פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
על הניסים, על הנפלאות, על רמת הגולן ועל הרלב''ג
טל רבינוביץ' (שבת, 09/12/2006 שעה 20:48)


על הניסים, על הנפלאות, על רמת הגולן ועל הרלב''ג

טל רבינוביץ'



למרות הרוחות הממאנות להגיע, ועל אף הגשמים המשהים את בואם - חג החנוכה בוא יבוא והוא אפילו מתקרב.
אל נא תראו בכך נס ידידיי, כי אם רק חוק טבע פשוט ובסיסי על פיו: מחר תזרח השמש, והיא תזרח גם ביום שלאחריו...

בבתי הספר כבר החלו ללמד את ילדינו על המכבים המעטים והטובים אשר ניצחו את היוונים הרבים והרעים, על אנטיוכוס אפיפנס המטורף אשר שנא את העם היהודי והפסיד במלחמתו ליהודה המכבי -מפקד שהיה אמנם צעיר וחסר ניסיון, אך גבר אמיץ בעל תושייה, נחישות, אמונה וכריזמה... (כזה שכל אישה מייחלת לו...)

והחשוב מכל, מלמדים אותנו כי חג החנוכה הוא חג הניסים וחג הנפלאות, שהרי גם ניצחנו אנו המעטים את היוונים הרבים, וגם חזינו בנס כד השמן, באותו כד קטן שמעט מן השמן שהיה בו הספיק באופן תמוה להדליק את מנורת בית המקדש למשך שמונה ימים תמימים!! ֹ
שְשׁשְיוֹוֹוֹ!

מאז ועד היום אנו מציבים חנוכייה ליד חלונות בתינו, מתייחדים עם גודל הנס ומפרסמים אותו ברבים כפי שנאמר: ''ברוך אתה ה', אלוהינו מלך העולם שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה''.

אבל - נס כד השמן הוא רק אגדה!

למרות שאינו נלמד כאגדה, ולמרות שכאגדה היה ראוי כי יילמד – מלמדים את ילדינו להאמין כי הדבר אכן התרחש במציאות וכי מדובר בניסים ובנפלאות. בנוסף, מטמטמים את מוחם הרך והמתגבש של בנינו בתופעות ''אוּרי גלריות'' למיניהן ואחר כך מתפלאים כי לישיבת המטכ''ל הוזמנה דמות מתקשרת כדי לאתר את החטופים...

ידידיי, אל תטעו, אשמח לחזות בניסים אך טרם זימן לי הגורל דבר שכזה.

דאגתי הפעם יוצאת על חינוך ילדינו, (אפרורו חנוכה - שורש: ח.נ.ך).
השאלה היא: האם לחנך את ילדינו להאמין בניסים הוא אכן הדבר הראוי והנכון לעשותו?

מאז ומעולם כמהים האנשים לנסים.

כמיהה זו מצאה את ביטויה למשל בקֶרב אנשי גוש קטיף אשר עד לרגע האחרון ממש עדיין חיכו לנס שיתרחש... לנס שלא התרחש (שוב אומר כי הדבר הוא למצער), וזכורה לי היטב התבטאותו של הזמר והיוצר אריאל זילבר (המנהל אורח חיים חילוני) אשר התראיין באותה התקופה במסגרת פעילותו נגד ההתנתקות: ''זה לא נגמר עד שזה לא נגמר'' – אמר וביטא יותר מכל את האמונה ואת התקווה כי יחול הנס וההתנתקות שכבר יצאה אל הפועל – תחדל.

ומדוע אין להסתמך על הניסים?

הכי פשוט שיש: כי הסתמכות זו ממעיטה את העשייה ומחלישה אגב כך את כוחנו.

תרבות ה-''סמוך'' וה-''יהיה בסדר'', ה-''חפיף'' וה-''תירגע אחי''... כל אלה נגועות באותה הסתמכות על ניסים... וכך ממש אנו נראים.

הנה לעיונכם דברי-תורה בנושא זה של הנסים מתוך ספרו החדש של ד''ר אברהם בן-עזרא, עיונים בחכמת הרלב''ג (הוצאת ''קרטוב'' תשס''ז):
הרמב''ם טוען כי העולם נברא יש מאין. הרלב''ג (בספרו החשוב: ''מלחמות השם''), חולק על הרמב''ם בסוגיה זו ומדבר גם הוא על נס בריאת העולם. טוען הרלב''ג כי העולם לא נברא יש מאין וממשיל את דבריו לבניית בית שעוד בטרם נבנה היו קיימות האבנים והתכנית לבנייתו. העולם על פי הרלב''ג לא נברא מן החומר הקדמון שכבר היה קיים, דהיינו: יש מ- יש.
לדעת הרלב''ג לא כל הבריאה היא בגדר נס, ורק מה שהכרחי לסבור על דרך ההיגיון שהוא נס – נס הוא.
עיקרון זה, של המעטת הנס הוא עיקרון מהותי באמונת הרלב''ג.
לגבי בריאת העולם: אין כאמור לייחס לה' את חלקי הבריאה שנוצרו בדרך הטבע, אלא רק את מה שבריאתו בלתי טבעית (שאינה על פי חוקי הטבע). הבריאה התמשכה על פי חוקי הטבע ודבר זה מטבעו הוא ללא כל נס ופלא.

• • •

ומדוע צודק הרלב''ג בגישתו החכמה כי חשוב להמעיט בנסים?

הנה רוחות רעות באות ומנשבות מהצפון ומבשרות כי את רמת הגולן יש להחזיר לאויבינו...

שמא נשב ונחכה גם הפעם לנסים שלא יבואו?!




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


חבל''ז!
חנה אייזנמן (שבת, 09/12/2006 שעה 20:57) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



חבל''ז!
סתם אחד (יום ראשון, 10/12/2006 שעה 6:29)
בתשובה לחנה אייזנמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כשהיינו ילדים היינו אומרים ''שטויות במיץ עגבניות''. המאמר הנוכחי הוא קוקטיל מאותו סיגנון.
_new_ הוספת תגובה



זו בדיוק היתה הבעיה עם אנשי גוש קטיף!
חנה אייזנמן (שבת, 09/12/2006 שעה 21:12) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הם סמכו על הנס במקום לפעול. והם אפילו חיבקו ונישקו את הפושעים שגירשו אותם מבתיהם. כי משיחיות השקר של ה''ממלכתיות'' טימטמה להם את השכל!

לא ארצה שוב על נסים, רק אחזור על הקביעה, שיהודי שכופר בנס, משהו מעוות אצלו.

אבל ביהדות - אין סומכין על הנס! אם אתה אינך עושה להצלתך, למה שיעזרו לך? אם אינך עושה, זו לא עזרה, אלא עשייה במקומך, וזה לא חינוכי!!! לא לילדינו ולא לעמנו!

הקב''ה אמר למשה - מה תזעק אלי, דבר אל בני ישראל ויסעו.. התחילו לזוז, חרפו את נפשכם, אז גם אני אעשה את ''חלקי''.

נכון, אין גשם! ויש לזה סיבה. אך כדרכו, הקב''ה יציל אותנו שוב. ולא מפני שאנו ראויים לכך, אלא בזכות הבטחתו לאבותינו.

ברור, שאם השמאל ימסור את רמת הגולן, והיהודים יגיבו כפי שהגיבו בגוש קטיף, לא יהיו נסים! למה שיהיו? נסים אינם נכפים! תוכיח שאתה רוצה בהם, אז הם יגיעו!

אומרים שאין נסים ועושים הכל להביא עלינו חורבן, ואז אומרים - איפה אלוהים שלכם - החוצפה! הרי הכל ''מציאות'' ו''ריאליה'', אז אם עושים הכל כדי להביא חורבן, למה שלא יבוא? ובכל זאת, למרות כל מאמצי מהרסינו ומחריבינו מבית, שבכל אומה אחרת, היו מצליחים מזמן להכחידה, אנו עדיין קיימים. למרות ביילין, ולמרות פרס, ולמרות רן כהן, ולמרות שלום-עכשו ומזכירם בעבר, מני מזוז, ולמרות גוש שלום, ולמרות כל מלאכי החבלה מבית, השולטים על ההוויה הישראלית במשך עשרות שנים, וגם מדקלמים ש''הימין היה בשלטון'', כשהם יודעים שהם משכו בכל החוטים. שהם שולטים שלטון ללא מצרים במנגנון התעמולה בשירות האויב, כשהם קובעים את דעת הקהל, כשהם נוקטים באלימות נגד חיילים ואזרחים ומשפיטים לרצונם גם את הערבים, ימח שמם.

וגם לא יזיק לילדים להאמין בנסים, שאם לא כן, הכל שחור משחור ואין טעם לחיים. כל המתאמצים כל כך לכפור בנסים, מאמינים בהם, מבלי שיודו בכך, שאילולא כן, היו מתאבדים. ויותר מכולם מאמינים בנסים, מהרסינו ומחריבינו מבית.

ובינתיים, כדאי מאד להתפלל על הגשמים, כי המצב ממש לא סימפטי!
_new_ הוספת תגובה



זה הזכיר לי מאמר של יעל אדמוני
חנה אייזנמן (שבת, 09/12/2006 שעה 21:27) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפני שנים רבות בכל-העיר, ירושלים. שם היא כותבת - חנוכה נלמד כחג לאומני - היונים רעים והיהודים טובים, ולא מזכירים שהיונים הביאו את הדמוקרטיה לעולם....

הגבתי אז, שגם בדברים על השואה הגרמנים הם הרעים והיהודים הם הטובים, ולא מזכירים שהגרמנים הביאו את בטהובן לעולם (וגם את ואגנר).

וכמובן, המאמר כולו הוא תשפוכת של ליגלוג על חגי ישראל וזילות היהודים.

נזכרתי גם בשולמית אלוני, בשעה של תשובות לגולשים ב-ynet שליגלגה כנ''ל, ובין השאר דברה בנושא החנוכה על טיטוס..
_new_ הוספת תגובה



אשה מלאת רהב ריק.
אבי גולדרייך (יום שני, 11/12/2006 שעה 3:37)
בתשובה לחנה אייזנמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האלוני הזו.

בורה שחצנית.
נהגה להתרברב בידיעותיה הרבות ''בתורה''
בסך הכל יודעת בקושי כמה פסוקים מהחומש בעל פה
וגם ''ספורי המקרא'' כגון ספור דוד ובת שבע ,ועם הידע המועט הזה קשרה לעמה הרבה כתרי רהב ריק.שלושים שנה בכנסת חזרה על אותם סיפורים בניסיונותיה הבלתי נלאים לעוות את נצח ישראל.
_new_ הוספת תגובה



הבהרה
מהנדס אזרחי (יום ראשון, 10/12/2006 שעה 7:15) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המכבים מול היוונים

ממש כמו היום: היהודים המאמינים (המכבים) מול חסרי האמונה הציוניים (המתיוונים)
_new_ הוספת תגובה



הבהרה
לופי (יום ראשון, 10/12/2006 שעה 11:28)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הקנאים רפי השכל שהחריבו את הבית באיולתם

מול

המתונים והחכמים שבזכותם אתה קים.
_new_ הוספת תגובה



הבהרה
מהנדס אזרחי (יום ראשון, 10/12/2006 שעה 11:43)
בתשובה ללופי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שטויות שטויות שטויות

המכבים הם אותם אנשי אמונה, אנשי דת ותורה שיצאו (מעטים) מול רבים (היוונים והמתיוונים: ישראלים כמוך נואצי דת ישראל) הדור החדש הישראלי שלא יודע כלום: לא מסורת ולא יהדות.

תגיד לנו מה לימדו אותך בגן היום? שבזכות הציונות אתה קיים? ואם לא היתה ציונות לא היית נולד? כל השקרים שאתה מדקלם תבדוק אותם אחת לאחת ותתעורר

דרך אגב, אתה יודע מה זה לופי? זהו שם של מתיוון מודרני תוצרת המדינה הציונית לתפארתה.

לופי משורש לפלפ מודרני חה חה חה
_new_ הוספת תגובה



האנשים האלה יצדיקו תמיד את התבוסתנות, בלי שום קשר לנסיבות
חנה אייזנמן (יום ראשון, 10/12/2006 שעה 12:24)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ולדרישות המציאות, המוסר, החיים והצדק.

הם תמיד מעלים את נס את בר-כוכבא (וכאן ה''גאון'' בעצם מתייחס אליו ולא ליהודה המכבי ולחשמונאים), כאשר בחורבן, כשבר-כוכבא הוא נקודת האור היחידה באותן שנות חורבן.

אם אינני טועה, יהושפט הרכבי סיפק להם את הטיעון הזה.

היו אלה תמיד המתייונים בכל הדורות שדאגו לכך שהחורבן יתרחש, כדי להצדיק את פחדנותם. גם הסיקריקים, המוצגים, לנוחיות התבוסתנים, כציבור השלילי בימיהם, היו כמובן ההיפך מזה.

היו אלה תמיד המורדים בשלטון הרשע שהגנו על כבוד העם היהודי, אבל, לעיתים, נכשלו בהצלתו, כי הוא לא רצה בהצלה.

כך היה גם ביציאת מצרים. הם ניצלו מבית עבדים, אבל בהתקלות בקושי הראשון, הם זכרו את סיר הבשר, שהיה להם במצרים. אכן, עם קשה עורף. ועל כן - סובל.
_new_ הוספת תגובה



[•] האנשים האלה יצדיקו תמיד את התבוסתנות, בלי שום קשר לנסיבות
חנה אייזנמן (יום ראשון, 10/12/2006 שעה 12:36)
בתשובה לחנה אייזנמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[• הוסר קטע בגלל פגיעה בזכויות יוצרים]

קרב אמאוס (http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7%94%D7%95%D7%9...)

תיקונים - נאמר למשה - מה תצעק אלי.

מציגים את בר-כוכבא כאשם בחורבן.
_new_ הוספת תגובה



החשמונאים פעלו בתבונה
עמיש (יום ראשון, 10/12/2006 שעה 12:44)
בתשובה לחנה אייזנמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראשית לכל כרתו ברית עם הרומאים שאיימו על הממלכה הסלווקית ממערב ושנית חיכו להזדמנות של נפילת אנטיוכוס במלחמתו בבבל.
וזאת כמובן בנוסף לכשרון המנהיגות הצבאית ולעוז הרוח.

לעומתם, המורדים של שנת 67 והמורדים נגד הדריאנוס בשנת 117 הביאו חורבן על העם היהודי ועל הקיום העצמאי של ישות יהודית בארץ ישראל.
_new_ הוספת תגובה



החשמונאים פעלו בתבונה
אבי גולדרייך (יום ראשון, 10/12/2006 שעה 19:22)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ובסופו של דבר עם ישראל נשאר, ורומא נכחדה.

אם היה תלוי בך היהודים היו מתבוללים ונעלמים הרבה הלפני מרד בר כוכבא.
_new_ הוספת תגובה



שטויות...
עמיש (יום ראשון, 10/12/2006 שעה 19:58)
בתשובה לאבי גולדרייך
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רומא נכחדה?
זה חדש בשבילי, כל אירופה כמעט היא רומא מבחינת שפה, תרבות ודת.
הם קרובים יותר לרומאים מכפי שאנחנו קרובים ליהודים של ימי החשמונאים.
_new_ הוספת תגובה



שטויות...
אבי גולדרייך (יום ראשון, 10/12/2006 שעה 20:35)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בשבילך כל אירופה רומה מבחינה דתית שפה תרבות ודת ניחא.

לא ניתקלתי לאחרונה בהרבה מקדשי יופיטר באירופה, גם התרבות לא בי=דיוק , משחקי גלדיאטורים יש יותר בתאילנד מאשר בשטוקהולם, והגרמנית, הפולנית, השבדית, ההולנדית, הרוסית, הצ'כית הסלובקית, ואף שפות כמו רומנית ספרדית וצרפתית דומות ללטינית כמו אידיש ללדינו.
(עם זאת קיימת השפעה מפני שלטינית הייתה שפת המדע והדת)
באורח פרדוקסלי דווקא השפה האנגלית, שמוצאה מעמים שנכבשו על ידי הרומים משפיעה יותר מרומית.
ושפת התפילה הלטינית בכנסיות קתוליות מדברת על איזה ישוע
שגדל על יד עפולה יותר מאיזה יוליוס קיזר או מרכוס אאורליוס.
_new_ הוספת תגובה



תיקונים מהותיים
יובב (יום ראשון, 10/12/2006 שעה 21:00)
בתשובה לאבי גולדרייך
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הדת השלטת באימפריה הרומית החל מ-‏391 לספירה היא הדת הנוצרית, מה שבודאי תרם להפיכת הנצרות לדת הגדולה בעולם (2 מיליארד מאמינים)

ספרדית, פורטוגזית, צרפתית, איטלקית ורומנית, אותן דוברים יותר מ-‏600 מיליון איש, הן שפות שנולדו מתוך הלטינית. רק כ-‏350 מיליון איש דוברים אנגלית כשפה ראשונה.
_new_ הוספת תגובה



תיקונים מהותיים
ישראל בר-ניר (יום שני, 11/12/2006 שעה 0:50)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פספסת בכמעט 70 שנה. קונסטנטין אמץ את הנצרות כדת הרשמית של האימפריה הרומאית ב 325 (אולי כבר ב 322) לספירה.
_new_ הוספת תגובה



תיקונים מהותיים
יובב (יום שני, 11/12/2006 שעה 10:44)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קונסטנטין רק (התנצר ו)הפך אותה לחוקית, ובזה תם עידן הרדיפות.
הפיכתה לדת רשמית היא של תאודוסיוס
_new_ הוספת תגובה



יובב, אני חושב שאתה טועה
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 12/12/2006 שעה 3:08)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וועידת ניקאה (Nicea) התקיימה ב 325 לספירה. למיטב ידיעתי היא כונסה בהוראת קונסטנטין כדי למסד את הדת הנוצרית כדת המדינה. אחת ההחלטות המרכזיות שלה היתה להעביר את יום השבתון השבועי משבת ליום א'. זה היה חלק מהמסע של קונסטנטין לטשטש את השורשים היהודיים של הנצרות.
_new_ הוספת תגובה



אני טועה לפעמים, אבל לא כשאני מצטט מילה במילה
יובב (יום שלישי, 12/12/2006 שעה 10:43)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מתוך wikipedia:

Christianity spread east to Asia and throughout the Roman Empire, despite persecution by the Roman Emperors until its legalization by Emperor Constantine in the early fourth century. During his reign, questions of orthodoxy lead to the convocation of the first Ecumenical Council, that of Nicaea.

In 391 Theodosius I established Nicene Christianity as the official and, except for Judaism, only legal religion in the Roman Empire.

_new_ הוספת תגובה



קונסטנטינוס, נצרות וניקיאה
עמיש (יום שלישי, 12/12/2006 שעה 13:14)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קונסטנטינוס העביר את העדפתו לנצרות בשנת 312 בעקבות נצחונו על מקסנטיוס אם כי נשאר בתפקיד ראש הדת הרומית העתיקה (פונטיפקס מקסימוס). הנצרות הפכה להיות הדת הרשמית באימפריה אך לא הדת הבלעדית. לא נאסרה עבודת האלים הישנים.
בעקבות סכסוכים בין פלגי נצרות שונים כינס קונסטנטינוס את ועידת ניקיאה במאי 325 וישב בראשה. הועידה עסקה בעיקר בבעיות תיאולוגיות על מנת להביא לאחדות המחנה הנוצרי, כמו כן עסקו גם באי אלו בעיות אירגוניות.
המטרה של אחדות לא הושגה ונותרו פלגים שונים כך שהחלטות ניקיאה בעצם יצרו מחנה חדש.
ב 391 הכריע תיאודוסיוס בין הפלגים הנוצרים ואסר על עבודות האלילים הישנות וקבע את בלעדיותו של הפלג הניקיאני בנצרות.
לאחר תיאודוסיוס התפלגה האימפריה למזרחית ומערבית.
_new_ הוספת תגובה



קונסטנטינוס, נצרות וניקיאה
יובב (יום שלישי, 12/12/2006 שעה 16:14)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כיוון שהקיסר הביע תמיכה בנצרות היא הפכה להיות דת ''מועדפת'' אבל לא דתה הרשמית של האמפריה.
הנצרות הפכה לדת רשמית רק אצל תאודוסיוס.
(קונסטנטינוס עצמו הוטבל רק לקראת ערש דווי).

האמפריה פורקה למזרח ולמערב כבר בימי דיוקלטיאנוס, אבל קרה שקיסר זה או אחר (ביניהם קונסטנטינוס ותאודוסיוס) הצלחיו לאחד אותה שנית לתקופה מוגבלת.
_new_ הוספת תגובה



האימפריה חולקה לצרכי שליטה
עמיש (יום שלישי, 12/12/2006 שעה 16:36)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מאחר ולא היתה אפשרות לשלוט מרומא בלבד אבל לא הפכה לשתי ישויות מדיניות נפרדות (לפחות לא להלכה) עד לתקופה מאוחרת יותר.
_new_ הוספת תגובה



האימפריה חולקה לצרכי שליטה
יובב (יום שלישי, 12/12/2006 שעה 16:51)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המדיניות של שני החלקים היתה שונה ולעיתים סותרת.
קונסטנטינוס היה צריך לערוך מלחמה גדולה על מנת לכבוש את המזרח.
זה די הופך את החלקים לשתי ישויות.
_new_ הוספת תגובה



אתה כנראה לא מעודכן
עמיש (יום ראשון, 10/12/2006 שעה 21:11)
בתשובה לאבי גולדרייך
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל גם ברומי עצמה נעלמה הדת העתיקה והם עברו לנצרות כדת מדינה אחרי שכמה מאות שנים רוב האוכלוסיה כבר היתה נוצרית. את משחקי הגלדיאטורים הם ביטלו בעצמם.
כל השפות הלטיניות הן תולדה של השפה הרומית, האנגלית בלעה את כל אוצר המילים הלטיני. עם כל הכבוד לעמישראל, ביום הולדתו של בן האלוהים הזה היינו חלק מן האימפריה הרומית.

רומנית, איטלקית, ספרדית, פורטוגזית וצרפתית כולן נובעות מהלטינית באופן ישיר וחד משמעי והן דומות ללטינית לא פחות משהעברית המודרנית דומה לשפת התנך או לשפת המשנה והתלמוד.
_new_ הוספת תגובה



גם הביוב נובע מהלטינית
צדק (יום ראשון, 10/12/2006 שעה 23:02)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המבחן האמיתי הוא, האם רומאי שיגיע היום יוכל לתקשר עם איזשהו עם.
והתשובה הברורה והחד משמעית היא: ל א !!

האם יהודי שהיה במעמד הר סיני יוכל לתקשר עם יהודי של ימינו?
התשובה הברורה והחד משמעית היא: כ ן !!
ובנוסף, המשותף ביניהם יהיה הרבה יותר מדיבורים.

עצים ואבנים אינם קשר. הברות ואותיות אקראיות אינם קשר.
קשר הוא אחד בלבד. חיבור מלא בין המעביר הראשון למקבל האחרון.
_new_ הוספת תגובה



שטויות מקושקשות
עמיש (יום שני, 11/12/2006 שעה 0:13)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם בכלל היה מעמד הר סיני הרי שבין הבדואי המסכן שהיה שם ובינינו אין שום קשר ולו גם הקלוש ביותר, זו אינה אותה שפה ולא אותה דת ואין שום דמיון בשום דבר.

אבל בהחלט יתכן קשר בין אנשים משכילים מתקופת בית שני לבינינו, השפה והכתב יותר קרובים וכן יש יותר קרבה מבחינת המנהגים הדתיים והמסורת.

ברור שיהיה פער תרבותי גדול כי החיים שלנו שונים לחלוטין, בין אם אנחנו דתיים ובין אם אנחנו חילוניים.

מבחינה זו, רומאי משכיל בן אותה תקופה ימצא שפה משותפת עם אנשים רבים, רומאי משכיל מעידנים מאוחרים יותר של האימפריה לא יתקל בשום בעיית תקשורת (כמעט).

ואחרון אחרון, אני כלל לא בטוח שזה הקריטריון האמיתי, יש מספר מדדים אפשריים וזה יכול להיות אחד מהם.
_new_ הוספת תגובה



שטויות מקושקשות
צדק (יום שני, 11/12/2006 שעה 1:26)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוכחה עכשווית יש לך לגבי הפרש של 2400 שנה.
יהודי תימן שנמצאים בגלות מאז בית ראשון מגיעים בימינו לישראל
ומיד מדברים עם כל יהודי.
ואתה בודאי לא מדמיין שיהודים אלו החלו לדבר עברית בתימן.
אצל היהודים העובדות מדברות, אין צורך בהשערות.

אף רומאי ולו המשכיל ביותר לא יוכל לתקשר עם איזשהו עם בימינו.
ולא רק זאת. לא תמצא עם שמסוגל לתקשר עם קודמיו שחיו לפני 800 שנה.
רוב העמים לא יתקשרו עם כאלו שחיו הרבה פחות מ-‏800 שנה.
_new_ הוספת תגובה



הדוגמה אינה נכונה
עמיש (יום שני, 11/12/2006 שעה 8:07)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא יודע ממתי נמצאים יהודי תימן בגלות אבל אני בהחלט יודע שהם לא היו מנותקים ממרכזי יהדות שונים והיה להם קשר רציף עם ההגות היהודית לדורותיה. אם אתה כבר רוצה לתת דוגמה ''אוטנטית'' אתה צריך להביא את ''בני המנשה'' או איזה שבט אחר שנטען לגביו שהוא ''מצאצאי עשרת השבטים''.

אני כמובן גאה כמוך בקשר ההיסטורי הרציף בין כל חלקי העם היהודי והקשר התרבותי ביסודות הלשון והדת. מאידך אני לא מסכים לטענה שזהו המדד היחיד ובנוסף אני אומר כי הפער התרבותי בין היהודים של הזמן העתיק ליהודים של ימינו אינו שונה במהותו מהפער הזה בין רומאי של הזמן העתיק לרומאי של ימינו.
אם באמת רוצים להשוות רצוי מאד להקפיד גם על תיארוך, התרבות הכתובה שלנו עתיקה הרבה יותר מזו הרומאית ודומה יותר לזו של היוונים או הפיניקים (הכנענים בלשוננו) שהושמדו בידי הרומאים.
_new_ הוספת תגובה



הדוגמה נכונה
צדק (יום שני, 11/12/2006 שעה 13:00)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יהודי תימן שמרו על קשר כי הם שמרו על היהדות. זה בא ביחד.
העיברית שלהם לא הגיעה כי שמרו על קשר,
היא הגיעה כי הם באו איתה לתימן והמשיכו להשתמש בה בלימודי היהדות,
ובדיבור בחיי היום יום.

התיארוך ידוע ומדויק. חורבן בית ראשון החל את גלות תימן.

בני שבט המנשה לא שמרו על קשר, התרחקו מהיהדות, לכן איבדו גם את השפה.
אנחנו מדברים על קשר ולא על מי שלא שמר קשר.
מי שלא שומר קשר נמחק. כך יקרה גם לאלו החיים בימינו ומנותקים מהמסורת.
_new_ הוספת תגובה



דוגמה טפשית וחסרת ערך
עמיש (יום שני, 11/12/2006 שעה 21:24)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם יהודי תימן שמרו על קשר עם גלויות אחרות (כולל הרמב''ם) אז אין בהם שום ייחוד לעומת קהילות יהודיות במקומות אחרים בעולם שאף הן שמרו על דתן ותרבותן.

אדרבא, תן לי דוגמה של קהילה יהודית מבודדת ששמרה על יהדותה המקורית ושיכולה לתקשר עם היהדות בת זמננו.
_new_ הוספת תגובה



דוגמה טפשית וחסרת ערך
יובב (יום שני, 11/12/2006 שעה 22:37)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דוגמא הפוכה היא יהדות אתיופיה, שהיא שונה מהותית מהיהדות שלנו, ואפילו התורה כתובה שם בשפה שאינה עברית.
_new_ הוספת תגובה



איך אנשים משפריצים שטויות בלי להתבייש!
חנה אייזנמן (יום שני, 11/12/2006 שעה 13:28)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה, עם כל ה''קידמה'' הרומאית שלך, אינך מגיע לקרסולי אותם ''בידואים'' במעמד הר סיני. אותם ''בידואים'' אילו הגיעו בימינו אלה לארץ ישראל, היו נדהמים מן הבורות, הטמטום, חוסר הערכים, חוסר הנימוס, חוסר ההגיון, ובסך הכל - היו מזדעזים מהווית התועבה והריקבון במדינה המושחתת הזו.
_new_ הוספת תגובה



אחד מנאומיו של ד'יזראלי בפרלמנט הבריטי
חנה אייזנמן (יום שני, 11/12/2006 שעה 14:23)
בתשובה לחנה אייזנמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שוסע בקריאת ביניים אנטישמית. ד'יזראלי היה מומר, אך גאה מאד במוצאו היהודי, הוא פנה לאותו ''משכיל'' (רומאי) ואמר לו - כשאבותי קבלו את התורה, אבותיך עדיין טיפסו על העצים.

אין בעולם וגם לא יהיה לעולם, דבר מתקדם יותר מתורת ישראל. אלא, היא למעלה מהשגת עלובי החיים, ומכיוון שאינה נתפסת בשכלם המצומצם, הם מציגים אותה, הבלתי נתפסת, כמשהו שמתחת לרמתם האפסית. ככה זה.
_new_ הוספת תגובה



גב' אייזנמן היקרה
עמיש (יום שני, 11/12/2006 שעה 19:46)
בתשובה לחנה אייזנמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אכן מזל גדול יש לך שאת לא פוגשת אותם, לעניות דעתי יהודי מן הזמן הקדום לא היה סובל אותך במחיצתו זמן רב מדי ומן הסתם היה מוכר אותך במחיר ראוי לאיזו אורחת ישמעלים במחיר מצער.
_new_ הוספת תגובה



אתה כנראה לא מעודכן
אבי גולדרייך (יום שני, 11/12/2006 שעה 3:13)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנצרות הפכה להיות דת מדינה ברומי -כ300 שנה אחרי המרד הגדול.

אין כל קשר בין מקדשי יופיטר , ואלילי רומי בתקופת המרד הגדול או מרד בר כוכבא לבין הנצרות.

הנצרות הושפעה מהיהדות לאין ערוך מאשר מהאלילות הרומית.

השפות הרומאניות אכן בעלות השפעה לטינית, אבל גם בעלות השפעה גאלית , סלאבית, ערבית סנסקריטית, יוונית וכד'.
אין אפשרות לקנות במכולת בבוקרסט ליסבון, מדריד או רומא בשפה לטינית, (אבל אתה מוזמן לנסות).

ולמבחן העברית העתיקה, במקומות בהם גרים יהודים אמיתיים (שומרי תורה ומצוות) אפשר לדבר עברית מישנאית ואפילו לקנות במכולת.
_new_ הוספת תגובה



ואפרופו עברית אמיתית
אבי גולדרייך (יום שני, 11/12/2006 שעה 3:25)
בתשובה לאבי גולדרייך
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ישנה עברית , אותה שפה חיה ונושמת, המצויה במאות אלפי ספרים בארון הספרים בבית היהודי והנהגית יומם ולילה ידי מאות אלפי יהודים .- לשון הקודש

ישנה גם השפה הישראלית , המסורסת , פרי עמלה המפוקפק של הגוף המתכנה ''האקדמיה ללשון העברית'' הדואג לשלשל לנו מידי כמה שבועות מילים מגוכחות כגון שחרחק (טלפון) או סיקיון (טלוויזה) וכיו''ב.

ולאחרונה קם גוף חדש, המתחרה לאקדמיה ללשון העברית המרענן את העברית- קציני צבא שבמקום להלחם ולנצח את האויב ממציאים ביטויים כמו ''מלחמה בעצימות נמוכה'' או -''מרחבי שגור קסאם''

,
_new_ הוספת תגובה



הדמיון בין רומנית ולטינית ..
דובר לטינית ו-רומנית גם (יום שני, 11/12/2006 שעה 7:25)
בתשובה לאבי גולדרייך
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

די קלוש - הדקדוק שונה לחלוטין ונבנה בשנת 1720 על ידי בלשן בשם טרנדיפורסקו- מושפע מהדקדוק האיטלקי.

ישנם כמה מילים דומות .

הקללות לעומת זאת זהות לחלוטין- ממש לטינית.כמו ברומי.
_new_ הוספת תגובה



אתה כנראה לא מעודכן
עמיש (יום שני, 11/12/2006 שעה 8:30)
בתשובה לאבי גולדרייך
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני יכול להבטיח לך שגם הרמבם לא היה יכול לקנות אצלנו במכולת ואני מרשה לעצמי להניח שגם הנביא ירמיהו לא היה מסוגל לנסוע באוטובוס מחדרה לנתניה.

אל תטעה, אנחנו למדנו את שפתם, הם לא למדו את שפתנו. גם הכתובים שיש בידינו אינם המקוריים שנכתבו בתקופת יצירתם אלא נוסחים שהועברו לכתב העברי המשמש אותנו היום. אין לנו שום מושג כמעט על האופן בו נהגו לדבר ועל האופן בו נהגו לתקשר בחיי יום יום, יש בהחלט יסוד להניח כי הכתובים הקאנוניים שבידינו היו שונים משפת הדיבור באותה מידה שכתבי טשרניחובסקי (למשל) שונים משפת הדיבור העברי היום יומי או כשם שנאומי קיקרו היו שונים משפת הרחוב הרומי.

יש לזכור כי רומי התקיימה כאלף שנה עד שעברה לנצרות ועוד כאלף שנה אחרי כן, בכל עת שמדברים על הרומאים יש לציין על איזו תקופה מדובר. גם לגבינו הדבר אינו שונה למרות הטענה המגוחכת כי כל גילגולי ההלכה והתרבות היהודית כבר נמסרו במעמד הר סיני. אני לא בקי בכל פרט אבל היהדות עד הקמת המקדש היתה שונה מזו שלאחר הקמתו, היא השתנתה בימי בית שני, השתנתה בגלות והיא משתנה עד ימינו אלה. השפות ששמשו את העם היהודי אף הן השתנו עם הדורות, ולמרות שהעברית נשתמרה כלשון קודש הרי שהארמית, היוונית, הערבית, הספרדית, היידיש וכו' שמשו את היהודים כשפת יום יום לכל צורך שהוא (ראה את העדה החרדית המתנגדת לשמוש בעברית כשפת חולין).

ואני כמובן חולק על הגדרתך ל''יהודים אמיתיים''. זה שיש בינינו כאלה השומרים על מסורות עתיקות (או המתיימרים לעשות כן למרות השוני הגדול במסורות אלו) אינו שולל את האמיתיות של היהודים האחרים ממש כפי שקיומם של שבטי אינדיאנים ביערות ברזיל אינו שולל את האמיתיות של הברזילאים האחרים.
_new_ הוספת תגובה



אם כבר עוסקים בענייני לשון, אז כדאי לדעת
ישראל בר-ניר (יום שני, 11/12/2006 שעה 7:04)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שדן קווייל, מי שהיה סגנו של הנשיא בוש האב, כשחזר מביקור באמריקה הדרומית אמר שהוא מצטער על כך שהוא לא השקיע יותר בלימוד הלטינית בבית הספר התיכון, אחרת הוא היה יכול לדבר עם התושבים בלשונם . . . . (אמריקה הדרומית מכונה ''אמריקה הלטינית'' בארה''ב). זאת לא בדיחה, זה קרה באמת.

באשר לדימיון בין השפות של היום והשפות העתיקות, אתה טועה. העברית של היום אינה שונה בהרבה מהעברית של תקופת בית שני. נוספו הרבה מילים חדשות, אבל אין לי כל קושי לקרוא ולהבין את הטקסט המקורי של המגילות הגנוזות או את הקטעים בעברית שבתלמוד (במשנה אין כל בעיות). העדר סימני פיסוק וניקוד מקשה קצת אבל זה רק מאיט את הקריאה. לעומת זאת אף אחד מדוברי השפות הלטיניות של היום, כולל הרומנית שהיא למיטב ידיעתי הקרובה ביותר ללטינית המקורית, איננו מסוגל לקרוא או לדבר לטינית אם הוא לא למד אותה בנפרד.

דווקא העובדה שהעברית לא היתה בשימוש עד תקופת ההשכלה, גרמה לכך שכמעט ולא חלו בה שינויים עד שהגיע בן יהודה.
_new_ הוספת תגובה



אם כבר עוסקים בענייני לשון, אז כדאי לדעת
הייתה בשמוש . (יום שני, 11/12/2006 שעה 7:10)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תפילה , לימוד, הגות וכתיבה.
_new_ הוספת תגובה



אולי לא דייקתי
ישראל בר-ניר (יום שני, 11/12/2006 שעה 8:51)
בתשובה להייתה בשמוש .
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במילים ''לא היתה בשימוש'' כוונתי היתה לשימוש כשפת יום יום. העברית לא היתה השפה המדוברת בחיי יום יום של היהודים עד לתקופת ההשכלה, ורק מאמציו של בן יהודה החיו אותה. השימוש בתפילות איננו בדיוק ''שימוש'' כשפה.
_new_ הוספת תגובה



קוייל זה ההוא מה potetoe?
עמיש (יום שני, 11/12/2006 שעה 8:47)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה טועה וצודק כאחת. נכון שאתה אישית יכול להבין את השפה העתיקה, אבל זה לא אומר בשום פנים ואופן שהם היו יכולים להבין אותך. שים לב כמה פעמים בשנים האחרונות היה לך קושי מסויים להבין ביטויים בעברית שהשתרשו בשפה בישראל ותנסה להעריך את הפער בין השפה של היום לשפה של אז. ויש לזכור שאתה אדם משכיל שחונך בבתי ספר עבריים, ואם יורשה לי להחמיא לך - אתה גם לא טיפש במיוחד.

אל תטעה, ההבנה שלנו את העברית העתיקה נובעת מן העובדה שלמדנו אותה במכוון ובאופן שיטתי ולא מן העובדה שאנחנו יודעים עברית עכשוית. את העובדה הזו תוכל לברר בקלות יחסית אם תתן ליהודי אמריקאי דתי שיודע עברית עתיקה לקרא עיתון ישראלי ולהפך, אם תתן למי שלא למד תנ''ך לקרא בו אפילו את הפרקים הפשוטים ביותר.
כפי שכבר סיפרתי כאן בעבר, אני בדקתי זאת בצורה שיטתית (יחסית) והופתעתי עד כמה אנשים שחיים בארץ שנים רבות אבל לא למדו בארץ בבית ספר יסודי ותיכון אינם מסוגלים להבין את שפת התנ''ך. אני מדבר על אנשים שחיים בעברית, קוראים עתונים, קוראים ספרות מקצועית וכו' בעברית.

השפה העברית העתיקה לשכבותיה השונות צריכה לימוד נפרד, לצערי לימוד זה מתמעט אבל זו כבר סוגיה נפרדת.

ואחרון אחרון, לעתים אנחנו קוראים טכסט עברי עתיק וסבורים שאנחנו מבינים אותו מאחר ויש בו מילים רבות שנמצאות בשימוש מודרני אולם, לעתים קרובות אנחנו טועים ומייחסים את השמוש המודרני לטכסט העתיק.
_new_ הוספת תגובה



קוייל זה ההוא מה potetoe?
צדק (יום שני, 11/12/2006 שעה 13:16)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה בוחן את היהודי העתיק על הבנת שפת הרחוב שאיננה עיברית.
שפת הרחוב איננה עיברית. שפת הרחוב משתנה כל הזמן ומשתנה גם על פי מיקום.
צעירים ממציאים להם קוד דיבור שלעיתים מובן רק בשכונה שלהם.
זו לא עיברית, ורובה הגדול מאד מאד מתקיים זמן קצר מאד.

העיברית הנכונה והנשמרת לנצח היא העיברית המשמשת את לומדי היהדות ושומרי המסורת.
ורק איתה עושים השוואות.

כל המילים החדשות שרובן הגדול הגיעו עקב התפתחות הטכנולוגיה,
לא יפריעו כהוא זה לתקשורת.
הרי ממילא מי שיגיע מהעבר יופתע ממה שיש מסביבו היום,
ולימוד שמות המכונות מסביב יהיה תהליך טבעי ולא מפריע.

הצעירים אינם מבינים את שפת התנ''ך כי ניתקו אותם מהיהדות.
הם דוגמה חיה לאלו שימחקו מהעם היהודי ולא ישמרו על קשר.
שפה היא עיקר העיקרים בשמירה על קשר הדורות.
_new_ הוספת תגובה



שטויות
עמיש (יום שני, 11/12/2006 שעה 19:43)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא בדיוק מבין למה אתה מתכוון כשאתה משתמש בביטוי ''שפת רחוב''. מכל מקום, העברית היא השפה הכוללת לכל שכבותיה ולכל דורותיה.
נכון הוא כי אחוז גבוה מן הפעלים והשמות נובע מן התנ''ך אולם אוצר המילים הכולל של התנך הוא מוגבל ביותר (פחות מעשרת אלפים מילים שונות לכל סוגיהן - פעלים, שמות, שמות עצם, מילות קריאה וכו') לעומת כמאה אלף מילים בשפה לכל שכבותיה, כולל כמובן מושגים טכניים. רבות מן המילים שבמקורות אבדו כבר מזמן את משמעותן המקורית וקבלו משמעויות חדשות ושמושים חדשים.
רבות מן המילים בשפה העברית באו מן הכנענית, היוונית הקדומה, השפה הרומית, הארמית, המצרית ושפות אחרות שנהגו במרחב המגורים של היהודים הקדומים.
מי שלמד בבית ספר בארץ עד סוף התיכון אמור להבין את השפה הקדומה בצורה סבירה, מי שלא למד בארץ יצטרך ללמוד אותה מן היסוד אם ברצונו להכיר אותה. מי שלמד כאן ואינו מבין מן הסתם אינו מבין עוד דברים רבים אחרים. ברור כי מי שלמד בבית ספר דתי מכיר טוב יותר את שפת המקורות ממי שלומד בחינוך הממלכתי, אותו דבר נכון גם לגבי מי שלמד לימודים מוגברים בתנך לעומת מי שלא עשה כן.

ואני כמובן אינני מסכים להגדרה שלך את היהדות. יהדות היא תרבות שלמה שמשתרעת מן הזמן העתיק ועד לימינו אלה ולכל חלקיה מעמד ראוי. הגדרת היהדות כדת בלבד היא טעות.
_new_ הוספת תגובה



זה לא לגמרי מדוייק
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 12/12/2006 שעה 3:03)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שפה חיה מתפתחת וכל הזמן נוספות לה מלים חדשות, כך שזה רק טבעי שיהודי מתקופת ימי הבית השני יתקשה בהבנת העברית של היום (גם אנגלי מתקופת שייקספיר לא ''ישחה'' באופן חופשי באנגלית של היום). לכן היכולת שלנו להבין את השפה העתיקה היא הרבה יותר רלוונטית.
אני מסכים אתך שהרבה יהודים וישראלים לא מסוגלים להבין טקסטים מהתנ''ך אבל זה נכון באותה מידה לשירה מודרנית.
אתה צודק לגבי קווייל.
_new_ הוספת תגובה



אם כבר עוסקים בענייני לשון, אז כדאי לדעת
ק. אדם (שבת, 29/09/2007 שעה 3:41)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה כותב ש''העברית של היום אינה שונה בהרבה מהעברית של תקופת בית שני. נוספו הרבה מילים חדשות, אבל אין לי כל קושי לקרוא ולהבין את הטקסט המקורי של המגילות הגנוזות''.

לא מאמין.

עשיתי עבודת מאסטר על המגילות, ואני יכול להגיד לך שהעברית של כת קומראן היתה קשה מאד להבנה. כמעט ניתן להגיד שזו היתה שפה זרה כתובה באותיות עבריות.
_new_ הוספת תגובה



אין סומכין על הנס
לוי (יום ראשון, 10/12/2006 שעה 19:51) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אילו התעמקת קצת יותר בסיפרות חז''ל היית מגלה שאין בה המלצה ''שב ואל תעשה'' . למשל , יעקוב אבינו לקראת פגישתו עם עשו הוא כילכל את צעדיו לפי דורון ,תפילה, ומלחמה . הוא קיוה לעזרת ה' ובמקביל פעל בצעדים אנושיים . התנהגות זו של יעקוב היתה הנחיה לדורות .
מה שקרה בגוש קטיף לא הייתה הסתמכות על הנס . רבים לא האמינו שהאנטישמיות הישראלית הרקיעה שחקים . הם לא האמינו שהשוטרים ינהגו כגרועים שבחוליגנים המזרח אירופאים . הם לא האמינו שצה''ל הפך לליגיון זרים חסר אנושיות ויהדות . הם לא האמינו שהמערכת המשפטית הישראלים אניטשמית עד כדי כך . הם ציפו לגל גדול של סרובי פקודות אנטישמיות . הם לא העריכו נכונה עד כמה הציונות החילונית הפכה לאנטישמית . הם לא שיערו עד כמה החינוך החילוני במדינת ישראל הוא אנטישמי. חינוך אשר זיהם את נפשם של העוסקים במלאכת הגרוש וההגליה.
בעמונה התמונה השתנתה במעט והאנטישמיות הישראלית גילתה בצורה ברורה יותר את פרצופה רווי השקר , הכזב , הרמיה , הרשע והשנאה .
כאן אנו נמצאים .
המערכת המשפטית המושחתת לקחה על עצמה את המשימה לדרוס את שלומי אמוני ישראל . מן הסתם תשבור את מפרקתה אל מול נצח ישראל .
_new_ הוספת תגובה



מערכת משפטית פושעת
עמיש (יום שני, 11/12/2006 שעה 21:20)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלושת המחבלים היהודיים מהגדה ישבו 12-15 שנים בכלא
הורשעו שניסו לרצוח תלמידות חפות מפשע בבית ספר פלשתיני במזרח ירושלים.

נדחה ערעורם של שלושת המחבלים היהודיים מהגדה המכונים חברי מחתרת 'בת עין'. הטרוריסטים יירצו 12-15 שנים
בכלא.

המחבלים הם המתנחלים עופר גמליאל, שלמה דביר-זליגר וירדן מורג שהורשעו בניסיון לבצע פיגוע באמצעות עגלת תופת ליד ביה'ס לבנות בשכונת א-תור במזרח ירושלים באפריל 2002.

על דביר-זליגר וגמליאל נגזרו 15 שנות מאסר בפועל ועל ירדן מורג נגזרו 12 שנות מאסר בפועל.

נשיאת בית משפט העליון דורית בייניש קבעה כי 'מטרתם של הנאשמים - שבדרך נס לא הוגשמה - היתה לגרום למותם של תלמידות בית ספר ועוברי אורח תמימים, אך בשל היותם ערבים. הם עשו כל שביכולתם כדי להשלים את משימתם הנפשעת'.

שלושת השופטים בהרכב קבעו כי 'ניסיון לגרום למותם של בני אדם רבים ובכלל זה תלמידות בית הספר על לא עוול בכפן, מחייב ענישה מחמירה. הסבל שסבלו הנאשמים כתוצאה ממותם של אנשים הקרובים להם בפיגועי טרור נפשעים, אין בו כדי להקל ולו במעט מחומרת המעשים בהם הורשעו'.

גם אחיו של אחד הטרוריסטים, שחר דביר-זליגר, נידון לשמונה שנות מאסר בפועל ושנתיים על תנאי אחרי שהורשע בשישה אישומים של חברות בארגון טרור ואחזקת אמצעי לחימה.
_new_ הוספת תגובה



מערכת משפטית פושעת
לוי (יום שני, 11/12/2006 שעה 22:12)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ביניש אינה אוטוריטטה מוסרית עבורי .
החנטרישית הזו חיפתה על גלריה שלמה של פרובוקציות אשר בוצעו ע''י השבכ .
אחד הנאשמים בעינין הנגרר הוא איש שבכ אשר יזם את התרגיל המסריח והפיל את השנים האחרים בפח . מן הסתם הוא ישתחרר במהרה בימינו ובבוא הזמן יזמר .
_new_ הוספת תגובה



קשקשת של מפסידנים עלובים
עמיש (יום שני, 11/12/2006 שעה 22:17)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



קשקשת של מפסידנים עלובים
לוי (יום שני, 11/12/2006 שעה 22:44)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה הפסדתי ?
מי שעקב אחרי המשפט הבחין בהתבטאויות מוזרות של חלק מהעדים וההפכפחות שלהם .
גם הסיפור שסיור מקרי של המשטרה גילה אותם הוא קישקוש בלבוש. ממתי המשטרה כל כך יעילה ? בקיצור ישראבלוף בערבון בלתי מוגבל .
המבעית בכל הסיפור הוא שיתוף הפעולה של השופטים בדיסה המצחינה .
_new_ הוספת תגובה



הייתי מקודם אצל חברה (בת 80)
חנה אייזנמן (יום שני, 11/12/2006 שעה 13:49) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שהיתה בשעתה חברת בברית-חשמונאים ובאצ''ל. אני מסייעת לה להשתלט על מסתרי המחשב והאינטרנט.
ילדיה כיוונו את אתר הבית על ערוץ 7 (שלי ב-yeshanews=אמת ללא גבולות). במדור הטלויזיה ראיתי משהו על יוסי ביילין. היצור הזה הוזמן לאתר ניצן, על ידי עקורי גוש קטיף, או מי שמתיימרים לדאוג לשיקומם. אתם מבינים את המנטאליות המדריכה את הקרבנות להזמין את הפושע ולהציג בפניו את הפצעים המדממים שהטיל בהם? זו המנטאליות שסייעה לרשעים להחריב את הגוש.

תמיד התביישתי כאשר הפרוטוקול הישראלי עמד על כך, שכל אנטישמי המגיע לביקור רישמי בישראל, יבקר ביד-ושם. זהו חילול זכר הקדושים שהושמדו על ידי כל העולם ה''נאור''. דווקא ערפאת סירב לבקר. כנראה, גם במפלצת הזו נדלק לשבריר השניה איזה רגש אנושי, והוא הבין שביקור של סופר-נאצי כמוהו במקום כזה, זה חילול כל ערך אנושי. אבל היהודונים סוחבים לשם כל זב ומצורע, שיראה כמה אנו מסכנים, ועל כן, ורק בגלל זה, מגיעה לנו איזו פיסת קרקע על פני תבל.

איזו התבטלות עצמית, איזו השפלה עצמית. במקום להיות גאה במוצאך, בירושתך, בצידקת השבת זכויותיך, אתה שוב זוחל לרגלי הגויים - ראו כמה אני מסכן וגם צייתן וממושמע.

זה מגעיל אותי!

במקום לבנות את הארץ, בונים פיל לבן ל''שואה'', צועדים בגאווה על פני אדמת פולין הרוויה בדמנו. קוראים לצעדה הזו לשום מקום - מצעד החיים. ואילו את מצעד החיים - שיקום עם ישראל בארצו - מחריבים עד היסוד. ושוב העולם צוחק עלינו. על מה הגאווה? על מה ניפנוף הדגלים? כשפה הכל נהרס?

ומה עשה שם נוער הזהב הישראלי? הלכו למופעי טריפטיז בבארים. ברחו מחוליגאנים פולנים שרמס את הדגל.....

פשוט, בא להקיא!
_new_ הוספת תגובה



הייתי מקודם אצל חברה (בת 80)
חנה אייזנמן (יום שני, 11/12/2006 שעה 14:18)
בתשובה לחנה אייזנמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רק תיקון קטן אבל משמעותי - לא חברה באצ''ל, אלא - חברה בלח''י.
_new_ הוספת תגובה



אכן נסים ונפלאות
נסים ישעיהו (יום שני, 11/12/2006 שעה 19:59) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

ספק אם נמצא בעמים אחרים כל כך הרבה ידענים ופרשנים בנושאים מהותיים ועקרוניים כפי שמוצאים אצלנו, עמישראל, וזה כמובן נס גלוי.

בעניין שלבי בריאת העולם, גם מן הציטוט המובא במאמר ברור כי הרלב''ג מזהה נס. לפחות בבריאת החומר הראשוני, האבנים שמהם נבנה הבית.

המחלוקת היחידה אם יש כזאת (כעולה מן הציטוט) היא מתי נגמר הנס ומתחילים חוקי הטבע. ולא נשאל כאן מהיכן צצו חוקים לטבע שעוד לא היה קיים.

אבל אין כאן חידוש של הרלב''ג. קדמו בכך הרמב''ן ודומה כי עמדנו על כך במאמרנו לפרשת בראשית לפני כשלוש שנים דיון 1757

לסיכום, לא את הכל מסוגל להבין השכל האנושי ולא כל מה שלא מבינים זו אגדה. (כמעט) כל אירוע או תהליך ניתנים להסבר הגיוני או לחילופין, להכחשה.

כמעט תמיד זה מעיד על קוצר ההשגה, ולא שום דבר מעבר לכך.

ובנוגע לרמת הגולן, לא מחכים לנס. אבל מה הטעם להלחם על הצלתו של אבר בודד כאשר הגוף כולו גוסס? מדינת ישראל מתאבדת, אז במה תעלה או תוריד מלחמה שלנו על הגולן?
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי