פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לראובן גרפיט, 28/02/03 15:36)
מה הנקודה שלך?
יוסי גורביץ (יום שישי, 28/02/2003 שעה 19:03)
בתשובה לראובן גרפיט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין לי ספק שלכל עם ומדינה יש כמה שלדים בארון. אבל הסיבה שאתה יודע על השלדים הללו היא לרוב שכמה מבני אותו העם התקוממו על העוול, מחו על הפשע, חשפו את החרפה ומחו נגדה. וכך צריך להיות.

ההגיון שלך אומר, מצד שני, ''מאחר ותמיד היו חלאות, גם אני אהיה חלאה; ומי שמוחה על כך, הרי הוא צבוע.'' זה הגיונו של שודד ורוצח.

אשר ל''פגיעה בהסטוריה ובערכים של עמך'': אינני יהודי. אינני רואה כל בעיה מוסרית בפגיעה בערכי היהדות, שהם בעיני מפלצתיים ופרוטו-נאציים (ואני מוכן לגבות את הטענה הזו). אשר להסטוריה, תפקידה של זו הוא לחשוף את האמת, לא לערפל אותה במיתוסים נוספים. אילו היית מתווכח על אשר כתבתי נקודה אחר נקודה, ומוכיח את טעותי, הייתי חוזר בי. אני לא מוכן לחזור בי מטענה משום שהיא נכונה הסטורית אך מסוכנת למיתוסים שכמה אנשים טיפחו להם.
_new_ הוספת תגובה



אם אינך יהודי מה אתה כן?
דוד סיון (יום שישי, 28/02/2003 שעה 20:27)
בתשובה ליוסי גורביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



למה דתו של אדם משנה משהו בשיחה איתו?
דינה ביכל-שונרא (יום שישי, 28/02/2003 שעה 21:06)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



יהדות אינה דת. היא לאום.
יובל רבינוביץ (שבת, 01/03/2003 שעה 0:24)
בתשובה לדינה ביכל-שונרא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



יש שני מושגים שונים שקשורים במילה יהדות
דוד סיון (שבת, 01/03/2003 שעה 9:28)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. לאום
2. דת

המושגים הללו לא בהכרח חופפים. יצא המקרה שכבר הרבה שנים המציאות הובילה לחיבור בין השנים בניגוד למה שקרה בעמים רבים אחרים. לכן יש לחלק מאיתנו בעיה בניתוח המציאות וגם בדיון עם עמים אחרים.

נדמה לי שגם לערבים מוסלמים יש את אותה הבעיה.
_new_ הוספת תגובה



יהדות איננה לאום, היא דת
יוסי גורביץ (שבת, 01/03/2003 שעה 10:41)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אינני מרגיש חסר לאום. אני חסר דת.
יובל רבינוביץ (שבת, 01/03/2003 שעה 18:49)
בתשובה ליוסי גורביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



יהדות היא דת ולאום גם יחד. תופעה יוצאת דופן
חיים אברג'יל (יום ראשון, 02/03/2003 שעה 12:20)
בתשובה ליוסי גורביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בשוק הדתות והלאומים בעולמנו.
_new_ הוספת תגובה



קביעה שאין לה על מה להתבסס
יוסי גורביץ (יום ראשון, 02/03/2003 שעה 13:09)
בתשובה לחיים אברג'יל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בין השאר, כדי להצטרף ל''עם'' היהודי, צריך לעבור טקס דתי (גיור). אם היהדות היתה לאום, היה אפשר להצטרף אליה גם מבלי לקבל על עצמך דת.

יהדות ''גנטית'', היינו יהדות בשל מוצא, היא יהדות חסרת תוכן, וכל תוכן שינסו למלא בו את החלל יהיה מלאכותי בעליל. נכון הוא שרבים, אף בין המתקראים יהודים חילונים, נשארו בתפיסה זו של הדת - לראיה, האנדוגמיות שכמעט אין חריג ממנה (אנדוגמיות - נישואים בתוך אותה קבוצה אתנית).

מכאן משבר החילונות היהודית, משבר שפתרונו הוא אחד: הכרה שאין בנו דבר מן היהדות, להוציא מוצא - ומוצא הוא תחליף קלוש ועלוב לזהות.
_new_ הוספת תגובה



אין כלל שום סתירה
חיים אברג'יל (יום ראשון, 02/03/2003 שעה 17:37)
בתשובה ליוסי גורביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הטקס הדתי הוא טקס קבלת הגר לתוך עם ישראל. החוקים ''הלאומיים'' של עם ישראל הם חוקי היהדות. אפילו בן גוריון הסוציאליסט הכיר בכך וקבע שבמדינת ישראל ייולדו היהודים, יינשאו ויקברו ע''פ חוקי היהדות.

כל גר הרוצה להצטרף לעם ישראל חייב גיור כהלכה. גם בזה מכירה המדינה. כאן אין הבדל מהותי בין החרדים למרבית החילוניים.
_new_ הוספת תגובה



ודאי שיש
יוסי גורביץ (יום שני, 03/03/2003 שעה 21:17)
בתשובה לחיים אברג'יל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

העובדה שאתה קורא לחוקים הדתיים ''לאומיים'' איננה הופכת אותם לכאלה. גיור הוא טקס דתי, הכולל טבילה ומילה - שני אקטים דתיים במובהק. העובדה שגם בן גוריון חשב שגיור הוא אקט ''לאומי'' איננה אומרת דבר אלא על רדידות מחשבתו (חובה לציין שהוא לא היחיד שלקה בה: לפני מספר שנים הציע ביילין למסד ''גיור חילוני'').

האם יהודי יכול להיות צרפתי? כן. אמריקאי? כן. האם ליהודי צרפתי יש קשר עם יהודי אמריקאי (או יהודי ישראלי) פרט לקשר דתי? לא. הם אפילו לא דוברים אותה שפה.

המסקנה המתבקשת היא שיהדות איננה לאום ולא היתה לאום לפחות מאז זמן בר כוכבא. היהדות היא דת, כל סממניה דתיים, והתפיסה שלה כלאום היא פרי הרומנטיקה והלאומניות הגרמנית של המאה ה- 19. מאוחר יותר ראה שהתפיסה, אפעס, לא כל כך עומדת, אז יצרו את השילוב של ''לאום שהוא דת'' (שעה שלאום ודת הם הפכים, ונתפסו ככאלה במשך הרבה מאד זמן). גם זה לא עומד.

הסיבה היחידה שנצמדים, ללא טעם, לתפיסה השגויה של ''יהדות כלאום'' היא העובדה שדתות, על פי החוק הבינלאומי, אינן זכאיות להגדרה עצמית.

אופס.
_new_ הוספת תגובה



יוסי, יש לי שאלה
דוד סיון (יום שלישי, 04/03/2003 שעה 10:48)
בתשובה ליוסי גורביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא הבנתי את חשיבות התפיסה ''יהדות כלאום'' בדריך.

אתה טוען שהסיבה היחידה שמשתמשים במהות הזו היא שהיא לא מקנה זכאות להגדרה עצמית. מכאן יוצא שהגדרה עצמית היא לא נוחה למשתמשי ''יהדות כלאום''. מעניין למה אתה חושב כך?
_new_ הוספת תגובה



החברה שאתה חי בה היא בעלת תרבות עתיקה.התרבות היא
יעקב יזרעאלי (יום ראשון, 02/03/2003 שעה 22:01)
בתשובה ליוסי גורביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הדבר היציב ביותר במרחב החברתי בו אנו חיים, למרות שגם היא משתנה.

לראיה: האנשים שסביבך מגדירים עצמם כיהודים, כפי שהגדירו עצמם אנשים שחיו בתנאי סביבה שונים מאוד זה מזה, אלפי שנים.

שאלת הדת/לאום אכן התעוררה יחד עם מוסד הגיור.

כך אנו מוצאים את התנאים, במאה הראשונה, דנים בשאלה אם הגר יכול לומר ''אלוהינו ואלוהי אבותינו אלהי אברהם אלהי יעקב''.[ההכרעה היא שהגר אומר אותו נוסח תפילה כמו מי שהוא יהודי ביולוגית.]

מצד שני ''ישראל שחטא ישראל הוא''- אין הוא מאבד את זהותו היהודית בעקבות הצהרה או מעשה כלשהו.

על כן אנו מוכרחים להסביר, שדרך הגיור, שהוא אמנם אקט דתי,יש הצטרפות ללאום.
_new_ הוספת תגובה



אדם וישראלי, בסדר זה
יוסי גורביץ (שבת, 01/03/2003 שעה 10:43)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



כמוך חשב משה מנדלסון .אכן לא נשאר כלום מקהילות
יעקב יזרעאלי (יום ראשון, 02/03/2003 שעה 22:08)
בתשובה ליוסי גורביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אירופה.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי