פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לרמי נוי, 13/09/05 2:10)
המאובנים היחידים הם אנשים כמוך
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 3:51)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מעניין איך מאובנים כמונו שורדים במשך אלפי שנים את כל תהפוכות העולם,
ו''מפותחים'' כמוך נעלמים מהנוף לאחר שעשו הרבה רעש וצלצולים.

ילדינו בריאים בגלל התרופות ?
אולי ילדינו חולים בגלל זיהום האויר של המפותחים,
והאוכל המזוהם והמהונדס של המתקדמים ?
ומה עם 2000 איש בשנה המתים בישראל רק בגלל תרופות ''מתקדמות'' ?

אל תתלהב מהקידמה הטכנולוגית, בחישוב רווח והפסד אמיתי האדם הפסיד מהטכנולוגיה יותר מאשר הרויח ממנה,
והמרויחים ממנה באמת הם מעטים מאד.

היהדות מתיחסת לאדם ולא כמו ה''מפותחים'' המתיחסים לצעצועים סביב האדם,
צעצועים באים וצעצועים הולכים, אך האדם במהותו אינו שונה בגרם אחד מהאדם לפני 5000 שנה.
_new_ הוספת תגובה



המאובנים היחידים הם אנשים כמוך
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 4:23)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עד לפני כ-‏200 שנה, כ-‏80% מהילדים מתו לפני גיל 5.
_new_ הוספת תגובה



אצל הגויים ולא אצל יהודים
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 5:17)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יהודים שונים מהגויים בזכות מצוות התורה,
וחלק מהמצוות גורמות לשמירה טובה על הבריאות וההיגינה.

אצל הגויים האשה היא חמור עבודה ללא הפסקה,
אצל היהודים האשה מקבלת עזרה ובתקופת ההיריון מפנקים אותה במיוחד.

ואם אתה בודק את הסטטיסטיקה קצת יותר לעומק,
אז תבדוק כמה מהנולדים היום הם פגים שיסחבו בעיות רפואיות כל חייהם,
כמה מהם נכים קשים, כמה נפגעים בלידה המודרנית,
הם חיים, אבל אלו חיים בדיוק?

וגם אם יש הפרש הרי שהחילוניים לא רק שסוגרים אותו אלא אף
עוברים אותו ע''י רצח תינוקות הנקרא ''הפלה''.
_new_ הוספת תגובה



אצל הגויים ולא אצל יהודים
Divrey Hayamim (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 6:33)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''אצל הגויים האשה היא חמור עבודה ללא הפסקה..''

ואילו לי כתבת שהאשה יכולה לעשות עבודות בבית 25 שעות ביממה.

או הגויים או היהודים משעבדים נשים...תחליט.

ואגב, בית דין לא יעזור לך, היום פי אלף יותר טוב לחיות ולהתקיים מאשר לפני 3000 שנה.
_new_ הוספת תגובה



''יכולה'' זה לא אומר ''עושה'' - הבדל קטן
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 12:30)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הגויים משעבדים נשים, לא היהודים.

מה את יודעת על החיים לפני 3000 שנה ?
מה שסיפרו לך ארכיאולוגים או ממקור ראשון ?

אתן לך כמה עובדות בקשר לנשים,
בתקופה העתיקה הגיעו נשים להיות נביאות, פוסקות הלכה
ואפילו היו מלמדות תלמידי חכמים,
דבר שאין שום סיכוי שיקרה בימינו.

ועוד מה שמגדיל את ההבדלים, שדברים כאלו קרו בתקופת התנאים,
שהיו גאונים גדולים ועליהם נאמר :
''שאם הם (התנאים) כמלאכים הרי אנו כבני אדם ואם הם בני אדם הרי אנו כחמורים''
_new_ הוספת תגובה



שקרים עלובים
עמיש (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 12:42)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראשית בימינו יש בישראל בלבד עשרות אלפי נשים בתפקידים בכירים בהוראה, שיפוט, ניהול, חקיקה, פיקוד ועדיין לא הגענו למיצוי מלא הפוטנציאל.
שנית, התנאים לא חיו לפני שלשת אלפי שנים, אולי אלפיים וגם זאת בקושי.
וממקור ראשון ברור כי נשים היו נקנות ונמכרות כסחורה בשוק, גם אצל חביביך מהתורה ומהתנך.
שלא לדבר על כך שהיו נמסרות לזרים כזונות או מגורשות למות במדבר. (ושני הסיפורים הללו הם על אברהם אבינו הקדוש שלך).
ועוד לא דברנו על גורל הילדים שהיו נשחטים בידי חביביך כקרבן (למשל יצחק, למשל בת יפתח)
_new_ הוספת תגובה



שקרים עלובים
Divrey Hayamim (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 20:29)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עמיש, אם אתה מציג עובדות אז תציג עובדות. אין צורך בלקרא שמות או זלזול באברהם אבינו. לא טוב ככה.
_new_ הוספת תגובה



שקרים עלובים
Israeli101 (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 0:07)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עמיש, שכינה עצמו בעבר ''עם-ישראל-מת'', כנוי שמדבר בעד עצמו,
לא ניחן ביכולת אפוק, נימוס אלמנטרי, שלא לדבר על הלכות חיים !
_new_ הוספת תגובה



שקרים עלובים
Divrey Hayamim (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 0:38)
בתשובה לIsraeli101
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אהלן ד. סוף סוף יום חופש ואני יושבת עם פורומים במקום לישון. טוב שאתה כאן.
_new_ הוספת תגובה



שקרים עלובים
Israeli101 (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 0:45)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלום א.
אחרי מה שעברת בניו-אורלינס בששת הימים,
באמת יש צורך לישון To catch up להית.
_new_ הוספת תגובה



''יכולה'' זה לא אומר ''עושה'' - הבדל קטן
Divrey Hayamim (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 20:23)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם בימים ההם וגם היום - אנחנו מלמדות תלמדים, אבל לא כולם יוצאים חכמים. ודע לך, אתה לא יכול לברר ולבחור מההסטוריה מה שנוח לך. העובדה שאתה פותח ברז ויוצאים מים ושאתה מסובב כפתור ויש אש בגז צריכים לרמוז לך כמה קל לחיות היום. אלא אם כן נעים לך לרדת לבאר לשאוב מים 20 פעם ביום, או לקושש עצים למדורה. אויש, שכחתי. האשה יכולה לרדת לבאר....מי יודע...אולי תפגוש בחור שיתקין לה ברז וגז...
_new_ הוספת תגובה



לעשות חביתה הוא יכול?
רמי נוי (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 7:36)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מכריחים את הנשים שלכם ללדת 15 ילדים, ואחר כך ''עוזרים להן'' בתקופת ההריון? הצחקת אותי. ומי ניפח לך את השכל על ''הלידה המודרנית?

את אשתך יילדו מיילדות בבית? אתה יודע איזו תמותת תינוקות היתה עד לפני 100 שנה?

ואם הנשים שלכן לא יכולות ללדת , לא תרוצו לרופאים שיעזרו להן בטכנולוגיות שפיתחו עכו''ם?

קשה לקבוע אם דברי הרשע שלך נובעים מבורות או אולי הבורות שלך נובעת מרשע.

אני די משוכנע שבתוך תוכך אתה יודע שאתה מאמין באמונות הבל - שהאלוים שלך לא קיים, שהוא לא מסוגל לטגן חביתה, שלא לדבר על לעזור ליראי השם.

הגיעה העת לשבור את הפסילים הפנימיים צדק!!!
_new_ הוספת תגובה



חביתה לא, אבל את היקום כולו, כן.
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 12:41)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא מכריחים את האשה ללדת ילדים, האשה עושה זאת בשמחה.

אנחנו גם משתמשים ב DVD שייצר כופר, אז מה זה אומר?
כל מה שהיהדות מתירה או מחייבת עושים,
והיהדות מחייבת להשתמש ברפואה של אותה התקופה על מנת להתרפא ולהיעזר בה,
ומחייבת להישמע להוראות הרפואה ואנשי המקצוע באותו התחום.
מה יהיה עם ה''פרימיטיבים'' הללו, הורסים לנו את כל התיאוריות.

הבורות היא שלך בלבד, חבוב, אינך מכיר את היהדות וכל דיעותיך על היהדות נובעות מבורות מוחלטת,
היהדות הרבה יותר מודרנית מכל ''משכיל'' לכאורה.

אתם תיבנו צעצועים או דברים שימושיים ואנו נשתמש בהם לפי הצורך.

אתה יודע כמה תינוקות נרצחו במדינת ישראל ע''י הרופאים המפותחים ?

אל תציל ואל תרצח וכולנו נרויח.
_new_ הוספת תגובה



אצל הגויים ולא אצל יהודים
Divrey Hayamim (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 7:54)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לחרדים לא נולדים פגים? תינוקות עם סינדרום דאון? ואי אפשר להפיל ''תינוק'', רק עובר. אבל זה לא לכאן ולא לכאן. אסונות לידה יכולים לקרות לכל אשה באשר היא.
_new_ הוספת תגובה



אצל הגויים ולא אצל יהודים
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 18:13)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עיין בבקשה בכתובת http://www.blackwell-synergy.com/doi/pdf/10.1111/j.1...

ב-‏50 שנה יש ירידה בתמותת תינוקות מ-‏3% ל-‏0.54%. הירידה היא בתמותה מכל הסיבות, אך הירידה הגדולה ביותר היא במוות ממחלות זיהומיות – אנטיביוטיקה כבר אמרנו?

אין לי נתונים על נכות קבועה בשל הצלת ילדים שפעם לא היו שורדים. אני מאמין ששיעור המקרים האלה הוא בטל בשישים, אבל אשמח אם תביא נתונים.
_new_ הוספת תגובה



אצל הגויים ולא אצל יהודים
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 19:47)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה שיש ירידה בתמותת התינוקות זה ידוע לי ומקובל עלי,
הקישור אינו מוסיף מידע חשוב במיוחד.
האנטיביטיקה עזרה אבל היא גם הורסת, בגללה נוצרים חיידקים מסוכנים יותר ועמידים לאנטיביוטיקה.
כל טכנולוגיה והתפתחות שתביא ניתן למצוא נזקים רבים שהיא גורמת,
וחלקם הגדול, נזקם לאורך זמן עולה על תועלתם קצרת החיים.
_new_ הוספת תגובה



מי שורד - מה שורד?
רמי נוי (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 7:41)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האחוז של יהודים שומרי מצוות בעולם יורד בהתמדה, ואף מספרם המוחלט.
אתם מהווים היום שליש פרומיל מאוכלוסיית העולם צדק. תתחיל להפנים צדק - שליש פרומיל, ואם נספור חרדים כמוך זה יהיה אולי עשירית הפרומיל של טפילים שחיים כמו לפני 3000 שנה וחושבים שהם ''שורדים''.

בלי קצבות ילדים של המדינה הציונית לא הייתם שורדים אפילו בקיום הדל, הנבער , והפרימיטיבי בו אתם בוחרים לחיות
_new_ הוספת תגובה



צריכים להסתכל רחוק יותר...
מהנדס אזרחי (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 9:09)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. דווקא שהיהודים הם חלק כה קטן מאומות העולם מצביעה על יחודנו!

2. לגבי הקידמה שחלק פה מאמינים שתפתור את מצוקתם הרי משאבי כדור הארץ הולכים ואוזלים והחור באוזון גדל והולך על פי התקדמות המצב הנוכחי העולם יגיע למשבר חריף רעב ואסונות טבע (זוכרים אותם? צונמי, התחממות כדור הארץ, אפילו פה בהרצליה הלחות עולה בכל שנה...) שילדינו יסבלו ממנו
_new_ הוספת תגובה



גם עם עובדות חד משמעיות אתה מתווכח ?
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 12:48)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היהודים הם העם היחיד בעולם הקיים במשך אלפי שנים !!

אנחנו מעטים כי אנו מיוחדים, מי שסוטה מהדרך נושר מהסד''כ של העם היהודי.
רק המעטים המחזיקים בתורה ובמצוות ממשיכים את קיומו של העם היהודי
בדרכו אל הנצח.

מיעוט לא מפחיד אותנו, אם שמת לב אנו אפילו לא מתלהבים ממי שרוצה להצטרף אלינו,
מה שהיית מצפה ממי שחושש להיות מיעוט.

מה יש יותר בעולם זבל או זהב ?
כך היחס בין יהודים לשאר העולם.
_new_ הוספת תגובה



עוד שקר מטופש
עמיש (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 12:52)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם היוונים קיימים אלפי שנים, גם הסינים, גם ההודים, גם האסקימוסים,

למה סתם לקשקש שטויות?
_new_ הוספת תגובה



הצחקת את הרשלה האוסטרופולי
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 13:04)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם היווני של ימינו יכול לדבר עם יווני שחי לפני 500 שנה ולפני 1000 שנה ?
ובמה דומה היווני הנוצרי ליווני של אתונה או ספרטה?

האם הסינים הם עם בכלל ? הם הרי מאות שבטים !!!!!!!

להודים אלפי שפות שונות , איזה עם ואיזה עמה.

האסקימואים הם שבטים רבים ומהי שפתם בדיוק ?

אף אחד לא מתקרב ליהודי שהוא העתק מלא של היהודי מלפני אלפי שנים.
_new_ הוספת תגובה



מה הקשר בין השאלות שלך לבין
עמיש (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 13:24)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

העובדה שהם קיימים אלפי שנים?
יווני של ימינו יכול לקרא את הומרוס בדיוק כמו שיהודי של ימינו יכול לקרא את התנך, סיני של ימינו יכול לקרא את קונפוציוס, בודהיסטי מכל העמים יכול לקרא סנסקריט.
הקשר בין העברית המודרנית לעברית הקדומה אינו שונה בהרבה מהקשר של הלטינית לרומנית, או איטלקית או ספרדית וצרפתית.

אתה מתגאה בכך שהתרבות היהודית קיימת אלפי שנים, גם אני גאה בכך, לא פחות ממך ואולי אף יותר אך הדבר אינו גורם לי לזלזל בתרבויות אחרות קדומות לא פחות.

ואני מבטיחך נאמנה כי דמותם הסינים של היום או הכושים של היום או אף השימפנזות של היום אף הן דומות לחלוטין לדמותן מלפני אלפי שנים. בעוד שצורתו של היהודי השתנתה והיום יש לנו יהודים עם שטריימלים, עם בגדי ים, שחורים, לבנים, שחומים, דוברי כל השפות, מאמינים בכל האמונות, דווקא אנחנו שונים ממה שהיינו.

פקח עיניים חביבי, אתה שרוי בעולם דמיוני שכולו טוב.
_new_ הוספת תגובה



יווני לא יכול לקרוא את הומרוס
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 13:59)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רק את הומרוס שתרגם עבורו מי שלמד יוונית עתיקה,
גם אני יכול לקרוא את הומרוס לאחר שתרגמו לי אותו לעברית.
סיני של ימינו לא יכול לקרוא את קונפוציוס מכמה סיבות,
רוב הסינים הם אנלפביתים (לא בעיה עם שפתם המסובכת),
ובאיזו שפה בדיוק כתב קונפוציוס? הרי יש בסין מאות שפות.

בודהיסטי זה דת ולא עם, ומי שיושב במנזרים לומד את השפה הזו, רק שאין כאן עם .
עוד מעט תהפוך את הסטודנטים שלומדים אכדית לעם האכדי.

הקשר בין העברית של ימינו לעברית העתיקה הוא קשר ישיר,
ותוכל אפילו לחזות בו במו עיניך בימים אלו.
יהודי תימן שעלו לאחרונה ויושבים באיזור רחובות באו לכאן
לאחר שהיו מנותקים מהעברית שלנו למעלה מ-‏2000 שנה,
הם מדברים עברית תנכית ממש ואין להם כל בעיה לדבר מיד ולתקשר עם כל יהודי.
אין דבר כזה בשום עם בעולם !!!!!!

ולבסוף אתה חוזר לצעצועים החיצוניים כי במהות לא תמצא הבדלים,
זה מה שנשאר לך ומה שמוכיח על רמת טענותיך.
_new_ הוספת תגובה



מי מפטם את מוחך בשטויות האלה?
רמי נוי (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 14:09)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רוב הסינים הם אנלפביתים? שיעור האנלפביתים בסין עומד על 14 % ובקרב צעירים מתחת לגיל 25 על 4% , רובם בשבטים נודדים.

האם העובדה שבישראל חודשה העברית על ידי החילוני אליעזר בן יהודה מעידה במשהו על עליונות ההשקפות הנבערות שלך?
_new_ הוספת תגובה



הבל הבלים
עמיש (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 14:11)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היוונים לומדים את הומרוס בדיוק כשם שאנחנו לומדים תנך. גם את התנך יכול לקרא רק מי שלמד עברית, ולא סתם עברית אלא למד את שפת התנך שהיא שונה מעברית שוני מובהק.

נכון בהחלט כי מי שלמד את שפת התנך יכול ללמוד לדבר בעברית מודרנית, גם מי שלמד יוונית עתיקה יכול ללמוד יותר בקלות את היוונית המודרנית.

הסינים שיודעים לקרא סינית יודעים לקרא סינית עתיקה, בדיוק כמו שיהודים שיודעים לקרא עברית יודעים לקרא את התנך (אבל לא יודעים לקרא עברית עתיקה שנכתבה באותיות אחרות ובכתב אחר)

בסין יש מספר ניבים של סינית אבל לכולן כתב משותף ואותה משמעות לאותיות הכתב ועל כן יכול סיני הדובר מנדרין לקרא את אותו ספר או עתון שקורא סיני הדובר קנטונזית.

מלבד התנך שהוא נפוץ ומוכר למדי, יש כתבים יהודיים רבים שדובר עברית אינו יכול לקרא אותם ואף אם הוא יכול לקרא הוא אינו יכול להבין אותם. חלקם כתובים בארמית לתקופותיה השונות, חלקם בסגנונות ואוצר מילים שעבר מן העולם. רק מי שלמד אותם יכול לקרא בהם. למעשה רוב הכתבים היהודיים העתיקים הם סתומים למדי ונדרש לימו דארוך ומומחיות רבה על מנת להתמצא בהם.
בנוסף כמובן יש כתבים יהודיים רבים שנכתבו במקורם בשפות אחרות בעיקר יוונית וערבית אך יש עוד.
_new_ הוספת תגובה



אני גם לומד שייקספיר
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 14:25)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ליווני תרגמו את הספר מיוונית עתיקה ליוונית של ימינו,
בלעדי התרגום אף יווני לא יוכל לקרוא את הומרוס.
את התנ''ך יקרא כל יהודי בלי תרגום ובלי עזרה של אף אחד.

והנה מאמר מאתר של משרד החינוך הסיני:

Law to Improve Speaking and Writing http://www.edu.cn/20010101/21907.shtml

The National Common Language Law, the first of its kind in China¡¯s history, was adopted by the 18th session of the Standing Committee of the Ninth National People¡¯s Congress (NPC) on October 31 and will go into force as of January 1, 2001.

The law provides the legal status of Putonghua (commonly spoken Chinese) and standard Chinese characters as the national common language, the state policy towards language, citizen¡¯s rights of learning and using the national common language, the general principle of using national common language, the responsibilities of government bodies concerning the national language as well as specific rules governing the use of national common language in several major social sectors.

China boasts 56 ethnic groups and 73 languages, of which 50-odd languages of 30 ethnic groups are now in use.

את האותיות הסיניות השימושיות קבע השלטון בשרירותיות,
הרי לא כל השבטים בסין השתמשו באותו הכתב.
כמו בהודו שהשלטון החליט על אנגלית והינדית כשפות רשמיות,
אבל ברגע שיעלמו השפות האחרות הרי שנמחק הקשר בין דובריהם לבין עברן.

ארמית איננה עיברית, אבל כל יהודי שלומד תורה ומחובר אליה
יודע ארמית בדיוק באותה רמה של העברית, אין לו שום בעיה.

אנחנו מדגישים את השפה, אבל אצל היהודים הקשר הוא הרבה יותר עמוק,
כל דרך החיים, המנהגים, החגים, ימי הזכרון, המצוות,
בכל דבר ודבר היהודים היום דומים ליהודי העבר.
_new_ הוספת תגובה



הבל הבלים
עמיש (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 16:02)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם כל יהודי יודע עברית?
האם כל מי שיודע עברית יכול להבין את הכתבים היהודיים לדורותיהם?
רוב היהודים אינם יודעים עברית ברמה מספקת, לא כל היהודים לומדים תורה או ארמית, רק מי שלומד זאת יודע לקרא ולהבין.
אתה למדת אתה יודע, מי שלא למד לא יודע.
כך גם ביוונית וכך גם בסינית.
ואגב, גם את סיפורי המקרא העבירו לעברית קלה וגם להם יש הוצאות מיוחדות ומפושטות לצרך לימודים בבתי הספר (החלו בכך ביאליק ורבניצקי), וגם הם מודפסים בלווי פירושים, תרגומים, איורים ואמצעים אחרים להקלה על הבנת הכתוב.

ובקיצור, כל ההתרברבות שלך על יחודו של העם היהודי בקשר לעברו אין בה ולא כלום.
_new_ הוספת תגובה



אל תערבב בין החינוך היום לחינוך היהודי
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 16:40)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אצל היהודים אין דבר כזה אנלפביתים, כולם יודעים עברית
ברמה שבאוניברסיטה רק יכולים לחלום עליה.
נראה שלא ראית ספר תורה אמיתי מימיך, ספר הכולל חוקי ניקוד והגיה, טעמי קריאה, משקלים,
אלו דברים שכל ילד יהודי מגיל 3, לומד ומשנן כל חייו.
אין אפשרות שיהודי יהיה אנלפבית.

בחינוך הבהמי של ימינו זה בהחלט קורה, כי זו תוצאה טבעית של ההתבהמות.
אבל בחינוך הדתי עסקים כרגיל, אין אנלפביתים.

יהודי שלא לומד נעלם מהעם היהודי, הוא מאבד קשר לעבר,
וכמו כל צמח הניתק משרשיו, הוא נידון לכליה.

היווני או הסיני לא לומד סינית עתיקה או יוונית עתיקה,
כדי להשתמש בהם בימינו, הם אינם נחוצים לו,
שפות אלו נלמדות לצורך מחקר בלבד והן חסרות ערך עבור פשוטי העם.

אתה עושה השוואות מצחיקות בין שפות מתות וחסרות ערך לשפה חיה תוססת ושימושית תמיד.
_new_ הוספת תגובה



קשקושים וחירפושים
עמיש (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 16:48)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

והתחמקות מן האמת.
אנשים הנוהגים באופן שציינת הם מיעוט קטן בקרב היהודים.

ואתה רק מחזק את טענתי כי רק מי שלמד את הכתבים העתיקים יכול לקרא בהם, כך בין היהודים וכך בין עמים אחרים.
יש יהודים רבים שאינם דוברים עברית כלל, יש ביניהם כאלה שיודעים היטב עברית אך אינם מסוגלים לקרא בתנך, יש המסוגלים לקרא בתנך אך אינם יכולים לקרא בגמרא, יש כל מני סוגים.
ההתיחסות לתרבות של עמים אחרים כאל חסרת ערך היא התנשאות מטופשת וחסרת הצדקה, מטופשת כמעט כמו התייחסות לשפת התנך כאל שפה שמושית ותוססת.
_new_ הוספת תגובה



יהודי שלא לומד לא נשאר יהודי
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 17:29)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ה''חינוך'' החילוני מחריב אפילו את השפה העיברית
ומייצר אנלפביתים בכמויות, אנלפביתים אלו לא יוכלו
ללמוד כלום ולא רק יהדות.

מיעוט או לא מיעוט, למספר אין חשיבות עקרונית,
מי שלומד ומי ששומר הוא זה שישאר חלק מהעם היהודי,
מיעוט איננה מילת גנאי עבור יהודי מאמין.

בהחלט יש רמות בין היהודים כמו שיש בין כל בני האדם,
היהדות מותאמת לכולם, לאדם הפשוט ביותר ולאדם החכם ביותר,
כל אחד ימצא בה את מקומו, וכל אחד מהם ישאר
צמוד ליהדות אם יעשה את מה שביכולתו.
תתפלא לשמוע: היהדות דורשת מהאדם אך ורק מה שהוא יכול.
אם אתה שמעון, מספיק שתהיה שמעון, אתה לא צריך להיות משה רבינו.

אינני מזלזל במנהגים (איני משתמש במילה תרבות בכוונה) של עמים אחרים,
אך אני מבחין ומבדיל היטב בין הרמה של העם היהודי לזו של העמים האחרים,
וההבדל הוא עצום ובולט לעין.
_new_ הוספת תגובה



הבנתי...
עמיש (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 17:36)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בשבילך מי שאיננו דתי איננו יהודי.
חבל שלא אמרת זאת מההתחלה.
ובכן חביבי, יש יהודים שאינם דתיים. מדורי דורות קיימת תרבות יהודית ענפה ועשירה שאינה תלויה דווקא בקיום מצוות או לימוד תורה כשלעצמה.
כך בעבר וכך גם היום. וכפי שציינתי אלו ואלו סופם להזכר רק דרך ניירות וחפצים.
כל הדורות זוכרים יהודים מן הזמן העתיק שלא היו אדוקים בדתם, בדיוק כשם שהם זוכרים יהודים שכן היו דתיים.
עם קצת מזל גם העתיד יזכור את הדור הזה שחלקו דתי וחלקו חילוני, ואמצעי ההזכרה יהיו זהים - ניירות וחפצים.
אלו ואלו דברי אלוהים חיים.
_new_ הוספת תגובה



לא, לא הבנת
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 17:48)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בשבילי כל מי שהוא יהודי על פי ההלכה, הוא יהודי,
גם אם הוא חילוני, ואפילו רפורמי וכמובן דתי.
השאלה היא, מי מהם ישאר יהודי ומי הוא יהודי זמני ?

ואם תרצה שדה מחקר טוב, תבדוק את המספרים בארה''ב,
ותוכל להבחין היטב בתהליך הברור המתרחש שם,
בארצות הברית התהליך מהיר יותר מאשר בישראל,
אבל גם בישראל הוא קורה ויקרה.
העדה החרדית גדלה באחוזים גבוהים, הדתית גדלה פחות,
הרפורמים נמחקים במספרים עצומים.
מי ששומר על מספר היהודים בארה''ב הם החרדים, הדתיים וההגירה.

עד לפני כ-‏200 שנה כל היהודים היו דתיים, לא היה יצור כזה חילוני.
וגם כאשר הופיע החילוני זה היה רק במדינות המערב,
יהודי המזרח היו דתיים כולם עד.......שהגיעו למדינת ישראל.

כך שאל תהפוך את החולניות לדרך חיים מקובלת ועתיקה, כי היא לא.
וממילא מי שעובר אליהם אינו קיים מבחינת היהדות ובודאי שיהודי לא ילמד עליהם בישיבה או בחדר.
_new_ הוספת תגובה



צדק, שוב הסתבכת בבורות
סתם אחד (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 18:37)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השטות: ''יהודי המזרח היו דתיים כולם עד.......שהגיעו למדינת ישראל''. החלק הכי מטופש של המשפט הזה זה הסיומת שלו.

האמת היא כמו שעמיש אומר שתמיד היו יהודים לא דתיים, בטח בארץ ישראל לפני הקמת המדינה ובודאי במזרח לפני בואם לארץ ישראל.
_new_ הוספת תגובה



צדק, שוב הסתבכת בבורות
Israeli101 (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 20:03)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הסבר את שכתבת בוולא/הארץ: ''החמאס כיבד את בתי הכנסת''!!?

תגובה מאת: סתם אחד
הפתעה
אני לא מופתע מכך שהפלשתינים הרסו את בתי הכנסת. אך:
א. החממות לא נהרסו.
ב.החמאס כיבד את בתי הכנסת.
מכך אני מסיק שמי שנזקק לדבר, שומר עליו. את בתי הכנסת לא היו צריכים לפיכך פגעו בהם.
אנשי החמאס חשו את קדושת המקום, והם חששו מלגעת בו. יתכן שמי שיש לו יראת שמיים מכבד יותר ממי שאין לו.
הפרטנרים האמיתיים הם הדתיים שבשני הצדדים.
_new_ הוספת תגובה



הבנתי...
Divrey Hayamim (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 21:02)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני חושבת שנהפוך הוא. צדק טוען שיהודי הוא יהודי גם אם אינו דתי. כך הבנתי.
_new_ הוספת תגובה



הבל הבלים
Divrey Hayamim (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 20:48)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היהודים שחיו בתקופת כבוש רומי דברו ארמית, ויוונית. עברית לא היתה קיימת וכל ספרי התורה תורגמו (משך קרוב ל 500 שנים) ליוונית. כשקונגרס הרבנים נפגש (בבזל) להתקין קנון של תנ''כ הם היו צריכים לתרגם הכל מיוונית.
_new_ הוספת תגובה



תמיד היתה העברית קיימת
עמיש (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 21:39)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השאלה היא רק כמה משתמשים היו לה. הרי גם הארמית הפכה להיות שפת הדיבור והכתיבה בגלל הגלות או בגלל הגמוניה אזורית של עמים אחרים, ועם זאת העברית נשארה.
מה שכן, הכתב השתנה מאד מאז העת העתיקה ועל כן אני בספק אם יהושוע בן נון יכול היה לקרא את התורה בימינו או אנחנו את זו של ימיו. (נתעלם לרגע מן השאלה מתי נכתבה התורה)
_new_ הוספת תגובה



תמיד היתה העברית קיימת
Divrey Hayamim (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 0:53)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כן. גם זה נכון. אין לנו שום הוכחה שיהושוע בן נון ידע קרוא וכתוב. מרבית דתנו מבוססת על התורה שבע''פ כפי שעברה מאב לבן מאז משה רבנו. רובה נקבץ בכתב בימי הגלות הראשונה בבבל. אין לנו הרבה חומר (כתוב) מלפני חורבן בית ראשון.
_new_ הוספת תגובה



הפעם פישלת בגדול ידידי
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 17:47)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין כל דימיון בין היוונית של ימינו לבין זו של הומרוס - אף דובר יוונית של ימינו איננו מסוגל לקרוא את הומרוס במקור.
אותו הדבר לגבי הלטינית. זה לא איטלקית, לא רומנית ולא אף אחת מהשפות האחרות המכונות ''לטיניות''. אין שום דימיון. זו שפה שונה לחלוטין. ואם אתה כבר מחפש קירבה, אז השפות המודרניות הכי קרובות ללטינית המקורית הן ספרדית ופורטוגיזית.

מה שמלמדים היום כ''לטינית'' גם הוא איננו בדיוק המקור, כי בדרך מלמדים לטינית של ימי הביניים שהיא שונה במיקצת מהלטינית הקלאסית. ההבדלים אינם גדולים אבל הם מוחשיים. יש מוסדות בהם במיסגרת לימודי הקלאסיקה מלמדים גם לטינית קלאסית, אבל במרבית המקומות מה שמלמדים זו הלטינית של ימי הביניים.

לעומת זאת, הקירבה (כמעט זהות) בין העברית של ימינו לבין זו של הזמן העתיק היא עובדה שאין עליה עוררין.
_new_ הוספת תגובה



נהפכנו לידידים הא?
עמיש (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 18:18)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא אסון גדול...
אני מכיר לא רע את הדילמה של לימודי היוונית הקלאסית ועוד יותר טוב מזה את זו של לימודי הלטינית.
טענתי אינה אלא כי רק מי שלומד את השפות הללו יכול לקרא את הכתבים העתיקים, היוונים לומדים זאת בבית ספר, הצרפתים והאיטלקים לומדים לטינית (ואגב השפה הקרובה ביותר למקור הלטיני היא דווקא הרומנית) וגם בישראל לומדים את השפה העתיקה שבה נכתבו כתבי הקודש.

דוברי עברית שהתחנכו בארץ ולמדו תנך רואים את היכולת לקרא בתנך כיכולת טבעית המבוססת על הקרבה הלשונית (המובהקת)אולם זוהי טעות, הדבר אינו טבעי ואינו מובן מאליו. אם תנסה לבדוק אנשים שלא למדו תנך ויודעים עברית צפויה לך הפתעה מעניינת, רובם אינם מסוגלים לקרא ולהבין אפילו סיפור פשוט שבפשוטים. אני בדקתי את הדבר פעמים רבות על אנשים שחיים בארץ שנים רבות, קוראים, כותבים ומדברים עברית, ברגע שהם נתקלים בקטע מהתנך הם אינם מוצאים את עצמם אף אם הם מבינים מילים רבות.

לעניין הלטינית, כמו כל שפה עתיקה יש לה שכבות רבות, הקשות ביותר הן זו הקלאסית העתיקה וזו של העת החדשה מימי הרנסאנס ואילך, הקלה ביותר היא דווקא זו של ימי הביניים אשר בה פישטו אותה ביותר על מנת לענות לצרכים של המוני העם. (שים לב כי התרגום של התנך ללטינית נקרא ''וולגטה'' דהיינו - הלשון הוולגארית , ההמונית, ואם תעיין בו תמצא כי הוא קל יחסית לקריאה לעומת כתבים עתיקים קלאסיים של תור הזהב בלטינית.)

אם נחזור לעניין, טענתו של צדק היא כי המעבר לעברית העתיקה הוא עניין טבעי ופשוט לכל יהודי אינה נכונה אלא אם אתה מגדיר יהודי רק את אלה שלמדו את העניין ביסודיות. טענתי היא כי יש יהודים רבים עבורם העניין אינו טבעי ואינו פשוט כלל ועיקר.
טענה נוספת המשתמעת מדבריו היא כל מה שאינו קשור לכתבי הקדש אינו יהדות, ואני אומר כי כל דבר שיצר יהודי בהיותו יהודי - זוהי יהדות, אף אם נכתבה בעברית של שיינקין או ביוונית של אלכסנדריה.
_new_ הוספת תגובה



אתה צודק לגבי משמעות השם
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 19:28)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וולגטה, אבל התרגום הזה הוא מתחילת המאה החמישית (Jerome) כך שטכנית זה עדיין לא ימי הביניים שנהוג לספור אותם מחורבן רומא בידי הברברים (אמצע המאה החמישית, 453 לספירה למען הדיוק). אני מסכים אתך שקל לקרוא את הוולגטה - אחד הדברים שהביאו לי הרבה הנאה אחרי שלמדתי לטינית היה קריאת חלקים מהתנ''ך בלטינית (אני אגב למדתי לטינית קלאסית ולא את זו של ימי הביניים, וחלק מהלימוד כלל השוואה בין השתיים).
אתה טועה לגבי הרומנית. ספרדית ופורטוגיזית שמרו על המקור הלטיני יותר משפות אחרות ויש לזה סיבות טובות.

נראה לי קצת מוזר שלדעתך ישראלי מודרני הקורא ודובר עברית לא יבין את התנ''ך. יש קטעים קשים להבנה בעיקר בנביאים, אבל זה לא שונה מכל סיפרות שירה אחרת. לי אף פעם לא היה קושי מיוחד ואני גם לא מכיר אף אחד שבאמת לא מבין. לקרוא ולהבין את עגנון לא נראה לי שונה מאשר לקרוא ולהבין את התנ''ך. מי שאיננו עוסק בסיפרות דרך קבע, יתקשה להבין את אלתרמן, את אורי צבי גרינברג ואפילו את ביאליק (מה היית אומר על מגילת האש?).

ההבדלים בין העברית של ימינו לבין זו של התקופה העתיקה הם לכל היותר כמו ההבדלים בין האנגלית של שייקספיר לבין האנגלית המדוברת היום.
_new_ הוספת תגובה



אתה צודק לגבי משמעות השם
Israeli101 (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 19:59)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''ההבדלים בין העברית של ימינו לבין זו של התקופה העתיקה הם לכל היותר כמו ההבדלים בין האנגלית של שייקספיר לבין האנגלית המדוברת היום''.

תענוג להסכים אתך, במיוחד כאשר אתה מעמיד שוטה במקומו!
_new_ הוספת תגובה



אתה צודק לגבי משמעות השם
עמיש (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 21:29)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מסכים אתך שזה קצת מפליא ואני מציע לך לנסות, מן הסתם אתה מכיר גם דוברי עברית שגדלו ולמדו בבית ספר ישראלי וגם דוברי עברית שהגיעו לארץ בבגרותם.

אני ממש עשיתי מחקרון על העניין, לקחתי קטע די פשוט ובמשך כשנתיים נתתי אותו לכ20 איש ורשמתי את ההסבר שלהם.
ביניהם היו 2 דתיים אנגלוסקסים שעלו בערך בגיל 30 ושהו בארץ כבר כמה שנים, כעשרה ילידי הארץ אקדמאים וכעשרה אקדמאים שעלו לאחר בי''ס תיכון, גמרו כאן אוניברסיטה וחיים כאן כבר כעשרים שנה. הדתיים האנגלו סקסים שבקושי דברו עברית הבינו, ילידי הארץ הבינו, אלה שלא למדו תנך לא הבינו למרות שהם חיים בעברית.

ניסיתי על כעשרה אנשים את השיר ''עץ הרימון'' שסגנונו תנכי והגעתי למסקנה דומה.

אין לי הסבר אחר פרט לכך שזוהי שפה שצריכים ללמוד אותה בצורה שיטתית.

למיטב ידיעתי עד לימי דאנטה בערך נהגה לטינית של ימיה''ב שתפסה לעצמה נישה של שפה פשוטה (בעיקר בתוספת מילות יחס שחסכה את השמוש ביחסות השונות) והחוג שדאנטה הקים שם לעצמו למטרה להשיב עטרה לישנה וחזרו ללטינית עם כל האבלטיבוסים הנבזיים הללו.

ביאליק הוא יחסית קל, לא בכל היצירות כמובן, והסיבה העיקרית היא ההשפעה המדהימה שלו על השפה העברית, העברית המודרנית היא יותר מכל ביאליקית ועל כן כשקוראים אותו הוא נראה בהיר יחסית למשוררים שבאו אחריו. הקושי שבעגנון הוא כמובן בגלל הרובד הלשוני המועדף עליו שהוא גם בדרך כלל הסתום ביותר (משנה וחכמים).

מכל מקום, אני מסכים שזה מפתיע ומוזר, אני מביא כאן את הקטע שנתתי לכולם לקרא שהוא ממש קל:

ד וַיְהִי, אַחֲרֵי-כֵן, וַיֶּאֱהַב אִשָּׁה, בְּנַחַל שֹׂרֵק; וּשְׁמָהּ, דְּלִילָה. ה וַיַּעֲלוּ אֵלֶיהָ סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים, וַיֹּאמְרוּ לָהּ פַּתִּי אוֹתוֹ וּרְאִי בַּמֶּה כֹּחוֹ גָדוֹל, וּבַמֶּה נוּכַל לוֹ, וַאֲסַרְנוּהוּ לְעַנּוֹתוֹ; וַאֲנַחְנוּ, נִתַּן-לָךְ, אִישׁ, אֶלֶף וּמֵאָה כָּסֶף

היו לא מעט דברים שלא הובנו אבל את הפסוקית האחרון אף אחד (sic!) לא הבין.
מוזר אבל זה מה יש.
_new_ הוספת תגובה



אתה צודק לגבי משמעות השם
Israeli101 (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 0:15)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז אם מחד גיסא באפשרותך ובמהותך לכתוב עניינית,
איך תסביר את פליטות הפה הרדודות שאתה כה חביב עליהם?
_new_ הוספת תגובה



הפעם פישלת בגדול ידידי
Divrey Hayamim (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 21:20)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השפה הכי קרובה ללטינית היא רומנית. Hence the name! ספרדית מכילה כ 60% מילים ערביות במקורן. נא לבדוק.
_new_ הוספת תגובה



אני חושב שאת טועה, למרות השם
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 21:55)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רומנית היא יותר סלאבית מאשר לטינית. הסיבה לייחודן של הספרדית והפורטוגזית הוא בנוהג שהיה קיים אצל הרומאים להעניק לחיילי הליגיונות שסיימו את שרותם בפרובינציות חלקת אדמה וסכום כסף להתחיל בחיים האזרחיים במקומות השרות שלהם. בספרד ובפורטוגל, בגלל ריחוקן ממרכז האימפריה, כמעט שלא היתה תחלופה ואותם ליגיונות שנישלחו לשם נשארו שם דרך קבע עם מצבת כוח האדם המקורית (שהיו כמעט ללא יוצא מן הכלל דוברי לטינית). לעומת זאת בפרובינציות היותר קרובות למרכז האימפריה היתה תחלופה רבה של חילות המצב, שהחל מתקופת אגוסטוס הכילו אחוז גבוה של שכירי חרב ששליטתם בלטינית היתה מוגבלת.
השפה הספרדית, ובמידה מסויימת גם הפורטוגיזית, קלטה הרבה מלים ערביות במשך מאות השנים שחצי האי האיברי היה תחת שילטון מוסלמי. אבל המרכיב הלטיני לא נחלש.
זה מה שלימדו אותי כשלמדתי לטינית.
_new_ הוספת תגובה



אתה טועה הפעם מבורות
רמי נוי (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 0:39)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ולא משקר כדרכך.

הרומנית אינה ''יותר סלבית מלטינית'' אלא היא אכן קרובה ללטינית, במיוחד במבנה הפועל יותר מכל שפה אחרת

Romanian is a Romance language spoken by about 24 million people in Romania, Moldova and Ukraine. Romanian retains a number of features of Latin, such as noun cases, which other Romance languages dispensed with a long time ago
Due to its geographical isolation, Romanian was probably the first language that split and until the modern age was not influenced by other Romance languages. It is is more conservative than other Romance languages in nominal morphology. Romanian has preserved declension, collapsing Latin's five cases into two, the nominative/accusative and genitive/dative, and retains the neuter gender as well. However, the verbal morphology of Romanian has shown the same move towards a compound perfect and future tense as the other Romance languages.

_new_ הוספת תגובה



אתה לא חושב שכדאי שתסתפק בפולנית?
ישראל בר-ניר (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 3:22)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שם אתה חזק. כבר באנגלית הראית שזה גדול עליך בכמה מיספרים. עכשיו אתה מתחיל עם רומנית?
_new_ הוספת תגובה



אני חושב שאת טועה, למרות השם
Divrey Hayamim (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 1:04)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למעשה אני צודקת בגלל השם. הספור של הלגיון הרומי בספרד נורא מענין ונורא לא לענין. בקשתי שתבדוק, לא תנחש. לא משנה את דעתי. רומנית IS ABSOLUTELY לא סלאבית, אלא בדיוק הסיבה שקוראים לה כך: (ROMA(NIT משורש רומא.
_new_ הוספת תגובה



כפי אמרתי לך כבר,
ישראל בר-ניר (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 3:20)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דעתי מתבססת על מה שלימדו אותי (באוניברסיטת ברקלי - מוסד מכובד לכל הדעות). בכל ספרי הלימוד בהם השתמשנו היו עשרות טבלאות שהישוו מלים שונות בלטינית למקבילות להן בשפות אחרות ממישפחת השפות הלטיניות. משום מה הרומנית נכללה בטבלאות האלה. רק לעתים רחוקות.
אינני חולק על כך שהרומנית שייכת למישפחת השפות הלטיניות (מעבר לשם, יש לי גם הרבה ידידים ילידי רומניה שהסבירו לי את זה), ושהיא מכילה הרבה מהמקור הלטיני.
הוויכוח הוא אם הרומנית היא השפה ששמרה יותר מאחרות את המקור הלטיני. כאן יש לי ספק בצידקת טענתך. הקירבה מתבטאת ביותר משם בלבד. לא נראה לי שהמורים בברקלי לא היו מודעים לדבר כל כך אלמנטרי.
_new_ הוספת תגובה



  כפי אמרתי לך כבר,  (Divrey Hayamim)
  כפי אמרתי לך כבר,  (Israeli101)
  כפי אמרתי לך כבר,  (Divrey Hayamim)
  ברקלי זה אכן מכובד  (עמיש)
  אתה המתכנה ''צדק'' מהווה את ההמחשה  (רמי נוי)
  אתה המתכנה ''צדק'' מהווה את ההמחשה  (Divrey Hayamim)
  מי מוותר על נשים ?  (צדק)
  מי מוותר על נשים ?  (Divrey Hayamim)
  את נמצאת בחושך  (צדק)
  תגיד חביבי  (עמיש)
  תגיד חביבי  (Divrey Hayamim)
  את נמצאת בחושך  (Divrey Hayamim)
  הבנת הנקרא שלך ירודה  (צדק)
  אין רלבנטי יותר מן היהודי בעולם  (צדק)
  צדק, מלך הנאצות מתלונן.........  (סתם אחד)
  הסבר קטן בעיברית  (צדק)
  שקרים כדי לתמוך בשקרים  (סתם אחד)
  מי שורד - מה שורד?  (Israeli101)
  מי שורד - מה שורד?  (Divrey Hayamim)
  אז ככה  (רמי נוי)
  העיקר הוא שהכל הובטח ונכתב מראש  (צדק)
  תגיד משהו, איזה מין אלוהים זה?  (עמיש)
  ואת דבריך המגוחכים נפשט כדי שתבין  (צדק)
  מסתבר שהוא רחוק ביותר  (עמיש)
  הרי אתה יודע, צדק ,בתוך תוכך  (רמי נוי)
  מי נקבל, מה נקבל?  (עמיש)
  הבטחתי לו לגור אצלך בבית עמיש  (רמי נוי)
  אני מצהיר כאשר יש צורך בכך  (צדק)
  ספר לי צדק כיצד המילים  (רמי נוי)
  התקוה היהודית היא המפורסמת בעולם  (צדק)
  לדעתי ראוי ביותר שתתרגם את הליסטה  (עמיש)
  בלעדי הרב הגאון רבי עובדיה יוסף מקבל התורה  (סתם אחד)
  יודע היסטוריה יותר מכל אחד אחר בעולם?  (רמי נוי)
  יודע היסטוריה? יודע להעתיק מבלי לציין מאיפה!!! פלאגיאטור עלוב!!  (רמי נוי)
  ג'וקר , ההודעה שממנה העתקתי היא שלי  (צדק)
  ג'וקר , אם פרימיטבי חשוך כמו הרב עובדיה  (סתם אחד)
  חשוך ופרימיטיבי ''נאור'' שכמוך  (צדק)
  לדבר כמו זונה בשוק הוא יודע  (רמי נוי)
  לדבר כמו זונה נוהגים הכופרים  (צדק)
  האנטישמי המובהק ביותר כאן בפורום  (רמי נוי)
  האנטישמים הם כופרים כמוך  (צדק)
  מה שהרב עובדיה יודע בעלפה זה לקלל ולנבל את הפה  (סתם אחד)
  מה שהרב עובדיה יודע בעלפה זה לקלל ולנבל את הפה  (לוי)
  הרי אתה יודע, צדק ,בתוך תוכך  (Israeli101)
  רמי, למה אתה מתכוון שכשאתה אומר  (פרקש)
  אכן נחשב לעם גדול  (רמי נוי)
  אז ככה  (Divrey Hayamim)

חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי