|
הבלוף הפסיכומטרי | |||||
רוני קליין (יום חמישי, 25/12/2003 שעה 7:33) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
הגדרת אופורטוניסט - תיקון | |||
|
|||
אופורטוניזם (על פי The Gresset WEBSTER DICTIONARY, 1970) = ניצול הזדמנויות בלי שימת לב לעקרונות. האופורטוניסט, אם כן, הוא מנצל הזדמנויות בלי שימת לב לעקרונות. מכאן שהגדרתך, כמו גם הגדרת התשובה בבחינה, לא נכונה. | |||
_new_ |
הגדרת אופורטוניסט - תיקון | |||
|
|||
אופורטוניסט הוא אדם שמנצל הזדמנויות. נקודה. נכון שכשהוא עושה זאת הוא לא שם לב לעקרונות. הוא גם לא שם לב לשעה, למזג אויר, לתקציב המדינה, לתוצאות משחקי הכדורגל וכו' וכו'. ואם הוא לא היה מצהיר קודם בפומבי על עקרונותיו אז אף אחד לא היה שם לב שהוא ניצל הזדמנות ''סתם'' או כ''אופורטוניסט''. | |||
_new_ |
אתה שוב טועה ומתפלסף לחינם | |||
|
|||
_new_ |
שניכם צודקים | |||
|
|||
ערכים מסוג זה אינם מוחלטים, אלא ניתנים להרחבה ולפירוש, ובלבד שההרחבה לא יוצרת קונטקסט שונה. | |||
_new_ |
אתה שוב טועה ומתפלסף לחינם | |||
|
|||
עוד נסיון אחד, דוד, ואפסיק להתווכח איתך בנושא: אדם המוצא ארנק מלא כסף ברחוב ולוקח אותו לעצמו. מבחינתי זוהי דוגמא קלסית לאופורטוניסט. ומה מבחינתך? רק אם הוא דיבר פעם בזכות מסירת חפצים אבודים למשטרה? | |||
_new_ |
בהגדרת המושג אופורטוניסט טעית ........... | |||
|
|||
לא משנה מה תגיד מסביב ולא לעניין ההגדרה - טעית ועדיף להודות.......... | |||
_new_ |
טוב אבל אופורטוניסט לפי אבן שושן | |||
|
|||
מלאטינית OPPORTUNUS מתאים כמובן גם מהאנגלית כיום אופרטיוניטי הזדמנות אבל המשמעות הרווחת כיום יכולה להישתנות | |||
_new_ |
לדעתי, צריך לבטל חלק גדול מההטבות ''לאקדמאים'' | |||
|
|||
הנהירה לאוניברסיטאות אינה מוצדקת בימינו. הקניית השכלה מתאימה, הנדרשת לצורך העבודה, אינה צריכה להעשות דוקא באוניברסיטאות. עלות הלימודים באוניברסיטאות גבוהה מבחינת המדינה. אין לזה הצדקה. א- משלמים משכורות עתק לפרופסורים. ב- הוצאות מנהלה של האוניברסיטאות. ג- הבטתת ''מעונות'' לתלמידים מחוץ לאיזור הלימודים. ועוד ועוד הוצאות. מה שיותר חשוב, אחוז גבוהה ממסימי הלימודים אינו עוסק בכלל בתחום הלימודים. היום נוהרים לאוניברסיטאות מסיבת יוקרה, ומסיבת ההטבות המגולמות במשכורת ובתנאים אחרים לבעלי תואר אקדמאי. אני טוען, כי אין הצדקה לתת הטבות לאקדמאים אשר לא עוסקים בתחום הרלוונטי ללימודיהם, רק בגלל התואר. במצב שבו יהיה פחות לחץ להתקבל לאוניברסיטאות, גם כל נושא הפסיכומטרי יראה אחרת. | |||
_new_ |
לדעתי, צריך לבטל חלק גדול מההטבות ''לאקדמאים'' | |||
|
|||
אתה שיך לגזע של אלה שלא גמרו 12 שנות לימוד? | |||
_new_ |
לדעתי, צריך לבטל חלק גדול מההטבות ''לאקדמאים'' | |||
|
|||
לא אני שייך לגזע נכבד, שקיבל תואר מכובד מהאוניברסיטה העברית. | |||
_new_ |
לדעתי, צריך לבטל חלק גדול מההטבות ''לאקדמאים'' | |||
|
|||
זה מוכיח שהאוניברסיטה העברית היא מוסד כושל. | |||
_new_ |
כל מעסיק רשאי להחליט | |||
|
|||
על הרכב סעיפי השכר המשולם, בתנאי שעומדים בתנאי החוק. מכאן שאם יש מקומות עבודה הרוצים לתגמל אקדמאים, הם רשאים לעשות זאת, בכפוף להסכמה משפטית. גם השירות הציבורי וגם הסקטור הפרטי מתגמלים אקדמאים ע''פ רמת הכשרתם ולא רק לרמת תפקידם. נכון שלא תמיד ישנו מתאם גבוה בין אופי התפקיד לבין התואר שנרכש, אבל אם תמצא שיטה טובה יותר לשדרג הטבות שכר, נשמח לשמוע. | |||
_new_ |
כל מעסיק רשאי להחליט | |||
|
|||
אתה אומר: '' מתגמלים אקדמאים ע''פ רמת הכשרתם ולא רק לרמת תפקידם'' אני טוען שוב שאין לתגמל לפי הכשרה אשר לא נדרשת לצורך העבודה. ההפסד למדינה מהכשרת האוניברסיטאות למקצועות שאינם נדרשים, הינו יותר מכפול. א- הפסד בעצם ההכשרה, עם כל הכרוך בה. ב- הפסד עבורה, של אותם הסטודנטים, בזמן ההכשרה. ג- תשלום עודף עבור הכשרה, אשר אינה נדרשת למורך העבודה. מה שקורה באוניברסיטאות הוא מעשי חלם ממש מבחינת המדינה. | |||
_new_ |
גישה בולשביקית למהדרין... | |||
|
|||
המדינה אינה ''מכשירה'', כל אחד שרוצה הולך לאוניברסיטה ולומד מה שבא לו. ובנוסף, חברה אנושית לעולם אינה מפסידה אם בניה יהיו משכילים, היא רק יוצאת נשכרת. | |||
_new_ |
גישה ראליסטית למהדרין... | |||
|
|||
כאשר המדינה מעודדת לימוד באוניברסיטאות במקצועות שאינם נדרשים, ע''י שהיא מתגמלת יותר את הבוגרים, אפילו שהם עובדים בנושאים שאינם קשורים לנושא הלימוד, לזה אני קורא לעודד. מה עוד שהמדינה גם מסבסדת את הלימודים באוניברסיטאות. | |||
_new_ |
אוניברסיטה אינה רק מקום לרכישת מקצוע | |||
|
|||
אלא גם מקום להכשרת חוקרים, מדענים, מורים ואנשים בעלי השכלה הנדרשת לקיום חיים סבירים בעידן שלנו. תקצוב המוסדות להשכלה גבוהה נעשה על ידי המועצה להשכלה גבוהה ולא על ידי גורמים ממשלתיים או פוליטיים וטוב שכך. המגמה שאותה אתה מייצג, שהממשלה קובעת או תקבע מי ילמד מה היא בולשביזם, גם אם זה ''יעיל''. | |||
_new_ |
קודם כל ננקה את השולחן מהשטויות | |||
|
|||
המונח אופורטוניסט בא מהמילה הלטינית ''אופורטו'' דהיינו הרוח המובילה אל הנמל שאותה יודע הספן הטוב לנצל ולהגיע הביתה. עד כאן ידע כללי. המבחן הפסיכומטרי נועד למיין מועמדים לפקולטות מבוקשות, רבות מאד מן המחלקות (ובעיקר במדעי הרוח) אינן מבקשות כלל מבחן פסיכומטרי ומקבלות כמעט כל אדם שמבקש. על כן, מי שלא רוצה ללמוד במחלקה מבוקשת במיוחד לא צריך כלל לעבור מבחן פסיכומטרי וציוני הבגרות יספיקו. לגבי המבחן עצמו, בניגוד למשתמע מדברי הכותב, המבחן לא נועד לבחון ידע אלא את סיכויי ההצלחה בלימודים גבוהים. עד כה הוא נמצא ככלי טוב למטרה זו, בין אם הדבר מוצא חן בעינינו ובין אם לאו. | |||
_new_ |
אין מתאם גבוה או קרוב לגבוה | |||
|
|||
בין תוצאות הפסיכומטרי לבין רמת ההצלחה בלימודים. | |||
_new_ |
אין מתאם גבוה או קרוב לגבוה | |||
|
|||
למיטב ידיעתי האוניברסיטאות טוענות כי הציון המשולב של הפסיכומטרי וציוני הבגרות נותן את המנבא הטוב ביותר עד כה להצלחה בלימודים אקדמיים מכל מנבא אחר שהוצע עד כה. יש לך נתונים מבוססים אחרים? | |||
_new_ |
הנתונים לקוחים מסטטיסטיקות | |||
|
|||
שנערכו באמצע ובסוף שנות ה-90, ומתייחסות לתוצאות המבחן הפסיכומטרי. אחפש את המסמכים ואשתדל להפיצם. גם ציוני הבגרות נבדקו, אבל כאן רק בנושא עבר - לא עבר. הרבה מהסטודנטים משלימים או משפרים בגרויות לאחר שירותם הצבאי או במהלך שנת הלימודים הראשונה. | |||
_new_ |
הנתונים לקוחים מסטטיסטיקות | |||
|
|||
אם כך, נמתין לנתונים המתאימים. | |||
_new_ |
אין מתאם גבוה או קרוב לגבוה | |||
|
|||
בפקולטה לרפואה בבאר שבע באמצע שנות התשעים נמצא שהמנבא הטוב ביותר לציוני הסיום של הסטודנטים הוא ציון בחינת הבגרות במתמטיקה. אין לי פרטים נוספים. אינני יודע מה היה המתאם עצמו ואין לי מושג מה משמעות הנתון הזה. יש גם לשים לב לכך שאיש לא קבע שציוני הסיום של הסטודנטים משקפים בצורה כלשהי את רמתם כרופאים בשלב מאוחר יותר. | |||
_new_ |
אין מתאם גבוה או קרוב לגבוה | |||
|
|||
מה? | |||
_new_ |
אין מתאם גבוה או קרוב לגבוה | |||
|
|||
''למיטב ידיעתי האוניברסיטאות טוענות כי הציון המשולב של הפסיכומטרי וציוני הבגרות נותן את המנבא הטוב ביותר עד כה להצלחה בלימודים אקדמיים מכל מנבא אחר שהוצע עד כה. יש לך נתונים מבוססים אחרים?'' | |||
_new_ |
המתאם בין הצלחה בפסיכומטרי | |||
|
|||
ושילוב תוצאות הבגרות לבין הצלחה בלימודים אקדמיים הוא הגבוה ביותר מכל המדדים הקיימים כיום. למרבה הצער/ההפתעה, המתאם הגבוה ביותר עם הצלחה בלימודים גבוהים קיים עם הציונים בעברית וחשבון בכתות ג-ה של ביה''ס היסודי. | |||
_new_ |
מסכים לגמרי | |||
|
|||
א. כך אני חושב מזה שנים רבות. ב. די ברור לי שהצעתך לא תתקבל, וחבל. ותמיד אני שואל את עצמי, מה ואיך צריך לעשות, כדי השכל הישר - ורק הוא - ינצח. טרם מצאתי תשובה טובה. | |||
_new_ |
רוני - קלעת בול | |||
|
|||
המבחן הפסיכומטרי הוא גולם מיותר. הטוב שבו שהוא מייצר מקורות הכנסה לכמה מאות מורים שלא עשו את יומם במוסדות ההשכלה הפורמליים. את הרע שבו - אתה היטבת לתאר. גם הרעיון של שנת לימודים פתוחה היא נכונה ועדיפה. יתרונה של שנה זו שהסטודנט החדש לומד איך ללמוד, רוכש מונחי יסוד בסיסיים שישרתו אותו במגוון מקצועות העומדים לבחירתו החל מהשנה השניה וישתן לו שהות לבחון את מסלול לימודיו העיקרי - הסטודנט יכול גם לשנות את החלטתו המקורית ובחור מגמה שונה. מבחינת האוניברסיטה, היא הופכת למוסד הפתוח לכל דורש, תוך שהיא אינה מתפשרת בתנאי העמידה בקריטריונים האקדמאיים. בכך היא לא תצטייר כאליטיסטית ומרוחקת מהעם. ניתן לשער שגידול מספר הסטודנטים בשנה הראשונה יגרום לקשיים בקליטתם בכיתות הפרונטליות (אפשר גם על זה להתגבר ע''י ניצול נכון של שעות הכיתות והעסקת יותר מרצים שיתמכו בהוראת ה''שנה הראשונה''), אך מצד שני הם יגדילו את הכנסות האוניברסיטה - ובמקביל שכר הלימוד יוכל להצטמצם. | |||
_new_ |
מאחר וממילא רוב המחלקות | |||
|
|||
בפקולטה למדעי הרוח אינן דורשות מבחן פסיכומטרי, הרי שההצעה שלך מיותרת. כל מי שיש לו בגרות יכול להתחיל בלימודים. | |||
_new_ |
מאחר וממילא רוב המחלקות | |||
|
|||
בארץ מולדתי, נדמה לי שעד היום, כאלה הם הדברים: אתה מגיע לאוניברסיטה עם ציונים טובים, או שלא מגיע בכלל לשם. אין פסיכומטרי אלה מעין בחינות בגרות, אבל לא במתכונת של ישראל. אחרי שנרשמת לפקולטה שבחרת, אתה עובר מיון קל ומתחיל ללמוד. כל מי שיש לו יותר מ- 7 (כש- 10 הוא הציון המקסימלי) יכול להכנס לאוניברסיטה שהוא רוצה. איך מגיעים למינימום 7, בתור ציון? פשוט, כל חודש בודקים כמה אתה יודע: מבחן בעל פה, ומבחן בכתב. כל זה בהפתעה, בלי להודיע לך מראש מתי, ובכל המקצועות. בסוף השנה, מי שלא היו לו ציונים טובים, יש לו ''צ'נס נוסף'': מועד א' של בחינות כדי לשפר את הציונים, ומועד ב'. זה לפי בחירה, למשל מי שרוצה לטייל כל הקיץ, ניגש למועד ב', כלומר חודש לפני שמתחילים הלימודים ועובר את הבחינה. כל זה, כאמור, אם לא היו לו ציונים טובים במשך השנה. מי שכן יש לו טובים, יכול להכנס לאוניברסיטה באלגנטיות רבה, בלי שום מבחן נוסף, לא פסיכומטרי ולא בטיח. אפשר ללמוד מן הגוים. לא יקרה לנו כלום...! כאלה היו התנאים בהם אני למדתי ויצאתי בסדר גמור. | |||
_new_ |
מעניין באיזה ארץ למדת | |||
|
|||
נשמע טוב. | |||
_new_ |
מי שרוצה ללמוד, ילמד | |||
|
|||
כבר טענתי בעבר (''פתיחת שערי האקדמיה'', http://www.haayal.co.il/story?id=667&NewOnly=2) כי ביטול הפסיכומטרי לא ישפר את מצבם של אלה שהפרוטה אינה מצויה בכיסם. וכפי שטענתי שם, כבר כיום ישנו מסלול בו יכול *כל אחד* להתקבל ללימודים אקדמאיים, ללא צורך בבחינה פסיכומטרית (ולמעשה, אף ללא צורך בבגרות): האוניברסיטה הפתוחה, שניתן לסיים בה את התואר, או להתחיל ללמוד שם ולעבור אח''כ, על-סמך הצלחה בפועל בלימודים אקמדאיים, לכל מוסד אקדמי אחר. הדרישות לביטול הפסיכומטרי, והטענות כי אינו מנבא הצלחה בלימודים ולכן יש צורך בשיטה אחרת, וכו', הן קשקוש. | |||
_new_ |
מי שרוצה ללמוד, ילמד | |||
|
|||
אכן יש את האונברסיטה הפתוחה בה, כפי שרשמת ''כל אחד יכול ללמוד'' גם ללא פסיכומטרי ואולי אפילו ללא בגרות(איני יודעת בוודאות אם הם לא דורשים בגרות) אולם, גב' טל כהן הנכבדה, שכחת לציין פרט ''שולי'' לגבי המוסד הנ''ל... האם לאחרונה בדקת את גובה שכר הלימוד באונברסיטה הפתוחה???????? אז מאחת שבדקה(זו אני)וגם שמעה, על סכומי העתק שדורשים שם..... לא נשאר לי אלא להצטער על ספק בורות ספק אי הידיעה (אגב אי ידיעה לפי חוק העונשין לא פותרת מעונש)או הכחשה למצב כלכלי שבו שרויים אזרחי המדינה, ולכן גב' טל כהן הנכבדה לא כולנו נולדנו למשפחות בעלות אמצעים על מנת שנוכל לעמוד בסכומי עתק שדורשות המכללות למינהן כולל האוניברסיטה הפתוחה עבור התואר שהן נותנות באיחוד כאשר בסיום הלימודים עם קבלת התואר הנכסף אין יותר מדי מה לעשות במילא.(האבטלה רק הולכת ומחריפה) בברכה סטודנטית אופטימית שמקווה שעד שתסיים את לימודיה יתפנו משרות נוספות והמצב במדינה יהיה קצת יותר אופטימי מהנוכחי | |||
_new_ |
מי שרוצה ללמוד, ילמד | |||
|
|||
א. מר, לא גב'. ב. לא נדרשת בגרות. למעשה, אפילו תלמידי תיכון יכולים ללמוד שם. ג. אני מכיר היטב את מחירי האונ' הפתוחה. אם היית קוראת את המאמר אליו קישרתי בתגובתי, היית מוצאת שם פרטים נוספים בנידון. היות שברור כי לא טרחת לקרוא את המאמר הנ''ל, איני מוצא טעם להרחיב כאן בנידון. בהצלחה בלימודיך. | |||
_new_ |
הצחקת | |||
|
|||
בחינות הבגרות מנבאות הצלחה בלימודים אקדמיים במובהקות של עשרים אחוז. בעברית - נאדה. בחינות הבגרות, כמו הפסיכומטרי, הן כלי פוליטי המאפשר לראשי האוניברסיטאות לחרוץ גורלות. זהו כח עצום. למה בעצם, לא ילמדו כל אלה הרוצים לנסות? גם אם לא כולם יצליחו הרי קיבלו את ההזדמנות. זהו שיוויון הזדמנויות אמיתי. למה צריך לעורר תחרות? ואיך עושים את זה? לוקחים מן האוניברסיטאות את המונופול על התואר הראשון, וממשיכים לתת הזדמנות למכללות ולשלוחות של אוניברסיטאות זרות, תוך פיקוח מקסימלי של המועצה להשכלה גבוהה. שהאקדמיה תעסוק בתארים ומחקר, ולא בפוליטיקה. ועל זה המלחמה האמיתית. | |||
_new_ |
איפה אתה רואה מונופול? | |||
|
|||
המצב בדיוק הפוך ממונופול, יש בארץ עשרות מוסדות שמוסמכים להעניק תאר בוגר, שלא לדבר על עוד עשרות מוסדות מחול (כולל אוניברסיטת לטביה...) ועל כל זאת העולם גדול ופתוח וכל אחד יכול ללכת ללמוד איפה שרק יקבלו אותו. למה סתם לזרוק מילים? | |||
_new_ |
המתאמים שאתה הבאת לא מתאימים | |||
|
|||
למתאמי המציאות. יש יותר ממבדק אחד המראה שבני אדם משתנים לאחר גיל הבגרות/שירות צבאי (אולי גם בשל השירות), בוגרים יותר, אחראיים יותר ומיושבים יותר. | |||
_new_ |
איפה אתה רואה מונופול? | |||
|
|||
כאשר הוחלט לפתוח את השוק בפני שלוחות זרות ומכללות היה זה ראשית סופו של המונופול. אולם באמצעות המועצה להשכלה גבוהה נפתחה מלחמת חורמה על ידי האוניברסיטאות. ועובדה - אין השכלה גבוהה לכולם. המונופול קיים. וגם הפוליטיקה. | |||
_new_ |
איפה אתה רואה מונופול? | |||
|
|||
סליחה!? מלחמת החורמה שמנהלת המל''ג בזמן האחרון היא *נגד* האוניברסיטאות; ולראיה, הנפילה בתקציבן בתקופה האחרונה, קיצוץ המלגות לסטודנטים לתארים גבוהים, ועוד. לא משום שתקציב המל''ג קטן, אלא משום שהוחלט שהמל''ג יתקצב אוניברסיטאות ומכללות ע''פ אותו משקל. כמי שמכיר את התחום, ועבד כמרצה הן בטכניון והן בשלוחת אוניברסיטה זרה, אני יכול לספר לך שכבר מזמן אין בארץ מונופול על הענקת תואר ראשון; ולמעשה גם בתחום התואר השני המונופול הולך ונעלם, וכמה אוניברסיטאות זרות ומכללות פועלות כדי שיוכלו להעניק גם תארי ד''ר. | |||
_new_ |
המלחמה של המל''ג | |||
|
|||
נדמה לי שזה לא המלחמה של המל''ג אלא של שרת החינוך. שרת החינוך החליטה לעשות שינוי סדר עדיפויות וככלי היא שינתה את הרכב המל''ג. בהרכב החדש יותר חלקם של נציגי האוניברסיטאות (או תומכיהם) הוא קטן מבעבר. לא כן? | |||
_new_ |
המלחמה של המל''ג | |||
|
|||
אכן, זה מקור המצב הנוכחי. התוצאה היא שבהרכבה הנוכחי, המל''ג ''לוחמת'' נגד האוניברסיטאות, ולא כפי שנטען בידי איציק-רון (תגובה 38903). | |||
_new_ |
לא ללכת אחרי העדר | |||
|
|||
מאת: גחמת הליפה אני, ליפה עיברית, מונחת עם חברותי שורות שורות על מדפי המרכולים. אבל הופס, קנו אותי, ומייד הפכתי ליפה אינדיוידואלית שאין בלתה. והנה אני סורקת גב, עוברת מייד ליד בין זוג נאהב, וגם מקרצפת כדבעי ישבן של תינוק. אל תראוני שאני ליפה, שכן נישמת הליפה, מרגע שהאינדיבידואליזם נגה עליה באור יקרות, נשמה זו למרומי יה חותרת. אבל אני רק חותרת לגבהים ולא ליפה חתרנית. כעבור זמן אגמור כמובן כאחיותי במזבלת חירייה; אבל איזה חיים, איזה חזון, וכיצד הפכתי מליפת עדר לליפה יחידה ומיוחדת. | |||
_new_ |
הפכת לליפה? :) | |||
|
|||
לפעמים אתה מצליח לומר משהו משעשע.... תמשיך כך... | |||
_new_ |
נו טוב קינדערלאך. מה לעשות איתכם? | |||
|
|||
_new_ |
הצלחת הלטביות | |||
|
|||
ההצלחה המרכזית של אמנון רובינשטיין ומהפכת ה''השכלה'' האלטרנטיוית ,הסתכמה בהוספת אלפי ''בוגרי'' תארים אקדמיים למגזר הציבורי לצורך קפיצת שכר מפתה מאין כמוה. הכי עצוב הם שני ראשי הוועדים של מורי העל-יסודי שנתפסו עם תארים שניקנו בכסף ... הצלחה נוספת היא עשרות אלפי ''בוגרי'' משפטים שנפלטים באלפיהם כל שנה מהמכללות עתירות הממון שיצר הטמבל הצפון בוני אני בעד אוניברסיטאות פתוחות לכל, תוך סינון פנימי ע''י המוסד עצמו, למסלולים יוקרתיים יותר ,או פחות. | |||
_new_ |
הצלחת הלטביות | |||
|
|||
דוגמה היפוטתית: החוג למדעי המחשב בטכניון מקבל כ-200 סטודנטים בסמסטר. בעקבות פתיחת האוניברסיטאות לכל נרשמו 500 סטודנטים לסמסטר חורף תשס''ה. א. היכן ימצאו הכיתות כדי לערוך הרצאות לכל הסטודנטים? ב. היכן ימצאו המרצים כדי ללמד את כל הסטודנטים? ג. כיצד תסנן הפקולטה את הסטודנטים למעבר לשנה שניה? ד. מי שסונן, לאן ילך? אני, אגב, תומך בפה מלא במה שטל כהן כתב: תגובה 38884 | |||
_new_ |
הצלחת הלטביות- המחיר | |||
|
|||
כדי לזכך את דברי ולענות על שאלתך אפרט, ערן ידידי. בכמות הכספים שעלו תוספות השכר לבוגרי הלטביות במגזר הצבורי, אפשר היה להקים חמש אוניברסיטאות חדשות ,ולממן את הלימודים הגבוהים בקלות גבוהה יותר מאשר ההתמודדות עם מקפצת השכר הנ''ל. חלק נכבד ממהקופצים זכאים לפנסיה תקציבית(פנסיה שאינה ניצברת בשנות עבודה אלא מתוקצבת ע''פי גובה שכר בשנות העבודה האחרונות) ומי בכלל יכול היה לחשב אקטוארית קפיצת מדרגה שכזו? | |||
_new_ |
שטויות | |||
|
|||
פנסיה תקציבית תלויה בשנות הוותק של העובד | |||
_new_ |
שטויות | |||
|
|||
לגובה השכר אין משמעות? מי שהשתכר 3000 ש''ח 15 שנה.ומי שהשתכר 12000 ש''ח אותו הזמן יקבלו פנסיה דומה? מי שבשנות עבודתו האחרונות שולשה משכורתו יקבל פנסיה ע''פ כלל הכנסתו לאורך השנים ,או ע''פ הכנסתו בתקופה שקדמה לפרישתו? | |||
_new_ |
אתה אמרת שהיא אינה נצברת בשנות עבודה | |||
|
|||
והיא בהחלט כן תלויה במספר שנות העבודה | |||
_new_ |
אתה אמרת שהיא אינה נצברת בשנות עבודה | |||
|
|||
נצברת מלשון פנסיה צוברת=פנסיה המבוססת על כמות הכספים שהופרשו במהלך השנים. להבדיל מפנסיה תקציבית המבוססת מעבר למילוי מכסת שנות העבודה על גובה השכר בשנות ההשתכרות האחרונות. | |||
_new_ |
הצלחת הלטביות | |||
|
|||
ה''לטביות''? האין זו כותרת מכלילה ומעליבה מאין כמוה, המייצגת דעה שלא נבדקה לעומקה? את לימודי לתואר השני התחלתי באוניברסיטת חיפה, אחרי שעמדתי בכל תנאי הקבלה. למדתי בה שנת לימודים אחת, ועמדתי בכל חובותי בהצלחה. לאורך כל הדרך זכיתי, כמו שאר חברי ללימודים, ליחס משפיל מצד מוסדות האוניברסיטה ובמיוחד מנהלת הכספים שלה. התור הארוך המשתרך של סטודנטים ממתינים בעמידה לפני דלת מנהל התשלומים ללא כסא באופק, גם לא כאשר הם נכנסים ומתקבלים על ידי הפקידה - העונה להם בהתנשאות. (אם אינך מבין את שכתוב בטופס, אמרה לי אחת מהן, אינך ראוי ללמוד כאן לתואר שני). במהלך לימודי נתגלעה אי הבנה חמורה בנושא התשלום שלי לאוניברסיטה, שכללה דרישה לא נכונה לדעתי לתשלום נוסף. באשר ביקשתי הסבר קיבלתי את התשובה המופיעה בסוגריים למעלה. זה היה הקש ששבר את גב הגמל. הפסקתי את לימודי באוניברסיטת חיפה, ונרשמתי ללימודי תואר שני בשלוחת אלאבמה בחיפה. את השלוחה ניהל בשעתה ד''ר גולדשטיין, שבתפקידו הקודם כיהן כמנהל מחוז חיפה במשרד החינוך. המרצים היו טובי המרצים, מן הטכניון ומאוניברסיטת חיפה, ועל פי דרישת אוניברסיטת אלאבמה מרצים אמריקאיים שהגיעו מאלאבמה, ולימדו באנגלית (ומי באוניברסיטה ישראלית מגיע לרמה של למידת קורסים שלמים באנגלית בחינוך?). היחס אלי היה כאל לקוח למן הרגע הראשון. הקבוצה שלמדה איתי התגבשה מהר והפכה לכוח לומד אמיתי. התיזה שלי, ''הפמיניזציה של ההוראה והשפעתה על האקלים הבית ספרי'' הוכנה בהנחייתו של ד''ר גולדשטיין, ואני מוכן להעמידה בכל עת לבדיקה ואף להרצות על ממצאיה. אין אני מתבייש בלימודי בשלוחה. אני גאה בהם. בזכותם הפכתי לאדם אחר. אני מציע לך להיזהר בדבריך כאשר אתה חורץ משפט כה נחרץ על ''הלטביות''. אתה מטיח רפש ללא הצדקה, ופוגע באנשים ללא תכלית וטעם. | |||
_new_ |
ממש מסכן, כסא לא נתנו לך | |||
|
|||
אבל משום מה שאר מאות הסטודנטים לא התעייפו כמו הוד עייפותו. איך תסביר שרק בך התעללו? רק מתחת עכוזך משכו את כס הלימודים המטאפורי? | |||
_new_ |
ממש מסכן, כסא לא נתנו לך | |||
|
|||
תגובתך הבוטה והרדודה אינה ראוייה לתשובה. אולם, יחד עם זאת, מעניינת אותי העובדה מהי הסיבה האמיתית לתוקפנות האישית החריפה כנגד אדם שאינך מכיר, לא פגשת מעודך ואשר לא היתה בדבריו שום ביקורת כלפיך אלא אך ורק כלפי מוסד מסויים ממנו נפגע. ואגב, אלו אולי אינם ממצאים מדעיים סטטיסטיים, אך בוגרים רבים של אוניברסיטת חיפה בהם פגשתי חלקו עמי את אותן החוויות הלא נעימות של לימודים במוסד זה. | |||
_new_ |
גם אני חשתי שמה שמעניין | |||
|
|||
את אוניברסיטת חיפה הם הצ'קים שלי. | |||
_new_ |
לימודים גבוהים - בראי המדינה | |||
|
|||
ראה רק מתוך תשובתכך ניתן להבין כמה עיניים המשבשים את התנהלותינו כחברה מאז פריצת הלטביות. 1.את מירב השימוש במכללות עשו עובדי המגזר הצבורי ,אנשי משטרה וצבא ,שנדחפו לענין מתוך ידיעה ברורה כי לאחר מאמץ כלכלי קצר .משכורתם תשתנה באופן משמעותי: קח את אחוז בעלי התארים האקדמיים עד שנת 93 במגזר הציבורי, ואת האחוז בשנת2003 ו''תיפול בריצפה''. 2.המכללות ניזונות כעסק כלכלי, וככזה הן מחויבות ל ת ת את אשר ר ו צ י ם צעירי הארץ החוזרים מהטראקים במזרח, לאחר שרת צבאי קשה וארוך ,לפעמים ארוך מאד.דא עקא ידע על החיים אין להם ובטח לא מידי ה''פמיניזיציה של החינוך'' . שהותירה את בוגרי מערכת החינוך ללא דמויות חינוכיות כמו שהיו לדורנו בזמן התבגרותנו הבית סיפרית. התוצאה המיידית של הלטביות היא למעלה מ35000 עו''ד צעירים .גברים ונשים שאיבדו את מיטב שנות הלימוד על מקצוע מיותר, ללא אפשרות לחזור לאחור. לפני הלטביות היו רשומים פחות מ12000 בעלי רשיון עריכת דין ושלושת האוניברסיטאות הכשירו בשנה כ 500 בוגרים. אתה יכול לטעון לשוק חופשי ועוד טעונים שכאלו, אך אתה יותר מכל אחד אחר (לאור נושא התזה שלך) יודע, כי בבסיס בחירת המקצוע האקדמי דלעיל היו בעיקר חוסר ידע ואולי תאוות בצע אנושית חיובית, 3. חינוך אקדמי דורש השקעה שאנשים פרטיים לא יכולים להרשות לעצמם. לכל אדם לעניות דעתי צריכה להיות האפשרות ללמוד גם את המקצועות התובעניים ביותר מבחינה פיננסית:רפואה, הנדסה גרעינית, מיקרו ביולוגיה, וכו' ע''כ אני בעד הקמת אוניברסיטאות צבוריות נוספות בתמיכת הממשלה גם באזורי הפריפריה. שיהנו מתקציבי השכלה גבוהה ומשלל המוחות שכל מחזור מעמיד לטובת הלימודים האקדמיים. מי שיתאים ויעמוד במטלות התובעניות של המקצועות הקשים ביותר-יתקדם ויסיים. ומי שיראה יכולת פחותה יותר יוכל לבחור מקצועות פחות קשים אך חשובים לא פחות. | |||
_new_ |
מאמר מצויין! | |||
|
|||
אני מסכים עם עיקרי הדברים. רק תעשה לי טובה! אל תגיד ''סלקציה''. אמור מעתה: ''מיון''. ואם אתה מתעקש: ''סינון''. | |||
_new_ |
מאמר מצויין! | |||
|
|||
המילה העברית היא ''ברירה''. | |||
_new_ |
מאמר מצויין! | |||
|
|||
אתה צודק. אבל עדיף לא להשתמש ב''ברירה'', שיכולה להתפרש גם כ''אופציה''. | |||
_new_ |
מאמר מצויין! | |||
|
|||
תודה. מקבל את הערתך בעניין המילה ''סלקציה''. לצערי, המילה הזאת רגישה. ''סינון'' היא המילה הקרובה ביותר בעברית למושג המקורי. שים לב, שבעברית לא השכילו להמציא מילה שתתאים בול לכוונה האמיתית של המילה סלקציה. אנשי האקדמיה (שעברו בהצלחה את הפסיכומטרי) היו עסוקים להמציא את המילה ''כרוכית'' במקום שטרודל. זה מה שקורה כשמסתמכים יותר מדי על מבחן פסיכומטרי. | |||
_new_ |
תודה רוני, באמת. | |||
|
|||
''סינון'' זו מילה טובה בהחלט. ברירה, בחירה, מיון, סיווג, שיבוץ, פילוח, ניפוי, זיקוק... הכל - קולע יותר או קולע פחות - הכל טוב לאין ערוך מ''סלקציה''. | |||
_new_ |
ובכל זאת, ''סלקציה'' עדיפה על ''אקציה'' | |||
|
|||
_new_ |
ובכל זאת, ''סלקציה'' עדיפה על ''אקציה'' | |||
|
|||
זה כל כך פאסה סלקציה נו זה מזכיר את השואה!!!! | |||
_new_ |
אז מה הבעיה בעצם? | |||
|
|||
הזכירו כאן את האוניברסיטה הפתוחה, את המכללות, את השלוחות הזרות. משום מה השמיטו את המכינות. הבעיה היחידה שיש למי שרוצה להמשיך בלימודים אקדמיים בארץ, ויודע קרוא וכתוב ברמה של כתה ג', היא הבחירה בין שלל האפשרויות. אז מה המטרה של כל הדמגוגיה הזאת? | |||
_new_ |
אז מה הבעיה בעצם? | |||
|
|||
אם תקרא את תגובתי מלמעלה תבין ש''השפע'' לכאורה משרת את בעלי ההון שהקימו את המכללות על מנת להתעשר מרצונם של עשרות אלפים לחבור לתוכנית ''פרקליטי אל- אי'' על חשבון שנות למודיהם היחידות, ומתוך ידיעה שלנו כציבור כי לימודים אקדמיים אמיתיים נשללו מהם. | |||
_new_ |
וכי למה שתנתן ה''זכות'' הזו לכל | |||
|
|||
בור ועם הארץ? מי שיכול שילמד, ומי שלמרבה הצער לא יכול שיכבד ויעסוק בדברים אותם הוא יכול לעשות. | |||
_new_ |
יסוד הדמוקרטיה : חינוך | |||
|
|||
_new_ |
יסוד הדמוקרטיה : חינוך | |||
|
|||
חינוך שיקבלו בבית, לאוניברסיטה באים כדי ללמוד | |||
_new_ |
יסוד הדמוקרטיה : חינוך | |||
|
|||
חינוך שיקבלו בבית לאוניברסיטה באים ללמוד כ ו ל ם וברצינות צריך לאפשר לכל מי שרוצה וזכאי לימודים מהסוג הטוב ביותר ,דהינו אוניברסיטאות ממשלתיות מסובסדות. ולא השכלה לעשירים בלבד , שעוד למרבה אסוננו מתועלת ללימודי עריכת דין בקנ''מ הגדול ב100 מגודלנו האמיתי. | |||
_new_ |
אני בהחלט מסכים שיש להוריד את שכר הלימוד | |||
|
|||
למינימום, יש לחזור למצב שהיה בשנות השישים והשבעים תחת שלטון מפאי בהן היה החינוך הגבוה שווה לכל הפש (וגם לא היה פסיכומטרי) | |||
_new_ |
שנת לימודים פתוחה לכל אינה הפתרון | |||
|
|||
בהנחה שבשנת לימודים פתוחה זו (אשר מייקרת את הלימודים לכולם בכך שמאריכה אותם בשנה נוספת, ולכן המפסידים העיקריים הם שוב השכבות החלשות) יילמדו נושאים ''כלליים'', כיצד נחליט מי ימשיך הלאה לאיזו פקולטה? ומי שנכשל בשנה זו, או שלא הצליח להתקבל למה שרצה בעקבותיה (כאשר לא ברור מלכתחילה איך יוחלט מי יתקבל למה אחרי שנה זו), איך יצליח להתקבל למה שהוא רוצה? השיטה הנוכחית לפחות מאפשרת לאנשים לשפר פסיכומטרי (בעלות נמוכה יותר מאשר שנת לימודים אקדמית נוספת) ולנסות שוב להתקבל למה שרצו. אני לא אומרת שהפסיכומטרי הוא המדד הטוב ביותר (אכן, הוא לא מודד רמה מוסרית. מצד שני, מה כן?), אבל כרגע הוא הרבה יותר מוצלח מהצעות אחרות. ולמיטב ידיעתי, הוא אכן מנבא (יחסית) טוב הצלחה בהמשך. | |||
_new_ |
תגובה | |||
|
|||
קראתי בעיון ובהנאה את המאמר ואני חותם על כל מילה . יישר כח !!!! תעשיית הפסיכומטרי היא טרנד חולף ויפה שעה אחת קודם . האישרא בלוף הישראלי במיטבו ! | |||
_new_ |
כחג | |||
|
|||
רק שתדע, אבן שושן חושב אחרת בנוגע לפירוש האופורטוניסט, ובמקרה הוא דווקא מסכים עם הפסיכומטרי | |||
_new_ |
הוספת שנה ללימודים | |||
|
|||
הרעיון של הוספת שנת לימודים ראשונה בה מלמדים מקצועות כלליים ושלאחריה בוחרים במגמה קיים כבר 200 שנה בארה''ב. משום כך זה לוקח 4 שנים להוציא תואר באמריקה. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |