פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בולשביזם וביזה מושתתת-מידע
מיכאל שרון ז''ל (יום ראשון, 05/01/2003 שעה 7:54)


בולשביזם וביזה מושתתת-מידע כתצורה


היסטורית חדישה


מיכאל מ. שרון






ד''ר אורי מילשטיין, מצביע על ניגוד בין ישראל למדינות הגוש המזרחי ובריה''מ בזמנם, בציינו נכוחה את ''המנוע החיובי'' העשוי לקזז בישראל תופעות שלא קוזזו במזרח אירופה: תופעת הביקורתיות היהודית. בכך אמירתו קולעת.

שכן לפחות איננו בהמות שמקבלות ב''מממווו'' כל דבר.

אבל ב''מממההה'' נוסח שתיקת הכבשים - וזאת מבחינת פעולות ממש בנבדל מביקורת נוקבת - זה קצת כן.
(וכבר נאמר בתפילת יום כיפור: ''אבינו מלכנו, חננו עננו, כי אין בנו מעשים'')

שכן הבולשביזם יצר לעיתים גם את ''הפחד הקר'' כפי שקרא לזה המשורר אלכסנדר פן, שידע בדיוק על מה הוא מדבר.

וזה פחד עם קבלות, אך גם פחד הקשור בקיפוד היושרה, מיטוט הרצון ובלבול חושיו הטבעיים של האדם.

וכל כך משום שהבולשביזם יודע להלום, ועושה זאת בנבזות ותחכום גדולים במיוחד, ניבזות ותיחכום שפותחו למימדים של אומנות - האומנות להרע.

שכן עיקרו של הבולשביזם הוא הוזלת אמצעי הבזיזה באמצעות תחכום תחבולתי (ראו הפתיל אודות הבולשביזם, והציצו נא ברשימותי מתחת למאמר עצמו, כמו גם ברשימות מצויינות של כותבים נוספים)
הבולשביזם מהווה תפנית היסטורית מבחינה זו.

בניגוד לתצורות דיכוי באלפי שנות היסטוריה שהיפעילו אמצעי אלימות וכוח ממשיים (פגיעות גוף ורכוש, חיסולים, עינויים) - ולכן עתירי משאבים - מפעיל הבולשביזם תצורת שוד מוזלת באמצעיה, כדלקמן:

מניפולציית-מידע רבת עצימות
זו מסתמכת במידה גבוהה על מניפולציות עצימות-היקף במידע (תכופות אבסורדיות אך מתוחכמות להפליא, תוך שכלול רב של תפעול הדיסאינפורמציה).

מימד זה הועצם עקב פיתוח אמצעי התיקשורת האלקטרוניים והמדיה הויזואלית (כגון הקולנוע והטלויזיה או הגרפיקה הממוחשבת) לראשונה בהיסטוריה במאה ה- 20, תוך הרחבת גבולות ומשרעת התקשורת ההמונית למימדים שלא היו כמותם ב- 6000 שנות ציויליזציה.

לנין שתפס היטב אפשרויות אלה, קבע שעיקרה של המאה ה- 20 : אלקטרוניקה, פלדה ו--קולנוע.

רתימת הפסיכולוגיה המדעית
במקביל, מושתת הבולשביזם כ*תצורת שליטה בוזזת שעיקרה - חסכון במשאבי תפעול*, על הפעלה רחבת היקף, רבת חודרנות/פולשנות intrusive/obtrusive ונברנית במהותה - לפרטי פרטים עד לזרה ולטריבייה -הפעלה של מדע הפסיכולוגיה.

זאת, כאשר נצבר ידע פסיכולוגי רב במחקר המדעי הפסיכולוגי השיטתי שנוסד לראשונה בהיסטוריה בשנות ה- 60 של המאה ה- 19 בלייפציג, בגרמניה.

שני סוגי אמצעים מאוחרים-בהיסטוריה אלה פועלים לשבור לא את גופו של האדם - כדרך לשבור את רוחם של הרבים, אלא באופן ישיר ועתיר ידע מובנים לדיסאינטגרציה ומיטוט רוחו של האדם, הערכתו העצמית, בסיסי היושרה וזיהויים תקינים אודות המציאות שמוחו מפעיל. ראו בעניין זה עדויות שנחשפו בשנים האחרונות בארכיוני השטאזי המזרח גרמני, אודות תפעול מערך מובנה של שיטות פסיכולוגיות, כתחליף לאלימות פיזית, מתודה שכונתה ''שבירת/פרוק הצלם האנושי'' - Der Abbau des Menschlichen

כך אם כן, עם המעבר מאמצעי ביזה ואלימות פיזיים לביזה מושתתת-מידע, ניתן לראות בהווצרות תצורת אלימות שליטה בוזזת זאת גם את עידן בגידת האינטלקטואלים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


הבולשביזם יצר את השיטות -
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 05/01/2003 שעה 13:15) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אך הן אומצו בקשת רחבה כצורת מניפולציה ''יעילה'', זולה, ''נקייה'' (בדומה למכות יבשות) וחמקנית (איך תוכל ''להאשים'' את מי שאינו יוצר פגיעה ברורה ברכוש או ברקמות הגוף?) על ידי גורמי ביזה ושיילוקיות למיניה.

כל מה שנידרש לכך, כפי שהיצביע מילשטיין - זה חוסר תרבות.

מה יש לי להציע? רגע, אני חסר תרבות וגס נפש (כחזיר? למה חזיר, שמתם לב שחיות אינן יכולות בעצם להיות גסות נפש, רק אנשים יכולים?).
אני חסר תרבות וגס? יש.. בינגו!!

והייתי מדגיש גם - שכן תלוי מה אנו מבינים במושג תרבות:

- חוסר אתיקה כגורם הנחייה-עצמית מתמיד, בבחינת דרך חיים כמעט:
''אני נבלה וזאת הצלה וגדולה''.

- פוזה של ''ממזריות'' גורפת, אך מהסוג הניזקי והממית כל דבר נושם, כזו שלא מתה על אנשים יוצרים או בעלי חיוניות ורוח חופשית, אך חשה דגדוג קליל לנכס את התוצר.

- עוורון או שנאה ליישות הערטילאית-כביכול אך הנוכחת כל כך ברגעים בהם היא קיימת, הישות הנקראת ''איכות''.
שנאה לאיכות ועוורון לרגע הופעתה, אך '' הערכת'' התמחיר של אי אלו דברים בעלי ערך אותם רוח האיכות מביאה לעולם.
_new_ הוספת תגובה



איכות היא תוצר של התבוננות ומתן קיום למהויות
אורי מילשטיין (יום ראשון, 05/01/2003 שעה 17:28)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המלוות את הישויות הפיסיקליות במימד גבוה יותר.
_new_ הוספת תגובה



האידיאולוגיה כ''מפעל'' ליצור דעות קדומות
אורי מילשטיין (יום ראשון, 05/01/2003 שעה 17:23) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נביא האמפיריזם, רוג'ר בייקון, כתב בספרו ''נובום אורגנון'' (''המדע החדש'') שהופיע בשנת 1600 כי אויב הידיעה הן הדעות הקדומות. סילוק הדעות הקדומות יקנה לאדם ידע אמיתי, לדעתו, בכל תחום.

הבולשביזם למד היטב את ביקון ובמסעו להשתלט על נפש האדם יצר מצבור של דעות קדומות והקנה להם את השם המפתה: ''אידיאולוגיה''.

בשם האידיאולוגיה ניתן לעשות כל דבר. זאת הוכיחו לנין וסטלין ברוסיה וגם הלניניזם והסטלינים הקטנים שלנו.

התוצאה: התשת חוש הביקורת והמחשבה, שהרי יש לנו אידיאולוגיה שהיא ביקורת ומחשבה מלאכותיות. חזרנו לתקופה הטרום בייקונית, דהיינו - לימי הביניים.
_new_ הוספת תגובה



אכן אורי: חזרנו לתקופה שלפני בייקון, תקופה בה
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 05/01/2003 שעה 20:09)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא התבוננו במציאות האמפירית (ניסיונית) אלא עיצבו אותה, לעיתים כיד הדימיון הקודח או המניפולטיבי.

אבל אורי, אולי חזרנו לתקופות חשוכות יותר מימי הביניים.
תקופת ימי הביניים אופיינה גם באימוץ החשיבה הרציונליות של אריסטו ואחרים בעלי מסורות רציונליות.

אני חושש, חושש מאד שחזרנו לתקופות גרועות בהרבה.

בימי הביניים ניקטלו אנשים במיליונים בעיקר על ידי המגיפה השחורה, בעוד המלחמות נוהלו ברובם על פי קוד אבירי (ראה ריצ'רד לב הארי או צלאח א דין).
זאת בעוד במאה ה- 20 חוסלו עשרות מיליונים על ידי פראי אנוש, ברוח של ירידות אנושית וניבלות מניפולטיבית גרועה באופן שלא נוכל להעלות על הדעת.

חזרנו, אורי, לתקופת שלטון השמאן ואלי מולך זועמים ופראים התובעים מחסידיהם שטופי האקסטזה דם ועוד דם, קרבן ועוד קרבן.
_new_ הוספת תגובה



התהדרות בזוהר גנוב
אורי מילשטיין (יום שני, 06/01/2003 שעה 18:30)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מיכאל,

את נסיגת הרוח במאה ה- 20 חזה הסוציולוג הצרפתי אוגוסט קונט בתחילת המאה ה- 19, למרות שהוא האמין בקדמת-הרוח:

''מהבחינה החברתית, יש דמיון בין מוסד הלשון לבין מוסד הקניין. שכן המוסד הראשון ממלא תפקיד בסיסי בחיי הרוח של האנושות הדומה לתפקיד שממלא המוסד השני בחייה החומריים...שתי שיטות צבירה אלה מעוררות סוג דומה של שימוש לרעה, הנובעות אצל שתיהן מהרצון להינות בלי ליצור. השומרים של הטובין החומריים עלולים להדרדר למצב שבו הם שופטים יחידים של עיסוקם ולהיגרר לעתים קרובות אחר הפיתוי לספק צרכים אגואיסטים (ראה את כל המפלגות בישראל היום ובייחוד הליכוד), כך גם לגבי האוצר הרוחני: אלה שלא הוסיפו לו דבר מתהדרים בזוהרו הגנוב, הפוטר אותם ממתן כל שירות אמיתי''.(''שיטת הפוליטיקה הפוזיטיביסטית'').

דברים אחרונים אלה מתאימים גם למאמרך המצויין על ליטרת הבשר.
_new_ הוספת תגובה



אורי: אכן ניכוס באמצעות הלשון, התהדרות בלא מאמץ
מיכאל מ. שרון (יום שני, 06/01/2003 שעה 18:40)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שכן קל יותר להניע את שרירי הלשון מאשר לבנות ולהתוות תוכניות, לפתח מושגים ומערכי מידע;

ונעים יותר לשבת במושב האחורי של לימוזינה ולאחוז כוסית ''בלאדי מארי'' מאשר לשבת במעבדה או לאחוז בעכבר המחשב.

ראה גם תשובתי לשיפרה: האידאולוגיה היא האופיום של ההמונים.
_new_ הוספת תגובה



מסכים!
אורי מילשטיין (יום שני, 06/01/2003 שעה 18:48)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



הבולשביזם והיונקים ממנו - ניצחון הלשון (המלעלעת)
מיכאל מ. שרון (יום שני, 06/01/2003 שעה 20:43)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



כשה''עילית'' היא לעלוע - הערך הוא געגוע
מיכאל מ. שרון (יום שני, 06/01/2003 שעה 20:49)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אידיאולוגיה היא פילוסופיה בגרוש
שפרה כהן (יום שני, 06/01/2003 שעה 9:43)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



לשיפרה: אידאולוגיה היא האופיום של ההמונים
מיכאל מ. שרון (יום שני, 06/01/2003 שעה 18:33)
בתשובה לשפרה כהן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קלה להבנה בראש וראשונה ומשטיחה דברים מעט מורכבים, כשם שמוזיקת הסופרמרקט של קליידרמן משטיחה לרובד יחיד את המוזיקה של באך.

היא מנפחת בראש וראשונה את הערכתו העצמית של איש ההמון - זה שחש חסר ערך:

בעזרת כמה מילים רטוריות הוא יכול עתה לנקוט בנזיפות ולאפס מפעלים אמיתיים של ערך, וביחוד את אלה שבונים אותם, וליצור השווייה בינו ובינם - ובפרט הטיפוס על גבם ואחר - הדריכה על ראשם.

היא נותנת לאיש ההמון תחושת שותפות מדומה בעיצוב ההיסטוריה.

זהו ניפוח חסר כיסוי אגב, אך כזה המאדיר את כוחם של אנשים בשדרה השלטת, ובפרט, נותן להם את הלגיטימיציה הזולה-במחירה לבזוז ולדכא באופן חסר תקדים בהיסטוריה.
_new_ הוספת תגובה



סלט מונחים
אלכסנדר מאן (יום ראשון, 05/01/2003 שעה 19:10) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זר לא יבין זאת: אם יש דבר בו מסכימים שמאל וימין בישראל 2003 אליבא דפורום זה הרי הוא בהטחת המונח והמושג ''בולשביזם'' בכל חולי ישראלי מצוי.
דומה כי ד''ר מילשטיין, מיכאל שרון ואורי אבנרי (במאמרו בפא''צ משבוע זה) מטיחים מושג זה בכל דבר אשר לדעתם מחבל בסיכויי ישראל להימנות כמתוקנות שבמדינות.

דבר זה יוצר עירוב מושגים מוזר, אשר אינו מבהיר דבר, ואולי אף גורם להעכרת המימצאים הנכונים לעיתים, וחבל.

גם מושג ומינוח ''תסמונת שיילוק'' שהטביע מ. שרון בכתבה אחרת אינו עוזר להפיג את חוסר ההבנה במניעים העומדים מאחורי מה שאפשר לכנות כ''שיטה הישראלית'' לשיטתי; מבחינה זו המושג ''שיילוק'' עצמו מרמז לכוונים אחרים, ולכן גם הוא לדעתי אינו במקומו.
_new_ הוספת תגובה



מר מאן היקר: לי ''שיילוק'' מרמז בעיקר בכוון מחשבתו
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 05/01/2003 שעה 20:18)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

והבנתו הפסיכולוגית שאין ערוך לה, של אחד, יש אומרים ואני ביניהם, אחד ענק -

וויליאם שייקספיר.
_new_ הוספת תגובה



They are coming to take me away.. ha ha אכתוב בהי
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 05/01/2003 שעה 20:28)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זדמנות גם מאמר עם צילומים חביבים אודות הפרקטיקה הפסיכיאטרית הסובייטית, וזו של השטאזי המזרח גרמני.
_new_ הוספת תגובה



למיכאל: מאמר מעניין מאד עם גישה מקורית
רפי אשכנזי (יום ראשון, 05/01/2003 שעה 19:39) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



עוד על הבולשביזם והפחד הקר
שמעון מנדס (יום ראשון, 05/01/2003 שעה 20:26) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראשית, חובה עלינו להודות למיכאל על מאמרו הקולע
והנוגע ב- raison d'etre של הבולשביזם. ''הגיונו''
זה של הבולשביזם מסביר כיצד הצליח להחזיק מעמד, כמעט מאה שנה. אבל איך אמר אברהם לינקולן: אפשר
להונות את כל העם בחלק של הזמן, אפשר להונות חלק
מהעם כל הזמן, אבל אי אפשר להונות את כל העם כל הזמן. וכאשר הגיע הזמן, הבולשביזם נפל. אם כי חייבים להודות שהוא עדיין מפרפר ושרידיו עדיין חיים ופועלים.

להמחשת התאוריה שהובאה במאמרו של מיכאל אספר את הספור הבא, המתאר את ראשית הבולשביזם בפעולתו.

לפני ארבעים שנה סיפר לי שכני, שבמוצאו היה מבוכארה
שבקזחסטן. לאחר שהבולשביקים כבשו את השטח, בא הנציג
שלהם לעיירה הקטנה, ששכני התגורר בה, בקש לכנס את
כל התושבים הבוגרים במרכז העיירה. לאחר שכולם הגיעו
פתח הנציג את דבריו באומרו: חברים, אנו יודעים שהבעיות הן כבדות וקשות מנשוא. אבל כפי שידוע לכם אי אפשר לנהל דיונים עם כל העיירה. לכן אני ממליץ
לפניכם לבחור לכם נציגות ''וועד'' וחברי הוועד יגיעו
למוסקבה למרכז המפלגה, ושם הם יעלו את כל הבעיות
והמפלגה תתן להם את הפתרונות. וכאשר הם ייחזרו לכאן
אתם תפעלו לפי ההנחיות שלהם. בל נשכח שהם חלק מן
הצבור הזה וחזקה עליהם שהם יביאו לכם אך ורק החלטות
שתטיבנה עמכם. כל הצבור מחא כף.

שכני שהיה פעיל בולשביקי שהנושא בער בעצמותיו, נסע
למוסקבה עם עוד כמה חברים מן העיירה. כאשר הם הגיעו
למטה של הבולשביקים, קבלו אותם יפה והורו להם לפעול
בניגוד גמור לטובת אנשי העיירה. כשהוא ניסה למחות,
השתיק אותו נציג הוועד המרכזי, ואמר לו: אם לא תבצעו את הוראותינו בהתאם להנחיות, אנו נוציא אתכם
לתלייה, ונודיע ברבים כי אתם בקשתם לנצל את מעמדכם
בוועד המרכזי לתועלתכם.

אחרי איום ''קר'' כזה, אין מה לעשות חברי הוועד חזרו
לעיירה והחלו לבצע את ההוראות, תוך כדי שכנוע אנשי
העיירה שהכל לטובתם. ואם מישהו ניסה להתווכח או
לערער, תמיד היו אומרים בנוכחות הצבור: אתה רואה את
הדברים מלמטה, אבל בוועד המרכזי רואים את הדברים בזווית ראייה מלמעלה - וכאן התמונה היא הרבה יותר
רחבה וכוללת.

שכני סיים את סיפורו באומרו בלילה הראשון לאחר שחזרנו לעיירה, גמלה בלבי ההחלטה לברוח. והוא עשה
את כל הדרך מקזחסטן לארץ-ישראל בדרכי עפר.
_new_ הוספת תגובה



למנדס: הבריחה מן הטרוף - נקווה שלפחות בדרך הענקית
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 05/01/2003 שעה 20:41)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

והמתפתלת לא''י פגש באנשים שפויים...
_new_ הוספת תגובה



שני מאפיינים עיקריים יש לבולשביזם: כוחנות
יוסי כהן (יום ראשון, 05/01/2003 שעה 20:54) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גסה ומניפולציה אינטלקטואלית.
_new_ הוספת תגובה



ליוסי כהן: אכן כך, בתופעה נוראה זו. ואוסיף גם -
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 05/01/2003 שעה 21:24)
בתשובה ליוסי כהן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שרירותיות של לית דין ולית דיין ותכופות שיילוקיזם העויין לנו, החיים.
(ראוי לקרוא את ספרה של איין ראנד ''אנו החיים'' המתאר את הבולשביזם בקווים קולעים ובאינטואיצייה מופלאה של סופרת גדולה וחדת חשיבה).

ובגרסתו הישאלית שהשתרשה כל כך בלבבות, ראה מילות הפזמור (ביטוי של דוד אבידן) ''כולנו בכדור פורח'' המושר בדבקות על ידי חסידיו:

כולנו בכדור פורח,
נשאר פה מי שלא טורח,
אנשים כחול נשליך,
זה הרי התהליך!

קישורים:
פתיל הבולשביזם, אחד מיני רבים, ועוד יסופר בלילות: דיון 740
''אנו החיים'' של איין ראנד - עכשו במחיר מוזל לרגל החורף: http://www.dbook2.co.il/product.asp?pf_id=0010100002...
We the Living in Amazon com and other books by Ayn Rand: http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B00004...

_new_ הוספת תגובה



הבולשביזים לא נוצר על ידי הבולשביקים
יעקב (יום ראשון, 05/01/2003 שעה 22:12) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הם רק החליפו את שמות הסמלים
הבושביזים גם לא נוצר על ידי הנציזים
אבל בהחלט אלה התחנה המרכזית של הבולשביזים במאה העשרים

ראה תגובתי לדר'' מילשטיין בענין זה

הברית החדשה היא הניסוח המפורט והקדום ביותר של
הבולשביזים

הבולשביזים לדעתי יכול לצמוח רק איכן שאין חרות המחשבה
_new_ הוספת תגובה



דברים שנוגעים.. דברי נערת הטרפז והבולשביזם שבלב
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 05/01/2003 שעה 23:13)
בתשובה ליעקב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם נערת הטרפז מייצגת את החיים, את רוח הים לעת ערב,
את הלבנה המשתקפת בשדות בין צמרות העצים המיתמרים כבדי חושך,
דקה לפני חצות?

האם היא טל השחר העולה?

והאם אויביה הטבעיים הם הבולשביזם-שבלב והינף השיילוקיזם זריז-המאכלת הגודמים את החיים?

קישורים:
רוח הים בערב סתו ונערת הטרפז: תגובה 5299
כי כך ברא אותך הטבע - לב טהור ומחשבה חופשית: תגובה 5276
תן לעצמך ללכת מהתחלה: תגובה 5308
_new_ הוספת תגובה



לעת ערב נביחות הכלבה נדמו
יעקב (יום שני, 06/01/2003 שעה 23:28)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לאחר שהחמה שקעה
נביחות הכלבה נדמו כלבתו של שכני הבולשביק
ידעתי היטב שכל מעשה במחשבה תחילה

יצאתי..... וראיתי.......

השרשרת נתקעה....... הבולשביק לא מבין שחולית הציר
חשובה יותר מכל חוליה אחרת בשרשרת

ידעתי היטב שהכלבה נובחת איננה נושחת
נגשתי ושיחררתי את הכלבה

ההגיון הבולשביקי הורג יום יום אנשים לעתים גם כלבים

המציל כלב אחד מישראל כאילו הציל את בעלין הבולשביק
_new_ הוספת תגובה



דברי טעם
יעקב (יום שני, 06/01/2003 שעה 23:33)
בתשובה ליעקב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קישורים:
דברי טעם מרעננים את הלב: תגובה 22071
_new_ הוספת תגובה



יעקב: תובנה נפלאה וחשובה - ה''בודהה'' מצוי בפרטים
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 07/01/2003 שעה 0:06)
בתשובה ליעקב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי