פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מדעי הטבע ותלמוד תורה
אברהם בן-עזרא (יום רביעי, 24/11/2004 שעה 6:00)


מדעי הטבע ותלמוד תורה

ד''ר אברהם בן עזרא


בהיות שאתה, התלמיד היקר ר' יוסף ש''צ ב''ר יהודה נ''ע, כאשר עמדת לפני ובאת מקצווי הארץ ללמוד אצלי, גדלה מעלתך בעיני לעוצם להיטותך ללמודים. ולפי מה שראיתי בשיריך גודל תשוקתך לדברים העיוניים, והיה זה מאז הגיעוני איגרותיך ומליצותיך מאלכסנדריה, בטרם אבחן רמתך השכלית ואמרתי ושמא תשוקתו גדולה מהשגתו.

וכאשר הסדרת לפני מה שכבר למדת ממדעי התכונה, ומה שכבר ידעת מן המדעים מדברים ההכרחיים להיות מצע לפניהם, הוספתי בך אהבה לטוב תבונתך ומהירות תפישתך, וראיתי כי תשוקתך ללמודים גדולה מאוד, והנחתיך להכשיר את עצמך בהם ביודעי את תכליתך. וכאשר הסדרת לפני מה שכבר למדת ממלאכת ההגיון, נקשרה תקוותי בך, וראיתיך ראוי לגלות לך סודות ספרי הנבואה, עד שתדע מהם מה שראוי שידעוהו השלמים.

והחילותי לרמוז לך רמזים ולהעיר לך הערות, וראיתי שאתה דורש ממני עוד ועוד, ואילצתני לבאר לך דברים מן העניינים האלוהיים, ושאודיעך הנחות ה''מתכלמין'' הללו, והאם אותם הדרכים הוכחתים, ואם לאו מאיזו אומנות הם. וראיתיך שכבר קלטת משהו מהם מזולתי, ואתה נבוך, והחלו בלבך היסוסים, ונפשך הנכבדה דורשת ממך למצוא דברי חפץ, ולא חדלתי לדחותך מכך ולצוות עליך לקחת את הדברים בהדרגה. מטרתי שיושג לך האמת בדרכיו, לא שיבוא הנכון בדרך מקרה. ולא נמנעתי בעתות פגישותינו, כאשר נזכר פסוק או לשון מלשונות חכמים שיש בו הערה על עניין מופלא - מלבאר לך אותו. וכאשר גזר ה' על הפרידה, ופנית לאשר פנית, עוררו בי אותם הפגישות יוזמה שכבר שככה בי, ועוררני העדרך לחבור מאמר זה אשר חיברתיו לך ולדומיך - ומעטים הם! ועשיתיו פרקים מחולקים, וכל מה שייכתב ממנו יגיע אליך ראשון ראשון באשר תהיה, ואתה שלום.
מכתב מאת הרמב''ם לתלמיד יוסף בר' יהודה
המובא לעיל הם דברי הרמב''ם אל תלמידו המשתוקק ללמוד, כפי שפורסם בספר ''מורה הנבוכים'' מאת הרמב''ם בתרגומו ובביאורו של הרב יוסף קאפח ז''ל, בהוצאת מוסד הרב קוק.

הרב המורה, כפי שמכונה הרמב''ם על ידי פרשני המקרא השונים, מתנה לימוד עיוני בפילוסופיה ובהגות [''לימודי האלוהות''] בשני תנאים מוקדמים:

א. ידיעה מספקת של המדעים - ובכללם כמובן מדעי הטבע ומדעי הרוח.

ב. יישור אורחות החיים - על פי תורת ה'.

...ובעקבות הפנייה של התלמיד הנ''ל, כתב הרמב''ם את חיבורו ''מורה הנבוכים''.

בספר מורה הנבוכים מסביר הרמב''ם בכמה מקומות כי מי שאינו אמון על לימודי המדעים, אינו מסוגל להתעמק בלימודי הדת במגמה להגיע ''אל השלמות האנושית''. ראה בנושא זה את ספרי ''דבר תורה על־פי הרמב''ם'', פרשת ואתחנן. משמעות דבריו היא כי חובה על כל מי שלומד תורה, החל מרמת לימוד מסוימת, ללמוד תחילה כתנאי מוקדם את מדעי הטבע כולל מתימטיקה [כשפת המדע], פיזיקה, וכו'. המתמקד בלימוד תורה ללא הרקע הנ''ל, יהא מוגבל בלימודו ולא יוכל להתקדם אל רמת לימוד גבוהה. הייתי מצפה כי הישיבות הגבוהות יאמצו את גישת הרמב''ם בנושא חשוב זה.

ידועה לנו עמדת הראב''ע בעניין לימודי המדעים ויחסו אליהם מפירושו לתורה, בעניין בצלאל בן אורי אשר הופקד על בניית משכן ה' [אוהל מועד]. ר' סעדיה גאון מפרש את המושג ''רוח ה''' שאפפה את בצלאל ב''דעת מאת ה''', כהרגלו לקצר, ולא בהשראה או בהתגלות, ואילו הראב''ע מאריך ומסביר כי רוח ה' היא ידיעת המדעים כולל מתימטיקה, אסטרונומיה, ומדעי הטבע. ראה ספרי ''אמר אברהם המחבר'' בהוצאת ''אקדמון'' עמ' 86-87.

לאור דברים אלו, ניצב סימן שאלה מול תוכנית לימודים המתעלמת מלימודי המדעים, ומועלית על נס תוכנית לימודים אחרת, הנהוגה בישיבות מדעיות ותיכוניות רבות, כגון - מכון לב, ישיבת נועם פרדס חנה, הישיבות הצמודות לאוניברסיטת בר אילן ולמכללת אריאל ועוד. וכאן עולה השאלה - האמנם יתכן שאיש מדע דתי המונחה, לכאורה, על ידי אושיות הדת, ואולי גם המחויב לתפישה הדתית, יהא נטול פניות כפי שהדבר נדרש מאיש מדע? את התשובה הניצחת לכך נתן פרופ' ישעיהו ליבוביץ ז''ל, שהיה מרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, [והיו לו גם קתדרות אחרות שם], ובו זמנית היה איש ירא שמיים ונאמן לתורה. כה השיב לשאלה כפי שלוקט בספר ''רציתי לשאול אותך, פרופ' ליבוביץ'' שראה אור בהוצאת ''כתר'':
איש מדע איננו מאמין, אלא יודע או איננו יודע, ואין האדם מסוגל שלא לדעת את אשר הוא יודע. אינני מבין את המלים שהשתמשת בהן: דעה שאינה מתאימה לתורה. התורה אינה משמיעה דעות לאדם, אלא דורשת מן האדם לעבוד את ה'.
הדברים ברורים ומדוייקים.

לאורם אפשר לתהות ולשאול אינספור שאלות על התורה והמידע שמתקבל לכאורה ממנה, ומי שמציב מידע זה מול המדע - טועה או תטעה. ההסבר לכך ניתן דווקא על ידי מפרשי התורה המסורתיים, שאף ליבוביץ נמנה עליהם [הוא אכן פירש את התורה במכלול חיבוריו]. שמא יטען מדען שלא מקבל עליו עול תורה ומצוות כי בידו הוכחה שסיפור גן עדן לא היה ולא נברא; ובעקבות טענה זו ינועו אמות הספים - אצל מי? בוודאי שלא אצל מי שאמון על פירושי התורה, שכלל לא מצפה ללמוד ביסטוריה או פיזיקה מסיפור גן עדן, שהוא משל... מי שלא מבין את הטכסט זה דווקא אותו מדען שמתייחס לסיפור גן עדן באותה רמה שמתייחס לסיפור זה ילד בכיתה א'...

לפי רלב''ג, בספרו החשוב ''מלחמות השם'', סיפור גן עדן הוא כולו משל. מה יאמר על כך מדען ה''מאשים'' את עמיתו הדתי באמונה בנכונות סיפור גן עדן כהווייתו?...

ועוד בעניין זה: אף אם מדען סבור מלכתחילה כי העולם נברא, כפי שכתוב בבראשית, והנה הוא מגיע למסקנה עקב עבודתו המדעית כי העולם אינו נברא, אלא קדמון הוא - ואף אם הוא אינו מכיר את הפירוש של רלב''ג לגבי קדמוניות העולם - הרי כדברי ליבוביץ, הוא אינו יכול שלא לדעת את אשר הוא יודע, וברגע שהמדען כולל בשיקוליו בתחום המדע שיקולים זרים - הריהו נוטש את הקהילייה המדעית.

הרמב''ם בזמנו ויותר מאוחר הרלב''ג, וליבוביץ בזמננו, הם ואלפי אנשי מדע המאמינים בתורת ה', לא נטשו לא את תורת ה' ולא את עבודתם ומחקרם המדעי - שכן זו אמונה [בתחום הערכי] וזה מדע [בתחום המציאותי].





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מעשה גן עדן היה משל?
משה (יום רביעי, 24/11/2004 שעה 13:55) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ניחא...
עכשיו לא נותר לך אלא להביא את אמת המידה שלפיה נקבע אלו מסיפורי התורה הם משל ואילו הם היסטוריה.
האם קורות אברהם אבינו היו רק משל? יציאת מצריים?
מי או מה יקבע מה קרה באמת ומה היה פרי דמיונו של המחבר, מה שמוליך אותנו לשאלה מי היה המחבר...
אם מתן תורה בהר סיני הוא משל, מה תוקפן של עשרת הדיברות?
_new_ הוספת תגובה



מעשה גן עדן היה משל?
אב''ע (יום רביעי, 24/11/2004 שעה 16:35)
בתשובה למשה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדוע אתה רוצה את כל התורה על רגל אחת? יש פרשנות של המסורה המרוכזת בספרי ''על הנסים'' כי אלו חלק מהאירועים שלא היו במציאות: דיבור אתונו של בלעם, דיבור הנחש, שמש בגבעון דום, מאבק יעקב עם המלאך, אברהם ושלושת המלאכים, אשת לוט הפכה לנציב מלח, וכו' ועוד ועוד. וודאי שאינך יכול להתייחס לתורה כספר היסטוריה של העמים - רק השומרונים מקבלים את התורה ללא המסורה [תלמוד תורה ע''י חז''ל], ואין זו דרכנו.
_new_ הוספת תגובה



מעשה גן עדן היה משל?
משה (יום חמישי, 25/11/2004 שעה 0:07)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מי שמאמין שהתורה ניתנה בסיני מהקב''ה ביד משה, יאמין שהקב''ה נתן פה לאתון ולנחש, ועצר את מהלך השמש, ושלח את מלאכיו אל אברהם וכו'. במקומות שיש משלים בכתבי הקודש - הדבר מצוין בפירוש.

התנ''ך הוא ספר הספרים של עם ישראל, לא של העמים. ויש בו הכול (כמו שאמר בן בג בג ''הפוך בה והפוך בה - דכולה בה''): היסטוריה ופילוסופיה ושירה והומור ודינים ומוסר וגיאוגרפיה ונבואה ותוכחה ועוד ועוד - דברי אלוהים חיים או השראה אלוהית.

לדעתי, הטענה שחלק מהאירועים האלה לא קרו במציאות היא ניסיון לשוות לכתבי הקודש ''אמינות'', והיא נובעת מחוסר אמונה. למה כל כך קשה להאמין שאלוהים הכל יכול מסוגל לעשות נסים?

כמובן אפשר להעלות שאלות לגבי הגדרתה של מציאות, ומתי חלום הוא חלום ומתי הוא מציאות וכו... אבל בשורה התחתונה - זה עניין של אמונה.
_new_ הוספת תגובה



מעשה גן עדן היה משל?
ישראל (יום שישי, 04/02/2005 שעה 8:17)
בתשובה למשה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ספר התורה, התנ''ך הוא ספר לא היסטורי. התנ''ך הוא ספר ספרותי עם מסר דתי. ספר המדע הבדיוני-פנטסטי הגדול מכול הספרים שנכתבו עד כה. כול ספרי הדתות הם ספרים העוסקים בסיפורים פנטסטיים כמו התנ''ך העוסק בחיות המדברים (הנחש, האתון), מקלות שהופכים לנחשים, נחשים שבולעים נחשים, קוסמים, מכשפים, מלאכים שנלחמים עם אנשים, חוקי טבע שפתאום לא קיימים עוד (עצירת השמש, הזזת השמש אחורה, כוח המשיכה מתבטל כשגרזן נופל לנהר וחוזר מעלה), מזון שנופל מן השמים, מיתוסים, אמונות תפלות מלפני אלפי שנים שאין להם שום אחיזה למציאות של היום, ועוד.
ישעיהו ליבוביץ במפורש אומר אסור ולא צריך ללמד את ספר התנ''ך הבדיוני הזה בבתי-ספר יסודיים ותיכוניים. יש ללמוד אותו רק באוניברסיטאות כאשר הלומדים כבר בגיל שיכולים להחליט בהיגיון עם שכל ישר מה אמיתי ונכון בתנ''ך ומה הם מיתולוגיות ומיתוסים, סיפורים פרמיטיביים, אבסורדיים. והמאמינים בו אומרים עוד שאנחנו הלא-מאמינים בספר זה זקוקים לעזרה?
מכאן היהדות איננה דת בגלל ספר התנ''ך. היהדות היא תרבות, הכוללת גם את הדת. יהדות היא מכלול התרבות שיצרו בני-העם היהודי לדורותיהם. היהדות כוללת את כל אוצרות הרוח שיצרו יהודים, בספרות (התורה), שירה, מיתולוגיה, מוסיקה, מחול, ציור ופיסול, בתחומי המדע והחברה וגם כמובן הדת.
אם יהדות חיפשה נפשך - מדוע דווקא בישיבות? כול עולם התרבות היהודי פתוח בפניך בכול מככלה ואוניברסיטה, הכול ספרייה.
_new_ הוספת תגובה



$$$$$$$ (יום רביעי, 24/11/2004 שעה 22:53) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין בכלל צורך להיתיחס לתורה בתור משל וזוהי עמדתם של מאמינים רבים, גם כאלה שהם מדענים.
אם יש ניגוד בין מדע לתורה אז זהו רק ניגוד ליכאורה והוא נובע מחוסר ידיעה.
לגבי האספקטים המעשיים שבין מדע לתורה, מדען שבונה חללית יסתמך על ידע מדעי ולא על פרוש הרלב''ג לפסוק זה או אחר.
האם ניתן להיות מדען וגם להאמין בניסים? ודאי שאפשר, מהסיבה הפשוטה שלאלוקים אין בכלל בעיה לשנות את חוקי הטבע כירצונו.
_new_ הוספת תגובה



תגובה ל$$$
אלמוני (יום רביעי, 24/11/2004 שעה 22:58)
בתשובה ל$$$$$$$
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אב''ע צודק בפירוש התורה כמשל ולא כספר מידע - קרא מורה הנבוכים להרמבם והבן זאת.
_new_ הוספת תגובה



תגובה ל$$$
$$$$$$$ (יום חמישי, 25/11/2004 שעה 5:27)
בתשובה לאלמוני
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרמב''ם מפרש דברים מסוימים בתור משל במורה נבוכים על מנת להעביר מסר מסוים לקהל מסוים וזוהי דרך לגיטימית של לימוד והוראת תורה. אין זה אומר שלא ניתן לפרש שלא על דרך המשל.
_new_ הוספת תגובה



הבהרה
אב''ע (יום חמישי, 25/11/2004 שעה 10:51)
בתשובה ל$$$$$$$
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אכן הרמב''ם לא קובע כי בכל מקרה התורה משל, אולם הוא מבהיר כי במקרים רבים האירועים שבתורה אינם כהווייתם אלא הם משל, וצריך לדעת להבדיל.
_new_ הוספת תגובה



הבהרה
$$$$$$$ (יום חמישי, 25/11/2004 שעה 20:14)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הספר מורה נבוכים, כשמו, כן הוא. הרמב''ם כתב את הספר עבור אנשים שהניסים והארועים הבילתי טיבעיים שמתוארים בתורה מהווים עבור אנשים אלה 'מבוכה' ובכך יש בזה מיכשול לאמונתם. הרמב''ם לכן מיתיחס לדברים אלו בתור משל.
_new_ הוספת תגובה



הבהרה
אב''ע (יום חמישי, 25/11/2004 שעה 21:04)
בתשובה ל$$$$$$$
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא נכון.
הספר מורה נבוכים נכתב כפי שמצוין במפורש בהקדמת הרמב''ם, עבור תלמיד חכם שבהוראת הרמב''ם למד לפני כן [כהכנה לכך] את מכלול המדעים כפי שהיו ידועים בזמנו, ובנוסף היטיב לנכס לעצמו אורחות חיים בהתאם לתורה, ולכן הגיע לרמה נאותה הדרושה לשם הבנת תוכנו ועומקו של ספר זה, לו, ולשכמותו.
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום שישי, 26/11/2004 שעה 0:30) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''וראיתיך שכבר קלטת משהו מהם מזולתי, ואתה נבוך, והחלו בלבך היסוסים, ונפשך הנכבדה דורשת ממך למצוא דברי חפץ, ולא חדלתי לדחותך מכך ולצוות עליך לקחת את הדברים בהדרגה. מטרתי שיושג לך האמת בדרכיו, לא שיבוא הנכון בדרך מקרה''.

ציטוט זה מגוף המאמר, מהקדמת הרמבם למורה, מסביר בדיוק מדוע ועבור מי נכתב החיבור; עבור תלמיד חכם אבל נבוך.

וכבר אמרו חכמינו וציטט רש''י בפירושו לתורה: ''אין מקרא יוצא מידי פשוטו''.

מעבר לפשט יש גם רמז, דרוש וסוד; אבל לשלול את הפשט - זה לעשות את התורה נכה, וזה עלול להעיד על נכות רעיונית של העושה כן.
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום שישי, 26/11/2004 שעה 2:16)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין הבדל מהותי בין מי שאוחז בפשט לבדו ואומר רק זה נכון, לבין מי שאומר ההיפך - יש כאן רק משל.

התורה היא אחת, והיא שלמה רק כאשר כל חלקיה אתה.

וזה נכתב כהשלמה/הבהרה לתגובה הקודמת.
_new_ הוספת תגובה



אף אחד לא שלל את הפשט באופן גורף
אב''ע (יום שישי, 26/11/2004 שעה 15:35)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש פרשנים ששללו את הדרש באופן גורף, זהו מנהג השומרונים, אך לא מוכר לי פרשן ששלל את הפשט באופן גורף. וודאי שאין להסיק כך ממה שאני כותב כי במפורש איני בדעה כזו.
_new_ הוספת תגובה



אף אחד לא שלל את הפשט באופן גורף
סתם אחד (יום שישי, 26/11/2004 שעה 18:45)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלילה חלקית גם היא שלילה.

סיפור גן עדן וכו' הוא אמת התורה בפשט, ברמז, בדרש ובסוד; בדיוק כמו שכל חלק אחר בתורה הוא אמת בכל אלו הרבדים.

תורת ה' תמימה-שלמה, ואם שוללים אות אחת - כבר אין שלמות ואין זו תורת ה'. זו נהיית התורה הפרטית של של השולל.
_new_ הוספת תגובה



אף אחד לא שלל את הפשט באופן גורף
אב''ע (שבת, 27/11/2004 שעה 17:25)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפי הרלב''ג סיפור גן עדן כולו משל, והוא אינו היחיד המפרש כך.
_new_ הוספת תגובה



אף אחד לא שלל את הפשט באופן גורף
סתם אחד (יום ראשון, 28/11/2004 שעה 1:41)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרלב''ג אינו שולל את הפשט כמשהו שהיה באמת; הוא כן שולל את קבלת הפשט כפירוש יחיד, כך שיהיה תקף היום וילכו לחפש את הגן עדן הגשמי.

מה שכתוב שהיה - אכן היה כפשוטו; אבל עבורנו - המסר טמון במשל המבוסס על רמז, או על דרוש או על סוד, או על כולם יחד.

ואכן כדברי הרמב''ם, הרלב''ג ועוד רבים מגדולי ישראל - כיום יש להתייחס אל כל סיפורי התורה כאל משלים שמהם יש ללמוד הוראות עכשוויות.

אין בדבריהם הכחשה של פשטי הכתובים ח''ו; יש בדבריהם הדגמה כיצד יש ללמוד מן הכתובים הוראות לחיים בלא להיכשל בחיפוש גן עדן הגשמי, חיפוש שתוצאותיו עלולות להיות שליליות ביותר, מאחר שלא ימצאו אותו.
_new_ הוספת תגובה



סטירה וירטואלית
לוי (יום שני, 29/11/2004 שעה 8:26) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא חשבתי להתערב בדו שיח אך נראה לי שגולשים לבנקט .
הייתי אומר שפיסיקה הוא התחום המדעי הבנוי על בסיס איתן . ענפים אחרים הנם חשובים יותר או פחות ותורמים יותר או פחות לרווחת האדם אבל קיימים בהם חללים רבים .
הפיסיקה מתבססת על סדרה של הנחות '' הגיונית ''. הנחות אלו נראות שימושיות ומאפשרות חיזוי עתידי של תופעות מסוימות . במידה והמחקרים מוצאים אי התאמה בין החיזוי והתצפית זונחים את ההנחה . אחת ההנחות אשר נמצאה כשגויה היתה ,למשל, חוק שימור הזוגיות (פיריטי ) . אחת ההנחות הבסיסיות בחישוב גיל העולם למשל היא שחוקי הטבע כפי שאנו מכירים אותם היו תקפים מליונים ומיליארדים שנים . הנחה נוספת היא שקבועי הטבע הם קבועים ולא השתנו . אלו הנחות הגיוניות ונוחות אם לא מקבלים אותן כל הדיונים הקשורים לגיאולוגיה ותורת ההתפתחות נהפכים לשרירותיים .
אגב , הרעיון של הביג בנג אומר שהתרחשה איזו פעילות אי רציפה וקרה מה שהוא יוצא דופן . זה רעיון שמאפשר להמשיך לייצר מחשבים, טילים ותרופות איתו או בלעדיו . מי שרוצה לעסוק בזה שיעסוק . אם תמורת עיסוק זה הוא מקבל שכר ומתפרנס בכבוד מה טוב . התיאוריה היא יפה ( בעצם עיניין של טעם ) אבל לטעון שהיא מתארת את המציאות זו אמונה תמימה כמו האמונה בשדים ורוחות .
אין לי כח וגם לא את הכישורים לנתח לעומק את מורה נבוכים . אני נוטה לחשוב שהרמב''ם כתב מה שכתב לא מפני שזו היתה דעתו והאמין בה אלא הוא כתב מה שחשב שישכנע את התלמיד אשר נטה להצטרף ל''ציבור הנאור'' של אז .
מענין שהרמבם מעלה את הרעיון של קווטיזציה של האורך וגם של הזמן רעיונות מרחיקי לכת הקשורים לתורת הקוונטים .
_new_ הוספת תגובה



מצאתי את העינית!!!!!
xxxxx (יום שישי, 03/12/2004 שעה 8:04) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכל הגולשים - לא להאמין - מצאתי את העינית! לד''ר בן עזרא יש מדור בשם ''חוקי בניה'' ב''מקור ראשון'' אותו קורא שכני בשקיקה ואני רק מציץ מהצד, ובטור של היום, [בכלכלה], לא רק שהוא כתב על העינית אלא אף צירף למאמרו צילום שלה!!!
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי