פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
געוואלד
צבי גיל (שבת, 01/01/2011 שעה 12:00)


געוואלד

''הארץ'' מצטרף למועדון ה''צרחנות''

צבי גיל



כבר הורגלנו בערבוב של פרסום בפרסומת במדיה: עיתונות רדיו וטלוויזיה. העובדה שהתרגלנו היא לעצמה סימן רע. זאת משום שציבור הקוראים,המאזינים והצופים כאילו נותנים גושפנקה בדיעבד לערעור מערכת הערכים בתקשורת. ערבוב בין דווח לפרשנות הוא עוד צעד בכוון הרע. באחרונה עיתון ''הארץ'', הרחיק לכת ובכותרת הראשית שלו ב-‏22 בדצמבר 2010 - מעובה בגודל חצי אינטש כתוב: השנאה מתפשטת: הפגנות ותקיפת מיעוטים. זהו למעשה מאמר מערכת מחופש לכתבה.

• • •

בשעתו, דומני כי בשנות ה-‏30 של המאה הקודמת, הייתה כותרת בעיתון ''דבר''- ''העולם כמרקחה''. בשבועון ''העולם הזה'', עליו השלום, הופיע מדור ובו כל מיני ''פנינים'', שלוקטו מתוך העיתונאות הישראלית, או הארץ ישראלית, בסגנון סטירי. בין היתר הופיע בו הסיפור על עורך לילה ב''דבר'' ביום שבו אירעו רעידות אדמה, שיטפונות ואסונות בחלקי תבל שונים, וכל אלה הופיעו תחת כותרת גדולה אחת: ''העולם כמרקחה''.

זה פחות או יותר מה שעשה ''הארץ'' ,שלא בנימה סטירית, בנושא השנאה. אין ספק שעיתון הארץ, כמו כול עיתון אחר, מנהל מערכות ציבוריות וזה דבר טוב. מערכות אלה מנוהלות הן על ידי ריבוי כתבות בנושא שנאה והן על ידי תחקירים מיוחדים. כמו למשל הכתבה התחקירנית של אלון עידו במוסף הארץ ב-‏24.12.2010 . זהו נרטיב חשוב מאין כמוהו. אבל הפרשנות, או המסקנה, חייבת למצוא ביטוי במאמר מערכת או במאמר פובליציסטי.והיו מקרים כאשר ''הארץ'' ביקש להדגיש נושא חשוב, המאמר הראשי הופיע בעמוד הראשון, אך כמאמר ולא ככתבה. האמצעים במקרה זה לא משמשים את המטרה.

הפגיעה אינה במסע אלא באופי העיתון. ואם עושים זאת פעם אחת זה עלול לשמש תקדים לנושאים אחרים, חשובים פחות או חשובים יותר. הצהובונים עושים זאת כול הזמן. עיתון ''הארץ'', שעד כה היה אי אשר שמר על הדימוי של העיתונות הכתובה הקלסית במיטבה, עשה תפנית חדה מאוד בכוון לפופוליזם.

בפוסט ב''העין השביעית'' מביא אורן פרסיקו את העובדה הזאת, בציינו כי עיתון ''הארץ'', שבדרך כלל מתעקש על המסורת העיתונאית להציב מדי בוקר בראש עמוד השער כותרת ראשית עובדתית, חורג הבוקר ממנהגו. ''השנאה מתפשטת'' נכתב בראש שער ''הארץ'', ביטוי מופשט מאין כמותו. בהקשר זה הייתי מצפה דווקא מן ''העין השביעית'', שלא להסתפק בהבאת עובדות, שאנו עדים להם, אלא גם להתייחס לחריגה הזאת מבחינת הצד האתי של העיתונאות.הוא לא עשה זאת, למעט המאמר השבועי של העורך עוזי בנזימן, וחבל.הוא צריך להיות יותר מ''לקט'' עיתונות.

אני חוזר ומדגיש, כדי שלא תהיה כול אי הבנה. אני בכול לב תומך במערכה הזאת כנגד פגעי החברה שלנו שהשנאה היא רק אחד מהם. בשיח אגבי ביני לבין אלון עידן, לפני שהוא כתב את ה''וינייטות'' של שנאה בישראל, אמרתי לו כי אכן פסגת השנאה האנושית מצאה ביטוי בנאציזם ובשואה. אבל עיתון שהוא לא רק מדווח אלא גם נוטל חלק במערכה מוסרית, ו''הארץ '', לשמחתי, עושה זאת, חייב לשמור על איזו מערכת של כללים ולא לצאת מגדרו בכותרת שהיא ''תפיסה''- catchy , משל ''הארץ'' היה קופירייטר למען איזה מוצר. וזאת לא פעם הראשונה ש ''הארץ'', מכתיר מאמריו בצורה תת מערכתית אבל לא עד כדי כך. אבל התפנית מורגשת. הכותרת הקטנה יחסית בראש העמוד הראשון של ''הארץ'' (24.12.2010) - ''מה בין הגברת וינשטיין לגברת פריאל''- מלמדת על המגמה.


אין עיתון אובייקטיבי ואין עיתונאי אובייקטיבי

ההנחה שעיתון או עיתונאי חייבים להיות אובייקטיביים, היא הנחת שווא. אין אדם, ועיתונאי הוא אדם, שהא אובייקטיבי. איך יכול אדם שמסקר תחום מסוים להיות אובייקטיבי. אדרבא ככול שהוא ייתן ביטוי למה שעיניו רואות או אוזניו שומעות, ככה הוא ימלא את המשימה שלו. ניקח לדוגמה את התחום של התנחלויות מחד, ותושבי השטחים הפלשתינאים מאידן. וניקח אותה מ''ערוץ 1'' שהוא ערוץ ציבורי ממלכתי, אשר חייב ,לפי החוק, ליתן ביטוי לדעות ולהשקפות שרווחות בציבור. דומני שבאחד הפוסטים כבר הערתי בהקשר זה שהכתב לענייני התיישבות, (קרי: התנחלות) בני ליס, איננו אובייקטיבי. הוא מדווח נאמנה על הנעשה והנשמע בשטח, כפי שרואים וחשים זאת המתנחלים. אולם אין מולו עיתונאי אחר אשר מדווח נאמנה על מה שמתרחש מעבר לקו הירוק בקרב הפלשתינאים. בכך, ולא באופן הסיקור של בני ליס, מערכת ''מבט'', אינה אובייקטיבית, ואילו עיתון הארץ הוא ''אובייקטיבי'' במירכאות כפולות. הוא נותן ביטוי גם לדעות לאומיות ואף לאומניות, גם לדעות שמאלניות, להשקפות דתיות ואנטי דתיות וכיו''ב. בעמדת המערכת או במשקל שהוא נותן לכול אחד מן התחומים הללו, הוא אינו אובייקטיבי, ולא מצפים שהוא יהיה כזה, שכן הוא, בין היתר, עיתון פרטי. הערת אגב. בדיווח על השריפה ברכבת ישראל במקום לשאול חוות דעת מומחה מבחוץ מדוע הנוסעים לא יכלו לפתוח דלתות, אורי רווח, כתב דתי, שאל חסיד חב''ד לסיבה וזה יעץ לשים קופות צדקה. זה לא צימוק, ואם הכתב, אם יש לו נטיות חב''דיות, חשב ככה, עורך ''מבט'', היה צריך להוציא את הצימוק מן העיסה. בכלל, ''מבט'' יכול היה להיות טוב יותר אילו העריכה הייתה קפדנית יותר. מהדורה של מחצית השעה, ללא פרסומת מרסקת, עדיפה בעיני על מהדורה בת שעה עם פעלולים, חתוכה בפרסומת תפלה.

לעצם הנושא אני לא חושב כי התשובה לשנאה היא הבלטת השנאה. להיפך התשובה לשנאה היא הבלטת הטוב שבאמפטיה, באהבת הזולת. ציינתי כי שיא הרוע והשנאה מצאו ביטוי בשואה. אני רואה לנכון להביא כאן קטע ממנשר ניצולי השואה לעולם (שאת כולו אני מתכוון לפרסם לקראת יום הזיכרון הבינלאומי לשואה ב- 27 בינואר):
על אף שזיכרון השואה טעון וספוג בחורבן, ברוע ובאבדן צלם אנוש המאיימים על כל ערך אנושי, אנו, הניצולים שצעדנו בגיא צלמוות וראינו כיצד משפחותינו, קהילותינו, ועמנו מושמדים, לא שקענו אל תהומות הייאוש ולא איבדנו את האמונה באדם ובצלם אלוהים. אנו מבקשים לחלץ מן הזוועה שחרצה בבשרנו, מסר חיובי לעמנו ולעולם – מסר של מחויבות לערכי האדם והאנושות.

קבלת אדם או דחייתו הם לא אהבה או שנאה

במדינת היהודים - השואה היא ערך מכונן, אבל את לקחי השואה שאנו מתאמצים מאוד להפיץ לעולם, לא הפקנו כאן בתוך תוכנו. רחוק מזה - לדאבון לבי. יתרה מזאת, לדעתי הסוגיה אינה איזו שנאה פתולוגית. הסוגיה היא הסתה כמקור, ודעות קדומות שההסתה מחזקת אותן. בדרך כלל על רקע דתי של הדתות המונותיאיסטיות - יהדות, נצרות ואיסלם, אשר כול אחת מהן טיפחה עוינות כלפי האחרת. אם נראה את השנאה כישות בפני עצמה נחטא ונחטיא. זה ועוד. כמו בכול אירועים שמתפרצים אצלנו, חסרה הפרופורציה. קשה לבוא בטענות לתושבי שכונה שחשים כי בשל העובדים הזרים בסביבה, אחוזי הפשיעה אצלם עלו. או שהם קוראים כי 17% מנשאי האיידס הם מהגרי עבודה ומבקשי מקלט, והם חרדים. אני משוכנע שאילו אותם מבוקשים ומהגרים היו ברובע אחר או בעיר אחרת תושבי דרום תל אביב לא היו ''שונאים'' אותם. הם גם לא גזענים. מן הסתם יש עוד אלמנטים שנובעים מתחושת תסכול.

במדור ''שיחת היום'', ב''הארץ''- 23.12.2010 אמר אלי מזרחי יו''ר פעילי קריית שלום, שהפגינו נגד העובדים הזרים:
ראשית אין שנאה. אין לנו שום דבר נגד הזרים האלה או נגד המסתננים. יש לנו את הבעיות שלנו, של התושבים, של השכונות. האוכלוסייה בדרום העיר תל אביב המצב סוציו אקונומי נמוך. זו אוכלוסייה חלשה. הביאו לכאן עוד אוכלוסייה חלשה כדי להחליש את המקום עוד יותר. פרט לזה ישנם כול הבעיות והמטרדים נגרמים בעקבות הצטופפות הזאת של האנשים מסביב השכונות ובתוך השכונות: כשפירא, התקווה וקריית שלום. זה גורם למטרד ולפחד. הורים פוחדים על הילדים שלהם. אני רוצה להאמין שלא נגיע למצב של אלימות, ושהממשלה תתעשת ומה שיותר מהר כדי שזה לא יגיע לכך.
נאמנים עליי דבריו אלה של אלי מזרחי. זה לא אומר שאין שנאה בארץ. יש כול מיני פגעים והשנאה ביניהם, אבל היא אינה מייחדת אותנו. עניין אחר היא ההסתה לשנאה, או לאפליה או חרם. המסמך שפרסמה קבוצת רבנים. נגד השכרת דירות לערבים יש בו זדון מכיוון שהוא כוללני, ויש בו הפרת חוק מצד מי שהם פקידי מדינה, והרבנים וכלי הקודש אצלנו, לרבות הרבנים הראשיים, הם פקידי המדינה. הם גם עושים שם רע לדת.

דומני שבהגדרת שנאה חל כאן איזה שיבוש,יישומי ומשמעותי. יש כאמור, שנאה אבל אי אהבת השונה, הערבי, הדתי, החילוני, הומאי, אינם בהכרח שנאה. גם אלה שדוגלים בטרנספר של ערביי ישראל, היו אולי אוהבים אותם אילו התפנו לשטחי הגדה. גם אני חושב שצריך להיפרד לא מערביי הארץ אלא מן הפלשתינאים כשכנים, ולשכנים טובים, בשתי מדינות, וכאלה הן כאשר יש גדר ביניהם. אני מקצין את הדוגמה במתכוון, מכיוון שגם מי שמנהל מערכה נגד ''שנאה'' מביא זאת לידי הקצנה. קיימת הסתה, כפי שאמרתי, קיימת אנטיפטיה, וקיימים אינטרסים יומיומיים של תושבים, שלדידם יש כאלה, שלא חשים בבעיה על בשרם ומנהלים מאבק על בשרם שלהם, של אלה שמוטרדים ממנה. תחושה שלא נעדרת בסיס.


הגדרה בדומה לאבחון אינה סובלת טשטוש

אם היו שואלים אותי מהי הגדרה הולמת של החברה הישראלית, לא הייתי מכניס בה את השנאה יש דעות קדומות. לדוגמה לאחר הכרעת בית המשפט בעניין קצב, חיכיתי שמישהו יטען שזה בגלל שמשה קצב הוא מזרחי. ואכן בערב במהדורות החדשות השמיעו כמה מתושבי קריית מלאכי, עירו של קצב, שזה ''בגלל שבית המשפט הוא אשכנזי''. וכי מי הוא היה כאשר נתמנה לנשיא? – אשכנזי? אינני יודע כמה חושבים ככה אבל וודאי שיש כאלה. יש גזענות בווריאציות שונות. יש הלכה מאובנת חשוכה שנכפית עלינו, יש באופן כללי וכוללני-העדר אכפתיות, הרבה דיבורים ומעט מעשים, תופעה שלא הייתה פעם. כול אלה קיימות. וגם צביעות קיימת בכול הרבדים.

שנאה קיימת, הרבה יותר במישור האישי, האינטר אקטיבי, מאשר הציבורי. בשפת היידיש ישנה קללה: ''אֶז ער זולט ברענען ווי קין, אונד מזולט איים לעָשן מיט בנזין''. התרגום שמתחרז הוא משהו כזה: ''שידלוק כמו נר ויכבו אותו במבער''. אז יש שנאה ויש קנאה ויש טינה אבל אי אפשר להפוך את אלה לדבוקה אחת. לכול אחת מאלה ישנה סיבה - מה הסיבה: זאת השאלה הרלוונטית - החינוכית, הציבורית, המשפטית וכיו''ב.

בכול מקרה, וזה נושא המאמר, התקשורת שמסקרת אירועים אלה היא שחייבת לראות את הדברים בפרופורציה ובצורה כזאת לדווח עליהם ולא להצטרף לאיזה עליהום. לנהל מערכה נגד כפייה דתית, זה חשוב. להיאבק בפגיעה באזרחים ערביי ישראל - זה חיוני. לאכוף את החוק על מפריו - זה דחוף. אבל התקשורת שאמורה להיות כלב השמירה של מערכת ערכים דמוקרטית ואתית פוגעת בה עצמה, במרקם שלה. לי, כאיש תקשורת במקצוע ובדיסציפלינה האקדמית, צר לי באופן מיוחד שכמנוי עיתון ''הארץ'' זה יובל שנים חש מאוד לא בנוח, בלשון המעטה על הצבע שמשנה. פשקווילים שייכים למחוזות אחרים.

לעניות דעתי הסמכות שניתנה למדיה, או שהיא נטלה לעצמה, מכוח המשטר הדמוקראטי שלנו, חייבת להיות משולבת באחריות עיתונאית.אי ערבוב דעה וידיעה הם אחד העקרונות.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מאמרך מקיף דברים אחדים .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 01/01/2011 שעה 16:51) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לנושא עצמו אומר בקצרה – הרחקת הפלסטינים מארץ ישראל היא נושא חיוני . ממשלת ישראל אינה עושה דבר בענין , מסיבות ידועות . הרחוב (המוסת) מביע את רגשותיו ועיתון הארץ מתנגד לזה . אני בעד זה בלא רגשות אלא מתוך חשיבה תבונית .

כמובן עיתונאים הם בני אדם כדבריך . ככאלה הם פועלים על פי שיקולי תועלת . הסוואת מאמר כידיעה משרת איזה צורך של העתונאי והעיתון . תוכל לשאול את עצמך מה הוא אותו צורך ותבין . כפי שאמר ציצרו QUI BONO ?
המרוויחים הם ''מועדון החנונים'' . אלה שמסוגלים לפעול בלי להתלהם ברחובות . אלה שיכולים במסגרת מישרתם לאנוס בלי אלימות , לרצוח אופי במקום לרצוח .
תלונתך היא נגד האופן אך לא נגד עמדת העיתון .
הנאציזם היה רגשי והופעל מניפולטיבית על ידי היטלר ולא שכלית או תבונית . האיש היה בור .
מערכות התקשורת ההמונית בישראל משופעים באנשים שדעתם בנושאי זכויות האדם , שנאת זרים , מיעוט ערבי ושטחים כבושים כדעת הכותבים בעיתון הארץ . ד''ר בן-ארי רואיין על ידי אריה גולן והלה סגר לו את המיקרופון !
עיתונים ממעטים לפרסם עמדות של הימין הקיצוני אך כן מפרסמות דיעות של השמאל הקיצוני .

אני גזען יהודי מתוך שיקול תבוני . אין שום סיכוי שעיתון או רדיו או טלוויזיה יתנו לי במה . ירון לונדון לפני שבועיים התפרץ בשצף קצף עם עמדה הפוכה לשלי , בשידור חי .

כתבת
''אני לא חושב כי התשובה לשנאה היא הבלטת השנאה. להיפך התשובה לשנאה היא הבלטת הטוב שבאמפטיה, באהבת הזולת''
על פי בחינת הנושא , דבריך נכונים ברוב המקרים אך לא בכולם .
אכתוב שוב
ברוב המיקרים מועיל להגיב באמפטיה כדי להמעיט ולעיתים לבלום שינאה . אך לא תמיד זו הדרך הנכונה . לעיתים מועטות בלימת השינאה היא הרס בעל השינאה .

עוד נושא שהזכרת היה
''לאכוף את החוק על מפריו- זה דחוף''
נשאר לי רק להסכים איתך .
אבל
אתה יודע שאכיפת החוק היא סלקטיבית . לא כל חוק נאכף וזה נעשה לפעמים בגלל חולשת המערכת שבה מועטים השוטרים ומועטים השופטים והרבה פעמים מתוך בחירה של של המערכת בשיקול פוליטי .

אריה עירן .
_new_ הוספת תגובה



געואלד אתה בעצמך
יענקלה (יום רביעי, 05/01/2011 שעה 6:19) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה יהודי חכם , אבל נשארת אותו ז'ידלאק מסוסנובצה.
לא שכחת כלום ולא למדת כלום.
נשארת מריונטה של גויים.
כשהגוי נותן בך עינו אתה מצטנף ומחכה למכה שתגיע מאיזה מקום.
ואתה עם כל מה שעברת לא שמעת שהפחדן מת אלפי פעמים והאדם האמיתי רק פעם אחת?
רק דבר אחד למדתי מהשואה,
שאם היהודים היו קמים ונלחמים פיסית מקטן ועד גדול, מטף ועד זקן, נלחמים אפילו על עסקי קש ותבן - פשוט לא היתה שואה היו נהרגים אלפים, מאות אלפים אבל משני הצדדים לא רק מהצד של היהודים.
אבל רוב היהודים היו ז'ידלאקים ולכן הלכו בהכנעה כמו צאן לטבח והשתדלו לרצות את הגוי כל הדרך אל הבנק סליחה אל ההריגה.
...
_new_ הוספת תגובה



געואלד אתה בעצמך
מנקה בתי-משפט (יום רביעי, 05/01/2011 שעה 6:48)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יענקלה,

אתה גדול...
_new_ הוספת תגובה



מה דעתך על...
דוד סיון (יום רביעי, 05/01/2011 שעה 12:15)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''וַיִּשָּׁבַע לָהֶם גְּדַלְיָהוּ בֶן-אֲחִיקָם בֶּן-שָׁפָן, וּלְאַנְשֵׁיהֶם לֵאמֹר, אַל-תִּירְאוּ, מֵעֲבוֹד הַכַּשְׂדִּים; שְׁבוּ בָאָרֶץ, וְעִבְדוּ אֶת-מֶלֶךְ בָּבֶל--וְיִיטַב לָכֶם'' (ירמיהו מ, ט).

האם הפרשנות של חזי, מהרצליה (תגובה 157242) שגויה?
_new_ הוספת תגובה



געואלד אתה בעצמך
אריק פורסטר (יום חמישי, 06/01/2011 שעה 2:56)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''אבל רוב היהודים היו ז'ידלאקים ולכן הלכו בהכנעה כמו צאן לטבח והשתדלו לרצות את הגוי כל הדרך אל הבנק סליחה אל ההריגה.''

אתה גיבור אמיתי, יענקלה, אך יש לי הרגשה שלו היית אתה בסוסנוביץ, 1941, היית גם אתה הולך בשקט לתנור.
...
_new_ הוספת תגובה



געואלד אתה בעצמך
מנקה בתי-משפט (יום חמישי, 06/01/2011 שעה 3:26)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אריק,

אני נזכר שמורה שלי בבית-ספר עממי בקשה לכתוב חיבור על השואה.

כתבתי אז ''אני לא מבין איך היהודים הלכו כמו צאן לטבח''...

כמובן שלא קיבלתי אז תשובה לשאלה זו.

ככל שהשנים עברו,
התחלתי להבין, שהנצים פעלו בצורה מתוחכמת אשר מנעה מהיהודים מידע על הצפוי להם.

כנראה שגם אילו שידעו מעט, השלו את עצמם כי להם זה לא יקרה...
_new_ הוספת תגובה



געואלד אתה בעצמך
אריק פורסטר (יום חמישי, 06/01/2011 שעה 4:15)
בתשובה למנקה בתי-משפט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה נושא כאוב וקשה מאד להבנה. גם ב-‏1973, להבדיל, היה קשה להבין את תמונות מאות חיילי צה''ל שנפלו בשבי, יושבים כנועים, עם מבט כבוי בעיניים, ושומרים עליהם פלאח אחד או שניים, מזויינים ברובים ענתיקים ממלחה''ע הראשונה.
_new_ הוספת תגובה



געואלד אתה בעצמך
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום חמישי, 06/01/2011 שעה 6:46)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גורם ההפתעה מילא תפקיד חשוב במכה הראשונה שספג הקו הראשון שלנו . זה מה שגרם למספר שבויים רב . לא שמעתי על כך שאחרי ההפתעה עדין היו שבויים ישראליים חדשים , מלבד טייסים .
גם תת-כתיבה בנוסח ''ושומרים עליהם פלאח אחד או שניים, מזויינים ברובים ענתיקים ממלחה''ע הראשונה'' הוא שקר . אחרי שחילי צהל נתפסו ונישבו הם היו ללא נשק , חלקם קשורים בחבלים ומכוסי עיניים . במצב זה שמרו עליהם חילים חמושים הייטב ולא פלחים עם נשק ממלה''ע I .

כפי שניתן להבין מהמאמר שלי שלא פורסם כאן , הסתערות על מארב היא הדרך הנכונה . כך זה גם נראה באסון מגדלי התאומים .
_new_ הוספת תגובה



געואלד אתה בעצמך
יענקלה (יום חמישי, 06/01/2011 שעה 5:35)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני חושב שאתה צודק והייתי הולך בשקט לתנור אם הייתי שם ב-‏1941
אבל הורי שהיו שם ושרדו הנחילו לי 3 תובנות:
1- שהעולם למד שאפשר לעשות עם היהודים מה שרוצים.
2- שעל היהודים ללמוד לסמוך רק על עצמם.
3- שאם היהודים היו נלחמים - כנראה שגורלם היה טוב יותר וגם היו שורדים יותר.
_new_ הוספת תגובה



געואלד אתה בעצמך
דוד סיון (יום חמישי, 06/01/2011 שעה 6:16)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם מבין אלה שנלחמו (גיטו וארשה, גיטו וילנה ועוד) שרדו יותר?
_new_ הוספת תגובה



געואלד אתה בעצמך
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום חמישי, 06/01/2011 שעה 6:38)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לגבי גטו וארשה אין לי מידע על מספר השורדים , אף כי הכרתי אישית את חייקה גרוסמן , שניצלה .
באופן נרחב ובלתי מדוייק אפשר לומר כי מי שברחו לייערות והיו פרטיזנים שרדו באחוזים גבוהים יותר .

גם אם משתמע מדבריך כאילו להלחם היה בלתי מועיל , הרי שהמסר הנכון הוא שמלחמה נגד הצוררים בהיקף מלא היה מביא תוצאה טובה יותר ליהודים . עוד יש לזכור כי היה מחסור בנשק , בתחמושת ואחר-כך גם במזון . גם רעב הורג .
_new_ הוספת תגובה



געואלד אתה בעצמך
יענקלה (יום חמישי, 06/01/2011 שעה 6:43)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זאת לא ממש דוגמא הנכונה, מפני שמדובר במרד של כמה עשרות ואולי כמה מאות משרידי הגטו, מרד שלא ממש הזיז לגרמנים.
הגרמנים היו נחושים להשמיד את כל היהודים, והיהודים המועטים ששרדו מרדו מעט מידי ומאוחר מידי.

בתור דוגמא יותר קונקרטית הייתי לוקח את החלחמה האכזרית שהסרבים לחמו בגרמנים
נכון שכמעט 20% מהעם הסרבי הוכחד, אבל המרד גבה מספר דומה של חיילים גרמנים, (כמליון חיילים) .
גם יהודי סרביה שאצלם רוב הנוער בצטרף לפרטיזנים , חלקם הגדול ניצל.
אין ספק שהאהדה של של הפרטיזנים ליהודים הואילה- רמטכ''ל המרד ויד ינינו של המנהיג טיטו היה יהודי בשם מוישה פיאדה.
כאדם דתי, אני חושב שהשואה מטרתה העיקרית היתה ללמד את היהודים להלחם על חייהם בעצמם ולא לסמוך על הגויים .
''עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב''.
_new_ הוספת תגובה



מה דעתך על
דוד סיון (יום חמישי, 06/01/2011 שעה 7:00)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. נדמה לי שאתה מדבר על מה שהיה גורם מרד-מלחמה של מאות אלפי יהודים נגד האויב, כדוגמת הסרבים. זאת דוגמה אחת שמראה שמי שנלחם סיכויי ההשרדות שלו (כקבוצה) יותר גדולים. אין כאן ביטחון שהמקרה של היהודים הוא דומה, כי הרי היהודים יועדו להשמדה...

ב. מה אומר לך הקטע הבא?

''וַיִּשָּׁבַע לָהֶם גְּדַלְיָהוּ בֶן-אֲחִיקָם בֶּן-שָׁפָן, וּלְאַנְשֵׁיהֶם לֵאמֹר, אַל-תִּירְאוּ, מֵעֲבוֹד הַכַּשְׂדִּים; שְׁבוּ בָאָרֶץ, וְעִבְדוּ אֶת-מֶלֶךְ בָּבֶל--וְיִיטַב לָכֶם'' (ירמיהו מ, ט).

האם הפרשנות של חזי, מהרצליה (תגובה 157242) שגויה?
_new_ הוספת תגובה



מה דעתך על
יענקלה (יום שישי, 07/01/2011 שעה 2:01)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נכון היהודים יועדו להשמדה, ופעלו בשתוף פעולה מדהים עם המשמיד..
וזה מתקשר עם הפסוק שהבאת באורח מאוד מעניין עם מקרה גדליה בן אחיקם .

שורש הבעיה של היהודים היא יציאתם לגלות.
הגן הזה דרך אגב, קיים עד היום, וזה בניגוד לכל דין יהודי.
גדליה בן אחיקם הוא דמות חיובית , מפני שניסה לשכנע את היהודים להשאר כאן למרות הכיבוש, לשלם מיסים לכשדים , למרות שזה קשה, ולא לרדת מצריימה- (האמריקה של התקופה) כדי להתחמק מתשלום המס.

ונחזור לשואה.
הלקח החשוב מהשואה הוא לקח שבאופן ספרותי אפשר לאמר ינקתי משדי אימי הוא שכוחו של עם ישראל טמון בשילוש ארץ ישראל, תורת ישראל , ועם ישראל.

כל מיני לקחים אחרים, פראזות ריקות מתוכן, כמו ''מוסר אוניברסאלי'' אסור שישפיעו על עם ישראל , הם נובעים מאותו מקור בדיוק, מאותן תרבויות אירופאיות , מהמוסר הנוצרי שניסה , ללא הרף דוקא להשמיד את עם ישראל .
צריך לזכור כי השואה , בוצעה דווקא על ידי העם התרבותי ביותר באירופה, העם הגרמני.

רבים וטובים הבאים בטענות קשות כנגד הקב''ה על כך שאיפשר את השואה.
התשובה שלי פשוטה .
כשעם ישראל , פועל בהתאם להוראות היצרן,שוכן בארץ ישראל, דבק בתורת ישראל, ומאוחד, שום פגע לא דבק בו.
בגלות, למרות שניספו צדיקים, ולמרות שעם ישרל היה דבק בתורה, חסרה היתה לו ארץ ישראל.

גורמים שונים, מנסים להסיר אף היום את דבקותו של עם ישראל מתורת ישראל, ומארץ ישראל.
הגורמים האלה ממש, משתמשים בשואה באופן מסולף, ובאורח פרדוקסאלי משלבים את ''המוסר האירופאי האוניברסלי'' אותו מוסר שבשמו נרצחנו, כדי לדקור ולמסמס את אחדות הגורל של עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל.
_new_ הוספת תגובה



מה דעתך על
מנקה בתי-משפט (יום שישי, 07/01/2011 שעה 4:45)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ינקלה,

לפי זיכרוני מהעבר הרחוק,

גדליהו דיבר אל היהודים בבל ולא לאלו שישבו בארץ-ישראל...
_new_ הוספת תגובה



מה דעתך על
יענקלה (יום שישי, 07/01/2011 שעה 5:19)
בתשובה למנקה בתי-משפט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גדליה מונה להיות נציב מטעם הבבלים ישראל בארץ.
_new_ הוספת תגובה



מה דעתך על
מנקה בתי-משפט (יום שישי, 07/01/2011 שעה 8:17)
בתשובה למנקה בתי-משפט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ינקלה,

אתה מתחמק:

האם גדליהו דיבר ליהודי בבל להישאר שם, או ליהודי ארץ-ישראל שלא יעזבו למצרים ?
_new_ הוספת תגובה



מה דעתך על
דוד סיון (יום שישי, 07/01/2011 שעה 7:40)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. לא ממש השבת על שאלתי: האם הפרשנות של חזי, מהרצליה (תגובה 157242) לדברי בן אחיקם שגויה בעיניך?

ב. לפי פרשנותך עם ישראל טעה בגדול כשלמעשה ישב בגלות. יש לך הסבר מדוע זה קרה במשך הרבה מאות שנים?
_new_ הוספת תגובה



מה דעתך על
יענקלה (יום שישי, 07/01/2011 שעה 12:30)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הפרשנות של חזי נכונה לגבי העמים.
לגבי עם ישראל לא, מפני שכאשר הוא מצוי במצב שהזכרתי, כלומר טריאנדר (שלושה בסיסים ,מאוחדים כעם אחד ומאוחד, דבקות בתורה , ובארץ ישראל
אין כח שיכול להכניעו.
ברגע שאחת הרגלים מועדת , או נחלשת, יש צרות.
עם ישראל אכן טעה בגדול בגלות מפני שלעולם לא יכול היה להגיע למימוש יעודו כי אינו בארץ ישראל.
הגלות בסך הכל לא היתה כורח המציאות אל שיפור איכות החיים.- אך תשכח שלא תמיד היה כל כך רע בגלות, היו גלויות מאד מאד נעימות לאורך ההיסטוריה.
_new_ הוספת תגובה



תודה, אבל למה טעה העם...?
דוד סיון (יום שישי, 07/01/2011 שעה 14:26)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



תודה, אבל למה טעה העם...?
יענקלה (יום ראשון, 09/01/2011 שעה 6:10)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההליכה לגלות היתה סוג של טעות היסטורית.
_new_ הוספת תגובה



תודה, אבל למה טעה העם...?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום ראשון, 09/01/2011 שעה 6:19)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לצערי אתה לא צודק .

גורלם של עמים נקבע הרבה בתלות בגיאוגרפיה שלהם .
העם שלנו תקוע בגשר בין אסיה ואפריקה . מצב זה הכתיב וגם מכתיב בהווה את גורלנו .

עוד בטרם נפלה ציון למרמס הקלגסים , עזבו רבים וטובים את ארץ ישראל לגלויות שונות , מתוך בחירה ולא מתוך אילוץ . אלא אם אתה קורא לתנאי הקרקע - אילוץ .
_new_ הוספת תגובה



הכל במצוות אלוהים...
מנקה בתי-משפט (יום ראשון, 09/01/2011 שעה 7:14)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא אדם דתי.

אבל התבוננות בחיים על כדור הארץ,
הביאו אותי למסקנה כי יש מעורבות של אינטליגנציה גבוה,
בנעשה על כדור הארץ.

אלוהי ישראל, הוא אל מיוחד במינו.
בניגוד לכל האלים שהיון לפניו,
הוא אינו מחפש ''אגו'' ומוכן להיות נעלם.

הסתכלות על עמים בימינו,
תוכיח כי לעם היהודי יש מיוחדות בכל הקשור לפעולת המוח.

אלוהי ישראל ייעד את העם היהודי להיות ''ממלכת כוהנים וגוי קדוש'' לעולם כולו.

זה היה דמיוני לפני שלושת אלפי שנים,
אבל בימינו זה הופך להיות לעובדה ממשית מיום ליום...
_new_ הוספת תגובה



הכל במצוות אלוהים...
יענקלה (יום ראשון, 09/01/2011 שעה 7:30)
בתשובה למנקה בתי-משפט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''דתי'' או ''חילוני ''- כינויים שגויים לחלוטין.
יהודי זה אחד שחייב ללמוד תורה ולנהוג לפי ''הוראות היצרן'' זה מן התחייבות כזו ''וודבולבה'' בגרוזינית.
אי אפשר להתחמק מזה למי שהוא יהודי אמיתי .
כמעט כמו אצל יונה, כל יהודי הוא מעין ''יונה'' שגורלו וחובתו כיהודי רודף אחריו- ולכן קוראים את הספר ביום הכפורים.
_new_ הוספת תגובה



הכל במצוות אלוהים...
מנקה בתי-משפט (יום ראשון, 09/01/2011 שעה 8:53)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יהודי אינו חייב ללמוד תורה. נקודה.

זה מה שדתיים חושבים...

''חרדי'' הוא יהודי שאינו מבין מה היא היהדות האמתית.
_new_ הוספת תגובה



איך אמר דוד לוי -פרופסור שמופסור
יענקלה (יום שישי, 14/01/2011 שעה 4:42)
בתשובה למנקה בתי-משפט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כנראה שגם אתה אתה מאלה שחושבים שהשמש זורחת להם מהתחת.
_new_ הוספת תגובה



הכל במצוות אלוהים...
אריק פורסטר (יום שני, 10/01/2011 שעה 4:58)
בתשובה למנקה בתי-משפט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

<<''הסתכלות על עמים בימינו,
תוכיח כי לעם היהודי יש מיוחדות בכל הקשור לפעולת המוח.>>

מנת המישכל של היהודי האמריקאי הממוצע היא 107, לעומת 100 לכלל האוכלוסיה. זה מהווה יתרון מסויים שניתן להסבירו מבלי להזדקק לאמונה ב''ייחוד'' של המוח היהודי.
_new_ הוספת תגובה



הכל במצוות אלוהים...
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 10/01/2011 שעה 5:12)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נניח שמתנהל קרב תותחים .
בצד הכחול יש תותחים עם טווח 100 מטרים .
בצד הירוק יש תותחים עם טווח 107 מטרים .
שאר הנתונים דומים .
מה יהיו תוצאות הקרב ?
_new_ הוספת תגובה



הכל במצוות אלוהים...
אריק פורסטר (יום שני, 10/01/2011 שעה 19:15)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם המרחק בין שני הצדדים הוא 100 מטרים, אני מניח שהצד הכחול ינצח.
_new_ הוספת תגובה



הכל במצוות אלוהים...
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 11/01/2011 שעה 7:50)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אינני מצליח לנחש אם אתה מתבדח או מתחמק או לא מבין .

יהודים כבודדים מצליחים להגיע להישגים בזכות יתרונם התבוני . הישגים אלה בולטים בזכות ייצוגם הגבוה במוסדות השונים , מפרסי נובל ועד חנות נעליים מאובקת בגטו של הכושים בהארלם .

ואגב כושים - גזענים מאשימים את היהודים בנוכלות אך לא את הכושים !
_new_ הוספת תגובה



הכל במצוות אלוהים...
אריק פורסטר (יום שלישי, 11/01/2011 שעה 18:35)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לשאלתך - כן, התבדחתי. ועתה למשהו יותר רציני: רוב האילנות שאתה נתלה בהם, היהודים שזכו בפרס נובל, אינם יהודים כלל לפי ההנחיות הקיימות בארץ. כשהאב יהודי והאם נוצריה, האם אתה סופר אותם כיהודים? אתה לא, ואני כן, ובכל זאת אתה מתגאה בהם כ''יהודים שזכו בפרס נובל''.
_new_ הוספת תגובה



הכל במצוות אלוהים...
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 11/01/2011 שעה 20:16)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה או מתבלבל או לא זוכר .
יש הבדל בין המצב החוקי והמסורתי שלפיו יהודי הוא מי שאמו יהודיה , דבר שיהיה זה טיפשי מצידי להכחיש , לבין דעתי האישית אותה כתבתי כבר כאן בעבר .
לדעתי יש לנהוג כיהודי גם במי שאביו יהודי . זה היה המצב עד התיקון של עזרא הסופר בזמן שיבת ציון כארבע מאות וחמישים שנה לפני הספירה .
_new_ הוספת תגובה



הכל במצוות אלוהים...
אריק פורסטר (יום שלישי, 11/01/2011 שעה 20:32)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יפה. עכשיו לשאלה שניה: כשאביו של הזוכה בנובל הוא יהודי והאם נוצריה, האם מסבירים את הזכיה בזה שיש לו גנים יהודים, או שמא הסיבה היא שהאם היא פולניה קתולית?
_new_ הוספת תגובה



הכל במצוות אלוהים...
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 11/01/2011 שעה 21:39)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צריך לבדוק צרופים נוספים .
כמה פולנים נטו זכו בפרס ? כמה כאלה שרק האבא פולני ? כמה כאלה שרק האמא פולניה ?
לא בדקתי אבל נדמה לי שרק מארי קירי הפולניה זכתה בפרס .
אבל יש כאלה שהאבא יהודי , כאלה שהאמא יהודיה וכאלה ששניהם יהודים . לכולם ייצוג ייתר בין זוכי הפרס . הרבה מעבר לחלקם באוכלוסיה .
_new_ הוספת תגובה



הכל במצוות אלוהים...
אריק פורסטר (יום שלישי, 11/01/2011 שעה 21:50)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כשההורים שמים את הדגש על לימודים, הסיכוי שילדיהם יצליחו גבוה יותר. זה מה שאנו רואים עם בני משפחות יהודיות במאה השנים האחרונות. היהודים קנו לעצמם גם שם כמשרטטי-מפות בעת תור הזהב בספרד, אך חוץ מזה לא ידוע לי על שום הצטיינות במדעים ב-‏2500 השנים האחרונות.
_new_ הוספת תגובה



הכל במצוות אלוהים...
אריק פורסטר (יום שלישי, 11/01/2011 שעה 21:53)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יותר נכון להגיד בין אריסטו לאיינשטיין.
_new_ הוספת תגובה



הכל במצוות אלוהים...
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 12/01/2011 שעה 6:03)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמה ידע יש לך על קורות היהודים בתקופה הנזכרת ?
כמה ידע יש לך על התפתחויות מדעיות בתקופה הנזכרת ?
כמה עיסוק במדע היה בכלל בתקופה הנזכרת ?

לתשומת לבך -
ההשכלה בקרב היהודים מקורה בהוראת יהודה הנשיא להפיץ את ידע הקריאה בתורה ובמשנה וכן תקופת הלימוד השנתית ''ירחי כלה'' . כלומר שנת 250 בערך .
מאז בהדרגה ובגלל דרווין נעשו היהודים חכמים יותר ויותר . לכשהחלו לעסוק במדעים מייד בלטו בהישגיהם . לפניכן היו להם הישגים בתחומים חרים , הכל לפי עיסוקם .
_new_ הוספת תגובה



הכל במצוות אלוהים...
אריק פורסטר (יום רביעי, 12/01/2011 שעה 7:02)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מי עסק במדעים? אריסטו, ארכימדס, גלילאו, קופרניקוס, ניוטון, לייבניץ, ואפילו אלילך דרווין.
_new_ הוספת תגובה



דרווין אינו אלילי . הוא האדם הראשון
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 12/01/2011 שעה 9:35)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שנתן הסבר טוב למגוון הביולוגי . אני מזכיר אותו הרבה בגלל ההסבר הטוב שלו ובגלל התעלמות ממנו על ידי אחרים .

אריסטו חי 350 לפני הספירה .
ארכימדס חי 250 לפני הספירה .
קופרניקוס חי בשנת 1500 .
גלילאו חי 100 שנים אחריו .
============================================================================================================

קולומבוס ממוצא יהודי גילה את היבשת החדשה בתקופת קופרניקוס ולפני גלילאו .
אז כבר יהודים נכנסו לעולם המדע . באסטרונומיה הם עסקו כבר קודם וגם במיפוי שאפילו אתה יודע .
אני הסברתי שהתחלת ההשכלה היהודית היא סביב שנת 250 . כלומר 600 שנה אחרי היוונים שהזכרת . לצבור תבונה לוקח זמן . בתקופה שבין היוונים הקדמונים לבין רנסנס תרבותם היו 1800 שנים של שממה מדעית ==> בגלל אריסטו !
על המדע בתקופה הזו אנחנו יודעים מעט מאד .
אחרי הרנסנס כבר נכנסו יהודים לתחומי המדע ועם האמנציפציה בתקופת נפוליאון הם התחילו לדהור קדימה . וזה המצב היום .
_new_ הוספת תגובה



דרווין אינו אלילי . הוא האדם הראשון
אריק פורסטר (יום רביעי, 12/01/2011 שעה 18:18)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במילים אחרות - אתה מסכים איתי שליתרונות התבונה היהודית אין שום קשר למתנה אלוהית, ושהם קשורים יותר לישיבה על התחת ולימוד.
_new_ הוספת תגובה



דרווין אינו אלילי . הוא האדם הראשון
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום חמישי, 13/01/2011 שעה 7:09)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא . אינני מסכים איתך .
1 - אתה לא ראית אצלי טיעונים הקשורים למתנה האלוהית . כן ראית אצלי את הטיעון האבולוציוני .
2 - עקב רדיפות היהודים התבצע מיון טבעי בקרב היהודים . בדרך כלל שרדו המשכילים , הנבונים והמוכשרים בין היהודים . זה הוגבר גם על ידי שידוכים בין תלמידי חכמים ובנות עשירים .
לעומתנו , הנוצרים שלחו את החכמים לכמורה ובזה הפחיתו את מציאות חכמים בקרבם .
_new_ הוספת תגובה



דרווין אינו אלילי . הוא האדם הראשון
אריק פורסטר (יום חמישי, 13/01/2011 שעה 8:52)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין חתני פרס נובל בבני ברק ומאה שערים, ולהתפלפלות תלמודית אין שום קשר להצלחה במדעים המדוייקים. ההסבר האבולוציוני להצלחה היהודית נכשל על פניו, כי לא היתה שום הצלחה עד שהיהודים החלו להכנס לאוניברסיטאות ב-‏150 השנים האחרונות.

הנסיון שלך להכניס את קולומבוס לעמנו הוא נחמד, אך הוכחות עדיין אין.
_new_ הוספת תגובה



דרווין אינו אלילי . הוא האדם הראשון
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום חמישי, 13/01/2011 שעה 9:07)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נסיונך לבטל את עמדתי נקרא ''כשל איש הקש'' .

ההסבר האבולוציוני מדוייק . חידוד המוח אפשרי בתחומים רבים שבהם נדרשת הבנה חשיבה ומסקנות . זה בדיוק מה שקרה בתוך העם היהודי . לא הוכחת את ההיפך .

אי אפשר להגיע להישגים בתחום שלא עוסקים בו . לכן לימוד תורה ומשנה אינה מניבה תוצאות מדעיות .
אבל
מתוך דבריך ניתן להבין שכניסת יהודים לאוניברסיטאות הניבה הישגים ליהודים בתחומים האוניברסיטאים וכמותם גדולה יותר מחלקם באוכלוסיה .
_new_ הוספת תגובה



הסבר חסר
דוד סיון (יום חמישי, 13/01/2011 שעה 9:44)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. כניסת היהודים לאוניברסיטאות הניבה הישגים לאותם יהודים.
מה שחסר בהסבריך טענותיך הוא היחס בין מספר היהודים שנכנסו לאוניברסיטאות ומספרם של היהודים שהגיעו להישגים. (גם את ההישגים צריך להגדיר.) יתכן שאם תשווה עם אותו היחס בעמים אחרים לא תמצא הבדל ואולי תיווכח שההבדל הוא לרעת היהודים.

אבל זה גם לא מספיק כדי להסיק שליהודים יש יותר הישגים. כי צריך לחשב את היחס הזה מול מספר היהודים שסיימו תוארים, ובעיקר את התוארים הגבוהים שבלעדיהם אין פרסי נובל למשל.

ב. לא הוכחת שהטיעון האבולוציוני שלך תופס ברמה התיאורתית ולא ביחס ליהודים.
_new_ הוספת תגובה



הסבר חסר
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום חמישי, 13/01/2011 שעה 10:40)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם השכלה אוניברסיטאית היא הישג . גם תוארים גבוהים .
למרות שהיה Numerus Clausus במדינות רבות הרי מספרם של זוכי פרס נובל היהודים רב מחלקם באוכלוסיה . זה הישג שלא נחוץ להגדירו .
_new_ הוספת תגובה



הסבר חסר הוא למעשה שגוי!
דוד סיון (יום חמישי, 13/01/2011 שעה 11:12)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הטענה שלך פשוט מתעלמת מנתון שהשפיע הרבה וגם ישפיע
על מספר הזוכים בפרס נובל ולכן היא שגויה.
_new_ הוספת תגובה



הסבר חסר הוא למעשה שגוי!
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום חמישי, 13/01/2011 שעה 17:19)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איזה נתון ?
_new_ הוספת תגובה



כבר הזכרתי את הנתון הזה (תגובה 157395)!
דוד סיון (יום חמישי, 13/01/2011 שעה 18:06)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



כבר הזכרתי את הנתון הזה (תגובה 157395)!
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שישי, 14/01/2011 שעה 6:18)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הפנית אותי למסר שכבר קראתי .
אני לא רואה שם שהצגת חוסר בנתון .
במקום הפניה חזרה באפשרותך לכתוב מה הנתון החסר .
_new_ הוספת תגובה



אריק, נפולאון אמר: לסוס שלי יש 20 שנה וותק, אבל נשאר סוס...
מנקה בתי-משפט (יום שישי, 14/01/2011 שעה 2:57)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



תודה, אבל למה טעה העם...?
דוד סיון (יום ראשון, 09/01/2011 שעה 7:30)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השאלה היא אם יש לך דעה מדוע הם עשו את הטעות.
_new_ הוספת תגובה



תודה, אבל למה טעה העם...?
יענקלה (יום ראשון, 09/01/2011 שעה 7:36)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דעתי היא לא מקובלת כל כך .
אבל בעקרון , אני חושב שהסיבה היא רצון לשפר את איכות החיים, גן שקיים בעם נומידי (נודד).
והיהודים הם עם נודד על כל הגנים המשתמעים מזה.
אפילו היום רבים המחפשים את גורלם בארצות אחרות.
_new_ הוספת תגובה



תודה!
דוד סיון (יום ראשון, 09/01/2011 שעה 7:54)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



געואלד אתה בעצמך
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום חמישי, 06/01/2011 שעה 6:32)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפי הבנתי הנובעת מהסבר שכתבתי ולא פורסם כאן , היהודים בחרו באפשרות שנראתה הכי טובה ולמעשה הייתה הכי גרועה .
זו הייתה התנהגות משותפת שאפשר לקרוא לה קונצנזוס . אפילו שהיו מעטים שקראו להלחם , הרוב העצום הלך בלי להלחם במחשבה ששאלו פרעות ואחרי שהגל יעבור יהיו קורבנות אך הרוב יישרוד .
אף אחד מהציבור היהודי לא ידע ולא חשד שמדובר בהשמדה טוטאלית . נראה לי שאילו המוטיב הזה היה נפוץ היו יותר נלחמים נגד הנאצים ועוזריהם , אף כי נשק כמעט ולא היה .

אי הידיעה הייתה מקיפה ביותר !
המשפחה שלי כתבה להורי בפלסטינה עד ספטמבר 1944 , בלי לדעת על מה שקורה במזרח פולין . מהמכתב האחרון ועד שחרור אושביץ הספיקו לרצוח את רובם .
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי