פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
סינדרום ''החפים מפשע''
ד"ר אורי מילשטיין (יום חמישי, 21/03/2002 שעה 8:40)


בכל המלחמות בהיסטוריה , עד כה, ביקש כל צד להשמיד את כוחו הצבאי של אויבו, במובן הרחב ביותר, מבלי להתחשב ב''חפים מפשע'' (אם גם לא תמיד המאמץ הצבאי כוון דווקא כלפי ''החפים מפשע''). כך היה במלחמתו של אלכסנדר מוקדון בפרסים, כך היה במלחמתו של סקיפיו אפריקנוס בבני קרתגו, כך היה במלחמת בעלות הברית הדמוקרטיות נגד גרמניה, איטליה ויפן במלחמת העולם השנייה וכך היה במלחמתה האחרונה של ארצות הברית נגד בן לאדן וארגונו באפגניסטן. במלחמתה נגד יפן במלחמת העולם השנייה טבחה ארצות הברית מאות אלפי ''חפים מפשע'' בהירושימה ובנגסקי, לדוגמא כדי לקצר את המלחמה ולחסוך בחיי חיילים אמריקאים. כל ''פשע'' שיעשה צה''ל במחנות הפליטים הפלסטינים לא יכול להתקרב אפילו מרחוק, למה שעשתה ארצות הברית ביפן.

במחצית השנייה של המאה העשרים השתלטה על אמצעי התקשורת בארצות המערב הדמוקרטיות תרבות פוסט-מודרניסטית מבית מדרשו של היהודי ויטגנשטיין, ששמה את הדגש על הניסוח המילולי ולא על המהות-האמת, שרוב האנשים אינם יודעים בכלל מהי. תרבות ליגנוויסטית זאת, שמבטאה המובהק ביותר בישראל הוא פרופ' אסא כשר, מנסח הקוד האתי של צה''ל, העניקה לאמצעי התקשורת את השלטון בתרבות המערב. אחד מעיקריה של תרבות זאת הוא: אסור בשום מקרה לפגוע ב''חפים מפשע'' (וגם נגד פושעים, לרבות טרוריסטים, אסור להפעיל אלימות אלא באמצעות בתי המשפט. הפעלת כוח פיסי בחקירה של טרוריסטים, לדוגמא, מוגדרת בדניה ובבלגיה כפשע נגד האנושות). פגיעה ב''חפים מפשע'' הופכת מייד לסיפור תקשורתי ומקבלת תווית של פשע מלחמה.

נורמות אלה חלות רק על בני התרבות דהיינו על החברות הדמוקרטיות אך לא על ''הברברים'' הבלתי דמוקרטים: מדינות ערב, סין, מדינות אפריקה וכמובן הפלסטינים, שהרי הם שייכים לתרבות אחרת, פרימיטיבית וטבעית יותר שאותה שמאלני המערב מעריצים.

סינדרום ''החפים מפשע'' אינו מאפשר לנהל שום מלחמה. זאת למדה ארצות הברית על בשרה גם במלחמת ויטנאם, גם במלחמת המפרץ הפרסי, גם בקוסובו וגם באפגניסטן. את מלחמת ויטנאם הפסידה ארה''ב, בין היתר, בגלל התנגדות פנימית לפגיעה ''בחפים מפשע'', המלחמה בקוסובו קיבלה לגיטימציה כי נועדה לכאורה להגן על ''חפים מפשע'', ואילו מלחמת המפרץ ומלחמת האפגניסטן קבלו לגיטימציה כי הן נועדו להגן על אינטרסים חיוניים של ארצות הברית, שלמען השגתם מותר, לפי הקוד האתי האמריקאי לפגוע ב''חפים מפשע''..

בישראל שאחרי מלחמת לבנון (82) האינטרס החיוני של קבוצות השררה באמצעי התקשורת ובאקדמיה הוא להגן על ''חפים מפשע'' פלסטינים. שום שיקול אינו מצדיק לפגוע בהם, אפילו עצם קיומה של מדינת ישראל. קבוצות שררה אלה נעזרות בבנות בריתן במערב, בייחוד באירופה, ואינן מאפשרות לנצח במלחמה המתחוללת היום.

במצב הנוכחי של מדינת ישראל יש שתי חלופות:

א. לחסל את כוחן של קבוצות השררה הישראליות הפועלות נגד ניצחון על הפלסטינים. אז ניתן יהיה לעמוד ביתר תוקף מול לחצים מבחוץ.

ב. לשכלל את המכשיר הצבאי ולהביאו לרמה שיוכל לחסל את הטרור הפלסטיני מבלי לפגוע ב''חפים מפשע''.

שתי החלופות האלה אינן ריאליות היום, אבל יתכן שהן תהיינה ריאליות בעתיד הקרוב ולכך יש להתכונן.

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  ברוך הבא ד''ר אורי מילשטיין  (אלי) (55 תגובות בפתיל)
  קיבלתי  (רועי בלום) (24 תגובות בפתיל)
  תגובה למאמרו של ד''ר מילשטיין / חפים מפשע......  (יורם המזרחי) (2 תגובות בפתיל)
  חפים מפשע  (nuyh) (2 תגובות בפתיל)
  ראייה כוללת  (יעקב גלאוזיוס) (4 תגובות בפתיל)
  איזכור  (אהובה) (2 תגובות בפתיל)
  לא ויטגנשטיין אלא התנועה קומוניסטיתבינלאומית  (מרסל)
  עזוב אותך מפילוסופיה  (סרגיי)
  בושה, אפילו עבור טלאולוג  (עודד כרמלי)
  השאלה המרכזית הנובעת מהמאמר.  (ויקטור עברי)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי