פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
התנתקנו, הלא כן?
יובל ברנדשטטר (שבת, 10/09/2005 שעה 8:38)


התנתקנו, הלא כן?

ד''ר יובל ברנדשטטר



המאמר פורסם גם באתר NFC.

מלחמת ששת הימים הסתיימה, האויבים גורשו מבתיהם, מיטלטליהם נזרקו או נשלחו, עציהם נעקרו, מתיהם נעקרו, בתי התפילה שלהם רוקנו מתכנם, וחלקם שהועתקו ממקומם לארץ גזירה. האויבים היו בחלקם לפליטים מרי נפש, שברי אדם, חלקם חוככים בדעתם האם הקשר האתני בינם לבים המגרשים הוא לטובה או לרועץ. הידד לגיבורי העם אשר קמו על האויב וגרשו אותו מביתו.

ההתנתקות, לפחות חלקה הראשון, הושלמה, ללא שפיכות דמים, עם שפיכות דמעות, מהן דמעות תנין של שמחה לאיד. אה, לא הזכרתי שהאויב הוא אנחנו.

כתושב ישראל proper (כך מכנים הגויים את שטח המדינה היהודית לפי תכנית החלוקה של שנת 1949) צריך אני להיות מרוצה ואף שמח. התנתקנו. נפרדנו, עתה יניחו לנו לנפשנו. אלא שאליה וקוץ בה. שתי דקות לאחר ההתנתקות, התפוצץ איש חביב וישר דרך עם דרך הג'יהאד מאתיים מטרים ממני, וכמעט וניתק את פתיל חייהם של שני מאבטחים.

האיש הזה לא הגיע בזחילה, אלא נסע כמו מלך במכונית, על כבישי ישראל הישנה והטובה, עם נהג צמוד ומערכת שלמה של מסייעי דרך ואנשי רצון טוב. הוא הגיע אל מרכז (לא מזרח ולא מערב, מקומות המוקצים מחמת מיאוס) הנגב, עירו של אברהם אבינו, עם מטען של רצון טוב הקרוי חומר נפץ, מתוך כוונה ברורה ואצילה לקחת עמו אל גן העדן את המירב של יהודים במצוות קידוש השם. כל זאת לאחר ההתנתקות.

לאחר שגירדתי היטב בפדחתי הגעתי למסקנה המתבקשת. למרות כל המאמצים, ששים אלף חיילים ושוטרים, שנים עשר מיליארד שקל, מסע התחנפות לפני כל שועי עולם, לא הצלחנו להתנתק כיאות, לא מן הפושע ולא מסייעניו. לכן הנחתי לפני את מפת ארץ ישראל וניסיתי לבדוק לא רק ממה התנתקתי, אלא גם ממה לא התנתקתי.

ראה זה פלא. לא התנתקתי מן הרוב המכריע של המרעין-בישין. לא התנתקתי מג'לג'וליה, חבלה, קלקיליה, טירה, לא מטייבה, ולא קלנסואה, לא מטול כארם ולא מביר-א-סיכה, לא מאבתין ולא מעזון, לא מג'ת ולא מבקעה, לא מערערה ולא מאום אל פאחם. לא התנתקתי ממשפחות הפשע של כפרי המשולש, לא מארגוני הפשע של יפו, ולא ממשפחות הפשע של כפרי שוקת. לא מרהט ולא מכסייפה, לא מחורה ולא מפוריידיס. לא מג'יסר (קיסריה צפון) ולא מנצרת תחתית. בקיצור, לא התנתקתי מאף אחד מן האתרים שבהם מכינים לנו אויבינו את הפתרון הסופי.

ממה כן התנתקנו? התנתקנו מעזה ובנותיה. זה טוב, אבל זה לא מספיק.

ממה עוד התנתקנו? ניסינו בכל כוחנו להתנתק מן הציבור היחיד אשר נתון בכל מאודו, בכל כוחו, לבניין הארץ הזו. מן הציבור היחיד שבניו ובנותיו מאיישים דרך קבע גרעיני מעורבות בעיירות הפיתוח, ומכוח היהדות המפעמת שבהם, גם יכולים להשפיע. מן הציבור שבניו מאיישים את כל יחידות העילית הלוחמות באויב הבלתי-נלאה. מן הציבור הזה ניסינו להתנתק, להיקרע, והכל בשם הדמוקרטיה.

ניסיתי להבין אם כך לשם מה הצהלה על הצלחת ההתנתקות? לשם מה הטפיחה על השכם של כוחות הבטחון הגיבורים על יהודים אך חלשים על ערבים? לשם מה ההתגייסות הכללית של התקשורת כדי להגן על האתרוג כבד הגוף? הרי מבט אחד וחודר בדמוגרפיה מראה כי דווקא בשפלה ובעמקים הסובבים את גוש דן יש התרבות ענקית של אויבי ישראל, הגידול המהיר ביותר של הכוחות האיסלמו-נאצים החותרים לקעקע את ישראל.

בעניין רב שמעתי כי משמרות המהפכה של ראאד סלאח החליטו לשלח מיליציות למרכז ת''א, מול הדולפינריום, כדי להתחיל בניתוק היהודים מן הגוש. שמיליציות נוספות יחלו לשמור, להגדיל ולנתק חלקים מצפון תל אביב ממרכז המדינה, בתואנה של הקדש מוסלמי.

רציתי להציע להם את 'הבית הירוק' מול אוניברסיטת תל אביב. זה שופץ על חורבות בית ערבי גדל מידות בשיח-מוניס, ומשם אפשר לתצפת באופן מעולה על בית התפוצות ולתכנן בשלווה את פינוי היהודים לתפוצות. אם היהודי מתכנן בשלוות נפש את פינוי שבי שומרון, מדוע לא לתכנן באותה שלוות נפש את פינוי שבי שיח מוניס?

התקשורת חושבת שזה מצחיק, שזה התלהמות, פרס מתפלמס על הפחדות, אבל ראאד סלאח לא חושב כך. לגביו פינוי שיח מוניס, פינוי רחוב הירקון הוא ריאלי לחלוטין, לא פחות מפינוי חומש.

מבט נוסף על אותה מפה מראה תופעה מדהימה. מזרחית לתל-אביב, מזרחית להרצליה, מזרחית לנתניה, שם בהרים שכוחי האל של השומרון ישנו רוב יהודי מרשים. מאלפי מנשה מזרחה ישנו רצף של ישוב יהודי, שרק 35% אחוז ממנו הוא דתי (כאחוז הדתיים באוכלוסיה הכללית!!) היושב בהר ומביט למטה לעבר השפלה הפנימית הערבית בתמהון ושואל מי מחוץ לקונסנזוס? טייבה או מעלה שומרון? טירה או גינות שומרון, קרני שומרון? כפר ברא וקלנסואה או יקיר ונופים ואריאל ומעלה אפריים ועמנואל? ממי צריכה מדינת היהודים להתנתק? ועוד לא אמרתי דבר על ירושלים ובנותיה, שחציה בנוי מעבר לקוי תכנית החלוקה של 1949.

לסיכום, ההתנתקות היא אשליה, תרגיל מחשבתי במספרים דמיוניים, לא אמיתות בשטח. ארץ ישראל איננה ניתנת לחלוקה. ערביי ארץ ישראל מעולם לא קבלו שום תכנית שאיננה כוללת את הפתרון הסופי הנאצי לבעיה היהודית. את האמת הפשוטה הזו מסרבים יהודי שיח מוניס (כולל שכני לבניין, שמעון פרס) להפנים. יש אם כך לעודד את הפלגים האיסלמיים הצפוני והדרומי והמרכזי לשלוח עוד ועוד מיליציות איסלמיות לגוש דן, ולהכין את דעת הקהל לפינוי הממשמש ובא אל מחוזות הרוב היהודי בשומרון. אולי פקיסטאן תהיה מוכנה לקבל את מפוני שיח מוניס.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


זה
ע.צופיה (שבת, 10/09/2005 שעה 10:00) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא למד כלום ולא שכח כלום.
חי על המאדים ומקסימום עבר לנגה.
לא נורא-אין מרפא טוב יותר מהזמן.
יקח זמן,אבל בסוף הוא ינחת.
נקווה שבמהרה בימינו.
_new_ הוספת תגובה



באותה מידה, ידידי
פרקש (שבת, 10/09/2005 שעה 10:20)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אפשר לומר את אותן מילים עליך.

ואם דעתך שונה מדעתו, אז תן לנו אתה את תחזיתך לשלום ואת הסבירות שתחזית זו תתקיים, לאור המצב האמיתי ברש''פ (פירוד ומבולקה), לאור התבטאויות בכירים בחמאס לאחרונה ובפת''ח לא-לאחרונה על חזרת הפלסטינים לשטחי 48', ביטול מדינת ישראל, ה'נצחון הוא ברחם', ''תורת השלבים'' ושאר מילות קוד המובנות כנראה רק למי שרוצה להבין אותן.
_new_ הוספת תגובה



באותה מידה, ידידי
ע.צופיה (שבת, 10/09/2005 שעה 10:58)
בתשובה לפרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יהי שלום ,תלוי איך אתה מפרש שלום.
מתי? אני מאמין בתחילת העשור הבא.
איני מתרשם מהדוגמאות שהבאת.
כל איש ימין בפורום הזה מנגח את השמאל דרך ספירו ואבנרי ואלוני שהם שוליים .
כך אתה מנתח את המצב לפי השוליים והפיקנטריה ולא לפי השדרה המרכזית ברשות הפלשתינאית.
ההכרה של בגין ביישות הפלסטינאית היתה צעד ראשון.
המפגש של שמיר במדריד היה צעד שני.
אוסלו שלישי
וואי רביעי
קמפ דיויד חמישי
ההתנתקות שישי
וכנראה אחרי הבחירות ברשות ובישראל איזו שהיא ועידה בינלאומית.
אתה כמובן לא תסכים עם זה ,אני מכבד זאת ולכן נמשיך להתכתב.
_new_ הוספת תגובה



באותה מידה, ידידי
פרקש (שבת, 10/09/2005 שעה 15:19)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלום אינו זקוק לפרשנות. אם קיים הוא, אז חיים בו.
ואם איננו, אז יש מלחמה ולא חיים בו.

אני לא מאמין בשוםתחילת עשור''. אני מאמין במה שאנחנו עושים, אם יהיה שלום או לא יהיה שלום. אני מאמין שעצמנו שנוכל להתקדם יום יום ובלא להיות מופתעים כל פעם מחדש משחרורו עוצמת הטינה ואי ההסכמה של הפלסטינים, כחברה ולא במדידה של פרט זה או אחר. ה''שדרה המרכזית ברשות הפלסטינית'' (שזה גם מונח בעייתי) אינה רואה בקיום ישראל דבר שהוא מובן מאליו, כולם לא רואים בה מטרה להגשמה, רוב קטן אפילו לא רואה בה הכרח. והצעדים ''לשלום'' שהבאת (דגימה קלילה אך מייצגת) רק מראים שלא לשלום מובילה הדרך אלא להמשך המריבה. ככל שהדרך ארוכה יותר יהיו יותר ''צעדים'' כאלה, כמו שאמר הסיני בורסיה מוצלחת יותר. השאלה עד כמה נוציא אנרגיה על צעדים חסרי תכלית.

גם לא הבאתי שום דוגמה לשלום באמירתי למעלה אלא רק שאלות נוקבות לאפשרות של ללכת עם הפלסטינים לאיזשהו פתרון מוסכם - לצערי, אין סיכוי, בודאי לא בדור הנוכחי.

אני לא מתנגח רק עם ספירו, אבנרי ואלוני (שהם שוליים די רחבים), אלא גם החושבים עצמם למתונים יותר,כאן בפורום. ובודאי יהיה לנו עתיד נפלא שבו נוכל להמשיך להתווכך, בעיקר אם נדע לעצור עצמנו ולא ללכת שולל אחר תרמיד הפלסטינים.
_new_ הוספת תגובה



באותה מידה, ידידי
ע.צופיה (שבת, 10/09/2005 שעה 15:53)
בתשובה לפרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החיים אינם חד-משמעתיים בלבד. ''אם יש שלום אז..''לכל אחד הפרשנות ל''שלום'', שלו.
איני מצפה למחיקה חד-משמעית של למעלה ממאה שנות טינה,אלא בהדרגה ולכן אני אופטימי. אם אתה או מישהו אחר מצפה למחיקה חדה ומיידית ,כנראה שיתאכזב.
אנו כמובן שתלויים קודם כל במעשינו, אך אסור לנו להתעלם מהנעשה סביבנו הן ע''י ידידנו והן ע''י יריבנו.
''השדרה המרכזית'' לטעמי הוא אותו רוב דומם גם אצלנו וגם אצלם החפץ בשגרה וזקוק לשם כך ל''שקט'' בין העמים.
גם אצלנו המצב הנוכחי אינו מובן מאליו ולכן מותר שגם אצלם יהיה כך.
הצעדים שהראתי מוכיחים כי ההשלמה עם כך שיש לנו שכן ושמותר לו לחיות כבני אדם החל במנחם בגין ובכל שלב ושלב יש השלמה עם נתון זה.
ברור לך שאני כן מאמין שאנו הולכים לקראת איזו שהיא הסכמה מדינית עם הפלסטינאים .
_new_ הוספת תגובה



באותה מידה, ידידי
Israeli101 (יום ראשון, 11/09/2005 שעה 4:36)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טאבה שישי!!

אוסלו לא שלישי? אלא 13..........טמטום ביש מזל!
_new_ הוספת תגובה



''יהי שלום ,תלוי איך אתה מפרש שלום''
ישראל בר-ניר (יום ראשון, 11/09/2005 שעה 6:13)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמה שזה נשמע יפה.
לפי הפרוש שלי, שלום זה שלום (זה גם מה שכתוב במילון בו אני נוהג להשתמש).
יש לך פרוש אחר?

אני לא רוצה להתבטא בגסות, אבל אני מקווה שאתה יודע על מה נאמר ''אם זה תלוי אז זה מתייבש ונופל''.
_new_ הוספת תגובה



''יהי שלום ,תלוי איך אתה מפרש שלום''
ע.צופיה (יום ראשון, 11/09/2005 שעה 6:32)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא רוצה להתבטא בגסות,אבל אני מקווה שאתה יודע על מה נאמר'' הכלבים נובחים והשיירה ממשיכה''
_new_ הוספת תגובה



זה זמן רב שלא ראיתי
ישראל בר-ניר (שבת, 10/09/2005 שעה 19:19)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''אוטו פורטרט'' כל כך מדוייק.

הסתכלת בראי כשכתבת את השורות האלה?
_new_ הוספת תגובה



זה זמן רב שלא ראיתי
ע.צופיה (שבת, 10/09/2005 שעה 19:59)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ומה ראית את עצמך?
לא. אתה יותר יפה.
_new_ הוספת תגובה



רק הערה קטנה
עמיש (שבת, 10/09/2005 שעה 11:11) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על הפיגוע האחרון בבאר שבע, יום או יומיים לפני כן רצחנו חמשה אנשים בטול כרם, ביניהם שני נערים צעירים.הרמטכל כבר התנצל על זה.

כמובן שאין קשר בין מה שאנחנו עושים לבין מה שהם עושים אבל בכל זאת הדבר ראוי לתזכורת.
_new_ הוספת תגובה



ד''ר ברנדשטטר
ע.צופיה (שבת, 10/09/2005 שעה 11:44)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא סופר אותם.
_new_ הוספת תגובה



מה הקשר?
פרקש (שבת, 10/09/2005 שעה 15:24) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היכן הד''ר עשה חשבונאות?
_new_ הוספת תגובה



הנה מה שהוא אמר
עמיש (שבת, 10/09/2005 שעה 16:05)
בתשובה לפרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''התנתקנו. נפרדנו, עתה יניחו לנו לנפשנו. אלא שאליה וקוץ בה. שתי דקות לאחר ההתנתקות, התפוצץ איש חביב וישר דרך עם דרך הג'יהאד מאתיים מטרים ממני, וכמעט וניתק את פתיל חייהם של שני מאבטחים.''
_new_ הוספת תגובה



אמת רבה אך לא מלאה?
Israeli101 (יום ראשון, 11/09/2005 שעה 0:14) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אמת רבה כרוכה בדבריך, אך חבל עזה, עם 1.4 מליון
שטופי מוח ואחוזי אמוק ושנאה, אינם חלק תורם,
וזו המציאות. ולא כפי שהוצגה על ידיך?

מכיוון שלא ניתן לעזוב אותם לאנחות, קרי משמע!
וכל תרומתם לארץ האבות היא דמוגרפיה שלילית, יש
בעזיבתם יתרון משמעותי לישראל.
מעולם לא היסכמתי עם טקטיקת ההיתקפלות, אבל האסטרטגייה
נכונה. לעיתים יש צורך לקטוע אצבע על מנת להציל את היד!

מציאות שונה לדידנו בשומרון,יהודה, וחלק מרמת הגולן, עם פתרונות שונים, אך זה ויכוח אחר.
_new_ הוספת תגובה



''יש בעזיבתם יתרון משמעותי לישראל''
ישראל בר-ניר (יום ראשון, 11/09/2005 שעה 1:20)
בתשובה לIsraeli101
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה דווקא מישפט עם הרבה אמת. אז למה לא עשו את זה?

אתה, כמו תורם אחר כאן, שמדבר על ''הצלחה'' חלקית או מלאה של ההתנתקות, מדבר על דבר שלא קרה ושלא יקרה.
_new_ הוספת תגובה



''יש בעזיבתם יתרון משמעותי לישראל''
Israeli101 (יום ראשון, 11/09/2005 שעה 2:01)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

Israeli101''יש בעזיבתם יתרון משמעותי לישראל''
ישראל בר-ניר (יום ראשון, 11/09/2005 שעה 1:20)
בתשובה לIsraeli101
''זה דווקא מישפט עם הרבה אמת. אז למה לא עשו את זה?''.

תרחיב פרוש '' אז למה לא עשו את זה''?
_new_ הוספת תגובה



יש לך בעיות בהבנת הנקרא?
ישראל בר-ניר (יום ראשון, 11/09/2005 שעה 2:45)
בתשובה לIsraeli101
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנושא הוא ההתנתקות שלא היתה ולא נבראה. ולכן כל הדיבורים על ''עזיבתם'' של הפלשתינאים מרצועת עזה מתייחסים לדבר שלא נעשה וגם לא יעשה.

אתה צריך שינקדו לך את זה?
_new_ הוספת תגובה



יש לך בעיות בהבנת הנקרא?
Israeli101 (יום ראשון, 11/09/2005 שעה 4:24)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הבנתי?......... הבנתי שמרוב עֵצִים עיוור אתה ליָעַר!!
תַּסְמִין חשוך מרפא!
_new_ הוספת תגובה



יש לך בעיות בהבנת הנקרא?
Israeli101 (יום ראשון, 11/09/2005 שעה 4:32)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''כל הדיבורים על ''עזיבתם'' של הפלשתינאים מרצועת עזה''.

נראה שמתקשה אתה, לכן אפשט:

''עזיבתם'' מלשון - עזבנו אותם מבפנים, מקיפים מסביב!
הבנתוחו?
_new_ הוספת תגובה



''עזבנו אותם מבפנים, מקיפים מסביב''
ישראל בר-ניר (יום ראשון, 11/09/2005 שעה 6:04)
בתשובה לIsraeli101
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז מי אלה שמציפים את הארץ בחיפוש אחרי ''מקומות עבודה''? חייזרים?
הם נדבקים אליך כמו עלוקות וימשיכו לעשות זאת עוד הרבה שנים, ואתה בשלך ''עזבנו אותם מבפנים, מקיפים מסביב'' . . .

שיהיה לך לבריאות.
_new_ הוספת תגובה



תאילנדים וסוינים,,,,,,,,
דוד סיון (יום ראשון, 11/09/2005 שעה 9:01)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הפעם דייקת בתיאור העובדות, ללא הזדקקות לאמצעים מיותרים....
_new_ הוספת תגובה



רואים שאתה חי בגולה הרבה שנים
רמי נוי (יום ראשון, 11/09/2005 שעה 11:36)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פלשתינים כבר מזמן לא ''תצחפים את הארץ
אלא רק בדמיונך הגזעני
_new_ הוספת תגובה



אתה צודק
ישראל בר-ניר (יום ראשון, 11/09/2005 שעה 16:40)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

באמת נזכרתי שבביקורי האחרון בארץ, כשעמדתי במחסום ארז , כל התורים הארוכים היו מורכבים מחייזרים עם קרניים ולא היה ביניהם אף פלשתינאי אחד לרפואה. תופעה דומה היתה יותר מאוחר כשלקחו אותי למעבר קרני.
סליחה על הטעות. ''דימיוני הגיזעני'' הוא זה שהביא אותי לכנות אותם פלשתינאים.
_new_ הוספת תגובה



אתה משקר כרגיל אצלך
רמי נוי (יום שני, 12/09/2005 שעה 10:01)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני ממש לא מאמין לך שהיית במחסום ארז..
מספר העובדים הפלשתינים בארץ הוא זעום ואין ביניהם טרור
_new_ הוספת תגובה



אתה רשאי להאמין למה שאתה רוצה
ישראל בר-ניר (יום שני, 12/09/2005 שעה 19:47)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וגם לשפוט אחרים ע''פ הסטנדרטים שלך.

אני הייתי במקומות האלה יותר מפעם, כי זה היה חלק מהעבודה שלי לפני שפרשתי. ולא סתם במיסגרת ביקור תיירים, היה לי ליווי אח''ם של קצין מישטרה בדרגת ניצב מישנה ונציג מטעם הממונה על הלוחמה בטרור בכל אחד מהמקומות האלה, כדי ללמוד ביסודיות את כל הלוגיסטיקה הנהוגה שם.

יש הרבה דברים שאתה לא יודע. אבל לפסוק הלכה על סמך בורות וחוסר ידיעה זה רק טבעי אצל מי שהאמונה היא מה שמנחה אותו. זה לא שונה אצל הרב עובדיה. כמו שנאמר ''צדיק באמונתו יחיה''. אתה אולי לא עונה בדיוק על ההגדרה של ''צדיק'', אבל זה חל עליך באותה מידה.
_new_ הוספת תגובה



אתה רשאי להאמין למה שאתה רוצה
Divrey Hayamim (יום שני, 12/09/2005 שעה 21:44)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ספור נורא מענין על כמה אתה חשוב וכ''ו וכ''ו, אבל הייתי בארץ לפני 6 חודשים והתפעלתי שלא נתקלתי בשום ערבי. זו היתה אווירה שאי אפשר להתעלם ממנה. נסענו מקרית שמונה לאילת, לאט לאט, ולא היו ערבים. לא משוטטים ברחובות כמו פעם. לאמי היום יש גנן ישראלי.
_new_ הוספת תגובה



אני מודה ומתוודה
ישראל בר-ניר (יום שני, 12/09/2005 שעה 23:07)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שביקורי האחרון בארץ היה לפני קצת יותר משישה חודשים. כנראה שדברים השתנו, ועל כך יש לברך.
אגב, אני לא דברתי על ''מיספר הערבים בארץ'', כי על הנתון הזה אין לי מושג. אני התייחסתי לתורים הארוכים שהשתרכו במעברים. מאחר ולא ראיתי רבים שהמעבר נמנע מהם, הסקתי שכל אלה שעמדו בתור אכן זכו להכנס לארץ הקודש.

נקווה רק שעכשיו משניתנה לפרס הסמכות לעסוק בעינייני הרצועה לא תחול בדרדרות.
_new_ הוספת תגובה



אני מודה ומתוודה
Divrey Hayamim (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 3:26)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין סוף להפתעות! פרס עדין חי? ועדין מרותק לכסא, תיק או שולחן כתיבה? ולא כסא גלגלים? לא יאומן! היו לי שני פַלִים שעבדו במיון באיכילוב, שניהם היו מעזה. כשביקרתי את הקולגים שלי באיכילוב בבקורי האחרון, הנימה היתה אופטימית וערבים לא נמצאו במיון או טיפול נמרץ לב. אני לא יודעת לגבי התורים במעברים, אני מקוה שלא יתנו להם להכנס. די עם ג'סטות חד צדדיות. די עם היהודי שפל הנפש. די עם היהודי המתנצל.
_new_ הוספת תגובה



את רוצה להגיד לי
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 4:20)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שאת חיה בארץ ולא ידעת שפרס עדיין במיטבו? הוא סגן (סליחה מישנה) לראש הממשלה, ולפי התסריט של אהוד ברק הוא עומד להנהיג את מיפלגת העבודה ''לניצחון בבחירות הבאות'' . . .

בהזדמנות זאת, אם את עובדת באיכילוב, תמסרי ד''ש לד''ר דויד גולדריי (אם הוא עדיין שם) ותנסי להשיג עבורי את הדוא''ל שלו, אם יש לו.

תודה מראש, ישראל בר-ניר
_new_ הוספת תגובה



את רוצה להגיד לי
Divrey Hayamim (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 4:52)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא. אני לא גרה בארץ. ואני תמיד מתפלאת מחדש שפרס חי. כשאני מגיעה ארצה, אני מתנדבת לעבוד באיכילוב. עכשיו הדאגת אותי שוב עם פרס. תפסיק, נו.
_new_ הוספת תגובה



דחילק ישראל
פרקש (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 13:16)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה אתה לו, ל'דיברי הימים'.
_new_ הוספת תגובה



''עזבנו אותם מבפנים, מקיפים מסביב''
Israeli101 (יום שני, 12/09/2005 שעה 1:40)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''הם נדבקים אליך כמו עלוקות''.

אמת.
_new_ הוספת תגובה



מזרח תיכון חדש לא?
מהנדס אזרחי (יום שני, 12/09/2005 שעה 5:12)
בתשובה לIsraeli101
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רפובליקת הבננות

היא מדינה ככל העמים אם רק תחלק ויזה לכל דיכפין אתה תיראה מי ישאר פה.

על פניו הבעיה הדמוגרפית תיפתר מאליה בעוד אולי 30 שנה

או אז לא תהיה מדינה ליהודים המתיוונים כי אם משהו חדש

לא משנה מה יכתבו פה בפורום זה או אחר זה לא יביא מזור כלל

הבעיה האמיתית הסיבה למחלה היא חוסר אמונה והתבוללת גם כאן ברפובליקה.

ועל זה נכתבו הרבה נבואות בתורה.
שלום רב
_new_ הוספת תגובה



מזרח תיכון חדש לא?
Israeli101 (יום שני, 12/09/2005 שעה 7:14)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''ועל זה נכתבו הרבה נבואות בתורה''.

אם כוונתך ל: ''ויעשו הרע בעיני ה'...... '' אזי יתכן שצדק בדבריך.
_new_ הוספת תגובה



את היודע בודאי לאן לתקוע
עמיש (יום שני, 12/09/2005 שעה 18:43)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את כל הנבואות שבתורה שלך.
אנחנו היהודים החדשים, בין אם זה מוצא חן בעיניך ובין אם לאו.
_new_ הוספת תגובה



אתם היהודים החדשים
צדק (יום שני, 12/09/2005 שעה 18:58)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמו שהנוצרים מכנים את עצמם היהודים האמיתיים.

אתם סתם אבק פורח שימחק מהעולם ואף אחד לא ידע
שהוא היה כאן אי פעם.
_new_ הוספת תגובה



הבלים
עמיש (יום שני, 12/09/2005 שעה 19:01)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גורלנו יהיה כגורלם של דורות קודמים ביהדות. ישארו ניירות, ישארו רעיונות, ישארו אבנים, ישארו ספרים, תמונות.
כמו כולם, לא פחות ולא יותר.
_new_ הוספת תגובה



אמר הנקניק חסר החיים
צדק (יום שני, 12/09/2005 שעה 19:28)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין לך מושג מה הם חיים, השמאלנים והגויים אינם שונים מכלב רחוב בערך החיים.
לכן כתבת את מה שכתבת.

היהודים חיים כולם תמיד ולנצח,
אנו קוראים היום את תורתינו שקראו אבותינו לפני 3300 שנה,
אנו קוראים ומקיימים את תורתם והלכותיהם מדי יום ביומו.
וכך הם חיים איתנו יום יום רגע רגע,
הם חיים הרבה יותר מכל שמאלני נבוב שרק חושב שהוא חי,
אבל למעשה הוא מת מזמן.
_new_ הוספת תגובה



הבל הבלים
עמיש (יום שני, 12/09/2005 שעה 19:41)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הקשר בינך לבין היהודים שחיו דורות לפניך אינו גדול יותר מהקשר שבין כל יהודי ישראלי אחר לבין אותם דורות.
זה שאתה חושב שאתה יותר דומה להם זו בעיה חמורה, אבל היא בעיה שלך - לא שלי.
_new_ הוספת תגובה



אני מעריך שהדיון ההזוי הזה כאן
יאיר ש (יום שני, 12/09/2005 שעה 20:51)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא ממש יענין את הדורות הבאים
_new_ הוספת תגובה



לכל יהודי שומר מצוות יש קשר ישיר
צדק (יום שני, 12/09/2005 שעה 21:44)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לדורות הקודמים עד לאברהם אבינו.
אם יופיע היום לפנינו יהושע בן נון נוכל לדבר איתו,
נתפלל איתו ביחד שחרית מנחה וערבית, נניח תפילין,
נקדש את החודש, נאכל כשר, נברך על המזון, נקרא מאותה התורה,
וכך כל פרט ופרט מחיי היהודי יהיה משותף לנו וליהושע בן נון.
ויהושע בן נון הוא אחד מאלו שהעבירו לנו את התורה שבעל פה שניתנה בהר סיני.

אלו החיים וזו ההוכחה לחיים האמיתיים.

ההבלים שעושים שמאלנים וגויים הם אכן חסרי חשיבות לחלוטין,
לכן הם נעלמים ומשאירים אחריהם אבק בלבד.

רק יהודים משאירים דברים נצחיים.
_new_ הוספת תגובה



אתה באמת חושב שיהושע בן נון
יאיר ש (יום שני, 12/09/2005 שעה 22:18)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היה נותן חצי מבט בפסיקות של מרן יוסף ?
_new_ הוספת תגובה



לכל יהודי יש אותו קשר לאבותיו
עמיש (יום שני, 12/09/2005 שעה 23:13)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם אם הם לא מניחים תפילין או לא מברכים על המזון.
יש מקום לסברה כי אבותינו עשו עוד דברים מלבד מה שהזכרת.
ולהזכירך, היו מיליוני יהודים בכל הדורות שלא עשו את כל הדברים הללו ועם זאת השאירו זכר וחותם על העם היהודי ואף על האנושות כולה.
_new_ הוספת תגובה



צדק, אתה באמת מאמין שיהושוע בן נון
ישראל בר-ניר (יום שני, 12/09/2005 שעה 23:16)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הניח תפילין? ואם במיקרה כן, אתה בטוח שאלה היו אותם תפילין בהם אתה משתמש היום?
בחפירות ארכיאולוגיות מתקופת הבית השני (יותר מאלף שנה אחרי תקופת יהושוע) נמצאו תפילין שכלל אינם דומים, לא בצורתם ולא בתוכנם, לאלה שבשימוש היום.
לפי כל הסימנים, גם לא היה נהוג ''להניח'' אותם בבוקר ואח''כ להחזירם לארון, אלא ללכת אתם כשהם ''מונחים'' כל היום.
כדאי שתעיין במחקריו של יגאל ידין על הנושא. הרבנים של ימינו לא היא ''מאושרים'' מהמימצאים שלו (בלשון המעטה), אבל הם לא יכלו לסתור את אמיתותם.
_new_ הוספת תגובה



לא זו בלבד שהניח תפילין
עמיש (יום שני, 12/09/2005 שעה 23:21)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלא גם שם מזוזה, שינן נחנחנחנחמן מאונן וצחצח שיניים בפסח במשחת שיניים ללא חשש חמץ, טבל, שביעית וערלה
_new_ הוספת תגובה



נו טוף
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 0:50)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בנושא אחד לפחות יש בינינו הסכמה (אני מקווה שזה לא יפגע במוניטין שלך . . .)
_new_ הוספת תגובה



במאה אחוזים, אותן התפילין בדיוק
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 2:19)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וכבר יגאל ידין מצא תפילין במערות קומראן, תפילין בני 2000 שנה,
ובתוכן אותן 4 הפרשיות הכתובות בידי סופר, אותו מבנה פנימי (חלוקה ל-‏4), הכל על פי ההלכה.
ויגאל ידין סיפר על התרגשותו העצומה מהתגלית הזו,
המוכיחה על הקשר הרציף של העם היהודי למקורותיו.

ואוסיף לך את מקווה הטהרה שהתגלה במצדה והוא עשוי על פי ההלכה,
הלכות בנית מקווה הטהרה הן מסובכות, ואת המקווה במצדה בחן הרב מינצברג שפסק לאחר הבדיקה:
מקווה טהרה הוא, ''משופרא דשופרא שבע פעמים''

כיצד בנוי מקווה טהרה? דבר זה מומחש בתכנית. לפי ההלכה חייב מקווה הטהרה – שבלעדיו לא יכול לחיות שום יהודי שומר מצוות, בפרט בימים ההם – להיות בעיקרו מקווה של מים לא שאובים, המשוכים ישירות אל הבריכה. דבר זה אינו ניתן כמובן, לביצוע ברוב חודשי השנה בארץ ישראל – וההלכה קובעת, כי די אם חלק מן המים יהיה כנ''ל, ואילו את המים הנוספים אפשר להכשיר לפי הצורך ע''י השקתם, כלומר ע''י הבאתם במגע עם מים טהורים אלה. לשם כך נוצרו שתי הבריכות. באחת – במקרה הנידון זו הקרובה לפתח – נאצרו המים הטהורים, הלא שאובים, בשעת הגשם, ואילו השניה שימשה כבריכת הטבילה. לפני השימוש היו פותחים את הנקב – ה''אביק'' בלשון המשנה – המחבר את שתי הבריכות ובגעת קצת מן המים הטהורים במי בריכת הטבילה – הוכשרו מימיה של זו. הבריכה השלישית, הקטנה, שאינה מחוברת אל שתי הבריכות האחרות נועדה לרחיצה ממש, רחיצת ידיים ורגליים, לפני הטבילה במקווה.כי מקווה זה לא היה יחיד במצדה, וכי ההלכות שלפיהן נבנה היו הלכות של קבע, יכולנו להיווכח, לאחר זמן, בסוף עונת החפירה ובקצה השני של מצדה, כשגילינו מקווה שני בפינה הצפונית מזרחית של הבניין המנהלי הגדול שממערב למחסנים. כזכור, היה בניין זה בשימוש גם בתקופת הקנאים וגם לאחר מכן, בזמן חיל המצב הרומאי, והנה בחצרו מצאנו מקווה דומה כמעט לחלוטין למקווה שבחומה הדרומית. אף כאן ניתן לראות יפה את העמל הרב שהושקע בבניית האביק להשקה. תגלית זאת זורעת אור על כמה עניינים סתומים בהלכות שבמשנה, ובדומה לכתובות העוסקות בענייני תרומות ומעשרות (שכבר הזכרנו) מעידה אף היא על דבקותם הדתית של מגיני מצדה, שאפילו כאן, במצדה, הצחיחה, טרחו כל-כך בבניין המקוואות לפי חוקי ההלכה.

מן הראוי לציין כי המקווה וכל הלכותיה הנם מתורה שבעל פה, שכן בתורה נאמר רק: ''וטבל במים וטהר'' או ''ובא במים וטהר''. וכל ההלכות: כמות המים (40 סאה – כ-‏750 ליטר), ועוד הלכות רבות, כולן מדרבנן. וכאן יש עדות לקיום הלכות אלו כבר לפני כאלפיים שנה!

גם היום יש כאלו הנוהגים ללכת עם התפילין במשך היום,
אל תדאג לרבנים, שום תגלית ארכיאולוגית לא תפגע באמונתם,
כי אין ''תגלית'' כזו בעולם כולו.
ופרשנות של חוקרים לממצאים בודאי שלא תפגע כמלוא הנימה.

היהדות והיהודים זה קשר ישיר ונצחי מאז ועד סוף הדורות.
_new_ הוספת תגובה



''ויגאל ידין סיפר על התרגשותו העצומה מהתגלית הזו''
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 3:09)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא יודע ממי ומתי שמעת את הדברים האלה, אבל בהרצאה שאני שמעתי מפיו של הפרופ' ידין הדברים נשמעו קצת אחרת . . .
_new_ הוספת תגובה



''ויגאל ידין סיפר על התרגשותו העצומה מהתגלית הזו''
לוי (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 7:36)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני קראתי את הדברים בפרסומים של יגאל ידין . אגב , באחד ממאמריו באנגלית המליץ לכל סטודנט הרוצה להתמחות בארכיאולוגיה ללמוד היטב את התנך .
_new_ הוספת תגובה



חזק וברוך
מהנדס אזרחי (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 8:48)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



ן
Divrey Hayamim (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 4:47)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם אני יכולה להניח (תפילין) עם יהושוע בן נון? בס''ה הדת שלנו כפי שהיא היום, נורא משעממת לנשים. היא גם לא דת למשפחה. היא דת לגברים. הולכים לבית כנסת, נשים וילדים במחלקת נשים וילדים. הגברים במחלקת גברים. לכן מחלקת נשים כמעט תמיד ריקה. כי לרדוף אחרי ילדים יותר קל בבית, ואנחנו אף פעם לא על אותו עמוד בין כה. צריך לתת לנשים (אלה שמעונינות כמובן) חלק יותר פעיל בבית הכנסת. אולי כל המשפחה שתשב בצותא ותתפלל יחד, מאותו עמוד. זה גם יחזיר המון בחורים לחיק הדת, כשאשתו וילדיו חווים את החוויה ביחד. משהו בסגנון: ''the family who prays together, stays together.''

שלא כולם יצעקו בבת אחת.
_new_ הוספת תגובה



את רוצה להשתתף בדת כבקשתך
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 5:28)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש בעיה קטנה, היהדות אינה דת כבקשתך.

היהדות היא דת מרתקת ואיכותית שאין כדוגמתה בשום נושא אחר בעולם,
היא מורכבת מרבדים המתאימים לכל אדם, מהפשוט ביותר ועד הגאון והמתוחכם ביותר.

השעמום נובע רק מהאדם עצמו, ואני יכול להעיד עלי שמעולם לא חויתי את המושג שעמום,
הדבר הקרוב ביותר לשעמום שחויתי הוא ברגעים שבא לי סתם לשבת זמן קצר ולא לעשות כלום, מתוך בחירה.

ועבור אשה השעמום הוא כמעט בלתי אפשרי, הרי רק עבודות בית
ניתן לעשות 25 שעות ביממה ולא לסיימן,
ואם האשה אוהבת לקרוא וללמוד אז אין סיבה בעולם שיהיה לה רגע אחד של שעמום.
_new_ הוספת תגובה



את רוצה להשתתף בדת כבקשתך
Divrey Hayamim (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 6:13)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יפה מצדך לדבר על עבודות הבית המעשירות רוחנית כל אשה. אבל אני דברתי על פעילותה ותפקידה של אשה בבית הכנסת. משעמם!! אגב, אם היית טורח לחקור ביהדות, היית מוצא שהיא דת דינמית. עד הגלות השניה, וחורבן בית שני, הכוהנים היו ''ראשי'' ההווי הרוחני, הדתי, הכלכלי וכו. אבל לפי ''בקשת'' כמה גברים באיזה עיירה יהודית באירופה, ה''כח'' נלקח מהכוהנים, ורבנים נכנסו לתמונה. לכהנים ניתנו תפקידים סמליים בלבד. בכלל אין להגיב לדברך לגבי ''אשה אוהבת לקרוא וללמוד...'' אין לזה קשר לחלקה ותפקידה בבית הכנסת. עשינו שנויים בעבר (שכנראה מקובלים עליך) אולי הגיע הזמן לעשות שנויים ולעדכן לפי ההווה.
_new_ הוספת תגובה



בבית הכנסת האשה אינה שונה בהרבה מהגבר
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 12:20)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההבדל העיקרי הוא במיקום, אבל את זה גם הגבר יכול לטעון.

את יכולה להתפלל, לקרוא, ללמוד, כל מה שהגבר עושה.
בית כנסת הוא מקום קדוש בו האדם עומד מול מלך העולם,
במעמד כזה כל מחשבותיו וריכוזו חייבים להיות מופנים כלפי הבורא בלי כל סטיה.
אף אדם נורמלי לא יעז לעסוק בדבר משני וקטן ככל שיהיה,
כאשר יעמוד מול מלך בשר ודם או אפילו אדם מכובד במיוחד,
קל וחומר כאשר עומדים מול מלך מלכי המלכים.
בית כנסת אינו מקום לבילוי חברתי.

היהדות היא דינמית בהחלט, היא דת חיה ומגיבה למה שקורה מסביבה.
מנהיגי העדה צריכים להתאים הלכות לטכנולוגיה המתפתחת,
לשמור על העם מהסביבה המסוכנת ע''י הנחת סייגים וגדרות,
ולענות על שאלות של יהודים בנושאי היומיום הרבים.

אבל כל הדינמיות הזו היא בתחום ההלכה בלבד,
אין לאף אחד זכות לפרוץ את גבולות ההלכה,
ומי שעושה זאת, כמו הרפורמים, נמחק מהעם היהודי.
_new_ הוספת תגובה



ומי מוחק מהעם היהודי?
עמיש (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 12:23)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתם מיעוט עלוב גם בין היהודים
_new_ הוספת תגובה



ומי מוחק מהעם היהודי?
Israeli101 (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 20:11)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עמיש ; ''אתם מיעוט עלוב גם בין היהודים''.

משפט דוחה מהדרגה הראשונה!
_new_ הוספת תגובה



ומי מוחק מהעם היהודי?
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 22:08)
בתשובה לIsraeli101
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מובן שלא צריך להיעלב. זה בסך הכל עמיש, האיש שאמר למישהו כאן בפורום שאמא שלו היא כלבה.

זה בסך הכל עוד דיון הגורם לו להפריש פרש.
אפשר היה לנסות לנתח את הדברים, לראות מהו מיעוט עלוב מול מיעוט רגיל וכן הלאה.

אבל היות שלא מדובר כאן במבנה לוגי מסודר שאפשר לדון עליו, חבל על המאמץ.
_new_ הוספת תגובה



ומי מוחק מהעם היהודי?
Israeli101 (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 0:01)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על כך אין עוררין.
_new_ הוספת תגובה



בבית הכנסת האשה אינה שונה בהרבה מהגבר
Divrey Hayamim (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 20:07)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אך מה בדבר השינוי העצום שחל ביהדות כשבית המקדש השני נחרב, היהודים הוגלו מארצם בשלשלאות ולכוהני בית המקדש לא היה ג'וב יותר? הרי עד הגלות השניה לא היו לנו ''רבנים'' במתקונת הקיימת היום. משך השנים הוחלט שלכוהנים (שהיה להם כח דתי ופוליטי עצום) ישמרו תפקידים סמליים בלבד, ורבנים הפכו למובילי העדה. מי פרץ גבולות אלה אם לא יהודים כמונו? אני משוכנעת שכשדנו בשינויים אלה לפני 1000 שנים, היו אנשים שעירערו על כך. והנה היום שינוי (אדיר) זה מקובל עליך ללא עירעור.

ואם אכן כל המטרה בבית הכנסת היא תפילה וריכוז כלפי הבורא, אז לאו דוקא צריך בית כנסת. זאת אפשר לעשות מכל מקום. אבל אם עלינו להתכנס ולתת קולנו בתפילה, אז למה שאשתך וילדיך לא ישבו לצדך ותתפללו כולם ביחד?
_new_ הוספת תגובה



לא היו רבנים ?
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 20:32)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז מי היו התנאים והאמוראים ?
ומה היה תפקידם של השופטים והנביאים לפניהם ?
תמיד היו מורים בעם ישראל , רק כינוים השתנה.

הכהנים והלויים עבדו בבית המקדש, אין בית מקדש אז תפקידם לא קיים בינתיים.
שינויים עקב אירועים בלתי נשלטים הם מחויבי המציאות,
כמו שאמר רב מפורסם: ''אם אין לך ראש אתה פטור מהנחת תפילין''.

בקיצור, אין כאן שום פריצת גבול, וכל מה שנעשה במסגרת ההלכה היהודית הוא ראוי ומקובל.

למה צריך בית כנסת ?
כי ההלכה קובעת תפילה במנין, עשרה מתפללים מינימום.
ילדים מותר, אבל הם לא נחשבים במנין.
למה לא נשים ביחד ?
כמו שציינתי, כדי שהגברים יתרכזו בתפילה.

ובכלל לא נהוג לערבב נשים וגברים בכל סוג של כינוס.
_new_ הוספת תגובה



לא היו רבנים ?
Divrey Hayamim (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 21:10)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התנאים, האמוראים והדווקאים היו ישיבות. הם לא היו רבנים. כל פסקי ההלכה כל עיטרי תורה כל החוק ומשפט היו בידי הכהן הגדול והכהנים שניהלו את בית המקדש. לא היו רבנים כמו הרבנים של 1400 והלאה.
_new_ הוספת תגובה



התנאים והאמוראים היו מורים ורבנים
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 21:33)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הם ניהלו ישיבות, כל ההלכות עליהן אנו מתבססים הם של התנאים והאמוראים,
הלכות אלו והדיונים סביבם כתובים במשנה ובגמרא.
והלכותיהם הם תורה מסיני שלאף יהודי אסור לעבור עליהן.

התנאים פעלו גם בזמן בית המקדש כאשר היה קיים והכוהנים כיהנו.
_new_ הוספת תגובה



התנאים והאמוראים היו מורים ורבנים
Divrey Hayamim (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 0:34)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הם בכ''ז לא היו רבנים. בימי בית המקדש הסנהדרין היה הגוף המחוקק והכהן הגדול אישר או לא.
_new_ הוספת תגובה



אתה מתעקש לשחק בתארים
צדק (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 1:13)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כשהעיקר הוא התפקיד אותו הם מילאו,
וכבר הסברתי לך שהתארים והשמות משתנים,
אבל התפקיד היה קיים תמיד,
מאז משה רבינו, שהיה המורה הראשון, ועד ימינו אלו.
_new_ הוספת תגובה



אתה מתעקש לשחק בתארים
Divrey Hayamim (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 1:21)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא מתעקשת. אם, לפי דברך תארים ושמות משתנים, אזי למה לא חוקים ונוהגים? למה אני לא יכולה ללכת לבית כנסת, לשבת עם בעלי ולהתפלל ביחד? לי נראה שאתה בורר ובוחר הנוח לך. ואם זה לא נוח לך, אתה מצטט את ההלכה. It is called an intelectual dishonesty!!
_new_ הוספת תגובה



תגיד לי מר צדק המאובן
רמי נוי (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 2:10)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למה אתה בדיוק מתגאה בזה שאתה ושכמותך לא התפתחתם במשך שלושת אלפים שנה?

או שאולי אימוץ השטריימלים והקפוטות של אצילים פולנים מהמאה ה16 הם שיא הקדמה בעיניך?

למזלך אתה כותב את שטויותיך על גבי מקלדת המחוברת למחשב, שהומצא למרות , ולא בגלל אכילת הבשר כשר והנחת התפילין שלך.

ילדיך חיים ובריאים בזכות התרופות ואמצעי הסניטציה שהומצאו למרות ולא בגלל, הנחת התפילין ומלמול פסוקי התפילה.

הציבילזציה התפתחה בגלל פועלם של חכמי יוון ורומי, אנשי הרנסנס ומדעני אנגליה וגרמניה, כולם גויים להכעיס ועובדי ימח שמו וזכרו, אם כי פה ושם היה להם איזה סייען יהודי שאינו שומר תורה ומצוות.

לו זה היה תלוי באנשים החושבים כמוך, האדם לא היה יוצא מן המערה
_new_ הוספת תגובה



המאובנים היחידים הם אנשים כמוך
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 3:51)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מעניין איך מאובנים כמונו שורדים במשך אלפי שנים את כל תהפוכות העולם,
ו''מפותחים'' כמוך נעלמים מהנוף לאחר שעשו הרבה רעש וצלצולים.

ילדינו בריאים בגלל התרופות ?
אולי ילדינו חולים בגלל זיהום האויר של המפותחים,
והאוכל המזוהם והמהונדס של המתקדמים ?
ומה עם 2000 איש בשנה המתים בישראל רק בגלל תרופות ''מתקדמות'' ?

אל תתלהב מהקידמה הטכנולוגית, בחישוב רווח והפסד אמיתי האדם הפסיד מהטכנולוגיה יותר מאשר הרויח ממנה,
והמרויחים ממנה באמת הם מעטים מאד.

היהדות מתיחסת לאדם ולא כמו ה''מפותחים'' המתיחסים לצעצועים סביב האדם,
צעצועים באים וצעצועים הולכים, אך האדם במהותו אינו שונה בגרם אחד מהאדם לפני 5000 שנה.
_new_ הוספת תגובה



המאובנים היחידים הם אנשים כמוך
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 4:23)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עד לפני כ-‏200 שנה, כ-‏80% מהילדים מתו לפני גיל 5.
_new_ הוספת תגובה



אצל הגויים ולא אצל יהודים
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 5:17)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יהודים שונים מהגויים בזכות מצוות התורה,
וחלק מהמצוות גורמות לשמירה טובה על הבריאות וההיגינה.

אצל הגויים האשה היא חמור עבודה ללא הפסקה,
אצל היהודים האשה מקבלת עזרה ובתקופת ההיריון מפנקים אותה במיוחד.

ואם אתה בודק את הסטטיסטיקה קצת יותר לעומק,
אז תבדוק כמה מהנולדים היום הם פגים שיסחבו בעיות רפואיות כל חייהם,
כמה מהם נכים קשים, כמה נפגעים בלידה המודרנית,
הם חיים, אבל אלו חיים בדיוק?

וגם אם יש הפרש הרי שהחילוניים לא רק שסוגרים אותו אלא אף
עוברים אותו ע''י רצח תינוקות הנקרא ''הפלה''.
_new_ הוספת תגובה



אצל הגויים ולא אצל יהודים
Divrey Hayamim (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 6:33)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''אצל הגויים האשה היא חמור עבודה ללא הפסקה..''

ואילו לי כתבת שהאשה יכולה לעשות עבודות בבית 25 שעות ביממה.

או הגויים או היהודים משעבדים נשים...תחליט.

ואגב, בית דין לא יעזור לך, היום פי אלף יותר טוב לחיות ולהתקיים מאשר לפני 3000 שנה.
_new_ הוספת תגובה



''יכולה'' זה לא אומר ''עושה'' - הבדל קטן
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 12:30)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הגויים משעבדים נשים, לא היהודים.

מה את יודעת על החיים לפני 3000 שנה ?
מה שסיפרו לך ארכיאולוגים או ממקור ראשון ?

אתן לך כמה עובדות בקשר לנשים,
בתקופה העתיקה הגיעו נשים להיות נביאות, פוסקות הלכה
ואפילו היו מלמדות תלמידי חכמים,
דבר שאין שום סיכוי שיקרה בימינו.

ועוד מה שמגדיל את ההבדלים, שדברים כאלו קרו בתקופת התנאים,
שהיו גאונים גדולים ועליהם נאמר :
''שאם הם (התנאים) כמלאכים הרי אנו כבני אדם ואם הם בני אדם הרי אנו כחמורים''
_new_ הוספת תגובה



שקרים עלובים
עמיש (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 12:42)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראשית בימינו יש בישראל בלבד עשרות אלפי נשים בתפקידים בכירים בהוראה, שיפוט, ניהול, חקיקה, פיקוד ועדיין לא הגענו למיצוי מלא הפוטנציאל.
שנית, התנאים לא חיו לפני שלשת אלפי שנים, אולי אלפיים וגם זאת בקושי.
וממקור ראשון ברור כי נשים היו נקנות ונמכרות כסחורה בשוק, גם אצל חביביך מהתורה ומהתנך.
שלא לדבר על כך שהיו נמסרות לזרים כזונות או מגורשות למות במדבר. (ושני הסיפורים הללו הם על אברהם אבינו הקדוש שלך).
ועוד לא דברנו על גורל הילדים שהיו נשחטים בידי חביביך כקרבן (למשל יצחק, למשל בת יפתח)
_new_ הוספת תגובה



שקרים עלובים
Divrey Hayamim (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 20:29)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עמיש, אם אתה מציג עובדות אז תציג עובדות. אין צורך בלקרא שמות או זלזול באברהם אבינו. לא טוב ככה.
_new_ הוספת תגובה



שקרים עלובים
Israeli101 (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 0:07)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עמיש, שכינה עצמו בעבר ''עם-ישראל-מת'', כנוי שמדבר בעד עצמו,
לא ניחן ביכולת אפוק, נימוס אלמנטרי, שלא לדבר על הלכות חיים !
_new_ הוספת תגובה



שקרים עלובים
Divrey Hayamim (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 0:38)
בתשובה לIsraeli101
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אהלן ד. סוף סוף יום חופש ואני יושבת עם פורומים במקום לישון. טוב שאתה כאן.
_new_ הוספת תגובה



שקרים עלובים
Israeli101 (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 0:45)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלום א.
אחרי מה שעברת בניו-אורלינס בששת הימים,
באמת יש צורך לישון To catch up להית.
_new_ הוספת תגובה



''יכולה'' זה לא אומר ''עושה'' - הבדל קטן
Divrey Hayamim (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 20:23)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם בימים ההם וגם היום - אנחנו מלמדות תלמדים, אבל לא כולם יוצאים חכמים. ודע לך, אתה לא יכול לברר ולבחור מההסטוריה מה שנוח לך. העובדה שאתה פותח ברז ויוצאים מים ושאתה מסובב כפתור ויש אש בגז צריכים לרמוז לך כמה קל לחיות היום. אלא אם כן נעים לך לרדת לבאר לשאוב מים 20 פעם ביום, או לקושש עצים למדורה. אויש, שכחתי. האשה יכולה לרדת לבאר....מי יודע...אולי תפגוש בחור שיתקין לה ברז וגז...
_new_ הוספת תגובה



לעשות חביתה הוא יכול?
רמי נוי (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 7:36)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מכריחים את הנשים שלכם ללדת 15 ילדים, ואחר כך ''עוזרים להן'' בתקופת ההריון? הצחקת אותי. ומי ניפח לך את השכל על ''הלידה המודרנית?

את אשתך יילדו מיילדות בבית? אתה יודע איזו תמותת תינוקות היתה עד לפני 100 שנה?

ואם הנשים שלכן לא יכולות ללדת , לא תרוצו לרופאים שיעזרו להן בטכנולוגיות שפיתחו עכו''ם?

קשה לקבוע אם דברי הרשע שלך נובעים מבורות או אולי הבורות שלך נובעת מרשע.

אני די משוכנע שבתוך תוכך אתה יודע שאתה מאמין באמונות הבל - שהאלוים שלך לא קיים, שהוא לא מסוגל לטגן חביתה, שלא לדבר על לעזור ליראי השם.

הגיעה העת לשבור את הפסילים הפנימיים צדק!!!
_new_ הוספת תגובה



חביתה לא, אבל את היקום כולו, כן.
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 12:41)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא מכריחים את האשה ללדת ילדים, האשה עושה זאת בשמחה.

אנחנו גם משתמשים ב DVD שייצר כופר, אז מה זה אומר?
כל מה שהיהדות מתירה או מחייבת עושים,
והיהדות מחייבת להשתמש ברפואה של אותה התקופה על מנת להתרפא ולהיעזר בה,
ומחייבת להישמע להוראות הרפואה ואנשי המקצוע באותו התחום.
מה יהיה עם ה''פרימיטיבים'' הללו, הורסים לנו את כל התיאוריות.

הבורות היא שלך בלבד, חבוב, אינך מכיר את היהדות וכל דיעותיך על היהדות נובעות מבורות מוחלטת,
היהדות הרבה יותר מודרנית מכל ''משכיל'' לכאורה.

אתם תיבנו צעצועים או דברים שימושיים ואנו נשתמש בהם לפי הצורך.

אתה יודע כמה תינוקות נרצחו במדינת ישראל ע''י הרופאים המפותחים ?

אל תציל ואל תרצח וכולנו נרויח.
_new_ הוספת תגובה



אצל הגויים ולא אצל יהודים
Divrey Hayamim (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 7:54)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לחרדים לא נולדים פגים? תינוקות עם סינדרום דאון? ואי אפשר להפיל ''תינוק'', רק עובר. אבל זה לא לכאן ולא לכאן. אסונות לידה יכולים לקרות לכל אשה באשר היא.
_new_ הוספת תגובה



אצל הגויים ולא אצל יהודים
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 18:13)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עיין בבקשה בכתובת http://www.blackwell-synergy.com/doi/pdf/10.1111/j.1...

ב-‏50 שנה יש ירידה בתמותת תינוקות מ-‏3% ל-‏0.54%. הירידה היא בתמותה מכל הסיבות, אך הירידה הגדולה ביותר היא במוות ממחלות זיהומיות – אנטיביוטיקה כבר אמרנו?

אין לי נתונים על נכות קבועה בשל הצלת ילדים שפעם לא היו שורדים. אני מאמין ששיעור המקרים האלה הוא בטל בשישים, אבל אשמח אם תביא נתונים.
_new_ הוספת תגובה



אצל הגויים ולא אצל יהודים
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 19:47)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה שיש ירידה בתמותת התינוקות זה ידוע לי ומקובל עלי,
הקישור אינו מוסיף מידע חשוב במיוחד.
האנטיביטיקה עזרה אבל היא גם הורסת, בגללה נוצרים חיידקים מסוכנים יותר ועמידים לאנטיביוטיקה.
כל טכנולוגיה והתפתחות שתביא ניתן למצוא נזקים רבים שהיא גורמת,
וחלקם הגדול, נזקם לאורך זמן עולה על תועלתם קצרת החיים.
_new_ הוספת תגובה



מי שורד - מה שורד?
רמי נוי (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 7:41)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האחוז של יהודים שומרי מצוות בעולם יורד בהתמדה, ואף מספרם המוחלט.
אתם מהווים היום שליש פרומיל מאוכלוסיית העולם צדק. תתחיל להפנים צדק - שליש פרומיל, ואם נספור חרדים כמוך זה יהיה אולי עשירית הפרומיל של טפילים שחיים כמו לפני 3000 שנה וחושבים שהם ''שורדים''.

בלי קצבות ילדים של המדינה הציונית לא הייתם שורדים אפילו בקיום הדל, הנבער , והפרימיטיבי בו אתם בוחרים לחיות
_new_ הוספת תגובה



צריכים להסתכל רחוק יותר...
מהנדס אזרחי (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 9:09)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. דווקא שהיהודים הם חלק כה קטן מאומות העולם מצביעה על יחודנו!

2. לגבי הקידמה שחלק פה מאמינים שתפתור את מצוקתם הרי משאבי כדור הארץ הולכים ואוזלים והחור באוזון גדל והולך על פי התקדמות המצב הנוכחי העולם יגיע למשבר חריף רעב ואסונות טבע (זוכרים אותם? צונמי, התחממות כדור הארץ, אפילו פה בהרצליה הלחות עולה בכל שנה...) שילדינו יסבלו ממנו
_new_ הוספת תגובה



גם עם עובדות חד משמעיות אתה מתווכח ?
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 12:48)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היהודים הם העם היחיד בעולם הקיים במשך אלפי שנים !!

אנחנו מעטים כי אנו מיוחדים, מי שסוטה מהדרך נושר מהסד''כ של העם היהודי.
רק המעטים המחזיקים בתורה ובמצוות ממשיכים את קיומו של העם היהודי
בדרכו אל הנצח.

מיעוט לא מפחיד אותנו, אם שמת לב אנו אפילו לא מתלהבים ממי שרוצה להצטרף אלינו,
מה שהיית מצפה ממי שחושש להיות מיעוט.

מה יש יותר בעולם זבל או זהב ?
כך היחס בין יהודים לשאר העולם.
_new_ הוספת תגובה



עוד שקר מטופש
עמיש (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 12:52)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם היוונים קיימים אלפי שנים, גם הסינים, גם ההודים, גם האסקימוסים,

למה סתם לקשקש שטויות?
_new_ הוספת תגובה



הצחקת את הרשלה האוסטרופולי
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 13:04)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם היווני של ימינו יכול לדבר עם יווני שחי לפני 500 שנה ולפני 1000 שנה ?
ובמה דומה היווני הנוצרי ליווני של אתונה או ספרטה?

האם הסינים הם עם בכלל ? הם הרי מאות שבטים !!!!!!!

להודים אלפי שפות שונות , איזה עם ואיזה עמה.

האסקימואים הם שבטים רבים ומהי שפתם בדיוק ?

אף אחד לא מתקרב ליהודי שהוא העתק מלא של היהודי מלפני אלפי שנים.
_new_ הוספת תגובה



מה הקשר בין השאלות שלך לבין
עמיש (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 13:24)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

העובדה שהם קיימים אלפי שנים?
יווני של ימינו יכול לקרא את הומרוס בדיוק כמו שיהודי של ימינו יכול לקרא את התנך, סיני של ימינו יכול לקרא את קונפוציוס, בודהיסטי מכל העמים יכול לקרא סנסקריט.
הקשר בין העברית המודרנית לעברית הקדומה אינו שונה בהרבה מהקשר של הלטינית לרומנית, או איטלקית או ספרדית וצרפתית.

אתה מתגאה בכך שהתרבות היהודית קיימת אלפי שנים, גם אני גאה בכך, לא פחות ממך ואולי אף יותר אך הדבר אינו גורם לי לזלזל בתרבויות אחרות קדומות לא פחות.

ואני מבטיחך נאמנה כי דמותם הסינים של היום או הכושים של היום או אף השימפנזות של היום אף הן דומות לחלוטין לדמותן מלפני אלפי שנים. בעוד שצורתו של היהודי השתנתה והיום יש לנו יהודים עם שטריימלים, עם בגדי ים, שחורים, לבנים, שחומים, דוברי כל השפות, מאמינים בכל האמונות, דווקא אנחנו שונים ממה שהיינו.

פקח עיניים חביבי, אתה שרוי בעולם דמיוני שכולו טוב.
_new_ הוספת תגובה



יווני לא יכול לקרוא את הומרוס
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 13:59)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רק את הומרוס שתרגם עבורו מי שלמד יוונית עתיקה,
גם אני יכול לקרוא את הומרוס לאחר שתרגמו לי אותו לעברית.
סיני של ימינו לא יכול לקרוא את קונפוציוס מכמה סיבות,
רוב הסינים הם אנלפביתים (לא בעיה עם שפתם המסובכת),
ובאיזו שפה בדיוק כתב קונפוציוס? הרי יש בסין מאות שפות.

בודהיסטי זה דת ולא עם, ומי שיושב במנזרים לומד את השפה הזו, רק שאין כאן עם .
עוד מעט תהפוך את הסטודנטים שלומדים אכדית לעם האכדי.

הקשר בין העברית של ימינו לעברית העתיקה הוא קשר ישיר,
ותוכל אפילו לחזות בו במו עיניך בימים אלו.
יהודי תימן שעלו לאחרונה ויושבים באיזור רחובות באו לכאן
לאחר שהיו מנותקים מהעברית שלנו למעלה מ-‏2000 שנה,
הם מדברים עברית תנכית ממש ואין להם כל בעיה לדבר מיד ולתקשר עם כל יהודי.
אין דבר כזה בשום עם בעולם !!!!!!

ולבסוף אתה חוזר לצעצועים החיצוניים כי במהות לא תמצא הבדלים,
זה מה שנשאר לך ומה שמוכיח על רמת טענותיך.
_new_ הוספת תגובה



מי מפטם את מוחך בשטויות האלה?
רמי נוי (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 14:09)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רוב הסינים הם אנלפביתים? שיעור האנלפביתים בסין עומד על 14 % ובקרב צעירים מתחת לגיל 25 על 4% , רובם בשבטים נודדים.

האם העובדה שבישראל חודשה העברית על ידי החילוני אליעזר בן יהודה מעידה במשהו על עליונות ההשקפות הנבערות שלך?
_new_ הוספת תגובה



הבל הבלים
עמיש (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 14:11)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היוונים לומדים את הומרוס בדיוק כשם שאנחנו לומדים תנך. גם את התנך יכול לקרא רק מי שלמד עברית, ולא סתם עברית אלא למד את שפת התנך שהיא שונה מעברית שוני מובהק.

נכון בהחלט כי מי שלמד את שפת התנך יכול ללמוד לדבר בעברית מודרנית, גם מי שלמד יוונית עתיקה יכול ללמוד יותר בקלות את היוונית המודרנית.

הסינים שיודעים לקרא סינית יודעים לקרא סינית עתיקה, בדיוק כמו שיהודים שיודעים לקרא עברית יודעים לקרא את התנך (אבל לא יודעים לקרא עברית עתיקה שנכתבה באותיות אחרות ובכתב אחר)

בסין יש מספר ניבים של סינית אבל לכולן כתב משותף ואותה משמעות לאותיות הכתב ועל כן יכול סיני הדובר מנדרין לקרא את אותו ספר או עתון שקורא סיני הדובר קנטונזית.

מלבד התנך שהוא נפוץ ומוכר למדי, יש כתבים יהודיים רבים שדובר עברית אינו יכול לקרא אותם ואף אם הוא יכול לקרא הוא אינו יכול להבין אותם. חלקם כתובים בארמית לתקופותיה השונות, חלקם בסגנונות ואוצר מילים שעבר מן העולם. רק מי שלמד אותם יכול לקרא בהם. למעשה רוב הכתבים היהודיים העתיקים הם סתומים למדי ונדרש לימו דארוך ומומחיות רבה על מנת להתמצא בהם.
בנוסף כמובן יש כתבים יהודיים רבים שנכתבו במקורם בשפות אחרות בעיקר יוונית וערבית אך יש עוד.
_new_ הוספת תגובה



אני גם לומד שייקספיר
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 14:25)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ליווני תרגמו את הספר מיוונית עתיקה ליוונית של ימינו,
בלעדי התרגום אף יווני לא יוכל לקרוא את הומרוס.
את התנ''ך יקרא כל יהודי בלי תרגום ובלי עזרה של אף אחד.

והנה מאמר מאתר של משרד החינוך הסיני:

Law to Improve Speaking and Writing http://www.edu.cn/20010101/21907.shtml

The National Common Language Law, the first of its kind in China¡¯s history, was adopted by the 18th session of the Standing Committee of the Ninth National People¡¯s Congress (NPC) on October 31 and will go into force as of January 1, 2001.

The law provides the legal status of Putonghua (commonly spoken Chinese) and standard Chinese characters as the national common language, the state policy towards language, citizen¡¯s rights of learning and using the national common language, the general principle of using national common language, the responsibilities of government bodies concerning the national language as well as specific rules governing the use of national common language in several major social sectors.

China boasts 56 ethnic groups and 73 languages, of which 50-odd languages of 30 ethnic groups are now in use.

את האותיות הסיניות השימושיות קבע השלטון בשרירותיות,
הרי לא כל השבטים בסין השתמשו באותו הכתב.
כמו בהודו שהשלטון החליט על אנגלית והינדית כשפות רשמיות,
אבל ברגע שיעלמו השפות האחרות הרי שנמחק הקשר בין דובריהם לבין עברן.

ארמית איננה עיברית, אבל כל יהודי שלומד תורה ומחובר אליה
יודע ארמית בדיוק באותה רמה של העברית, אין לו שום בעיה.

אנחנו מדגישים את השפה, אבל אצל היהודים הקשר הוא הרבה יותר עמוק,
כל דרך החיים, המנהגים, החגים, ימי הזכרון, המצוות,
בכל דבר ודבר היהודים היום דומים ליהודי העבר.
_new_ הוספת תגובה



הבל הבלים
עמיש (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 16:02)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם כל יהודי יודע עברית?
האם כל מי שיודע עברית יכול להבין את הכתבים היהודיים לדורותיהם?
רוב היהודים אינם יודעים עברית ברמה מספקת, לא כל היהודים לומדים תורה או ארמית, רק מי שלומד זאת יודע לקרא ולהבין.
אתה למדת אתה יודע, מי שלא למד לא יודע.
כך גם ביוונית וכך גם בסינית.
ואגב, גם את סיפורי המקרא העבירו לעברית קלה וגם להם יש הוצאות מיוחדות ומפושטות לצרך לימודים בבתי הספר (החלו בכך ביאליק ורבניצקי), וגם הם מודפסים בלווי פירושים, תרגומים, איורים ואמצעים אחרים להקלה על הבנת הכתוב.

ובקיצור, כל ההתרברבות שלך על יחודו של העם היהודי בקשר לעברו אין בה ולא כלום.
_new_ הוספת תגובה



אל תערבב בין החינוך היום לחינוך היהודי
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 16:40)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אצל היהודים אין דבר כזה אנלפביתים, כולם יודעים עברית
ברמה שבאוניברסיטה רק יכולים לחלום עליה.
נראה שלא ראית ספר תורה אמיתי מימיך, ספר הכולל חוקי ניקוד והגיה, טעמי קריאה, משקלים,
אלו דברים שכל ילד יהודי מגיל 3, לומד ומשנן כל חייו.
אין אפשרות שיהודי יהיה אנלפבית.

בחינוך הבהמי של ימינו זה בהחלט קורה, כי זו תוצאה טבעית של ההתבהמות.
אבל בחינוך הדתי עסקים כרגיל, אין אנלפביתים.

יהודי שלא לומד נעלם מהעם היהודי, הוא מאבד קשר לעבר,
וכמו כל צמח הניתק משרשיו, הוא נידון לכליה.

היווני או הסיני לא לומד סינית עתיקה או יוונית עתיקה,
כדי להשתמש בהם בימינו, הם אינם נחוצים לו,
שפות אלו נלמדות לצורך מחקר בלבד והן חסרות ערך עבור פשוטי העם.

אתה עושה השוואות מצחיקות בין שפות מתות וחסרות ערך לשפה חיה תוססת ושימושית תמיד.
_new_ הוספת תגובה



קשקושים וחירפושים
עמיש (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 16:48)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

והתחמקות מן האמת.
אנשים הנוהגים באופן שציינת הם מיעוט קטן בקרב היהודים.

ואתה רק מחזק את טענתי כי רק מי שלמד את הכתבים העתיקים יכול לקרא בהם, כך בין היהודים וכך בין עמים אחרים.
יש יהודים רבים שאינם דוברים עברית כלל, יש ביניהם כאלה שיודעים היטב עברית אך אינם מסוגלים לקרא בתנך, יש המסוגלים לקרא בתנך אך אינם יכולים לקרא בגמרא, יש כל מני סוגים.
ההתיחסות לתרבות של עמים אחרים כאל חסרת ערך היא התנשאות מטופשת וחסרת הצדקה, מטופשת כמעט כמו התייחסות לשפת התנך כאל שפה שמושית ותוססת.
_new_ הוספת תגובה



יהודי שלא לומד לא נשאר יהודי
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 17:29)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ה''חינוך'' החילוני מחריב אפילו את השפה העיברית
ומייצר אנלפביתים בכמויות, אנלפביתים אלו לא יוכלו
ללמוד כלום ולא רק יהדות.

מיעוט או לא מיעוט, למספר אין חשיבות עקרונית,
מי שלומד ומי ששומר הוא זה שישאר חלק מהעם היהודי,
מיעוט איננה מילת גנאי עבור יהודי מאמין.

בהחלט יש רמות בין היהודים כמו שיש בין כל בני האדם,
היהדות מותאמת לכולם, לאדם הפשוט ביותר ולאדם החכם ביותר,
כל אחד ימצא בה את מקומו, וכל אחד מהם ישאר
צמוד ליהדות אם יעשה את מה שביכולתו.
תתפלא לשמוע: היהדות דורשת מהאדם אך ורק מה שהוא יכול.
אם אתה שמעון, מספיק שתהיה שמעון, אתה לא צריך להיות משה רבינו.

אינני מזלזל במנהגים (איני משתמש במילה תרבות בכוונה) של עמים אחרים,
אך אני מבחין ומבדיל היטב בין הרמה של העם היהודי לזו של העמים האחרים,
וההבדל הוא עצום ובולט לעין.
_new_ הוספת תגובה



הבנתי...
עמיש (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 17:36)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בשבילך מי שאיננו דתי איננו יהודי.
חבל שלא אמרת זאת מההתחלה.
ובכן חביבי, יש יהודים שאינם דתיים. מדורי דורות קיימת תרבות יהודית ענפה ועשירה שאינה תלויה דווקא בקיום מצוות או לימוד תורה כשלעצמה.
כך בעבר וכך גם היום. וכפי שציינתי אלו ואלו סופם להזכר רק דרך ניירות וחפצים.
כל הדורות זוכרים יהודים מן הזמן העתיק שלא היו אדוקים בדתם, בדיוק כשם שהם זוכרים יהודים שכן היו דתיים.
עם קצת מזל גם העתיד יזכור את הדור הזה שחלקו דתי וחלקו חילוני, ואמצעי ההזכרה יהיו זהים - ניירות וחפצים.
אלו ואלו דברי אלוהים חיים.
_new_ הוספת תגובה



לא, לא הבנת
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 17:48)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בשבילי כל מי שהוא יהודי על פי ההלכה, הוא יהודי,
גם אם הוא חילוני, ואפילו רפורמי וכמובן דתי.
השאלה היא, מי מהם ישאר יהודי ומי הוא יהודי זמני ?

ואם תרצה שדה מחקר טוב, תבדוק את המספרים בארה''ב,
ותוכל להבחין היטב בתהליך הברור המתרחש שם,
בארצות הברית התהליך מהיר יותר מאשר בישראל,
אבל גם בישראל הוא קורה ויקרה.
העדה החרדית גדלה באחוזים גבוהים, הדתית גדלה פחות,
הרפורמים נמחקים במספרים עצומים.
מי ששומר על מספר היהודים בארה''ב הם החרדים, הדתיים וההגירה.

עד לפני כ-‏200 שנה כל היהודים היו דתיים, לא היה יצור כזה חילוני.
וגם כאשר הופיע החילוני זה היה רק במדינות המערב,
יהודי המזרח היו דתיים כולם עד.......שהגיעו למדינת ישראל.

כך שאל תהפוך את החולניות לדרך חיים מקובלת ועתיקה, כי היא לא.
וממילא מי שעובר אליהם אינו קיים מבחינת היהדות ובודאי שיהודי לא ילמד עליהם בישיבה או בחדר.
_new_ הוספת תגובה



צדק, שוב הסתבכת בבורות
סתם אחד (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 18:37)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השטות: ''יהודי המזרח היו דתיים כולם עד.......שהגיעו למדינת ישראל''. החלק הכי מטופש של המשפט הזה זה הסיומת שלו.

האמת היא כמו שעמיש אומר שתמיד היו יהודים לא דתיים, בטח בארץ ישראל לפני הקמת המדינה ובודאי במזרח לפני בואם לארץ ישראל.
_new_ הוספת תגובה



צדק, שוב הסתבכת בבורות
Israeli101 (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 20:03)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הסבר את שכתבת בוולא/הארץ: ''החמאס כיבד את בתי הכנסת''!!?

תגובה מאת: סתם אחד
הפתעה
אני לא מופתע מכך שהפלשתינים הרסו את בתי הכנסת. אך:
א. החממות לא נהרסו.
ב.החמאס כיבד את בתי הכנסת.
מכך אני מסיק שמי שנזקק לדבר, שומר עליו. את בתי הכנסת לא היו צריכים לפיכך פגעו בהם.
אנשי החמאס חשו את קדושת המקום, והם חששו מלגעת בו. יתכן שמי שיש לו יראת שמיים מכבד יותר ממי שאין לו.
הפרטנרים האמיתיים הם הדתיים שבשני הצדדים.
_new_ הוספת תגובה



הבנתי...
Divrey Hayamim (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 21:02)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני חושבת שנהפוך הוא. צדק טוען שיהודי הוא יהודי גם אם אינו דתי. כך הבנתי.
_new_ הוספת תגובה



הבל הבלים
Divrey Hayamim (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 20:48)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היהודים שחיו בתקופת כבוש רומי דברו ארמית, ויוונית. עברית לא היתה קיימת וכל ספרי התורה תורגמו (משך קרוב ל 500 שנים) ליוונית. כשקונגרס הרבנים נפגש (בבזל) להתקין קנון של תנ''כ הם היו צריכים לתרגם הכל מיוונית.
_new_ הוספת תגובה



תמיד היתה העברית קיימת
עמיש (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 21:39)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השאלה היא רק כמה משתמשים היו לה. הרי גם הארמית הפכה להיות שפת הדיבור והכתיבה בגלל הגלות או בגלל הגמוניה אזורית של עמים אחרים, ועם זאת העברית נשארה.
מה שכן, הכתב השתנה מאד מאז העת העתיקה ועל כן אני בספק אם יהושוע בן נון יכול היה לקרא את התורה בימינו או אנחנו את זו של ימיו. (נתעלם לרגע מן השאלה מתי נכתבה התורה)
_new_ הוספת תגובה



תמיד היתה העברית קיימת
Divrey Hayamim (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 0:53)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כן. גם זה נכון. אין לנו שום הוכחה שיהושוע בן נון ידע קרוא וכתוב. מרבית דתנו מבוססת על התורה שבע''פ כפי שעברה מאב לבן מאז משה רבנו. רובה נקבץ בכתב בימי הגלות הראשונה בבבל. אין לנו הרבה חומר (כתוב) מלפני חורבן בית ראשון.
_new_ הוספת תגובה



הפעם פישלת בגדול ידידי
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 17:47)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין כל דימיון בין היוונית של ימינו לבין זו של הומרוס - אף דובר יוונית של ימינו איננו מסוגל לקרוא את הומרוס במקור.
אותו הדבר לגבי הלטינית. זה לא איטלקית, לא רומנית ולא אף אחת מהשפות האחרות המכונות ''לטיניות''. אין שום דימיון. זו שפה שונה לחלוטין. ואם אתה כבר מחפש קירבה, אז השפות המודרניות הכי קרובות ללטינית המקורית הן ספרדית ופורטוגיזית.

מה שמלמדים היום כ''לטינית'' גם הוא איננו בדיוק המקור, כי בדרך מלמדים לטינית של ימי הביניים שהיא שונה במיקצת מהלטינית הקלאסית. ההבדלים אינם גדולים אבל הם מוחשיים. יש מוסדות בהם במיסגרת לימודי הקלאסיקה מלמדים גם לטינית קלאסית, אבל במרבית המקומות מה שמלמדים זו הלטינית של ימי הביניים.

לעומת זאת, הקירבה (כמעט זהות) בין העברית של ימינו לבין זו של הזמן העתיק היא עובדה שאין עליה עוררין.
_new_ הוספת תגובה



נהפכנו לידידים הא?
עמיש (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 18:18)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא אסון גדול...
אני מכיר לא רע את הדילמה של לימודי היוונית הקלאסית ועוד יותר טוב מזה את זו של לימודי הלטינית.
טענתי אינה אלא כי רק מי שלומד את השפות הללו יכול לקרא את הכתבים העתיקים, היוונים לומדים זאת בבית ספר, הצרפתים והאיטלקים לומדים לטינית (ואגב השפה הקרובה ביותר למקור הלטיני היא דווקא הרומנית) וגם בישראל לומדים את השפה העתיקה שבה נכתבו כתבי הקודש.

דוברי עברית שהתחנכו בארץ ולמדו תנך רואים את היכולת לקרא בתנך כיכולת טבעית המבוססת על הקרבה הלשונית (המובהקת)אולם זוהי טעות, הדבר אינו טבעי ואינו מובן מאליו. אם תנסה לבדוק אנשים שלא למדו תנך ויודעים עברית צפויה לך הפתעה מעניינת, רובם אינם מסוגלים לקרא ולהבין אפילו סיפור פשוט שבפשוטים. אני בדקתי את הדבר פעמים רבות על אנשים שחיים בארץ שנים רבות, קוראים, כותבים ומדברים עברית, ברגע שהם נתקלים בקטע מהתנך הם אינם מוצאים את עצמם אף אם הם מבינים מילים רבות.

לעניין הלטינית, כמו כל שפה עתיקה יש לה שכבות רבות, הקשות ביותר הן זו הקלאסית העתיקה וזו של העת החדשה מימי הרנסאנס ואילך, הקלה ביותר היא דווקא זו של ימי הביניים אשר בה פישטו אותה ביותר על מנת לענות לצרכים של המוני העם. (שים לב כי התרגום של התנך ללטינית נקרא ''וולגטה'' דהיינו - הלשון הוולגארית , ההמונית, ואם תעיין בו תמצא כי הוא קל יחסית לקריאה לעומת כתבים עתיקים קלאסיים של תור הזהב בלטינית.)

אם נחזור לעניין, טענתו של צדק היא כי המעבר לעברית העתיקה הוא עניין טבעי ופשוט לכל יהודי אינה נכונה אלא אם אתה מגדיר יהודי רק את אלה שלמדו את העניין ביסודיות. טענתי היא כי יש יהודים רבים עבורם העניין אינו טבעי ואינו פשוט כלל ועיקר.
טענה נוספת המשתמעת מדבריו היא כל מה שאינו קשור לכתבי הקדש אינו יהדות, ואני אומר כי כל דבר שיצר יהודי בהיותו יהודי - זוהי יהדות, אף אם נכתבה בעברית של שיינקין או ביוונית של אלכסנדריה.
_new_ הוספת תגובה



אתה צודק לגבי משמעות השם
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 19:28)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וולגטה, אבל התרגום הזה הוא מתחילת המאה החמישית (Jerome) כך שטכנית זה עדיין לא ימי הביניים שנהוג לספור אותם מחורבן רומא בידי הברברים (אמצע המאה החמישית, 453 לספירה למען הדיוק). אני מסכים אתך שקל לקרוא את הוולגטה - אחד הדברים שהביאו לי הרבה הנאה אחרי שלמדתי לטינית היה קריאת חלקים מהתנ''ך בלטינית (אני אגב למדתי לטינית קלאסית ולא את זו של ימי הביניים, וחלק מהלימוד כלל השוואה בין השתיים).
אתה טועה לגבי הרומנית. ספרדית ופורטוגיזית שמרו על המקור הלטיני יותר משפות אחרות ויש לזה סיבות טובות.

נראה לי קצת מוזר שלדעתך ישראלי מודרני הקורא ודובר עברית לא יבין את התנ''ך. יש קטעים קשים להבנה בעיקר בנביאים, אבל זה לא שונה מכל סיפרות שירה אחרת. לי אף פעם לא היה קושי מיוחד ואני גם לא מכיר אף אחד שבאמת לא מבין. לקרוא ולהבין את עגנון לא נראה לי שונה מאשר לקרוא ולהבין את התנ''ך. מי שאיננו עוסק בסיפרות דרך קבע, יתקשה להבין את אלתרמן, את אורי צבי גרינברג ואפילו את ביאליק (מה היית אומר על מגילת האש?).

ההבדלים בין העברית של ימינו לבין זו של התקופה העתיקה הם לכל היותר כמו ההבדלים בין האנגלית של שייקספיר לבין האנגלית המדוברת היום.
_new_ הוספת תגובה



אתה צודק לגבי משמעות השם
Israeli101 (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 19:59)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''ההבדלים בין העברית של ימינו לבין זו של התקופה העתיקה הם לכל היותר כמו ההבדלים בין האנגלית של שייקספיר לבין האנגלית המדוברת היום''.

תענוג להסכים אתך, במיוחד כאשר אתה מעמיד שוטה במקומו!
_new_ הוספת תגובה



אתה צודק לגבי משמעות השם
עמיש (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 21:29)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מסכים אתך שזה קצת מפליא ואני מציע לך לנסות, מן הסתם אתה מכיר גם דוברי עברית שגדלו ולמדו בבית ספר ישראלי וגם דוברי עברית שהגיעו לארץ בבגרותם.

אני ממש עשיתי מחקרון על העניין, לקחתי קטע די פשוט ובמשך כשנתיים נתתי אותו לכ20 איש ורשמתי את ההסבר שלהם.
ביניהם היו 2 דתיים אנגלוסקסים שעלו בערך בגיל 30 ושהו בארץ כבר כמה שנים, כעשרה ילידי הארץ אקדמאים וכעשרה אקדמאים שעלו לאחר בי''ס תיכון, גמרו כאן אוניברסיטה וחיים כאן כבר כעשרים שנה. הדתיים האנגלו סקסים שבקושי דברו עברית הבינו, ילידי הארץ הבינו, אלה שלא למדו תנך לא הבינו למרות שהם חיים בעברית.

ניסיתי על כעשרה אנשים את השיר ''עץ הרימון'' שסגנונו תנכי והגעתי למסקנה דומה.

אין לי הסבר אחר פרט לכך שזוהי שפה שצריכים ללמוד אותה בצורה שיטתית.

למיטב ידיעתי עד לימי דאנטה בערך נהגה לטינית של ימיה''ב שתפסה לעצמה נישה של שפה פשוטה (בעיקר בתוספת מילות יחס שחסכה את השמוש ביחסות השונות) והחוג שדאנטה הקים שם לעצמו למטרה להשיב עטרה לישנה וחזרו ללטינית עם כל האבלטיבוסים הנבזיים הללו.

ביאליק הוא יחסית קל, לא בכל היצירות כמובן, והסיבה העיקרית היא ההשפעה המדהימה שלו על השפה העברית, העברית המודרנית היא יותר מכל ביאליקית ועל כן כשקוראים אותו הוא נראה בהיר יחסית למשוררים שבאו אחריו. הקושי שבעגנון הוא כמובן בגלל הרובד הלשוני המועדף עליו שהוא גם בדרך כלל הסתום ביותר (משנה וחכמים).

מכל מקום, אני מסכים שזה מפתיע ומוזר, אני מביא כאן את הקטע שנתתי לכולם לקרא שהוא ממש קל:

ד וַיְהִי, אַחֲרֵי-כֵן, וַיֶּאֱהַב אִשָּׁה, בְּנַחַל שֹׂרֵק; וּשְׁמָהּ, דְּלִילָה. ה וַיַּעֲלוּ אֵלֶיהָ סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים, וַיֹּאמְרוּ לָהּ פַּתִּי אוֹתוֹ וּרְאִי בַּמֶּה כֹּחוֹ גָדוֹל, וּבַמֶּה נוּכַל לוֹ, וַאֲסַרְנוּהוּ לְעַנּוֹתוֹ; וַאֲנַחְנוּ, נִתַּן-לָךְ, אִישׁ, אֶלֶף וּמֵאָה כָּסֶף

היו לא מעט דברים שלא הובנו אבל את הפסוקית האחרון אף אחד (sic!) לא הבין.
מוזר אבל זה מה יש.
_new_ הוספת תגובה



אתה צודק לגבי משמעות השם
Israeli101 (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 0:15)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז אם מחד גיסא באפשרותך ובמהותך לכתוב עניינית,
איך תסביר את פליטות הפה הרדודות שאתה כה חביב עליהם?
_new_ הוספת תגובה



הפעם פישלת בגדול ידידי
Divrey Hayamim (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 21:20)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השפה הכי קרובה ללטינית היא רומנית. Hence the name! ספרדית מכילה כ 60% מילים ערביות במקורן. נא לבדוק.
_new_ הוספת תגובה



אני חושב שאת טועה, למרות השם
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 21:55)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רומנית היא יותר סלאבית מאשר לטינית. הסיבה לייחודן של הספרדית והפורטוגזית הוא בנוהג שהיה קיים אצל הרומאים להעניק לחיילי הליגיונות שסיימו את שרותם בפרובינציות חלקת אדמה וסכום כסף להתחיל בחיים האזרחיים במקומות השרות שלהם. בספרד ובפורטוגל, בגלל ריחוקן ממרכז האימפריה, כמעט שלא היתה תחלופה ואותם ליגיונות שנישלחו לשם נשארו שם דרך קבע עם מצבת כוח האדם המקורית (שהיו כמעט ללא יוצא מן הכלל דוברי לטינית). לעומת זאת בפרובינציות היותר קרובות למרכז האימפריה היתה תחלופה רבה של חילות המצב, שהחל מתקופת אגוסטוס הכילו אחוז גבוה של שכירי חרב ששליטתם בלטינית היתה מוגבלת.
השפה הספרדית, ובמידה מסויימת גם הפורטוגיזית, קלטה הרבה מלים ערביות במשך מאות השנים שחצי האי האיברי היה תחת שילטון מוסלמי. אבל המרכיב הלטיני לא נחלש.
זה מה שלימדו אותי כשלמדתי לטינית.
_new_ הוספת תגובה



אתה טועה הפעם מבורות
רמי נוי (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 0:39)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ולא משקר כדרכך.

הרומנית אינה ''יותר סלבית מלטינית'' אלא היא אכן קרובה ללטינית, במיוחד במבנה הפועל יותר מכל שפה אחרת

Romanian is a Romance language spoken by about 24 million people in Romania, Moldova and Ukraine. Romanian retains a number of features of Latin, such as noun cases, which other Romance languages dispensed with a long time ago
Due to its geographical isolation, Romanian was probably the first language that split and until the modern age was not influenced by other Romance languages. It is is more conservative than other Romance languages in nominal morphology. Romanian has preserved declension, collapsing Latin's five cases into two, the nominative/accusative and genitive/dative, and retains the neuter gender as well. However, the verbal morphology of Romanian has shown the same move towards a compound perfect and future tense as the other Romance languages.

_new_ הוספת תגובה



אתה לא חושב שכדאי שתסתפק בפולנית?
ישראל בר-ניר (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 3:22)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שם אתה חזק. כבר באנגלית הראית שזה גדול עליך בכמה מיספרים. עכשיו אתה מתחיל עם רומנית?
_new_ הוספת תגובה



אני חושב שאת טועה, למרות השם
Divrey Hayamim (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 1:04)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למעשה אני צודקת בגלל השם. הספור של הלגיון הרומי בספרד נורא מענין ונורא לא לענין. בקשתי שתבדוק, לא תנחש. לא משנה את דעתי. רומנית IS ABSOLUTELY לא סלאבית, אלא בדיוק הסיבה שקוראים לה כך: (ROMA(NIT משורש רומא.
_new_ הוספת תגובה



כפי אמרתי לך כבר,
ישראל בר-ניר (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 3:20)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דעתי מתבססת על מה שלימדו אותי (באוניברסיטת ברקלי - מוסד מכובד לכל הדעות). בכל ספרי הלימוד בהם השתמשנו היו עשרות טבלאות שהישוו מלים שונות בלטינית למקבילות להן בשפות אחרות ממישפחת השפות הלטיניות. משום מה הרומנית נכללה בטבלאות האלה. רק לעתים רחוקות.
אינני חולק על כך שהרומנית שייכת למישפחת השפות הלטיניות (מעבר לשם, יש לי גם הרבה ידידים ילידי רומניה שהסבירו לי את זה), ושהיא מכילה הרבה מהמקור הלטיני.
הוויכוח הוא אם הרומנית היא השפה ששמרה יותר מאחרות את המקור הלטיני. כאן יש לי ספק בצידקת טענתך. הקירבה מתבטאת ביותר משם בלבד. לא נראה לי שהמורים בברקלי לא היו מודעים לדבר כל כך אלמנטרי.
_new_ הוספת תגובה



כפי אמרתי לך כבר,
Divrey Hayamim (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 3:48)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

Berkley? למה לא אמרת תיכף ומיד, היית חוסך לנו המון ויכוחים. תבקש להם ת'כסף בחזרה. לימדו אותך לא נכון. רומנית היא המובילה והטהורה בשפות הרומנטיות. שום סלאבית שום בטיך!
_new_ הוספת תגובה



כפי אמרתי לך כבר,
Israeli101 (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 4:35)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

http://www.itcnet.ro/folk_festival/people.htm

''The name of the country sums up an entire history, for it comes from roman, the name of the people, which in turn comes from the Latin romanus. This means that the Romanians are a Latin people,
...................Meanwhile the population had become Daco-Roman and had come to speak the Latin language, which evolved into Romanian''
_new_ הוספת תגובה



כפי אמרתי לך כבר,
Divrey Hayamim (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 8:44)
בתשובה לIsraeli101
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה ד.

היתר זה ללא מילים.
_new_ הוספת תגובה



ברקלי זה אכן מכובד
עמיש (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 9:06)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא עשיתי את ההשואות הללו אבל זה מה שיעבץ אמר לי
_new_ הוספת תגובה



אתה המתכנה ''צדק'' מהווה את ההמחשה
רמי נוי (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 14:16)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המשולמת לכשלונה של היהדות המסורתית ולאי הרלבנטיות שלה בעולם.

מימי לא נתקלתי באדם נבער כל כך, חסר השכלה כללית באופן קיצוני ומטומטם כל כך, צר אופקים כל כך ואם זאת שטוף בדעות קדומות על עליונותו ועליונות הקבוצה האתנית הזערורית עליה הוא משתייך.

צירוף כזה של בורות, לאומנות, שוביניזם גברי, התנשאות, פונדמנטליזם, גזענות , ורפיון שכל קשה למצוא בשום מקום אחר בעולם. אולי בקרב אנשי הטאליבן או אייטוללות איראניות יש כמוך, אולם, יאמר לזכותם, בין האיראנים יש לאסוננו כאלה המסוגלים לפתח טילים ומטוסים, אולם בשבט הפרימיטיבי והנידח שלך יש לכל היותר סופרי סת''ם או כאלה היודעים להקליד על מחשב, ואולי פה ושם כמה נשים היודעות לתכנת כדי לפרנס את בעחיהן הטפילים
_new_ הוספת תגובה



אתה המתכנה ''צדק'' מהווה את ההמחשה
Divrey Hayamim (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 1:14)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתן לך את השובניזם. מצד שני רק צר אופקים מוכן בכזו קלות לוותר על בני אנוש רק בשל שנבראו נשים!!! אין ל''צדק'' שום מוסג מה היא אשה. מישהו צריך לשלוח לו העתק של ''אשת חיל מי ימצא'' אולי אז לא יהיה לו איכפת ל''ערב נשים וגברים.''
_new_ הוספת תגובה



מי מוותר על נשים ?
צדק (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 1:33)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עד כמה שידוע לי ההומואים שלכם מוותרים עליהן,
והבעלים הבוגדניים שלכם ההולכים לזונות או לכל אשה הנותנת להם.

היהודי החייב להתחתן בגיל צעיר מוותר על אשה ?
הדת האומרת שרק גבר ואשה יחדיו נקראים ''אדם'' ?
הגבר החייב במצוות פרו ורבו מוותר על אשה ?

רק אתם הכופרים מזלזלים בנשים, מי שמאפשר לבנותיו להסתובב
ברחוב לבושות כמו זונות הוא זה המזלזל באשה.
מי שמאפשר לבנותיו להסתובב במאורות סמים ופשע הוא המזלזל בנשים,
מי שבוגד באשתו או מתעסק עם נשים אחרות הוא המזלזל בנשים.
ועוד אינספור פשעים שמבצע הציבור החילוני כלפי הנשים,
כל יום מידי יום וללא הפסקה.
_new_ הוספת תגובה



מי מוותר על נשים ?
Divrey Hayamim (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 3:57)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלוהים ישמור! מאיזה חור בחשכת הבינים זחלת?

האם לא עולה בדעתך אשה חילונית שאינה ''זונה?'' מה זה,
או דתיה, או ''זונה?''

אתה נשמע לא שפוי!
_new_ הוספת תגובה



את נמצאת בחושך
צדק (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 11:23)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כי אינך מבינה את הכתוב.

אמרתי ''לבושות כמו זונות'' ולא זונות.

תלמדי קרוא וכתוב לפני שאת מגיבה להודעה.
_new_ הוספת תגובה



תגיד חביבי
עמיש (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 12:16)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מאיפה לך הבקיאות המופלגת הזו בלבושן של זונות?
_new_ הוספת תגובה



תגיד חביבי
Divrey Hayamim (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 21:25)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני פשוט חייבת לציין שצחקתי. מזמן לא צחקתי כך. באמת מאיפה בקיאות ''צדק'' בלבוש ''זונות.'' האם יש ''זונות'' טובות? כאלו עלא-כיפק כמו רחב? אני משוכנעת ש''זונה'' זו מקובלת עליו.
_new_ הוספת תגובה



את נמצאת בחושך
Divrey Hayamim (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 21:32)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין ספק שאני יודעת לכתוב, כי אתה, obviously, מגיב לתגובותי (הכתובות). הבעיה היא שהידע שלי בקרוא מעציב כשאני קוראת את תגובותך! אז הלואי ולא ידעתי קרוא! למה הכפילות והצביעות? למה אינך ישר דרך בויכוחים אינטלקטואליים? האם זה בשל עניות דעתך?
_new_ הוספת תגובה



הבנת הנקרא שלך ירודה
צדק (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 21:44)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש כאלו המזהים אותיות ואפילו מילים,
אבל את הקשר הנכון ביניהם אינם מזהים.
את נמנית עליהם.

העובדה שאינך מודה בטעותך רק מחזקת עובדה זו,
ואולי מוסיפה תכונה שלילית נוספת.
_new_ הוספת תגובה



אין רלבנטי יותר מן היהודי בעולם
צדק (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 1:25)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וההוכחה הטובה ביותר היא השנאה החולנית ליהודי,
הנובעת מקנאה גדולה, במה הם מקנאים בדיוק?
הרי אנחנו מעטים וחלשים, חיינו הפקר.

היהודי תמיד רלבנטי ולעולם יהיה כזה,
כי הגויים, גם האנטישמים שבהם יודעים את ערכו האמיתי של היהודי,
דבר שכופרים יהודים לא מכירים.

אבל אני חייב לציין שצירוף כזה של נאצות והאשמות שווא,
ניתן למצוא רק אצל אנטישמים ושמאלנים.
_new_ הוספת תגובה



צדק, מלך הנאצות מתלונן.........
סתם אחד (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 6:27)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנה רק חלק, מה שהספקת ביומיים, מהנאצות, השנאה ועלילות הדם שאתה משפריץ ברחבי הפורום:

1. ''השמאלנים והגויים אינם שונים מכלב רחוב בערך החיים''.
2. ''אמר הנקניק חסר החיים''.
3. ''רק שמאלנים מטיפים לרצח''.
4. ''המאובנים היחידים הם אנשים כמוך''.
5. ''משהו אצלך כנראה לא מאופס לגמרי''.
6. ''פעם היו קאפו ויודנראט היום יש שמאלנים אנטישמים''.

להלן חלק מהקישורים שמובילים לנאצות:
תגובה 65907
תגובה 66076
תגובה 65950

אחרי כל זה הרי ברור שאתה לא שונא יהודים, לא מנאץ, ואפילו לא לא מאופס. אתה ממש נופת צופים......
_new_ הוספת תגובה



הסבר קטן בעיברית
צדק (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 11:27)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נאצות ועלילות הם ביטויים הכוללים בתוכם אלמנט של שקר
או לפחות סתם קללות רחוב.

דברי הם ציון עובדות בלבד, עובדות אמת !!!!!!!!

ואם דברי נראים חריפים זו לא אשמתי,
זו אשמת מבצעי הפשע.
_new_ הוספת תגובה



שקרים כדי לתמוך בשקרים
סתם אחד (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 15:02)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רוב הביטויים שציינתי ועוד רבים שנמצאים בקטעי הדיון ההוא (ובדיונים אחרים) הם קללות רחוב או מבוססים על שקר. זה שאתה מוסיף שקר כאשר אתה טוען שאלו עובדות זה רק מסבך אותך עוד יותר בשקרים.

לשקרים ולקללות שבהם אתה משתמש אין בסיס במציאות.
_new_ הוספת תגובה



מי שורד - מה שורד?
Israeli101 (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 20:24)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''טפילים שחיים כמו לפני 3000 שנה וחושבים שהם ''שורדים''.''

אני לא דתי! אך במבט לאחור אין לי שום ספק שיהודים(חילונים) היו
מתבוללים לחלוטין במשך למעלה מ- 1900 שנות גלות אילולא
אותם יהודים ששמרו מצוות. (נקודה)

במילים אחרות: אתה רמי(כמו יתרת היהדות) היתה מגיע הלום רמי-משהוא נוי-משהוא! דובר שפה לטינית, מקים אשוח בחג המולד!!
_new_ הוספת תגובה



מי שורד - מה שורד?
Divrey Hayamim (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 4:20)
בתשובה לIsraeli101
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא משוכנעת שהרכיב החשוב להישרדות היא דבקות בדת, או ''דתיות.'' רובנו כיום מקיימי מסורת, וזה הגורם להישרדותנו כעם. אלה שמפסיקים בקיום המסורת היהודית ו/או מאמצים מנהגי גויים (עץ אשוח וכ'ו) נטבעים ומתבוללים ונעלמים מהדת היהודית. חטפנו אבדות קשות (מעריכים ההיסטוריונים כ 10 מיליון יהודים) שלקחו על עצמם אזרחות רומית, החליפו את שמם והמירו את דתם. זהו האסון הכי גדול של העם היהודי אחרי רצח 6 מיליון במה''הש. כמובן שההבדל עצום ומפחיד. אלה ה''תייוונו'' מרצון ואלה הובלו לטבח.
_new_ הוספת תגובה



אז ככה
רמי נוי (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 8:52)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קודם כל אין לדעתי כל פגם מוסרי במי ש''נעלם מן הדת היהודית''.

נכון היסטורית שאי ההתבוללות גרמה לעם היהודי לשרוד בתנאים קשים. ההבדל הוא שה''צדק'' רואה בשרידה הוכחה לאמיתותה ונכונותה של הדת ואילו אני רואה בזאת רק טקטיקה של ''סייג לתורה''

גם ההינדים והבודהיסטים קיימים בערך אותו מספר שנים כמו היהודים , ואולי יותר, והדבר לא מוכיח כלום על ''נכונות'' אמונתם.

המספר של 10 מיליון יהודים שהמירו את דתם לאזרחות רומית הוא מופרך ומצוץ מן האצבע.

בארץ ישראל היו כמיליון יהודים, אולי מיליון וחצי, במצרים עוד כמיליון, ועוד כמיליון בשאר העולם.

וזו היתה אוכלוסיה ענקית...
_new_ הוספת תגובה



העיקר הוא שהכל הובטח ונכתב מראש
צדק (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 11:56)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הבטחת הגלות, הסבל בגלות וההשרדות. והבטחה שארץ ישראל תשאר שוממה:
========================================

כז וְאִם-בְּזֹאת--לֹא תִשְׁמְעוּ, לִי; וַהֲלַכְתֶּם עִמִּי, בְּקֶרִי.
כח וְהָלַכְתִּי עִמָּכֶם, בַּחֲמַת-קֶרִי; וְיִסַּרְתִּי אֶתְכֶם אַף-אָנִי, שֶׁבַע עַל-חַטֹּאתֵיכֶם.
כט וַאֲכַלְתֶּם, בְּשַׂר בְּנֵיכֶם; וּבְשַׂר בְּנֹתֵיכֶם, תֹּאכֵלוּ.
ל וְהִשְׁמַדְתִּי אֶת-בָּמֹתֵיכֶם, וְהִכְרַתִּי אֶת-חַמָּנֵיכֶם, וְנָתַתִּי אֶת-פִּגְרֵיכֶם, עַל-פִּגְרֵי גִּלּוּלֵיכֶם; וְגָעֲלָה נַפְשִׁי, אֶתְכֶם.
לא וְנָתַתִּי אֶת-עָרֵיכֶם חָרְבָּה, וַהֲשִׁמּוֹתִי אֶת-מִקְדְּשֵׁיכֶם; וְלֹא אָרִיחַ, בְּרֵיחַ נִיחֹחֲכֶם.
לב וַהֲשִׁמֹּתִי אֲנִי, אֶת-הָאָרֶץ; וְשָׁמְמוּ עָלֶיהָ אֹיְבֵיכֶם, הַיֹּשְׁבִים בָּהּ.
לג וְאֶתְכֶם אֱזָרֶה בַגּוֹיִם, וַהֲרִיקֹתִי אַחֲרֵיכֶם חָרֶב; וְהָיְתָה אַרְצְכֶם שְׁמָמָה, וְעָרֵיכֶם יִהְיוּ חָרְבָּה.
לד אָז תִּרְצֶה הָאָרֶץ אֶת-שַׁבְּתֹתֶיהָ, כֹּל יְמֵי הָשַּׁמָּה, וְאַתֶּם, בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיכֶם; אָז תִּשְׁבַּת הָאָרֶץ, וְהִרְצָת אֶת-שַׁבְּתֹתֶיהָ.
לה כָּל-יְמֵי הָשַּׁמָּה, תִּשְׁבֹּת, אֵת אֲשֶׁר לֹא-שָׁבְתָה בְּשַׁבְּתֹתֵיכֶם, בְּשִׁבְתְּכֶם עָלֶיהָ.
לו וְהַנִּשְׁאָרִים בָּכֶם--וְהֵבֵאתִי מֹרֶךְ בִּלְבָבָם, בְּאַרְצֹת אֹיְבֵיהֶם; וְרָדַף אֹתָם, קוֹל עָלֶה נִדָּף, וְנָסוּ מְנֻסַת-חֶרֶב וְנָפְלוּ, וְאֵין רֹדֵף.
לז וְכָשְׁלוּ אִישׁ-בְּאָחִיו כְּמִפְּנֵי-חֶרֶב, וְרֹדֵף אָיִן; וְלֹא-תִהְיֶה לָכֶם תְּקוּמָה, לִפְנֵי אֹיְבֵיכֶם.
לח וַאֲבַדְתֶּם, בַּגּוֹיִם; וְאָכְלָה אֶתְכֶם, אֶרֶץ אֹיְבֵיכֶם.
לט וְהַנִּשְׁאָרִים בָּכֶם, יִמַּקּוּ בַּעֲו‍ֹנָם, בְּאַרְצֹת, אֹיְבֵיכֶם; וְאַף בַּעֲו‍ֹנֹת אֲבֹתָם, אִתָּם יִמָּקּוּ.
מ וְהִתְוַדּוּ אֶת-עֲו‍ֹנָם וְאֶת-עֲו‍ֹן אֲבֹתָם, בְּמַעֲלָם אֲשֶׁר מָעֲלוּ-בִי, וְאַף, אֲשֶׁר-הָלְכוּ עִמִּי בְּקֶרִי.
מא אַף-אֲנִי, אֵלֵךְ עִמָּם בְּקֶרִי, וְהֵבֵאתִי אֹתָם, בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם; אוֹ-אָז יִכָּנַע, לְבָבָם הֶעָרֵל, וְאָז, יִרְצוּ אֶת-עֲו‍ֹנָם.
מב וְזָכַרְתִּי, אֶת-בְּרִיתִי יַעֲקוֹב; וְאַף אֶת-בְּרִיתִי יִצְחָק וְאַף אֶת-בְּרִיתִי אַבְרָהָם, אֶזְכֹּר--וְהָאָרֶץ אֶזְכֹּר.
מג וְהָאָרֶץ תֵּעָזֵב מֵהֶם וְתִרֶץ אֶת-שַׁבְּתֹתֶיהָ, בָּהְשַׁמָּה מֵהֶם, וְהֵם, יִרְצוּ אֶת-עֲו‍ֹנָם; יַעַן וּבְיַעַן--בְּמִשְׁפָּטַי מָאָסוּ, וְאֶת-חֻקֹּתַי גָּעֲלָה נַפְשָׁם.
מד וְאַף-גַּם-זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם, לֹא-מְאַסְתִּים וְלֹא-גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם--לְהָפֵר בְּרִיתִי, אִתָּם: כִּי אֲנִי יְהוָה, אֱלֹהֵיהֶם.
מה וְזָכַרְתִּי לָהֶם, בְּרִית רִאשֹׁנִים: אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי-אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְעֵינֵי הַגּוֹיִם, לִהְיוֹת לָהֶם לֵאלֹהִים--אֲנִי יְהוָה.

ויקרא פרק כו
_new_ הוספת תגובה



תגיד משהו, איזה מין אלוהים זה?
עמיש (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 12:19)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אחרי כל כך הרבה שנים של נסיון שהוא צבר אתנו האם לא הגיע הזמן שהוא יכיר בכך שהשיטות שלו לא עובדות?

מסתבר שכל האיומים הללו לא עושים רושם על אף אחד, אז למה לא לשנות את השיטה וללכת אתנו בשיטת הפרסים ולא בשיטת העונשים?

אפילו הורים לילדים מנסים לפעמים שיטות חינוכיות חדשות במקרה שהישנות לא עובדות.

האם לא הגיע הזמן שהאלוהים שלך ילמד מהנסיון?
_new_ הוספת תגובה



ואת דבריך המגוחכים נפשט כדי שתבין
צדק (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 12:40)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''אחרי כל כך הרבה שנים של נסיון לא הבנת שהתלמידים שלך בורים,
אז אולי תלמד במקומינו?''
אמר הסטודנט לפרופסור.

אתה מבקש מהמושלם ביותר ללמוד במקום שהטפש ילמד.
מוח משונה יש לך.
_new_ הוספת תגובה



מסתבר שהוא רחוק ביותר
עמיש (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 12:49)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מלהיות מושלם, ולמען הסר ספק - לדעתי הוא כלל אינו קיים.
_new_ הוספת תגובה



הרי אתה יודע, צדק ,בתוך תוכך
רמי נוי (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 12:52)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שהמושלם ביותר שלך לא היה ולא נברא אלא הוא יציר האדם. אם לא היה הדבר כך לא היית טורח כל כך להצהיר כל כך הרבה פעמים ביום, בקיצוניות כל כך מופרכת את אמונתך באל.

הגיע הזמן לנתץ את פסילי הנפש צדק. צא אל העולם הגדול ותראה כמה הוא נפלא, כמה עשירה היא תרבות העולם ותרבות ישראל בתוכו. תנסה צדק. מובטחת לך חלוויה מזככת, אולם כל זאת רק אם תוכל להשתחרר מאימי אש הגיהנום...

שום גן עדן לא מחכה לך צדק, בוא אלינו. נקבל אותך!!
_new_ הוספת תגובה



מי נקבל, מה נקבל?
עמיש (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 12:57)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דבר בשם עצמך.
_new_ הוספת תגובה



הבטחתי לו לגור אצלך בבית עמיש
רמי נוי (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 13:00)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ושתבשל לו פירות ים בטמפורה כאשר אהב
_new_ הוספת תגובה



אני מצהיר כאשר יש צורך בכך
צדק (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 13:15)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני בהחלט רואה את העולם ואת יופיו ומודה בכל יום למי שברא לנו את העולם היפה הזה.

התרבות שאתה מדבר עליה מבוססת על התורה שנתן הבורא לעם ישראל,
אז אל תתהדר בדבר שאינך מאמין בו.

מתוך הספר ''מתת היהודים'' של תומס קהיל:

'' היהודים העניקו לנו את החוץ ואת הפנים - ואת השקפת העולם שלנו את חיינו הפנימיים ...אנו חולמים חלומות יהודיים, מקוים תקוות יהודיות ,
רוב המילים החשובות יותר שלנו, כמו חדש, הרפתקה, הפתעה, ייחודי, פרט, אדם, ייעוד, זמן, היסטוריה, עתיד, חופש, קידמה, רוח, אמונה, תקווה, צדק - הן מתת היהודים''.

ואל תדאג, איני מקדיש מחשבה לא לגן עדן ולא לגיהינום,
חילוניים כמוך מדברים על זה יותר מכל דתי שאני מכיר.
_new_ הוספת תגובה



ספר לי צדק כיצד המילים
רמי נוי (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 14:04)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חדש, הרפתקה, הפתעה, ייחודי, פרט, אדם, ייעוד, זמן, היסטוריה, עתיד, חופש, קידמה, רוח, אמונה, תקווה, צדק - הן מתת היהודים?

מה לך ולקידמה? מה לך ולצדק? מה לך ולפרט? מה אתה יודע על היסטוריה? איך קידוש העבר מבטיח לך עתיד? איזה תקווה אתה מייצג?
_new_ הוספת תגובה



התקוה היהודית היא המפורסמת בעולם
צדק (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 14:23)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, יִהְיֶה הַר בֵּית-יְהוָה נָכוֹן בְּרֹאשׁ הֶהָרִים, וְנִשָּׂא הוּא, מִגְּבָעוֹת; וְנָהֲרוּ עָלָיו, עַמִּים.
ב וְהָלְכוּ גּוֹיִם רַבִּים, וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל-הַר-יְהוָה וְאֶל-בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב, וְיוֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו, וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו: כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה, וּדְבַר-יְהוָה מִירוּשָׁלִָם.
ג וְשָׁפַט, בֵּין עַמִּים רַבִּים, וְהוֹכִיחַ לְגוֹיִם עֲצֻמִים, עַד-רָחוֹק; וְכִתְּתוּ חַרְבֹתֵיהֶם לְאִתִּים, וַחֲנִיתֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת--לֹא-יִשְׂאוּ גּוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב, וְלֹא-יִלְמְדוּן עוֹד מִלְחָמָה.
ד וְיָשְׁבוּ, אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ--וְאֵין מַחֲרִיד: כִּי-פִי יְהוָה צְבָאוֹת, דִּבֵּר. ה כִּי, כָּל-הָעַמִּים, יֵלְכוּ, אִישׁ בְּשֵׁם אֱלֹהָיו; וַאֲנַחְנוּ, נֵלֵךְ בְּשֵׁם-יְהוָה אֱלֹהֵינוּ--לְעוֹלָם וָעֶד.

מיכה פרק ד

_______________________________________________________

אני יודע על ההיסטוריה יותר מכל עם אחר בעולם:

משה רבנו קיבל תורה שבכתב ושבעל פה מאת הבורא יתברך, במעמד הר סיני.

יהושע בן נון קיבל ממשה.

פנחס קיבל מיהושע ובית דינו.

http://www.hidabroot.org/Site/ARDetile.asp?id=7384&a...
_________________________________________________

הצדק והמוסר היהודי הם המקור לחוקי המדינות כולן.
לפני החוק היהודי היה העולם הפקר מוחלט,
החזק קבע הכל.

חוקים אוניברסליים: לא תרצח, לא תגנוב, לא תמנה ברעך עד שקר, שופטים ושוטרים תתן בשעריך.......
חוקים חברתיים: כבד את אביך ואת אמך, לא תנאף, לא תחמוד
חוקים מוסריים נטו שאין עליהם עונש בימינו,
ואפילו ''לא תחמוד'', עבירה שלא ניתן להןכיחה.

בלעדי היהודי היית חמור, שעובד 7 ימים בשבוע , 16 שעות ביממה.
וזה אכן עבד כך עד לפני כ-‏100 שנה, לא היית רחוק מלחוות את החוויה המפותחת הזו.
_new_ הוספת תגובה



לדעתי ראוי ביותר שתתרגם את הליסטה
עמיש (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 14:28)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הזו לסינית על מנת שגם הם ידעו מאיפה משתין הדג
_new_ הוספת תגובה



בלעדי הרב הגאון רבי עובדיה יוסף מקבל התורה
סתם אחד (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 16:49)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היית חמור בן עזה בועל נידות.
_new_ הוספת תגובה



יודע היסטוריה יותר מכל אחד אחר בעולם?
רמי נוי (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 17:15)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



יודע היסטוריה? יודע להעתיק מבלי לציין מאיפה!!! פלאגיאטור עלוב!!
רמי נוי (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 17:18)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יודע היסטוריה ''יותר מכל אחד אחר בעולם? '' אפילו את ההיסטוריה של עמך אינך יודע ואפילו לא את ההיסטוריה של הרבנים שלך . כל מה שאתה יודע זה לעשות קופי פייסט מ http://rotter.net/forum/relg/8425.shtml
_new_ הוספת תגובה



ג'וקר , ההודעה שממנה העתקתי היא שלי
צדק (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 17:47)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

justice30 זה אני , אתה לא יודע ש - justice = צדק ?

ובכל מקרה ידיעת ההיסטוריה אינה אישית,
היא ידיעת ההיסטוריה של העם היהודי.
_new_ הוספת תגובה



ג'וקר , אם פרימיטבי חשוך כמו הרב עובדיה
סתם אחד (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 18:00)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נחשב אצלך לאחד שקיבל את התורה.מוטב שתתחבא בתוך פח הזבל שאתה גר בו ,ולא תלבין את פני העם היהודי ברבים.
_new_ הוספת תגובה



חשוך ופרימיטיבי ''נאור'' שכמוך
צדק (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 18:20)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה שהרב עובדיה יוסף יודע בעל פה כל הפרופסורים שלך
ביחד, לא קראו במשך כל חייהם.
_new_ הוספת תגובה



לדבר כמו זונה בשוק הוא יודע
רמי נוי (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 18:35)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ו''לפסוק'' הלכות בעניינים שוליים ופרימיטיביים.
_new_ הוספת תגובה



לדבר כמו זונה נוהגים הכופרים
צדק (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 18:40)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ובעיקר נשותיהם.

את כל הזבל שלכם אנו רואים ושומעים כל היום,
לא שמעתי שזה מפריע לחשוכים ואנטישמים כמוך.
_new_ הוספת תגובה



האנטישמי המובהק ביותר כאן בפורום
רמי נוי (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 18:42)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא אתה. את זאת כבר הוכיחו לך רבים וטובים.
שתדע לך, אבל ברצינות, שאתה מחלל שם שמים ברבים בדברי הטמטום שאתה מייצר כאן בכמויות. לו היה קיים האלוהים שלך - הוא היה מעניש אותך על חילול השם.
_new_ הוספת תגובה



האנטישמים הם כופרים כמוך
צדק (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 19:13)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המעיזים לפגוע בקדשי ישראל,
כמו כל חלאות המין האנושי למינהו.

מי שפוגע בקדשי ישראל ראוי לכל קללה וכל נאצה שבעולם.
מעניין שאותם פוגעים תמיד נזהרים שלא לפגוע
במה שקדוש לרוצחים הערבים המוסלמים.
אנטישמיות, היא הסיבה כמובן.
_new_ הוספת תגובה



מה שהרב עובדיה יודע בעלפה זה לקלל ולנבל את הפה
סתם אחד (יום חמישי, 15/09/2005 שעה 8:51)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה גם מה שאתה יודע.
_new_ הוספת תגובה



מה שהרב עובדיה יודע בעלפה זה לקלל ולנבל את הפה
לוי (יום שישי, 16/09/2005 שעה 7:12)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא יודע דברים רבים וחשובים .
_new_ הוספת תגובה



הרי אתה יודע, צדק ,בתוך תוכך
Israeli101 (יום שישי, 23/09/2005 שעה 23:15)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נוי לצדק: ''צא אל העולם הגדול ותראה כמה הוא נפלא, כמה עשירה היא תרבות העולם ותרבות ישראל בתוכו''.

אפשר להיות בעל אמונה ומצוות, וגם להנות ''מהעולם הגדול''!
אין צורך להגביל! הווה אומר: גם אתה רמי נוי ואף גם אני
ורבים טובים ואחרים, יכולים להנות ''מהעולם הגדול'' ובמקביל לשמור מסורת אבות וישראל.
_new_ הוספת תגובה



רמי, למה אתה מתכוון שכשאתה אומר
פרקש (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 14:10)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ש''שרידה ... (היא).... רק טקטיקה של ''סייג לתורה''''?

* ישנו הבדל בין בודהיזם, הינדואיזם לבין יהדות.
הינדים הם בני דת המתקיימת רק בהודו ובנפאל. על אף שהרוב בהודו הם הינדים ישנם בני לאום הודים שהם נוצרים, בודהיסטית או מוסלמים. הכל באותו עם.

בודהיזם הוא דת דומה לנצרות מבחינת התפזורת שלה במזרח אסיה. אין עם בודהיסטי ומדינת בודהיסטאן. הבודהיסטים פרוסים מהודו ועד יפן, באופן שהנוצרים למיניהם פרוסים בכל העולם. גם בתוכם יש זרמים, כמו בנצרות.

היהדות לעומת זאת היא עם (לאום) ודת. רצון מאן דהוא להיות חבר בעם ישראל מחייב אותו לעבור תהליך גיור דתי. התערובת הזאת לא קיימת בשום עם אחר.

* כשאתם מדברים על מספר היהודים, לאיזו מאה אתם מתכוונים? כי אם כוונתכם למאה הראשונה לספירה כי אז היו יותר יהודים בעולם מאשר המספר אותו נקבת. עם ישראל בעת ההיא נחשב לעם גדול יחסית לעמים האחרים באגן הים התיכון.
_new_ הוספת תגובה



אכן נחשב לעם גדול
רמי נוי (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 14:31)
בתשובה לפרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אולם המספר של עשרה מיליון שהמירו את דתם מצוץ מן האצבע.
כל תושבי העולם בשנת 1 לסירה מוערכים כ 250 מיליון, כאשר מתוכם כחמישים מיליון באירופה ובמזרח התיכון. אם היו היהודים חמישה מיליון שזוהי ההערכה הרווחת - הם היו כעשרה אחוז מאוכלוסיית ה''עולם המערבי'' דאז...

גרף המתאר את אוכלוסית העולם והיהודים בתוכם נמצא כאןhttp://www.ldolphin.org/jewpop2.JPG

האתר הפנדמנטליסטי הזה לא אמין אולם המספרים נכון לשנת 1 לספירה ולאחריה מתאימים לרוב המחקרים

הגידול העצום באחוז היהודים בעולם באותה תקופה נבע מהתגיירות המונית. חלק גדול מהמתגיירים הפכו לנוצרים.
_new_ הוספת תגובה



אז ככה
Divrey Hayamim (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 23:57)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני אגיד לך מה הפקטור המבדיל בין יהודי, שינטו, או בודהיסט: אף אחד לא רצח והשמיד את אף אחד מהדתות המוזכרות. לא בצורה הסיסתמטית ממנה סבל עם ישראל עד קום המדניה. אילולא מאבקו של יהודי לשמר דתו או מסורת אבותיו, הרי היינו כולנו היום קורסים באוניברסיטה ואפשר היה לקנות את תולדותנו בסדרת ספרים ממועדון בספר הטוב.

לגבי מס. היהודים שהמירו את דתם, זה moot points. לך תתווכח עם יוסיפוס.

דבר נוסף: אולי היו מליון או שנים או שלוש יהודים בכל העולם באותה תקופה, אבל שילטון רומי ארך 800 שנים. לא (10 מיליון) קמו והמירו את דתם תוך 6 חודשים. קאפיש?
_new_ הוספת תגובה



תגיד לי מר צדק המאובן
לוי (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 7:47)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התאור שלך לא תואם את המציאות .דת ישראל אינה שוללת את המדע ( לדידי מדעי הרוח אינם מדע אלא צבר של דעות קדומות וסברות כרס ). אין שום דבר במדע השולל את הדת היהודית . מי שרוצה להמשיך להתגורר במערות עובר על ונשמרתם מאוד לנפשותיכם .
_new_ הוספת תגובה



הבל הבלים
Israeli101 (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 19:54)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עמיש לצדק: ''הקשר בינך לבין היהודים שחיו דורות לפניך אינו גדול יותר מהקשר שבין כל יהודי ישראלי אחר לבין אותם דורות.''

המשפט שלך הלז, הינו שיא חדש ב-'שטויות במיץ עגבניות'!
קשה להאמין, גם כשרואים, שפתאום קם אדם ושובר 'בקלילות'
את שיא השטויות!

הינך סובל מצרות-עין כרונית חשוכת מרפא!
_new_ הוספת תגובה



את היודע בודאי לאן לתקוע
מהנדס אזרחי (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 8:37)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתם ''היהודים החדשים''=אתה מתכוון בוודאי למתיוונים נכון?

אז תתקן את זה תתקן.

אם אינך מחזיק בזכות אבות אין לך ולא יהיה לך שקט בארץ ישראל.
אבו מאזן מקבל כוחו ממך ושכמותך

ולכן אין לך אחיזה וזכות להקים מדינה נוצרית בארץ הקודש.

ולכן בעוד 20- 30 שנה לא תישאר ליהודים שביננו מדינה.

כי אם מיזרח תיכון חדש (לקוח ממורשתו של הנביא פרס)
_new_ הוספת תגובה



אהההה עברנו לזכות על הארץ...
עמיש (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 9:11)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא בא לי לדבר על זה כרגע, אבל אני בהחלט מוכן לדון אתך בשאלה מיהם ''מתיוונים'' ומהם המתיוונים הללו שאתה כל כך מוטרד מהם.
אם הנושא נראה לך, אשמח לשמוע את דעתך - מהם ומיהם מתיוונים.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי