פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
אריה: צדיק ורע לו, רשע גם רע לו, אבל
אלכסנדר מאן (יום רביעי, 08/01/2003 שעה 22:39) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא לא מתלונן...

נהינתי מאוד לקרוא את סקירתך זו, אשר מוסיפה בהחלט כוח ומשקל לקבוצת כופרי הפורום.

אני חייב לציין יחד עם זאת שלתפישתי ימין פוליטי בישראל הולך כמעט תמיד עם השקפת עולם דתית, או לפחות השקפת עולם מחייבת דת ואמונה.
רשימתך זו אכן מוכיחה זאת גם במקרה שלך. מיקומך בקצה הימני ביותר של המפה אמנם לא מפריע לך לטעון כי הנך הראטיסט (כופר), אך בו''ז, אם אינני טועה, אתה כמובן מחייב ומקבל את דברי התנ''ך כזכות של בעלות וקושאן על ארץ ישראל.

שלא תבין אותי לא נכון: אינני מזלזל בנימוקים מיתיים אלו, והם אף לגיטימיים לשיטתי - אך כל האוחז בהם אינו ממש כופר או אגנוסטיקן, כי אם למעשה אדם מאמין בתחפושת חילונית, כפי שאולי היו כמעט כל אבות הציונות החילוניים למעשה.
_new_ הוספת תגובה



אלכס
מיה (יום רביעי, 08/01/2003 שעה 23:11)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הורי גם היו ציונים צרופים ושנאו כל דבר שהריח מדת!אלו שבנו את הארץ בעשר אצבעות ברחו מכל מה שהזכיר להם דת מאחר וזה התקשר להם עם ''הגולה'' אותה רצו לקרצף מנשמתם וליצור תרבות או יישות עברית ולא יהודית! ואני חושבת שראשי הציונים היו מושפעים יותר מהרוחות החילוניות של ההשכלה שנשבו באירופה יותר מאשר חבלי משיח כשבאו הנה. בניגוד לעדות אתניות אחרות שהגיעו לארץ יותר עם מורשת דתית בנשמתם ונפגעו קשות כשזלזלו בהם עקב שמירתם על המצוות!
_new_ הוספת תגובה



לילה טוב אלכסנדר
אבנר בן בסט (יום חמישי, 09/01/2003 שעה 0:28)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין לטעון שהימין בישראל הוא ברובו דתי. יש ימין דתי ויש ימין חילוני, ומספר האנשים בכל קבוצה דומה עם יתרון אפילו לקבוצה החילונית.

במקביל, הקבוצה השמאלנית היא חילונית עם מיעוט קטן של אנשים דתיים, רובם יוצאי דופן. אליהם מצטרפים הפלסטינים תושבי ישראל, שנחשבים ברובם לדתיים, אם כי הגדרתם כשמאלנים במובן המקורי והמדוייק של המונח אינה מדוייקת (ושוב להוציא מיעוט קטן של רק''ח). כל מטרתם היא חתירה למימוש היעדי המדיניים של הפלסטינים.
_new_ הוספת תגובה



אבנר: הצגת הדברים מטעה
אריה פרלמן (יום חמישי, 09/01/2003 שעה 11:50)
בתשובה לאבנר בן בסט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ייתכן שרוב אנשי הימין אינם ''דתיים'', במובן זה שהם מקיימים מצוות.

אך רוב אנשי הימין, עד כמה שאני יודע, הם מאמינים. השאלה מדוע הם מאמינים בה' אלוהי ישראל אך לא מקיימים את מצוותיו - היא שאלה אחרת.

אך רובם לדעתי מאמינים.
_new_ הוספת תגובה



אין קשר בין האמונה באלוהים לבין הציונות
יובל רבינוביץ (יום חמישי, 09/01/2003 שעה 2:08)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זכות העם על הארץ שממנה גלה אינה נובעת מההבטחה האלוהית או מקיומו של אלוהים. הרי התנ''ך קיים. למרות שאלוהים לא כתב אותו, עם שלם חי כאן גם על פי עדות התנ''ך וגם על פי עדויות בלתי תלויות, עד שפוזר על ידי הרומאים. ניתן להתייחס אליו כאל מסמך היסטורי. איזכור אלוהים אינו מבטל את תקפות התנ''ך כעדות היסטורית, בדיוק כשם שהמשפט 'In God We Trust' אינו מפחית מערך שטר הדולר שעליו הוא מודפס.

לא שמעתי שאלוהים הבטיח את אמריקה לאירופאים לפני שהם פלשו לשם והשמידו את התרבות האינדיאנית. בכל זאת, האמריקאים כיום חיים כמי שיש להם הזכות הטבעית לחיות שם.

אנחנו חזרנו למקום ממנו גלינו, ולא השמדנו את התרבות הערבית. אין בכך עניין דתי.

לשאלת קיומו של אלוהים, דנתי בכך לא מעט בימיו הראשונים של הפורום, לפני שענייני האקטואליה תפסו את רובו המכריע.

בכל אופן, מר פרלמן מצביע על כך שחלק גדול מהדתיים אינו ממש מאמין. אני יכול להוסיף שחלק גדול מהחילוניים אינו ממש כופר. כמו שכתב יאיר גרבוז בספר 'להיות פולני': הפולני אינו מאמין באלוהים, אבל פוחד ממנו.

הציבור הדתי בישראל הוא אמנם מאמין, אך לא ברור לי בדיוק במה. ודאי שמנשקי המזוזות וחוגגי הילולות הקברים אינם מאמינים בעיקרי הדת היהודית, אלא באיזה שהוא גילגול פגאני שלה. הם מאמינים באלוהים, אך לא אותו אל טרנסצנדנטלי שהיהדות בראה, אלא בסוג של אל מסויים, בעל כוח נורא, שאסור להרגיזו, בדומה לזאוס.
_new_ הוספת תגובה



יובל, דבריך בעיקרם נכונים
אבנר בן בסט (יום חמישי, 09/01/2003 שעה 14:01)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אך לדעתי יש להדגיש שתי טעויות נפוצות:
א. אל אף ש'ישראל גלו מארצם' בידי הרומאים, הרי נשארו יהודים רבים בארץ ישראל והמשיכו את החיים היהודיים לכל אורכה של ההיסטוריה, עם פריחה רבתי ונפילה לתהומות. אבל תמיד היו יהודים בארץ ישראל, ובעיקר בארבע ערי הקודש. לדוגמה: בתחילת המאה ה- 19 אפילו היו יותר יהודים מאשר מוסלמים או נוצרים בירושלים.
נדמה לי שהאתוס הציוני התעלם מעובדה היסטורית זו וחינך דורות של ילדים כאילו הציונות חידשה את היישוב. יש לכך מספר סיבות ובראשן הרצון הציוני לבנות חברה חדשה המחוברת לתרבות התנ''ך ומעלמת מתרבות המשנה והגמרא שסימלו את הרוח הגלותית.

ב. הערך המוסף של היהדות הוא שהוא מחבר בתוכו מספר מושגי יסוד: דת, אמונה, עם, לאום, שייכות גיאוגרפית. מתוך התערובת הזאת צמחה תרבות ייחודית המחברת את כל המושגים האלה באחת. נדמה לי שאין עוד עם ודת המשולבים כך באופן כל כך חד וברור.
_new_ הוספת תגובה



הצלחת לשכנע אפילו את אלוהים שהוא אינו קיים...
מיכאל מ. שרון (יום חמישי, 09/01/2003 שעה 3:46)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מסכת טעונים מבריקה, הבנוייה על שימוש מרהיב ווירטואוזי בשכל הישר שיש (או שלפחות אמור להיות..) לכל אדם סביר...
_new_ הוספת תגובה



פרלמולוגיה - מניין שפרלמן קיים? קשקושי אשמורת
מיכאל מ. שרון (יום חמישי, 09/01/2003 שעה 4:48)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם יש פרלמן?
****************
''רבות סופר, דובר'' - ואם לא כך, האין רישומו ניכר בעולמנו? סתם כנאד בסופה? חיים חד פעמיים וקצרים שאחריהם יבואו כמה מליארדי שנות לא-כלום (לפחות)- וזה כל פרלמן?

----------------------------------
הערה: אם, בניגוד להתנהגות האנושית נכון לעכשו, היינו שותקים אודות האל, האם היה הדבר נוגע לקיומו או אי קיומו?

ואם לחילופין, האל הוא שהיה ''אל שותק'' כפי שאמר פסקל, מפתח המתימטיקה האינפיניטסימאלית - אל כזה שמתערב, אך בשקט, או בכלל לא, האם מכאן שלא ברא את העולם? ואולי הוא קיים, וגם העולם קיים בלי קשר?

תאמר, מה זה משנה אם כך? ומה זה משנה שפרלמן קיים?
נראה בהמשך מה זה משנה.
----------------------------------------------
ונמשיך:

למה אגב היה העולם צריך להברא?
******************************

זה הרי עניין שרירותי לחלוטין, הבריאה הזאת, ה''נקודה'' שלפתע צצה לה.

שכן, מה פתאום, בעצם, שתצוץ? אולי היקום בתצורותיו השונות היה תמיד (גם אם היה מומנט בו התכנס לנקודה)?.
ודווקא ההפך - זה שהיקום נברא אי פעם, דווקא זה הינו תפיסה לא טבעית הנראית כטבעית בגלל שטיפת מוח, אולי?...

פרלמן ואני (בדומה ל''אלוהים ואני'' במאמרו של פרלמן)
************************************

''כאשר אני יוצא מתוך הנחה שפרלמן קיים, אישי, צופה, משגיח ופועל בעולם - אני חושב לעצמי: מה היה קורא אילו פרלמן היה מחליט - נניח בתור עונש - לבצע ''הסתר פנים'' ולמזער את נוכחותו בקטע הפלנטה בה חי ופעל עד כה?

ובכן, דומני שהתשובה ברורה: אותו מקום היה ממשיך לנהוג כמנהגו, היו מסתובבים שם פושעים וצדיקים, טובים ורעים, היו קמות מכללות חדשות --''

האם אכן כך הדבר? אבל הרי לפרלמן יש אפקט על הסובב אותו, לא כן?

ובכן - בגדול, בסקלה הגדולה, העולם היה ממשיך לנהוג כמנהגו. האם מכאן נובע שפרלמן אינו קיים?

שכן במישור אחר בוודאי שדברים מסויימים לא היו מקודמים, מאמרים לא היו ניכתבים, שיחות חכמות עם איש הגות-ומעשה כזה או אחר לא היו באות לידי קיום,
וגם תובנות חדשות אפשריות של אותו אחר חכם, ובעקבותיהם - מעשים ספציפיים, של החכם ושל כבוד פרלמן עצמו, אולי גם אלה לא היו באים לעולם.

העולם ללא האלוהים אולי היה נוהג כמנהגו, אך בדומה לדוגמא אודות נוכחות פרלמן - האם אין התקדמות מתקופת האבן והשמאן עד לימינו?

האם אין התקדמות זאת בין היתר, תוצר מחשבה שצצה לפתע בתודעה, או פרי רגעי חסד לא צפויים בתוך המבולקה?

שכן אולי התערבות האל הינה ''חרישית''?

מי ידע בוודאות? לפחות החיים מתקדמים ונוסקים ומתקנים את שגיאותיהם, לפחות עד כה... אימפריות רשע אינן שורדות בדרך כלל ככל שהאנושות מתקדמת בהיסטוריה - הרייך בן 1000 השנים, סובייצ'קי סויוץ', צאוצ'סקו, שרדנו גם את פול פוט מקמבודייה- נראה כך, נאיבי אבל כך זה תכופות בפועל, מה לעשות?

האם ראו את פרלמן?
******************
מישהו ראה אותו? בינתיים עבור רובנו, רק דמות וירטואלית בעצם, ואלה שניתן להניח שרואים אותו, איך נדע שהם קיימים בכלל?

נניח שהטלפון יצלצל:
- אני מעיד שפרלמן קיים...
--רגע, מי אדוני?

אולי אנו חולמים את פרלמן?
_new_ הוספת תגובה



אני כותב - משמע אני קיים
אריה פרלמן (יום חמישי, 09/01/2003 שעה 11:59)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני הראשון להודות ולהכריז, שקיומי הינו שולי בעולמנו, השפעתי אפסית, ושחיי האנושות ימשיכו להתנהל כמימים ימימה כאשר אחדל להתקיים, וגם אילולא הייתי בא לעולם.

אבל שולי וחולף ככל שיהיה - קיומי אינו מוטל בספק.
_new_ הוספת תגובה



כפירה באלוהים איננה העדר אמונה
אריה פרלמן (יום חמישי, 09/01/2003 שעה 11:44)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דומני שרוב בני האדם מאמינים ביושר, צדק, אהבה, שלום, נדיבות, הגינות, ושאר רעיונות נעלים.

רבים הם בני האדם שמאמינים בצדק ובזכויות מסויימות, ללא צל של קשר לשאלה התיאולוגית המרכזית של עולמנו העגול(?)
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי