פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לאודי, 25/02/03 20:53)
אודי היקר: מסקרנות אשאל, במה אושו הסתבך בנקודת
מיכאל מ. שרון (יום חמישי, 27/02/2003 שעה 8:11)
בתשובה לאודי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ה''ראשית'' של הבריאה? אושו כמדומני לא עוסק בשאלה של נקודת מוצא ותפנית ראשיתית. דווקא התחושה שהדברים היו באופן בסיסי מאז ומעולם כך הינה טבעית יותר, והפילוסוף קאנט עוסק בדיוק בכך - הסתירות ללא מוצא ו''הסתבכות'' התבונה (האנטינומיות בלשונו) כאשר אנו, הן מניחים נקודת ראשית, או היפוכה -המשכיות אין סופית.

פטנג'לי למשל מניח שתי תהליכי הסתכלות אנושיים בסיסיים, אחד אשלייתי והשני - תשתיתי, לאחר ההתנערות מהאשלייה. אין הוא עוסק ב''בדברים כפי שהם''. אולי כאן, ההכרה היא שיוצרת את הממשות?

זוהי למעשה במובן ברור מסקנתו של קאנט, מה שכינה ה''מהפכה הקופרניקנית'', שמצביעה על כך שאין אנו יכולים לדעת בעקרון את ''הדבר כשהוא לעצמו''. שכן התבונה מסתבכת כאן ללא מוצא, כפי שהראה בניתוחו המבריק אודות האנטינומיות (סתירות) של התבונה.

ראה דיוני הקצר בשאלת נקודת הבראשית ברשימתי למטה.

בברכה, מיכאל

קישורים:
תאולוגיה: קיום, נקודת בראשית, ועוד: תגובה 22384
_new_ הוספת תגובה



אודי: האם המפץ הגדול הינה תפנית הכרתית קוסמית?
מיכאל מ. שרון (יום חמישי, 27/02/2003 שעה 8:37)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''ויאמר אלוהים''. יוצא שאלוהים או ''הכרת העל'' (הכרת האל) היה לפני הראשית.

אם כך, למה היה ''דבר ה''' או ''דיבר הבראשית'' בנקודה X בזמן ולא בנקודה Y הקודמת לה?

אם תגיד שאז גם הזמן ניברא והשאלה חסרת משמעות, זהו תעלול סמנטי. שכן נמיר את הדיבור על הזמן בדיבור על ארועים. האלוהים קיים וכך היה תמיד. אך אלוהים - משמעותו מרחב ארועים מסויים, האל מחולל או מהווה קבוצה (אין סופית) של ארועים והתרחשויות (אולי התרחשות של תודעה, אך התרחשויות, שינויים בתודעה/ממשות). אם כן, יש במרחב זה לפחות שני מצבים הנבדלים זה מזה (אם תדבר על שינויים, הרי תוצר השינוי - זרימת מצב א' למצב ב' (לפחות) השונה ממנו או לסדרת מצבים. שים לב שעקפתי כאן את שאלת הסיבתיות שגם היא - חשיבה סיבתית - הינה קונסטורקצייה שנבראה לפי קאנט ופטנג'לי.

השאלה - מדוע הבריאה היא במצב הכרת-אל א' ולא במצב ב'?

שני מצבי הכרת על (אל) או סידרה כזו, אך שאיבריה מבודלים זה מזה.

ומדוע מבודלים? למה לא הכל אחד? המבדל הוא דבר ה'.

''ויבדל ה'''

הדבר כתוב בספר בראשית פרק א' שחור על גבי כחול מרחב ההווייה.

הווה, יהווה, מה שישנו המתחיל בדבר ה'.
_new_ הוספת תגובה



נ.ב. אודי: ''התורה שבכתב קודמת'' כבר אמרנו?
מיכאל מ. שרון (יום חמישי, 27/02/2003 שעה 8:43)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אודי: אבל לא עסקתי ב''תאוריות'' אלא להפך, בלוגיקה
מיכאל מ. שרון (יום חמישי, 27/02/2003 שעה 12:00)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בתבונה, בחשיבה מושכלת, בהכרה, ובמסרים ההתגלותיים שבתנ''ך.

כלומר: מה אנו יכולים להסיק בעזרת התבונה ואולי בעזרת ה''נשמה היתירה'' שמקורה - ה' (ואם ברצונך - התבונה שהאל חנן אותנו בה, ראה הפלגה בשבח ההגיון המופלא והתבונה המגולמת בטבע, בספר איוב).
_new_ הוספת תגובה



מיכאל שלום - את עניין התאוריות...
אודי (יום חמישי, 27/02/2003 שעה 11:24)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

...זנחתי ברגע שהבנתי שתאוריות הן בזבוז זמן ללא תכלית, הן אולי טובות כתרגילים אינטלקטואלים למוח הרעב למצוא פתרונות לשאלות המטרידות אותו אולם מרגע שנחה דעתי אנני עוסק בהן יותר. עד כמה שזכרוני אינו מטעה אותי גם אושו גם ראג'ניש וגם מוריאטרי היו בדעה שלכל נוצר יש נקודת התחלה חוץ מליוצר עצמו. בספרים המעטים של אושו שקראתי (הוא כתב עשרות רבות של ספרים) לא מצאתי דברים ברורים וחותכים לגבי תכלית בריאתו של העולם ומכל מקום עברתי מהתאוריות של הברואים אל האמת של הבורא. אחד הדברים שחזקו את דעתי בדבר אמיתות התורה הוא הקביעה הנחרצת שלא ימצא שום דג בכל הימים והאוקיאנוסים בעולם שיהיה לו קשקשת ולא יהיה לו סנפיר ויש לזכור שזה נאמר לפני למעלה מ- 3300 שנה, גם היום עם כל הטכנולוגיה המודרנית ומכשירי הצלילה המתוחכמים לא תמצא אף חוקר ימי רציני שיהיה מוכן 'לקחת' התחיבות כזאת. גם לגבי בעלי החיים האחרים קובעת התורה שאין יותר מ- 4 סוגי בעלי חיים בכל העולם שיש להם רק אחד משני הסימנים של הבהמות הכשרות למאכל (הפרסת פרסה והעלאת גרה) אני מניח שלא היו להם לפני אלפי שנים מטוסים וג'יפים 4 על 4 כדי לחקור את כל המדבריות והג'ונגלים. מי שרוצה להתלות בתאוריות של כל מיני פילוסופים ומדענים למיניהם שיערב לו, כפי שהבטחתי אביא בקרוב כמה דברים שאמרו מדענים בארץ לגבי 'הבנתו' של המדע את תהליך בריאתו של העולם. מדברים אלה יובן שהמדע למעשה אינו י-ו-ד-ע דבר הוא מבוסס רק על הנחות ותאוריות. יום טוב.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי