|
עוני ומשפחות ''ברוכות ילדים'' | |||||
צבי גיל (יום שישי, 26/11/2004 שעה 12:00) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
הנושא ידוע | |||
|
|||
נושא ריבוי ילדים כגורם לעוני ידוע. זה לא מקרה שכל החברות המעודדות את זה הן חברות שמרניות מאד התקועות מנטלית בעבר הרחוק. הבאת ילדים היתה לצורך עבודה בשדה או בעסק. כדי לא לשכור פועלים חיצוניים. השיטה הזאת כבר מזמן הוכחה כשגיאה כלכלית גסה. יקר יותר להשקיע בילד עד שיוכל לעבוד. אז כיון שאין משאבים להשקיע - אז לא משקיעים. הילדים גדלים בעוני. המצב לא משתפר כאשר הם גדלים. למשפחה שלא היה כסף להשקיע בילדים גם לא היה כסף לקנות עסק או אדמה. ואותו דבר בדור הבא. במצב זה רק השכלה פורצת את מעגל העוני. כיון שאנו מדברים על חברות שמרניות שלרוב הן גם דתיות - השכלה שאינה קשורה לדת הרבה פעמים לא מתקבלת בעין יפה. המילכוד ''סגור כמו שצריך''. פלא שרק היום אני קורא על כוונת שרון להעביר לדתיים חצי מיליארד שקלים (כדי שיתמכו בממשלה)? | |||
_new_ |
מר קליין | |||
|
|||
איך אתה מערבב בין ''חרדים'' ל''דתיים''? אתה חי כאן בארץ?? | |||
_new_ |
מה ההבדל? | |||
|
|||
מה ההבדל בין דתיים לחרדים? | |||
_new_ |
מה ההבדל? | |||
|
|||
באופן כללי, בידיעה שתמיד ישנם כאלה שאינם מתאימים לתבנית: הן הדתי והן החרדי מאמינים בה' ומקיימים מצוות. זה המשותף ביניהם. הדתי רואה בהקמת המדינה ''ראשית צמיחת גאולתנו'', משרת בצה''ל, לובש ג'ינס, צופה בטלויזיה, מחנך את ילדיו במסגרת ממלכתית(-דתית) ומפרנס את עצמו. החרדי רואה בהקמת המדינה הפרה של שלוש השבועות וכפירה בתורה; לא מתגייס לצה''ל; לובש שחורים, לא מכניס טלויזיה או עיתונים חילוניים הביתה, מחנך את ילדיו במסגרות חוץ-ממלכתיות, וכמובן רוב החרדים מפרנסים את עצמם, אך רק אצלם קיימת תופעה של ''תורתו אומנותו'' שחי מקיצבאות המדינה. זה שיעור על רגל אחת למי שנחת מהמאדים או מדרום-סין, והסליחה מראש עם כל אלה שאינם תואמים את ההכללה. | |||
_new_ |
מה ההבדל? | |||
|
|||
מר פרלמן היקר, ידעתי שתפול בפח. לא לחינם אני מכנה את החילונים - בורים ועמי ארצות. את המושגים הנפרדים כביכול- דתיים וחרדים,קבעו...החילונים הבורים. יש יהודים שומרי תורה ומצוות ויש יהודים שאינם שומרים תורה ומצוות. יהודי שאינו שומר תורה ומצוות כהלכתן אינו יהודי ירא שמיים. משהו מעין-דתילוני,חצי דתי וחצי חילוני. כפי שאדם אינו יכול להחליט לעצמו אם לעצור באור אדום או לא,אם לשלם מס הכנסה או לא,כך לא יכול היהודי להחליט איזה מהמצוות מתאימות לו ואיזה לא. אני מניח שאין טעם אפילו להתחיל ולהסביר לך מדוע אסור ליהודי ללבוש ג'ינס,לצפות בטלויזיה,לשלוח את ילדיו לחינוך כופר או לשרת בצבא מופקר ופרוץ. אפשר להוכיח לך שהגנבים הגדולים ביותר,השחיתות הגדולה ביותר,הפריצות וההסתאבות הגדולים ביותר הם תוצרת החברה ה'דמוקרטית' הפלורליסטית וה'נאורה', אולם גם כאן המאמץ יהיה כנראה לשוא. כבר כתבתי שמי שחי בביוב,אינו מריח כבר את הסרחון. | |||
_new_ |
ומי שחי בחשכת הביבים של ימי הביניים | |||
|
|||
אינו מסוגל לראות את האור ''אין טעם אפילו להתחיל ולהסביר לך מדוע אסור ליהודי ללבוש ג'ינס,לצפות בטלויזיה,לשלוח את ילדיו לחינוך כופר או לשרת בצבא מופקר ופרוץ'' - אומר הטפיל יהודה אודי דוכן? טפיל על שום מה? הצבא המופקר והפרוץ שומר על ביטחונו הרופאים שזכו לחינוך כופר מרפאים אותו ואת ילדיו לובשי הג'ינס מתקנים את רכבו, מתחזקים ומפתחים את המחשבים מהם הוא כותב את דברי השטנה המטומטמים שלו, וכל זאת עוד בלי להזכיר את הגויים והכופרים שהמציאו את המדיום בו מתפרסמים דברי שעותו. אם אדם ישר אתה דוכן, לך וחיה לך בגטו של ימי הביניים - אל תשתמש בחשמל, בטלפון, או באינטרנט, תרפא את ילדיך בקמעות של רבנים ולא בבתי חולים של חילונים ו''דתיים ציוניים'' שכן כל אלה נוצרו בגלל הכפירה בפונדמנטליזם שלך. | |||
_new_ |
ומי שחי בחשכת הביבים של ימי הביניים | |||
|
|||
יש מי שנותן את השרות למחשבים חשמל מכוניות וכו' ויש מי שמביא את בני האד להם ינתנו השירותים הללו. מי יותר חשוב? | |||
_new_ |
אענה לך בעקיפין | |||
|
|||
האייטוללות של איראן, נהנים משרותי אינטרנט , מדענים המפתחים טילים, ומהנדסים המפתחים כלי רכב. בעיני האייטוללות - הם נעלים ''רוחנית'' פי כמה מכל אנשי המדע, האומנות , ןהטכנולוגיה. בעיני הם קבוצת קנאים נבערים ומנופחים מחשיבות עצמית. האומנם יש הבדל בין האייטוללה חמינאי ובין האייטוללות של העדה החרדית? | |||
_new_ |
לא בקשתי,באמת שלא בקשתי... | |||
|
|||
...עוד הוכחות לבורותם של החילונים. מדוע אתה מתעקש לספק אותן? כנראה שיש מחלה משותפת לכל החילונים הכופרים,כשאין הם מסוגלים להתמודד עם השאלות המוצגות להם,הם זורקים סיסמאות באויר בתקווה שאחת מהן אולי תפגע במטרה. מר נוידרפר,אולי במקום לכתוב דברי הבל,תקרא בעיון את שאני כותב? הלא כתבתי וחזרתי וכתבתי שאין לי ולכל אדם דתי אחר שאני מכיר, שום דבר נגד המדע,כל זמן שאין הוא נכנס לתחום שאינו מבין בו דבר וחצי דבר,קרי - רוחניות. אני נהנה מאוד מהטכנולוגיה המתקדמת ומנצל אותה לתועלתי ומודה יום יום לקב'ה שנטע באדם חוכמה בינה ודעת כדי לשפר את איכות חיינו. מה זה שייך לענייננו? הלא נאמר כבר - מלאכתם של צדיקים נעשית בידי אחרים, וחוכמה בגויים - תאמין. הצבא מופקר ופרוץ וזאת עובדה. אני שרתתי שלוש שנים בסדיר ו-25 שנים במילואים. שני בני הגדולים משרתים במילואים ביחידות קרביות ובן זקוני משרת כעת בחיל האויר. אין זה משנה את העובדה שהצבא מופקר ופרוץ. לו הדבר היה נתון להחלטתי היו בני לומדים כיום תורה ומועילים בכך יותר להגנתו והצלתו של עם ישראל. מי שחושב שהצבא הוא שמגן עלינו טועה טעות גדולה. לא ירחק היום ועם ישראל יגלה שכל הנשק שבעולם לא יוכל להציל אותו מקטאסטרופה איומה. אנני טוען שלא צריך צבא. צריך סייפא אבל קודם כל צריך ספרא. ללא התורה אין עם יהודי. אני מאחל לך חיים ארוכים בבריאות שלמה אולם אם ח''ו תגיע למצב שהרופאים יתיאשו מלרפא אותך,לפתע תגלה שהמפלט האחרון שלך הם...הרבנים. כן,גם כופרים כמוך מגלים בעיתות צרה ומצוקה שיש מישהו מעל האדם שהוא אינו יותר מאשר אגו מנופח מהלך על שתיים. העולם הזה שאנו חיים בו הוא עולם של שקר,ורק בעולם כזה יכול החילוני הכופר לקרוא טפיל למי שהוא בעצם חי בזכותו. אבל זה לא כל כך משנה לך,לא כן? אתה הרי בטוח שהעולם נוצר מפצוץ ושמוצא האדם מן הקופים וסופו רימה ותולעה ותו לא, אז למה לדאוג? | |||
_new_ |
מר דוכן | |||
|
|||
צא וחפש אצל הדתיים הציונים ואצל החרדים ושאל למוצא פיהם. בין רבני הציונות הדתית לבין רבני החרדים יש מחלוקת עמוקה בשאלה האם הקמת מדינת ישראל היא ראשית צמיחת גאולתנו ויש לברך עליה - או שמא כפירה ומרידה במלכות שמים, דחיקת הקץ והתגרות באומות העולם. אתה שם בסל אחד את החילוניים ואת הדתיים תחת ההגדרה: ''יהודים שאינם שומרים תורה ומצוות''. יפה לך. אך למרות זאת דתי ישמור כשרות, שבת, חגים, תפילה, ברכה, מזוזה, ציצית וגו', הוא יגלה באופן ממוצע בקיאות רבה לאן שיעור בתורה, משנה וגמרא מאשר חילוני ממוצע. ייתכן שמבחינה תיאולוגית בעיניך אין הבדל. אבל מבחינה חברתית ודאי וודאי ישנו. | |||
_new_ |
האבחנה שלך פרלמן קצת מלאכותית | |||
|
|||
י בין ''חרדי'' לבין ''חילוני'' יש רצף גדול של אמונות, התנהגויות ודעות | |||
_new_ |
האבחנה שלך פרלמן קצת מלאכותית | |||
|
|||
אין ספק שהיא קצת מלאכותית. היא סכמטית ופשטנית, וכוללנית. אבל היא קיימת - בקווים כלליים. והיא הנותנת. | |||
_new_ |
האבחנה שלך פרלמן קצת מלאכותית | |||
|
|||
לק''י כבר הסברתי בעבר שלדעתי אף פעם בעם ישראל הנתח המכונה היום ''דתיים'' לא היה יותר מעשרים שלושים אחוז. רוב העם היה מה שאנו מכנים היום מסורתיים ברמות שונות. מה שכן התופעה של פוקרים להכעיס היא של הדור האחרון . אליצור | |||
_new_ |
אליצור, מה זה ''פוקרים להכעיס''? | |||
|
|||
_new_ |
אליצור, מה זה ''פוקרים להכעיס''? | |||
|
|||
לק''י אנסה להסביר בצורה קצת יותר ארוכה - בכל הדורות היו הרבה יהודים שבאו לבית הכנסת לא כל כך בשביל להתפלל אלא בשביל להיות בין יהודים. הקהילה סיפקה אוירה של יהדות - לימוד תורה לכולם שיתוף בחגים במסורת וגם עזרה סוצליאילית מסוגים שונים. גם היום יש כאלה רבים למשל ''היושב על הגדר'' שמופיע פה מפעם לפעם הוא מגדיר עצמו ככופר אבל לא מוכן לותר על הסביבה היהודית חרדית האופפת אותו. הוא מרגיש שם טוב מסיבות חברתיות. במהלך הדורות אחוז נכבד של היהודים בקהילות היו כאלו אולי אפילו רוב - כמובן שלעיתים קרובות או בדרך כלל זה לא נבע מחשיבה מעמיקה זו היתה פשוט מציאות היום יום שחיו איתה. מה שהתחדש עכשיו זו השנאה הפתולגית לכל דבר יהודי או לכל דבר שמדיף ריח כל שהוא של מורשת ישראל. יש מפלגה שעשתה על זה קופת מנדטים. אבל זו תופעה חברתית די רחבה שאינה מוגבלת למפלגה זו. החל מתומרקין המודיע ברבים כי כשהוא רואה חרדים הוא מבין את הנאצים אמירה שבזכותה הוא קיבל את פרס ישראל דרך היודו נאצים של ליבוביץ אמירה שגם הוא קיבל עליה את פרס ישראל ועד אין סוף ארועים יום יומיים שבהם יהודים שומרי מצות מותקפים ברחובות כמו אותו חייל שהמפקד שלו השליך את הכיפה מעל ראשו למותר לציין שהמפקד רק קיבל נזיפה ולא שום עונש משמעותי. זה החידוש של דורנו שיהודים שומרי מצות חיים בתוך עמם תחת התקפות פיזיות ומילוליות חמורות ובלתי פוסקות. אליצור אליצור | |||
_new_ |
אליצור, מה זה ''פוקרים להכעיס''? | |||
|
|||
הבנתי את מה שאמרת-כתבת עוד קודם והבנתי גם את ''הלהכעיס''. עדין נשאר מה זה ''פוקרים''? אני חושב שאתה טועה בחושבך שהשנים שהזכרת קיבלו את פרס ישראל על אותם ביטויים. יותר נכון לומר שהם קיבלו את הפרס למרות הביטויים הללו. בנושא ''השנאה הפתולוגית'' אני חולק עליך מאד מאד. אני גם מכיר את האיבה בכיוון ההפוך ועוד כיוונים. המפלגה ההיא לא עשתה קופת מנדטים על שנאה ליהודים אלא על אי-הסכמה או ''איבה'' לשיטות ''הגביה'' של אותה קבוצה חרדית. אותה קבוצה חרדית יצרה שיטה של תמיכה בעמדות מדיניות-פוליטיות תמורת תקציבים לסקטור החרדי. לא ממש היה להם עניין בעם כולו. אחר כך נוספה הקבוצה החקדית על בסיס עדתי שגם היא קמה לעסוק באינטרסים צרים ותקציבים. למזלנו בשנים האחרונות הם משנים כיוון וכבר רואים אצלם דאגה לאינטרס הלאומי. אבל גם זה בצורה שולית יחסית. אבל זכור שתי הקבוצות הללו נוסדו כדי ''לקחת'' לפני שהמפלגה עליה אתה מדבר בכלל הצהירה על הנושא הזה כחשוב. אבל למפלגה הזאת גם היה עוד דגל, שוק חופשי, שגם הוא הביא לה מנדטים והיה בין הגורמים ליכולת של אנשיה לשבת בממשלת שרון. בכלל איבה בין יהודים היא מלאכה עתיקה ומזיקה. אפילו אם יש להם דעות פוליטיות מקוממות הם עדין באותו הצד של המתרס ועדיף לכולנו לזכור זאת כל הזמן. | |||
_new_ |
אליצור, מה זה ''פוקרים להכעיס''? | |||
|
|||
לק''י אני לא חרדי ואין זה מתפקידי להגן עליהם. המגרעות שציינת קיימות ואני מכיר עוד רבות. אבל יש הבדל גדול בין ביקורת לבין התקפה שמטרתה לחסל את הלגימיות של השני. הביקורת שנמתחת על החרדים מטרתה לערער את עצם זכותם להתקיים. ובכלל, החרדים וגם הדתיים לאומיים רשמו לפניהם שהשנאה המוטחת בציבור הדתי לאומי אינה קטנה כהוא זה למרות ששם לא קימים כל הדברים שלכאורה בגללם שונאים את החרדים. הכיפה שהושלכה מעל ראשו של חייל בצבא היא רק סיפטום לכך שהגרמים הקובעים בצבא החליטו כהחלטה מודעת ומחושבת למרר אתחייהם של חיילים דתיים ככל האפשר ובצבא מדרתים בדרך כלל חיילים דתיים לאומיים. ובכן, משרתים בצבא משלמים מיסים לובשים פחות או יותר את אותם בגדים כמו האחרים הרגלי נקיון מערביים ועוד ועוד. התוצאה? בדיוק אותו הדבר. מסקנה לא זו סיבת השנאה. סיבת השנאה היא האלרגיה לכל דבר שיש לו קשר ולו רחוק ככל שיהיה עם יהדות. אליצור | |||
_new_ |
כנראה שלא אצליח לשכנע אותך אבל אנסה | |||
|
|||
אתה לצערי מפרש איבה לעמדה פוליטית כשנאה לאדם או לקבוצת אנשים - אתה לא יחיד שלדעתי עושה זאת. אחת הדרכים לצאת מזה היא הסתכלות יותר רחבה על הסביבה. אז תגלה את השנאה כלפי מפלגת האבודה, חילונים עם מאפיינים מאד דומים. 1. הנה דוגמה ''רק לא ש''ס'' שצעקו לברק בערב הנצחון בבחירות. 2. רק לא מפלגת העבודה - החלטת מרכז הליכוד. ראיתי בימים האחרונים את הד''ר ח''כ עוזי לנדאו מדבר על מפלגת האבודה כאשר עיני נוצצות ולא מאהבה- לא מחמדה. במה הגישה שלו שונה מהגישה של אנשים שדיברו ואולי עדין מדברים כך על חרדים? בכלום. זו לא שנאה ולא בטיח. זה מתחיל מתחושה שהצד השני רוצה לכפות עלי-עליך משהו שמאד קשה לך להסכים (כפיה דתית מול התנתקות למשל). אז אנחנו נזכרים בקווים האדומים שלנו ומתקוממים נגד עמדתו של האחר בחריפות זו לא שנאת האחר אלא לכל היותר שנאת עמדתו והשפעתה על חיינו (יש לדעתי בודדים ב''קצוות'' שהופכים זאת לשנאה). את המשפט באחרון שלך אפשר לגייס כדי להגיד דברים הפוכים באותה עוצמה (על היהדות, על שמאלנים, על חרדים, על מפלגת האבודה, על מתנחלים ועוד). ראה אליצור אני אישית נגד כמעט כל מה שהמתנחלים כקבוצה מייצגים ויש בודדים שאפילו מעוררים בי רגשות חזקים (אתה ודאי זוכר מקרה ספציפי.....). אז מה אני שונא אותם? אם אני שונא כל כך, מדוע אני מוזמן ובא לשמחותיהם? אם אני שונא כל כך מדוע אני בכלל משוחח איתך? יש בידי עדות (בעל פה) של איש ימין שמאד ''שונא'' אישים ועמדות של השמאל. הוא לא יחיד ויש עוד בכל צד שתעלה בדעתך. אני לא מאמין שזו שנאה או אלרגיה במובן שאתה משתמש. | |||
_new_ |
כנראה שלא אצליח לשכנע אותך אבל אנסה | |||
|
|||
לק''י בנוגע להחלטת ועידת הליכוד על כניסת מפלגת העבודה - כבר הסברתי שאין לזה קשר לשנאה - פשוט שרון בתור יו''ר המפלגה יכול לנסח את ההצעות המוגשות להחלטה הוא ניסח זאת כך כדי למנוע דיון בענין האמיתי - ההתנתקות. למעשה מפלגת העבודה לא עלתה לדיון. אין לזה קשר עם אהבה - שנאה. באשר לרק לא ש''ס אינני חושב שבוחרי ש''ס עצמם ראו זאת כשנאה. זוהי פוליטיקה. אבל הם בהחלט רואים כשנאה התקפות אישיות והתנכלות בלתי פסוקת על בסיס דתי נגדם. המערכת המשפטית מעודדת רצח חרדים ורצח מתנחלים. דוגמא לדבר למרות רצח טלי חתואל שהיתה בהריון ושלוש בנותיה איתה הבג''ץ העדיף את מגוריהם של המרצחים על זכות החיים של המתנחלים. במאה שערים התנהל הפגנה נגד חנות צילום בעל החנות יצא מהחנות והכה למות עובר אורח קשיש שלא השתתף בהפגנה. הרוצח זוכה כמובן מאליו שהרי רצח חרדים ממש כמו רצח מתנחלים הוא ערך עליון שבית המשפט מעודד. כאן ושם זה אותו ענין - לא פגמים כאלו או אחרים באוכלוסיה מובילים דרך התנהגות של הרשויות אלא השנאה לכל דבר שריח יהדות נודף ממנו. אליצור | |||
_new_ |
את אשר יגורתי בא: לא הצלחתי לשכנע | |||
|
|||
גם את הפרשנות שלך על מערכת המשפט (מעודדת רצח...) אני נוטה לא לקבל. אני אומר זאת למרות שלא קראתי את פסקי הדין אותם אתה מזכיר. ביתר הדברים, חבל על הזמן, אין לי סיכוי לשכנע אותך. אתה לא יחידי שחושב שאני חלק ממערכת ששונאת ואני חולק עליך בחריפות. | |||
_new_ |
מר פרלמן | |||
|
|||
אנני מכיר את המחלוקת בין רבני הציונות הדתית ורבני החרדים אולם אני בטוח שאין ביניהם מחלוקת בעובדה שהשלטון בישראל נמצא בידי חילונים המוליכים את עם ישראל אל עברי פי פחת. אנני שם את החילונים והדתיים בסל אחד,אלא שאני טוען שיהודי דתי צריך להיות ירא שמיים ולקיים את כל המצוות. המצוות משולות לחוליות בשרשרת. אם לשם חיבור בין שתי נקודות אתה זקוק לשרשרת בעלת אלף חוליות הרי שגם אם יהיו לך 999 חוליות-לא יהיה חיבור, לכן אם רוצה האדם להתחבר עם הקב'ה הוא צריך לקיים את כל המצוות כהלכתן. | |||
_new_ |
כרגיל שטויות פרימיטיביות | |||
|
|||
תתעורר אודי תתעורר, אין אלוהים, לא היה מתן תורה, אין גן עדן, אין גהינום, הכל כזבים וסיפורי סבתא. אם יש אלוהים, או אילו היה, כבר מזמן היינו יודעים על כך בעצמנו בלי הסתמכות על הגוילים העבשים שלך ושל חבריך. | |||
_new_ |
כרגיל שטויות פרימיטיביות | |||
|
|||
'' אם יש אלוהים..כבר מזמן היינו יודעים על כך בעצמנו...''. יש כמה סוגי בני אדם שכנראה לעולם לא ידעו על כך בעצמם ואחד מהם זה הכסילים שאתה נמנה עליהם. השטויות הפרימיטיביות שייכות לאותם בורים הטוענים שמה שאינו ניתן לחוש בחמשת החושים-אינו קיים. אל דאגה,סתם אחד (כמה שהכנוי הזה מתאים לך),אף אחד לא הצליח עד עתה לחמוק מן האמת. זה רק עניין של זמן. | |||
_new_ |
אודי, מר דוכן, הפוסל, במומו פוסל | |||
|
|||
_new_ |
ריבוי שמות. | |||
|
|||
סתם אחד,יובל רבינוביץ,דוד סיון,רמי נוידרפר,אריה פרלמן...מהו בדיוק שמך האמיתי? בכל פעם שאני שואל/מגיב לאחד מהנ'ל - אני מקבל אותך. כמה ראשים יש לך? | |||
_new_ |
אם אלוהים היה רוצה שיכירו בו | |||
|
|||
הוא כבר היה עושה משהו רציני בעניין במקום לשלח בנו מחבתי''ם עלגים שטופים בחרדות ואמונות תפלות ואויליות. אז או שהוא לא רוצה, או שהוא לא קיים. ואם הוא קיים אז הדבר האחרון שמטריד אותו זה מה אנחנו אוכלים, מה אנחנו לובשים ובאיזו יד אנחנו מנגבים את התחת. אלוהים שמתעניין בניגובי תחת קיים רק בעולם האפל שלכם. | |||
_new_ |
אם אלוהים היה רוצה שיכירו בו | |||
|
|||
אתה כנראה חושב ומדבר מהמקום שבדרך כלל נהוג לשבת עליו,אחרת אי אפשר להסביר את הסרחון שנודף מדבריך. הטיעונים שלך למציאותו (או על פי דבריך-חוסר מציאותו) של בורא עולם,מתאימים לילד מפגר ואינם ראויים לתגובה. | |||
_new_ |
אפילו ילד מפגר לא היה ממציא חוקים | |||
|
|||
כאלה טפשיים כמו האלוהים שלך. ככה שאל תזלזל כל כך במפגרים. | |||
_new_ |
מר דוכן, אם שכחת אזכיר לך | |||
|
|||
אתה כנראה אפילו לא חושב לפני שאתה מפיק את הסרחון הפרטי שלך.... | |||
_new_ |
מר דוכן, אם שכחת אזכיר לך | |||
|
|||
אני מודה לך על התזכורת. כנראה שזה הגיע לי. | |||
_new_ |
מר פרלמן | |||
|
|||
אם אינך מכיר את המחלוקת שבין הרבנים הציוניים/דתיים-לאומיים לבין רבני החרדים - אז לאט לך לפני שאתה מדביק לאחרים ''בורות וכסילות''. קצת צניעות לא תזיק. צא ולמד, ולפחות כאן על רגל אחת: למרבה האירוניה דווקא את עמדת החרדים אני מכיר טוב יותר: הם טוענים שהקמת מדינת ישראל מפרה את שלוש השבועות שהשביע הקב''ה את בני ישראל ואת אומות העולם: 1) שלא יעלו בחומה 2) שלא ידחקו את הקץ 3) שלא ישתעבדו (אומות העולם) בהם (בישראל) יותר מדאי. התנועה הציונית היתה לדידם עליה ארצה ב''כנופיא גדולה'', תוך כדי התגרות באומות העולם, זוהי הפרת השבועה הראשונה, ואילו הקמת המדינה היתה מעשה של מרידה במלכות שמים, כיוון שהוקמה כאילו ''מלכות ישראל'' על ארץ הקודש, אבל רק בכאילו - מכיוון שזה נעשה לפני בוא המשיח ועל בסיס כופרני על-ידי אפיקורסים מוצהרים, וזה כביכול ניסיון חצוף ובלתי-סבלני להביא את הגאולה ואת קץ הימים מבלי להמתין לאות ולאישור מאת הקב''ה. השבועה השלישית מחייבת את אומות העולם לא להתעלל בעם ישראל יותר מדי - כל עוד אלה יקיימו את שתי השבועות הראשונות. כך בתקציר לא מדויק ולא ממצה. על עמדת הדתיים הציונים יסביר ודאי אליצור יותר טוב ממני. | |||
_new_ |
מר פרלמן | |||
|
|||
תודה על ההסבר. הייתי מעוניין לשמוע את דעתך האישית - האם לדעתך מדינת ישראל הוקמה ומנוהלת כפי שמתחייב מהגדרתה כמדינתו של העם היהודי? איך לדעתך תראה מדינת ישראל בעוד 50 שנה? | |||
_new_ |
מר פרלמן | |||
|
|||
מדינת ישראל הוקמה כפי שמתחייב מהגדרתה כמדינתו של העם היהודי. אבל היא כבר מזמן לא מתנהלת כך. קשה לי מאוד להעריך כיצד תיראה מדינת ישראל בעוד חמישים שנה, אבל אם אני כבר נאלץ - אז לא שונה בהרבה מהיום. ייתכן שבתור ריאקציה לזרמים הפוסט-יהודיים והאנטי-לאומיים שמזעזעים את ארצנו מאז מארת אוסלו - תהיה חזרה ללאומיות והתקרבות למסורת. ואולי במהלך 50 השנים הקרובות יקרו מאורעות שיגרמו - שוב - לבריחה או להעברה המונית של ערביי ארץ-ישראל מזרחה וצפונה. | |||
_new_ |
ילידים | |||
|
|||
לכל יודעי ח''ן נזכיר את האמירה-''איזה הוא חכם-הרואה את הנולד'',ואידך זיל וגמור. | |||
_new_ |
משפחות ''ברוכות ילדים''- סיכום? | |||
|
|||
לאחר שקראתי את הוויכוח,חלקו יותר מלומד,חלקו פחות,אני תוהה שוב ושוב כיצד מתגלגל לו נושא במהלך של ויכוח,כמו נחל בלתי מרוסן עקב שטפון.התחלת בנושא העוני ומשפחות מרובות ילדים והקשר ביניהם, וגמרנו בסוגיות שבדאוריתא ובדרבנן ואפילו הגענו לאי החביב המוכר,וועידת הליכוד,הקוואליציה עם העבודה וכל המעדנים הפוליטיים .ה''טוקבקים'' דומים לספינה בנמל שמנתקים את העוגן והיא מפליגה ללב ים ללא נתב.שם לא רק שאין מצילים גם משמר חופים אין.לסיכום:יש או אין קשר בין עוני לבין משפחות שמולידות הרבה ילדים בלא שיוכלו לפרנסם בכבוד מינימלי? זאת השאלה. | |||
_new_ |
עוני הוא לא רק עניין חמרי | |||
|
|||
משפחות ברוכות ילדים המסוגלות להעניק לידיהן מטען רוחני ואנושי הולם מסתדרות לעתים בפחות כסף ואף עושות זאת באופן מודע כי הן מעדיפות ילדים על פני הנאות אחרות או על פני חפשים. ועל כן, למרות שבני המשפחה מתלבשים או אוכלים פחות טוב הם אינם מרגישים אולמללים. המשפחות החרדיות הן דוגמה לא רעה לבחירה בדלות חמרית על פני עושר רוחני והן אינן דומות למשפחות עניות הסובלות מעוני רוחני ודלות חמרית כאחד. | |||
_new_ |
עוני הוא לא רק עניין חמרי | |||
|
|||
אני חושב שהמשפט האחרון שלך יצא מבולבל: ההאם לא התכוונת שהן בוחרות בעושר רוחני על פני עושר חומרי? אני מניח שזו כוונתך. ראשית זה נשמע ונראה נכון לגבי הרבה אוכלוסיות עניות בארץ ובעולם. מהטיעון הזה נשמעת נימה שהם כאילו בחרו במצב של עוני ודלות. אני חושב שזו תהיה טעות לחשוב כך. אני חושב שאם תעמוד לבחירתם האפשרות של עושר רוחני עם עושר חומרי הם יבחרו בה. זה לדעתי במיוחד נכון לגבי האוכלוסיה החרדית בארץ - משמע הדוגמה שלך לא כל כך מוצלחת. | |||
_new_ |
ללבייב יש הרבה ילדים | |||
|
|||
והם רחוקים מלהיות עניים. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |