואשותך מחווה ציני של משיכת כתף; ויש גם אלה שתוכל להשבע שראית אותם בהבזק מחייכים חיוך דק וכמעט בלתי נראה.



ב-‏20 ינואר 1942 התקבלה, בוועידת ואנזה בגרמניה הנאצית, החלטה ברמה המוסדית על השמדה מסיבית של היהודים והקצאת משאבים רבים לכך חרף, לפעמים אף בניגוד מובהק, למאמץ המלחמה (למעשה, היידריך, מפקד ה.ס.ס שלח את ההזמנות לוועידה זו כבר ב-‏29 נובמבר 1941 , והיטלר היכריז רשמית על החלטתו בפני 50 חברי החוג העליון של המפלגה הנאציונל סוציאליסטית ב-12 דצמבר 1941).

זאת לאחר שפעולות חיסול התבצעו כבר זה למעלה משנה - פעולות שהתעצמו עם פתיחת החזית הגרמנית מול ברית המועצות, כשהיהודים נרצחו על-ידי יחידות ''מיוחדות' ' (האיינזאצ'גרופן) , אך גם על-ידי יחידות סדירות של הצבא בתורת ''פרטיזנים''.

טענה מקובלת היא כי בנות הברית ''החרישו''.

אך השאלה אינה מה ניתן היה לעשות בשלבים המוקדמים, כאשר בריטניה ובריה''מ נלחמו על חייהן והעדויות על היקף הזוועה היו ספורדיות. השאלה היא מדוע לא נעשה דבר כאשר חלה התפנית ב-‏1943 (סטלינגראד, קורסק, פלישת בנות הברית לסיציליה לאחר מיגור רומל בצפון אפריקה), והתרו העדויות על אודות ההשמדה, וגרמניה הנאצית היא שנאבקה עתה על חייה (לא כל שכן לאחר הפלישה בנורמנדי, יוני 1944).

האמנם לא ניתן היה לעשות דבר בשלבים מוקדמים? האם נעשה מספיק בשלבים מאוחרים? מדהים לראות כי השאלה מתמקדת כמעט אך ורק בלחצים ובפעולות צבאיות (כגון המנעות מהפצצת מחנות ההשמדה).

נקודה בולטת לעין שאינה נהנית מהתיחסות רבה היא זו הנוגעת לנעילת שערי רוב מדינות המערב כלפי הגירה יהודית באותה תקופה (או הגבלה למספר פליטים סמלי). זועק לשמים מיעוט האשרות שניתנו כאשר העניין הפך בוער, ומעוררת השתאות זילות החיים היהודיים בקרב האוכלוסיה בכמה מדינות אירופאיות (כגון פרעות ורציחות יהודים ששבו למקומות מגוריהם בפולין, 1946), אפילו זמן מה לאחר המלחמה, חרף רטוריקה רשמית מזועזעת.

האם יש כאן אטימות והתכחשות לרגשות אנושיים פשוטים? אם כן - מה מקורה? האם ''מתן דרור לרגשות אנטישמיים'' מבטא עד תום את ההיבט הרגשי - ''בתשתית הדברים'' - של העובדות הקשות הללו?

גישתי מהווה ניגוד מסויים לגישה המדברת על זחילה הדרגתית של האנטישמיות החסלנית הנאצית: החל מחוקי נירנברג, 1935; גלישה לאיון-באמצעות-פרופוגנדה של משמעות התרומה היהודית לתרבות האנושית (כולל ברבריות תיאטרלית כגון טקסי שריפת ספרים); המשך בסילוקם של היהודים ממקצועות חופשיים ומעמדות מקצועיות משפיעות, תוך מעבר לדילדול כלכלי מאסיבי באמצעות החרמת בתי עסק יהודים ומיסוי כבד; דרך ליל הבדולח, 1938 (''התפתחות'' הכוללת אתנחתא לצרכים הסברתיים בזמן המשחקים האולימפיים בברלין - 1936); וכלה בחתימה הסופית של ''הנושא'' בוועידת ואנזה ( 20 ינואר 1942).

הגישה ההדרגתית מבליטה את ההיבט של הרב-שלביות וההסלמה, ומתווה התפתחות תרחישים-שבדיעבד, כגון:
  1. התפתחות הרסנית כביכול בכוח התאוצה, גם אם ''הכוונה הראשונית'' לא היתה חיסול אלא ''סילוק'' והגירה (בבחינת ''במדרון אין לעצור'') - גישה שאדולף אייכמן עצמו דבק בה ברשימותיו בכלאו בישראל (''לאחר שהרשע פצח במחול - אין לעוצרו'' – כפי שכתב אז בספר ששקד עליו).
  2. התרגלות מושגית הדרגתית לבלתי-קביל, שלב אחר שלב, מצד כל הגורמים הרלוונטיים - הממשל הנאצי, דעת הקהל הגרמנית, דעת הקהל העולמית, ואולי, מבחינות מסויימות, אף היהודים עצמם, שראו בשלבים שונים של התפתחות האנטישמיות ה-''דוחקנית'' (בניגוד ל-''חיסולית'') בגרמניה בבחינת ''הרע מכל כבר מאחורינו'', והבליגו.
פרדוקסאלית, הבלגתם הייתה מובהקת לאין ערוך בעירור דעת הקהל במערב ובמחאה אפקטיבית בשנת 1938 - בעת ארועי ליל הבדולח - מאשר בשלב המוקדם של 1935 (חוקי נירנברג), כאשר בארה''ב, לפחות, למשל בנמל ניו-יורק, נאכף חרם מוגבל על סחורה גרמנית.

אלא שבניגוד לגישה ההדרגתית, ניתן לראות בהשתלשלות ההרסנית הזו גם היבט נוסף, משלים: זה של שני שלבים - שלב ה-''הכשרה'' (או ההתקרנפות), ושלב הביצוע של שאינו-עולה-על-הדעת. גם אם לא נניח כאן בהכרח תכנון חובק-כל בשלב מוקדם, הרי שבכל זאת, בדיעבד, ניתן לראות כאן מבנה דו-שלבי לכיד שכאילו נוצק מראש, בתשתית הדברים.

מה איפשר את התחוללות הבלתי-קביל? מהו הדבר שהקל את ההתעלמות ממה שלמעשה התרחש שם? והרי יש היבטים שונים לאותה התעלמות. ''התעלמות'' שהנה מונח המאחד תחת גג אחד תופעות שונות:
  1. דחיית מידע אודות הזוועה המתרחשת תוך הבלטת נקודות הפוגמות באמינות המידע (למשל, מניעים ואינטרסים אישיים או כלליים יותר, אך ''שנויים-במחלוקת'' של מוסרי המידע). גם אקטים טוטאליים, כגון התאבדות מנהיג יהודי רם-דרג מפולין בלונדון, לא הביאו לשכנוע דעת הקהל כי אכן מדובר במידע תקף.
  2. סלקטיביות בקבילות-מידע - לכאורה, המידע אודות השמדה המונית בגז, רצח-עם המלווה בתאורים אודות ''הפלנטה האחרת'', מצד אלה שברחו - עצם המוזרות שבו פגם באמינותו: ''זה חייב בוודאי להיות מוגזם, לכל הפחות - אין דברים כאלה''.
אך אותה דעת-קהל עצמה ראתה כתקפים הן גילויים בוטים אודות טבח מיליון וחצי הארמנים (מתוך 2.5 מיליון) על ידי הטורקים ב-‏1915-1916 והן גילויי אכזריות ורציחות המוניות בזמן מלחמת האזרחים ברוסיה; כן נראו אמינים תיאורים של שימוש בגז נגד אוכלוסיה חסרת ישע על ידי האטלקים במלחמתם באתיופיה זה מכבר, שלא לדבר על חיסולי אוכלוסייה המוניים, עקירת והגליית אוכלוסיות שלמות לסיביר תוך סבל רב ותמותה נרחבת; ו-- כן - מחנות הריכוז של סטלין, שתוארו בפרוטרוט בעיתונים ובפירסומים שונים במערב כבר אז.

''אך זה לא יתכן בהקשר של מדינה מערבית מודרנית, ארצם של קאנט, גתה ושילר''. ברם, ב-‏1942 כבר הגיעו תיאורים בוטים של אכזריות הנאצים בארצות הכבושות, ובפרט בבריה''מ, ודעת הקהל במערב ראתה את תאורי הזוועות שבוצעו בארצו של בן הברית הנאמן והאבהי, ''הדוד ג'ו'', כקבלים למדי.

''אך המתה מתועשת בגז? נו, באמת...''.

והנה, כבר ב-‏1941 התפרסמה איגרת מחאה של פון גאלן, הבישוף של מינסטר שבגרמניה (השלישי במעלה בהירארכיה של הכנסייה הקתולית) כנגד חוסר האנושיות המחריד של ההמתות הנרחבות בגז - הממוסדות על ידי המדינה עצמה - של מפגרים וחולי רוח בגרמניה גופה.

כך הוא גם מחה כנגד עצם העיוות שבמושגים מסוג ''ברירה מכוונת של אוכלוסיה'' ו-''המתה מתוך רחמים (יוטנזייה)'' - מחאה שהכנסיה נתנה לה תהודה גם מחוץ לגרמניה.

ובכן, גם גז הנו אפוא ''בגדר הדברים המתרחשים שם''. ורק בעניינם של היהודים ''חייבת להיות כאן איזו הגזמה''?

הבעיה כאן הנה, אפוא, זו של התיחסות למידע; ליתר דיוק - צמצום הקשב כלפיו חרף זמינותו, סבירותו וחשיבותו. חשיבותו, אף לבעלי רגשות אנטישמיים, ואף בהקשר מאמץ המלחמה הכולל, שכן מדובר במעשים בקנה מידה נרחב הנוגדים את עקרונות פעולתה של כל חברה מסודרת מודרנית.

סביר כי מתן לגיטימיציה למידע זה מצד בנות הברית חרף חריגותו היה ממקם אותו ב''סדר יום'' כלשהו בגרמניה עצמה ובולם במידה זו או אחרת את היקף ההשמדה. הדבר לא הועלה במלוא משמעותו אף על-ידי חוגי האופוזיציה בגרמניה, גם לא במרד ה-‏20 ביולי 1944, שעשוי היה לפרוץ קוד לכן ובהיקף ותושייה נרחבים יותר אילו אכן ניתנה, ובזמן, הלגיטימיציה לאותו מידע חריג.

ברם, עקב מסרים חוזרים ונישנים על רדיפת יהודים מאז 1933, באותו שלב ''הכשרה'' והתקרנפות הקודם להשמדה-בפועל, התרחש מעין ''פיחות'' בקשב כלפי הנושא: בהירותו, מורכבותו וחיוניותו נתדלדלו תודעתית, דווקא כאשר התחייבה העלאתו על ''סדר היום'' על מלוא השלכותיו. הבלתי קביל לא נבלם, התרחש אפוא בפועל עד כלות.

האם העובדה כי דבר מסוג זה אכן קרה בפועל, ובהקשר של חברה מפותחת, והלגיטימציה למידע/זעקה של המתריעים לא ניתנה - האם עובדה זו נותנת כיום פתח לנאראטיבים משניים (סיפורי-מעשה העוברים בהסתר מפה לאוזן) המאפשרים זוועות טבח עם נוסח רואנדה, קמבודיה של החמר-רוז' או בוסנייה? הלקח, מכל מקום, ברור.

כתב המשורר הוולשי הנפלא דילן תומס:

אל תלך מעדנות אל תוך הלילה ההוא
זעם, השתולל כנגד מות האור (Rage, rage against the dying of the light).

קישור:
בחלום בלהה של חשכה, 1939. וו.י. אודן. תרגם מיכאל שרון.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


ומה ההמשך בימנו?
pit (יום שני, 19/04/2004 שעה 14:41) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ולמה אתה תמיד כותב בצורה שאינה בהירה מספיק.
_new_ הוספת תגובה



ומה ההמשך בימנו?
טירן ניצחון (יום שני, 19/04/2004 שעה 20:02)
בתשובה לpit
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למה הכונה בהירה? לא מובנת
_new_ הוספת תגובה



דיבוק צא!
מיכאל שרון (יום שני, 19/04/2004 שעה 22:10)
בתשובה לpit
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מעניין שאפילו בנושא השואה, גובר על כמה כתבנים שדון השמאל המנאץ ומטיל דופי שווא. והרי לא כתבתי על נושא פוליטי. למה הציניות הקשה, של איפוס כתיבתו או עבודתו של מישהו, בכל נושא שהוא ובעילות שווא ותוך צחוק זדון על הממזריות - וזאת רק עקב היותו יריב פוליטי?

איבדתם כל חוש דמוקרטי, עד כדי להטיל דופי בכל מה שאיש ימין עושה?
ואולי גם להשמיט מקורות מחייתו וקידומו, כמו שעשו בתקופת בן גוריון (עבודה/פרנסה/עמדה בחיים=הפנקס האדום?)
_new_ הוספת תגובה



כל מה שאמרו לך ובצדק שכתיבתך
רמי נוידרפר (יום שני, 19/04/2004 שעה 22:11)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא ברורה!!! לא ענין של ימין ולא של שמאל!!!
_new_ הוספת תגובה



לא צריך להיות מנוול. אמרו לי גם
מיכאל שרון (יום שני, 19/04/2004 שעה 22:27)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שכתיבתי מהטובות, הבהירות והצלולות בארץ הזאת, בניגוד לעילגותם הלשונית של המנאצים. ולמה הופכים יום לילה בנושא כתיבתי? כי כך גם יש עילה לנכס טקסטים שלי ולמסרם לאנשי שלומינו. והרי הטכניקה של היתלות בדבר צדדי אך אפקטיבי כבסיס לניגוח היא לא מהיום אצל חמסני השמאל.

מנוולים שרק איוולתם עולה על הזדון הליצני.
_new_ הוספת תגובה



דיבוק צא!
pit (יום שני, 19/04/2004 שעה 22:59)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שום קשר לימין או שמאל.

אבל כותב שאינו עושה מאמץ להיות בהיר ראוי להעיר לו,אגב גם אם הוא סמלני.
_new_ הוספת תגובה



מיכאל: רבים מסימני השאלה שלך אינם אלא סימני קריאה
יוסי בלום הלוי (יום שני, 19/04/2004 שעה 15:30) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בנות הברית ידעו על השואה מייד בתחילתה, ואם עד 1943 לא עשו דבר בשל חולשתן היחסית, הריי שלאחר מפלת סטלינגרד, וקורסק ותחילת הקרב על אירופה בדרום איטליה, הן יכלו לבלום את ההשמדה לו אך רצו. היו להם האמצעים הטכנולוגיים ואפילו טייסות מיוחדות (מטוסי קרב הפצצה מדגם לנקסטר ומוסקיטו) שהיו מסוגלים לפגוע בבנינים בדיוק המזכיר את הפצצות החכמות של דורנו (כך למשל, הרסה טייסת המוסקיטו של גאי גיבסון את סכרי הריין בגרמניה ושחררה אנשי מחתרת בצרפת הכבושה באמצעות ירי מדויק של רקטות ופצצות לתוך קומה בה שהו השומרים וכך נמלטו רוב הנידונים למוות).

תצלומי אוויר של מחנות הכפייה במתחם אושביץ שנמצאו בארכיונים, מוכיחים כי בנות הברית ידעו בדיוק מה ייעוד הכבשנים והארובות. היה נוח לבנות הברית שהרכבות והלוגיסטיקה הגרמנית תוביל יהודים לטבח ולא לוחמים ותחמושת גרמנית לחזיתות.

אבל הקורבן הגדול של העם היהודי 6 מיליון נרצחים, והשתתפות מסיבית בשורות הלוחמים (*) - כולל הגנה על עורף המזרח התיכון בעזרת 600 אלף של יהודי א''י פלשתינה, לא נחשבו בעיני בנות הברית כמספיקות דיין כדי להבטיח הקמת מדינה יהודי במאי 1948. דווקא הערבים תומכי המשטר הנאצי יצרו מרויחים מהמלחמה הזו, בלא שנפגעו ממנה בשל תמיכתם בציר (נאצר וסאדאת במצרים, עיראק - ראשיד עלי קיילני, הסורים של ווישי סייעו ישירות לרומל ולנאצים בעירק סוריה ומצרים)

*(למעלה ממיליון וחצי חיילים יהודיים לחמו בשורות בנות הברית והצבא הסובייטי)
_new_ הוספת תגובה



ניתוח מעולה של השואה,
זאב בן-יוסף (יום שלישי, 20/04/2004 שעה 1:49) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ותגובתי מתמצית לעיל, בקטע ''לזכור ולהזכיר לעולם.
ובדבר השיר של דילן תומס:
העזתי בזמנו לתרגם שיר זה, ולהלן התרגום והמקור -

תרגום / אל תלך מעדנות ללילה טוב / דילן תומס

תרגם: זאב בן-יוסף

אל תלך מעדנות לתוך אותו לילה טוב,
איש קשיש חייב ללהוט בזעף עם ערוב היום;
זעם, זעם על גוויעתו של אור-חלוף.

אם כי יודעים אנשי תבונה בבוא יומם שהאופל נכון וקרוב,
שכן מילותיהם לא העלו בחכתם כל הברקה עד תום
אינם הולכים מעדנות לתוך אותו לילה טוב.

אנשים טובים, בגל האחרון, בוכים על זוהרם שיאפוף
מעשים חידלי אישים שעשויים עוד לפזז בירוקת מפרצון,
זעמו, זעמו על גוויעתו של אור-חלוף.

אנשי-פרא שנשבו וזימרו על השמש במעוף,
כדי ללמוד, במאוחר, שציערוה בדרכה הלום,
אל תלכו מעדנות לתוך אותו לילה טוב.

אנשים רציניים על ערש דוויי שראותם סומאה באוב
עיני עיוור יכלו הבהק כלהב מטאור ולעלוז בחום,
זעמו, זעמו על גוויעתו של אור-חלוף.

ואתה, אבי, שם על פיסגת מכאוב,
קלל, אחל, אני עתה עם דמעותיך, מפלל היום,
אל תלך מעדנות לתוך אותו לילה טוב.
זעם, זעם על גוויעתו של אור-חלוף.

Do Not Go Gentle Into That Good Night
By Dylan Thomas

Do not go gentle into that good night,
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.

Though wise men at their end know dark is right,
Because their words had forked no lightning they
Do not go gentle into that good night.

Good men, the last wave by, crying how bright
Their frail deeds might have danced in a green bay,
Rage, rage against the dying of the light.

Wild men who caught and sang the sun in flight,
And learn, too late, they grieved it on its way,
Do not go gentle into that good night.

Grave men, near death, who see with blinding sight
Blind eyes could blaze like meteors and be gay,
Rage, rage against the dying of the light.

And you, my father, there on the sad height,
Curse, bless, me now with your fierce tears, I pray.
Do not go gentle into that good night.
Rage, rage against the dying of the light.

_new_ הוספת תגובה



תרגום נפלא ומרגש של שיר ענק. תודה לך
מיכאל שרון (יום שלישי, 20/04/2004 שעה 1:53)
בתשובה לזאב בן-יוסף
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



תרגום נפלא ומרגש של שיר ענק. תודה לך
זאב בן-יוסף (יום שלישי, 20/04/2004 שעה 7:57)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

העונג כולו שלי,
ובעיקר כשאני קורא את מאמריך המחכימים.
_new_ הוספת תגובה



מאמר מצוין בהיר וצלול
ארן ורשבסקי (יום שלישי, 20/04/2004 שעה 5:29) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איני מבין מה לא בהיר במאמרך

התיזה שהראית כאן כלכך מעניינת שהיא תגרום לי לחשוב עליה עוד רבות.

בשליפה הרי אפשרות להסבר:

לחברה המערבית נורא קל להתגרל למידע חדשותי מסוייםת לאחר שבתחילה הוא עניין אותה מאד.

דוגמא טובה לכך היא ההפיכות האפריקניות התכופות לאחר הדהקולוניזציה באפריקה.
ההפיכה הראשונה ב 1962 בטוגו נדמה לי(מהזכרון בלבד), היתה בראש כותרות העתונים בעולם. מספר שנים לאחר מכן היו עשרות שכאלה וכבר כמעט שלא דיווחו עליהם.

כשיצאו חוקי נירנברג היה בהם משהו מיוחד וחדשני, ולכן משך תשומת לב רבה, כשהגיע ליל הבדולח כבר לא היה פה משהו כלכך מיוחד. וכשהגיעה ההשמדה עצמה היהודים לא ממש עניינו אףאחד.

הדוגמאות שהבאת לא כלכך מקבילות למקרה דנן.

ארמניה - הזוועה התגלתה רק לאחר המלחמה די בדומה לשואה היהודית
אתיופיה - השימוש בגז של האיטלקים היו הנושא העיקרי באותה שעה על סדר היום הציבורי. גרמניה התנהגה יפה אז ''שנת 1936'', וכיבוש חבש עורר את כל תשומת לב העולם ובמיחוד את חבר הלאומים. אם האיטלקים היו משתמשים בגז נגד חבש ב 1942 נאמר זה לא היה מעניין אף אחד.

הטרור האדום ב מלחמת האזרחים הרוסית, דווקא לא הופץ באותם שני במידה הראויה ובכל מקרה גם זה היה רק בשנות ה 20 לאחר הניצחון האדום (תקן אותי אם אני טועה)

ולגבי המחנות של סטלין - אתה חידשת לי כאן, בכל מקום שלמדתי וקראתי הבנתי שדווקא על המחנות והחיסולים הסטלניסטים לא כתבו כלכך במערב ושעד היום לא יודעים את כמויות ההרוגים ממעשיו.

כמו כן אסור להמעיט בחשיבותה של המלחמה שהתחוללה באותו זמן.
ב 1943 המלחמה נראתה רחוקה מסיום, באיטליה לא התחוללה שום התקדמות ונראה עוד היה שהגרמנים מנצחים במלחמת הצוללות. עד נורמנדי שום דבר לא נראה כלכך טוב במערב, ויש לזכור שנומרנדי עלולה היתה להכשל. עיקר האבדות האמריקאיות ארעו באותה שנה.
אפילו לאחר נורמנדי איבדו האמריקאים חיילים בכמויות אדירות, והמלחמה עם יפן נראתה ללא קץ אז, אף אחד לא חשב שהמלחמה תסתיים שם לפני 1946.
בקצרה על סדר היום הציבורי בארה''ב ובבריטניה היו הרבה דברים שנגעו אליהם עצמם, ומה שקורה ליהודים באירופה נורא ככל שיהיה פחות היה להם כח לשמוע.

אשמח לתגובות
_new_ הוספת תגובה



קודם בא *תאור* התופעה ורק לקראת סוף המאמר בא *ההסבר* לתופעה
מיכאל שרון (יום שלישי, 20/04/2004 שעה 7:43)
בתשובה לארן ורשבסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''הדוגמאות שהבאת לא כלכך מקבילות למקרה דנן''.

ארן, הדוגמאות הללו הינם *תאור* התופעה, ולא המחשת *ההסבר* לה. הדוגמאות הללו מבהירות את עצם האבסורד שבהתייחסות באי אמון למידע אודות שואת יהודי אירופה, שהרי למשל השואה הארמנית היתה כבר ידועה בשנות ה-‏40 , ולא היתה אז, שנים אחרי שנודע אודות השואה הארמנית, כל סיבה להניח שדברים מסוג זה אינם קורים.

אני *מתאר* בדוגמאות אלה את עצם האבסורד שבהתעלמות. דוגמאות אלה *אינם* משמשות להמחשת התזה אודות ההתרגלות למידע ואודות מנגנון ההתרקנפות כלפי מידע.

כך, כתוב בטקסט:

____________________________________
והרי יש היבטים שונים לאותה התעלמות. ''התעלמות'' שהנה מונח המאחד תחת גג אחד תופעות שונות:

דחיית מידע אודות הזוועה המתרחשת תוך הבלטת נקודות הפוגמות באמינות המידע (למשל, מניעים ואינטרסים אישיים או כלליים יותר, אך ''שנויים-במחלוקת'' של מוסרי המידע). גם אקטים טוטאליים, כגון התאבדות מנהיג יהודי רם-דרג מפולין בלונדון, לא הביאו לשכנוע דעת הקהל כי אכן מדובר במידע תקף.
סלקטיביות בקבילות-מידע - לכאורה, המידע אודות השמדה המונית בגז, רצח-עם המלווה בתאורים אודות ''הפלנטה האחרת'', מצד אלה שברחו - עצם המוזרות שבו פגם באמינותו: ''זה חייב בוודאי להיות מוגזם, לכל הפחות - אין דברים כאלה''.
____________________________________

רק לאחר ש*תארתי* את עצם התופעה ואת האבסורד שבה, אני מביא לקראת סוף המאמר את *ההסבר* לתופעה הזאת, את המנגנון הפסיכולוגי העומד מאחוריה.

אשר לדבריך אודות השלב של שנת 43 ואילך, הרי אז, הן

1) עקב גודלה וכוחה התעשייתי של הקואליצייה שנוצרה כנגד גרמנייה (מאז סוף 41 עם הצטרפות ארה''ב למלחמה, ומאז ינואר 43 - ובוודאי אחרי קורסק - כאשר התברר שגרמנייה לא תוכל להשיג הכרעה ברוסייה)
2) והן עקב העובדה שהגלגל התהפך וגרמנייה חדלה לנחול ניצחונות ועברה לניהול מלחמת מגננה עקשנית

3) והן עקב ההפצצות האסטרטגיות המסיביות שכתשו את גרמנייה והיצליחו לשבש במדה מכרעת את המערכות התעשייתיות והאזרחיות הגרמניות, חרף תושייתו של שר החימוש שפאר, שאמנם היצליח לחולל דברים בלתי אפשריים כמעט בנסיבות אלה, כגון הייצור המלחמתי בשנת 1944 - אך אספקת חומרי הגלם שובשה במדה רבה מאד.

עקב כל אלה, היה ברור לאחר קורסק, ובוודאי לאחר הפלישה לנורמנדי, שתבוסת גרמנייה הינה בלתי נמנעת, אף שהמערכה לכשעצמה היתה קשה. לכן אף דרשו צ'רצ'יל ורוזוולט מגרמנייה כניעה ללא תנאי.

במצב בו גורלה של המלחמה הוכרע למעשה, אף שהיא הימשיכה לתבוע מחיר גבוה מבנות הברית, במצב כזה לא היתה סיבה להמנע מלתת לגיטימצייה ולפחות להצהיר באופן מובלט מצד בנות הברית, אודות עניין שואת יהודי אירופה. אך כאמור, מידע זה הוצנע, למרבה האבסורד. וזאת אף שבשלב זה היה כבר ידוע אודות שואה אחרת ואודות זוועות טבח עם (ארמנייה; מלחמת האזרחים ברוסייה בשנים 1919 - 1921) וכן אודות שימוש בגז למטרות השמדה (האיטלקים באתיופיה בשנות ה-‏30 ; שימוש בגז למטרת יוטנזייה של רפי שכל מצד גרמנייה)
_new_ הוספת תגובה



הבהרה: קודם בא תאור התופעה הקשה ואחר - ההסבר לה
מיכאל שרון (יום שלישי, 20/04/2004 שעה 8:07) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש לשים לב במאמר שקודם בא *תאור* התופעה הקשה והאבסורדית של התעלמות ואי אמון כלפי המידע אודות שואת יהודי אירופה. ואילו לקראת סוף המאמר בא *ההסבר* לתופעה הזאת.

הדוגמאות שהובאו הינן *תאור* התופעה, ולא המחשת *ההסבר* לה. הדוגמאות הללו מבהירות את עצם האבסורד שבהתייחסות באי אמון למידע אודות שואת יהודי אירופה. שהרי למשל השואה הארמנית היתה כבר ידועה בשנות ה-‏40 , ולא היתה אז, שנים אחרי שנודע אודות השואה הארמנית, כל סיבה להניח שדברים מסוג זה אינם קורים.

אני *מתאר* בדוגמאות אלה את עצם האבסורד שבהתעלמות. דוגמאות אלה *אינם* משמשות להמחשת התזה אודות ההתרגלות למידע ואודות מנגנון ההתרקנפות כלפי מידע.

כך, כתוב בטקסט:
____________________________________
והרי יש היבטים שונים לאותה התעלמות. ''התעלמות'' שהנה מונח המאחד תחת גג אחד תופעות שונות:

1) דחיית מידע אודות הזוועה המתרחשת תוך הבלטת נקודות הפוגמות באמינות המידע (למשל, מניעים ואינטרסים אישיים או כלליים יותר, אך ''שנויים-במחלוקת'' של מוסרי המידע). גם אקטים טוטאליים, כגון התאבדות מנהיג יהודי רם-דרג מפולין בלונדון, לא הביאו לשכנוע דעת הקהל כי אכן מדובר במידע תקף.

2) סלקטיביות בקבילות-מידע - לכאורה, המידע אודות השמדה המונית בגז, רצח-עם המלווה בתאורים אודות ''הפלנטה האחרת'', מצד אלה שברחו - עצם המוזרות שבו פגם באמינותו: ''זה חייב בוודאי להיות מוגזם, לכל הפחות - אין דברים כאלה''.
____________________________________

רק לאחר ש*תארתי* את עצם התופעה הקשה הזאת ואת האבסורד שבה, אני מביא לקראת סוף המאמר את *ההסבר* לתופעה הזאת, את המנגנון הפסיכולוגי העומד מאחוריה, מנגנון ההתקרנפות כלפי זעקות והתראות חוזרות ונישנות, שעליו בנו כנראה הנאצים, עם התחלתם בהשמדה בפועל.

אשר לשלב של שנת 43 ואילך, הרי אז, הן

1) עקב גודלה וכוחה התעשייתי של הקואליצייה שנוצרה כנגד גרמנייה (מאז סוף 41 עם הצטרפות ארה''ב למלחמה, ומאז ינואר 43 - ובוודאי אחרי קורסק - כאשר התברר שגרמנייה לא תוכל להשיג הכרעה ברוסייה)

2) והן עקב העובדה שהגלגל התהפך וגרמנייה חדלה לנחול ניצחונות ועברה לניהול מלחמת מגננה עקשנית

3) והן עקב ההפצצות האסטרטגיות המסיביות שכתשו את גרמנייה והיצליחו לשבש במדה מכרעת את המערכות התעשייתיות והאזרחיות הגרמניות. וזאת חרף תושייתו של שר החימוש הגרמני שפאר, שאמנם היצליח לחולל דברים בלתי אפשריים כמעט בנסיבות אלה, כגון הייצור המלחמתי בשנת 1944 - אך אספקת חומרי הגלם שובשה במדה רבה מאד.

עקב כל אלה, היה ברור לאחר קורסק, ובוודאי לאחר הפלישה לנורמנדי, שתבוסת גרמנייה הינה בלתי נמנעת, אף שהמערכה לכשעצמה היתה קשה. לכן אף דרשו צ'רצ'יל ורוזוולט מגרמנייה כניעה ללא תנאי.

במצב בו גורלה של המלחמה הוכרע למעשה, אף שהיא הימשיכה לתבוע מחיר גבוה מבנות הברית, במצב כזה לא היתה סיבה להמנע מלתת לגיטימצייה ולפחות להצהיר באופן מובלט מצד בנות הברית, אודות שואת יהודי אירופה.
אך כאמור, מידע זה הוצנע, למרבה האבסורד.
וזאת אף שבשלב זה היה כבר ידוע אודות שואה אחרת ואודות זוועות טבח עם (שואת ארמנייה; מלחמת האזרחים ברוסייה בשנים 1919 - 1921) וכן אודות שימוש בגז למטרות השמדה (האיטלקים באתיופיה בשנות ה-‏30 ; שימוש בגז למטרת יוטנזייה של רפי שכל מצד גרמנייה)

_new_

_new_ הוספת תגובה



הבהרה: קודם בא תאור התופעה הקשה ואחר - ההסבר לה
pit (יום שלישי, 20/04/2004 שעה 16:11)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדוע טענתי שאינך בהיר?

לא בגלל פוליטיקה ההפך אני הרבה יותר רדקלי ממך בהקשר של השתיקה .
לא מדובר כאן באיזו ''התרגלות'' באיזו התרחשות נפשית קולקטיבית שבה התרחשה ההתעלמות ,מדובר פה לצערי בהסכמה שבשתיקה.
אירופה או המערב דואגים תמיד לפהק בעייפות רצוצה כל אימת שאיזו מחדל בסדר גודל של רצח עם מתרחש ובכל מיני מקומות לאו דווקא כאלה שקשורים לעם היהודי,ומהסיבה הפשוטה שיש בעיני האירופאים והמערב כולו כאלה שמותם אינו אלא סדר נכון של הדברים.
הארד קור של התועבה שבה מסמנים עם כתת אנשים עדיין שריר וקיים באירופה.
הדוגמה הכי בולטת של הימים האחרונים היא דווקא מתחום קליל של הספורט .
ספרד שספגה אירוע טירור מבעית רואה עצמה כארץ בטוחה ולפיכך היא ראויה לארח משחקי ספורט וישראל לא!
לכאורה נשאלת השאלה מה ההבדל?

ההבדל הוא לא במידת הביטחון ,הרי ישראל אינה פחות בטוחה בעניינים אלו מספרד.
אולם יש את המשהו ה''אחר'' זה הגרעין שעליו אתה לא מדבר אלא רוקד מסביבו שמא חס ושלום אם תגע בו תידבק בך משמעות פוליטית.
ההפך מר שרון אתה עצמך לא העזת לגעת ,המערב ראה והבין את השמדת היהודים בלי שום הירהורים ,אלא בהשלמה גורפת ואולי אפילו בהבנה.היהודים מסומנים בתרבות המערבית ונגועים ,זוהי הפתלוגיה המערבית ,מותו של יהודי אינו מעיק על מצפון מערבי ,לפעמים מוות יהודי מתקבל בהבנה,גם כללים אונברסלים לא חלים על יהודים עד ימינו אלה.

ויחד עם זה יש לזכור שיש מקומות באירופה שלא נתנו לשואה להתרחש ,כלומר בלי קשר להפצצות בנות הברית גם כנכבשים הם לא שיתפו פעולה בנושא ההשמדה עם הנאצים ,ואפילו גרמו עקב כך למצב שכמעט ולא ניפגע ולו יהודי אחד.

צריך לבדוק מה ההבדל בין מקומות כאלו נניח בולגריה ודנמרק ליתר המקומות ,מה עשה את ההבדל?האם היהודים ''מסומנים'' ,למה לרקוד סביב העניין למה לא להתיחס לעצם אי-היכולת לראות בעיניים מערביות את היהודי כישות שוות ערך?

וצריך תמיד לא לשכוח את חסידי אומות העולם,הם הרי מסבירים לנו שיש עדיין תיקוה,והם ברובם אנשים פשוטים לא אינטלקטואלים ולא אנשים שפעלו בשם אידאולוגיה ,פשוט הם היו בני אדם במקום שבו שכחו להיות בני אדם.
_new_ הוספת תגובה



שכחת את איטליה
מושה (יום שלישי, 20/04/2004 שעה 16:26)
בתשובה לpit
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המשטר הפשיסטי לא הניח לגרמנים לפגוע ביהודי איטליה, כך גם המשטר הפשיסטי בהונגריה עד לנפילתו, חלק מן הזמן גםהמשטר ברומניה מנע רצח יהודים בידי הגרמנים.
_new_ הוספת תגובה



שכחת את איטליה
pit (יום שלישי, 20/04/2004 שעה 16:28)
בתשובה למושה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כן גם את פרנקו שכחתי ,גם הוא לא הניח לנאצים לפגוע ביהודים.
_new_ הוספת תגובה



לעתים אני די תוהה בשאלה מי היה יותר נבל
מושה (יום שלישי, 20/04/2004 שעה 16:39)
בתשובה לpit
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם נניח לרגע את הארכי נבלים - הגרמנים.
ואם נניח לרגע בצד את הנבלות השויצריים שסירבו להושיט כל עזרה, בין אם על ידי אנשים פרטיים ובין אם באופן ממלכתי. (אני עוד לא החלטתי באיזה מקום אני שם אותם בסולם הנבלים).

היה כאן מצב שבו יהודים הושמדו בארצות כבושות שהיו תחת שלטון צבאי גרמני ואשר בהם דינו של המסייע ליהודים היה מוות (כגון פולין). אותן ארצות היו יחסית ארצות פרימיטיביות, שטופות באמונות דתיות לוהטות ואנטישמיות עממית אינסטינקטיבית. בנוסף לכך, באותן ארצות חיו היהודים בריכוזים גדולים ומובחנים היטב והיה קל למדי לארגן את תפיסתם ושילוחם אל המוות.

לעומתם היו ארצות מערביות כגון צרפת, שבהן היה שלטון עצמי בחלקים נרחבים ואשר בהן לא היתה סנקציה קשה על סיוע ליהודים. כמו כן התאפיינו ארצות אלה בכך שהיהודים בהם היו משולבים למדי באוכלוסיה הכללית ולא היו ריכוזים יהודיים מובחנים גדולים.
בפולין יכולים היו הגרמנים לאסוף את כל היהודים כמעט ללא הסתייעות במקומיים. בצרפת לעומת זאת, היה צורך לחפש אותם אחד אחד בעזרת השכנים, הז'נדרמריה וכו'. יתר על כן, המשטרה הצרפתית בצעה את החיפושים, הגירוש והמשלוחים הללו גם בכוחות עצמה ללא כל דרבון מיוחד. כלומר - היתה כאן עבודה מסיבית של הלשנה וחיפוש מצד אוכלוסיה משכילה ותרבותית יחסית שלא היה עליה כל כורח לעשות זאת.

אם כן, מי נבל גדול יותר, האיכר הפולני או האוקראיני הבור, העני, המורעב והפרימיטיבי או הפריזאי השבע, המעודן והמתוחכם. (או האמסטרדמי, או הבלגי)
_new_ הוספת תגובה



לעתים אני די תוהה בשאלה מי היה יותר נבל
pit (יום שלישי, 20/04/2004 שעה 16:47)
בתשובה למושה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מעבר לכך,

השלטון הנאצי הגיע לאן שהגיע בזכות אותם אינטלקטואלים ,ואין לזה הסבר אלא במשהו שהוא עמוק יותר ממה שרצוי לאמר וממה שאנשים מיושבים מרשים לעצמם לזכור.

לפעמים זה מביך .

אין הבדלים לדעתי במובן הזה במידת ההתנבלות בין אמסטרדמי או פרזיאי או אוקראיני,אלא שצריך לא לחשוש ולומר את הדבר הזה שמאחד את כולם תחת כנפי הפתלוגיה הזו שהוטמעה במשך דורות.

דווקא יש הבדלים אצל חסידי אומות העולם רובם היו אנשים פשוטים ,אבל בני אנוש.
_new_ הוספת תגובה



אני כאמור לא יודע, שנים אני מהרהר בעניין
מושה (יום שלישי, 20/04/2004 שעה 16:56)
בתשובה לpit
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ולרוב לבי נוטה יותר לסלוח לבורים שהיו תחת כיבוש אכזרי מאשר לאינטליגנטים של פריז, אבל לא תמיד אני בטוח בכך.

אינטלקטואלים אכן מסוגלים להאמין בשטויות ולתמוך בזוועות גדולות. לא צריך להיות אינטלקטואל בכדי להיות אדם טוב.
יש לזכור - חסיד אומות עולם פולני או ליטאי היה צפוי לעונש מוות, הוא וכל בני ביתו. בצרפת או בהולנד זה לא היה כך.
גם בזאת יש הבדל.
_new_ הוספת תגובה



שנאת יהודים מול זיקה ליהודים והתנגדות לרצח-עם
מיכאל שרון (יום שלישי, 20/04/2004 שעה 17:35)
בתשובה למושה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פיט, ברבות מהארצות שמנית קיימת אמנם שנאה בקרב חלקים באוכלוסיה ליהודים. אך קיימת גם זיקה ליהודים. וכן קיימת התנגדות לרצח מסיבי, ולרצח-עם - שהינם בבחינת לא יעלה על הדעת, מהטעמים שאמנה למטה. אשר לזיקה ליהודים, אפילו בגרמנייה היו רבים שהתנגדו לפגיעה ביהודי גרמנייה, והנאצים ניצרכו להפעיל כלפיהם מאמצי שכנוע מיוחדים.

אשר לסיבות להתנגדות לרצח מסיבי, לרצח בכלל ולרצח עם בפרט, ניתן להביא הנימוקים הבאים:

ראשית, נציין, שאילו לא היתה התנגדות ספונטנית כזאת לרצח מסיבי, הרי שרצח מסיבי של אוכלוסיות שלמות ברוסייה על ידי סטלין, אף הוא לא היה עשוי לעניין איש, שהרי הדויזיות היו בידיו של סטלין ולא ברשות ניטבחיו. ואף על פי כן, הן הנאצים והן סטלין, שקדו להסתיר את פשעיהם, המוגדרים כפשעים נגד האנושות.

ולמה?

סביר להניח שבתקופות שלפני תחילת הציויליזציה, אכן, האלימים גברו, ורבים וטובים הושמדו. אך עקרון הכוח והרצח מבוסס הכוח, מהרגע שהוא מאומץ, מביא הן למלחמת הכל בכל, הן לחוסר ביטחון ושדידת זכויות קניין על ידי חבורות אלימות, ובעקר, להשמדת המוחות היוצרים. שכן היצירה וההמצאתיות האנושית מטבעה היא אינדיוידואולית והיא חשופה לאלימותם של אנשים החוברים באופן קולקטיבי למטרות ביזה.

לכן, התפתחות היצרנות וההמצאתיות האנושית, וגם יצירת העושר והרווחה האנושית עקב יכולת תפעול משאבי המוח האנושי - שהוסר מעליו איום הרצח והשוד, החלו רק אם כינון החוק הפלילי וזה המוסרי המגן מרצח - חוקי חמורבי, חוקי משה וחוקים פליליים ומוסריים אחרים, עם הווצרות התרבות.

לכן, פרקטיקה של תפעול הכוח והרצח המסיביים, מחבלת בעצם ההתפתחות האנושית והתקדמות האנושות. ומשיבה את האנושות לתקופת הרצח הפרוע של הטרום ציויליזצייה. לכן, כל החרד לגורל האנושות והציויליזצייה מחוייב להעניש אנושות מבצעי פשעים נגד האנושות, ומטעם זה ניסו הן היטלר והן סטלין להסתיר את פשעיהם.

ומה מקור הזיקה ליהודים? אפילו אם יופעל רק קריטריון נחיצות צר, היהודים הינם בעלי המשאב היקר מכל, משאבי המוח האנושי היוצר וההמצאתי.
מטעם האנטישמיות הקטלנית וסילוקם של היהודים מגרמנייה היפסידה זו את המלחמה, שכן פיזיקאי האטום היהודים המצויינים שלה עברו לארה''ב, ובמקום לפתח נשק גרעיני עבור גרמנייה הוו הם את התרומה המכרעת שם בפרוייקט מנהטן בפיתוח הפצצה האטומית. יהודים רבים, הרבה יותר משאר העמים פרופורציונית לגודל האוכלוסייה, זכו בפרסי נובל עד שנת 1940 למשל. ובמלחמת העולם הראשונה ב-‏1917 אחת הסיבות המכריעות להצהרת בלפור מבריטנייה היתה גיוס יהודי ארה''ב רבי המשאבים לענינה של בריטנייה. וכן, אם יאמר בעניין השואה הארמנית למשל, שמדינה ארמנית של 2.5 מיליון ארמנים נוצרים במזרח התיכון היתה בעלת חשיבות למערב, על אחת כמה וכמה מדינה יהודית שם, של העם רב העשייה והיכולת הכלכלית וההמצאתית הזה - היהודים.
_new_ הוספת תגובה



שנאת יהודים מול זיקה ליהודים והתנגדות לרצח-עם
pit (יום שלישי, 20/04/2004 שעה 17:55)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני קורא אותך ומשתומם.

הדברים לא זקוקים להתפתלות לשונית כזו גבוה אלא ליכולת לגעת בהם.
יש לך מיכאל בעיה בכל מה שקשור לאינטלקטואלים ובכלל לצוילזציה ובמיוחד לנאורות המערבית.אתה שומר מכל משמר את הארשת התרבותית שלא תיסדק ,אבל אלה בעצם הפגמים של הצוילזציה המערבית.

אין לי שום בעיה לומר שהנאורות היא סוג של סכנה ,במובן מסוים בעצם כאשר אדם מיחס לעצמו נאורות הוא מעלה עצמו למעמד שכביכול שאסור לגעת בו.
אני עושה הבדל בין להיות נאור בפועל ובין להיות ''נאור'' מטעם המעמד שהמושג מקנה,זה ההבדל שבו אתה חש שיש פער מובנה כאשר אנשים גודרים את עצמם תחת מעטה דביק וצפוף של נאורות .
אולי זה גורר אותי לפסיכולוגיה ,כי הרי אדם שנמצא שם אינו חש שעליו לתת את דעתו לזוטות כמו של בדיקה בפועל מהי אותה נאורות ועל מה הוא ויתר.

אין ספק שאירופה והמערב ''חשים'' שהם מיצגים צויליזציה נאורה ,אני טוען שאין לזה שום תוקף ,היסטורית ולמרות שאיני היסטריון אני טוען בתוקף שהמערב מיצג בצד טכנולוגיה כבירה ותרבות בהחלט גבוה גם נחשלות הומנית ,בסיכום מאד רגיל ההיסטוריה מראה שכמעט כל התועבות שיצרה האנושות באו מהמערב ,אין מה לעשות אלא להתמודד עם העובדות הללו.

סדר היום ה''נאור'' האירופאי מיתר כל מיני קבוצות של אנשים ,מוחק אותם מהתודעה ומהמצפון.

לא מזמן יצא לשוחח עם גברת ממקדוניה ,היא קצת סיפרה על היחס המערבי ליצורים ממיזרח אירופה ,זה מרתק להבין לאיזה פינות משליכים הנאורים שלנו אפילו את הקרובים להם.
זו המחלה שלא מדברים עליה ,אבל הדברים לא כאלה מסובכים מיכאל.
_new_ הוספת תגובה



אבל לפחות מאז עידן הנאורות היהודים היו בחזית הקדמה האירופית
מיכאל שרון (יום שלישי, 20/04/2004 שעה 18:16)
בתשובה לpit
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ונחשבו לרוב מצד שכניהם לאנשים סימפטיים מאד, רגישים וחכמים (ראה למשל בתור קוריוז עדות סווטלנה סטלין האומרת שכל פעם שפגשה אדם רגיש מאד, אנושי מאד וחכם, התברר לה שהוא יהודי). האם דווקא אותם ייתרו? הרי האנטישמים, ובראשם הנאצים ניזקקו למאמץ הסברתי אדיר כדי לשכנע את הנפש האירופית שהיהודי מיותר ואף מסוכן.
_new_ הוספת תגובה



אבל לפחות מאז עידן הנאורות היהודים היו בחזית הקדמה האירופית
pit (יום שלישי, 20/04/2004 שעה 18:39)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנפש האירופאית ששה להפנים מחדש בכל עת את דמות היהודי הקלאסי בתרבות המערבית.

אין לי מושג למה אתה נתלה בזוטות כמו ביתו של סטלין.

ואגב ,הארד קור של הגישה הזו ליהודי היתה תמיד במקומות היותר מוארים כביכול ,היינו צרפת, גרמניה ,ובריטניה ,שם היהודי מוצג עד היום כיצור דוחה ובוגדני.

אני מוכן לעשות בדיקה שבה אני הוכיח לך שאם אתה תראה אדם כנחות ודוחה באופן מיידי אתה תיתר את הקיום שלו,זו התרומה הנאצית אבל השורש עמוק יותר.אבל למה לעסוק רק ביהודים?

מה יש לאירופה לבוז לעמי אירופה המזרחית?

אתה יודע שהם דורשים ויזה והגבלות שלא יתוארו נניח מבני מקדוניה?
מכל מיני מקומות שכבר אין שם יהודי אחד.
_new_ הוספת תגובה



היהודים מהווים קונקורנציה לאליטות האתניות בארצות אירופה המתקדמות
מיכאל שרון (יום שלישי, 20/04/2004 שעה 19:23)
בתשובה לpit
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זאת בגלל הנורמות של מצויינות והצטיינות בהן הם דוגלים.
שהרי נורמות אלה של תיפעול כישורי אינטלקט מוצאות את מקומן הטבעי בסביבה של תרבות, מדע ורוח גבוהים, הרבה יותר מבסביבה חקלאית מפגרת.
לכן, לא רוחשים להם בוז שם (כלבני מזרח אירופה), אלא בעיקר קיים חשש המוצא את ביטויו במשפטים מסוג: היהודים פיקחים מדי, הם שתלטנים ועשויים להשתלט בנקל על --, השפעתם רבה מדי.
_new_ הוספת תגובה



היהודים מהווים קונקורנציה לאליטות האתניות בארצות אירופה המתקדמות
פנחס (יום רביעי, 21/04/2004 שעה 16:24)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

'' בידוע שעשיו שונא ליעקב''
במשפט זה תמצתו חכמים את השנאה המטורפת ליהודים.
שנאת היהודים זה עניין מטהפיזי ולעולם השנאה לא תעלם.
היא היתה קיימת גם בעולם ההלניסטי עוד לפני הנצרות
אחד הפרעונים שעורך מסע מלחמה בארץ ישראל בתחילת המאה ה13 לפני הספירה מציב כתובת ובה רשימת כל העמים שהכניע,
עלינו הוא כותב: '' ולישראל לא השארתי זרע''
_new_ הוספת תגובה



היהודים מהווים קונקורנציה לאליטות האתניות בארצות אירופה המתקדמות
פנחס (יום רביעי, 21/04/2004 שעה 16:28)
בתשובה לפנחס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כך שמעתי מפי נחום גולדמן
פנחס (יום שלישי, 20/04/2004 שעה 23:14) הדפס תגובה/פתיל • קישור ישיר לתגובה זו

בזמנו יו''ר ההסתדרות הציונית
בשנת 1944 כבר בצעו בעלות הברית גיחות הפצצה באיזורים קרובים לאושוויץ
ההסתדרות הציונית ויהודי אמריקה בקשו שבעלות הברית באחת מגיחות ההפצצה שלהם באזורים הקרובים לאושוויץ יקצו מספר מפציצים שיטוסו לאושוויץ ויפציצו את תאי הגזים.
וזו היתה תשובת הגורמים הבכירים ביותר של בעלות הברית, הכוונה היא בעיקר כמובן לאמריקה, בהפציצנו את תאי הגזים לא נוכל למנוע שגם יהודים חפים מפשע יפגעו דבר שהוא כמובן לא מוסרי.וכמובן שהגורמים היהודיים טענו שאת
כאילו העניין המוסרי הזה עליהם להשאיר לנו היהודים, ובכל מקרה גם אם יפגעו כמה עשרות או אפילו כמה מאות יהודים הרי ינצלו חייהם של מאות אלפים אחרים. אבל מה לעשות הגויים מאוד מוסריים ותאי הגזים לא נהרסו.
כאז כן היום, בשם המוסר הגויים באירופה ויש רבים כאלה גם באמריקה,שוללים מאיתנו את זכות ההגנה העצמית. עלינו להתפוצץ ברחובותינו ולשתוק

_new_

_new_ הוספת תגובה



היהודים מהווים קונקורנציה לאליטות האתניות בארצות אירופה המתקדמות
חפני (יום רביעי, 21/04/2004 שעה 17:01)
בתשובה לפנחס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מוכן לשים כסף, שבחיים לא ראית או שמעת את נחום גולדמן.
_new_ הוספת תגובה



היהודים מהווים קונקורנציה לאליטות האתניות בארצות אירופה המתקדמות
pit (יום חמישי, 22/04/2004 שעה 6:39)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זו הנחמה שלך?

נורמות של מצויינות הן ערווה דלילה מידי .
_new_ הוספת תגובה



אם פילטוס קרא לישו תחת הצלב מלך ישראל
מאיר וענון, לונדון (יום חמישי, 22/04/2004 שעה 7:04)
בתשובה לpit
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז ואנונו, שניצלב על ידי מערכת הבטחון, הוא מלך ישראל החדש. בוגד? מה פתאום? לא נתכוון, אלא לשבח ולקלס אטום ישראל בגויים לתפארת עמישראל, יתגדל שמו ויתרומם. וחוצמזה, הבעייה האמיתית בקמ''ג שעשרות מתו שם בסרטן, ומערכת הביטחון מתחמקת מתשלום פיצויים, השובבים. על כן נקרא שמה של מערכת הבטחון בישראל ברהלה ברהלה צא החוצה.
_new_ הוספת תגובה



אם פילטוס קרא לישו תחת הצלב מלך ישראל
pit (יום חמישי, 22/04/2004 שעה 7:27)
בתשובה למאיר וענון, לונדון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הקיצר לפחות לא צלבנו את וענון.

עדיין...
_new_ הוספת תגובה



סינדי לא נתנה לו כלום. שפיונית רוסייה, צרפתית או אנגלית
מאיר וענון, לונדון (יום חמישי, 22/04/2004 שעה 7:53)
בתשובה לpit
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היתה מענגת את ואנונו כיד המלך. אבל זו הקמצנית - גורנישט. ואנונו תמיד היה נאיבי שכזה. וגם התנהגה למלחי הספינה, זו שהביאה את ואנונו, בשחצנות. מה, לא מגיע? בגללו נודע לגויים שישראל היא מעצמה גרעינית והערבים, ימחשמם אלה, התחילו לשקשק. אז מה אם הוא אנגליקני? מה יש לחורב המלמ''ביסט נגד אנגליקנים? גם בלייר אנגליקני וגם מרגרט תאצ'ר ובוש פרוטסטנטי, ומערכת הביטחון לא עושה להם אופצלוחעס. ומדברים עם דחלאן, מה הבן אדם בכלל מוסלמי.

אז איפוא הפיצויים, יאללה?
_new_ הוספת תגובה



ואנונו הוא דווקא בלעם המודרני
טומי לא פיד (יום חמישי, 22/04/2004 שעה 8:04)
בתשובה למאיר וענון, לונדון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איש קשה יום וקשה מצפון שרצה לקלל ויצא מברך.
אבל שלא כמו אז, כיום אנחנו לא יודעים איך לברך אותו ולהגיד לו תודה. וחוץ מזה נדמה לי מצפיה אתמול בטלויזיה שואנונו נמצא על סיפה של המג'נונה, לפי צורת התבטאויותיו והרעיונות הקונספירטיביים שאותם ניסה לבטא.

חבל שהוא לא יודע אנגלית, המורה העתידני להיסטוריה הזה.
_new_ הוספת תגובה



כך שמעתי מפי נחום גולדמן
פנחס (יום שלישי, 20/04/2004 שעה 23:14) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בזמנו יו''ר ההסתדרות הציונית
בשנת 1944 כבר בצעו בעלות הברית גיחות הפצצה באיזורים קרובים לאושוויץ
ההסתדרות הציונית ויהודי אמריקה בקשו שבעלות הברית באחת מגיחות ההפצצה שלהם באזורים הקרובים לאושוויץ יקצו מספר מפציצים שיטוסו לאושוויץ ויפציצו את תאי הגזים.
וזו היתה תשובת הגורמים הבכירים ביותר של בעלות הברית, הכוונה היא בעיקר כמובן לאמריקה, בהפציצנו את תאי הגזים לא נוכל למנוע שגם יהודים חפים מפשע יפגעו דבר שהוא כמובן לא מוסרי.וכמובן שהגורמים היהודיים טענו שאת
כאילו העניין המוסרי הזה עליהם להשאיר לנו היהודים, ובכל מקרה גם אם יפגעו כמה עשרות או אפילו כמה מאות יהודים הרי ינצלו חייהם של מאות אלפים אחרים. אבל מה לעשות הגויים מאוד מוסריים ותאי הגזים לא נהרסו.
כאז כן היום, בשם המוסר הגויים באירופה ויש רבים כאלה גם באמריקה,שוללים מאיתנו את זכות ההגנה העצמית. עלינו להתפוצץ ברחובותינו ולשתוק
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי