פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בזכות החקירה
אברהם בן-עזרא (יום שישי, 23/12/2005 שעה 13:34)


בזכות החקירה

ד''ר אברהם בן-עזרא



קיים לכאורה ניגוד ביהדות בין הגישה של ''עשה לך רב'', אותו נהוג לשאול בכל דבר ועניין ולקבל את דבריו ''כזה ראה וקדש'', לבין העובדה שמקרב היהודים בכל דור עלו מדענים בכל מישורי המדע והדעת בכמות ובאיכות הגבוהות מהיחס המספרי של ישראל לעמים. המדע ביהדות משולב באמנות וביהדות, החל ביעקב אבינו אשר היתל בלבן ובאמצעות ידע מתמטי הפריד את הצאן העקוד והנקוד שהיווה מיעוט מבוטל – ביודעו כי ההפרדה לבדה תגרום להעצמת הצאן עד כדי שוויון מספרי עם צאן לבן הארמי, דרך בצלאל ואהליאב בוני המשכן, שלמה המלך יוצר שיר השירים וספר הפילוסופיה הקדום קהלת, חכמי הגמרא שיצרו בסיס למשפט הבינלאומי, מתמטיקאים, פיזיקאים, פילוסופים בכל דור, ובימינו – חתני פרס נובל.

לא מוכרת לי גישה מצמצמת-חקר בכוונה ובהוראה תחילה, בקרב קהיליות אחרות, כביהדות, הבאה לידי ביטוי בהסתמכות על קדמונים ובמניעת חידושים, לכאורה.

וסוד הוא – כיצד דווקא אצלנו המדע פורח.

הרלב''ג, הוא רבי לוי בן גרשום, פיזיקאי ופרשן תנ''ך מימי הביניים, כתב חיבור חשוב בשם מלחמות השם, אשר אף על פי שאינו מפורסם כראוי לו, חיבור זה הוא מעשה חושב של יצירה פילוסופית מעמיקה. בספר מלחמות השם חוקר הרלב''ג את קדמוניות העולם, סוד הבריאה, חיי העולם הבא, גוף ונפש, אמונות ודעות, תוך התייחסות למדענים ולפילוסופים הקודמים לו, בין מקרב היהודים ובין אחרים [אריסטו, אבן סינא, אבן רושד ועוד]. בהקדמה לספר זה מסביר הרלב''ג כי מי שלא מתכוון לחקור ולבדוק את הטבע אלא להסתפק בקבלת דבריהם של אחרים, אינו צריך להימנות על המעיינים בספר זה – דברים הדומים מאוד לדברי הקדמתו של הרמב''ם לספרו מורה הנבוכים.

להלן דבריו שם:
ומהם כי בלי ספק רבים ירחיקו דברים מצאום בהם דברים זרים אצלם מצד דעות, באו להם לא מצד העיון ולא מצד הפינות התוריות, אלא שירשום מאחרים, אלא שדברינו אינם עם הכת הזאת כי יספיק להם שיאמינו ולא ישתדלו בשידעו ואמנם דברינו הם עם אשר נבוכו באלו השאלות העצומות ולא תנוח דעתם בהשגת סודות המציאות במה שידובר בו לבד אלא במה שיצוייר לנפש.
לאמור, אלה שירשו את דעתם מאחרים ולא התעמקו בחקירת האמת – דברי הרלב''ג בספרו הנ''ל ''אינם עם הכת הזאת''.
בהמשך מעלה הרלב''ג טענה אפשרית שעלולה להיטען נגדו, והיא, מה לו לחקור את השאלה האם העולם נברא או שהוא קדמון [כידוע הרמב''ם סבור כי העולם נברא יש מאין ואילו אריסטו סבור כי העולם קדמון]; הרי אפילו קודמיו, שהם נכבדים וחשובים, לא טרחו לחקור שאלה מעמיקה זו, שמא לא חקרו זאת מתוך ידיעה כי בן אנוש לא מסוגל לגלות דבר בנושא, ושמא הימנעותם מחקירת האמת בעניין קדמוניות העולם היא בחזקת הוראה שאין לחקור נושא נכבד זה כלל.

הרלב''ג מסביר ועונה:
ומהם כי לפי מה שאחשוב מקנאת האנשים אשר לא סרה ולא תסור, הנה רבים ייחסו לנו לעזות מצח ולהריסה חקרנו בקדמות העולם וחידושו, כי אם אולי יחשבו כי אין דרך לשכל החכם לעמוד על אמיתת זאת השאלה, אלא אם היה נביא, וכל שכן בראותם השלמים הקודמים באומתנו ובתוכם נזר החכמים עטרת תפארת בעלי התורה הרב רבנו משה בר מיימון נשמתו עדן, לא חקרו בזה המבוקש כמו זאת החקירה, ויחייבו מזה הימנע השגת זה המבוקש בדרך העיון, שאם היה אפשר זה לא היה נעלם מן הקודמים, אלא שזו סיבה חלושה מאוד לפי שאיננו מחויב במה שנעלם מן הקודמים שיעלם מן הבאים אחריהם, כי הזמן מספיק בהוצאת האמת, כמו שאמר הפילוסוף בשני מספר השמע, ולולא זה, לא נמצא איש חוקר בחכמות מהחכמות אם לא במה שלמדם מזולתו ואם הונח העניין כן לא הייתה בכאן חכמה כלל וזה מבואר הביטול.
פירוש הדברים הוא כי לדעת הרלב''ג, לו היו הצמצום וההגבלה מחייבים, הייתה נמנעת החקירה ונמנעת החכמה מהדורות הבאים שאחרי הקדמונים, הטענה כי יש לקבל דברים ללא היסוס, ללא מחשבה, ללא חקירה, בדיקה ועיון, ולדבוק רק בדברי הקדמונים, היא ''סיבה חלושה מאוד'' שלא עומדת במבחן ההיגיון של הרלב''ג. גישה עקרונית ומדעית זו מתירה לרלב''ג לחלוק על הרמב''ם בדבר קדמוניות העולם, ובעת ובעונה אחת גם לחלוק לו כבוד.

גישה זו ביהדות היא אשר הנחתה את המדענים והוגי הדעות ביהדות בכל הדורות. מצד שני, קיבלה היהדות את מי שמבכר לקבל את דברי הרב, הקדמון לו, ולקיימם במחשבה ובמעשה; ''עשה לך רב'' ביהדות – הוא נוהג שלא מונע חקירה והתעמקות, בכל סוגיה עיונית, וכאן אני מעלה על נס את מדרשיית נועם בראשות הרב יהושע יגל, שם התחנכו בניי, שרבניה נהגו לומר לתלמידים הסקרנים ושואפי החקר לפני דיון בנושאים העומדים ברומו של עולם ומהווים בסיס באמונות ודעות – ''הכול פתוח''.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מפליא כי ''קדמוניות העולם'' היתה לשאלה
חזי (יום שישי, 23/12/2005 שעה 16:14) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כתבתה:
''
בהמשך מעלה הרלב''ג טענה אפשרית שעלולה להיטען נגדו, והיא, מה לו לחקור את השאלה האם העולם נברא או שהוא קדמון [כידוע הרמב''ם סבור כי העולם נברא יש מאין ואילו אריסטו סבור כי העולם קדמון]; הרי אפילו קודמיו, שהם נכבדים וחשובים, לא טרחו לחקור שאלה מעמיקה זו, שמא לא חקרו זאת מתוך ידיעה כי בן אנוש לא מסוגל לגלות דבר בנושא, ושמא הימנעותם מחקירת האמת בעניין קדמוניות העולם היא בחזקת הוראה שאין לחקור נושא נכבד זה כלל.''

עצם הפקפוק בסיפור בריאת העולם, המובא בספר בראשית, מהווה פתיחות מחשבתית גדולה.

מצד שני, גם אילו הטוענים כי העולם קדום, אינם שוללים למעשה את בריאתו, אלא מייחסים אותה לבריאה מוקדמת יותר.

הויכוח הוא למעשה, אם העולם נברא בששה ימים או בזמן ארוך יותר.
_new_ הוספת תגובה



מפליא כי ''קדמוניות העולם'' היתה לשאלה
אב''ע (שבת, 24/12/2005 שעה 19:16)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראה, הרלב''ג היה אמנם איש מדע בימי הביניים, אך גם פרשן תנ''ך והוגה דעות המקובל על קהל אמוני ישראל ואין כל ספק כי הגותו לא הייתה התרסה נגד היהדות חו''ח, להיפך, הגותו תרמה נדבך חשוב לחשיבה הדתית והכללית, ובכך נבדלת היהדות מהכנסיה שלא התירה שום חשיבה עצמאית. השאלה האם העולם קדמון או לא לא חורגת במאום מהתורה. הפרשנות של הרלב''ג היא שהעולם נברא יש מיש ולא יש מאין, וזו פרשנות לגיטימית אף שלדעת הרמב''ם העולם נברא יש מאין.
נראה לי כי מעמדו של הספר מלחמות השם להרלב''ג צריך להיות כמורה הנבוכים להרמב''ם, ובתקופה זו אני שוקד על ספר זה.
_new_ הוספת תגובה



מפליא כי ''קדמוניות העולם'' היתה לשאלה
חזי (יום ראשון, 25/12/2005 שעה 4:26)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין בידי המקורות שאתה מסתמך עליהם, כך שקשה לי להתווכח עמכה.

מקובלת עלי דכתכה על גישתו של הרמב''ם, שלמעשה זה הפשט של הפירוש לתורה.

מצטוטים שהבאתה בעבר מהרלב''ג, עולה כי הוא היה בעל דיעות (''מרדניות'') שאינן מקובלות בחוגים הדתיים.
ייתכן שזו הסיבה שבגללה דחקו אותו לצד.

לעצם נושא ''החקירה'' בעניין זה, נראה לי כי השימוש במושג ''חקירה'' הכוונה ל ''הרהורים''. לא היו להם אז כל כלים מדעיים ממשיים לחקירה כזו.
_new_ הוספת תגובה



מבדיקה נוספת, מסתבר כי הוא באמת חקר
חזי (יום ראשון, 25/12/2005 שעה 5:36)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בין המקורות הבודדים שמתייחסים אליו, מצאתי מאמר שלכה כאן מלפני מספר חודשים
דיון 2870

כאן קישור לספר, עם הקדמה של המו''ל :
בניגוד לרושם שמתקבל ממאמרכה, הספר הוא יותר פילוסופי מאשר נסיון לפירוש התורה.

הוא מדגיש את שלילת הקבלה ובמיוחד את ספר הזוהר.

אגב, לעניין ספר הזוהר:
נסיתי למצוא תרגום שלו לעברית, ונאמר לי ע''י ''מקורבי תורת הקבלה'' כי חל איסור מוחלט לתרגם את הספר הזה לעברית...

זה כמובן אומר ''דרשני''.
_new_ הוספת תגובה



ספר הזהר מיועד
מהנדס אזרחי (יום ראשון, 25/12/2005 שעה 6:26)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכל אלו שיש להם כמיהה ''דע את אלוקי אביך'' ולא לאחרים.

לכל אות בספר יש משקל וכל מילה מתיחסת לעולם העליון (שמובן באופן אישי על פי רמת הקורא בתפיסת העולמות הרוחניים) ולכן אי אפשר לתרגם ואפילו אסור ואין להרחיב
_new_ הוספת תגובה



הרלב''ג הטעה ומטעה גם היום
מהנדס אזרחי (יום ראשון, 25/12/2005 שעה 6:14)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בקיצור:

הרלב''ג טעה ומטעה.

ספר ''הזהר'' הקדוש טוען כנגדו בהרבה סיגים.

אכן העולם נברא יש מאין ואני יכול להעיד על כך...

נקודה
_new_ הוספת תגובה



הרלב''ג טעה?
אב''ע (יום ראשון, 25/12/2005 שעה 19:17)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא זה הנושא, [האם הרלב''ג צדק או טעה] ולא זה החידוש [עבור מי שדברים אלו מהווים אצלו חידוש]. זה כלל לא חשוב האם העולם נברא יש מיש או יש מאין מבחינת היהדות המטילה על האדם אורח חיים של קיום תורה ומצוות. מה שחשוב היא הדרך, הגישה, החקירה, הפתיחות, חופש הדיון המדעי ועידוד המחקר המדעי והאמוני, הקידמה על מה שחיובי וטוב בה.
ואילו לשאלה האם העולם נברא יש מאין או יש מיש, מה שתהיה התשובה, לא ישפיע כהוא זה על האמונה ועל קיום המצוות.
_new_ הוספת תגובה



גם ישו רצה כמוך - להתקדם- וראה מה יצא מזה
מהנדס אזרחי (יום שני, 26/12/2005 שעה 9:15)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אמרת ''מה שחשוב היא הדרך, הגישה, החקירה, הפתיחות, חופש הדיון המדעי ועידוד המחקר המדעי והאמוני, הקידמה על מה שחיובי וטוב בה.''

זו אולי דעתך

ואני חולק עליך
_new_ הוספת תגובה



זה בהחלט משנה עבור רוב בני האדם
צדק (יום שני, 26/12/2005 שעה 14:28)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בריאה פירושה יצירת יש מאין, ואותה יכול לבצע רק הבורא !!
יצירת יש מיש היא יכולת הקיימת גם אצל האדם, עם מגבלותיו כמובן,
ואפילו יכולה להתנהל לבדה, אם ה''יש'' הראשוני הוא מורכב מספיק.

האדם המאמין והחושב היטב יכול להסתדר עם הטענה הזו,
על אף שהיא מיותרת, מכיוון שברור לו שגם את ה''יש'' הראשוני ברא הבורא מאין.
וממילא יוצא מכך ששתי הטענות זהות לחלוטין.
יש מאין = יש מיש

אדם שאינו חושב מספיק, והם הרוב, יכולים לחשוב כאילו העולם נברא מעצמו,
או שיש לבורא עולם איזשהו שותף לא ידוע.
_new_ הוספת תגובה



תוספת להערותי
מהנדס אזרחי (יום שני, 26/12/2005 שעה 22:44)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אמרת ''זה כלל לא חשוב האם העולם נברא יש מיש או יש מאין''

לא חשוב?...מי שחושב כך מעיד על עצמו שאינו מבין מה הוא סח (וגם מטעה את הקוראים)

אנא ספר לנו מה נברא?
מהי מהותו של אותו נברא?
מה זה נברא בכלל?
פרש לנו את דבריך ''יש מיש'' אתה יודע?

תקרא את הפסוק הראשון בספר בראשית, אנא ממך ,וספר לנו מה אתה מבין ממה שנאמר שם.

יודע אני כיצד תפרש אותו, כמו רבים, שנפלו בפח!
_new_ הוספת תגובה



אינך מבין את רוח הדברים
סתם אחד (יום שלישי, 27/12/2005 שעה 3:35)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אב''ע מנסח את דבריו בזהירות ובהתחשבות באמונתו
היהודית ולפי דבריו מקיים את המצוות כהילכתן. מצד שני הוא דואג להדגיש את החשיבות של הידע המדעי ואת הכבוד שהיהדות ''המכבדת את עצמה'' רוכשת לו. וכמובן מראה שאין סתירה בין המדע והיהדותוטוב שכך.

אתה ברוב שחצנותך גם מחלל את מצוות היהדות, וגם לא יורד לסוף דעתו של אב''ע. על זה מעידות כל השאלות הלא ענייניות שניסחת בהודעתך הנוכחית, אך לא רק............
_new_ הוספת תגובה



לחלוק על..ולחלוק כבוד
ע.צופיה (יום שישי, 23/12/2005 שעה 18:29) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ספר זאת לרבני האגודה,לליטאים,לעובדיה, לחסידים, לחב''ד לשפירא וליתר רבני הדור שהקידמה היא שיקוץ בעיניהם.
''הייחוד'' של דור הרבנים הנוכחי הוא היסתגרותו בד. אמותיו הדתיות וכל חריגה גורמת לבוז ונידוי.
_new_ הוספת תגובה



הקדמה שעליה אתה מדבר
מהנדס אזרחי (שבת, 24/12/2005 שעה 9:50)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא הביאה לנו מזור עד היום הזה אלא להיפך!

ואם נוסיף אז ניווכח שהיום מטורף אחד יכול ללחוץ על כפתור ולהשמיד את כל העולם!

עוד מעט אולי מספר חודשים השליט המטורף באירן לא יתן לך לישון טוב בלילה ובכל לילה...

זו הקידמה שלך
ואתה תוכל אותה לשובע עד סוף ימיך
_new_ הוספת תגובה



הקדמה שעליה אתה מדבר
ע.צופיה (שבת, 24/12/2005 שעה 15:27)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלמלא הקידמה היית עדיין מקפץ על עצים ושואג כמו טרזן.
אולי לך היא לא הביא מזור,אך למיליארדים -כן!
אני לא מודאג מהמטורף מאירן,אני ישן טוב בלילה.
גם אתה לא צריך לדאוג,
שינה נעימה!
_new_ הוספת תגובה



אהבתי איך שקראת לי טרזן
מהנדס אזרחי (יום ראשון, 25/12/2005 שעה 6:04)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כי היום אני לא יכול ממש לטפס אפילו על שיח כל שכן עץ

ובאמת כאשר ההיתי בערך 9 היה עץ גדול אחד שגדל ליד ביתי ואשר ההיתי מטפס עליו כדי לבנות עליו ''בית'' ואכשיו כשאני חושב על זה אז הקידמה שלך לא עזרה לי

נו טוב שיהיה

ובכל זאת האיום על קיומה של המדינה הוא ממשי.
ולזה באמת הקידמה תרמה.
השאלה היום היא רק מתי הפיצוץ יגיע ולא אם זה יכול לקרות.
_new_ הוספת תגובה



אהבתי איך שקראת לי טרזן
ע.צופיה (יום ראשון, 25/12/2005 שעה 6:25)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם בגיל 9 היית כמו טרזן והיום אתה לא מצליח לרדת מהעץ,סימן שפיספסת משהו.
ואם נחזור 3000 שנה אחורה לתקופת דוד ושלמה המאושרת, האם אז לא היה איום על קיומה של הממלכה?
גם אז הקידמה הייתה אשמה?
תהיה אופטימי.
_new_ הוספת תגובה



יחי ההבדל הקטן
מהנדס אזרחי (יום ראשון, 25/12/2005 שעה 6:34)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפני הרבה 3000 שנה האדם לא היה יכול להשמיד את העולם אפילו אם רצה...

היום כן מוחלט

מספיק מטורף אחד (אחד ולא יותר)

אז שלא יסדרו אותך
_new_ הוספת תגובה



טעות בזהות כותב הספר
בולס_שקמים (יום רביעי, 28/12/2005 שעה 22:08) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נעשתה פה טעות ע''י המגיב ''חזי'' שהביא קישור של הספר לכאורה, ועליו הסתמך כשכתב שהרלב''ג חולק על ספר הזוהר,
אבל כנראה יש כמה ספרים בעלי השם מלחמות ה' מכיון שהספר שחזי הביא הוא לא של רלב''ג אלא של מורי יחיא קאפח,
כמו שכתוב אותו אתר עמוד לפני, ובעוד מקומות אחרים.(מצורף קישור),
ולכן אין בכלל סיבה לחשוב שהרלב''ג קשור למחלוקת בנוגע לזוהר.
_new_ הוספת תגובה



יש כמה מלחמות השם
אב''ע (יום רביעי, 28/12/2005 שעה 23:04)
בתשובה לבולס_שקמים
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם אברהם בן הרמב''ם כתב ספר בשם מלחמות השם שעיקרו הגנה על אביו מול המתקפות אותן חווה לאחר שחיבר את מורה הנבוכים.
_new_ הוספת תגובה



בולס_שקמים (יום חמישי, 29/12/2005 שעה 10:40) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כן, זה בדיוק מה שניסיתי להגיד לגבי הדיון פה ביחס של רלב''ג לספר הזוהר,
שהרי המיתדינים לא מדברים על טענות של הרלב''ג מכיוון שהספר המקושר והמדובר בטענות לא שלו.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי