|
התחקיר, החינוך והאמת | |||||
איציק-רון (יום רביעי, 03/12/2003 שעה 22:24) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
דברי אמת | |||
|
|||
לק''י אכן דברי אמת וצדק אמרת - אשתי היתה מורה ועשתה הסבה מקצועית - מורה במדינת ישראל זה מקצוע למזוכסטים בלבד. על כל שעה של לימוד בכיתה צריך להשקיע עוד שעתיים של הכנות וברורים עם הורים ותלמידים ללא תמורה. אליצור | |||
_new_ |
נכון, הבעיה: רמת האינטלגנציה של המורות | |||
|
|||
אתה כותב: ''איכות המורים: ראשית נקרא לילד בשמו – המורות. מורים כמעט ואין במערכת. התכנית פנתה למרצים במכללות שתארו את תנאי הקבלה הנמוכים ואת בורותן של המתקבלות. אכן, אמת לאמיתה. אולם מערכת החינוך מורכבת ברובה ממורות ותיקות, אפשר לפטר לפחות שליש מכמות המורות במערכת, ועדיין לשפר אותה. המורות ''הותיקות'' פוחדות ומרוחקות מנושאי המחשב. ניתן היום לרתק תלמידים, ולהעשיר את ידיעותיהם, ע''י שימוש במחשבים. המורות ''הוותיקות'' הן חסם חמור בהעמקת השימוש בהוראה במחשבים בבתי-הספר. | |||
_new_ |
הבעיה, אם כן, רצינית ביותר ..... | |||
|
|||
1. אם כיום כ-%60 אחוז מתקציב החינוך הולך על משכורות, אז כיצד תדרבן המערכת גיוס מורים ברמה גבוהה יותר? 2. האם בעיית מערכת החינוך היא רק במוריה או גם בתכניה (ערכים ומידע), בשיטותיה, בתגמוליה (תגמול המורים והתלמידים)? השימוש במחשב הוא כלי ללימוד ולא הלימוד עצמו. כיום מרבית התלמידים מתפעלים מחשבים הרבה יותר טוב מאשר מרבית מוריהם. לא מתקיים מיצוי הלימוד דרך מחשב, אלא בעיקר כשימוש למשחקים והורדת שירים. | |||
_new_ |
הבעיה, אם כן, רצינית ביותר ..... | |||
|
|||
תראה, המרכז לטכנולוגיה חינוכית, מפתח תוכנות מחשב ועזרי לימוד שונים למחשבים, זה כבר שנים רבות. הרמה שלהם סבירה, אם כי אפשר בהחלט לשפר אותה. מספיק עשרה אחוזים מהתקציב המתפנה מפיטור אלפי המורות ''הותיקות'', כדי לשפר בצורה משמעותית את התוכנות ואת חומר הלמידה הממוחשב. יש גם את פרויקט ''סנונית'' אשר מתרכז בצבירת חומר לימודי, או חומרי עזר ללימוד, כמו בסיסי נתונים . יש עוד פרויקטים טובים, כמו של מכללת ירדן. התקציבים הדרושים להרחבה ולפיתוח מרכזים מהסוג הזה, אינם גדולים. זה רק שבריר מהמשכורות המשולמות היום למורות לא יעילות במערכת החינוך. הגענו היום למצב שהתלמידים מסוגלים ללמוד בעזרת מחשבים, הרבה הרבה יותר מאשר בעבר. אני מודע לבעיה שפשוט אי אפשר להתפטר מהמורות ''הותיקות''. | |||
_new_ |
הבעיה, אם כן, רצינית ביותר ..... | |||
|
|||
חסרים מורים לפיזיקה | |||
_new_ |
הבעיה, אם כן, רצינית ביותר ..... | |||
|
|||
חסרים מורים בכל המקצועות הראליים והטכנולוגיים בכלל. במיוחד חסרים מורים למחשבים. הבעיה שמעט מאוד מורות נוטות למקצועות אילו (לא מתאימות ??). | |||
_new_ |
הבעיה, אם כן, רצינית ביותר ..... | |||
|
|||
אכן, הבעייה רצינית ביותר. הדבר היחיד שיפתור את הבעייה הוא השכר. ביום שמורה יקבל את השכר הגבוה ביותר בשירות הציבורי, ילחמו כל הטובים ביותר על מקום עבודה במערכת החינוך. ואז גם הדימוי של המורים/ות יהיה גבוה יותר, ובעיקר בעיני עצמם. ותגיד, חזי, אתה לא מרגיש שמערכת החינוך נכשלה בחינוכך? איך זה שכל ההנמקות שלך בעניינים כאלה ואחרים קשורים לתלוי/ לא תלוי בין רגלי האדם? | |||
_new_ |
הבעיה שמערכת החינוך תקועה עם מורות | |||
|
|||
זה נכון ששיפור השכר יעלה את רמת ההוראה. הבעיה שהמערכת תקועה כרגע עם אלפי המורות ''הקבועות'' שאין אפשרות לפטר אותן. אין מקום להעלאת שכר ללא פיטורים מסיביים, של מורות שאינן מסוגלות לענות על צורכי החינוך המודרני, קרי מחשבים. אני טוען שיש בחברה שלנו הרבה עיוותים, הרבה ''פרות קדושות'' אשר חוסמות את התפתחות החברה. אני לא בטוח למה התכוונת בשאלתך האחרונה, אם זו היתה שאלה צינית בנושא היחס שלי לאינטלגלציה של הנשים, אני מפנה אותך למספר עובדות שהעליתי בתשובה לזיוה, למטה. | |||
_new_ |
תגיד, איזה מורה ותיקה נתנה לך משהו בהפסקה? | |||
|
|||
מחשבים זאת לא הבעיה. הבעיה היא לימוד של הדברים הבסיסיים - הבנת הנקרא, יכולת הבעה טובה ופתירת בעיות פשוטות בחשבון. בשביל אלו לא צריך מחשבים. צריך מורים טובים, שיהנו מעבודתם ויאהבו ללמד. העלאה משמעותית בשכר המורים, מיקום גבוה הרבה יותר של תקציב החינוך, דרישות מחמירות מההולכים ללמוד הוראה וכו' הם הדברים שיגרמו לשינוי. מחשבים לא יכולים למלא תפקיד של מורה. נכון הדבר שאפשר ללמוד הרבה בעזרת מחשב, אבל כל אחד צריך עזרה ממישהו אחר שיענה לו על השאלות במדויק, וידריך אותו בסבלנות. (אולי חוץ ממך, שכולם מסבירים לך בסבלנות עד כמה אתה רחוק מלהיות מהפכן, וקרוב להיות תוצר פגום של מערכת החינוך הישראלית). | |||
_new_ |
המחפשת, גם את מגלה כבר בורות | |||
|
|||
את אומרת: מחשבים זאת לא הבעיה. הבעיה היא לימוד של הדברים הבסיסיים - הבנת הנקרא, יכולת הבעה טובה ופתירת בעיות פשוטות בחשבון. בשביל אלו לא צריך מחשבים'' לידיעתך, ''הבנת הנקרא'' ופתירת בעיות פשוטות וגם מסובכות בחשבון, אפשר בהחלט לעשות ע''י מחשבים. אין מדריך יותר סבלני ממחשב... מי שתוצר פגום של מערכת החינוך זו את, שלא מבינה את זה... | |||
_new_ |
אם אתה רוצה לפנות אלי בלשון נקבה | |||
|
|||
אין לי בעיה עם זה. לא אמרתי שהמחשב לא יכול ללמד. הוא יכול, אבל רק עד גבול מסויים (לפחות היום). בן אדם שלומד רק ממחשבים, מנותק מבני האדם, יכול להמציא תאוריות פיזיקליות מדהימות. המחשב יסכים איתו. (חבל רק שאתה לא ניצלת את המחשב כדי ללמוד את כל הדברים הללו, אבל כן ניצלת אותו כדי להתגאות בבורות שלך בפומבי). | |||
_new_ |
את שמה לב שאת מנסה רק להעליב ? | |||
|
|||
א- לא טענתי שצריך ללמוד רק ממחשבים. ב - גם אם יפוטרו שליש מהמורות, ואת יודעת שזה לא יקרה, תשארנה מספיק מורות כדי להשלים מה שהמחשב יחסיר. ג - אם את מכירה את הנושא, ואני בספק, הרי אפשר ע''י לימוד בעזרת מחשב, להתאים את קצב הלימוד לכל תלמיד בנפרד. ד- דבר זה יגרום לניצול זמן מירבי, במקום שתלמידים נבונים ימתינו בכיתה להבנת התלמידים החלשים יותר. אם את מתכוונת לנגח אותי ולא לדון בבעיות החינוך במדינה, אשמח אם תכתבי לי באופן ישיר. אין לי ענין בהתנגחויות... | |||
_new_ |
זה כבר נהיה ממש מביך | |||
|
|||
א. אני מכיר את הנושא יותר ממה שאתה תכיר נושא כלשהו. (עם זאת אני לא מכיר את הנושא כל כך טוב). ב. מחשבים אכן יכולים לעזור בלימוד, אבל לדעתי מורה טוב הוא עדיין חסר תחליף וזאת הבעיה המרכזית של מערכת החינוך. מחשבים יכולים לבוא רק בנוסף, ככלי עזר, ולא כתחליף. ג. אני לא יודע מה יש לך נגד מורים ומורות ותיקים, אבל מהנסיון שלי אלו הם המורים היותר טובים, בעלי הנסיון ששרדו הרבה שנים במערכת לא מתוך הכרח אלא מתוך אהבת המקצוע. ד. דיון ער בכיתה של התלמידים עם המורה מועילה ברוב המקרים הרבה יותר מאשר לימוד לבד. דיון יכול להפיח חיים בנושא שעל מסך המחשב יכול להראות משעמם או קשה. ה. לסיכום, העדר או קיום מחשבים בכיתה היא בעיה משנית. טכנולוגיה יכולה לעזור, אבל לא לפתור בעיות בסיסיות שהן, כפי שנאמר שכר המורה, תקציב בית הספר וכו'. בקשר לעלבונות: אתה פותח דיונים באמרות שפר חד משמעיות שמעליבות חצי מהאוכלוסיה האנושית, כל תגובה שניה שלך מתחילה ב ''ברור שלא הבנת'' )ולפעמים לשם הגיוון והעשרת השפה יש גם ה' אחרי הת' ב''הבנת''). שלא לדבר על העובדה שאתה טורח לפנות אלי בלשון נקבה מתוך מחשבה שזה יעליב אותי (זה מזכיר ילדים ממש קטנים). אני חושב שאתה הוא זה שצריך להיגמל מהטחת עלבונות באנשים אחרים. | |||
_new_ |
מה לעשות, אני אוהב לחדש... | |||
|
|||
א - אני לא רואה מניעה להבדיל בין זכר לנקבה ע''י הוספת ה. ב- אני מודע שזה לא לרוחן של הנקבות, שמעדיפות בלבול בנושא. ג- המקום החשוב ביותר להוספת מורים מעולים זה לא בבית הספר אלא במערכת שמפתחת תוכניות לימודים, ובמיוחד תוכנות ועזרי מחשב. מורה טוב במקום כזה, שקול כמאה מורים טובים בבתי-הספר עצמם. לדעתי, גם ראוי לתגמל בהתאם את אותם מורים, לפיתוח המערכת הכללית. | |||
_new_ |
במקום לחדש אתה מחנטרש | |||
|
|||
א. אתה אולי לא רואה מניעה אבל כדי לתקשר עם אנשים עליך להסכים למספר כללים בסיסיים. ואם אתה רוצה יחס של כבוד עליך לנסות ולהמנע משגיאות. ב. אני לא יודע מאיפה אתה ממציא את הדברים האלו, השפה העברית התפתחה לפני אלפי שנים, וחודשה במאה שעברה על ידי גבר. ג. אין טעם לדבר איתך בענייני חינוך כי אתה כנראה לא ניסית את כוחך בחינוך משני הצדדים, לא בתור תלמיד ולא בתור מורה. אם היה לך אפילו נסיון מועט בלימוד רציני, היית יודע שמחשבים וטכנולוגיה הם רק כלי משני בלימוד. הכלי מספר אחד הוא עדיין הלוח והגיר. | |||
_new_ |
גם את מנסה להעליב במקום לענות | |||
|
|||
א- יש לנו ויכוח אם הוספת ה להבדין בין זכר לנקבה הינה שגיאה. כ- אני שב וטוען כי זו אינה שגיאה. אלא צורך חיוני להבדיל בין זכר לנקבה. ג- אני חוזר וטוען כי ההתעקשות שלך בנושא, באה לשרת את מטרתן של הנקבות ולא את מטרתה של השפה ויעילותה. ד- אין לי ענין בהתנצחות. מי ''שחנטריש'' זו את. | |||
_new_ |
לעניין שגיאת הכתיב | |||
|
|||
הויכוח הוא לא בין שני צדדים, אלא בינך לבין שאר העולם. אתה מנסה להכשיר שגיאה נפוצה. היו בהיסטוריה מקרים שבהם ניתן לבסוף הכשר לצורת שיחה או דיבור מסויימים. במקרה הזה אין בידך להראות שום מראה מקום בהיסטוריה של הכתבים העבריים בארבעת אלפי השנים האחרונות שבהם נעשה שימוש בצורה הזו (הפניות לשגיאות דומות באינטרנט לא יתקבלו, אלא אם מדובר בצורת כתיבה של אדם המתפרנס מכתיבה). כתיבה שגויה גורמת לטקסט להיות מכוער וגורמת גם לאנשים להתייחס לתוכן הטקסט בצורה לא עניינית. מדוע שלא תקבל את העובדה שאתה עלול לשגות? יתכן שזה יעזור לאנשים להתייחס אליך עניינית. | |||
_new_ |
לעניין שגיאת הכתיב | |||
|
|||
יובל, 1- אני לא טוען שאני אף פעם לא טועה. 2- אם השגיאה נפוצה, סימן שיש לה סיבה להיות נפוצה. 3- אני דואג יותר להיות מובן מאשר להיות צמוד להנחיות ''האקדמיה''. 4- בהנחיות ''האקדמיה'' יש הרבה מילים וכללים אשר לא נכנסו לשפה, כיון שהשפה לא קיבלה אותן. 5- אני חוזר ואומר, אני לא רואה מניעה להוסיף ה ליידוע זכר. 6- כיון שהנושא חשוב מבחינת השפה העברית, אני מציע לפתוח דיון כאן בנושא ''חידושי האקדמיה ללשון העברית''. זה יהיה מענייו. | |||
_new_ |
לעניין שגיאת הכתיב | |||
|
|||
1. עד כה לא ראיתי דוגמא לכך. 2. אז גם ''שלוש שקל'' זה בסדר? 3. מדוע המלה ''אמרתה'' מובנת יותר מאשר ''אמרת''? 4. מהי ''השפה'' אשר קיבלה או לא קיבלה את הנחיות האקדמיה? איזו הנחיה של האקדמיה לא התקבלה בשפה, ומי מחליט? 5. הבנו אותך. על כך הויכוח. 6. אתה מוזמן לכתוב מאמר בנושא. | |||
_new_ |
לעניין שגיאת הכתיב | |||
|
|||
מס'3 - אמרתה. אני הייתי סבור שזו האימרה שלה. | |||
_new_ |
לעניין שגיאת הכתיב | |||
|
|||
ודאי וכבר נדרשנו לכך: תגובה 36530 | |||
_new_ |
יובל, אתה מדהים אותי | |||
|
|||
יובל, אתה מדהים אותי, המילה ''אמרתה'' מובנת יותר מאשר ''אמרת'' כיון שהיא מונעת את הספק אם מדובר בזכר או בנקבה. יש הרבה מילים חדשות ''שהומצאו'' ע''י האקדמיה, אבל לא נקלטו. אם אני לא טועה, הוחלט להחליף את ש שמאלית באות ס. האם זה מיושם ? אני לא מתיימר להיות בלשן ללשון העברית, כך שאני משאיר את כתיבת המאמר למי שקרוב לנושא. דרך אגב, מישהו יודע מה אחוז הנשים באקדמיה ? (אני משער שהוא גבוה...). | |||
_new_ |
יובל, אתה מדהים אותי | |||
|
|||
כמו שכבר ציינתי ב-תגובה 36530 ויועזר ב-תגובה 38102 , ''אמרתה'' יכול להצביע על דברים שונים. אבל סיומת ה' בעברית מצביעה בדרך כלל על נקבה (למשל:מצביע=זכר, מצביעה=נקבה). שמות עצם ומקצועות בזכר הם בדרך כלל ללא ה', ובצורת הנקבה מוסיפים להם ה'. אחד מיוצאי הדופן הוא את/אתה. אני מבין שאתה רוצה להוסיף שלל יוצאי דופן. מה שלא הבנתי הוא כיצד זה נעשה יותר ברור כשזה מנוגד למה שהיה עד כה. | |||
_new_ |
לעניין שגיאת הכתיב | |||
|
|||
יובל, עוד דבר. לנושא ''שלש שקל'' יש סיבה. הסיבה היא שהשקל החליף את ''הלירה''. אז אמרו נכון ''שלש לירות''. מתוך הרגל, הירקנים והחנוונים ועוד, המשיכו להגיד ''שלש''. גם מתוך הרגל וגם מתוך זה שלא החדירו להם לתודעה שיש פה שינוי בין מנקבה לזכר. זה מה שנקרא ''כוחו של הרגל''. | |||
_new_ |
לעניין שגיאת הכתיב | |||
|
|||
הבנתי איך אתה חושב שהשגיאה השתרשה. יתכן אפילו שזה נכון. האם זה בסדר להשאיר זאת כך? | |||
_new_ |
לעניין שגיאת הכתיב | |||
|
|||
1- הבאתה דוגמאות של הוספת ה ''לשמות עצם'' כדי ליצור נקבה. אנחנו מדברים על הוספת ה ''לפועל'' כדי ליידע שמדובר בזכר. יש כאן הבדל בין שני הסוגים. 2- אני בהחלט נגד המשך הטעות ''שלש שקל''. אגב, בנושא שגיאות נפוצות, מרגיזה אותי הטעות הנפוצה בעיקר בקרב צעירים , כמו: ''אני ילך'' במקום ''אני אלך''. זה נפוץ מאוד בפורמים באינטרנט. מעניין מה עושה משרד החינוך בנושא זה. | |||
_new_ |
מה עניין שגיאה לכתיב? | |||
|
|||
_new_ |
לא הבנת | |||
|
|||
אמרתי שהדבר היחיד שיעלה את רמת החינוך הוא השכר. אני מאמין שעבור השכר הגבוה ביותר ילחמו מיטב האנשים להיכנס אל מערכת החינוך. ואז ממילא יפלטו החוצה אלה שאינם ראויים לחנך. שים לב: כשהמערכת תסכים לשלם את השכר הגבוה, היא בעצם תאמר שהיא מעמידה את החינוך במקום הגבוה שהוא ראוי לו. וכשהיא תעשה זאת, היא גם תשלם להוציא את אלה שאינם ראויים. אתה תתפלא כמה מעט מורות ותיקות יצטרכו לפרוש. הרי הותיקות הן אלה שמחזיקות את המערכת. הן אלה שבאמת ראויות לשאת את תואר המחנכת. הצעירות שאינן מתאימות נפלטות אט אט ונשארות הטובות. חבל שכמה פושקי שפתיים צעירים שמעולם לא העמידו עצמם למבחן החינוך, מרשים לעצמם לדבר סרה במחנכים/ות אלה. אתה תתפלא עוד יותר כשכמה ''מורות'' יעברו אותך בסיבוב בשלב הקבלה למערכת. עד כמה שידיעתי מגעת הדבר החשוב ביותר למחנך הוא הפתיחות. וזה, לצערי, לא החלק שאתה מצליח להפגין פה. | |||
_new_ |
לא הבנת | |||
|
|||
יועזר, הבנתי. עניתי לך שאיו מקום להעלות שכר, כל עוד לא מתפטרים מהמורות ''הוותיקות''. א- צריך לפנות תקציב. ב- העלאת שכר תגרום לאותן מורות להיות תקועות עוד יותר במערכת החינוך. אתה אומר: היא בעצם תאמר שהיא מעמידה את החינוך במקום הגבוה שהוא ראוי לו. וכשהיא תעשה זאת, היא גם תשלם להוציא את אלה שאינם ראויים'' כנראה שאתה לא מכיר את מערכת החינוך במדינה. אתה תראה שביתות מורים, ברגע שידברו על זה... למען האמת, הכינוי ''ותיקות'' רק מטעה. ישנן ותיקות שאכן טובות, וישנן שמוחזקות ע''י המערכת רק בגלל שיש להן ''וותק''. | |||
_new_ |
לא הבנת | |||
|
|||
אני מצטער. הדיון הוא תיאורטי. בגלל שאני מכיר את המערכת לפני ולפנים, אני יודע שהיא לעולם לא תנסה את מה שאני מציע. מערכת החינוך אומרת (ואל תשאל אותי מי זאת מערכת החינוך כי זה ברמה הפוליטית מעמדית): 1. אנחנו לא צריכים כל כך הרבה אנשים משכילים. 2. אנחנו ניתן חינוך בסיסי ביותר, זול, שמקבע את האדם במקום שבו הוא יתקע. 3. ההורים שלא יהיו מרוצים מרמת החינוך יקטרו, יעשו רוח, אבל גם ישכרו מורים פרטיים להעשרת ילדיהם. 4. המקום שבו הורים ישקיעו בהעלאת רמת החינוך (גם בביה''ס) הוא האיזור שמבחינה כלכלית ותרבותית מצבו טוב. 5. האוניברסיטאות יקלטו רק את אותם תלמידים ששפר עליהם גורלם (כשרוניים, ו/או נולדו להורים ממעמד מסויים ומעלה.) 6. לאלה שבכל זאת ינסו להגיע נבנה מכללות למקצועות בלתי יוקרתיים. 7... 8... ברור לך כבר הכיוון? בשורה התחתונה: המדינה אומרת שיש מספיק מנהלים, שכל היתר יהיו פועלים, טכנאים, הנדסאים וכיו''ב. אז למה לבזבז כסף טוב על חור שחור שקוראים לו חינוך? אתה הבנת את זה חזי? או שרק בחורים שחורים ורחוקים אתה מתבונן? | |||
_new_ |
הבעיה, אם כן, רצינית ביותר ..... | |||
|
|||
אנחנו בבעיה קשה כי יצורים כמוך לא מסוגלים אפילו להיות מורים לפי השטויות שהם פולטים וחושבים שזה פיסיקה. | |||
_new_ |
זאת הבעיה... | |||
|
|||
להזכיר לך את העובדות הבאות: מספר עובדות בענף האלקטרוניקה, (לא פקידות) מזערי מספר בוגרות מגמה ריאלית בבתי ספר תיכוניים, מזערי מספר בוגרות טכניון, (להוציא מקצעות אדריכלות), מזערי מספר מלחינות למוזיקה (לא שירים) מזערי. מספר המדעניות מזערי. מספר נשים שרושמות פטנטים, מזערי. מספר מתכנתות מחשבים, מהשורה הראשונה, מזערי. מספר העובדות בנושאי הטכנולוגיה (לא פקידות), מזערי. מספר סופרות, מדרגה ראשונה, מזערי. מספר נגנות מדרגה ראשונה, מזערי מספר ציירות, מדרגה ראשונה, מזערי. כמות השפיות למטבח, אפסית, על אף עיסוק הנשים בבישול. כמות הנשים באיטרנט נמוכה, להוציא נושאי ''אהבה''. כמות בעלות פרסי נובל לנשים, אפסית כמות נשים בחידושי טכנולוגיה, אפסית כמות שיאי עולם אצל נשים, אפסית (להוציא נושאי נשים בלעדית) זה לא מוכיח שהנשים נחותות מבחינה שכלית? | |||
_new_ |
זאת הבעיה... [*] | |||
|
|||
[* הוסר כינוי לא ראוי. המערכת] כבר ממזמן יש יותר נשים שלומדות באוניברסיטה מגברים. תבדוק בנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. כמובן רק אם אתה מסוגל | |||
_new_ |
זה גם המצב ברמת הלימודים שם... | |||
|
|||
המדינה מממנת ''לימודים'' בפקולטות לחופולוגיה (בתקוה שתדעי מה זה). הצרה באוניברסיטאות שלנו, שאין נדרשת מהלומדות הבנה, אלא יכולת שינון. יכולת שינון אינה דרושה היום בעידן המחשבים. מה שדרוש, מוח פורה, רעיונות, פתרון בעיות, המצאות וכו'. כידוע, הנשים חלשות בנושא הזה (להווכח: לעבור על רשימת ''החושלה'' של הנשים שהבאתי) | |||
_new_ |
זה גם המצב ברמת הלימודים שם... | |||
|
|||
אתה בטח בוגר של פקולטה גברית ראלית. הידיעות שלך בפיסיקה מוכיחות שהמצב שם הרבה יותר קשה. אם אתה דוגמא למדענים הבדיוניים שלומדים שם. | |||
_new_ |
זיוה, אם תגלי לנו איזו פקולטה גמרת | |||
|
|||
נוכל אולי להעריך אותך. לפי רמת הטיעונים שלך, אני בספק אם גמרת פקולטה לחופולוגיה. או אפילו בית-ספר תיכון. לא אבזבז יותר מזמני על כמוך. | |||
_new_ |
מחשבים | |||
|
|||
המחשב הוא כלי בתהליך ההוראה למידה. הוא אינו תחליף למורה. אכן, כאשר מדובר על הפיכת התלמיד ללומד עצמאי, מידעני ובר אוריין המחשב הוא הכלי המרכזי להשגת מטרות אלו כיום. אשמח לכתוב במאמרי הבא על השגיאות שנעשו ונעשות בהטמעת המחשב במערכת החינוך. לא המורות הותיקות הן האשמות בכך. אולם הרפש שהוטח בהן כאן אינו מוצדק, ואופייני למי שאינו מכיר את הנעשה בשטח. | |||
_new_ |
איציק, ללא מספיק מורות | |||
|
|||
איציק, ללא מספיק מורות אשר יודעות להפעיל מחשב, אין סיכוי לעבור את המחסום. גם התוכניות הטובות ביותר, לא יוכלו להצליח כאשר מורה מפחדת ממחשב. באופן אוביקטיבי, קשה למורה בגיל מבוגר, להכנס לעולם המחשבים, ולהתמודד עם תלמידים אשר פקחו את עינהם עם מחשבים. זה מתסכל, זה מפחיד. הפתרון היחיד, לשלוח את אותן מורות הביתה, אם לא רוצים לעכב את הטמעת המחשבים בחינוך. | |||
_new_ |
איציק, ללא מספיק מורות | |||
|
|||
דווקא לא כמרכז מחשבים בבית ספר אני יכול להראות לך מורות מבוגרות רבות שהטמיעו את השימוש במחשב בדרך הוראתן. הבעיות הן יותר בתשתית ובהכשרה. | |||
_new_ |
איציק, ללא מספיק מורות | |||
|
|||
הכשרה של מי ? | |||
_new_ |
איציק, ללא מספיק מורות | |||
|
|||
אתה מכריח אותי להרחיב: קיימות שלוש בעיות עיקריות בנושא המחשבים בחינוך כיום: 1. בעייה טכנית אמיתית וקשה של פתרון בעיות תוכנה וחומרה 2. הנחייה והכשרה של מורות לשימוש יעיל ואמיתי לצורך הוראה. 3. תוכנית לימודים מסודרת ובעלת מטרות ברורות שניתן להתאימה בצורה מודולרית למקצועות השונים ואשר תלמד את הלומדים להשתמש שימוש מושכל במחשב. לבעייה הראשונה הפיתרון פשוט - אולם עולה כסף ולכן אין סיכוי למימושו: בכל בית ספר יהיה אחד מן הצוות, זה יכול להיות איש מחשבים או מורה שיש לו את הכישורים הנדרשים. אדם זה לא ילמד, אך יהיה נוכח בחדר המחשבים בשיעורים השונים ויתן פתרונות לבעיות במקום ובאופו מיידי. הבעייה השנייה כאובה יותר: קיים מערך הירארכי מסודר של אנשי חינוך להנחייה הכשרה ותמיכה במורות. מערך זה בנוי ממנחים, כל כמה מנחים כפופים לראש אשכול, וזה כפוף למפקח או למנהל מרכז מחשבים מחוזי. מערך זה אינו מתאפיין בתחלופה גדולה מאד של עובדים, ומסיבה זו ואחרות אינו מביא לשינוי משמעותי במערכת. למה? את שכרם של המנחים וראשי האשכול משלמת חברה מיוחדת הנקראת מרמנ''ת. לדוגמה, משלמת מרמנ''ת למנחה כשלוש מאות שקל לחודש ליום הנחייה. ראש אשכול במשרה מלאה יכול להגיע לשמונה מאות שקלים. שכר זה לא רק שהוא זעום, אלא בהתחשב באופי העבודה וכמותה אפילו מעליב. והבעייה השלישית: בדיוק כפי שקיים בבית הספר מקצוע האוריינות בלשון העברית, שהוא חלק בלתי נפרד מהוראה של כל תחום דעת, קיים מקצוע כזה גם בתחום המחשבים - מידענות מתוקשבת. במשרד החינוך נעשתה עבודה רצינית ורחבה, הוגדרו סטנדרטים של מידענות וקיימים ראשי פרקים לעבודה. אולם מקצוע זה עדיין לא הופנם על ידי השטח, קרי מנהלים ומורים, ועדיין אין מודעות אמיתית במערכת לחיוניות של מקצוע זה. ושוב, אינני רואה כאן מקום להאשים את המורות. שינוי והטמעה בסדר גודל כזה צריכים לצאת מלשכת השרה, ולא מחדר המורים. | |||
_new_ |
לא ברור לי מדוע לא עובדים כנטאנט ? | |||
|
|||
הרי אחוז גבוה מהתלמידים גולש היום באינטרנט (אגב, יש מספרים ?). השימוש במתכונת איטראנט או אינטרנט הינו פשוט וחסכוני מאוד. קימים היום די הרבה אתרי לימוד, אשר בקלות אפשר לכנס אותם למאגרים משותפים. נראה לי שמבה שחסר כאן, ארגון עם מעוף, אשר ינצל את התשתיות הקיימות הללו. הפיקוח על התלמידים, שישתמשו במאגרים אילו, יכול להעשות ממרכז איזורי, מחוץ לכותלי בת הספר. זה אולי נראה מהפכני, אבל נארה שזה חסכוני גם בכסף וגם בכוח אדם מיומן. אגב, אני צופה כמובן התנגדות המורים, מסיבות אינטרסנטיות ברורות. כאן המכשלה... | |||
_new_ |
מחשבים בחינוך | |||
|
|||
חזי, כדי ללמוד בעזרת מחשב צריך יותר מאשר לדעת לגלוש באינטרנט. מתוך פעילותי בפורומים של תמיכה טכנית אני מופתע כל פעם מחדש עד כמה אנשים המצליחים לגלוש באינטרנט אינם מבינים אפילו את הדברים הבסיסיים ביותר הקשורים במחשבים. קל וחומר אם אתה מצפה שמישהו יפעיל כישורים הדרושים לגלישה באינטרנט כדי ללמוד כימיה או ספרות. שלא לדבר על כך שלמרות העושר העצום של אתרי האינטרנט, מעטים מאד הם האתרים שבהם ניתן לקבל לימוד מסודר על פי יעדים מוגדרים מראש. | |||
_new_ |
מחשבים בחינוך | |||
|
|||
זה נכון שכרגע זה אינו מאורגן כנדרש. בכל מקרה, העלות של אירגון כזה נמוכה לאין ערוך מכל אלטרנטיבה אחרת. מה שמקל על צורה זו של לימוד, הוא החסכון הישיר והעקיף בצורך בהכשרת כח-אדם בקנה מידה גדול, כמו גם קיצור הזמן ליישום. כמו שאמרתי קודם, אני רואה את המכשלה העיקרית בהתנגדותם העיקשת של המורים לצורה זו של למידה. מובן שזה יותיר הרבה מורות ללא תעסוקה... | |||
_new_ |
זה לא מהפכני, כבר חשבו על זה. | |||
|
|||
אתה מציע בעצם שלא תהיה מסגרת של משמעת ללימודים, כל אחד ילמד מהמחשב שלו בזמנו הפנוי ויעשה את המבחנים שהגוף המפקח יכתיב. זה לא מעשי – רוב התלמידים חסרים את המשמעת ואת הרצון לעמוד בכך. הנוכחות של מורה בכיתה גורמת לתלמידים ללמוד, הקיום של מסגרת מסודרת של שעות עבודה ושל משמעת הוא חיוני. באוניברסיטה הפתוחה יש מספר קורסים שמלמדים גם דרך האינטרנט, לדעתי זה מצוין, אבל זה לא מתאים לכל אחד. למעשה זה מתאים למעט מאוד אנשים. זה בטח לא מתאים לתלמידים בתיכון. דרך אגב, אתה למדת אי פעם משהו בצורה מסודרת באקדמיה? | |||
_new_ |
אין מדובר בהסרת המשמעת | |||
|
|||
אם זוג תלמידים יושב מול מסך, אשר מפקיח על התנהגותם, ואשר יחלק להם ''ציונים'' על משמעת, על עירנות, על התקדמות בלמידה ועוד ועוד. מספיק שמורה או מנהל יעקוב, ממרכז הבקרה או מחדר המנהל, על מסך מרוכז, הוא יוכל לשלוח לאותו זוג תלמידים את ההערות הנדרשות, בשעת הצורך. זה יפתור אחוז גבוהה מבעיות המשמעת. | |||
_new_ |
אין מדובר בהסרת המשמעת | |||
|
|||
אתה מדבר על למידה. ומה על הקניית ערכים, לימוד מיומנויות, לימוד כיצד ללמוד, טיפול בדימוי עצמי, בעיות חברתיות, הקניית כישורי חיים וכישורים חברתיים, וכל שאר מה שאנו מכנים חינוך? את זה תוכנה לא יכולה לתת | |||
_new_ |
איציק, מחשב הוא כלי יעיל מאוד. | |||
|
|||
כל מה שמניתה למעלה, ועוד יותר אפשר ללמד ע''י מחשב. כל מה שצריך, הינו תכנון ותכנות נכונים. אם תשלב בכל הנ''ל גם ''משחקים'' בצורה נבונה, תוכל לתת לתלמידים אצעי שעשוע מדרבן. | |||
_new_ |
לא מסירים משמעת | |||
|
|||
קודם כל – עכשיו העלית את המחיר של זה בהרבה. העלות של מחשב עם מצלמה וחיבור מהיר למרכז בקרה כלשהו, היא גבוהה מאוד. האם אתה מתכנן שהמחשב יתן גם מכות חשמליות לתלמידים שאינם צייתנים, או שנרדמים בשיעור? דבר שני, כפי שאמרתי קודם מלבד לימוד של עובדות, לישיבה בכיתה יש תרומה נוספת: דיונים על הנושאים הנלמדים שיכולים להתפתח לכיוונים אותם המורה לא יכול לצפות. את החזון שלך ללימוד בעזרת מחשב אני מוצא מפחיד מאוד. הוא יגדל דור של אנשים שאינם מסוגלים לתקשר, ושאינם מסוגלים לפתור בעיות בשיתוף פעולה או להכיר בתרומה של האחר לפתרון בעיה. אני לא רואה איך הוא ישפר את המצב הקיים. (דרך אגב, אם הוספת ה' לגבוה ויצא לך ''אחוז *גבוהה*'' איך תכתוב ''ילדה גבוהה''?) | |||
_new_ |
''המחפשת'' את בעלת דמיון עשיר ... | |||
|
|||
לא דיברתי על חיבור מצלמה. אין כל צורך בזה. חיבור המחשבים באמצעות ADSL ניתן להעשות בקלות ובזול. את אומרת ''לישיבה בכיתה יש תרומה נוספת'' איפה טענתי שלא יושבים בכיתה ? אני לא מדבר על מהפכה מרחיקת לכת. צריך להתחיל בשינוי השיטה. הזמן כבר יעשה את שלו... | |||
_new_ |
ב.פ. סקינר תיכנן מכונות הוראה עוד | |||
|
|||
בשנות החמישים. סקינר, האבא של הפסיכולוגיה ההתנהגותית (הסבא היה מן הסתם ווטסון), ייחד מכונות כאלה ללימוד של דברים ספציפיים כמו תרגילים בחשבון, שפה (זיהוי מלים, אותיות וכיוב'), לא כתחליף למורה שמסביר, אלא כעזר. בגלל שכל תלמיד מתקדם בקצב שונה, צריך להתאים לו קצב ותיכנון של חיזוקים אישיים, במסגרת של לימוד והתניה, כדי לעצב ולכוון את ההתקדמות של התלמיד. | |||
_new_ |
ב.פ. סקינר תיכנן מכונות הוראה עוד | |||
|
|||
סקינר והביהייביוריזם כבר מזמן אינם רלבנטיים בחינוך. למידה והוראה כפי שהן נתפסות היום נשענות בבסיסן על החינוך הפרוגרסיבי-פיידוצנטרי של דיואי, ובראש הפירמידה על הקונסטרקטיביזם של ויגוצקי ופויירשטיין. הגישות בזרם הזה גורסות כי למידה משמעותית מתבצעת תוך אינטראקציות חברתיות, ואת אלה אין המחשב מסוגל לתת. המחשב הוא כלי מס' 1 לטיפול במידע - איתור, מיון, סינון,עיבוד, ארגון, וייצוג. הוא גם כלי תקשורת ראשון במעלה לקהילה לומדת. אולם אינו תחליף לאדם בשר ודם, מורה או חברים לכיתה. (כל המובא כאן מעוגן במחקרים אמפיריים שיצוטטו כאשר אסיים להכין את המאמר על הקונסטרקטיביזם). הפשטנות של שחור ולבן בתהליך כה מורכב כחינוך ילדים, והנטיות המוגזמות להכללה (''המורים'', ''המורות המבוגרות'', ''המורות מפחדות מן המחשב'') הופכים לצערי את הדיון לרדוד משהו ובודאי לא עינייני. | |||
_new_ |
ב.פ. סקינר תיכנן מכונות הוראה עוד | |||
|
|||
אולי לא לחינוך (מה שהוא לא התכוון מלכתחילה) אבל במידה מסוימת כן ללימוד. שחור ולבן זה טוב רק בסרטים, וגם אז רצויה שיהיו כמה אפרפרים. | |||
_new_ |
ואני חושב שכולכם טועים | |||
|
|||
לעניות דעתי ,הבעיה איננה במורים ,שכן הם טובים יותר מאשר בעבר, הבעיה איננה באמצעים ,שכן בתי הספר ,בחלקם הגדול , מצוידים בטכנולוגיה חדשה , מחשבים ואינטרנט. הבעיה איננה נעוצה בהבדלים שבין המינים שכן אלה אינם משמעותיים אם הם קיימים בכלל. הבעיה גם איננה נובעת מתיאוריות חינוכיות כאלו או אחרות,שכן למרות השימוש בתיאוריותהחדישות ביותר ובמומחים אקדמיים לתוכניותלימודים , המצב האובייקטיבי הולך ומדרדר. הבעייה נובעתלדעתי ממקום אחר בכלל, מתרבות ה''רייטינג'' והצרכנות הנשלטת על ידי אינטרסנטים כלכליים. ללימודים ולהשכלה אין ''רייטינג''. אף נער לא רוצה להיות פרופסור לפיזיקה, ואף נערה לא רוצה להיות מדענית חלל. כולם רוצים להיות דוגמני צמרת, '' כוכב נולד'' ,ידוענים ,מגישי תוכניות בערוץ המהשמו, מסעדנים, יחצ''נים, רכילאים, שחקנים , בליינים ושאר עיסוקי ''זוהר'' שחינוך ולמידה בשבילם הינם מעמסה ולא יתרון. אמצעי התקשורת - עשרות הערוצים בטמבלוויזיה, , עיתוני הנוער , הרדיו ושלטי החוצות ,אומרים לנערה של ימינו: מי שלומד הוא ''חנון'' או ''חננה'' או ''חרשן'' או ''משועמם'' ממושקף וחיוור ,דחוי חברתית ובטח לא מה ''מגניבים'' ה''קולים'' או ה''מקובלים''. האווירה הזו ,גורמת לילדיםובני נוער להתייחס להשכלה וללימודים , במקרה הטוב , כ''רע הכרחי'' שצריךלהשאיר אותו מאחוריךכדי להתפנות לעיסוקים החשובים באמת- הערצת כוכבניות זמר שופעות מיניות זולה , השקעה בבגדים שחריץ הישבן מציץ מהם מלמטה ושדיים שופעים מעל, ורדיפת נהנתנות רגעית, מהולה באלכוהול וסמים. ואל יקפצו הקוראים הדתיים של משפטים אלה כמוצאי שלל רב... פרט לחלק קטן מךובשי הכיפות הסרוגות שאותו אני מכיר ומוקיר, , רוב חניכי החינוך הדתי משועבדים לאדמו''רים ובאבות , מקובלים וידעונים , ועוסקים אך ורק בתורה שאינה רלבנטית כלל לחיים המודרניים. המצב לדעתי ,הולך ומחמיר , ואינני בטוח שאני יודע מהו הכיוון לפיתרון. יש לי אי אילו רעיונות ''שמרניים'' אבח על כך בפעם אחרת. | |||
_new_ |
כל הסיבות כולן, במינונים שונים | |||
|
|||
הן הסיבות לכשלון מערכת החינוך. אסור לנקות את המורים, משרד החינוך, וצורת הכנסת הטכנולוגיה המתקדמת לביה''ס. | |||
_new_ |
כל הסיבות כולן, במינונים שונים | |||
|
|||
חינוך היה תמיד עניין מורכב. אלא שהתפתחות טכנולוגית בקצב מטורף, ומהפכה טוטאלית המקיפה למעשה את כל תחומי החיים: כלכלה, חברה, זוגיות, תקשורת ומידע טרפו לחלוטין את הקלפים. תפקידה של מערכת החינוך הוא כפול: הן להכין את תלמידיה להיות בוגרים המתפקדים ומצליחים בחברה, והן להשפיע על שיפור פני החברה בעתיד. אולם המהפיכה בה אנו שרויים כיום גרמה לכך כי לא רק שאיננו מסוגלים לנבא כיצד יראה העולם כאשר התלמיד שהחל את כיתה א לפני חודשיים יסיים את כיתה י''ב, אלא קשה לרובנו אף להסתגל לעולם כפי שהוא כיום עקב הקצב המטורף של השינויים. ( רוצה דוגמה? שלח אדם בן 60 להפקיד צ'ק בבנק). לצורך התאמה אמיתית של מערכת חינוך לעולם המשתנה, ויצירת מערכת גמישה ומסתגלת נדרשים משאבים עצומים. למשכורות, ציוד ותחזוקה, והכשרת כוח אדם. למדינת ישראל אין את המשאבים הללו. מערכת החינוך על כל שלוחותיה - שרים, מנכלים, מפקחים, מנהלים ומורים - עושה מאמצים רבים כדי להשתנות בכמות המשאבים הקיימת. זה קשה מאד. בלתי אפשרי, למעשה. במקום רבים מן הכותבים כאן הייתי מפסיק לחפש אשמים, כי אין. על מנהיגי מדינת ישראל לבצע חשיבה מחודשת לגבי תפקידו של החינוך בחברה הישראלית, כמו בגרמניה, למשל, שם גובשה ב 95' תוכנית שינוי ל20 שנה, ולגבש אסטרטגיה מערכתי אחידה. בהכירי את הפוליטיקה שלנו, זה כנראה לא יקרה. | |||
_new_ |
מערכת החינוך צריכה גם לחנך | |||
|
|||
ולא רק לדחוס מידע. התלמיד צריך ללמוד איך ללמוד ולא רק ללמוד. התלמיד צריך להכיר, לדון, לדבוק ולהסתייג מערכים שונים, לאומיים וכלל עולמיים, דתיים וחילוניים. צריך לתת לתלמיד יכולת דיון עצמי, הסקת מסקנות ובקרה. ואת זה כבר לא לומדים בישראל מזה כמה עשורים. התלמיד צריך להכיר את הלוגיקה של תורות מתמטיות, פילוסופיות, מדעיות ולא רק לדקלם את היפוך המספרים בסיסמאות. לדעת גם למה, ולא רק איך. בכך ניתן לתלמיד יכולת רחבה יותר של רכישת מידע והתמודדות עם בעיות לוגיות ומעשיות, שהרי זוהי מטרת החינוך והדעת. כיום בתי הספר נמדדים על אחוזי הצלחה בבגרות, כשמעבר לזה יוצאים תלמידים מוגבלים, רדודי מידע ואי יכולת התמודדות עם בעיות לוגיות קלות. הם יוצאים לעולם עם שפה משובשת המצביעה על שיבוש מחשבתי וגרעון תרבותי. ואת זה צריך לתקן. | |||
_new_ |
מערכת החינוך צריכה גם לחנך | |||
|
|||
הדיון מזכיר לי את הסיפור על ההוא שטבע בבריכה שעומקה הממוצע 20 ס''מ. לדעתי הדיון מתפספס. כל הדברים שמזעזעים אותנו בענייני החינוך אינם נמצאים בבתי הספר המעולים. בתי הספר המעולים נמצאים באיזורים המבוססים כלכלית. רוב צרות החינוך נמצאים במקומות שהמדינה אינה רוצה להשקיע. במקומות שההורים אינם מסוגלים לקנות חינוך אפור עבור ילדיהם. לכו לפריפריה, לכו לבתי הספר הטכנולוגיים מסוג נעמת, עמל ב, מרכזי הנוער למיניהם. לכו למגמות המב''ר והכתות התיגבור בבתי הספר המקיפים שיש בהם 15 כיתות בשכבה שרק שליש מהן ברמה ראויה (חלון הראווה של ביה''ס). דברו עם המנהלים שנוטלים את תקציבי התגבור הדלים של הילדים הזקוקים לטיפוח, וביחד עם ועד ההורים (בד''כ הוריהם של ילדי חלון הראווה הבית ספרי) מעבירים את התקציבים האלה להרכבים מיוחדים של התלמידים המצטיינים תחת כותרת שקרנית: ''חינוך למצויינות''. כפי שאמרתי וכפי שלא אחדל להגיד: הכל מתחיל ונגמר בכסף. בלי כסף אין חינוך. המורים מצויינים. הם הציבור שעובד הכי קשה עם האוכלוסיה הכי בעייתית במדינה. הם אסקופה נדרסת של תלמידים והורים אלימים. הם משמשים ציבור להתעללות של מנהלים ומפקחים עם השתלמויות מוזרות ובלתי רלוונטיות לעבודת ההוראה והחינוך. מעט נתוני אמת על חלומם הרטוב של שרי חינוך שאינם יודעים מהו חינוך, אפשר לראות בכתובת הבאה. | |||
_new_ |
מערכת החינוך צריכה גם לחנך | |||
|
|||
כל הכבוד. זו בדיוק הנקודה. אתה אומר בצדק: '' לא רק לדחוס מידע. התלמיד צריך ללמוד איך ללמוד ולא רק ללמוד.'' הצרה במערכת החינוך שלנו שעדיין לא הפנימו את הדבר הזה. אפילו באוניברסיטאות דורשים מהתלמידים יותר לשנן מאשר לחשוב ולמצוא את התשובות בעצמם. פה קבור בכלב... | |||
_new_ |
מאיפה אתה יודע? | |||
|
|||
למדת פעם באוניברסיטה? | |||
_new_ |
המחפשת, אני יודע שאת אכולת מסקרנות | |||
|
|||
המחפשת, אני יודע שאת מתה מסקרנות. כן, יותר מזה. לא תסחטי יותר מזה... ואת ? | |||
_new_ |
מה למדת? בטח לא פיסיקה | |||
|
|||
לא ההבנתי. מה זאת אומרת כן, יותר מזה? יותר מאשר למדת? לא ברור. אני גם למדתי באוניברסיטה וממני אף אחד לא ביקש לשנן, להפך, ביקשו ממני למצוא מידע בספרים וללמוד לבד דברים. בקיצור אי אפשר להצליח באוניברסיטה בלי לדעת איך ללמוד (אבל אפשר להיות בינוני). יש הרבה דברים שאפשר להתלונן עליהם באוניברסיטה אבל זה לא אחד מהם. בכל אופן ניכר מצורת כתיבתך ומדבריך באופן כללי שלפחות גמרת כיתה ד'. אם אתה אומר שלמדת באוניברסיטה מי אני שאחלוק עליך (אולי זאת היתה שלוחה של האוניברסיטה של לטביה). | |||
_new_ |
מערכת החינוך צריכה גם לחנך | |||
|
|||
אני מסכים עם כל מילה. לא פעם כתבתי כאן את דעתי על בחינות הבגרות הסיבות להן ונזקן. | |||
_new_ |
מערכת החינוך צריכה גם לחנך | |||
|
|||
אפשר קישור למקום בו כתבת על בגרות? | |||
_new_ |
מערכת החינוך צריכה גם לחנך | |||
|
|||
דיון 882 | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |