פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מוזרויות הסכסוך הישראלי-ערבי
מיכאל שרון ז''ל (יום ראשון, 29/01/2006 שעה 16:04)


מוזרויות הסכסוך הישראלי-ערבי

מיכאל מ. שרון



הדגמה מעניינת בזעיר אנפין של מוזרויות הסכסוך הישראלי-ערבי (מוזרות אחת לדוגמא: החמאס, שהשתלט על ההנהגה, הפרלמנט והרחוב הפלשתינאי, אף שהוא פונדמנטליסטי, אינו אנטי-מערבי כאירגונים איסלאמיים דומים, אלא פונה דווקא לעזרת המערב במאבקו), קיימת בהסטוריית המפלגה הקומוניסטית הארץ-ישראלית (פק''פ) משנות ה-‏20 ואילך. הקומינטרן שהוקם בבריה''מ ב-‏1919, והיה אחראי לאכיפת מדיניות המפלגה והאינטרסים הסובייטים על המפלגות הקומוניסטיות וחוגי השפעתן ברחבי העולם, בגד למעשה בחברים היהודים בא''י על מזבח האינטרס האיזורי הכולל של בריה''מ. זאת תוך קריאה לסילוקם מההנהגה בשם ''ערביזצייה מוחלטת של המפלגה הקומוניסטית בפלסתין''. ועוד: אוריינטציית ערביי א''י, ההיבט האיזורי ומשחק המעצמות בא''י ובמזרח התיכון.

ההיבט האיזורי של הסכסוך (לעומת ההטעייה ה''לוקליסטית'' )

מול תקוות קידום ההתפייסות ההיסטורית בסכסוך המועלות שוב כיום (אף חרף ''המפץ הגדול'' של הטרור - השתלטות החמאס על ההנהגה, הפרלמנט והרחוב הפלשתינאי), כשכל מה שנידרש כביכול מצידנו הוא סיפוק תביעות ערביות הניתפסות כמוגבלות (בינאום ירושלים - מסקנות צוות מומחים ממכון ירושלים לקראת כנס הרצליה, Ynet , 17.1; ו''פינויים חד צדדיים נוספים ביהודה ושומרון'' - אולמרט במסיבת עיתונאים, 17.1 ) עולה שאלת אפשרותה של התפייסות כזאת. זאת בפרט, כאשר אנו תופסים את הסכסוך כלוקלי בעיקרו (אהוד ברק: ''הנושא הפלשתיני הוא לב הסכסוך'' - הכרזה סמוך להבחרו כרוה''מ לאחר בחירות מאי 99, תוך הבטחתו ''לסיים את כל הבעיות בסכסוך תוך שנה''). רבים תופסים את הסכסוך כלוקלי בעיקרו, בעוד בפועל מדובר בסכסוך איזורי. כך, הן מדיניותה של אירן הרחוקה תחת הנשיא אחמאדינג`ד כלפינו, והן הצטרפות אל-קאידה למשחק בצפון הארץ (שהחל בירי קטיושות על קריית שמונה בסוף דצמבר 2005) והכרזתו על ''מלחמה בצלבנים החדשים'' (כשהכוונה לישראל) ממחישים זאת. אמנם, מדינות מרכזיות באיזור כגון מצרים, ואפילו סורייה הכריזו על ''שינוי אסטרטגי בגישתם לקיום ישראל'', אך מנגד יש לבחון את התחמשותה המואצת של מצרים בשנים האחרונות (שבוודאי אינה מכוונת כלפי לוב או סודן...). ויש לשאול בדין, אם ב''שינוי אסטרטגי'' אין הכוונה לצעד זמני, הכרחי אמנם בקונסטלציה הקיימת, כל זמן שההגמונייה האמריקנית באיזור היא במתכונתה הנוכחית, וכל זמן שמדיניותה של ארה''ב כלפינו היא אוהדת מאד?

שכחנו למשל שהיתה פעם מדיניות אמריקנית אחרת לחלוטין, בזמן מלחמת השחרור, ובשנות ה-‏50, כאשר לאחר ההפוגה הראשונה ה-CIA ומשרד החוץ האמריקני לחצו לויתורים מפליגים של ישראל (מסירת איזור הנגב), וראו בישראל עצם בגרון לאינטרסים האמריקנים האיזוריים. גם כיום, מאז מרץ 2003 (כיבוש עירק), יש אינדיקציות לתפנית איזורית כזאת במדיניות האמריקנית, מאז החלה להיות מיושמת הגישה של ''דמוקרטיזציית המזרח התיכון''. תהליך זה, אפשר שיתחולל בהדרגה, ולא נחוש בו בחדות עקב הדרגתיותו, אך אז אנו עשויים למצוא עצמנו מול קואליצייה איזורית נירחבת, אולי שוב בראשות מצרים (כמו בתקופת הנאצריזם בשנות ה-‏50 וה-‏60) שבשלב ראשון, ילחצו לצמצם את מימדינו הטריטוריאלים ולמזער את קיומינו, תוך תביעות נוספות למימוש זכות השיבה.

מול היצף הטרור הפלשתינאי, נשכח מליבנו שבעייתנו הינה למעשה בעייה איזורית, מול ארצות ערב, שרואים בקיומנו בלב הטריטוריה הערבית במזרח התיכון, ישות זרה ומרושעת. הדבר קשור קשר הדוק הן בזיכרון ההיסטורי של אימפריית האיסלאם הגאה ותור-הזהב שלה, והן ברגשות העלבון הקשים על הכיבוש האימפריאליסטי הבריטי והצרפתי, שהציונות ניתפסת כשריד מכאיב לו.


פק''פ כראי הסכסוך: הקומוניסטים היהודים שניבגדו על מזבח האינטרסים האיזוריים של בריה''מ

הדגמה לא צפוייה בזעיר אנפין של עוצמת התנגדות הלאומיות הערבית לקיומנו באיזור (והענות המעצמות לה), שכבר ז`בוטינסקי בשנות ה-‏20 עמד עליה, באמרו שמדובר בעניין טבעי וכל עם וישות לאומית נורמלית היו נוהגים באופן דומה, ואין מדובר ב''אי הבנה זמנית שצריך לפייסה ולעממה'', הדגמה כזאת קיימת, כמעט בשולי הדברים, בדמות המפלגה הקומוניסטית הארץ-ישראלית (או הפלשתינאית) משנות ה-‏20 ואילך. יחודה של מפלגה יהודית-ערבית זאת (שהוקמה ב-‏1919 תחת השם מפ''ס - מפלגת הפועלים הסוציאליסטית - וב-‏1922 שינתה שמה לפק''פ - ביידיש, ''המפלגה הקומוניסטית הפלשתינאית'', כשהבחירה ביידיש בטאה את ההתנגדות לציונות), יחודה בכך שהיא ניסתה לקדם כאן אינטרנציונליזם, לעמעם את הסכסוך הלאומי, תוך המרתו במושג של ''סכסוך מעמדי'', כיד התאוריה המרקסיסטית, אך כשלה בכך.

מאיר וילנר

מאיר וילנר, ממיסדי פק''פ
הרגשות הלאומיים היו דומיננטיים ולא מתפשרים (כדוגמת המרד הערבי הגדול ב-‏36 שכוון גם כנגד הבריטים, אך בעיקר כלפי היהודים, והן במאורעות תרפ''ט, 1929 - אותם כינו הקומוניסטים היהודים ''פוגרום''). לא עוד, אלא שאף הקומינטרן שהוקם בבריה''מ עוד ב-‏1919, והיה אחראי לאכיפת מדיניות המפלגה והאינטרסים הסוביטים על המפלגות הקומוניסטיות וחוגי השפעתן ברחבי העולם (אלו נידרשו לציית להחלטות הקומינטרן ללא עוררין), התכחש ובגד למעשה בחברי המפלגה הקומוניסטית היהודים, תוך קריאה לסילוקם מהנהגת המפלגה בשם ''ערביזצייה מוחלטת של המפלגה הקומוניסטית בפלסתין''.

רדואן אל-חילו (מוסא) מזכ

רדואן אל-חילו (מוסא)
מזכ''ל פק''פ
רואים אנו כאן כיצד מעצמה גדולה התכחשה למעשה לאידאולוגיה הרשמית שלה בשם אינטרסים איזוריים וניסיון לרכב על גלי הלאומיות הערבית הלא-מתפשרת ביחס לציונות, שבמיסגרתם ניתפסו הקומוניסטים היהודים (שהיו דומיננטיים במפלגה הא''י), כעצם בגרון. מעניינת ביותר היא התלבטותם הקשה של היהודים במפלגה הקומוניסטית, שהידחיקו בפלפולים ובדיונים אין סופיים את העובדה שהם ניבגדים למעשה על ידי ''מולדת הקומוניזם'', והמציאות האיזורית הינה פשוטה וברוטלית למדי, ושמה לאל את התאוריה האוטופיסטית והמורכבת בה אחזו(קומוניסטים בתוך קונפליקט לאומי).

דבר המושך שימת לב בסקירה המרתקת הזאת, הוא התנגדות הקומינטרן לדומיננטיות היהודית במפלגה הקומוניסטית הא''י, שלעיתים יש בה ערך מוסף צורם מעבר ל''לוקליזצייה'' גרידה כפי שהיצביע על כך כותב המאמר, כגון, התבטאות הקומינטרן כנגד ''הפלפולים התלמודיסטים של היהודים במפלגה''. הקומינטרן גם ראה את המצב באופן סטטי, והתעלם לכאורה מזרם ההגירה היהודית לפלשתין, במסגרתו הפכו היהודים בשנות ה-‏40 להיות למעלה משליש מתושבי הארץ. מה פשר הדבר? ניתן לסבור שהקומינטרן היה בעל התייחסות איזורית ל''ערביסטן'' (כפי שכינו זאת הסובייטים), למרחב הערבי כולו, ובראייה זו היהודים בא''י היו בשבילו מעין ''קוץ בישבנו''. הדבר הזה, האלמנטים הלאומיים הכלל-ערביים הללו, הרגשות הלאומיים במסגרת האומה הערבית היו עניין פשוט ביותר, והחברים היהודים במפלגה הקומוניסטית הא''י חשו שהם מיותרים ואף מזיקים מבחינת השיקול הסובייטי האיזורי. תחושת נתק זה בין הבנתם הסוציאליסטית, ובין האינטרסים הכלליים של המהפכה, ואף האינטרסים מבחינת הקרנת השפעה של בריה''מ, מגשימת הקונספצייה הסטליניסטית של סוציאליזם בארץ אחת, הביאה את חברי המפלגה היהודים כנראה לתחושת חוסר אונים, אותה הדחיקו בדיונים ופלפולים אין סופיים. כך שאין לראות בהתבטאות כזאת (''הפלפולים התלמודיסטים...'') מצד הקומינטרן דווקא משהו אנטישמי, אלא הבנה ריאלית מצדו של המציאות הפשוטה והלאומיות הערבית הספונטנית של הערבים, עירונים בעיקר, מול המצב הלא פשוט בו עמדו הקומוניסטים היהודים.

המצב היה גם מורכב וקשה לא רק בגלל הקונפליקט הלאומי (כפי שגורס כותב המאמר), אלא גם מפני שהפועלים היהודים היו מיישבי הארץ העיקריים מצד הציונות, ונהנו ממעמד מורם, הן כגרעין מנהיגותי מלכתחילה, והן משום שהיתה זו התיישבות ציונית מתוכננת ומהונדסת, ולא צמיחת מלחמת מעמדות ספונטנית. הפועלים היהודים נהנו איפוא ממעמד גבוה מצד ההנהגה הציונית, יעדו אותם מאז ימי העלייה השנייה לדחוק את הפועלים הערבים (''כיבוש העבודה'' - ססמת העלייה השנייה ה''סוציאליסטית'' לכאורה, יחד עם ססמתה השנייה ''כיבוש הארץ'') והדבר הביא לראייתם על ידי הערבים כשייכים למעמד מדכא, דבר שפגם בהכרח בסולידריות פועלית ערבית-יהודית. זאת בניגוד למשל למצב בדרא''פ.

המתיישבים היהודים כולם, היו למעשה גורם הגמוני כאן, נותן עבודה, אך גם כזה הניתפס כגוזל קרקעות ומנשל, בשיתוף עם הפאודלים הערבים (האפנדים) מהם קנו את הקרקעות הללו. כך איפוא, עד כמה שהדבר מוזר, יש מעין מלחמת מעמדות קלאסית בין המתיישבים היהודים, לבין הפועל או האיכר הערבי, בעוד הבורגנות העירונית הערבית ערה למגמות הנישול מצד הציונים, ויש סולידריות מוחלטת (זמנית?) בינה ובין הפרולטריון הערבי על רקע המאבק הלאומי. היא גם מתנגדת למבנה הפאודלי המסורתי ולערכים המסורתיים של האפנדים, כך שהיא נושאת גרעין תסיסה מהפכני. מעניין הוא שכל מיני ערביסטים אצלנו, עוד מתקופת העלייה הראשונה, ניסו להתרפק על התרבות האפנדית המסורתית, סגלו גינונים ''אוריינטליסטים'', דברו על ''המנהגים הערביים המסורתיים'', וזאת מתוך מגמה לעקוף, להדחיק או למזער את הלאומיות הערבית.


יחודיות האימפריאליזם הבריטי בא''י: הציונות לא היתה ''קולוניאליזם של ממשלת המנדט''

יש הגורסים כי ההתישבות הציונית נעשתה תוך זהות מלאה עם מדיניות בריטניה, שגיבתה כביכול ''קולוניאליזם'' זה, ומכאן שההתנגדות לציונות מצד בריה''מ והקומינטרן, היא למעשה ההתנגדות לאימפריאליזם הבריטי (כאשר הציונות כונתה על ידי הקומינטרן וגורמים סוציאליסטיים: ''הקולוניאליזם של ממשלת המנדט''), בעוד הערבים מרדו נגדו ונגד הציונות המזוהה עימו כביכול.

אלא שצריך להבחין פה בנקודה יחודית: בריטניה אינה משחקת בא''י את המשחק של מעצמה קולוניאליסטית קלאסית, אף ששיחקה תפקיד איפריאליסטי קלאסי במזרח התיכון, במצרים ועיראק למשל. זאת משום שאין היא מיישבת בפלשתין אזרחים בריטיים, או כאלה בתחום השפעתה. נאמנותה להתיישבות הציונית היא בערבון מוגבל. אם יש כאן משהו בדומה לקולוניאליזם, הוא כמעט כולו ציוני, בעוד בריטניה עשוייה להיות אף בקונפליקט עם הציונים ברגע זה או אחר, בכפוף לשיקוליה האימפריאליסטיים הכלליים במזרח התיכון. את זה מבינים הפלשתינאים היטב והבינו זאת אף אירגוני המרי, האצ''ל והלח''י, אך לא ההנהגה הציונית של הזרם המרכזי-''סוציאליסטי'' ברשות חיים וייצמן ובן גוריון (המרי, השחרור וההוקעה).

וכך, מאבקם של הפלשתינאים מכוון בחלקו (בנוסף למאבקם בהתיישבות הציונית) להניא את בריטנייה מלתמוך בציונות. לשם כך זקוקים הפלשתינאים לתמיכת עמי ערב האחרים במאבקם, דבר שמביא אותם באופן ספונטני לאוריינטצייה לאומית פאן-ערבית כמעט אינסטינקטיבית בשלב מוקדם. מגמתם היא להראות לבריטים שתמיכתם בציונות תביא להסתבכות כוללת במזרח התיכון, וכן להדגים את עוצמת נחישות המאבק הערבי, כולל לוחמת גרילה עתירת הקרבה ואמיצה מאד, וזאת בעיקר במרד הערבי הגדול של 1936. הדבר, לא לשכוח, אכן נושא פירות, ומשרד המושבות, הזרוע הקולוניאליסטית הבריטית המרכזית, מוציאה ספר לבן אחד אחר משנהו, דבר שאין לו כל תקדים במפעליה הקולוניאליסטיים העצמיים של בריטניה באפריקה או בדרום מזרח אסיה.

מעניין להווכח כי אוריינטצייה פלשתינאית זאת של פנייה לעזרת מעצמות המערב במאבקם, נמשכת אף כיום: אפילו החמאס (שלא לדבר על הפת''ח ואבו מאזן בעלי המגמה האזרחית-חילונית) שהשתלט ב''מפץ הגדול של הטרור'' - שארע בעקבות הנסיגה מגוש קטיף, תחנוני ה''שלום'' ומגמת הוויתורים והנסגנות של ישראל - על ההנהגה, הפרלמנט והרחוב הפלשתינאי, החמאס, אף שהוא פונדמנטליסטי, אינו אנטי-מערבי כאירגונים איסלאמיים דומים, אלא פונה דווקא לעזרת המערב במאבקו.

ואם נחזור לבריטניה כמעצמה קולוניאלית, הרי העובדה שלא נהגה כמעצמה קולוניאלית בא''י מודגמת אפילו בדרא''פ, שם היתה אוכלוסיה הטרוגנית (שרק חלקה מהאיים הבריטיים) והגירה הטרוגנית (ולא רק מבריטניה). אף שם, בריטניה מעולם לא אימצה או שעתה לעמדות השחורים, או לקונגרס הלאומי האפריקני, בניגוד למדיניותה בא''י , שם היא נענתה לתביעות הפלשתינאיות והכלל-ערביות. בריטניה מעולם לא היגבילה את ההגירה הלבנה לדרא''פ. היא כבשה את הקייפ מידי הבורים ההולנדים בשנת 1892 ופעלה להפוך את דרא''פ למדינת תרבות אנגלו-סקסית, תוך המשך מואץ של ישוב אוכלוסיה לבנה. כך, בניגוד לטענה שהציונות היתה קולוניאליזם בחסות בריטניה, הרי ששלטונות המנדט הבריטי, הגבילו את ההגירה ה''לבנה'' וכל הגירה יהודית לא''י, בניגוד למדיניות הקולוניאליסטית של ישוב הלבנים, אותה היפגינה בריטניה במושבותיה האחרות.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


כרגיל, גיבוב הרבה מלים ללא צורך.
חזי (יום שני, 30/01/2006 שעה 13:54) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה מוזר ?
שני ''עמים'' נלחמים על אותה כברת ארץ.
כל מה שמוזר הוא שהעולם הערבי לא הצליח למנוע מהיהודנים להקים פה מדינה לתפארת, במצב מלחמת התגוננות מתמדת.

מעניין להזכיר את הצעתו ''הנדיבה'' של החמס מהיום, אשר הוא מוכן להכריז ''הודנה'' ארוכת טווח תמורת הקמת מדינה של החמס בגבולות 97'' בינתיים.

מה שמוזר, שהערבים עדיין לא למדו שהיהודים אינם טפשים...
_new_ הוספת תגובה



כרגיל, חשיבה מקורית ואמיצה
אברהם שלום (יום שני, 30/01/2006 שעה 19:40)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מיכאל שרון מצטין בחשיבה מקורית ומאמריו מאלפים.
ההתיחסות כאן לענין המעמדות היא הארה מזוית חדשה.
במאמר הרבה משפטים ופסיקות חדות כתער. ביחוד תודה למחבר שהזכיר לנו את השטויות של אהוד ברק 'אהוד ברק: ''הנושא הפלשתיני הוא לב הסכסוך'' - הכרזה סמוך להבחרו כרוה''מ לאחר בחירות מאי 99, תוך הבטחתו ''לסיים את כל הבעיות בסכסוך תוך שנה''. מי בא חשבון עם אהוד ברק על הכרזה מטופשת כזאת? הוא עדין נתמך בחוגי מפלגת העבודה לתפקיד היושב ראש אם יכשל עמיר פרץ בבחירות.
רמי נוי אתה כותב 'מה שמוזר, שהערבים עדיין לא למדו שהיהודים אינם טפשים'. היהודים - האם כונתך לגאון אהוד ברק,או לאוהד ערפאת שמעון פרס, או לחכמים שהפתעו מנצחון החמאס, או למישהו מבין הלקט של הנשרכים אחר אהוד אולמרט וממלאים כיום את תפקיד הממשלה של היהודים?
_new_ הוספת תגובה



כרגיל, חשיבה מקורית ואמיצה
אברהם שלום (יום שני, 30/01/2006 שעה 19:45)
בתשובה לאברהם שלום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התנצלות: הבאתי משפט מתגובתו של חזי אבל בטעות כתבתי בפסקה האחרונה רמי נוי.
_new_ הוספת תגובה



כרגיל, חשיבה מקורית ואמיצה
חזי (יום שני, 30/01/2006 שעה 20:49)
בתשובה לאברהם שלום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א- גם אם חשיבתו של שרון מקורית ואמיצה, היא נבלעת בתוך הרבה מלל מיותר, אשר מלאה את הקורא, ללא צורך.

ב- להזכיר, גולדה מאיר נהגה בכל הזדמנות להצהיר כי די לה במספר שעות של פגישה עם מנהיג ערבי, כדי לסיים את הסכסוך !!!

ג- איהוד ברק היה המנהיג הישראלי אשר התקרב יותר מכולם להסדר עם הפלסטינים.
אם הוא לא הצליח בכך, הרי הוא הצליח לגלות את ערוותם...

ד- איהוד ברק היה ראוי יותר להיות בראש מפלגת העבודה, אבל בניגוד למקובל שם, הוא אינו איש תככים...
_new_ הוספת תגובה



כרגיל, חשיבה מקורית ואמיצה
ע.צופיה (יום שני, 30/01/2006 שעה 20:58)
בתשובה לאברהם שלום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מ. שרון אוסף לחיק מאמרו כל מיני מוזרויות שהקשר היחיד ביניהם הם במוחו הביזרי. המציאות והעובדות הן נחלת ''הטיפשים''.
ולגופה של תגובה: ראינו את גבורתו של בגין שהחזיר הכל עד הסנטימטר האחרון ויצר את היישות הפלסטינאית הראשונה.
ראינו את האמיץ נתניהו שאימץ את הסכמי אוסלו וביצע את חלקם הארי (וואי,זוכרים?).
וראינו את אחינו זקופי הקומה ואוהבי ישראל זורקים חפצים על חיילים שמקריבים את חייהם להגנתם.או רעולי הפנים המתעמרים בשוטרים ומקללים אותם נמרצות.
כך, אדוני היקר ,אל תזלזל בברק ופרס ודומיהם כי זכותם גדולה מחובתם והלוואי ואחרים שחלקם הזכרתי קודם ילמדו טפח מהם.
_new_ הוספת תגובה



כרגיל, חשיבה מקורית ואמיצה
אברהם שלום (יום שני, 30/01/2006 שעה 23:45)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כתבת על מיכאל שרון כי הוא אוסף 'כל מיני מוזריות שהקשר היחיד ביניהן הוא במחו הביזרי'. מציאת קשרים בלתי צפויים היא סימן לאנטליגנציה.
_new_ הוספת תגובה



כרגיל, חשיבה מקורית ואמיצה
ע.צופיה (יום שלישי, 31/01/2006 שעה 6:29)
בתשובה לאברהם שלום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה נכון לגבי כלל החלל החיצון.
השאלה איך נקשרים הקשרים.
_new_ הוספת תגובה



אברהם, תודה על תגובתך הנבונה ועל הערכתך
מיכאל שרון (יום חמישי, 02/02/2006 שעה 5:27)
בתשובה לאברהם שלום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



כרגיל, .
Israeli101 (יום שני, 06/02/2006 שעה 6:52)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חזי ''מה שמוזר הוא שהעולם הערבי לא הצליח למנוע
מהיהודנים להקים פה מדינה לתפארת, במצב מלחמת
התגוננות מתמדת.''

לצערי, העולם הערבי אחראי להישרדותנו העצמאית!!?
מדינת ישראל, היתה ככל הנראה מתפוררת במצב של שלום!
רק לחץ חיצוני קריטי, יוצר נחישות והצגת חזית(פחות או יותר) מאוחדת בעמנו כלפי האויב!
_new_ הוספת תגובה



אני שולל את הנחותיך
פרקש (יום שני, 06/02/2006 שעה 15:00)
בתשובה לIsraeli101
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



סקירה מעניינת ומאלפת - יפה שרון
רמי נוי (יום שני, 30/01/2006 שעה 18:41) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש לזכור שסטאלין נקט תמיד וביתר שאת החל מהסכם מולוטוב ריבנטרופ ב1939, במדיניות לאומנית רוסית ( למרות שהיה גרוזיני) וכל דיבוריו על סוציאליזם, שוויון, אחוות עמים וכיוצא באלה , היו מס שפתיים.

לשיא הגיעו הדברים במלחמת העולם השניה עת הקריב את המפלגות הקומוניסטיות בארצות שנכבשו על ידי היטלר כדי לרצות את הרודן הנאצי. ב 1941 אף פרק את הקומינטרן כדי שלא יפריע למדיניותו.

בנוסף לכך היה סטאלין אנטישמי לא קטן, אך שונא יהודים גדול, מה שמסביר את יחסו השלישי ליהודים ולציונים שהגיע לשיאו במעשי הרצח שביצע ועוד יותר גרוע מזה, במעשי הרצח שתכנן לבצע בטרם נלקח אל שדות החיטה הנצחיים.

שתי נקודות אור יש כמובן לזכותו של סטאלין -
היה זה הוא ולא אחר , שבאכזריות ובנחישות שלא היו כדוגמתן בהיסטוריה, ובלהט הפטריוטיזם שהצית בלב בני עמו, הביס את הצורר הנאצי שנחשב לבלתי מנוצח
ברגע הקריטי של הקמת מדינת ישראל, סייע בנשק ובחימוש למדינה היהודית, אמנם לא מאהבת מרדכי אלא משנאת המן הבריטי, ובכך הציל את מדינת העם היהודי מכליה.

יראי השמים יאמרו שסטאלין היה שליח האל.
ואני אומר שלפעמים גם בנבל הגדול ביותר ניתן למצוא נקודות זכות.
_new_ הוספת תגובה



סקירה מעניינת ומאלפת - יפה שרון
רמי נוי (יום שני, 30/01/2006 שעה 18:42)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יחסו השלילי כמובן...
_new_ הוספת תגובה



סטלין לא היה שליח האל אלא שמש העמים
פרקש (יום רביעי, 01/02/2006 שעה 12:51)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



יתכן שסטלין, כאדם פשטני למדי, שנא את דמות האינטלקטואל היהודי
מיכאל שרון (יום חמישי, 02/02/2006 שעה 5:42)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המבריק, מסוגם של טרוצקי (ברונשטיין) שהיו רבים כמוהו בתפקידי מפתח במהפכת אוקטובר ובהנהגה הקומוניסטית שלאחריה (ז'ינובייב, קמינייב וכד'). ראשי המהפכה, רבים מהם יהודים, חוסלו במשפטי מוסקבה, 1936, לאחר עינויים וסחיטת הודאות כזב (כגון ''קשירת קשר להרעיל את מנהיגי המהפכה בכספית בשליחות הקונטר רבולוציה''). כדבריך, אכן לוחמי הצבא האדום היו משחררי אושוויץ, ומביסי העוצמה הנאצית, תוך קורבנות ענק של עמי ברית המועצות. וללא תמיכתו של סטלין והזרמת הנשק דרך צ'כיה, יתכן מאד שהיינו מובסים במלחמת השחרור. וכדבריך, סטלין תמך במדינה החדשה במלחמתה, שכן הפולשים אליה היו מצרים, ירדן ועיראק, שהיו בני חסות של בריטניה. בשלב מאוחר של מלחמת השחרור אף ניטש באיזור אל-עריש קרב אוירי בין 4 מטוסי ספיטפייר בריטיים שהימריאו ממצרים, ובין ספיטפיירים של צה''ל (כשטייסנו גברו על ה-RAF).
_new_ הוספת תגובה



תיקון טעות קטנה
ישראל בר-ניר (יום חמישי, 02/02/2006 שעה 17:58)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המטוסים של צה''ל באותו עימות היו מסוג מסרשמידט (מתוצרת גרמנית), ולא ספיטפיירים.

ציניקנים אמרו אז שטייסי חיל האוויר הישראלי (רובם חניכי הרא''ף - חיל האוויר הבריטי) הפילו מסרשמידטים כשהם טסו בספיטפיירים במהלך מילחמת העולם השניה, והפילו ספיטפיירים כשהם טסו במסרשמידטים במהלך מילחמת הקוממיות.
_new_ הוספת תגובה



גם אני נטיתי לכתוב ''מסרשמידטים'' אבל -
מיכאל שרון (יום שני, 06/02/2006 שעה 9:13)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נראה לא סביר שמסרשמידט יפיל ספיטפייר, שכן הוא נופל ממנו בביצועיו, וטייסי הר.איי. אף היו אחרי הכל בעלי רמה טובה. בידי צה''ל היו גם כמה ספיטפיירים (ראה הספיטפייר השחור של עיזר ויצמן, המוצב כמונומנט בשדה תעופה של חיל האויר בצפון).
_new_ הוספת תגובה



זה נכון שהספיטפייר על הנייר חזק ומהיר מהמסרשמידט
פרקש (יום שני, 06/02/2006 שעה 15:36)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אך יתרונו של המסרשמידט שהוא יכול היה לתמרן הרבה יותר איכותי וזריז, במהירויות טיסה נמוכות. וזוהי תכונה חשובה למתארים של קרבות אויר, לעיתים חשובה יותר מכוח מנוע, חימוש או מהירות.

היום איכויות וגמישות הפעלת החימוש הן כל כך רחבות שעניין המהירות והתמרון ירד מעט מחשיבותו. בחימוש של היום יכול טייס לשגר ולשכוח גם למטרה (או למספר מטרות במקביל) שתוקפת אותו מאחור.

וכמובן, כפי שאנחנו נוהגים לומר, החשוב ביותר הוא הטייס, שבסופו של דבר חייב לקבל החלטות נכונות ומהר, ולדעת על מה ללחוץ ומתי.
_new_ הוספת תגובה



על הנייר? ב''קרב על בריטנייה''
מיכאל שרון (יום שני, 06/02/2006 שעה 18:53)
בתשובה לפרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כאשר כ-‏600 ספיטפיירים ב-‏1940 הינחיתו מהלומה מוחצת ללוטוואפה שהקיף אלפי מיסרשמידטים (אמנם, תוך ניצול מירבי של ההמצאה הבריטית שלא היתה בידי הגרמנים - הרדאר). יחס ההפלות לטובת האנגלים בקרבות א''א היה תכופות 1 על 4 ואף יותר.
_new_ הוספת תגובה



מה אתה סח?
סתם אחד (יום רביעי, 08/02/2006 שעה 23:04)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



על הנייר? ב''קרב על בריטנייה''
פרקש (יום חמישי, 09/02/2006 שעה 7:40)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין ספק שחיל האויר הבריטי יצא בעור שיניו מהבליץ הגרמני הרבה בזכות המכ''ם, שפשוט נתן לפיקוד ולטייסים שלהם כמה דקות יקרות בהן הם זינקו והתייצבו באופן שאיפשר להם למקסם את יכולות מטוסי הקרב שלהם ביירוט המטוסים התוקפים. למרות כל זאת חה''א הבריטי סבל אבידות גבוהות. בטוח שיחס ההפלות היה 1''4 (אבל אם אתה אומר !?). הבליץ בסופו של דבר נכשל מסיבות נוספות כמו, הסטת יעדי התקיפות בבריטניה יותר ויותר ממטרות צבאיות למטרות אזרחיות, שחיקת בחיל האויר הגרמני גם בשמי בריטניה וגם בשמי אירופה בכלל (בעיקר ב''חזית מזרחית''), סיוע אמריקאי מסיבי במטוסים ובכוחות משלוח של צבא ארה''ב, ריחוקה היחסי של בריטניה ואורך נתיבי התקיפה מעל תעלת למאנש ובתוך בריטניה מצב שאיפשר לבריטים להתמודד עם התקיפות הגרמניות כמה שיותר בקו מזרחי (בד''כ מעל תעלת למאנש) וכמובן, עמידה איתנה של העם הבריטי.
_new_ הוספת תגובה



זה אולי נשמע לא סביר
ישראל בר-ניר (יום שני, 06/02/2006 שעה 19:05)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל זאת עובדה היסטורית.

יש להניח שהטייסים הבריטיים באותו עימות לקו בעודף ביטחון עצמי וזלזלו ביריב. מצד שני הטייסים הישראלים לא היו קוטלי קנים.
_new_ הוספת תגובה



אפשר להוסיף לזכותו של סטאלין
ישראל בר-ניר (יום חמישי, 02/02/2006 שעה 17:53)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את העובדה שכשהחלה האופנסיבה הגרמנית נגד רוסיה, המימשל הסובייטי איפשר למיספר גדול של יהודים לברוח למיזרח. כתוצאה מכך מימדי השואה באיזורים שנכבשו ע''י הגרמנים לא הגיעו (באחוזים) לאלו של פולין או הארצות הבלטיות.
_new_ הוספת תגובה



חברים יקרים, דווקא היום צריך להוריד את הכובע בפני מיכאל שרון
ע. (יום שני, 30/01/2006 שעה 22:12) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ולהודות לו מקרב לב.

ולא בגלל המאמר הזה אלא בגלל מאמרים רבים אחרים העוסקים בשחיתות הגואה במדינה. היום התפרסמה פרשיית שחיתות חמורה בבורסה לני''ע שעוד תעורר הרבה הדים.

אין הרבה אנשים אמיצים בקרבנו כמו מיכאל שרון שהקריבו מעצמם כ''כ הרבה למען דבר שהאמינו בו, גם אם שילמו ביוקר על דרכם האמיצה.
_new_ הוספת תגובה



אם ע אינו מיכאל מם שרון אני בולע את הכובע
סתם אחד (יום שלישי, 31/01/2006 שעה 0:35)
בתשובה לע.
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



תודה ע. בעניין זה, אתה עשוי לגלות עניין במאמר שפירסמתי היום -
מיכאל שרון (יום חמישי, 02/02/2006 שעה 5:45)
בתשובה לע.
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



ב''ה יגעת ומצאת
מהנדס אזרחי (יום חמישי, 02/02/2006 שעה 5:55)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז מה המסקנה?

אולי השיטה החילונית מערבית פשטה את הרגל?
_new_ הוספת תגובה



ראשית שבחים
רום הראל (יום שלישי, 31/01/2006 שעה 14:10) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מאמר מצויין. תודה לך.
_new_ הוספת תגובה



5 תגובות
רום הראל (יום שלישי, 31/01/2006 שעה 14:27) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. נתת דוגמה נהדרת לאיך ''סמליות'' [או פעולה בו זמנית בשדות סמנטיים רבים], גורמת להתנגשות בין המשמעות של אותה פעולה בשדות הסמנטיים השונים.

כאילו מדובר ב''קוביה הונגרית'' ש''סידור צד אחד בה גורם להרס הצד השני''.

2. רציתי להוסיף על הדימוי של מסעי הצלב, את מלחמת הקודש האיסלאמית [לרבות השהידים] מחד ומאבקה של ארצות הברית ''בציר הרשע'' שבוש קרא לו [בתחילתו] בשם ''מסע צלב''.

3. זאת דוגמה נהדרת לאי יכולתה של מערכת החשיבה הקווית לתפוש לעכל ולמשמע פעולות בשדה המשמעות הקלאסי של התחום. שכן כל פעולה מייצר [כמו בתורת הכאוס ובכפוף אליה] שלל הדהודים בשדות סמנטים אחרים. ומה שקורה אם מתרכזים רק בשדה סמנטי אחד מקבלים הזנחה קורעת לב בתחום השני [כך קורה שביבי מקבל פרס על פעולתו בשדה הכלכלי ובאותה נשימה אין הוא מעיז להציג את תוכניתו הכלכלית לבוחריו כהצלחה גדולה [בגלל מה שזה גרם בשדה החברתי].

4. ויפה שלקחת ''עניין שולי'' [מפלגת ה פקפ] כדי להדגים עניין זה [יש תופעות שנראות יותר בשוליים מאשר במרכז התנועה].

5. לפיכך הדרישה ל''אידאולוגיה'' ברורה, מפספסת את מורכבות המצב ואת הצורך העל בגמישות [המשוחררת מאידאולוגיה] ותקשורת אמת שהעם יעכל באמצעותו את השינויים העוברים על המציאות ברובדיה השונים [אגב טעותו של ברק ש''הלך לבד'' ולא שיתף את העם בתהליך, ומעלתו של שרון שבישל את ההתנתקות באיטיות בנחישות וברגישות מופתית]. אגב ''העדר האידאולוגיה'' הנוכחי מחליף את ''נורמת המצע שאף אחד לא מתכוון לבצעו'' [בדומה בהגשת תוכנית עסקית לבנק לשם קבלת הלוואה]. לפיכך אני רואה התקדמות כיון שיש יותר אמת בתעבורה התקשורתית [שקיפות יותר גדולה עם מקום נרחב יותר לשאלות ומודעות לאינטרסים עצמיים של התיקשורת עצמה].

מקווה שהתגובה אינה דחוסה מדי.
_new_ הוספת תגובה



תודה מר רום. אהבתי את גישתך המפותחת ועתירת התובנה
מיכאל שרון (יום חמישי, 02/02/2006 שעה 6:02)
בתשובה לרום הראל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה עשוי לגלות עניין בספרו של הפילוסוף ואיש האשכולות האנגלי ארתור קסטלר, The act of creation , שם הוא מפתח בגישה הדומה במקצת לשלך את מושג הביסוסיאציה - העוסק ''במפץ הגדול'' של רגע היצירה והתובנה החדשה, הנוצר כתוצאה ממפגש בנקודה אחת של כיווני חשיבה ורעיונות ניבדלים.

_new_ הוספת תגובה



תודה מר רום. אהבתי את גישתך המפותחת ועתירת התובנה
רום הראל (יום חמישי, 02/02/2006 שעה 9:55)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מבלי להכיר את קסטלר [למרות ששמעתי עליו כמדומני], לא קצת מזכיר את הרעיון של ''ההתנגשות ההכרחית'' [אצל הגל בין תיזה לאנטיתיזה]?

מה שאני טוען שכל ''מקרה מציאות'' הוא גם ''מקרה מבחן'' לתיאוריות המסבירות את מצב המציאות, אם לא ברמת ההפרכה, אז לפחות ב''רמת השימושיות''. וכאן ''צורת המחשבה הקווית'' מביאה ליותר בלבול מאשר לבהירות.

למען הדגשה, זה לא שהמצב מבולבל, המצב הוא מצב ככל מצב אחר, ''כלי הפיענוח שלנו'' [החשיבה הקווית] נכשלת בפיענוח המצב.

ראה גם אצל פירסיג [לילה] כשהוא מדבר על הפלטיפוס.

חוץ מזה שמי הפרטי רום, ואף אחד לא קורא לי מר.. אלא כשרוצים שאחתום על הוראת קבע.

תודה על ההפניה אקנה את הספר כשהלחץ הכספי ירד.
_new_ הוספת תגובה



נזכרתי מהיכן קסטלר מוכר לי
רום הראל (יום חמישי, 02/02/2006 שעה 14:26)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עשיתי פעם רפראט על גישתו של פנובסקי לפרספקטיבה. [איזכור אינטרנטי לספר מצאתי רק בספרדית [מובא להלן:http://www.lacentral.com/wlc.html?wlc=20&selecci... ]

הוא משתמש בתיאוריה של קסטלר בספר זה.
_new_ הוספת תגובה



שוב טעות ואי דיוק
ישראל בר-ניר (יום חמישי, 02/02/2006 שעה 18:02)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''הפילוסוף ואיש האשכולות האנגלי ארתור קסטלר''.

ארתור קסטלר היה יהודי יליד הונגריה שכתב באנגלית. הוא באמת היה פילוסוף ואיש אשכולות.
_new_ הוספת תגובה



מאמר מעניין. אך מה הלאה?
פרקש (יום רביעי, 01/02/2006 שעה 18:04) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מהיום למחר ולעתיד הקרוב?

חוץ מזה כולם 'יודעים' שכל הקומוניזם הזה זו המצאה יהודית להשתלט על העולם אפילו על חשבון דמם של עשרות מיליוני רוסים. הרי מי כפה את המהפיכה הקומוניסטית על רוסיה? יהודים שהובילו את המהפיכה ע''פ הוראות של זיקני ציון, ולפי תוכנית של מרקס. והכל רשום בדפי ההסטוריונים החדשה של החמאס.

הינה ציטוט ישיר מהפרוטוקולים של זיקני חמאס (וזו לא קונספירציה, אלא מהאתר הרישמי שלהם):

The Powers which Support the Enemy:
For a long time, the enemies have been planning, skillfully and with precision, for the achievement of what they have attained. They took into consideration the causes affecting the current of events. They strived to amass great and substantive material wealth which they devoted to the realisation of their dream. With their money, they took control of the world media, news agencies, the press, publishing houses, broadcasting stations, and others. With their money they stirred revolutions in various parts of the world with the purpose of achieving their interests and reaping the fruit therein. They were behind the French Revolution, the Communist revolution and most of the revolutions we heard and hear about, here and there. With their money they formed secret societies, such as Freemasons, Rotary Clubs, the Lions and others in different parts of the world for the purpose of sabotaging societies and achieving Zionist interests. With their money they were able to control imperialistic countries and instigate them to colonize many countries in order to enable them to exploit their resources and spread corruption there.
As regards local and world wars, it has come to pass and no one objects, they were behind World War I, when they were able to destroy the Islamic Caliphate, making financial gains and controlling resources. They obtained the Balfour Declaration, formed the League of Nations through which they could rule the world. They were behind World War II, through which they made huge financial gains by trading in armaments, and paved the way for the establishment of their state. It was they who instigated the replacement of the League of Nations with the United Nations and the Security Council to enable them to rule the world through them. There is no war going on anywhere, without having their finger in it.

http://www.hamasonline.org/indexx.php?page=Hamas/ham...

_new_ הוספת תגובה



היינו שמחים אם זו היתה האמת. לא?
דוד סיון (יום רביעי, 01/02/2006 שעה 19:27)
בתשובה לפרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



הייתי אומר הציניות שכן. שאם כבר מאשימים
פרקש (יום רביעי, 01/02/2006 שעה 20:31)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אותנו בזה, אז שזה לפחות יהיה נכון, למען השם.
_new_ הוספת תגובה



כיהודי, זה מעורר בי גאוה
חזי (יום חמישי, 02/02/2006 שעה 4:38)
בתשובה לפרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדוע לא לתרגם זאת לעברית,
ולאיים בזה על אויבי ישראל ?

ראוי במיוחד לתרגם זאת לפרסית...
_new_ הוספת תגובה



כיהודי, זה מעורר בי גאוה
פרקש (יום חמישי, 02/02/2006 שעה 20:09)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל כיהודי זה צריך לעורר בך דאגה, כי החומר הזה הולך ונטחן עד דק בכל האתרים האנטישמים במערב ובערב. האחד מזין את האחר ויש שיתוף פעולה, שרובו סמוי מהעין שלנו, בין ארגונים נאצים באירופה ובארה''ב לבין ארגונים אנטישמים במדינות ערביות, איראן ומזרח אירופיות. התופעה מתפשטת אט אט בעיקר בסיוע התפשטות השימוש באינטרנט ושיווק אגרסיבי של רעיונות. לדעתי, ישראל צריכה לקחת את זה בחשבון ולעקוב אחר ה''שוק האנטישמי''.
_new_ הוספת תגובה



הפת''ח כמדכא, לעומת החמאס כ''משחרר''
מיכאל שרון (יום חמישי, 02/02/2006 שעה 4:35) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הקונספציה של ביילין-סביר-פרס-רבין-זינגר שבושלה ב-‏93 בשיתוף עם האמריקנים היתה פשוטה: להפוך את אש''ף למדכאי העם הפלשתינאי, לחונטה רומסת בעלת תפקידי שיטור כנגד הטרור, בדומה לשליטים שהיכתיר ה-CIA בדרום אמריקה. כפה גם שם - פקדונות ממוספרים בבנקים שוויצרים, אך מכיוון שגם החבר'ה שלנו רצו קצת להרוויח, אז נוצרה השותפות בעסקים, תחנות דלק, בית הקזינו ביריחו וכד' בין בחירי אש''ף לחבר'ה בוגרי השב''כ ומערכת הביטחון.

ואש''ף אכן פעל ככוח מדכא בערבון מוגבל, עצר דיסידנטים פוליטיים, עיתונאים, פעילי זכויות אדם וסתם לוחמים בשחיתות. עוד מתקופת הניוון הארוכה בטוניס הג'מעה הללו התרגלו לגור בוילות ים תיכוניות ולהתנייד במרצדסים. ''מנוחת הלוחם'' - אחרי לבנון, ספטמבר השחור וכל הפעלתנות הטרוריסטית, בטוניס. ניוונם - זה היה רעיונו הגדול של שרון ב-‏1982. הרעיון ה''דרום אמריקני'' העצים, מאידך, אצל רבין, שעוד מתקופת כהונתו כשגריר, ידע דבר או שניים על איך ה-CIA מנהל עניינים בעולם השלישי. למשל באלג'יר - שם הפונדמנטליסטים זכו ברוב, אך האמריקנים הישליטו שם חונטה של גנרלים, שביטלו את תוצאות הבחירות ומשליטים טרור במדינה על כידונים אמריקנים. כך כיום, אבו-עלא, סאיב עריקאת, עבאס (אבו מאזן) ודומיהם נועדו להיות הג'נטלמנים המעונבים (בדרום אמריקה בני דמותם רק יותר שמנים ותמיד עם שפם וחליפות לבנות) ואילו מוחמד דחלאן, נועד להיות האיש החזק, זה עם משקפי השמש הכהים והחליפה הכהה, הממונה על שרותי הביטחון וגם העינויים במרתפים, כשצריך (השב''כ של אולמרט היה נותן קצת הכשרה מתאימה, לא לדאוג).

אלא שהקלפים ניטרפו בשלב מוקדם, שכן עראפת, מנוון, קשיש ושמן ככל שנותר מהדמות של פעם, היה בכל זאת פטריוט פלשתינאי. ובדרום אמריקה, נא לא לשכוח, לא קיימת המציאות של אוכלוסיה שלמה שנעקרה מאדמתה וחייה במחנות פליטים או במקומות אחרים. כך ששיתוף הפעולה היה בערבון מוגבל, יותר התחזות ורטוריקה, ופחות מעשים.

ונכון, החמאס אינו כזה. החמאס, לעומת החונטות האליטיסטיות של הפת''ח ניתפס כנושא חום אנושי, לב, טוהר דתי, צדקה, צניעות, ובעיקר, נושא דברם של ההמונים. בניגוד לאירגונים פונדמנטליסטים אחרים בעולם הערבי, כגון ''האחים המוסלמים'' במצרים וסורייה, או החיזבאללה, החמאס הינו פרו מערבי. שכן זו היתה דרכם של הפלשתינאים עוד מזמן המנדט הבריטי, לרכוש את אהדת בריטניה במאבק בציונות למטרת הגבלת ההגירה היהודית. ואף כיום פונים האירגונים הפלשתינאים העיקריים הן לסולידריות כלל ערבית, והן לתמיכת המעצמה ההגמונית באיזור, ארה''ב, וכן למדינות האיחוד. המערב במוקדם או במאוחר יכיר בחמאס (בוש כבר הכריז אתמול כי החמאס מייצג את רצון העם הפלשתינאי) ואילו ישראל תתעקש בדוגמטיות כדרכה, להפכו ללא רלוונטי, בניגוד למגמה ההיסטורית. סופנו שינקטו נגדנו לחצים, להמשיך במפת הדרכים, לתת גיבוי לאבו מאזן והחמסניק ה''מתון'' והחביב הזה, אחמד אל זהר, שעוד נכונו לו עתידות באיזורנו. וזאת, כמייצג כביכול של פונדמנטליזם נבון, חכם, בעל הומור, גמיש ובעל יושרה, ושקול. אולי הוא, יותר מכל אדם אחר באיזור, מייצג קונספט או מודל חדש, זה של ה''פונדמנטליסט הסימפטי'' זה שהמערב יהיה מוכן לקבלו - הכובש לבבות בהומור, העממיות והחן הרב, כשהדת רק מעניקה לו שלוות נפש מאוזנת, עומק ריגשי ותבונה.
_new_ הוספת תגובה



שרון, האם צפוי עימות בין החמס לאירן ?
חזי (יום חמישי, 02/02/2006 שעה 4:48)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפי תיאוריה זו שלכה,
החמס מנוגד לשליטי אירן בהשקפת עולמו, בכל הנוגע ליחסו למערב.
זו נקודת חיכוך אשר אמורה ליצור יריבות בין שניהם.

מובן שהמודל של החמס עדיף עבורינו מהמודל של אירן, גם אם שני המודלים רוצים בחיסולה של ישראל.
_new_ הוספת תגובה



אירן מבינה היטב את משחקו של החמאס בניסיונו להצר את הציונות
מיכאל שרון (יום חמישי, 02/02/2006 שעה 5:21)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ולכן לא צפוי עימות, אלא תמיכה רחבה מצד אירן.
_new_ הוספת תגובה



הפת''ח כמדכא, לעומת החמאס כ''משחרר''
רום הראל (יום חמישי, 02/02/2006 שעה 9:58)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מזל שהמפלגות הדתיות שלנו נתפשות כמושחתות
_new_ הוספת תגובה



הפת''ח כמדכא, לעומת החמאס כ''משחרר''.
רום הראל (יום חמישי, 02/02/2006 שעה 10:00)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אף פעם [לצערנו] לא משעמם באיזור הזה
_new_ הוספת תגובה



שטחיות זועקת לשמים
ע.צופיה (יום חמישי, 02/02/2006 שעה 12:07)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה כזה שיטחי שספק אם בכלל שווה לענ ות לך.
רבין-ביילין-פרס.... לא בנו קונספציה-הם ניהלו מדינה.
הסכם אוסלו לא היה בשיתוף פעולה עם האמריקאים,נהפוך הוא-רק בשלב מתקדם דווח להם.
ישראל עמדה על זה שיערכו בחירות בקרב הפלשתינאים,אז איך היא דיכאה אותם?
וכו וכו וכו... מה שנאמר ''בובה-מיינאסס''(סיפורי סבתא).
אני גם חושב שנצחון החמאס בבחירות יביא תועלת חיובית לאזור,אבל לא בגלל שהם כאלה נחמדים ופרו-מערביים אלא בגלל שהם פרגמטיים.
ישראל לא התעקשה בעבר וכנראה לא תתעקש בעתיד להפוך אותם ללא רלוונטיים.
ישראל תדרוש מהם את הדבר המינימלי-הכרה ובחירה בדרך של שלום ולא טירור.
_new_ הוספת תגובה



ע. צופה, אתה הוא השיטחי
סתם אחד (יום חמישי, 02/02/2006 שעה 19:56)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ממתי אומרים ''בובה-מיינאסס'' והיכן שמעת שזה סיפורי סבתא.

רק לידיעה, אומרים ''בובה מייסעס'' (ביידיש) והכוונה היא לסיפורי מעשיות (מייסעס) של ילדים קטנים (בובה).
_new_ הוספת תגובה



ע. צופה, אתה הוא השיטחי
ע.צופיה (יום חמישי, 02/02/2006 שעה 20:21)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני,לפחות יכול להעיד על עצמי שגדלתי על ברכי האידיש.
''בובה'' באידיש זה-סבתא.
ומ. שרון מספר סיפורי סבתא לאנשים עם זכרון קצר או סלקטיבי.
ספק אם שווה התייחסות כלשהי.
_new_ הוספת תגובה



לטעון שהחמאס הוא פרו מערבי זו תיזה מאוד פתלתלה ולא משקפת
פרקש (יום חמישי, 02/02/2006 שעה 20:29)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את המציאות. אתה צריך לזכור שהחמאס הוא ארגון רעיוני שנבנה מתוך זיקה ל''אחים המוסלמים'', תנועת שחרור אסלאמית שכל כולה םעלה למלחמה בשלטון האימפריאליסטי הבריטי. כל הגיגיהם הפוליטייים נשענים ויונקים מהמאבק שהתנהל באנרגיה גבוהה בשנות ה-‏30 וה-‏40, בעיקר במצרים.

לחמאס אין כל זיקה רעיונית - שיתופית עם המערב. להיפך. כל דפוסי החיים של המערב זרים להם והם דוגלים בהיתנתקות מהמודרנה.

החמאס מבין שכדי לשלטון ברש''פ הם צריכים מעין פתיחות לארה''בולאירופה, הידברות מדינית, ולו רק משום שהחמאס הזה איתרע מזלו והוא מייצג ציבור אנשים במאבק רגיש מול ישראל. אני משער שכל חמאס אחר במדינה שולית לא היה זוכה לעניין גבוהה, רק משום שאינו מחובר לסכסוך עם ישראל (ראה הטבח והגרוש ההמוני בסודאן).

בין החמאס לאיראן יש חיבור רעיוני וחיבור של אינטרסים מדיניים - התפשטות האסלאם במדינות האסלאם והמלחמה נגד הפולש הצלבני - הציונות והישות הציונית. לצד חיבור אינטרסים יש ניגוד אינטרסים, שאולי בעבורנו הוא לא משמעי, אבל למוסלמים זה כמעט הכל. החמאס הוא סוני והאיראנים הם שיעים. כשיפוג חיבור האינטרסים של השניים מול הישות הציונית, דרכיהם של איראן והחמאס ייפרדו.

החמאס ימצא כבר את הדרך להנהיג את הפלסטינים ולהיות מקובל, למרות קיצוניותו, על המערב. הוא יישלב בתפקידים ייצוגים ובממשלה אנשי פתח מוכרים ויָקים חמאס מדיני שיצטרך להכריז על הכרה בקיומה של ישראל ולנהל איתה שיחות מדיניות בהמשך. אחרת אין תקומה לחמאס, לאחר שכל החובות ליצוג הפלסטינים נפלו עליו, אולי אפילו בטעות, מבחינתם. לצד הגוף המדיני, יישארו ארגוני הטרור המוכרים לשמותיהם השונים, עז א-דין אל-קסם, וימשיכו במדיניות הטרור לפי המודל שהפתח פיתח (פתח מדיני לצד 'גדודי אל-אקצא', התנזים). ישראל תצטרך להחליט, או שלחילופין, החמאס לא יתיר ברירה לישראל אלא לחזור למסלול חד צדדי להנמכת הסכסוך בפועל - כלומר, צמצום שיטחי הכיבוש וסיפוח של +- 10% של השטח לישראל, תיקוני גדר וניתוק מקסימלי של קשרים (זולת עניין המים, החשמל, ייבוא-יצוא דרך הנמלים וכיוצ''ב).
_new_ הוספת תגובה



פרשנות ינקעלה גוטנייער הקשיש
מיכאל שרון (יום חמישי, 02/02/2006 שעה 15:39) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כן, כל הזמן קורים דברים, עראפת שמארעפת, השב''כ וכוחות הביטחון נותנים מכות רצח בעמונה (כמו אז, בימי ''שילטון החושך'' של ''איסר הקטן'' והזקן, בהפגנות נגד הממשל הצבאי) זה יורד והחמאס עולה וכל זה, כשכותרות העיתונים צועקות ונוטפות דם. רק מה, אין עוד היום עיתונים כמו ''העולם הזה'' של אז, שיעזרו לי להבין מה הפשר ומה הטעם, מה עומד מאחורי הדברים, מה הכוונה הניסתרת.

איפוא הימים שהייתי מחלק את שבועון ''בול'' מצוייד באפנוע ישן BMW מודל 52 עם סירה עמוסת סחורה. ברחובות עמוסים כמו אלנבי הייתי מעלה את האופנוע על המדרכה עם הסירה שמוטה בכביש, משאיר את המנוע מטרטר, נוטל כמה גליונות, ומקפיץ. היתה קשישה אחת בדירת חדר, גרטרוד, יקית, מה היתה מכבדת אותי בתה עם דבש ומספרת על ליבקנכט וכל אלה, ואיך השבועון עוזר לה להזכר בגברים של נעוריה, מפזמת שירי מהפכה בגרמנית, ונאנחת על כך שבפלשתינה נישארה ללא פרוטה וללא גבר, ועוד הילדים הפרועים ברחוב קוראים לה בכינויי גנאי. מקסים גילאן דווקא היה בסדר, איש נחמד, רק שלא תמיד יכול היה לשלם בזמן, והיה אומר ''בשבוע הבא יהיה בסדר''. אבל אחר כך הוא עזב לפאריס, ''בול'' ניסגר, ובמחלקות המינויים בעיתונים ראו את האופנוע וצחקו ואמרו, תודה, כבר יש לנו אנשים. אז מה נישאר חוץ מהפנסייה מגרמניה והסיבובים על האופנוע שעוד נושם ומטרטר? כבר לא נישארו כמעט חברים, אפילו יבי הלך. גם העיתונים של היום זה לא כמו פעם, אין היום משהוא כמו ''בול'' ו''העולם הזה'', ומה אקרא, ''גלובס'' וכאלה?

אבל לחשוב, כן, את זה אני עושה הרבה, זאת אף אחד לא יטול ממני. באין עיתונים שיסבירו לי מה הטעם, מדוע ואיך באמת מתרחשים הדברים מאחורי הקלעים, אני עצמי הופך לפרשן. בשנות הבדידות הארוכות התחדדה מיומנותי והיגיעה לדרגת אמנות ממש. אפילו אורי אבנרי, הזקן היפה הזה בעל השיער הלבן והשופע המאורגן באלגנטיות בוהקת, היה טופח על כתפי, מחייך בהערכה ורווה נחת מפרשנותי, כשחתוליו הרבים הרובצים בפינות השונות בדירתו מהנהנים בהסכמה ומגרגרים. הנה, הסכיתו ושימעו את הסברי למה קרה מה שקרה, מי ניצב מאחורי הקלעים, מה הפשר ומה הטעם. עליית החמאס זה עניין ברור בעצם, הנה כך התגלגלו הדברים לפי התוכנית, כך ולא אחרת, בעזרתם הדוד בוש מאמריקה, המייחל לביאת ישו המשיח, כשהכל יתנהל לפי תוכניתו, והדתיים משני הצדדים ינהלו כאן את העניינים:

הקונספציה של ביילין-סביר-פרס-רבין-זינגר שבושלה ב-‏93 בשיתוף עם האמריקנים היתה פשוטה: להפוך את אש''ף למדכאי העם הפלשתינאי, לחונטה רומסת בעלת תפקידי שיטור כנגד הטרור, בדומה לשליטים שהיכתיר ה-CIA בדרום אמריקה. כפה גם שם - פקדונות ממוספרים בבנקים שוויצרים, אך מכיוון שגם החבר'ה שלנו רצו קצת להרוויח, אז נוצרה השותפות בעסקים, תחנות דלק, בית הקזינו ביריחו וכד' בין בחירי אש''ף לחבר'ה בוגרי השב''כ ומערכת הביטחון.

ואש''ף אכן פעל ככוח מדכא בערבון מוגבל, עצר דיסידנטים פוליטיים, עיתונאים, פעילי זכויות אדם וסתם לוחמים בשחיתות. עוד מתקופת הניוון הארוכה בטוניס הג'מעה הללו התרגלו לגור בוילות ים תיכוניות ולהתנייד במרצדסים. ''מנוחת הלוחם'' - אחרי לבנון, ספטמבר השחור וכל הפעלתנות הטרוריסטית, בטוניס. ניוונם - זה היה רעיונו הגדול של שרון ב-‏1982. הרעיון ה''דרום אמריקני'' העצים, מאידך, אצל רבין, שעוד מתקופת כהונתו כשגריר, ידע דבר או שניים על איך ה-CIA מנהל עניינים בעולם השלישי. למשל באלג'יר - שם הפונדמנטליסטים זכו ברוב, אך האמריקנים הישליטו שם חונטה של גנרלים, שביטלו את תוצאות הבחירות ומשליטים טרור במדינה על כידונים אמריקנים. כך כיום, אבו-עלא, סאיב עריקאת, עבאס (אבו מאזן) ודומיהם נועדו להיות הג'נטלמנים המעונבים (בדרום אמריקה בני דמותם רק יותר שמנים ותמיד עם שפם וחליפות לבנות) ואילו מוחמד דחלאן, נועד להיות האיש החזק, זה עם משקפי השמש הכהים והחליפה הכהה, הממונה על שרותי הביטחון וגם העינויים במרתפים, כשצריך (השב''כ של אולמרט היה נותן קצת הכשרה מתאימה, לא לדאוג).

אלא שהקלפים ניטרפו בשלב מוקדם, שכן עראפת, מנוון, קשיש ושמן ככל שנותר מהדמות של פעם, היה בכל זאת פטריוט פלשתינאי. ובדרום אמריקה, נא לא לשכוח, לא קיימת המציאות של אוכלוסיה שלמה שנעקרה מאדמתה וחייה במחנות פליטים או במקומות אחרים. כך ששיתוף הפעולה היה בערבון מוגבל, יותר התחזות ורטוריקה, ופחות מעשים.

ונכון, החמאס אינו כזה. החמאס, לעומת החונטות האליטיסטיות של הפת''ח ניתפס כנושא חום אנושי, לב, טוהר דתי, צדקה, צניעות, ובעיקר, נושא דברם של ההמונים. בניגוד לאירגונים פונדמנטליסטים אחרים בעולם הערבי, כגון ''האחים המוסלמים'' במצרים וסורייה, או החיזבאללה, החמאס הינו פרו מערבי. שכן זו היתה דרכם של הפלשתינאים עוד מזמן המנדט הבריטי, לרכוש את אהדת בריטניה במאבק בציונות למטרת הגבלת ההגירה היהודית. ואף כיום פונים האירגונים הפלשתינאים העיקריים הן לסולידריות כלל ערבית, והן לתמיכת המעצמה ההגמונית באיזור, ארה''ב, וכן למדינות האיחוד. המערב במוקדם או במאוחר יכיר בחמאס (בוש כבר הכריז בפרגמטיות של הכרה בכוח האיזורי החדש, כי ''החמאס, שניבחר בבחירות דמוקרטיות, מייצג את רצון העם הפלשתינאי'') ואילו ישראל תתעקש בדוגמטיות כדרכה, להפכו ללא רלוונטי, בניגוד למגמה ההיסטורית. סופנו שינקטו נגדנו לחצים, להמשיך במפת הדרכים, לתת גיבוי לאבו מאזן והחמסניק ה''מתון'' והחביב הזה, מחמוד א-זהאר, שעוד נכונו לו עתידות באיזורנו. וזאת, כמייצג כביכול של פונדמנטליזם נבון, חכם, בעל הומור, גמיש ובעל יושרה, ושקול. אולי הוא, יותר מכל אדם אחר באיזור, מייצג קונספט או מודל חדש, זה של ה''פונדמנטליסט הסימפטי'', זה שהמערב יהיה מוכן לקבלו - הכובש לבבות בהומור, העממיות והחן הרב, כשהדת רק מעניקה לו שלוות נפש מאוזנת, עומק ריגשי ותבונה. ואז, כשהדתיים עלו אצלם, ואילו אצלנו יעלו ש''ס ושלומי אמוני ישראל המשיחיים, בוני ההיכל, וינפנפו את הדחלאנים שלנו, יבוא לפי תוכניתו של בוש, ישוע משיח צדקו.

ועכשו אלגום כוס תה עם נענע, ואצא לסיבוב הערב עם ה-BMW הישן, שטירטורו החביב מעורר אצלי השראה למחשבות חדשות, אף מעניינות מאלה. וכי מה עוד נותר לייחל לאיש זקן?
_new_ הוספת תגובה



פבואנה, אתה מתיש אותנו
פרקש (יום חמישי, 02/02/2006 שעה 20:54)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

3 פעמים אותו סיפור עם טיפ של אופנוע ???!!!!

זה אתה על האופנוע?
_new_ הוספת תגובה



שימוש עודף באלימות מצד המשטר הנוכחי בישראל בפוגרום עמונה
מיכאל שרון (יום שישי, 03/02/2006 שעה 4:59) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראו פניית אירגון ''בצלם'' ליועץ המשפטי לחקור את אלימות-היתר והפקודות הבלתי חוקיות בפוגרום שביצע המשטר הנוכחי בישראל בעמונה. זאת בכתבה ''הפת''ח כמדכא, החמס כ''משחרר'' - פרשנות חופשית
_new_ הוספת תגובה



בצלם אף פעם לא הזיז לממשל שלנו
דוד סיון (יום שישי, 03/02/2006 שעה 8:19)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראה את עניין התקריות בביליעין.
_new_ הוספת תגובה



עמונה זה ''עלה התאנה'' של 'בצלם'
פרקש (שבת, 04/02/2006 שעה 12:08)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הממשלה פשוט צריכה לרסן את עצמה.
_new_ הוספת תגובה



* הפלסטינים בחרו - הפלסטינים ישלמו
מהנדס אזרחי (יום שני, 06/02/2006 שעה 22:29) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[* הוסר קטע בגלל שנגד את כללי המערכת וזכויות היוצרים]

_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי