פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מעוולה לא תצמח עילה
אברהם בן-עזרא (יום רביעי, 05/05/2004 שעה 13:00)


מעוולה לא תצמח עילה

ד''ר אברהם בן עזרא




מעשה בבעליו של קיוסק למכירת פלאפל, אשר מופעל בעיר ואם בישראל במשך שנים רבות – ללא היתר בנייה וללא רישיון. גם הבקשות לשימוש חורג (היתר זמני) נדחו על ידי רשויות התכנון והרישוי, שכן הקיוסק ממוקם בשטח המיועד להפקעה למטרת הרחבת דרך.
על פי תוכנית המתאר, אותו שטח בו בנוי הקיוסק לא יועד לשום שימוש מסחרי, ולכן כאמור לא הוצא לגביו היתר בניה.
בחלוף הזמן, הגיעה העת להרחיב את אותה הדרך בה מדובר, ולצורך זאת – להפקיע את הנכס.

הוועדה המקומית לתכנון ולבניה מינתה שמאי מקרקעין על מנת לאמוד את שיעור הנזק של בעלי הקיוסק, ופנתה אל בית המשפט כדי שינחה את השמאי, כך שלא יכלול בהערכתו שום פיצוי בגין הפסדים עסקיים בשל הפקעה ובשל פגיעה במוניטין.
מצד אחד נטען על ידי הוועדה המקומית כי מדובר במבנה ללא היתר בניה, ולכן לא מגיע בגין הפקעתו פיצוי על הפסד עסקי ועל פגיעה במוניטין.
מצד שני, נטען על ידי בעלי הקיוסק כי בכך שהוועדה המקומית לתכנון ולבניה, ומהנדס העיר, לא הפעילו את סמכותם לסגור את הקיוסק, ואפשרו תפקודו בפועל שנים רבות, יש לראות בהם שותפים להפעלת העסק, ולכן מגיעים פיצויים כאמור.

בערכאה הראשונה ניתן פסק דין לטובת בעלי הקיוסק. על כך הגישה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון – רע''א 1054/03 הוועדה המקומית לתכנון ולבניה ירושלים נגד יהודה ונעמי בדיחי, שופט: א' ריבלין, פסק דין מיום ח' סיוון תשס''ג (08/06/03). בית המשפט העליון קיבל את עיקר טענות הוועדה המקומית, ופסק:
''במקרה דנן, כאשר הופקעה זכותם של המשיבים בנכס, לא נפגעה כל זכות קיימת שלהם להפעלת העסק במקום – כיוון שזכות כזו לא הייתה קיימת בידיהם מעולם. מכאן שאין הם זכאים לפיצוי על הפגיעה במוניטין העסק ועל אובדן ההכנסות שהוא מניב. שימוש בלתי חוקי בנכס אינו מצמיח זכות להמשך שימוש שכזה. אדם אינו יכול לקנות לעצמו זכות להפר את החוק מכוח העובדה שהרשות לא הקפידה לאכוף אותו. אין להשלים עם הפרה בוטה של דיני התכנון והבנייה ושל דיני רישוי העסקים.

יתכן שאוזלת היד של הרשויות באכיפת דינים אלה ראויה לגנאי, אך אין להשלים עם מצב בו יתמרצו דיני פסיקת הפיצויים בגין הפקעה להפר את דיני התכנון והבנייה, ואת דיני רישוי העסקים, ויתגמלו את מפרי החוק.
אשר על כן, יש לקבוע כי למשיבים לא הייתה כל זכות להפעיל עסק בנכס שהם בעליו, ולכן אין גם כל הצדקה למתן פיצוי על הפגיעה בזכות זו בעקבות ההפקעה. מתן הפיצוי במקרה שכזה לא ישיב את המצב לקדמותו – כמטרתו של הפיצוי בגין הפקעה – כי אם ישפר את מצבם של המשיבים ביחס למצבם החוקי המקורי. זאת, כיוון שערב ההפקעה אסורה הייתה הפעלת העסק בנכס וניתן היה להפסיקה בכל רגע, ואילו כיום, אחרי ההפקעה, מבקשים המשיבים פיצוי אשר יגלם את ההכנסות מהמשך הפעלתו של עסק כזה לצמיתות.''
בפסק דין זה צוטט פסק דין חשוב נוסף, קודם, של בית המשפט העליון לעניין הפיצויים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה:
''מעוולה לא תצמח עילה. מי שנוהג בניגוד לחוק אינו קונה לו זכות. הנה, למשל.... אדם שהפך דירת מגורים לחנות או למשרד בניגוד לתוכנית מתאר... אין זה הולם את תכלית החוק, אף אין זה סביר, לפרש את סעיף 197 לחוק כך שהעבריין יקבל פרס על העבירה. מכאן שסעיף 197, כאשר הוא קובע כי פגיעה במקרקעין על ידי תכנית מזכה בפיצויים את ''בעל הזכות'' במקרקעין, מתכוון לזכות שנרכשה כדין ואינה נוגדת דין. המסקנה היא שלפי סעיף 197 אין חובה לפצות אדם שנפגע על ידי תוכנית, אפילו הוא דייר מוגן, על שימוש חורג ללא היתר (ע''א 1188/92 הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ירושלים נ' ברעלי ואח', פ''ד מט (1) 463, 470).''
המסקנה היא שנזקם של בעלי הקיוסק בגין ההפקעה ייבדק על ידי השמאי, אך בכל מקרה, מכיוון שהעסק היה בלתי חוקי בכל תקופת קיומו, נזק זה לא יכלול את ההפסד ברווחים ואת הפגיעה במוניטין העסקי.

בפסק הדין הנ''ל לא נתברר מה כן יכלול דו''ח השמאי, שכן הטיפול בכך הוחזר לערכאה הנמוכה, אך אפשר לשער כי עיקר סכום הפיצויים בוטל במקרה זה מהסיבות האמורות.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


האם העובר על תקנה עירונית, שהינה שרירותית ברוב המקרים
מיכאל מ. שרון (יום רביעי, 05/05/2004 שעה 14:34) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מבצע עוולה? שהרי בדומה, גם החונה במקום המסומן כאסור לחנייה באופן שרירותי (במקרה בו לא פוגעת חנייה כזו בזרימת התעבורה או בתנועת הולכי רגל), הרי שהחנייה הינה כורח בל יגונה בהיעדר אפשרות חנייה סבירה חילופית. הייתי סבור שעוולה צריכה להיות בעלת ניראות של עוולה, דהיינו פגיעה ממשית כלשהי בזכויות אזרחים אחרים. בעוד תקנות עירוניות הינן לעיתים מנותקות מכל זיקה כזו, והינם תכופות בבחינת גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה.
יוצא איפוא שפגיעה חמורה באמצעי מחייתו של פלוני הינה עוולה גדולה לאין שיעור מזו של אי עמידה בתקנה עירונית, ומהטעם הזה, הפסיקה המקפחת את זכאותו לפיצויים הינה עוול ענק שאינו מתיישב עם כל ניראות של צדק.
_new_ הוספת תגובה



זו לא רק עבירה על תקנה עירונית אלא גם עבירה פלילית
אב''ע (יום רביעי, 05/05/2004 שעה 19:21)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אמנם מבחינת רישוי עסקים זו עבירה על תקנה עירונית אך מבחינת חוק התכנון והבנייה מדובר בעבירה פלילית של שימוש בנכס ללא היתר ובניגוד לתוכנית המתאר, והעבירה היא כמובן מתמשכת. אמנם לא פינו אותו כל עוד לא היה הדבר הכרחי אך משהגיעה העת לסלול את הכביש - פינו, ואז עולה השאלה, מהו הבסיס לפיצויים במקרה כזה, ובית המשפט אמר את דברו, לדעתי בהיגיון משפטי רב.
_new_ הוספת תגובה



איך אתה יודע שזה בניגוד לתוכנית המתאר?
מיכאל מ. שרון (יום רביעי, 05/05/2004 שעה 22:01)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם לא היה כל פגם במבנה והוא לא סכן על איש, מה פלילי בזה? ואם יש כורח לבדוק אם המבנה מסוכן, לא היתה כל מניעה לבדוק זאת, בלי להפעיל חמס. אם הפינוי לא היה הכרחי תקופה ארוכה, מה כאן העבירה הפלילית?
_new_ הוספת תגובה



זה בניגוד לתוכנית המתאר
אב''ע (יום רביעי, 05/05/2004 שעה 22:08)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על פי תוכנית המתאר בת התוקף, תוכנן בשטח זה כביש, והפינוי היה הכרחי עם ביצוע התוכנית. ידיעתי נובעת מהבנה משפטית של פסק הדין ומידיעת חוק התכנון והבנייה ותקנותיו. ועוד, שימוש במבנה או בקרקע בניגוד לייעוד שעל פי תוכנית המתאר - מהווה עבירה פלילית. מדוע הנך סבור שרק נושאי בטיחות הם על הפרק? לא כך הדבר.
_new_ הוספת תגובה



הקיוסק זה כמו המתנחלים
משה (יום רביעי, 05/05/2004 שעה 23:35) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כבלתי חוקיים על פי החוק הבינלאומי, (למרות שהחוק הבינלאומי מתרשל ביישומו של החוק), כאשר ייושם החוק והם יפונו, לא יהיו זכאים לפיצויים בגין הפסדים, כי ''מעוולה לא תצמח עילה...'' איזה משפט יפה.
_new_ הוספת תגובה



הקיוסק זה כמו המתנחלים
עמuשuגע (יום חמישי, 06/05/2004 שעה 0:04)
בתשובה למשה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איזו פואטיקה עדינה..... ממש מרגש אותי.
_new_ הוספת תגובה



אבל המתנחלים יושבים לפי תוכנית המתאר...
מיכאל מ. שרון (יום חמישי, 06/05/2004 שעה 10:40)
בתשובה למשה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קודם יש ערבים. אחר כך באה תוכנית מתאר עם כביש עוקף -- ואחר כך באים המתנחלים.
_new_ הוספת תגובה



צריך לדייק בקשר למתנחלים...
דוד סיון (יום חמישי, 06/05/2004 שעה 11:22)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במקרים רבים במיוחד בהתחלת תהליך ההתנחלות קודם עלו המתנחלים על השטח ורק אחר כך באו כל האישורים החוקיים. במקרים שהחטיבה להתיישבות הייתה מעורבת בתהליך ההקמה ההליכים החוקיים היו בדרך כלל בסדר. (הם לפעמים החלו להקים עוד לפני שהיו אישורים סופיים).

גם כשיש כבר החלטת ממשלה זה לא מספיק והחוק אומר שצריך להגיש תכניות ולדון בועדות המקומיות, המחוזיות. אלא שאז אם הישוב קם ניתן להניח שגם יאושר בסופו של דבר.

הגופים שממונים על ההחלטות הללו ביש''ע שונים במשהו מאלו שפועלים בשטחי ישראל של לפני 1967.
_new_ הוספת תגובה



על בניה לא חוקית בשטחים
דוד סיון (יום חמישי, 06/05/2004 שעה 12:14)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על פי כתבה במעריב (''מי מימן את בניית המאחזים?''), על ממצאי הדוח של מבקר המדינה, משרד השיכון מימן פעולות לא חוקיות:

''הדוח החריף חושף הליך שיגרתי ובלתי-נסבל, שבמסגרתו מימן המשרד עבודות בנייה ופיתוח לא חוקיות באזור יהודה ושומרון (איו''ש).

... מינואר 2000 ועד יוני 2003 חתם המשרד על 77 חוזים לבנייה ופיתוח ב-‏33 אתרי באיו''ש, שבהם נעשו עבודות שלא כחוק. לדברי המבקר, העבודות נעשו ללא אישור הממשלה או שר הבטחון, ללא תוכנית מתאר תקפות, או מבלי שלמזמיני העבודות היתה בעלות על הקרקע'' (http://www.maariv.co.il/channels/1/ART/703/717.html).
_new_ הוספת תגובה



חוק התכנון והבנייה הוא חוק שלילי
אב''ע (יום שישי, 07/05/2004 שעה 7:35)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לידיעת הגולשים, חוק התכנון והבנייה הוא חוק שלילי לא במובן שאינו טוב, אלא במובן שאין בו חובת אכיפתו, לאמור, יכול פקח בנייה או נציג אחר של וועדה לתכנון ולבנייה לראות עבירת בנייה ואפילו מתמשכת כפי שבעניין הקיוסק ולא לעשות דבר, והוא אינו מפר בכך דבר למרות שמתפדיד הוועדה הוא לאכוף את חוקי הבנייה. אין כאן סתירה, זהו אמנם תפקידה, אך היא אינה חייבת לפעול ויש לה שיקול דעת.
_new_ הוספת תגובה



אכיפה היא חלק מהגדרת התפקיד - זה לא מספיק?
דוד סיון (יום שישי, 07/05/2004 שעה 7:52)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עד לא מזמן חשבתי שאכן זה מספיק ושאם כתוב שפקיד ציבור אחראי על אכיפת החוק הוא אכן יעשה כן. כעת אתה אומר שאצלנו יש צורך שהחוק יחייב מישהו לאכוף. אם אתה צודק זה מדאיג מאד.

מה עם קצת ''יוזמה'' מעבר לחובות שמגדיר החוק...?
_new_ הוספת תגובה



הזמנה להרחבה
אב''ע (יום שישי, 07/05/2004 שעה 15:56)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היזמה תמיד תבורך.
אני מזמין בזה משפטנים שירחיבו את המושג ''חוק שלילי'' לאור העמדה לעיל.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי