פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לניקולא בגלין, 29/08/07 23:24)
משל השומרוני הטוב
אליצור סגל (יום חמישי, 30/08/2007 שעה 10:00)
בתשובה לניקולא בגלין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
ניקולא, מה שכתבת הוא ענין לדיון ארוך שאין לי חשק להכנס אליו.

בכל אופן אני אפרש לכבודך את משל השומרוני הטוב בלוקס X.

שם מסופר שחכם יהודי קם לבחון את ישוע ושאל - מה אעשה ואירש חיי עולם? ישוע (כדרכם של יהודים - ראה את הסרט רבי ז'אק אם עדיין לא ראיתה אותו...לשון המקור היא צרפתית) משיב לו בשאלה מה כתוב בתורה? החכם משיב - ואהבת את ה' א-לוהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך ואת רעך כמוך. ישוע משיב לו: טוב השיבות, עשה כן וחיה. כלומר, ישוע גילגל את השאלה חזרה אל השואל. עכשיו באה המלכודת - החכם שואל מי הוא רעך? כדי להבין את השאלה צריך לדעת שבכל מקום שכתוב ''רעך'' התורה שבעל פה מפרשת - רעך הוא יהודי אחר, ולא גוי. ישוע מבחין במלכודת הנפרשת לרגליו - ועל כן משיב במשל - יהודי אחד הלך בדרך ליריחו ונשדד (על ידי הערבים הפלשתנאים שוחרי השלום...) השודדים היכו ופצעו אותו. עבר כוהן ולא עזר לו עבר לוי ולא עזר לו עבר שומרוני ועזר לו - מי מהם היה הרע לאיש הנשדד? משיב החכם: השומרוני - אמר לו ישוע עשה כן גם אתה.
כלומר, ישוע חמק מהמלכודת שכונתה היתה לאלץ אותו לומר שהוא חולק על פרוש התורה שבעל פה ש''רע'' פרושו יהודי וכך להרשיע אותו. על ידי המשל שבו החכם הודה שהשומרוני - הגוי, הזר, האחר, היה ה''רע'' האמיתי ליהודי הנשדד ולא יהודי אחר.
רק מי ששולט בתורה שבעל פה יבין את הדיון שם, ועוד יותר את רוח הדיון ומשמעותו.
הוי אומר - ישוע למד את ההלכות אשר בשולחן ערוך שבידינו היום.

רק כדי לא להשאר חייב בדו קרב הרעיוני ממרחק אלפי השנים אוסיף ואומר -
משל השומרוני הטוב נוגד את משל גורי הכלבים שהבאתי לעיל.
חוץ מזה היהדות היא קודם כל משפחה מורחבת. ניתן לצוות לאהוב את בן המשפחה כמוך אבל את הזר אי אפשר לצוות לאהוב - זה נוגד את האינטסטינקנים הבסיסים בנפש - כלפי זר ניתן לצות רק: לא תגנוב, לא תגזול, לא תרצח - מוסר בסיסי - לא על אהבה.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



משל השומרוני הטוב
ניקולא בגלין (יום שישי, 31/08/2007 שעה 22:56)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הסבר מעניין אליצור,

הפעם אתה מסביר באופן יותר ברור איפה היה מלכודת השאלה שהתקבש ישוע לדון עליה. בעקבות המשל של השומרוני ובעקבות פירושך הטעים, אני מסיק שישוע הורה דבר חשוב: הוא מסרב להסתכל במציאות האנושית במונחים של עם כאילו היכולת לאהוב את הזולת היא תכונה ספציפית של עם מיוחד. אפשר אפילו להניח שלו היה מרצה בזמננו, היה לוקח לדוגמא לא איש שומרוני אלא איש ערבי או פלסטיני. אני זוכר סיפור שקראתי בעיתון לפני שנה או לפני שנתיים: בחור ערבי שהציל שוחים יהודים מהזרם בחוף ים התיכון, ובהצלתו איבד את חייו. אני מקבל את הוראתו של ישוע כהזמנה להסתכל בכל אדם כאדם ולא קודם כל כאיש שייך לעם מיוחד, כיהודי, כגוי, כערבי או כנוצרי או כל דבר אחר. במקום אחר באוונגליון, ישוע מאשר רעיון זה ואומר: אהבו את אויביכם, התפללו בעד רודפיכם. ''התפללו'' הוא אומר, הוא אינו מבקש שנשאיר אותם להרוג אותנו אבל שנראה באויבינו בני אדם. בזאת נראה לי שמדינת ישראל תמיד חשבה את אויביה האכזרים כבני אדם שלמים, דבר שאויביה דווקא אינם מסוגלים.
_new_ הוספת תגובה



משל השומרוני הטוב
מהנדס אזרחי (יום שישי, 31/08/2007 שעה 23:02)
בתשובה לניקולא בגלין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם עלינו גם לאהוב את היטלר י''ש?

האם עלינו גם לאהוב את הדריאנוס אליה?

המן?

להגיש את הלחי השניה?
_new_ הוספת תגובה



הלקח
ניקולא בגלין (יום רביעי, 05/09/2007 שעה 15:07)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא הבנת. לפי דעתי הלקח הוא שאפשר להסתכל באשר לא מעמך כבני אדם עם אותם זכויות ואפשרויות אנושיות, לטוב ולרע. כלומר, אין להסתכל בשייכות העממית של האדם על מנת לשפוט את אפשרותו להיות אדם טוב ואוהב.
כמובן שהיטלר אי אפשר לאהוב, אך שאי אפשר להסתכל על הגרמניים בני זמננו כרוצחים פוטציאלים מפני שהיטלר היה מאותו עם.
זה הלקח הגדול של השמל שהביא ישוע.

ניקולא
_new_ הוספת תגובה



הלקח
צדק (יום חמישי, 06/09/2007 שעה 6:50)
בתשובה לניקולא בגלין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נראה לי שהנוצרים שלך לא למדו את הלקח שלימד יש''ו.
האנטישמיות היא מגיפה קשה ונפוצה ביותר אצל הנוצרים האירופים.

השייכות העממית היא בהחלט קריטריון חשוב להתייחסות.
כאשר הערבים הם אויבינו הרצחניים חסרי כל עכבות מוסריות,
לא ניתן להפריד עובדה זו מאדם ערבי העומד מולנו.
כל ערבי הוא רוצח פוטנציאלי, ורק טמבל מתעלם מסכנה כזו.
_new_ הוספת תגובה



הלקח
ק. אדם (יום חמישי, 06/09/2007 שעה 8:53)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כשאתה מכליל הכללות אינך שונה מכל אנטישמי מצוי, צדק. אותו גועל נפש.
_new_ הוספת תגובה



הלקח
צדק (יום חמישי, 06/09/2007 שעה 12:10)
בתשובה לק. אדם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנפנוף ב''הכללות'' לא עושה עלי רושם.
הערבים הם אויבים, כולם תומכים ברצח, כולם תומכים בהשמדתינו, כולם מסוכנים.

אנטישמים הם הערבים והנוצרים, השונאים ורוצחים יהודים ללא שום סיבה.
אנטישמיות היא מחלת נפש. חולה נפש שונא ללא שום סיבה אמיתית.
_new_ הוספת תגובה



חולי נפש
ק. אדם (יום חמישי, 06/09/2007 שעה 19:16)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חולי הנפש הם אלה שרצחו את שלהבת פס בת העשרה חודשים, את סמדר אלחנן בת ה-‏14 ואת עביר עראמין בת העשר. עוד חולה נפש הוא ה''רב'' לוינגר. עוד חולה נפש הוא עמי פופר, שה' נקם בו את נקמתו. הרשימה ארוכה.
_new_ הוספת תגובה



חולי נפש
לוי (יום חמישי, 06/09/2007 שעה 20:23)
בתשובה לק. אדם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדוע הרב לוינגר חולה נפש ?
_new_ הוספת תגובה



חולי נפש
ק. אדם (יום חמישי, 06/09/2007 שעה 21:25)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כי הוא רצח אדם כגחמה.
_new_ הוספת תגובה



חולי נפש
לוי (יום חמישי, 06/09/2007 שעה 21:34)
בתשובה לק. אדם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא מוכר לי מקרה כזה .
_new_ הוספת תגובה



אנטישמים חולי נפש
צדק (יום שישי, 07/09/2007 שעה 5:57)
בתשובה לק. אדם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל הערבים הם רוצחים ותומכים ברצח, זו עובדה.
התיחסות מיוחדת ונקיטת אמצעי זהירות לגבי כל ערבי היא חיונית לכל אדם חפץ חיים.
_new_ הוספת תגובה



אנטישמים חולי נפש
ק. אדם (יום שישי, 07/09/2007 שעה 7:07)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מצאתי את הקטע הבא בגליון ה''דר שטירמר'' הנאצי מ-‏1936: ''כל יהודים הם רוצחים ותומכים ברצח, זו עובדה.
התיחסות מיוחדת ונקיטת אמצעי זהירות לגבי כל יהודי היא חיונית לכל אדם חפץ חיים.''
_new_ הוספת תגובה



אנטישמים חולי נפש
צדק (יום שישי, 07/09/2007 שעה 8:46)
בתשובה לק. אדם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מצאת קטע המייצג את השמאלנים והערבים, המומחים בהפצת עלילות דם כמו אבותיהם הרוחניים מאירופה.
_new_ הוספת תגובה



אנטישמים חולי נפש
ק. אדם (יום שישי, 07/09/2007 שעה 19:49)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא, מצאתי קטע שמראה שאין הבדל בין קביעותיך לבין אלה שהכלילו הכללות לגבי היהודים.
_new_ הוספת תגובה



אנטישמים חולי נפש
צדק (יום ראשון, 09/09/2007 שעה 6:31)
בתשובה לק. אדם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מצאת קטע שמראה שהערבים והשמאלנים הם אנטישמים
כמו אבותיהם הרוחניים מגרמניה.
_new_ הוספת תגובה



אנטישמים חולי נפש
ק. אדם (יום ראשון, 09/09/2007 שעה 8:47)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למעשה, הקטע מראה שאתה אנטישמי. כל יהודי שמטיף לגזענות ושנאת-עמים פוגע ביהדות ולכן הוא אנטישמי.
_new_ הוספת תגובה



אנא מראה מקום
אלכסנדר מאן (יום ראשון, 09/09/2007 שעה 15:53)
בתשובה לק. אדם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ק. אדם – מאחר ויש לי גישה באגף המחקר של ספריית האוניברסיטה אל גליונות ישנים של הפאמפלט הנאצי, אנא מספר גליון ''שטירמר'' ומראה מקום מדוייק של הציטאט שהבאת – למען הסדר הטוב והדיוק.

בתודה מראש.
_new_ הוספת תגובה



לא צריך
צדק (יום ראשון, 09/09/2007 שעה 16:39)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא העתיק משפט שכתבתי ואמר כאילו הוא נכתב בדר שטירמר...
_new_ הוספת תגובה



אלכסנדר אתה באמת צריך מראה מקום?
דוד סיון (יום ראשון, 09/09/2007 שעה 17:22)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. אם אתה באמת מתעניין במחקר בנושא, היה כדאי לך לעשות חיפוש על המושג ''שטרימר'' במסגרת הפורום. אם תעשה זאת תגלה מי משתמש בו הכי הרבה. אחר כך תבדוק את הניסוחים ותמצא של מי באמת דומים יותר למקור הנאצי. עשיתי חיפוש קטן ובקלות מצאתי דבריו של צדק בעצמו:
1. ''הנה נוסף עוד פרק לדר שטירמר'' (תגובה 101156).
2. ''... שניים מאתר אנטישמי בנוסח דר שטירמר...'' (תגובה 101717).

ב. המשתתף, ק. אדם, נקט בשיטה שצדק נוקט כל הזמן אבל קצת יותר מתוחכם. במקום כמו צדק לערוך השוואות מופרכות ל''שטרימר'' ובלי להציג ציטוט, ק. אדם לקח דברים שכתב צדק ערך בהם שינוי ''קטן'' (החליף ''ערבי'' ב''יהודי'') וטען שאלו דברים בסגנון ה''שטרימר''.

-----

אם מה שצדק עושה בלי סוף לא מציק לך ואינך מבקש הבהרות, יהיה זה תמוה לבקש זאת מק. אדם כעת.
_new_ הוספת תגובה



תרבות דיון
אלכסנדר מאן (יום ראשון, 09/09/2007 שעה 22:05)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שמע, אינני לוקח את צדק ברצינות – אולי נפתח בזאת. מאחר ואינני לוקח אותו ברצינות אינני מתייחס ממש לתגובותיו שכן הן חוזרות על עצמן סחור סחור עם המוטיב שטירמר וכ'. אם אינני טועה צדק מעודו לא ציטט משטירמר ממש, אלא אמר ש''זה כתוב שם''. נו שוין.

אבל הנה מופיע אדם כק. אדם שלכל הדעות מנמק באופן סביר, ומביא ציטטה ראוייה ולמעשה גורס שיש לו את המקור בגרמנית או לחילופין שהוא מכיר אותו, ואני כמובן מקבל זאת אך מתמלא בסקרנות: הייתכן שצדק באמת ציטט מתוך איזה גיליון שטירמר תוך שהוא לכאורה מחליף את המילים 'יהודי' ו'ערבי'?

מאחר וקשה לי להאמין שזהו המצב, אני חושש שק. אדם בלהט הוויכוח הכניס זאת כראייה שאינה מדוייקת. אתה כמובן יכול לטעון שזה לגיטימי וחלק מתרבות הוויכוח כאן בפורום, אולם אני עד לשלב זה מתייחס לדברים שק. אדם כותב ברצינות הדרושה, שכן אם לא היתי עושה זאת – לא הייתי כלל טורח לבקש מראה מקום.

ופעם נוספת: אני מעט מתנצל על הצמדותי לפרטים קטנים לעיתים, אבל עפ''ר זהו סימן מבחינתי שאני לוקח את דברי האדם שאליו אני מגיב ברצינות.
_new_ הוספת תגובה



תרבות דיון
ק. אדם (יום ראשון, 09/09/2007 שעה 22:20)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלכס - מספר משתתפים כאן ממלאים את רחבי הרשת באמירות גזעניות מקוממות. מה שעשיתי ל''צדק'' היה פשוט להראות לו איך דבריו נראים כשמחליפים ''ערבים'' ב''יהודים''.

כמובן שניתן היה לעשות זאת מבלי להתיחס ל''שטירמר'' ז''ל.
_new_ הוספת תגובה



תרבות דיון
אלכסנדר מאן (יום ראשון, 09/09/2007 שעה 23:21)
בתשובה לק. אדם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אוקיי, אני מקבל את הטיעון, אך בכל זאת יש כאן בעייה קטנה: אני הרי מרבה לכתוב על בעיית reductio ad hitlerum ועל החירות שאנשים לעיתים נוטלים לעצמם לייחס כל דבר ל'תופעה נאצית' או סתם 'גזענות' בימין ובשמאל המפה. זה אולי משיג אפקט חזק בתחילה, אולם מתגלה כקונטרה-פרודקטיבי בהמשך.

על מנת להתקיף את האג'נדה של צדק ניתן בהחלט להראות קווי דימיון כלליים לכתבי נאלחים מסוגו של שטירמר, אולם לדעתי על דבר זה להתבצע במשורה, שכן אם לא כן – מי יודע לאן יגיעו פני הדברים. לשון אחר: בהתמודדות מול 'צדק' ודומיו יש להשתמש בנימוקים שניתנים להוכחה, ולהימנע ככל האפשר מפתרונות קלים של פולמיקה נגדו, בוודאי לא על ידי הבאת 'ציטוטים' מסוג זה, שכן בסופו של דבר, לצערי, דבר זה משחק לידיו של 'צדק' – ובכך בדיוק הוא מעוניין להבנתי.
_new_ הוספת תגובה



תרבות דיון ומחאה
דוד סיון (יום שני, 10/09/2007 שעה 6:31)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תראה בעיקרון אתה צודק: לא טוב להתפלש במגרש המשחקים לפי כללי המשחק המותאמים לאג'נדה של צדק ואחרים שעושים כמוהו. אדם צריך לשמור ולנהוג על פי כללי התבטאות-התנהלות תרבותיים.

מצד שני, כדי להכניס את הדברים לפרספקטיבה ''נכונה'' אפשר ורצוי להראות מידי פעם לאן האג'נדה הזאת מובילה. אין בהארות הבודדות הללו השתתפות באותה אג'נדה אלימה ולא ראויה. אבל יש סיכוי, קטן אולי, שבעלי האג'נדה האלימה הזאת יושפעו לטובה.
_new_ הוספת תגובה



משל השומרוני הטוב
גדי יערי (יום שישי, 31/08/2007 שעה 23:21)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כנראה שלא קראת את הנאמר בתורה:

''כאזרח מכם יהיה לכם הגר הגר אתכם ואהבת לו כמוך כי גרים הייתם בארץ מצרים'' (ויקרא י''ט ל''ד)

אני יודע מה תגיד: הגר אז היה שונה מהגר היום - כמו שהארנבת דאז שונה מהארנבת היום.
_new_ הוספת תגובה



משל השומרוני הטוב
לוי (שבת, 01/09/2007 שעה 20:30)
בתשובה לגדי יערי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה ההגדרה של הגר בתורה ?
_new_ הוספת תגובה



משל השומרוני הטוב
גדי יערי (שבת, 01/09/2007 שעה 21:15)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זר.
_new_ הוספת תגובה



משל השומרוני הטוב
לוי (שבת, 01/09/2007 שעה 21:27)
בתשובה לגדי יערי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על סמך מה אתה קובע זאת ?
מי הוא זר לפי דעתך ?
לידיעתך קיימים כמה סוגי גרים .
חביבי , כדי לדון בנושאי יהדות יש צורך במילוי דרישות קדם . מילוי דרישות הקדם מחייב לימוד די ארוך .
אם הנושא מענין אותך לך תלמד .
_new_ הוספת תגובה



משל השומרוני הטוב
גדי יערי (שבת, 01/09/2007 שעה 21:57)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קיימות שתי אפשרויות לקרוא את המקרא:

1. לקרוא אותו כפשוטו. אחרי הכל, הוא נכתב בעברית, שהיא שפה לוגית. השפה המקראית דומה מאד לעברית המודרנית ומשום כך יכול כל תלמיד בכיתה ג' לקרא את ספר בראשית ולהבינו.

2. לטעון שהמקרא כתוב בשפת סתרים שרק בוגרי ישיבות מסוגלים לפענחה. גישה זו נותנת מקום להסברים הזויים לפיהם גר אינו גר וארנבת אינה ארנבת.

אני מעדיף את ההסבר הראשון. כשהמקור (ויקרא) אומר ''כי גרים הייתם בארץ מצרים'' אני יכול לשלול מיד את רוב האפשרויות המנסות להסביר את פירוש המילה ''גר'', אך מוטב שאתן לאברהם אבינו להסביר, כשאמר לכנענים (בראשית כ''ג 4): '' גר ותושב אנוכי עימכם; תנו לי אחוזת קבר עימכם, ואקברה מתי מלפניי '': אברהם היה ''גר'', כי הוא עזב את מולדתו שבבבל והיגר לארץ כנען, דהיינו הוא היה ''זר''; והוא היה גם ''תושב'', כי גם בתוך ארץ כנען הוא המשיך לנדוד, וישב רק זמן קצר בכל מקום.
_new_ הוספת תגובה



משל השומרוני הטוב
אליצור סגל (יום ראשון, 02/09/2007 שעה 7:58)
בתשובה לגדי יערי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
אתה יודע לקרוא את התורה רק בגלל המסורת -
בימי אברהם עדיין לא נתנה התורה בהר סיני ממילא לא היו הלכות גרות - בימי רות כבר היו - וגר הוא מי שאורמ - עמך עמי וא-להיך א-להי - הוי אומר מי שאומר רק עמך עמי אינו גר (וכל שכן מי שאינו טוען אפילו את זה) כדי להיות גר צריך להכנס לשילוב של דת ולאום הקיים כמובן גם היום - עמך עמי וא-להיך א-להי - חסר חאד הרכיבים וכל שכן שניהם אין כאן גר.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



משל השומרוני הטוב
גדי יערי (יום ראשון, 02/09/2007 שעה 17:44)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כיצד אתה יודע שהלכות גרות היו קיימות בימי רות?
_new_ הוספת תגובה



משל השומרוני הטוב
אליצור סגל (יום ראשון, 02/09/2007 שעה 19:59)
בתשובה לגדי יערי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
דברי רות לנעמי הם הבסיס שעליו מתנהלות הלכות הגרות בימנו - וכמובן שהן לא החלו אז אלא קדמו לרות בהרבה שנים.
כבר חזרתי והסברתי כאן לאורך הפתיל שאין ברצוני לדון בתורה שבעל פה בכללה אלא רק בכך שהיהדות התלמודית כפי שהיא היום קדמה לישוע ולאונגליונים כי הללו הכירו אותה כפי שהיא בידינו היום והתמודדו עימה כפי שהיא בידינו היום.
מעבר לזה אין בדעתי להוסיף כאן כי אין זה קשור ליחס נצרות - יהדות.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



משל השומרוני הטוב
גדי יערי (יום ראשון, 02/09/2007 שעה 21:04)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נראה לי שאתה מייצר ויכוחים עם עצמך. אתה מעלה טענות מסוימות שכביכול מוכיחות שההלכה קדמה לנצרות ולאוונגליון, וכשחולקים על דעתך או מבקשים סימוכין, אתה כותב שאינך רוצה לעשות זאת כי ברצונך להגביל את הויכוח לנצרות ולאוונגליון. נראה לי שבויכוח בו אליצור סגל מתמודד עם אליצור סגל, אליצור סגל ינצח.
_new_ הוספת תגובה



משל השומרוני הטוב
אליצור סגל (יום שני, 03/09/2007 שעה 8:24)
בתשובה לגדי יערי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
קרא את כותרת המאמר - אם אתה מסוגל לכך - ותדע - אם אתה מסוגל לך - על מה הדיון - לא נדרש ממך שום דבר מעבר לזה.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



מה זה ימי רות?
ניקולא בגלין (יום רביעי, 05/09/2007 שעה 15:10)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אליצור,

לא מובן לי מה אתה מתכוון ב''ימי רות''. האם אתה מדבר על תקופת השופטים שהיא מוזכרת בספר כתקופת התרחשות הסיפור או על תקופת החיבור של הספר שהוא מאוחר יותר לפי רוב הדרשנים הנוכחיים.

ניקולא
_new_ הוספת תגובה



גר הוא זר
ניקולא בגלין (יום שני, 03/09/2007 שעה 22:52)
בתשובה לגדי יערי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלום גדי,

אני מפרש את המילה גר בתורה בדיוק כמוך. ואגב, דרך לוגית זו היא של כל התרגומים הנוצריים עד היום. נראה שזה גם פירושו של רש''י על בראשית כ''ג ד': גר מארץ אחרת ונתיישבתי עמכם. דעת מקרא כותב: ''כינוי לאיש שעזב את מולדתו והלך והתיישב בארץ אחרת ושם הוא יושב ישיבת קבע וחוסר בצל אדוני הארץ שהסכימו שיישב עמהם הוא ובניו אחריו.''
לפי הבנתי מדובר באיש זר בארץ מיוחדת שאינו יכול להיקלט סופית. כמו בני ישראל במצרים שיצאו משם בסופו של דבר.
השאלה היא: האם הזרים של עזבו את ארצם ואת מולדתם זוכים לאותם זוכיות של הגנה כפי שהתורה מבקשת לזרים שחיים בתוך עם ישראל?

ניקולא
_new_ הוספת תגובה



גר הוא זר
גדי יערי (יום שני, 03/09/2007 שעה 23:58)
בתשובה לניקולא בגלין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שאלת: ''האם הזרים של עזבו את ארצם ואת מולדתם זוכים לאותם זכויות של הגנה כפי שהתורה מבקשת לזרים שחיים בתוך עם ישראל?'' התשובה היא כמובן שלילית. מספר אנשים עם אג'נדות משלהם שחיו לפני 1500-1800 שנה הצליחו לשכתב את הנאראטיב היהודי בדמותם, נאראטיב שברובו הוא בלי טעם ובלי ריח.

כדי להכתיר אותם בתואר ''חז''ל'' צריכים תשעה קבין של אירוניה.
_new_ הוספת תגובה



גר הוא זר
ניקולא בגלין (יום רביעי, 05/09/2007 שעה 15:04)
בתשובה לגדי יערי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הייתי מוסיף סופית שמושג הגר נראה להיות דווקא הניגוד של המושג הרביני. כלומר: זר שמקבלים בתוך העם אבל שלעולם לא מתבולל ונשאר תמיד זר, למרות שמכירים לו זכויות ברורות ומסוימות היותו ''גר''. מושג הגיור של חז''ל הוא קליטה לגמרי של זר בתוך עם ישראל. אכן אפשר לראות גיור זה כנסיון לבלוע זרים ולטעון שרק למשתתף ליהדות מקבל תואר של אדם, אבל יש למקם זאת בראיה כללית יותר: ייכתן שקליטת הזרים ועשייתם כיהודים לגמרי היא פתרון יותר אנושי מאשר להסתכל בהם כזרים קבועים בחברה. זאת הייתה אחת בעיות של יהדות מתקופת בית השני: סטטוס של היהודים לגמרי והיוונים שהאמינו באמונה היהודית ללא גיור מלא. נראה שחז''ל דווקא עשו טובה בכיוון ההומניות, למרות שהם זייפו את מושג הגר ההסטורי כפי שמופיע בתורה. העיקר הוא לעדכן את התורה לפי הבעייתיות של הזמן.

ניקולא
_new_ הוספת תגובה



משל השומרוני הטוב
אליצור סגל (שבת, 01/09/2007 שעה 21:56)
בתשובה לגדי יערי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
הפסוק הזה הוא הוא ההוכחה הנחרצת שמי שלא התגייר גיור כהלכה לפני בית דין אינו נכנס בגדר ''הרע'' שצריך לאהוב כמוך -שהרי פסוק זה קובע שרק גר שנכנס לתוך המשפחה נכנס לגדר החיוב של ואהבת לו כמוך מי שנשאר מחוץ למשפחה אין שום חיוב לאהבו - וכאמור ציויי כזה נוגד את האינסטינקטים הבסיסיים ביותר של האנושות - והגר של אז זהה בדיוק לגר של היום ונוהל הגרות של אז זהה בדיוק לנוהל הגרות של היום ואותם חיובים ומגבלות חלים אז ועכשיו.
אליצור
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי